27 Ιουλ 2011

Τὸ Ὀρθόδοξο φρόνημα καὶ τὸ φρόνημα τοῦ Ἀποκρυφισμοῦ

π. Ἀντωνίου λεβιζοπούλου (†) 'ποσμασμα π μιλία του στ ' Σεμινάριο Πίστεως
γινα 21-27 Αγούστου 1993)
  ρθόδοξη πίοτη κα ζωή, τ ρθοξοξο δηλαδ φρόνημα κα θος, εναι τ φρόνημα το ταπεινο ησο, ποος Θες ν "...ταπείνωσεν αυτν γενόμενος πήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δ Σταυρο..." (Φιλιπ. β' 8). Τ φρόνημα ατ καλεται ν πραγματώσει στ ζω το ρθόδοξος πιστς κα εναι ναγκαο ν ντιληφθε τι εναι συμβίβαστο μ τ φρόνημα το ποκρυφισμο.
Σύμφωνα μ τν διδασκαλία τς κκλησίας μας νθρωπος δν εναι κομμάτι το σύμπαντος νοουμένου μονιστικά, πως πιστεύει ποκρυφισμς γενικότερα, λλ εναι δημιούργημα τς γάπης το Τριαδικο Θεο. Δημιουργός, ποος δν ταυτίζεται μ τ δημιουργήματά του, προνοε γι' ατ κα δν φήνει τν νθρωπο ρμαιο στ χέρια νύπαρκτης εμαρμένης. π τν λεύθερη προαίρεση το νθρώπου, πο εναι τ κυριότερο δρο μ τ ποο χει προικισθε π τ Θεό, ξαρτται τ ἐὰν θ κάνει στ ζω το τ θέλημα το Θεο δικό του θέλημα χι. νθρωπος, πειδ εναι λεύθερος, εναι κα πεύθυνος γι τς πράξεις του. Θες εναι κύριος της στορίας κα χι τ πρόσωπο νατολίτικο "κισμέτ", τ ποο εναι τελείως ξένο χι μόνο πρς τ ρθόδοξο φρόνημα, λλ κα πρς τν δυτικ πολιτισμὸ...
γενικότερα.
Τ εσεβς φρόνημα τς κκλησίας, τσι πως βιώνεται κα αθεντικ κφράζεται π τος γίους, εναι φρόνημα σκητικ κα προϋποθέτει γώνα. Καλε τν νθρωπο σ φιλότιμο γώνα, προκειμένου ν ξέλθει π τν γωκεντρική, ατονομημένη, λογο ζω τν παθν κα τς μαρτίας κα ν εσέλθει στν λλογο κα κατ φύσιν ζω τς κκλησίας. Ατς γώνας εναι πο δίνει πραγματικ χαρ στν νθρωπο.
ντίθετα ποκρυφισμς μ τς θρηοκευτικς τάξεως αθαίρετες δοξασίες του, λατρεύοντας τν κτίση κα χι τν κτίσαντα κα ποδίδοντας στν κτίση φανταστικς διότητες κα δυνάμεις, δικαιώνει, κολακεύει κα τροφοδοτε τ πάθη κα τς κατώτερες ρμς στν νθρωπο κα τν μεταβάλλει σ βουλο κα νεύθυνο ν.
Τ φρόνημα το Χριστο συνίσταται στν ατοκένωση "ν λευθερία". κένωση το Χριστο δν εναι ποτέλεσμα νάγκης, λλ λευθέρας βουλήσεώς του, προκειμένου ν ναζητήσει τν πεσμένο νθρωπο. Εναι καρπς γάπης. ποτέλεσμα ατς τς κενώσεως ταν πρόσληψη το νθρώπου, νωσή του μ τν Θε σ να πρόσωπο, στ πρόσωπο το Θεανθρώπου ησο Χριστο. τσι κένωση το Χριστο σήμαινε νύψωση το νθρώπου, θάνατος, νάσταση κα νάληψή Του δήγησαν τν νθρωπο στ νίκη κατ το θανάτου, στν νάσταση, σ ζω
φθαρσίας κα θανασίας κα τν κατέστησε μέτοχό της δόξης το Θεο Πατρός.
