22 Απρ 2011

Ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος γιὰ τὴν Σταύρωση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ

 
Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Γι τν Σταύρωση το ησο Χριστο


Ν. Δρατσέλλα, Θεολόγου, M.Th.


     Με τν εκαιρία τς λεύσεως τς Μεγάλης βδομάδος θ πιχειρήσουμε μία Πατερικ προσέγγιση το Πάθους το ησο Χριστο. Εδικότερα, θ ναφερθομε στν λόγο το ερο Χρυσοστόμου ες τν σταυρν κα ες τν ληστήν, κα περ τς δευτέρας το Χριστο παρουσίας, κα περ το συνεχς εχεσθαι πρ τν χθρων (M.P.G. 49, 399-408).
γιος πατρ ρχίζει τν μιλία του μ τν ναφορ στν πιτέλεση τς πανηγύρεως. σταυρς ταν γι τν πρ Χριστο ποχ σύμβολο καταδίκης, στ συνέχεια μως κατέστη ντικείμενο τιμς. ποτελε ναίρεση τς χθρας μεταξ Θεο κα νθρώπων, σφάλεια τς πνευματικς ερήνης κα θησαυρ πειρων γαθν (πρβλ. M.P.G. 49, 399). πόστολος Παλος ναφέρει σχετικ μ τν Σταυρό: ορτάζωμεν μ ν ζύμη παλαιά... λλ' ν ζύμοις ελικρίνειας κα ληθείας (' Κόρ. 5, 8, M.P.G. 49, 399). ς ατία το ορτασμο προβάλλει τ τι τ Πάσχα μν πρ μν τύθη Χριστς (' Κόρ. 5, 7).
ξίζει ν σημειωθε τι ησος Χριστς γινε κα θυσία κα ερέας, ν Σταυρς κατέστη τ θυσιαστήριο. θυσία γινε ξω π τν πόλη κα τ τείχη, διότι ταν καθολικ κα διότι ταν προσφορ γι λη τν γ κα χι μόνο γι τος ουδαίους. πειδή, λοιπόν, Χριστς καθάρισε λη τν οκουμένη π τν μαρτία, λος κόσμος γινε χρος προσευχς. Ατ εναι κα ννοια τν λόγων το ποστόλου Παύλου βούλομαι ον προσεύχεσθαι τος νδρας ν παντ τόπω, παίροντας σιους χείρας (' Τίμ. 2, 8, M.P.G. 49, 401).
λλ τ ψιστο κατόρθωμα το Σταυρο ταν τ νοιγμα το Παραδείσου. πρτος νθρωπος, ποος εσήχθη στν Παράδεισο, ταν νας ληστής, σύμφωνα μ τ λόγια του διου του Χριστο «σήμερον μετ' μο ση ν τ παραδείσω» (Λούκ. 23, 43, πρβλ. M.P.G. 49, 401). ταν ο Πρωτόπλαστοι κδιώχτηκαν π τν Παράδεισο, τ-χτηκαν τ Χερουβεμ ν τν τηρον. μως ησος ταν Κύριος τν Χερουβείμ. κε στρέφετο ἡ...
φλογίνη ρομφαία, ν τώρα διος Θεάνθρωπος ποδείχτηκε ξουσιαστς τς φλόγας, τς γέενας το πυρός, τς ζως κα το θανάτου. τσι, ταν εσλθε στν Παράδεισο, λαβε τν ληστ μαζί Του, χι καταπατώντας ατόν, λλ τιμώντας (τν Παράδεισο) μ τν διο τρόπο μ τν ποο δήγησε τελνες κα πόρνες, ταν βρισκόταν στν γ, στε ν φανον ξιοι ατς τς τιμς (Μάτθ. 21, 31, πρβλ. M.P.G. 49, 401). μαθητς το Χριστο, Πέτρος φοβήθηκε μία πηρέτρια.
ληστς βλεπε λο τν σραηλιτικ λα ν φωνάζει κα ν βλασφημε, μως δν περιφρόνησε τν ξευτελιζόμενο σταυρωμένο, λλά, φο παραμέρισε λα ατ μ τ μάτια τς πίστης, ναγνώρισε τν Κύριο ς Δεσπότη τν Ορανν, κα μολόγησε Ατν μ τν κφραση «Μνήσθητί μου, Κύριε, ταν λθης ν τ βασιλεία σου» (Λούκ. 23, 42, M.P.G. 49, 402). Εναι ντως χαρακτηριστικ διαφορ το εγνώμονος ληστο π τν λλο ληστή. Κα ο δύο βρίσκονταν στν Σταυρό, λλ νας σώθηκε, ν λλος δηγήθηκε στν κόλαση. νας φέρθηκε μ εγνωμοσύνη, ν λλος λοιδοροσε τν ησο.

