9 Μαρ 2011

Ὁ Κανὼν λστ΄ τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας

 Κανὼν λστ΄ τς Συνόδου τς Λαοδικείας
Καταδίκασε κκλησία μ τν κανόνα ατν τ Μαθηματικά; 

Θ περάσουμε σ να καυτ θέμα, τ ποο πολλάκις χει πασχολήσει  κα μπερδέψει πολλος ξ’ μν,  ξαιτίας τς ρμηνευτικς δυσκολίας τς λέξης Μαθηματικα.
 Η λέξη Μαθηματικα εμπεριεχεται μέσα στ Κανόνα ΛΣΤ΄  τς Λαοδικείας χωρς κάποια λλη ξήγηση το ρου, χοντας ς ποτέλεσμα πολλο πο τν διαβάζουν ν νομίζουν τι ννοε κε τ πλ Μαθηματικά. Ατομάτως διερωτνται: Καταδίκασε κκλησία μ τν κανόνα ατν τ Μαθηματικά;
κ’ πρώτης ψεως δίνεται ατ ντύπωση.Βασικ ρχ μως, σ κάθε πιστήμη εναι τ ν μάθει κάποιος τί ννοε συγγραφέας-νομοθέτης το Κανόνα μ τ λέξη Μαθηματικα κα χι τί θ θελε καθένας μας ν ννοε, ετε λόγω σκοπιμότητος  ετε λόγω γνοιας.
Κάθε Κανόνας λοιπν ρμηνεύεται δι τν Κανονολόγων. Ατο μας πεξηγον τί σημαίνουν ο ροι του, πως κριβς στ Νομικ πιστήμη, κάθε διάταξη- Νόμος, ρμηνεύεται μ βάση τος Νομικος κα χι πως (σως) σφαλμένα τν/τν καταλαβαίνουμε μες.
ς δομε λοιπν πρτα τν Κανόνα, κα πειτα τν ρμηνεία τν ρων το (παοιδο ,Μαθηματικος) π τος Βυζαντινος καθς καὶ...
τος στερο-βυζαντινος Κανονολόγους.
Κανν λστ' τς Συνόδου τς Λαοδικείας: «τι ο δε ερατικος κληρικος μάγους παοιδούς, εναι μαθηματικούς, στρολόγους,  ποιεν τ λεγόμενα φυλακτήρια, τινά στι δεσμωτήρια τν ψυχν ατν. Τος δ φοροντας, ρίπτεσθαι κ τς κκλησίας κελεύσαμεν». 

ρμηνεία : 1.Ματθαος Βλάσταρης,
Σύνταγμα κατ στοιχεον, στοιχεο Μ, κέφ. 1
Περ παοιδν.
παοιδο δέ, ο γόεις, ο δ' πωδν τος δαίμονας φελκόμενοι πρς τ οκεία θελήματα, κα θηρία καταδεσμοντες κα ρπετ πρς τ μ λυμήνασθαι τ κτνος τυχόν, ζω πο νυκτς αλιζόμενον λλα κα φεις τεροι καταγοητεύουσιν, ος πρ δ κα μεταχειριζόμενοι, δηκτοι ξ ατν κα παθες κακν διαμένουσα.
Περ μαθηματικν.
 Μαθηματικοί δέ, ο τ οράνια σώματα δοξάζοντες χειν τν το παντς κυριότητα, κα κατ τν κίνησιν τούτων διοικεσθαι τ καθ’μς. Τ δ τς μαθηματικς πιστήμης ες δύο τατα διήρηται, στρονομίαν κα στρολογίαν κα μν κα τος γίοις ατος συγκεχώρηται, τε τν τν ορανίων πάντων διδάσκουσα θέσιν τ κα κίνησιν κα τν ετακτον αθις ατν συμπλοκν κα διάστασιν, δ στρολογίαν, τουτέστιν κεθεν προμάντευσις, κα μέλλον γνωρίζουσα, οδαμο τος πατράσιν κδέδοται, τε τος πλούστερους γενέσει τ κα εμαρμένη προσέχειν καταναγκάζουσα· κα στρολόγοι , ο συνεργεα δαιμόνων μαντευόμενοι δστέρων κα οα θεος τούτοις προσέχοντες. Τέσσαρα δ  εσι τ  λεγόμενα μαθηματικ βιβλία, ριθμητική, μουσική, γεωμετρία, κα στρονομία. Ο τατα τοίνυν κανν ναγινώσκειν πείργει, λλ τ περιέργως ατος κεχρσθαι κα τας τν ορανίων κινήσεσι πειστεύειν συμπεριφερεσθαι τ μέτερα, κα τιν τν σομένων οεσθαι προγινώσκειν, ς ξ νάγκης συμβησομένων παρ τν τοιάνδε κίνησιν τν στέρων.
Σχόλια κατανόησης: Τέσσερα εναι τ λεγόμενα Μαθηματικ βιβλία (ριθμητική, μουσική, γεωμετρία, κα στρονομία). Δν καταδικάζει ατ Κανόνας μς λέει κανονολόγος, λλ «τ περιέργως ατος κεχρσθαι κα τας τν ορανίων κινήσεσι πειστεύειν».
Τν δια ποχ πο κδόθηκε τ Πηδάλιο, κδόθηκε κα να λλο σύγγραμμα παρόμοιο μ ατό, νόματι «Κανονικν» π το Χριστοφόρου Προδρομίτου.
ς δομε μως, χι μόνον τ πς ρμηνεύει τν Κανόνα τς Λαοδικείας, λλ τί στοιχεα παραθέτει περ τς στρολογίας κα τς διακρίσεώς της μεταξ Μαθηματικν κα στρονομίας.

