13 Ιαν 2011

ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ.


ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ
Το μακαριστο Γέροντος Κλεόπα λι
«Γρηγορετε ον, τι οκ οδατε τν μέραν οδ τν ραν ν υἱὸς το νθρώπου ρχεται» (Μάτθ. 25,13)
«δ, βασιλε, εναι τ σκπτρο σου, δ γεμόνες το κόσμου εναι τ παλάτια σας, δ δικαστ εναι τ κρεββάτι σου, δ, ρχιερε το Χριστο εναι μίτρα σου, δ φιλόσοφε, εναι καδημία σου, δ διδάσκαλε, εναι τ σχολεο σου, δ ρτορ εναι μβων σου, δ μοναχέ, εναι σκησί σου, δ θνητ νθρωπε, εναι κατοικία σου...».

Πατέρες κα δελφοί,
γιος Γρηγόριος Θεολόγος μς μιλε συχν γι τν τελευταία ρα κα τ λεπτό της παρούσης ζως μας, π τν ποία κρίνονται λες ο μέρες τς ζως μας. λλ γιατί τόσο νδιαφέρον κα προσοχ σ’ ατ τν σχάτη στιγμ τς παρούσης ζως μας;
τελευταία ατ ρα εναι νώτερη π λη τν ζωή μας, σο μακροχρόνια κα ν ταν ατή. Γι ν καταλάβουμε ατ πρέπει ν σκεφθομε τι γι’ ατ τ τελευταο λεπτ πουράνιος Πατρ μς στειλε στν κόσμο τν Μονογεν Του Υό. Γι’ ατ τ λεπτ Χριστς γεννήθηκε ς βρέφος στν σπηλιά, σπαργανώθηκε στν φάτνη, κλαυσε μέσα στ χυρα κα πέμεινε τ πάντα π τ χάριστο γένος τν νθρώπων μέχρι τοῦ...
δυνηρο κα σταυρικο Του θανάτου. Γι’ ατ τ λεπτ γράφθηκαν τ τέσσερα εαγγέλια γι ν μς λευθερώσουν π τν πλάνη, ν μς διδάξουν γι τν οράνιο σκοπό μας κα ν μς προετοιμάσουν γι τν τελευταία στιγμ τς ζως μας. Γι’ ατ τ λεπτό δοθηκαν τ χαρίσματα το γίου Πνεύματος, τ πτ Μυστήρια, ς μέσα γιασμο μας, ο Δέκα ντολς κα τελευταία κλσις γι τν μοναχικ ζωή μας. Γι’ ατ τ λεπτ τόσοι γιοι φυγαν π τν κόσμο γι τς ρήμους, τς σπηλις κα τς τργλες τς γς κα γωνίσθηκαν μέχρι θανάτου γι τν σχάτη καλ πολογία νώπιόν του Δικαίου Κριτο. Γι’ ατ τ λεπτ τόσα κατομμύρια μάρτυρες πέφεραν τ βάσανα κα θυσίαζαν τν παροσα ζω γι ν κερδίσουν τν αώνια.
δελφοί μου, ς μ ξεχνμε τι χθρός της σωτηρίας μς γνωρίζει καλλίτερα π μς πόση μεγάλη σημασία χει ατ τ τελευταο λεπτό της ζως μας. Γι’ ατ τότε μς προκαλε μεγάλους κα φοβερος πειρασμούς, γι ν θανατώση τν ψυχή μας κα ν μς πομακρύνη στω τν σχάτη κείνη στιγμ π τν Θε κα Σωτήρα μας.
Κα τώρα ν σς κάνω τν ρώτηση: ραγε γνωρίζετε ποιο εναι ο πειρασμο τος ποιους παρουσιάζει διάβολος στν ρα τς ξόδου μς π’ ατ τν ζωή;
Κατ τος γίους Πατέρας τέσσερεις εναι ο πιθέσεις το διαβόλου ναντίον τν δούλων το Θεο στς πιθανάτιες στιγμές.