μεγάλη φιλανθρωπία το ησο φαίνεται χι μόνο π τν Σταυρική Του θυσία, λλ κα π τ λόγια Του στν Σταυρό. Διότι, παρ' λο πο χλευαζόταν κα διεκωμωδετο, συγχώρησε τος σταυρωτές Του μ τ χαρακτηριστικ λόγια: «πάτερ, φες ατος ο γρ οδασι τί ποιούσι» (Λούκ. 23, 34, M.P.G. 49, 405). ν ο σταυρωτές Του βλασφημοσαν λέγοντας «ε υἱὸς ε το Θεο, καταβηθι π το σταυρο», (Μάτθ. 27, 40, M.P.G. 49, 405), κενος δν κατέβαινε π τν Σταυρό, κριβς πειδ εναι Υἱὸς το Θεο κα λθε στν γ, γι ν σώσει τν κόσμο. τσι, μ τν συγχώρεση τν σταυρωτν Του, δωσε τν δυνατότητα τς φεσης τν μαρτιν στν πόστολο Παλο κα στος μύριους ουδαίους, ο ποοι πίστεψαν σ' Ατόν.

     γιος ωάννης Χρυσόστομος καλε τν κάθε πιστ χριστιαν ν μιμηθε τν ησο στ ν προσεύχεται γι τος χθρούς του (πρβλ. M.P.G. 49, 405). Τ παράδειγμα το Κυρίου μιμήθηκε Στέφανος, ταν κατ τν στιγμ το λιθοβολισμο το λεγε «Κύριε, μ στήσης ατος τν μαρτίαν ταύτην (Πρ. 7, 60, M.P.G. 49, 405). λλ κα πόστολος Παλος γραψε τι «ηχόμην γρ γ ατς νάθεμα εναι πρ τν δελφν μου, τν συγγενν μου κατ σάρκα» (Ρώμ. 9, 3, M.P.G. 49, 406). κενο μως, τ ποο εναι ξιο θαυμασμο, εναι τι κόμα κα στν Παλαι Διαθήκη πάρχει γάπη πρς τος χθρούς, παρ τν ρητ διαβεβαίωση τι φθαλμν ντ φθαλμο, δόντα ντ δόντος (ξ. 21, 24, Λευιτ. 24, 20, M.P.G. 49, 406).

μοίως Δαβίδ, ταν παναστάτησε ναντίον το στρατς μ τν γι το βεσαλώμ, κα Θες ταν τοιμος ν τιμωρήσει τος στασιαστές, επε πρς τν Θε τι δο γ εμ δίκησα κα γ εμ ποιμν κακοποίησα, κα οτοι τ πρόβατα τί ποίησαν; γενέσθω δ χείρ σου, ν μο κα ν τ οκω το πατρός μου (Βάσ. Β 24, 17, M.P.G. 49, 406). Σαμουλ προφήτης, ταν τιμάστηκε π τος ουδαίους, επε τί δν θέλησε ν μαρτάνει μ τ ν σταματήσει ν προσεύχεται στν Θε γ ατος (πρβλ. M.P.G. 49, 406), διότι ς μαρτία θεωροσε τν λλειψη προσευχς γι τος χθρούς. μοίως κα Στέφανος κα π. Παλος κα λλοι ερο νδρες τς γίας Γραφς συγχώρησαν τος χθρούς τους.
Συνεπς κα μες ο πόλοιποι χριστιανο δν θ συγχωρεθομε π τν Θεό, ἐὰν δν εχόμαστε πρ τν χθρων μας. Διότι, ἐὰν προσευχόμαστε μόνον γι τος φίλους μας, δν θ γίνομε νώτεροι π τος εδωλολάτρες κα τος τελνες. ν ντίθετα γαπήσομε τος χθρούς μας, θ γίνομε μοιοι μ τν Θεό, σύμφωνα μ τ λόγια του διου του ησο Χριστο τν λιον ατο νατέλλει π πονηρος κα γαθος κα βρέχει π δικαίους κα δίκους (Μάτθ. 5, 45, M.P.G. 49, 408). ερς Χρυσόστομος καταλήγει τν λόγο του μ δοξολογία πρς τν ησο Χριστό.

ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2007

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.