κένωση πο συνεπάγεται τ ρθοξοξο φρόνημα φείλει πίσης ν μν εναι ποτέλεσμα ποίου ξαναγκασμο, λλ καρπς λευθέρας προαιρέσεως κα γάπης. Εναι θεληματικ πόρριψη τς ατονομίας το ρθόδοξου πιστο κα πάντηση στν γάπη το Θεο, δηλαδ τ νοιγμα το νθρώπου γι ν δεχθε μ κρα ταπείνωση τ μέγα λεος το Κυρίου.
Θες εναι Κύριος της στορίας, λλ κα πηγ τς ζως, το λέους κα τς γάπης. ρθόδοξος Χριστιανς μ τ σκητικό του φρόνημα κδηλώνει τ φρόνημα μετανοίας κα ταπεινώσεως χι μόνο διανοητικά, λλ κα μ λη του τν παρξη. σκηση στ ζω το ρθοδόξου πιστο ποτελε τ συμμετοχ το σώματος στν ρετ τς ταπείνωσης κα ταπείνωση ποτελε τ μόνη δυνατότητα συνεργίας το νθρωπου στ μυστήριο τς σωτηρίας του. Ατ σωτηρία εναι λοκληρωτικ Χάρη, δωρε το Θεο. μως νθρωπος πρέπει ν πιθυμήσει ατ τ δωρεά, ν τν κζητήσει, ν τ θεωρήσει ς τ μεγαλύτερο θησαυρό του κα ν προσκολλήσει τν πιθυμία κα τν καρδι το σ' ατόν. Ατ σημαίνει τι θ ναθεωρήσει τς προτεραιότητες στ ζωή του, στε ν νταποκρίνονται στν λοκληρωτικ στροφή του πρς τν γάπη το Θεο. Ατ πάντηση στν γάπη το Θεο μ τν γάπη το νθρωπου περιλαμβάνει τν ποβολ το δίου θελήματος κα τν ατοπροαίρετη ταύτιση το θελήματος το νθρωπου μ τ θέλημα το Θεο. Ατ συνεπάγεται κα τν τήρηση τν ντολν το Κυρίου.
τσι ρθόδοξος Χριστιανς δν προσδιο¬ρίζει διος τους κανόνες τς ζως του, ξεκομμένα π τν κοινωνία γάπης μ τν Θεό. Δν ταυτίζεται μ τν πρόκληση το φεως, ν γίνει Θες μ ατόματες διαδικασίες, μ μεθοδεύσεις κα τεχνικς πο διος καθορίζει, κολουθώντας δηλαδ τ θέλημά του σ ντίθεση μ τ θέλημα το Θεο. Γνωρίζει τι να τέτοιο φρόνημα εναι ντίθετο μ τν δια τ φύση του πο εναι κοινωνία κα γάπη, ποία δν μπορε ν κομματιασθε. Δν περιλαμβάνει μόνο τν γάπη πρς τν αυτό του τν γάπη πρς τν πλησίον, λλ κα τν γάπη πρς τν Θεό. τσι δρόμος τς ατονομίας γίνεται γι τν νθρωπο μία "παρ φύσιν δός".
ρθόδοξος Χριστιανς ταυτίζεται μ τ φρόνημα τς Παρθένου Μαρίας, ποία σ ντίθεση μ τν πρόκληση το φεως διακήρυξε γι λογαριασμ λόκληρής της νθρωπότητας: "γένοιτο μο κατ τ ρημά Σου". "τσι νθρωπος γκαταλείπει τν γωκεντρικ στάση του κα ξαναβρίσκει τ σωστή του θέση κα σχέση μ τν Θεό, μ τος νθρώπους, μ τν αυτό του κα μ λη τ δημιουργία κα βαδίζει τ δρόμο τς πιστροφς πο εναι δρόμος τς "καινς κτίσεως ν Χριστ".
