20 Φεβ 2011

Διάλογος μὲ τοὺς Μονοφυσίτες

 ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΟΝΟΦΥΣΙΤΕΣ
Σέβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου εροθέου
Στν εραρχία το κτωβρίου 2004 σ σχετικ εσήγηση γι τος διαλόγους τς ρθόδοξης κκλησίας μ τς διάφορες μολογίες ποστηρίχθηκε ποψη τι στν διάλογο τς κκλησίας μ τος χαρακτηριζόμενους ς ντιχαλκηδονίους (Μονοφυσίτες) πιτεύχθηκε συμφωνία στ Χριστολογικ δόγμα, λλ πάρχει διαφωνία, διότι ο Μονοφυσίτες ρνήθηκαν ν δεχθον τς μετ τν Γ΄ Οκουμενικς Συνόδους, διαιτέρως τν Δ΄ Οκουμενικ Σύνοδο τς Χαλκηδόνος.
Τ πλ μως ρώτημα εναι: Πς εναι δυνατν ν θεωρηθ τι πλθε συμφωνία στ Χριστολογικ δόγμα, ταν ο λεγόμενοι ντιχαλκηδόνιοι δν παραδέχονται τς Οκουμενικς κενες Συνόδους (Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄) πο ριοθέτησαν τν ρθόδοξη διδασκαλία στ Χριστολογικ δόγμα, δηλαδ στ δόγμα πο φορ τν τρόπο νώσεως τν δύο φύσεων στν Χριστό;
Θ θελα στν συνέχεια ν παρουσιάσω μ πλσον εναι δυνατόν– κα σύντομο τρόπο μερικ νδιαφέροντα σημεα.

1. θεωρία το Νεοχαλκηδονισμο
ποψη τι πάρχει ταύτιση στ Χριστολογικ δόγμα, καίτοι δν γίνονται ποδεκτς ο μετ τν Γ΄ Οκουμενικς Σύνοδοι π τος Μονοφυσίτες, δείχνει τι: ο Πατέρες τν Οκουμενικν Συνόδων δν ντελήφθησαν τ θέματα ατ τι σχύει παράδοξη θεωρία τν ξένων, λλ κα μερικν δικν μς θεολόγων, περ το νεοχαλκηδονισμο, τι δηλαδ πάρχει μία ξέλιξη στς ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων. Σύμφωνα μὲ...
τν θεωρία ατ Γ΄ Οκουμενικ Σύνοδος πο στηρίχθηκε στν γιο Κύριλλο λεξανδρείας εναι μία μονοφυσιτίζουσα Σύνοδος, Δ΄ Οκουμενικ Σύνοδος πο στηρίχθηκε στ Τόμο το Πάπα Λέοντος διόρθωσε τν Γ΄ Οκουμενικ Σύνοδο κα ΄ Οκουμενικ Σύνοδος πανλθε στς ποφάσεις τς Γ΄ Οκουμενικς Συνόδου.
παραδοχ μως μίας τέτοιας θεώρησης τν πραγμάτων νατρέπει τ θεμέλια της κκλησίας κα πονομεύει τ “πνεύμα” κα τν ποδομ τν Οκουμενικν Συνόδων. Παρουσιάζει δ τος Πατέρας τς κκλησίας ς στοχαζομένους κα χι ς νεργουμένους π τ γιον Πνεμα κα τν δική τους ν πνεύματι μπειρία τς ποκαλυπτικς ληθείας. Ο Πατέρες μως τν Οκουμενικν Συνόδων, κατ τν λόγο το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου ργάσθηκαν λιευτικς (πως ο γιοι πόστολοι) κα χι ριστοτελικς (δηλαδ ο φιλόσοφοι) ταν, κατ τν γιο Γρηγόριο τν Παλαμά, “πάσχοντες τ θεία κα ο διανοούμενοι”.
