16 Μαρ 2011

Τὸ Φῶς τοῦ Χριστοῦ στὸ Κουρδιστᾶν

 Μία συνέντευξη μ τν Σεραφεμ Maamdi, ναν ρθόδοξο Κορδο

π τ τριάντα κατομμύρια Κούρδων πο ζον στν κόσμο, μεγάλη πλειοψηφία εναι μουσουλμάνοι, ν τ μικρότερο μέρος σπάζεται τν Γεζιτισμό [*]. Σύμφωνα μ τν πογραφ το 2002, στ Ρωσία πάρχουν 19.600 μουσουλμάνοι Κορδοι κα 31.300 Γεζίτες Κορδοι. Λίγοι γνωρίζουν τι ατ τ στιγμή, κπρόσωποι ατν τν νθρώπων ρχονται στν ρθοδοξία κα γίνονται μέλη τς Ρωσικς ρθόδοξης κκλησίας.  ΣεραφείμΜaamdi μιλα γι' ατ μ περισσότερες λεπτομέρειες.
*****

-Σεραφείμ, παρακαλομε μιλστε μας γι τν αυτό σας, κα γι τ πς ρθατε στν ρθόδοξη πίστη.
-Γεννήθηκα κα μεγάλωσα στν Γεωργία. θνικότητά μου εναι Κουρδικ κα ο ρίζες μου εναι π τ Τουρκικ Κουρδιστν. Μετ τ γενοκτονία το λαο μας στς ρχς το εκοστο αώνα, να μέρος τν Κούρδων μετακινήθηκε πρς τν ρμενία, κα π κε στ Γεωργία, τ Ρωσία κα λλες χρες. Ο πρόγονοί μου σαν μέρος ατς τς διασπορς. να μεγάλο μέρος τν Κούρδων μολογε τ σλάμ, ν μία μικρότερη μερίδα σκε τ συγκρητιστικ λατρεία πο νομάζεται Γεζιτισμός. μουν νας Γιαζίντ. πως λοι ο Γεζίτες, πήγαινα ς παιδ μ τος συγγενες μου στν ρθόδοξη κκλησία. Εχαμε εκόνες στ σπίτι, μπροστ π τς ποες τοποθετούσαμε κερι τς Κυριακς κα τς μέρες τν γιορτν – δηλαδή, τ θεωρούσαμε φυσιολογικ ν λατρεύεται λιος κα ταυτόχρονα ν πηγαίνουμε στν κκλησία. μως νοίωθα ν μ λκει πάρα πολ Χριστός. ταν κουγα γι’ Ατν στν τηλεόραση, ταν κάποιος μου μιλοσε γι’ Ατόν, κουγα πάντα μ μεγάλη περιέργεια. Τ 2002, μετακόμισα στ Μόσχα μαζ μ τν οκογένειά μου. κε, κάποιος μου δωσε να ντίγραφο τς Καινς Διαθήκης. π κε ξεκίνησαν λα ...
Διάβαζα τ Εαγγέλια π 4-5 ρες καθημερινά. Μερικς φορς τ διάβαζα λη νύχτα. Τ διάβαζα κα δν χόρταινα ν τ διαβάζω, κα ποστήθισα πολλ χωρία π’ ξω, πρν...
 κόμα ν βαφτιστ. μεινα κπληκτος, μ τ πς κόσμος γύρω μου λλαξε φο διάβασα γι τν Χριστό. Ατ ταν πρώτη μου συνάντηση μ τν Κύριο. φερε τ πάνω κάτω στ ζωή μου κι γ πλ Τν ρωτεύτηκα. Γεζιτισμς δν σο τ δίνει ατό. Δν περιέχει καμία συνάντηση μ τ Θε – καμία ζωνταν κοινωνία νάμεσα στν Θε κα τν νθρωπο. Δν πάρχει καμία πολύτως παφ μ τν Δημιουργό. Γεζιτικς θες εναι πολ μακρι π τν νθρωπο. μως στ Χριστιανισμό, τ πι σημαντικ πράγμα πο βρκα ταν μία ζωνταν κοινωνία μ τν Κύριο. Δν μπορε ν μεταδοθε μ λόγια - ταν εσαι μ τν Θε ... εναι δύσκολο ν τ ξηγήσει κανες σ ναν νθρωπο πο δν χει βιώσει ποτ πικοινωνία μ τν Θεπως επε προφήτης Δαβίδ: «γεύσασθε καίιδετε οτι χρηστός ο Κυριος»· (Ψάλμ. 33:9). Πρέπει ν τ γευθετε ο διοι.
