21 Μαΐ 2011

Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος

 (ωάννου Δ΄ 5-42)
Μία π τς πλέον συγκινητικς κα περισσότερο ποκαλυπτικς περικοπς το λόγου το Θεο, εναι κα διάλογος το Κυρίου ησο μ τ Σαμαρείτιδα, πο θ κούσουμε τν Κυριακ στος ερούς μας Ναούς.
  γυναίκα ατή, παρ τν στατη ζωή της, στ βάθος τς καρδις τς ζητοσε τν Θε κα διψοσε τν λήθεια.  π τν διάλογό της μ τν ησο, φαίνεται καθαρ πς περίμενε κα ατ τν Μεσσία, ποος θ ποκάλυπτε τν λήθεια κα θ σωζε τν κόσμο.
 Τελικς Σαμαρείτιδα πείθεται τι «νθρωπος» πο συνάντησε «παρ τ φρέαρ το ακώβου», δν ταν νας πλς νθρωπος, πως θ περίμενε κανείς, γι’ ατ κα τελικς δίνει τ πάντα γι τν γάπη κα τν δόξα το Χριστο.
 π σκοτειν ψυχ πο ταν μέχρι κείνη τ στιγμή, νακαινίζεται κα καθίσταται μία π τς πλέον φωτεινς προσωπικότητες, πο μ τ ζωή της κα τν εραποστολική της δράση διδάσκει τι ναμενόμενος Μεσσίας ρθε, κα δν εναι λλος π ατν τν Κύριο ησοῦ...
Χριστό.
 Τελικς, γία Φωτεινή, διότι περ ατς τς γίας πρόκειται, ατ εναι Σαμαρείτιδα, μαζ μ τ μέλη τς οκογένειάς της, πογράφει μ τ διο τ αμα τς τν ποκαλυπτικ κα σωστικ λόγο το Θεο.
 Σ καμμία πάντως τν περιπτώσεων δν θ κατορθώσει πιστς ν γευτε π τς «πηγς το δατος» το Εαγγελίου, ν διος δν νσκήψει στ ερ κείμενο.  ποτελε κα ατ μία λήθεια ποία δν θ πρέπει ποτ ν ξεφεύγει π τ πτικ πεδίο τς συνειδήσεώς μας.  τι δήλ. εναι νάγκη ν μελετομε τν γία Γραφή.
π τ τόσα διαμάντια πο περιέχει συγκεκριμένη περικοπ, μες ν σταθομε σ δύο, φήνοντας λίγες δέσμες π τ Βιβλικ φς ν καταυγάσει τ σκέψη μας κα ν δηγήσει τν στοχασμό μας.
Στν θέση πο προβάλει Σαμαρείτιδα, τι ναμενόμενος Μεσσίας, πο στ λληνικ μεταφράζεται Χριστός, θ ποκαλύψει τ πάντα, λαμβάνει μεσα τν πάντηση π τν διο, τι ατς διος ησος εναι Μεσσίας.  «Λέγει ατ ησος, γ εμί, λαλν σο» (ωάννου Δ΄ 26) (δήλ.: λέγει σ’ ατ ησος.  Μεσσίας εμαι γώ, πο τν στιγμ ατή σου μιλ).
 Προξενε ντύπωση μεγάλη τ γεγονός.  ν σ λλες περιπτώσεις ησος συγκάλυπτε ατ τν λήθεια, κα μάλιστα συνιστοσε τόσο στος μαθητές του, σο κα σ’ ατος πο θεράπευε ν μ ναγγέλλουν τίποτε, δ τώρα, μπροστ σ μία γυναίκα κα μάλιστα πο χει διαφορετικ τοποθέτηση στν ουδαϊκ πίστη, ποκαλύπτει ξεκάθαρα τν μεγάλη λήθεια.  «γ εμί, λαλν σοί».
