18 Μαΐ 2011

Γέροντας Ἰωσὴφ Βατοπαιδινός: Τί εἶναι οἱ ἡδονές; Ποιὲς εἶναι ἀθῶες καὶ ποιές ένοχες;

δονς εναι σα «δύνουν» κα γλυκαίνουν τ ζωή μας κα εναι διπλς καθς κα  φύση μς εναι διπλή. πως εμαστε σμα κα ψυχ κα καθένας χει τς ασθήσεις κα τ μέλη του, τσι κα ο δονς νήκουν κα στ δύο μέρη. Εναι ο σωματικς δονές, πο γίνονται ασθητς μέσω τν μελν το σώματος· εναι κα ο πνευματικές, πο νήκουν στον ψυχικ κα πνευματικό μας κόσμο.
Ο δονς προκύπτουν, ς π τ πλεστον, π τ δραστηριότητά μας κα παρηγορον πογοητεύουν νάλογα μ τν ρθ τ λανθασμένη νέργειά μας.  Aν τ πρόγραμμα κα σκοπς τν κινήσεών μας εναι «κατ Θεν» κα σύμφωνα μ τ θέλημά του, τ συναισθήματα κα ο δονές, πο προκύπτουν, εναι εχάριστες κα γλυκαίνουν.  Aν μως, ο προτιμήσεις κα νέργειές μας εναι παράλογες κα μπαθες, τότε ασθανόμαστε ποτροπιασμ κα πέχθεια.
Ο δονς μως, πο συναρπάζουν περισσότερο κα ποπλανον, χουν σχέση μ τ βιολογική μας πόσταση κα βρίσκονται στ σωματικ μέλη κα ασθητήρια. ?ν πρώτη θέση χουν γεύση, φ κα σφρηση. Τ συναισθήματα τς γλυκύτητας, πο προκαλονται ταν ρθουμε σ παφ μ τς λες κα τ πράγματα, λέγονται δονές.
δ χρειάζεται διάκριση το ρθο μέτρου, γι ν ποφευχθε παράχρηση.  Aπαραίτητο στοιχεο τς ζως εναι βιολογική μας πόσταση, τς ποίας τ μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται στς τρες ασθήσεις κα σ  ατς λειτουργε κανοποίηση κα δονή.
ν νθρωπος θυμται τν...

 προορισμό του κα τ τι τρώει γι ν ζεί–, τότε λέγχει τς δονές, πο προκύπτουν π τ νόμο τς «χρείας».  Aν μως, λλοίμονο, ζε γι ν τρώει κα ν σπαταλ –πράγμα πο πικρατε στν ποχ μας–, τότε τ θέση παίρνει τὸ παράλογο, πο ντρέπομαι κα ν τ περιγράψω κόμη.
πάρχουν μως κα το θικο κα ασθησιακο μέρους ο δονς μ κύριο κεφάλαιο τ γενετήσια ρμ κα σχέση.  Eδώ προκύπτει πραγματικς λαβύρινθος τς διαστροφς κα δ εναι το «βύθιου δράκοντα» τ πολυπληθ τρόπαιαπ
O νόμος κα λόγος τς ναπαραγωγς ς βασικ ναγκαιότητα στν παροσα μς ξορία, γίνεται τ σχυρότατο θέλγητρο τς προσεγγίσεως τν δύο φύλων. Κα τότε ρχίζει βιαιότερη πρόφαση το παράνομου δονισμο, πο κυριολεκτικ συντρίβει τν πειρη νεολαία.
Περιγράψαμε μ συντομία τς φορμς τν δονν.  Aπομένει σύνεση τς ρνήσεώς τους, γι ν μ θρηνομε τ ναρίθμητα ρείπια π τν παράλογη παραδοχ κα χρήση τους. Ατ φορον τς δονς στν ασθητό μας χρο κα κόσμο.
πάρχουν μως κα ο πνευματικς δονές, πο πράγματι μς ξεκουράζουν κα νθαρρύνουν. Πνευματικς δονς εναι ο νέργειες κα ο καρπο τς θείας Χάριτος, πο παρηγορον κα νακουφίζουν τν ψυχικό μας κόσμο, φωτίζουν τ νο, ερηνεύουν τν καρδιά, παρηγορον τς ασθήσεις κα αξάνουν τ θάρρος κα τν λπίδα στς δυσκολίες τς ζως.  H χαρά, ερήνη, πομονή, νεκτικότητα κα σα εναι γεννήματα τς γάπης κα τς συμπάθειας, τί λλο εναι παρ πνευματικς δονές; λοι ο καρπο κα τ προϊόντα της ατοθυσίας, πο γάπη πιβάλλει, εναι γλυκύτερη πνευματικ δον πο προκαλε τ μεγαλύτερη ετυχία στ ζωή μας.
πάρχουν μως κα ο περφυσικς δονές, πο ν κα νήκουν στ μεταφυσική του λλου κόσμου, μς τς παραχωρε θεία εσπλαγχνία π  ατν τ ζωή, σν προοίμιο τς μακαριότητας πο μς ναμένει. Ο δονς ατές, ς περφυσικές, δν λέγχονται, οτε προγραμματίζονται π μς στν κόσμο ατόν, λλ χαρίζονται π τ θεία παναγάπη σ  σους γωνίζονται σωστ γι θάρρος κα παρηγοριά. Μερικς π  ατς εναι ερήνη τν λογισμν, λευθερία π τν πάλη μ τ πάθη, τέλεια νέκρωση σο φορ τ πράγματα κα τ νοήματα ατο του κόσμου, λλ κα πιφοίτηση τς Χάριτος σ σους πέτυχαν τν καθαρότητα τς καρδις. Ατο «πάσχουν τ θεία» κα ξέρχονται π τ χρο, τν τρόπο κα τν ασθηση το κόσμου. Ατο εναι κενοι στος ποίους μαρτυρε Κύριός μας τι θ μφανίσει τν αυτό του κα μαζ μ τν Πατέρα του θ «ποιήσουν μονήν». σοι θέλουν ν πολαύσουν ατ τ περφυσικ δρα κα χαρίσματα, ς φροντίζουν ν τηρον τς ντολς κα Κύριος εναι «πιστς ν πάσι τος λόγοις ατο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.