22 Απρ 2011

Οἱ φονεῖς τὸν Χριστοῦ

 
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ
Ο φονες τν Χριστο

«δη βάπτεται κάλαμος ποφάσεως παρ κριτν δίκων κα ησος δικάζεται κα κατακρίνεται σταυρ. Κα πάσχει κτίσις, ν σταυρ καθορώσα τν Κύριον. λλ' φύσει σώματος δ' μ πάσχων, γαθ Κύριε, δόξα σοί».
νθρωπος δν φταξε πο σκότωσε τόσους νθρώπους, σκότωσε κα τν Χριστό. Δν τν σκότωσε κανένα θηρίο, δν τν σκότωσε τουλάχιστον κανένας κακοργος, παρ τν σκοτώσανε ο νθρωποι πο βαστούσανε τν νόμο το Μωυσ κα πο περίμενε λας ν το δείξουνε τν δρόμο το Θεο, ο γραμματες κ' ο φαρισαοι. Ατο τανε κρυφοδαγκανιάρηδες σκύλοι, τυλιγμένοι μ προβι ρνίσια γι ν ξεγελάνε  τν κόσμο.  Πονηροί, ποκριτές, μαθητάδες το  σαταν, πο πάτησε τν δμ γι ν τν καταπιε, γλυκομιλώντας το  κα λέγοντας του   πς θ γίνει Θες ν πορευθε  κατ τ  λόγια του. ποκριτς εναι να τέρας  πι σιχαμερ π κάθε λλο, πο κάθεται κρυμμένο στ σκοτειν τάρταρα της  ψευτις κι πέξω στήνει τς παγίδες του γι ν παραπλανέσει κανέναν θον νθρωπο.  Εναι γωιστής, σκληρός,   λύπητος,   φιλάργυρος, φοβιτσιάρης, λλ ατ τ σκεπάζει μ ψεύτικη ταπείνωση,   μ συμπονετικ λόγια, μ γλυκομιλήματα. ποκριτς δν χει Θε κα νόμο κα καμώνεται σα-σα πς φοβται τν Θε κα τν νόμο του.
Εναι μι ψυχ σαπισμένη κα βρωμερ κι μετανόητη. κάθε μαρτωλός  μπορε  ν μετανοιώσει, ποκριτς εναι μετανόητος, σν νάκανε συμβόλαιο μ τν διάβολο. λοι ο μαρτωλο μπορονε ν σωθονε κα μάλιστα ν' γιάσουνε, πλν ποκριτς δν χει...
σωτηρία, θ πεθάνει ποκριτής. Χριστς δν πέλπισε κανέναν, λους τους φώναζε κοντά του κα τος δινε λπίδα, ξν ναν μονάχα, τν ποκριτή. Τ «οαί!» γουν τ «λλοίμονο!» δν τ επε οτε γι τν τελώνη, οτε γι τν πόρνη, οτε καν γι τν φονιά. σια σια επε πς ατο δείχνουνε τν δρόμο το Θεο στος φαρισαίους. Τ «οα» τ επε μονάχα γι τν ποκριτή, γι τν γιάτρευτον. φο Χριστός, πο ρθε ν γιατρέψει λες τς ρρώστειες τς ψυχς μας, πέλπισε τν ποκριτή, ποις θ μπορέσει ν τν σώσει; Κ' ατ γίνεται γιατί ποιος χει τούτη τν ρρώστεια δν θαρρε τν αυτό του γι ρρωστον, λλ σια-σια θαρρε πς εναι πολ καλά, κα περιπαίζει κρυφά τους λλους, κ' χει τν δέα πς πονηρία το εναι πι μεγάλη γνώση κα σοφία κα τ ν μετανοιώσει εναι γι δατον σν ν γίνει κουτς π ξυπνος, θος π πονηρός, φανερς π κρυφός, μ' ναν λόγο ρρωστος π γερός.
ποιος κούσει τ λόγια πο επε Χριστς γι τος φαρισαίους, τρέμει. «λλοίμονό σας, γραμματες κα φαρισαοι ποκριτές, γιατί σφαλτε τ βασιλεία τν ορανν μπροστ στος νθρώπους, κι οτε σες μπαίνετε μέσα κα τος λλους δν φήνετε ν μπονε. λλοίμονό σας, γραμματες κα φαρισαοι ποκριτές, γιατί κατατρτε τ σπίτια τν χηρν κα κάνετε τέλειωτες προσευχές· γι τοτο θάχετε πι μεγάλο κρίμα. λλοίμονό σας, γραμματες κα φαρισαοι ποκριτές, γιατί κάνετε νω κάτω στερι κα θάλασσα γι ν κάνετε να μαθητ κα σν γίνει μαθητής σας, τν κάνετε γυι το διαβόλου χειρότερον π σς...