πομένως, μ παραδοχ π τος λεγομένους ντιχαλκηδονίους τν ποφάσεων τν Δ΄, Ε΄, κα ΣΤ΄ Οκουμενικν Συνόδων, λλ κα θεωρία μερικν ρθοδόξων θεολόγων περ νεοχαλκηδονισμού, στν οσία χουν κοιν παρονομαστ κα δν μπορον ν γίνουν ποδεκτς π τν ρθόδοξη κκλησία.
κριβς γι τν λόγο ατ δν μπορομε, π ρθοδόξου πλευρς, ν κάνουμε λόγο γι ντιχαλκηδονίους Προχαλκηδονίους, λλ γι Μονοφυσίτας, φο ο νομαζόμενοι ντιχαλκηδόνιοι πιστεύουν τι να μν νωση στν Χριστ γινε π δύο φύσεις, λλ μετ τν νωση πάρχει μία φύση στν Χριστό. Μερικο λεγόμενοι ντιχαλκηδόνιοι ποστηρίζουν τι καίτοι πάρχει μία φύση στν Χριστ μετ τν νωση, ν τούτοις μως δν ναιρέθηκε νθρώπινη φύση. Κα ατ ποψη εναι παράδοξη. Πς εναι δυνατν ν πάρχη μία φύση στν Χριστ μετ τν νωση, “μ ναιρουμένης τς νθρωπίνης φύσεως” κα πς φίσταται ατ νθρώπινη φύση μόνη της, χωρς ν μ θεωρται ατ νεστοριανισμός, τν ποο ο ντιχαλκηδόνιοι θέλουν ν πολεμον; Ατς εναι λόγος πο μ κάνει ν τος νομάζω Μονοφυσίτες κα χι ντιχαλκηδονίους Προχαλκηδονίους.

2. Ο βασικς Χριστολογικς διαφορς
Τ τι μως δν εσταθε ποψη τι συμφώνησαν ο ρθόδοξοι μ τος Μονοφυσίτες στ Χριστολογικ δόγμα φαίνεται π τν διαφορ ρμηνείας σ μερικς χαρακτηριστικς χριστολογικς φράσεις, πο ποτελον τν πυρήνα τς διαφορς.
Στ σα θ γράψω στν συνέχεια θ γίνη προσπάθεια ν παρουσιασθον πλοποιημένα –σο μπορε ν γίνη ατ– τ σημεα ατά. Κα λέγω σο μπορε ν γίνη ατό, γιατί τ δογματικ θέματα δν πλοποιονται πολύ.

α) “Μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη”
πρώτη φράση στν ποία φαίνεται Χριστολογικ διαφορ μεταξ τν γίων Πατέρων κα τν Μονοφυσιτν εναι φράση το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας: “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη”.
Ο ροι φύση κα πόσταση στν θύραθεν φιλοσοφία ταυτίζονταν ννοιολογικά, λλωστε ρος φύση προέρχεται π τ ρμα πεφυκέναι κα ρος πόσταση προέρχεται π τ ρμα φεστάναι κα δηλώνει τν παρξη. Μ ατν τν ννοια, δηλαδ τς πάρξεως, τος χρησιμοποιοσαν ο λεξανδρινο Πατέρες. Ο Καππαδόκες, μως, Πατέρες διεχώρισαν τν φύση π τν πόσταση κα ταύτισαν τν φύση μ τν οσία, κα τν πόσταση μ τ πρόσωπο. τσι καθόρισαν τν κφραση “δύο φύσεις, ν προσωπον” στν Χριστό.