τσι, ποφάσισα ν βαφτιστ. ταν πγα στν κκλησία, πως εχα κάνει πολλς φορές, δη τελοσαν τν Θεία Λειτουργία, λλ ντεξα ν παραμείνω μόλις δύο λεπτ - ξαφνικ νίωσα πολ βαρύς. ργότερα, νας ερέας μου ξήγησε τι να κακ πνεμα φωλιάζει μέσα στν νθρωπο πο δν εναι βαπτισμένος, κα προσπαθε ν τν μποδίσει π τ ν προσέλθει στν Κύριο. Πγα στ Νίζνυ Νόβγκοροντ κα κε γνώρισα ναν ερέα ποος φιέρωσε ρκετς ρες π τ χρόνο το καθημεριν γι ν μ προετοιμάσει σωστά. Προετοίμασα τν αυτό μου πολ σοβαρ γι τ Βάπτισμα, κα θεωρ πς ατ εναι τ πι σημαντικ πράγμα πο χω κάνει στ ζωή μου.
Τ βάπτισμά μου λαβε χώρα στ γιορτ τς Πεντηκοστς του 2007. ταν ξύπνησα κενο τ πρωί, νίωσα φόβο κα βάρος στν καρδιά μου. ρθα στν κκλησία κα παπς μ ρώτησε μ να χαμόγελο, «Θέλεις ν τ σκάσεις;»  Στη συνέχεια ρχισε τελετ τς κατήχησης, κα ταν παπς διάβασε τς πρτες εχς κα τοποθέτησε τ χέρι του στ κεφάλι μου, λιποθύμησα. ταν νοιξα τ μάτια μου, καθόμουν σ μία καρέκλα, κα ερέας μ κατάβρεχε μ γιασμό. Μετ τ Βάπτισμα κρατούσαμε ναμμένες λαμπάδες - σημεο τς αώνιας νωσης μ τν Χριστ - κα περπατήσαμε τρες φορς γύρω π τν κολυμπήθρα. Μπόρεσα ν καταλάβω πς εχε μεταμορφωθε καρδιά μου, κα βίωσα μία νείπωτη χαρά. Δν ασθανόμουν τ πόδια μου…ταν σν ν πέπλεα, κα τ πάντα γύρω μου εχαν λλάξει. γινα νας καινούργιος νθρωπος. Δν πάρχουν λόγια γι ν κφράσω ατ πο Κύριός μου ποκάλυψε στ βάθη τς καρδις μου. νίωσα τ χέρι το Θεο. π νεαρ λικία, εχα νεξήγητες κρίσεις φόβου. Ξυπνοσα στ μέσο τς νύχτας μ τρόμο κα τριγυρνοσα σ λο τ σπίτι, μ φόβο γι κάτι - δν ξερα τί ταν ατό, οτε καταλάβαινα τί μου συνέβαινε.  
μως, μετ τ Βάπτισμά μου, λα ατ ξαφανίστηκαν, ξαφανίστηκαν παντελς. ρχισα ν βλέπω τν κόσμο μ λλα μάτια, κα ο νθρωποι γύρω μου παρατήρησαν πίσης τν λλαγ πο Κύριος πεξεργάσθηκε μέσα μου δι το βαπτίσματος. Στν πνευματική μου γέννηση πρα τ νομα Σεραφείμ, κα π κείνη τ στιγμή, Χριστς γινε τ νόημα τς ζως μου κα στόχος μου χει γίνει ν Τν κολουθ.