πρτος πειρασμς το διαβόλου γίνεται ναντίον τς πίστεώς μας. Βλέποντας διάβολος τι νθρωπος δυνάτισε, ρχίζει ν το σπέρνη στν νο λογισμος πιστίας κα μφιβολίας γι τν ρθόδοξο πίστι μας. γιος Νικόδημος γιορείτης σ’ ατ τν περίπτωσι μς συμβουλεύει τ ξς: «ταν δομε τι μς φέρνει λογισμος πελπισίας κα πιστίας κατ τν ρα το θανάτου μας, ν’ πομακρύνουμε ατος π τν σκέψι μς λέγοντας: «Πήγαινε πίσω μου, σαταν, πατέρα το ψεύδους, διότι δν θέλω οτε ν σ κούω. Μο εναι ρκετ ν πιστεύω σ’ ατ πο πιστεύει κκλησία μου». Δν πρέπει ν δίνουμε καθόλου σημασία στος λογισμος τς πιστίας, πως μς διδάσκει κα γία Γραφή: «ἐὰν πνεμα το ξουσιάζοντος ναβ π σέ, τόπον σου μ φς», (κκλησ. 10,4). ν, ἐὰν πονηρς φις σ ρωτήση: «Κα τί πιστεύει κκλησία»; Μ το δώσης προσοχ κα μ το παντήσης καθόλου. Ἐὰν εσαι δυνατς στν πίστι κα θέλεις ν τν ντροπιάσης, πάντησέ του νοερά: « γία μου κκλησία πιστεύει στν λήθεια». Ἐὰν σ ρωτήση πάλι: «ποι λήθεια;» ν το παντήσης: «Ατ τν ποία πιστεύει κκλησία». Κράτησε τν νο σου δυνατ κα σταθερ στν Σταυρωθέντα Κύριο, λέγοντάς Του: «Θεέ μου Πλάστη μου κα Δημιουργέ μου, βοήθησε μ γρήγορα γι ν μ πομακρυνθ π τν λήθειά Σου κα τν πίστι Σου. Καθς μ τν Χάρι Σου μ νεγέννησες τσι μέχρι τέλους τς παρούσης ζως μου ν μ φυλάξης πρς δόξα το νόματός Σου».
δεύτερος πειρασμς στν ρα το θανάτου μς εναι τς πελπισίας. Προσπαθε δηλαδ διάβολος ν μς προκαλέση φόβο νθυμίζοντας τς μαρτίες μας γι ν μς ρίξη τσι στν βυθ τς πελπισίας. λλ σύ, δελφέ μου, στάσου γενναος σ’ ατ τν κίνδυνο κα ν γνωρίζης κ τν προτέρων δύο πράγματα: Ἐὰν νθύμησις τν μαρτιν σου σ ταπεινώνη κα σο προκαλ πόνο στν καρδιά σου, διότι λύπησες τν Θε μ τς μαρτίες σου, κα ατς πόνος σου φέρνει στν ψυχ ερήνη, γάπη γι τν Θε κα πραότητα, τότε ν ξέρης τι ατ νθύμησις εναι π τν Χάρι το Θεο, ν ταν σου προκαλε ργ στν καρδιά, δημονία κα ταραχή, ν γνωρίζης τι εναι ργο το δαίμονος, ποιος θέλει ν σ ρίξη στν λάκκο τς πελπισίας πιστεύοντας τι δν πάρχει γι σένα σωτηρία κα τι θ κολασθς. Τότε ν ταπεινώνεσαι περισσότερο κα ν χης τν λπίδα σου στν Θε κα χι στ ργα σου. Μόνο τσι μ γλυτώσης π τος νοητος χθρούς, θ σύντριψης τ ρματά τους κα θ δοξάσης τν Θεό. Κατόπιν, άν σου φαίνεται τι διος Θεός σου λέγει πς δν εσαι π τ πρόβατά Του, ν μ χάσης τν λπίδα σου πο χεις πρς Ατόν, λλ μ ταπείνωσι ν Το επης: «Πράγματι χεις δίκαιο, Θεέ μου, ν μ ρνηθς λόγω τν μαρτιν μου, λλ γ χω μεγάλη λπίδα στ λεός Σου τι  θ μ συγχωρέσης. Ζητ τν σωτηρία γι τν παναθλία μου ψυχή, ποία γι τν κακία τς εναι ξια τιμωρίας, λλ πο γι’ ατν χυσες τ παντιμο Αμα Σου. Θέλω ν σωθ, Λυτρωτά μου, γι τν δόξα Σου χοντας λπίδα στ πειρο λεός Σου, γι’ ατ κα φήνω τν αυτό μου στ χέρια Σου. Κνε γι μένα ατ πο θέλει εσπλαχνία Σου, διότι γι μένα μόνο σ εσαι Δεσπότης μου, κα ν κόμη ποθάνης, γ πάλι σ σένα θ χω τν λπίδα μου».