λλοίμονό σας, γραμματες κα φαρισαοι ποκριτές, γιατί ποδεκατίζετε τν δυόσμο κα τ' νηθο κα τ κύμινο κι φήσατε τ πι βαρι τς θρησκείας, τ συμπόνια κα τν πίστη... Στραβοί, πο θέλετε ν δηγήσετε τος λλους, σες πο λαμπικάρετε τ κουνούπι κα καταπίνετε τν γκαμήλα. λλοίμονό σας, γραμματες κα φαρισαοι ποκριτές, γιατί καθαρίζετε πέξω μονάχα τ ποτήρι κα τ πινάκι κι π μέσα εναι γεμάτα κλεψι κα τιμία». Κα σν ν μ φτάνανε τόσα «λλοίμονο» λέγει παρακάτω:   «Φίδια,   γεννήματα  τς χις, πς θ ξεφύγετε π τν κρίση πο θ σς ρίξει στν αώνια φωτιά; Γι τοτο, νά, γ σς στέλνω προφτες κα σοφος κα γραμματες κι π δαύτους θ σκοτώσετε κάμποσους κα θ τος σταυρώσετε κα θ τος δείρετε στ συμβούλιά σας κα θ τος κυνηγήσετε π πολιτεία σ πολιτεία, γι νάρθει πάνω στ κεφάλια σς κάθε αμα δίκαιο πο χύνεται πάνω στ γ, π τ αμα το βελ το θώου ως τ αμα το Ζαχαρία το γυιο το Βαραχία πο τν σκοτώσατε νάμεσα στν κκλησι κα στν για τράπεζα».
Ατο λοιπν ο ψευτοθεοφοβούμενοι, ατο πο φαινόντανε συχοι κα γνωστικο κα σεβάσμιοι, ατο σκοτώσανε τν Χριστ κι χι Βαραββς κανένας λλος ληστής, κανένας Ρωμαος στρατιώτης, πο πέρασε τ ζω το μέσα στ αματα. Πιλάτος, γεμόνας τς ουδαίας, πόσα κανε γι ν τν γλυτώσει π τ νύχια τους! διαφόρετα. Ατο εχανε βάλει τν πλ τν κόσμο, πο δν νοίωθε δυστυχς τί κανε, ν φωνάζει : «Σταύρωσε τν, σταύρωσε τν!» Μ ο φαρισαοι, δηλαδ ο ποκριτές, ξέρανε τί κάνανε, γιατί ποκριτς ξέρει πάντα καλ τί κάνει. Γι τος πλούς, γι τος ξεγελασμένους, επε Χριστός : «Πατέρα, συγχώρησέ τους γιατί δν γνωρίζουνε τί κάνουνε».
Κα πρόσεξε ν δες τν οκονομία το Θεο, πς, τν ρα πο κρεμότανε πάνω στν σταυρό, ρριξε τ λεός του στν ληστ πο ετανε σταυρωμένος μαζί του, δηλαδ σ μίαν πλ ψυχ πο εχε πέσει σ κρίματα βαρει κα πο σκότωσε κιόλας, δίχως ν ξέρει τί κάνει, δίχως δηλαδ ν εναι ποκριτς πολύξερος. Γι τοτο, μ' να λόγο πο επε, συγχωρέθηκε κι γίασε κι πρτος πο μπκε στν παράδεισο τανε νας φονιάς. Θαυμάσετε, Χριστιανοί, τ λεος! ληστς νοιξε τν παράδεισο γι ν μπονε π πίσω του ο προφτες, ο πόστολοι, ο εράρχες, ο σιοι, ο μάρτυρες. Τί μυστήρια ξεσκέπασε στ μάτια μας φιλάνθρωπος κι γλυκύτατος Χριστός μας! σα εχε πρωτύτερα νθρωπος γι δύνατα, γι διόρθωτα, γι σβυστα, γι μετατόπιστα, Χριστς τ σβυσε, τ κανε σν ν μν γινήκανε· συγχώρησε τν ληστ πο μετανοίωσε κα παρευθς σβύσανε σα κανε, σν ν μ γινήκανε.
