9 Ιουλ 2011

Δ΄ Κυριακὴ Ματθαίου

(Μάτθ. ΄ 5-13)

ρκετο νθρωποι πιστεύουν τι εναι σωστο στ θέματα τς πίστεως, κα ντάξει στ κοινωνικά τους κα χι μόνο καθήκοντα πο πορρέουν π ατ τος τν πίστη.
Δν ποκλείεται μάλιστα ρισμένοι ν φτάνουν κα στ σημεο ν πονέμουν στν αυτ τος «πιστοποιητικ γιότητος» κα ν θεωρον τ πρόσωπό τους «παράδειγμα πρς μίμησην»...
Κάπως τσι θ σκέπτονταν κα πολλο ουδαοι ταν ησος πισκέφθηκε τν Καπερναομ κα συναντήθηκε μ τν κατόνταρχο, γι τν ποο γίνεται εδικ ναφορ στ Εαγγελικ νάγνωσμα τς Κυριακς.
λλ τί ταν ατς κατόνταρχος; πως τ λέει κα τίτλος του, ταν ξιωματικός του Ρωμαϊκο στρατο κα Ρωμαος πολίτης. ξίωμα δηλαδ κα τίτλος μ πολιτικ δικαιώματα καθόλου εκαταφρόνητα. ξιωματοχος ατς εχε να δολο σθεν, κατάκοιτο, πο πονοσε συνεχς κα βασανιζόταν π τν σθένεια. ντελς νίκανο ν κινηθε γι ν πηρετήσει χι τν κύριό του, λλ’ οτε τν αυτό του... Τί σήμαιναν λ’ ατά; Γι ν καταλάβουμε τί σήμαιναν, ς ξεχάσουμε τ παρόν. Τν ποχὴ...
κείνη, νας λλος Ρωμαος πολίτης κα μάλιστα ξιωματικός του Ρωμαϊκο στρατο, στ θέση το κατόνταρχου, θ φηνε τ δολο το νηστικ σως κα διψασμένο γι ν πεθάνει μία ρα νωρίτερα. θ τν πετοσε κάπου στ χωράφια, πως να τοιμοθάνατο ζο. λλωστε σν ζα κα κατώτερους κόμα, θεωροσα τότε ο Ρωμαοι τους δούλους τους. Οτε πο τος διναν σημασία...
λλ ν κατόνταρχος, εδωλολάτρης, πο δν γνωρίζει κα δν ζε τν ποκαλυπτικ πίστη τν ουδαίων, παρουσιάζει μία συμπεριφορ πο μς κπλήσσει κόμα κα σήμερα, πο ποτίθεται τι χουμε γίνει «περισσότερο νθρωποι» ;
Πλησιάζει λοιπν τν ησο «...παρακαλν ατν κα λέγων. Κύριε, πας μου βέβληται ν τ οκία παραλυτικός, δεινς βασανιζόμενος» (Μάτθ. ΄ 6) δήλ. παρακάλεσε τν ησο λέγοντάς του, Κύριε, δολος μου εναι κατάκοιτος στ σπίτι ς παραλυτικός, κα βασανίζεται φρικτά. Κα ταν Κύριος προθυμοποιεται ν πάει στ σπίτι γι ν θεραπεύσει τ δολο, εδωλολάτρης ατς κατόνταρχος, νοίγει τ μυροδοχεο το σωτερικο του κόσμου, ρνεται εγενικά, κα μ μία καταπληκτικ πιχειρηματολογία πο ναπτύσσει π τν τακτική του στρατιωτικο κώδικα, τελικς, μ συντριβ παρακαλε τν Θεάνθρωπο, ν μ μπε στν κόπο ν πάει στ σπίτι του.  «Κύριε, οκ εμ κανς να μου π τν στέγην εσέλθης, λλ μόνον επ λόγω, κα αθήσεται πας μου.» (Μάτθ. ΄ 8) δήλ. Κύριε, δν εμαι ξιος γι ν μπες κάτω π τ στέγη μου. λλ μόνο δσε διαταγ μ λόγο κα θ θεραπευθε δολος μου.
Δν γνωρίζω φίλοι μου ν πάρχει νθρωπος πο ν μν συγκινεται καρδιά του π τν λόγο το «σκληροτράχηλου» ατο Ρωμαίου ξιωματικο... Πάντως εναι π τς λάχιστες φορς πο ησος θαυμάζει τν πίστη νς νθρώπου.
Τ γεγονς ατ προξένησε τόση ντύπωση, πο Εαγγελιστς Ματθαος, ζυγίζοντας μία μία τς λέξεις πο χρησιμοποιε, μς καταγράφει τόσο τν θαυμασμ το Κυρίου, σο κα τ χαρακτηριστικά του λόγια πο π τότε χον ς «γερτήριον σάλπισμα» λλ κα ς σμα κινδύνου στ τα σων χουν ποδεχθε τν πίστη στ Θεό.