ς βλέπουν ο συγγενες σας τ βάπτισή σας;
- οκογένειά μου πάντοτε ς π τ πλεστον βλεπε ενοϊκ τν ρθοδοξία, πως κα σχεδν λοι ο Γεζίτες. πως προανέφερα, μπορον ν πηγαίνουν στν κκλησία, ν χουν εκόνες στ σπίτι, λλ ν θεωρον τ βάπτισμα περιττ κα οτε καν ν κατανοον τ σημασία ατο του Μυστηρίου. Ατ ταν κα γνώμη τν γονιν μου. ταν τος επα τι θέλω ν βαφτιστ, ο γονες μου εχαν ντίρρηση κα στν προσπάθειά τους ν μ πείσουν, μο λεγαν «ντάξει, ν βαπτιστες, λλ χι τώρα – λίγο ργότερα.» Τελικά τους επα μ ποφασιστικότητα τι γ πρόκειται ν βαφτιστ, δίχως λλο. Ο συγγενες μου γανάκτησαν μ τν πιλογή μου. Στ συνέχεια μως, μ τ Χάρη το Θεο βαφτίστηκαν σχεδν λοι τους νας-νας, κα εθε Θες ν δώσει ν βαπτιστον κα ο πόλοιποι. Εμαι πολ χαρούμενος πο φάνηκα χρήσιμος στος συγγενες μου κα σ μερικος λλους Κούρδους, μ τ ν τος συστήσω στν ρθοδοξία.
-πάρχουν πολλο Χριστιανο γενικά, μεταξ τν Κούρδων; Πόσο πίσω στν χρόνο πηγαίνει στορία το Κουρδικο Χριστιανισμο;
-Ξέρουμε πς ο πρόγονοι τν σύγχρονων Κούρδων - ο Μδοι κα ο Πάρθοι - δέχτηκαν τ Χριστιανισμ κατ τος πρώτους αἰῶνες του. πρχαν μάλιστα ξεχωριστ Κουρδικ πριγκηπάτα  τ ποα μολογοσαν τν Χριστιανισμό. πρχαν πολλο ρθόδοξοι Κορδοι στν νατολικ νατολία, κα μερικο π ατος εναι νορίτες το Πατριαρχείου τς Κωνσταντινούπολης, ς τς μέρες μας. Μ τν νοδο το σλάμ, λα λλαξαν. Ο Κορδοι βρέθηκαν περικυκλωμένοι π Μουσουλμάνους, κα Χριστιανισμς σταδιακ κριζώθηκε π τος Κούρδους. Τώρα, στ Γεωργία, ο Κορδοι γίνονται ρθόδοξοι μαζικά. Εναι ξιοσημείωτο τ γεγονς τι ατ τ κίνημα προέρχεται π τν διο τ λα – δν γίνεται π καμία εραποστολ - προσέρχονται στν κκλησία μ δική τους πρωτοβουλία. Φυσικά, ἐὰν γινόταν εραποστολ εδικ γι’ ατούς, θ πρχαν περισσότεροι καρποί. (Μία νδειξη ατο εναι πιτυχία τν διαφόρων προτεσταντικν εραποστολικν μάδων στος Κούρδους.)  Ο κριβς ριθμς τν Χριστιανν Κούρδων εναι γνωστος, κα δν χει γίνει ρευνα γι’ ατό, λλ κτιμται πς νέρχονται σ δεκάδες χιλιάδες, κα ριθμς τος συνεχς αξάνει. Στ Ρωσία πάρχουν πολλο ρθόδοξοι Κορδοι. ν Κύριος τ ελογήσει, λπίζω ν πάρξει μία ρθόδοξη Κουρδικ κοινότητα στ Μόσχα.

πατε τι κάποτε σασταν Γιεζίντ. Μπορείτε ν μς πετε λίγο γι ατ τν πίστη;
κέντρο το Γεζιτισμο ειναι στ ράκ. Γεζιτισμς στν τωριν μορφ το ξεκίνησε κατ τν 12ο με 13ο αιώνα. δρυτς ατς τς θρησκείας ταν Σούφι θεολόγος Σεΐχης Adi, νας ραβας, πο λλαξε σημαντικ τόσο τ δόγματα σο κα τ τελετουργικ πο φάρμοζαν στ παρελθν ο Κορδοι. Εσήγαγε στν Γεζιτισμ πολλ στοιχεα το σλάμ, το Νεστοριανισμο, του Μανιχαϊσμο κα το ουδαϊσμο. μως ο Γεζίτες διατήρησαν κα ρισμένα παλαι πιστεύω τους, πο θύμιζαν Ζωροαστρισμ ποος βασίζεται στ λατρεία τς φωτις, το λιου κα τν δυνάμεων τς φύσης. Ο Γεζίτες ργότερα  θεοποίησαν τν Σεΐχη Adi.