Πολλο θεολόγοι παρετήρησαν τι σ κείμενα το γίου Κυρίλλου ναλλάσσονται ο ροι “φύσις” καποστασις” κα τι λλοτε χρησιμοποιεται ρος “φύσις” ντ το ρου “ποστασις” κα λλοτε χρησιμοποιεται ρος “ποστασις” ντ το ρου “φύσις”. Σ πιστολή του πρς τν Θεοδώρητο γράφει: “ φύσις το Λόγου γουν πόστασις, στιν ατς Λόγος”. δ φαίνεται τι συνδέεται φύση μ τν πόσταση κα μ ατν τν ννοια φαίνεται τι χρησιμοποιοσε κα τν φράση “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη”. Δν μιλοσε μως ποτ γι μία οσία σεσαρκωμένη. πομένως, πως ποστηρίζεται, χρησιμοποιοσε τν φράση “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη” μ τν ννοια τς μίας ποστάσεως το Λόγου σεσαρκωμένης, πως τ λέγει στν τρίτη πιστολή του πρς Νεστόριο “ποστάσει μία τ το Λόγου σεσαρκωμένη”, προκειμένου ν ντιμετωπίση τν αρεση το Νεστοριανισμο πο ποστήριζε τν ποψη τι στν Χριστ πάρχει νωση τν δύο φύσεων-ποστάσεων κα τι μία τέτοια νωση πετέλεσε τ να πρόσωπο τς οκονομίας. ποτε μ ατν τν ννοια χρησιμοποιεται καταχρηστικς ναλλαγ φύσεως κα ποστάσεως γι ν ντιμετωπισθ Νεστοριανισμός. λλωστε πόσταση το Θεο Λόγου γινε πόσταση κα τς νθρωπίνης φύσεως, φο νθρώπινη φύση στν Χριστ δν εναι νυπόστατη οτε αθυπόστατη, λλ εναι νωμένη μ τν θεία φύση στν πόσταση το Λόγου κα γι' ατ κα νομάζεται κα νυπόστατη.
Βέβαια, ναλλαγ ατ τν ρων φύσεως κα ποστάσεως π τν γιο Κύριλλο σ μερικ χωρία δν σημαίνει τι ταυτίζει ννοιολογικά τους ρους φύση κα πόσταση, πως κανε Σεβρος, λλ χρησιμοποιε τος ρους “καταχρηστικώς”, χωρς ν ταυτίζη τν φύση μ τν πόσταση ς ννοιες κα ς “πράγματα”, λλ τς θεωροσε ς πάρξεις. Μάλιστα πάρχουν μαρτυρίες σύμφωνα μ τς ποες γιος Κύριλλος θεωροσε τι λλο εναι φύση κα λλο πόσταση, πως πίσης πάρχουν λλα χωρία το γίου Κυρίλλου, στ ποα γίνεται λόγος γι δύο φύσεις στν Χριστ κα γι τν καθ' πόσταση νωση τν δύο φύσεων. λλωστε ατ φαίνεται π τ τι στν Δ΄ Οκουμενικ Σύνοδο ο Πατέρες μελέτησαν τ “δώδεκα κεφάλαια” το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας σ σχέση μ τν Τόμο το Πάπα Λέοντος κα διεπίστωσαν τν συμφωνία μεταξ ατν.
Ο Πατέρες τς κκλησίας, κα προσωπικς κα Συνοδικς, ρμήνευσαν σωστ τν φράση το γίου Κυρίλλου “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη”. γιος ωάννης Δαμασκηνς λέγει τι δν διαπράττουμε σφάλμα μ τ ν λέμε μ ατν τν φράση πόλυτα μία πόσταση το Θεο Λόγου, λλ προχωρε γι ν π τι γιος Κύριλλος μ τν φράση “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη” δν δήλωνε οτε μόνη τν πόσταση, οτε τ κοιν τν ποστάσεων, “λλ τν κοινν φύσιν ν τ το Λόγου ποστάσει λικς θεωρουμένην”, δηλαδ τν κοιν φύση τς θεότητος τν νθεωρουμένη στν πόσταση το Λόγου. Δηλαδή, δν παραμένει στν φράση “μία φύσις”, λλ πιμένει στν φράση “μία φύσις το Λόγου”, πο δηλώνει τν νυπόστατη οσία. πίσης, γιος Μάξιμος μολογητς θεωρε τι μ τν φράση ατ γιος Κύριλλλος μολογοσε περιφραστικς τς δύο φύσεις το Χριστο, τοι μ τν λέξη “φύσις” ννοοσε τν θεία φύση κα μ τν λέξη “σεσαρκωμένη” ννοοσε τν νθρώπινη φύση.