 Ναί, Χριστς εναι «τ σπέρμα τς γυναικς» (Γένεσις Γ΄ 15), πο ς πρτο Εαγγέλιο εχε ποσχεθε διος Θες στ νθρώπινο γένος μέσα στν Παράδεισο, μέσως μετ τ δράμα τς παρακος.  Εναι ατς πο εχαν προφητεύσει κα προκαταγγείλει ο προφτες.  Εναι Θεάνθρωπος Κύριος ησος Χριστός, ποος κα μόνο σώζει τν νθρωπο.  ναγκαία βέβαια προϋπόθεση, διος νθρωπος ν τν πιστεύσει κα ν ποδεχτε πολύτως τ Εαγγέλιό του, κα ς λόγο λλ κα ς τρόπο ζως, πως ατ διασώζεται κα ρμηνεύεται ντός της κκλησίας .
 Εναι τόσο ξεκάθαρος λόγος το Θεο κα στ σημεο ατό, τι δηλαδ Χριστς εναι Μεσσίας πο σώζει τν νθρωπο, στε μόνο συνειδητ τυφλωμένες κα διεστραμμένες συνειδήσεις μπορον ν πιμένουν γι τ ντίθετο...
ς προσέξουν κα στ σημεο ατ ο ατοαποκαλούμενοι «Μάρτυρες το εχωβά», ο ποοι πεισματικς ρνονται τν Θεότητα το Χριστο.
ταν ησος επε στν Σαμαρείτιδα «παγε φώνησον τν νδρα σου κα λθ νθάδε» (ωάννου Δ΄ 16) (δήλ.: πήγαινε φώναξε τν νδρα σου κα λα δ μαζ μ ατόν), Σαμαρείτιδα ποκρίθηκε μ κάθε ελικρίνεια «οκ χω νδρα» (ωάννου Δ΄ 17) (δήλ.: δν χω νδρα).  Πρς πίρρωσιν το λόγου της, κούει π τν διο τν Κύριο «καλς επας τι νδρα οκ χω.  Πέντε γρ νδρας σχες, κα νν ν χεις οκ στί σου νήρ, τοτο ληθς ερηκας» (ωάννου Δ΄ 17-18) (δήλ.: καλ επες τι δν χω νδρα. Διότι χεις πάρει πέντε νδρες, τν να στερα π τν λλον.  Κα ατός, πο χεις τώρα, δν εναι νδρας σου.  Σ’ ατ επες λήθεια).
 Δν γνωρίζω φίλοι μου ν χουμε συνειδητοποιήσει τ γεγονς στ πίπεδο πο εναι νάγκη ν τ κατέχουμε.
 σχυρίζονται ρκετοί, παντελς σχετοι μ τ Εαγγελικ θος κα τ ρθόδοξο δόγμα, κόμα κα «νθρωποι τς κκλησίας»; τι πορνεία εναι σαρκικ μείξης μόνο ταν γίνεται «π χρήμασι».  ταν μως βδελυρ ατ πράξη γίνεται π «γάπη» κα «λεύθερα», τότε δν μπορομε ν κάνουμε λόγο περ πορνείας.
 Φυσικ τ μόνο πο κατορθώνουν σοι «φωστρες» σχυρίζονται τ παραπάνω γελοο πιχείρημα, εναι ν ποκαλύπτουν τν θεολογική τους κενότητα κα τν ξεπεσμένη «Νικολαϊτικ» τος συνείδηση...  Κα ατ μν γι σους, λόγω θέσεως κα γνώσεως, θ πρεπε ν ρθοτομον τν λόγον τς ληθείας.
 Γι σους μως, λόγω διαφόρων καταστάσεων δν γνωρίζουν τ πράγματα στ σωστή τους διάσταση, σχύει π τ στιγμ πο θ διαφωτιστον γενικς λλ κα εδικς πάνω στ θέμα ατό, λόγος το ποστόλου Παύλου στος θηναίους «τους μν ον χρόνους τς γνοίας περιδν Θεός, τανν παραγγέλει τος νθρώποις πάσι πανταχο μετανοεν» (Πράξεις τν ποστόλων, κέφ. 17 στ. 30) (δήλ. Θες παρέβλεψε τος χρόνους τς γνοίας, κα τώρα παραγγέλει σ’ λους τους νθρώπους σ κάθε τόπο ν μετανοον).