Πο εναι πι κενο τ ρχαο ρητ «Τ γενόμενα οκ πογίνονται», δήλ. «σα γινήκανε δν ξεγίνουνται»; Ατ τν καταδίκη, ατ τν σπαστη λυσίδα, πο πνιγε τν νθρωπο, Χριστς τν σπασε, τν σκληρ νόμο τν κατάργησε. χι μ κανένα στροπελέκι, σν κα κενα πο ρριχνε Δίας, μ μ τ συγχώρηση. Ατ εναι λευθερία τν τέκνων το Θεο, πο μς χάρισε. ληστς ξαναγεννιέται γιος· κ' μαθητς το Χριστο πο τρωγε μαζί του στ τραπέζι, κα πο τν φώναζε φίλο, ποκριτς ούδας, γίνεται π γυις το Θεο, γυις το χαμο, «υἱὸς τς πωλείας».
σεισμς πο γίνηκε τν μέρα πο σταυρώθηκε    Κύριος,  ναποδογύρισε τν οκουμένη, γκρέμνισε τν παλι  τν κόσμο, τος νόμους του,  τς συνήθειές του, κατ τ λόγια πο γραψε στερώτερα πόστολος Παλος : «Τ ρχαία παρλθεν, δο γέγονε καιν τ πάντα».
Ατς σεισμς κα τ' ναποδογύρισμα γίνηκε μέσα στν νθρωπο. Τρισκαλότυχοι ποιοι ρπαχθήκανε κα πεταχθήκανε ξω π τ σκοτειν μνμα τους, πως ο νεκρο πο βγήκανε π τος τάφους  τ  μέρα   που   σταυρώθηκε Χριστός. Γιατί ατο πο λέγω καλότυχους, τανε πρωτύτερα μ τ κεφάλι  κάτω  κα μ τ πόδια πάνω,  κα  θαρρούσανε πς τσι τανε καλά, κι σεισμς το Χριστο τος ναποδογύρισε κα τος στησε πάνω στ ποδάριά  τους.  
Κ' τσι  μπορέσανε ν κυττάξουνε καλ κα ν νοιώσουνε τν ληθιν ψη το κόσμου,  πως τν κανε Θεός. Μ τ ναποδογύρισμα το κόσμου τς ψευτις, λευτερώθηκε νθρωπος, γιατί ξαναγεννήθηκε στον  κόσμο της  λήθειας, στν κόσμο το Χριστο, πο λέγει : «γ εμαι τ φς το κόσμου. ποιος κολουθ μένα, δν θ περπατήσει στ  σκοτάδι, μ θάχει τ φς τς ζως». Κι λλο λέγει : «Γνώσεσθε τν λήθειαν κα λήθεια λευθερώσει μς», δηλαδ θ «γνωρίσετε τν λήθεια, μένα,  κι χι τις  λήθειες  τν φιλοσόφων κα τν θικολόγων  πο  εναι ψευτιές, κα πο γι τοτο δν μπορονε ν σς λευθερώσουνε».
γιος  Γρηγόριος Σιναΐτης λέγει : «Γνσιν ληθείας, τν τς χάριτος ασθησιν εναι κυρίως νόμισον. Τς δ λοιπς νοήσεων μφάσεις κα πραγμάτων ποδείξεις ποκαλεν δε». γουν : «Γνώση τς λήθειας ν ξέρεις πς εναι τ ν νοιώσεις τ θεία χάρη μέσα σου. Τς δ λλες (πο τς λένε γνώσεις τς λήθειας), πρέπει ν τς λένε φανερώματα τν νοημάτων κι ποδείξεις τν πραγμάτων».
Κι γιος Μάρκος σκητς λέγει τ διο πράγμα μ λλα λόγια: «τερόν στι γνσις πραγμάτων, κα τερόν στι ληθείας πίγνωσις». Ατ τ μία κα μονάχη λήθεια, τ νοιώθουνε σοι πηγαίνουνε κοντ στν Χριστ μ πλ διάνοια κα μ γάπη κα μ ταπείνωση. Γι ν μς φέρει ατ τν λήθεια, σταυρώθηκε σήμερα. ποιος τν πιστεύει κα τν γαπ, ατς πιστεύει κι γαπ τν λήθεια. Για τοτο ν μν τν ρωτμε τ Χριστό, σν νάναι φιλόσοφος: «Τί εναι λήθεια;», πως κανε Πιλάτος, πο εχε δυστυχς μπροστά του τν λήθεια κα ρωτοσε «Τί στιν λήθεια;», περιμένοντας ν κούσει κάποια λόγια κούφια, π κενα πο λένε ο νθρωποι γι τς ψεύτικες λήθειές τους.
ΚΙΒΩΤΟΣ 
ΜΗΝΙΑΙΟΝ ΦΥΛΛΑΔΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΔΑΧΗΣ
ΕΤΟΣ Β’ ΜΑΡΤΙΟΣ 1953 ΑΡΙΘ. ΦΥΛΛΟΥ 15

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.