πομένως, φράση ατ το γίου Κυρίλλου χρησιμοποιεται κα ναντίον το Νεστοριανισμο, μ τν ννοια “μία φύσις - πόστασις το Λόγου σεσαρκωμένη”, γι ν ποκλεισθον τ δύο πρόσωπα - ποστάσεις στν Χριστό, κα ναντίον το Μονοφυσιτισμο, μ τν ννοια τς νώσεως τς κοινς φύσεως μ τν νθρώπινη φύση στν πόσταση το Λόγου, χωρς ν συμβ κράση σύγχυση φυρμς τροπή, φο πως γράφει σ πιστολή του πρς τν ωάννη ντιοχείας, “μένει γρ στιν ε κα οκ λλοίωται, οδ' ν λλοιωθείη πώποτε κα μεταβολς σται δεκτική”, κα στν Β΄ πιστολή του πρς Νεστόριον γράφει: “ες δ ξ μφον Χριστς κα Υός, οχ ς τς τν φύσεων διαφορς νηρημένης δι τν νωσιν…”.
Ο Μονοφυσίτες μως τν φράση το γίου Κυρίλλου “μία φύσις το Λόγου σεσαρκωμένη” τν ρμήνευσαν σύμφωνα μ τν δική τους παράδοση, πο ταυτίζει ννοιολογικ τν φύση μ τν πόσταση, ντελς διαφορετικ π τν παράδοση τν Καππαδοκν Πατέρων κα το γίου Κυρίλλου. τσι δηγονται στν μία φύση κα τν Μονοφυσιτισμό. Ατ τ πέκρουε γιος Κύριλλος στ κείμενά του. γιος Μάξιμος μολογητς μαρτυρε τι Σεβρος “ταυτν οδεν λλήλαις, ρω τ κα λόγω τν φύσιν κα τν ποστασιν” κα μάλιστα “κακούργως ταυτν εναι λέγει τ φύσει τν πόστασιν…”, δ γιος ωάννης Δαμασκηνς τονίζει τι “τοτό στι τ ποιον τος αρετικος τν πλάνην, τ ταυτν λέγειν τν φύσιν κα τν ποστασιν”.
Τ θέμα ατ θ διασαφηνισθ κόμη περισσότερο μ τ σα θ γραφον στν συνέχεια, λλ πάντως πρέπει ν πογραμμισθ τι χρειάζεται μεγάλη προσοχ στν ρμηνεία το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας.

β) “Δύο φύσεις τ θεωρία μόνη”
Η δεύτερη φράση, στν ποία φαίνεται χριστολογικ διαφοροποίηση μεταξύ της ρθοδόξου κκλησίας κα τν Μονοφυσιτν, εναι φράση το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας περ το τι κατανοεται φυσικ διαφορ τν δύο φύσεων στν Χριστ “τ θεωρία μόνη”, δηλαδ στν Χριστ πάρχουν “δύο φύσεις τ θεωρία μόνη”. γιος Κύριλλος χρησιμοποιοσε τν φράση ατ ναντίον το Νεστορίου πο πεστήριζε τν πραγματικ διαίρεση τν δύο φύσεων. Ο Πατέρες τς κκλησίας ρμήνευσαν ατν τν φράση μ τν ννοια τι στν Χριστ νώθηκαν ο δύο φύσεις “συγχύτως, τρέπτως, διαιρέτως, χωρίστως”, λλ κα τν δύο φύσεων –θείας κα νθρωπίνης– πόσταση εναι Λόγος, δηλαδ χρησιμοποιήθηκε γι ν ποκλεισθ διαίρεση τν δύο φύσεων στν Χριστό. ποτε μετ τν νωση τν δύο φύσεων δν μπορον ν φίστανται ατς ο φύσεις στν Χριστ ς διοϋπόστατες κα χωρισμένες φύσεις, δηλαδ δν φίστανται χωριστ ς διαίτερες ποστάσεις. λλωστε κα προσληφθεσα νθρώπινη φύση δν ταν πρν τν πρόσληψη αθυπόστατη. τσι ο δύο φύσεις στν Χριστό, μετ τν ποστατικ νωση, δν πάρχουν ς ξεχωριστές, νεξάρτητες μεταξύ τους κα αθυπόσταστες, φο κα τν δύο φύσεων πόσταση γινε Λόγος, κα μ ατ τ σκεπτικ γίνεται λόγος γι δύο φύσεις “τ θεωρία μόνη”.