 Δόξα τ Θε, κα τ θέμα τοτο τακτοποιεται ριστικ κα μετάκλητα π τν αώνιο λόγο το Θεο.
  Σαμαρείτιδα εναι ξεκάθαρη «οκ χω νδρα».
 Μ πς δν χεις νδρα; φο συγκατοικες μ νδρα, κα φυσικ χι «π χρήμασι».
 Συγκατοικετε κα συζετε «π γάπη», «λοκληρώνετε τν σχέση σς» μέσα σ’ να πλαίσιο «λεύθερης συμβίωσης», θ λέγαμε μ σημερινος σύγχρονους ρους πο φεύραμε γι ν καλύπτουμε τν σκληρ πραγματικότητα...
 λλ παρ τς «σοφίες» κα τς «θεολόγητες θεολογίες» φίλοι μου, Σαμαρείτιδα τοποθετε τ πράγματα στν σωστή τους βάση κα φωνάζει π τ βάθη τν αώνων.  σες μπορε ν πομυθοποιετε τ «πάθη τς τιμίας», εστε λεύθεροι ν σχυρίζεστε ,τι θέλετε, μπορετε ν καλύπτεστε κόμα κα πίσω π τος νόμους πο ψηφίζετε στ Βουλή, λλ γ «νδρα οκ χω» καίτοι συγκατοικ μαζί του....
 λήθεια πς θ περιφρονήσουμε τν ρεαλιστικ κα συνάμα δραματική της φων πο μιλάει ξ δίας μπειρίας;
 Κα κριβς πάνω στν ρθ ατ τοποθέτηση τς Σαμαρείτιδας, διος ησος κλείνει τ θέμα «τοτο ληθς ερηκας».
 Φυσικ κλείνει τ θέμα γι σους διαθέτουν «νον Χριστο».  Γι σους μως γεμόνας νος χει ποστε μπλοκή, κα ο ο τς σαρκολατρείας χουν πενεργοποιήσει τν συνείδηση, δυστυχς τ θέμα παραμένει νοικτό, μ ,τι ατ συνεπάγεται...
 λλ’ πιτέλους ν θέλουμε ν εμαστε σοβαροί, ς παραδεχτομε πς ,τιδήποτε βρίσκεται κτός του ελογημένου μυστηρίου το Γάμου, ποτελε παράνομη κατ Θεν σχέση.  Κι ν θέλουμε ν λέμε τ πράγματα μ τ’ νομά τους, πως δηλαδ τ χαρακτηρίζει λόγος το Θεο, ο κτός του Γάμου σχέσεις εναι πορνεία μοιχεία.  λα τ’ λλα, τ περ σχέσεων π χρήμασι κ.τ.τ. ποτελον «προπέτασμα καπνο» γι ν γελάει διάβολος κα γι ν παίζονται φοβερ παρξιακ δράματα...
δελφοί μου, δν χρειάζεται διαίτερη κανότητα γι ν ννοήσουμε τι ζομε σ μία λλοπρόσαλλη ποχή.  Πολλο προσπαθον ν καλύψουν τ πάθη τους μ μία νομικ φιλοσοφικ πένδυση, λλοίμονο μ να «χριστιανικ» κάλυμμα.  γωνιον ν πενδύσουν στν γνοια τν πολλν στ τι «κόρακας κοράκου μάτι δν βγάζει».
Δν χουμε παρ ν κλείνουμε τν κοή μας στς βέβηλες κα νήθικες διδασκαλίες κα ταυτοχρόνως ν νοίγουμε τος φθαλμούς μας κα τν ψυχή μας στν μελέτη το αθεντικο λόγου το Θεο.
Εθε Κύριός μας ησος Χριστός, ν μς ξιώνει ν πίνουμε κ το δατος το γίου Πνεύματος, τ ποο στς καλοπροαίρετες καρδις «γενήσεται πηγ δατος λλομένου ες ζων αώνιον» (ωάννου Δ΄ 14).
μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.