ς δομε σ σύντομη μετάφραση τος καταπληκτικος ατος στίχους: «ταν κουσε ησος, θαύμασε κα επε σ’ ατος πο τν κολουθοσαν ¨ληθινά σας λέγω, οτε στν σραλ δν βρκα τόσο μεγάλη πίστη. Κα σς βεβαιώνω, τι πολλο π νατολ κα Δύση θ λθουν, κα θ καθίσουν στ τραπέζι στ Βασιλεία τν Ορανν, μαζ μ τν βραμ κα τν σακ κα τν ακώβ, ν ο νθρωποι τς Βασιλείας θ πεταχθον ξω στ βαθύτερο σκοτάδι. κε θ κλανε κα θ τρίζουν τ δόντια π πόν層. (Μάτθ. ΄ 10-12)
πόμενο ταν, μετ π ατ πο συγκλονίζουν κάθε σκεπτόμενο νθρωπο, ν πραγματοποιηθε πιθυμία το κατόνταρχου. «Κα επεν ησος τ κατοντάρχω. παγε κα ς πιστευσας γενηθήτω σοί. Κα άθη πας ατο ν τ ρα κείνη» (Μάτθ. ΄ 13) δήλ. επε ησος στν κατόνταρχο ¨Πήγαινε κα ν σο γίνει πως πίστευσες¨ . Κα θεραπεύθηκε δολος το κείνη κριβς τ στιγμή.
πωσδήποτε κατόνταρχος στ μάτια τν βραίων, κα μάλιστα τν φανατικν, θ ταν να βδέλυγμα. Σίγουρα θ πίστευαν τι τ διο θ συνέβαινε κα στ Θεό, φο Ρωμαος κενος ξιωματικς δν νκε στν «κλεκτ λαό». Ν μως πο διος Θεάνθρωπος, «τάζων νεφρος κα καρδίας», φέρνει στν πιφάνεια διαφορετικ τν πραγματικότητα π’ , τί πολόγιζαν ο νθρωποι.
χι βέβαια πς φταίει πίστη ταν κάποιοι πο φαίνεται τι τν ποδέχονται, παρουσιάζουν περήφανη κα νάρμοστη συμπεριφορά. Οτε πάλι, σοι δν χουν κόμα γνωρίσει τν ρθ πικοινωνία μ τν Θε κα παρουσιάζουν θετικ στοιχεα, θ πρέπει ν παναπαύονται κα ν παραμένουν στν γνοιά τους.
Ατ πο θ πρέπει ν συμβαίνει εναι , φ’ νς σοι ποδέχθηκαν τν πίστη, ν μν οκειοποιονται γωιστικ τ Θεό, λς κα ο λλοι δν χουν πνευματικ δικαιώματα στν γάπη Του, κα φ’ τέρου, σοι διαθέτουν π χαρακτρος π μόρφωση κάποια χαρίσματα πο τος κάνουν δεκτικος στν χάρη το Θεο, ν συνεχίσουν ν ταπεινώσει, τν προσέγγιση κα τν γνωριμία μ τ Θεανδρικ πρόσωπο το Κυρίου ησο.
Παρόμοιες περιπτώσεις σν το κατόνταρχου πάρχουν σ κάθε ποχ κα σ κάθε τόπο (γι ν θυμηθομε ν προκειμένω κα τν κατόνταρχο ¨π το Σταυρο¨ δήλ. τν γιο Λογγίνο).
Βλέπουμε πρόσωπα πο ν δν χουν γνωρίσει σ βάθος κα πλάτος τ Χριστιανικ Πίστη, δν χουν συνδεθε μεσα μ τν ησο μέσω τν μυστηρίων τς κκλησίας Του, μως παρουσιάζουν τόσο γαθ διάθεση κα φαίνονται τόσο δεκτικοί της χάριτος πο ασθάνεται κανες τι ντως, τέτοιοι νθρωποι θ πρέπει ν βρίσκονται σ θέσεις «κλειδι» μέσα στν κοινωνία, γι τ καλό του συνόλου...
Φυσικά, Θες πο δν εναι προσωπολήπτης, χαρίζει «πλόχερα» τς εκαιρίες του, στε ν βρον ο καλοπροαίρετες ατς ψυχς κενο τ ποο πραγματικ ζητον.
ρκε ν εναι κανες νθρωπος πο διψ τν λήθεια. ν πράγματι εναι, τότε μετ βεβαιότητος θ κούσει τς φωνς το Κυρίου: «...πς ν κ τς ληθείας, κούει μου τς φωνς» (ωάν. ΙΗ ΄ 37).
Εθε ν δώσει Θεός, σοι πιστεύουμε ν «φιλτράρουμε» τν πίστη μας στν διπλ γάπη, το Θεο κα τν νθρώπων, κα σοι καλοδιάθετοι, σύντομα ν γευθον ατ πο πραγματικ διψον, πως κριβς τ γεύθηκε κα Ρωμαος κατόνταρχος.
μήν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.