Ο Μονοφυσίτες μως τν φράση ατ τν ννοον μ τν ποψη τι μετ τν νωση τν δύο φύσεων δν μπορομε ν μιλομε γι δύο φύσεις, φο πετέλεσαν μία φύση, γι’ ατ μ τν φράση “τ θεωρία μόνη” πρέπει ν θεωρται τι δν φίσταται νθρώπινη φύση μετ τν νωση τν δύο φύσεων στν Χριστό, λλ μόνον θεωρητικς κα κατ' πίνοιαν μπορομε ν μιλομε γι δύο φύσεις μ διαίτερες νέργειες.
πομένως ο Πατέρες τς κκλησίας χρησιμοποιον τν φράση “δύο φύσεις τ θεωρία μόνη” μ τν ννοια τι ο δύο φύσεις στν Χριστ δν διακρίνονται νεξάρτητες μεταξύ τους, λόγω τς ποστατικς νώσεως, οτε εναι διαίτερες ποστάσεις, ν ο Μονοφυσίτες τν φράση ατν τν χρησιμοποιον μ τν ννοια τι δν φίσταται νθρώπινη φύση στν Χριστό, μετ τν νωση.

γ) “Σύνθετος φύσις”, “σύνθετος ποστασις”
Η τρίτη φράση στν ποία φαίνεται διαφορ στν Χριστολογία μεταξ τν ρθοδόξων κα τν Μονοφυσιτν εναι ο κφράσεις “σύνθετος φύσις” κα “σύνθετος ποστασις”.
Κατ τν ρμηνεία τν γίων Πατέρων μπορομε ν μιλομε, ναφερόμενοι στν Χριστό, γι “σύνθετον ποστασιν”, τι δηλαδ πόσταση το Λόγου εναι πόσταση κα τν δύο φύσεων, τοι τς θείας κα τς νθρωπίνης φύσεως. Ατ σημαίνει τι διατηρονται τ διώματα τν δύο φύσεων, λλ κα ο δύο φύσεις νεργον στν νιαία πόσταση το Λόγου, “μετ τς θατέρου κοινωνίας”. τσι ο δύο φύσεις (θεία κα νθρώπινη) εναι νωμένες μεταξύ τους στν μία σύνθετη πόσταση.
Ο μονοφυσίτες δν παραδέχονται τν ρο “σύνθετος ποστασις” κα κάνουν λόγο γι “σύνθετον φύσιν”, τι δηλαδ μετ τν νωση τν δύο φύσεων ποτελέσθηκε μία φύση. Ατ δν μπορε ν γίνη παραδεκτ π ρθοδόξου πλευρς, γιατί πως ποστήριξαν ο Πατέρες τς κκλησίας, δίως γιος ωάννης Δαμασκηνός, ρος σύνθετος φύση σημαίνει τι χάνουν τ διώματα ο δύο φύσεις πο νώνονται, γιατί ποτελον μία τρίτη νιαία φύση, ποτε Χριστς δν θ ταν οτε μοούσιος μ τν Πατέρα, οτε μοούσιος μ τν Μητέρα. Γι παράδειγμα, ἐὰν νώσουμε μερικ εδη, τοι τ νερό, τ λάτι, τ λάδι κλπ. γίνεται μία καινούρια φύση. Γι' ατδύνατον στιν κ δύο φύσεων μίαν φύσιν σύνθετον γενέσθαι”.

δ) “κ δύο φύσεων”, “ν δύο φύσεσιν”
Το τέταρτο σημειο πο διαφοροποιε τν χριστολογία τν ρθοδόξων κα τν Μονοφυσιτν εναι ο φράσεις “κ δύο φύσεων” καν δύο φύσεσιν”.