νθρωπος γκαταλείπει τ μοναξιά του, τ γυμνότητα στν ποία τν δήγησε ατονομία του κα νδύεται τ νδυμα τς φθαρσίας, δηλαδ τ Χάρη το Θεο κα τν ν Χριστ ζωή. Μ ατ γίνεται κατανοητ τι τ ρθόδοξο φρόνημα δν καλλιεργεται π τ κάθε τομο ξεκομμένο π τν κοινωνία ν Χριστ, δηλαδ π τν κκλησία, πο εναι Σμα Χριστο. Σ' ατ τ Σμα προσλαμβανόμεθα μ τ γιο Βάπτισμα κα γινόμεθα "ες ν Χριστ" κα συνεπς λλήλων μέλη. Δν πάρχει ρθόδοξο φρόνημα ξω π ατν τν κοινωνία. καλλιέργεια τομικς εσέβειας χωρς ναφορ τ Σμα το Χριστο, δηλαδ στν κκλησία, εναι γνωστη στν ρθόδοξο Χριστιανό. Τοτο, γιατί τ ρθόδοξο φρόνημα ταυτίζεται μ τ φρόνημα το Χριστο κα πομένως δν εναι νθρώπινο πίτευγμα, λλ δωρε το Θεο, ποτέλεσμα μετοχς μας στ ζω το Θεο ν Χριστ ησο.
ρθόδοξος Χριστιανς πο μ τ χάρη το Θεο αξάνει στν πνευματικ ζωή, μ τν καιρ παύει ν ασθάνεται τν πνευματικ γώνα ς βάρος κα ασθάνεται χαρ μέσα σ' ατόν, ποία θεμελιώνεται στν γάπη το Θεο κα στν ν Χριστ λπίδα. λπίδα ατ εναι βεβαα κα δν ξαρτται π τν βυσσο, στν ποία χει τυχν πέσει νθρωπος. Σ κάθε περίπτωση, κάτω π ποιεσδήποτε συνθκες, γι ποιον κραυγάσει μ λη του τν παρξη πρς τν Θε κζητώντας τ λεός Του πάρχει λπίδα. βυσσος τς γάπης το Θεο εναι πολ μεγαλύτερη π ποιαδήποτε βυσσο χει πέσει μαρτωλς νθρωπος.
ντίθετα ταν ο ποκρυφιστς μιλον γι Θεό, δν ννοον τν κτιστο προσωπικ Θεό, δημιουργό του κόσμου κα το νθρώπου, λλ ννοον τν πρόσωπη συμπαντικ ζωτικ νέργεια, μία νέργεια χωρς διότητες, πέραν το καλο κα το κακο, πο μπορε ν εναι διακρίτως καλ κακ φοϋ ποτέλει τ παν της φυσικς νέργειας, θες δηλαδ χωρς γάπη κα λεος! " ννοοϋν τν νθρωπο χι τν κατ' εκόνα κα καθ' μοίωσιν το γίου Θεο, λλ κεινον πο χει νεργοποιήσει λες τς ποτιθέμενες δυνάμεις, θετικς ρνητικές, κα χει ξελιχθε πρς τν κατεύθυνση το περανθρώπου.
ποκρυφισμς θεοποιε τν κτίση κα τν νθρωπο κα ρνεται λότελα τν κτίστη. ξάλλου προβάλλονται πιτεύγματα ς ποτέλεσμα πόκρυφων σωτερικν δυνάμεων μέσα στoν νθρωπο. Πρόκειται δηλαδ γι ατοθέωση εδωλοποίηση το νθρώπου.
Συμπερασματικ πογραμμίζουμε τι ποκρυφισμς προβάλλει μία διαφορετικ ντίληψη περ νθρώπου, ντίθετη π κείνη στν ποία βασίζονται ο πνευματικές μας ξίες κι λόκληρος ερωπαϊκς πολιτισμός. Γίνεται δηλαδ σαφς τι τ φρόνημα τς στρολογίας κα γενικότερά του ποκρυφισμο συνιστ πραγματικ πειλ βασικν ξιν συνταγματικ κατοχυρωμένων, πως εναι δημοκρατία, ερότητα το γάμου κα τς οκογένειας, πευθυνότητα το πολίτου κα τ καθκον τς συμμετοχς σ ργα πολιτικς, κοινωνικς κα λοιπς προόδου.
Πηγή: Περιοδικ Διαλογος 
Τεχος 21

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.