τρίτος πειρασμς το διαβόλου στν ρα το θανάτου μς εναι τς κενοδοξίας κα τς μπιστοσύνης στ ργα μας πο κάναμε. Γι’ ατ οδέποτε, μ προπαντς στν τελευταία στιγμ τς ζως μας, ν μ φήσουμε τν νο μας ν ασθανθ κανοποίησι γι τ ργα πο κανε, στω κα ν πέτυχε λες τς ρετς τν γιων. Τ στήριγμά μας σ κείνη κυρίως τν ρα ν εναι μόνο λπίδα μας στν Θεό, στ λεός Του, στ Τίμιο Αμα Του πο χυσε π γάπη γι μς κα τν σωτηρία μας. Πάντοτε, μ προπαντς κείνη τν ρα, ν κατηγορομε τν αυτό μας, ν τν καταδικάζουμε ς ξιο τιμωρίας, χωρς ν χάνουμε τν λπίδα μας στ πειρο λεος το Θεο, κα ἐὰν μς παρουσιάση πειρασμς κάποιο καλ ργο μας, μες ν λέγωμεν τότε, τι Θες τ κανε κα χι μες. π πλέον ν μ περιμένουμε τν δίκαιο δθεν μισθ γι τ ργα μας, γι τος γνες μας κα τς νίκες μας κατ το διαβόλου κα τς μαρτίας. Ν παραμένουμε συνεχς μέσα σ να γιο φόβο, σκεπτόμενοι τι λοι ο κόποι κα ο γνες μας θ ταν μάταιοι κα νεκτέλεστοι, ἐὰν Θες δν μς εχε π τν σκέπη Του κα τν βοήθειά Του. ταν σκεπτώμεθα λα ατά, ο δαίμονες δν θ μπορέσουν τότε ν σπάσουν τν δεσμό μας μ τν πουράνιο Πατέρα μας κα θ περάσουμε μ τ λεός Του χαρούμενοι π ατ τν γ τς ξορίας στν νω ερουσαλήμ, τν περιπόθητη πατρίδα μας.
τέταρτος δαιμονικς πειρασμς στς τελευταες μας στιγμς εναι ο φαντασίες κα ο διάφορες μορφς κα παραστάσεις.
Σ’ λόκληρη τν ζωή μας πονηρς χθρς δν μς πολεμ μ φαντασίες τόσο σο στ τέλος τς ζως μας, θέλοντας ν μς πλανήση μ τς ψευδοαπάτες, δθεν θεωρίες κα τος μετασχηματισμούς του σ γγελο φωτός.
«Σ’ λα ατά, δελφέ μου, ν παραμένης σταθερ στν συναίσθησι τς μηδαμινότητος κα μαρτωλότητός σου. ταν λθη μ φαντασίες διάβολος ν σ προσβάλη, μ θάρρος κα τολμηρ καρδι ν το επς: «Χάσου, θλιε, στ σκοτάδι σου, διότι δν μο χρειάζονται ο φαντασίες σου. Δν χω νάγκη π λλο τίποτε, παρ π τν εσπλαχνία το ησο μου κα τς πρεσβεες τς ειπαρθένου, Μητρός Του κα τν λλων γίων. Ἐὰν κα μετ π πολλς ποδείξεις κα μφανίσεις καταλάβης τι εναι ληθιν σημεα π τν Θε κα πάλι διξε τ κα σο μπορες ν τ πομακρύνης π κοντά σου. Δν θ λυπηθ Θες γι’ ατ τν στάσι σου, στω κα ν προέρχωνται ο θεωρίες π’ Ατόν. Γνωρίζει κενος ν σ πείση, ἐὰν τ σημεα εναι π’ Ατόν, στε ν τ δεχθς».
Ατς εναι ο σπουδαιότερες πιθέσεις μ τς ποιες συνηθίζουν ο νοητο χθροί μας ν μς προσβάλλουν στ τελευταα λεπτ τς ζως μας....