Ο Πατέρες τς κκλησίας, πως τ διατύπωσαν κα συνοδικς, κφράζουν τν λήθεια τι στν Χριστ πάρχουν δύο φύσεις πο νώθηκαν στν πόσταση το Λόγου, τι νωση γινε “κ δύο φύσεων” , λλ συγχρόνως Χριστς νεργεν δύο φύσεσιν”, φο δν καταργονται οτε συμφύρονται τ διώματα κάθε φύσεως μετ τν νωση. Κα κόμη κάθε φύση νεργε στν πόσταση το Λόγου “μετ τς θατέρου κοινωνίας”.
Ο Μονοφυσίτες δν μπορον ν ποδεχθον ατν τν ρθόδοξη διδασκαλία κα πιστεύουν τι καίτοι Χριστς ποτελέσθηκε π δύο φύσεις –θεία κα νθρώπινη– ν τούτοις μετ τν νωση πάρχει μία φύση στν Χριστό. Ατ νατρέπει λόκληρο τ Χριστολογικ δόγμα. ποψη μερικν Μονοφυσιτν τι, παρ τν νιαία φύση, δν ναιρεται νθρώπινη φύση μετ τν νωση, δν μπορε ν γίνη ποδεκτή, διότι δηγε κατ' εθείαν στν Νεστοριανισμό.
Σ ατς τς βασικς τέσσερεις φράσεις φαίνεται διαφορ τς Χριστολογίας μεταξ ρθόδοξης κκλησίας κα Μονοφυσιτν. πειδ ο Μονοφυσίτες δν μπορον ν παρακάμψουν τς ρμηνεες στς φράσεις ατς –κλειδι- γι’ ατ κα δν πιτυγχάνεται νωση μεταξύ της ρθοδόξου κκλησίας κα Μονοφυσιτν κα γι’ ατ δν μπορομε ν κάνουμε λόγο γι τ τι συμφώνησαν ο ρθόδοξοι μ τος Μονοφυσίτες, κατ τν διάλογο, πάνω στ Χριστολογικ δόγμα.

3. μπειρικ δογματικ
Βέβαια κάποιος πο διαβάζει τέτοια κείμενα πο ναλύουν τ δόγματα τς κκλησίας μπορε ν θεωρήση τι ο Πατέρες τς κκλησίας φιλοσοφοσαν, πως καναν κα ο θεολόγοι τν Μονοφυσιτν κα γι' ατ πρέπει ν παρακάμπονται ατς ο φιλοσοφικς ναλύσεις γι ν ποκτήσουμε κοινωνία μεταξύ μας.
ποψη ατ δν εσταθε. Ο Πατέρες τς κκλησίας, ταν ριοθέτησαν τ ρθόδοξο δόγμα, κα στν προκειμένη περίπτωση τ Χριστολογικό, δν τ καναν γι ν ναπτύξουν τν φιλοσοφία. κτς π τν ποδοχ τς μαρτυρίας τν Προφητν κα τν ποστόλων εχαν κα δική τους ποκαλυπτικ πείρα. Μ τν ποκαλυπτικ μπειρία, κατ τν θεοπτία τν τριν Φώτων τς γίας Τριάδος, εχαν μπειρία τι τ Δεύτερο Πρόσωπο τς γίας Τριάδος νηνθρώπησε κα πομένως κα ατ τεθεωθεσα νθρώπινη φύση στν Χριστ γινε πηγ τς κτίστου Χάριτος κα νεργείας το Θεο. βλεπαν τ να Φς πο ταν πηγ τν λλων Τριν Φώτων κα ταν σαρκο (Πατέρας), βλεπαν να λλο Φς, πο προερχόταν π τ Πρτο, λλ ταν σεσαρκωμένο (Χριστς) κα βλεπαν να λλο Φς πο προερχόταν π τ Πρτο, λλ δν ταν σεσαρκωμένο (γιον Πνεμα).