πίσης τιμον διαιτέρως τος γγέλους, μεταξ τν ποίων περιλαμβάνουν κα να κακ πνεμα, τ ποο νομάζουν Melek Taus. Ο Melek Taus μιλ γι τν αυτό του στς ερς γραφς τν Γεζιτν, ς ξς: «Δν πάρχει τόπος που ν μν εμαι παρών.  Συμμετέχω σ λες τς κδηλώσεις τς ποες ο νθρωποι τν λλων θρησκειν τς ποκαλον «πονηρς» πειδ ο κδηλώσεις ατς δν ντιστοιχον στς πιθυμίες τος» (Jilva 1:3).  Οι Γεζίτες πίσης θεωρον πς εναι θεότητα πο δημιούργησε τν λικ κόσμο, χρησιμοποιώντας τ διαμελισμένα τμήματα το ρχέγονου κοσμικο αγο. Πούσκιν μάλιστα γραψε γι τ σχέση τν Γεζιτν μ ατ τ πνεμα, ταν ταξίδεψε στ ρζερούμ: «Προσπάθησα ν μάθω π να Γεζίτη τν λήθεια γι τν θρησκεία τους. Στς ρωτήσεις μου, πάντησε τι ο φμες πς Σατανς λατρεύεται π τος Γεζίτες εναι κενο μύθοι, τι πιστεύουν σ να θεό, κα τι διάβολος εναι καταραμένος σύμφωνα μ τ νόμο τος – πράγμα πο σίγουρα θεωρεται πρεπς κα νέντιμο, διότι τώρα εναι δυστυχισμένος – λλ ν καιρ δύναται ν συγχωρηθε, καθ’ τι δν μπορε κανες ν θέσει ρια στ λεος το λλάχ.»  Θεωρον τι Θες θ τν συγχωρήσει σύντομα, μως δν ναφέρουν ἐὰν διος τν πιθυμε ατ τν συγχώρηση.
Σ γενικς γραμμές, πάρχουν πολλ στν Γεζιτισμ πο δν εναι ντελς σαφ. Τ δύο ερ βιβλία τν Γεζιτν, τ "Jilva" (τ «Βιβλίο τν ποκαλύψεων») πο εναι συμπίλημα το 12ου αιώνα, κα τ "Maskhafe Rash” (τ «Μαρο βιβλίο»), συμπίλημα το 17ου αιώνα, συχν ντιφάσκουν μεταξύ τους. Μπορετε ν βρετε μέσα σ ατ μία σοβαρ διαστρεβλωμένη στορία τς Βίβλου, λλ κα μύθους γι γγέλους, που διακρίνονται ο προσωπικς στορίες συγκεκριμένων Sufi. 
Περιγράφεται πίσης τ πς νας συγκεκριμένος θες δημιουργε λλους θεος γι ν εναι βοηθοί του στν δημιουργία το κόσμου. Ο Γεζίτες πιστεύουν πς δημιουργήθηκαν χωριστ π λους τους λλους νθρώπους - δηλαδή, πς ο πρόγονοι λων τν Γεζιτν προλθαν ς ποτέλεσμα τς νωσης δύο δυνάμεων - τς οράνιας (σπορ το γγέλου) κα τς γήινης (σπορ το δάμ). ντίληψή τους περ Χριστο εναι βασικ δια μ κείνη πο κφράζεται στ Κοράνι. λλ λέγεται πίσης πς «μέχρι τν μφάνιση το Χριστο σ ατν τν κόσμο, πρξε μία θρησκεία πο νομάζεται ‘εδωλολατρία’.» (Maskhafe Rash 25).  
Ο Γεζίτες χουν πάρει κάποια πράγματα π τν Χριστιανισμό, πως γι παράδειγμα τν βαφ τν αγν. Ο ρακινο Γεζίτες χουν μία τελετ πο ντιγράφει τ βάπτισμα - μία τριπλ βύθιση σ νερό, κα μ κοπ τν μαλλιν στ κεφάλι, κα λλα πολλά. χει παραχωρηθε μία διαίτερη θέση στν Γεζιτισμ γι τν λατρεία το λιου. ταν νας Γεζίτης ξυπν, τ πρτο πράγμα πο κάνει εναι ν κατευθύνει τ βλέμμα πρς τν λιο κα ν πε, « λιε, σ εσαι κύριός μας.»  Θεωρείται πς μόνο κ γενετς γίνεται κανες Γεζίτης - δν πάρχει τελετ ποδοχς το Γεζιτισμο. ντίληψή τους περ μαρτίας εναι ξαιρετικ σαφής.