π τος παλαιοτέρους καιρος ο κλεκτο νθρωποι το Θεο πλιζοντο δυνατ κατ τς μαρτίας μ τν συνεχ νθύμησι το θανάτου. ς πρτος διδάσκαλος τς μνήμης το θανάτου θεωρεται Νε, ποιος πρ το χωρισμο τν παιδιν του, τ κάλεσε κα τος μοίρασε τ στ το προπάτορος δάμ, τ ποια διατηροσε στν Κιβωτ ς κληρονομι π τος παλαιοτέρους πατριάρχας. ταν τ μοίρασε στ παιδιά του, κενα τν ρώτησαν: «Σ τί θ μς φελήσουν ατ τ στ το δάμ, πάτερ;» κα κενος τος επε: «Παιδιά μου, μεγάλη φέλεια θ σς προξενον ατά, ἐὰν πάντοτε τ ντικρύζετε. π πολλς κακίες θ σς μποδίζουν κα σ πολλ καλ ργα θ σς προτρέπουν. Βλέποντας ατ θ νθυμσθε τς ψυχς τν προπατόρων μας, ο ποιες τώρα βασανίζονται στς φοβερς φυλακς το δου, διότι κατεπάτησαν τν ντολ το Θεο φαγόντες π τν παγορευμένο καρπό. Μ ξεχντε τι κα σες μετ π λίγο καιρ θ ποθάνετε κα ἐὰν δ καταπατήσετε τς ντολς το Θεο, θ βασανίζεσθε κε αωνίως, πως ο προπάτορες  δμ κα Εα. Ν γιατί πρέπει ν μνημονεύετε τν θάνατο, βλέποντας τ στ ατά, στε ν φυλάγετε δ τς ντολς το Θεο» (π τ βιβλίο «Θύρα τς Μετανοίας»).
λλ κα κανν τς πομονς δίκαιος Ἰὼβ θέλοντας ν δείξη πόση φέλεια χει θεωρία τν τάφων κα στν τν νεκρν, γι’ ατος πο θέλουν στν ζω τν ν διορθωθον, λέγει: «κα ατς ες τάφους πηνέχθη κα π σωρν γρύπνησεν» (Ἰὼβ 21,32). Πράγματι, τίποτε δν ξυπν τν νθρωπο π τν χαύνωσι κα ναισθησία κα τίποτε δν τν μποδίζει τόσο π τν διάπραξι τς μαρτίας, σο σκέψις το θανάτου. Τ διο τονίζει κα γία Γραφή, ταν λέγη: «Υέ μου, μνήσθητι τν σχάτων σου κα οδέποτε μαρτήσει».
μες ο θνητοί, φ’ του γεννώμεθα, ρχίζουμε λοταχς ν τρέχουμε πρς τν τάφο. Μεταξ ατν τν δύο κρων κα ρίων, τς γεννήσεως κα το θανάτου, προσδιορίζεται πόστασις τς παρούσης ζως, ποία εναι πως ντίλαλος μις φωνς πο κούγεται κα γρήγορα χάνεται. γία Γραφ λέγει στ βιβλίο το Ἰὼβ (7,6): « δ βίος μου λαφρότερος λαλις». Κανες π τος φιλοσόφους κα ρήτορας ατο του κόσμου δν μπορε ν μς φελήση περισσότερο, σο φων το θανάτου.
ταν τ σμα μς διεγείρεται π τς κακές του πιθυμίες, ν ρωτμε τν θάνατο: «Τί λέγεις, θάνατε, ν συγκατατεθ στος ασχρος λογισμος κα ν τελέσω τν μαρτία νώπιόν του Θεο χι;». Τότε ς κούσωμε τν Γραφ πο λέγει: «Τ δ φρόνημα τς σαρκς θάνατος, τ δ φρόνημα το πνεύματος ζω κα ερήνη» (Ρώμ. 8,6) διότι «ε κατ σάρκα ζτε, μέλλετε ποθνήσκειν, ε δ πνεύματι τς πράξεις το σώματος θανατοτε, ζήσεσθε» (Ρώμ. 8,13). ν, ταν φιλαργυρία μς αχμαλωτίζει τν νο, στε ν συγκεντρώσουμε χρήματα, χωρς ν τ προσφέρουμε ατ ς λεημοσύνη στος πτωχούς, ς κούσωμε πάλι τν Κύριο στ κατ Ματθαο Εαγγέλιο ν μς λέγει: «Μ θησαυρίζετε μν θησαυρος π τς γής, που σς κα βρσις φανίζει» (6, 19). Κα ποι θ εναι τ τέλος τν σπλαχνων κα φιλάργυρων: «κα πελεύσονται οτοι ες κόλασιν αώνιον, ο δ δίκαιοι ες ζων αώνιον»(Μάτθ. 25,46). Κα ταν πάλι λογισμς μς συμβουλεύει ν τρώγωμε, ν πίνουμε κα ν διασκεδάζουμε σ’ ατ τν κόσμο, ς ρωτμε τν θάνατο κα ατς θ μς λέγη: νθρωπε, πρόσεχε διότι «ο γρ στιν βασιλεία το Θεο βρσις κα πόσις, λλ δικαιοσύνη κα ερήνη κα χαρ ν Πνεύματι γίω» (Ρώμ. 14,17). Πρόσεχε διότι «οτε μέθυσοι, οτε πλεονέκται, ο λοίδοροι βασιλείαν Θεο κληρονομήσουσι» (' Κόρ. 6,10).