πειτα, ταν κοινωνοσαν το Σώματος κα το Αματος το Χριστο, κατ τν θεία Εχαριστία, ερισκόμενοι ο διοι σ κατάσταση μπειρίας, ασθάνονταν πνευματικ τ τεθεωμένο Σμα το Χριστο δι το ποίου νεργοσε κτιστος νέργεια το Θεο, ποτε ντιλαμβάνονταν τι δν ταν νας κοινς ρτος, φο λλοίωνε κα μεταμόρφωνε τν λη παρξή τους.
Τ διο ασθάνονταν, ταν πρόφεραν μ κατάνυξη τ νομα το Χριστο, το νανθρωπήσαντος Υο κα Λόγου το Θεο.
Κα στς τρες ατς περιπτώσεις (θεοπτία, θεία Κοινωνία, νοερ προσευχ) βίωναν νυπόστατο κτιστο φς κα νυπόστατη θεία νέργεια, γι' ατ κα εχαν προσωπικ πείρα το Τριαδικο Θεο κα τς νεργείας Του.
Ατν τν μπειρία πο εχαν ο γιοι Πατέρες, τν ξέφρασαν μ τος ρους πο χρησιμοποιοσαν τν ποχ κείνη γι ν νατρέψουν τς αρέσεις τν στοχαστν θεολόγων πο δν εχαν προσωπικ ποκαλυπτικ μπειρία. Ατ εναι διαφορ μεταξ τν γίων Πατέρων κα τν αρετικν.

4. Τρία κείμενα
Τ θέματα ατ πο παρουσίασα μ συνοπτικ κα πλ τρόπο εναι σοβαρ κα βεβαίως παιτεται μελέτη σ βάθος. πάρχουν τρία βασικ κείμενα τ ποα χρήζουν βαθυτέρας μελέτης π σους νδιαφέρονται περισσότερο. Τ να εναι τ “δώδεκα κεφάλαια” το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας, πο ερίσκονται στν Γ΄ πιστολ το γίου ατο Πατρς πρς τν Νεστόριο, τ δεύτερο εναι ο “διαλλαγές” το ωάννου πο νευρίσκονται στν πιστολ το γίου Κυρίλλου πρς τν ωάννη ντιοχείας, κα τ τρίτο εναι “Τόμος” το Πάπα Ρώμης Λέοντος. πάρχει μία θεολογικ νότητα μεταξ τν τριν ατν κειμένων, δηλαδ τ να δν ναιρε τ λλα, φο κα τ τρία ατ κείμενα γράφησαν μ διαφορετικ φορμή. Τ γεγονς εναι τι κα τ τρία ατ κείμενα συνδέονται στεν μ τν ρο τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου κα τος ρους τν μετέπειτα Συνόδων τοι τς Ε΄ κα τς ΣΤ΄ Οκουμενικς Συνόδου.
Τ συμπέρασμα εναι τι δν μπορε ν ποστηριχθ π ρθοδόξου πλευρς τι πετεύχθη συμφωνία μεταξ ρθοδόξων κα ντιχαλκηδονίων στν Χριστολογία, κα τι διαφωνία πάρχει μόνον ς πρς τν ναγνώριση τν Οκουμενικν Συνόδων. Κάτι τέτοιο εναι ντιφατικό. Πς πλθε συμφωνία στ Χριστολογικ δόγμα, ταν δν γίνονται ποδεκτς ο Οκουμενικς Σύνοδοι πο τ καθόρισαν;
πίσης, ρθότερος χαρακτηρισμς τν νθρώπων ατν δν εναι πλς ντιχαλκηδόνιοι Προχαλκηδόνιοι, λλ Μονοφυσίτες, φο δέχονται τν ποψη τι Χριστς ποτελέσθηκε “κ δύο φύσεων”, λλ δν παραδέχονται συγχρόνως κα τν ρθόδοξη διδασκαλία τι Χριστς νεργε καν δύο φύσεσιν” “ν μία ποστάσει”.–
http://www.vic.com/~tscon/parembasis/2004/04_12_12.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.