-Τί μπορετε ν μς πετε γι τς προοπτικς ρθόδοξης εραποστολς στος Κούρδους;
-Νομίζω τι ο προοπτικς εναι πολ εοίωνες, δεδομένου τι πολλο Κορδοι εναι φιλικ διακείμενοι πρς τν Χριστιανισμό. Ατ σχύει κόμη κα γι τος Μουσουλμάνους. Τ χω δε ατ κατ τ διάρκεια εραποστολικν ταξιδιν σ Κουρδικ χωριά, που μας δέχτηκαν μ πολλ γκαρδιότητα, κα παρατήρησα πς μς κουγαν προσεκτικά,  κα πόσο νυπόμονα παιρναν τ ρθόδοξα ντυπά μας.
μως ατ σχύει κόμη περισσότερο γι  τος Γεζίτες Κούρδους. χουν π μακρν συνηθίσει ν βλέπουν τος Χριστιανος ς συμμάχους τους, κα δν εναι τυχαο πο – κατ τν γενοκτονία πο διεξήγαγε θωμανικ Ατοκρατορία - ο Γεζίτες κατέφευγαν συγκεκριμένα σ Χριστιανικς χρες. ταν βρέθηκα σ μία π τς πισκοπς τς κκλησίας μας τ περασμένο καλοκαίρι, κουσα πς σ μία πόλη που πάρχει μεγάλη κοινότητα Γεζιτν Κούρδων, κοινότητα κείνη εχε σχεδν ξ λοκλήρου νακαινίσει ναν ρθόδοξο Να χρησιμοποιώντας δικά της χρήματα. ταν μία τοπικ κοινότητα τς διασπορς τν Τσετσένων θελε ν χτίσει να τζαμ στν πόλη ατ κα μάζευαν πογραφές, ο Γεζίτες δν ποστήριξαν τν κατασκευ το τζαμιο, τ ποο ν τέλει  δν χτίστηκε ποτέ.
Φυσικά, πως κα σ ποιαδήποτε εραποστολή, τσι κα δ εναι σημαντικ ν χουν τν γία Γραφ κα τς προσευχς στ μητρική τους γλώσσα. σον φορ τ πρτο, τ νστιτοτο Μεταφράσεων τς Βίβλου στ Μόσχα χει δη μεταφράσει κα δημοσιεύσει τν Καιν Διαθήκη κα τν Πεντάτευχο στν Κουρδικ γλώσσα (Kurmanji). ς πρς τν Πεντάτευχο, μέχρι στιγμς χουμε μεταφράσει μόνο μερικς π τς σημαντικότερες προσευχς τν ρθοδόξων, κα πάρχει πολ δουλει κόμα πο πρέπει ν γίνει.
Εναι σημαντικ ν προέρχονται ο περισσότεροι εραπόστολοι π τος διους τους ρθοδόξους Κούρδους, κα εναι ξαιρετικ σημαντικ ν πάρχουν ρθόδοξοι ερες ο ποοι ν εναι Κορδοι, λλ πιστεύω πς Κύριος θ τ πιτρέψει ν γίνει, ταν κενος εδοκήσει.  Με συγκινε προσωπικ πάρα πολ ελικρινς πατρικ προσοχ πο Πατριάρχης Κύριλλος δειξε γι τς νάγκες τν ρθοδόξων Κούρδων, ταν Κύριος εδόκησε ν συναντηθ μ τν Ατο Μακαριότητα. ταν πίσης πολ σημαντικ γι μένα τ τι μπόρεσα ν διδαχθ - στω γι να μικρ χρονικ διάστημα - π ναν ξιόλογο εραποστολικ ερέα,τν πατέρα Δανιλ Συσόεφ, ποος ταν πνευματικός μου, κα ποος, πως γνωρίζετε, δολοφονήθηκε μέσα στν κκλησία του, δεχόμενος τν θάνατο γι τ νομα το Χριστο.
Πιστεύω τι θ ρθει ρα,  ν λάμψει τ φς το Χριστο πάνω π τ Κουρδιστν.
http://journeytoorthodoxy.com/2011/02/21/the-light-of-christ-in-kurdistan/#axzz1FwRQu5wP
 Πηγή: The Light of Christ in Kurdistan

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.