ρμηνεία 2 : Χριστόφορος Προδρομίτης.
"νομάζει δ κανν τ τοιοτον τόπημα εδωλολατρικόν, καθότι πονηρς πάγων ατος πικαλεσθαι τν Χριστόν, βούλεται κατ μικρν κα λεληθότως ες εδωλολατρίαν κκυλίσαι.

Τ κβ΄  κεφάλαιον το λθ΄  το ξηκοστο βιβλίου τν Βασιλικν τατα διέξεισιν “ μν γεωμετρικ δημοσία διδάσκεται, δ μαθηματικ κατακρίνεται”.
Κα παλαις φησί, μαθηματικν επ τν στρολογίαν» (παρ βαλσαμώνι, ποκρίσει κζ΄) ,τις κα ποπτυστος λογίζεται, πειδ δι τν λλων εδν τς μαθηματικς κα γεωμετρίας προχωρε τς κα ες τν λεγομένην στρολογίαν, δι τοτο νέφερεν κανν κα τν μαθηματικν στρολογίαν δ γενεθλιαλογία (Βαρίνος).ρα κα Γρηγορίου Θεολόγου , Ες τ Φτα, ν Γραικολατίνω, σέλ, 626, περ ταύτης.
Ο μόνον παρ χριστιανος λλ κα παρ τος θνικος μισητν χρημάτισε τ τν στρολόγων φύλον, δι κα ξόριστοι γένοντο π Ρώμης, καθς μαρτυρε Δίων (βιβλ.μθ΄) κα Τάκιτος (βιβλ.ζ'). Βλέπε κα Βλάσταριν, ν τ Μ΄,ΚΕΦ.Ά΄, ες δύω εδη διαιροντα τν περ τος στέρας πραγματείαν. Ες στρονομίαν, ες ν ο δαίμονες συνήργουν. ρα κα ερεμίαν (Ι.2). Ο γρ τοιοτοι συμπεριφέρεσθαι πιστευον τ μέτερα τος τν ορανίων κινήσεσι κα δ’ατν προγινώσκεσθαι τιν ς ναγκαίως συμβησόμενα. Τούτω δ τ κανόνι πόκεινται κα ο τ φαντασιώδη προγνωστικ τν καλανδαρίων μετ πάσης ναγινώσκοντες τς προθυμίας.Ο δ στρονόμοι οκ πόβλητοι.ρα κα Ζωναρν κα Συμεν Θεσσαλονίκης, σέλ.35,7,27".
Σχόλια κατανόησης :Καταλαβαίνουμε π τ σχόλιά του πώς, στρολογία κάνει τν νθρωπο ν πικαλεται τν πονηρ κα χι τν Χριστό.
Στ δεύτερο σχόλιό του μς λέει τι διδάσκεται δημόσια γεωμετρική, ν μαθηματικ χι. Μαθηματική, μως, ννοε δ τν στρολογία πο χρησιμοποιε κα τ Μαθηματικ «δι τοτο νέφερεν κανν κα τν μαθηματικν στρολογίαν»  σύμφωνα μ τν Βαλσαμνα κα χι τ κοιν Μαθηματικά.
νδιαφέρον παρουσιάζει κα τ τρίτο σχόλιό του. δ μας λέει τι ταν μισητ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ   στρολογία, φο μς παραθέτει τς μαρτυρίες το Δίωνος κα το Τάκιτου που ξορίζονταν ο στρολόγοι.
Ο στρονόμοι μως δν εναι πόβλητοι.
Κατ τν πάροδο τν αώνων διαχωρίζεται ννοια τς στρονομίας, ς καθ’ ατ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ πιτρεπομένης τς σπουδς ατς κόμη κα σ Κληρικούς, π τς στρολογίας θεωρουμένης ς μαντείας (κατ τν π το Ζωναρά–Σ.Γ.204-205) κα το Ματθαίου Βλάσταρη, Σύνταγμα Μ΄ ,΄ (ΛΣΤ 359) διδομένη ρθν ρμηνείαν ες τν κανόνα λστ΄  Λαοδικείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.