Πατέρες κα δελφοί, γνωρίζουμε σίγουρα τι λοι θ ποθάνουμε, λλ τ πι συγκλονιστικ εναι τι δν γνωρίζουμε πς κα πότε θ ποθάνουμε. Μς περιμένει λοιπν θάνατος, λλ εμεθα προετοιμασμένοι γι’ ατόν; κομε συχν π τ ερ Εαγγέλιο τι Μαρια Μαγδαληνή καθοταν πέναντί του τάφου το Κυρίου κα κλαιε, ν δίκαιος Ἰὼβ μέσα στος πόνους κα τος στεναγμος το λεγε: «ἐὰν δ πομείνω, δης μου οκος, ν δ γνόφω στρωταί μου στρωμνή. Θάνατον πεκαλεσάμην πατέρα μου εναι, μητέρα δέ μου κα δελφν σαπρίαν» (17,13-14). Ν σκεπτώμεθα, δελφοί μου, τι τ μνμα εναι πατρς λων τν καλν ργων κα τόπος κάθε χριστιανικς φιλοσοφίας. Ν πηγαίνουμε κα μες συχν στος τάφους κα στ Κοιμητήριο κα κε θ διδασκώμεθα σα δν μπορον ν μς προσφέρουν λες ο νθρώπινες φιλοσοφίες. Κα ἐὰν μ τν νο μς εσέλθουμε μέσα στν τάφο, θ κούσωμε τς φωνς τν κεκοιμημένων ν λέγουν πρς μς: «δ, βασιλε, εναι τ σκπτρο σου, δ γεμόνες το κόσμου εναι τ παλάτια σας, δ δικαστ εναι τ κρεββάτι σου, δ, ρχιερε το Χριστο εναι μίτρα σου, δ φιλόσοφε, εναι καδημία σου, δ διδάσκαλε, εναι τ σχολεο σου, δ ρτορ εναι μβων σου, δ μοναχέ, εναι σκησί σου, δ θνητ νθρωπε, εναι κατοικία σου...».
Τν παροδικότητα τς ζως μας τν περιγράφει σ πολλ σημεα της γία Γραφή: νθρωπος εναι χόρτος κα νθος χόρτου (Ψάλμ. 89,5-6), εναι σκιά, ποία ναχωρε γρήγορα κα ξαφανίζεται (΄ Παραλειπ. 29,15) εναι καπνός: «τι ξέλιπον σε καπνς α μέραι μου κα τ στ μου σε φρύγιον συνεφρύγησαν» (Ψάλμ. 101,4). ζω μς μοιάζει μ τ πέταγμα το ετο (Ἰὼβ 9,26), εναι τόσο σύντομη σο χρειάζεται ν γκρεμίση κάποιος μία καλύβα πο μόλις φτίαξε (σ. 38,12), τρέχει πως τ νερ π τς γς (Β' Βασιλ. 14,14), μοια- ζε μ τν πνο κα τν τμίδα (ακωβ. 4,14).
Κα άν, δελφέ μου, λα ατ τ γνώριζες τ μαθες π τς γίες Γραφές, γι ποι ατία δεσες τν καρδιά σου μ τ μάταια κα φήμερα πράγματα το κόσμου; Γι ποι ατία δν γωνίσθηκες ν βάλης καλ ρχη μετανοίας κα καθαρς ζως νώπιόν του Θεο; φων τν νεκρν ς χοι πάντοτε στ ατιά μας:«Νήφετε κα γρυπνετε, δελφοί μου, σο χετε καιρό, διότι δν γνωρίζετε τν κριβ ρα πο θ λθετε πρς μς»!
Μετ π λα ατά, ς χουμε τν σκέψι μας πάντοτε στ τελευταο λεπτό της ζως μας, που τότε θ κριθ πώλεια τς ψυχς μας σωτηρία της. π’ ατ τ λεπτ κρίνεται αωνιότης στν κόλασι στν παράδεισο, που κατάστασις παραμένει μετάβλητος στος αώνας τν αώνων. μήν.
ερομονάχου Κλεόπα λι 
«Πνευματικο Λόγοι» 
κδ. ρθόδοξος Κυψέλη» 
Θεσσαλονίκη 1992


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.