1 Ιαν 2011

Οἰκουμενικός Πατριάρχης «Ἡ στροφή πρός τήν παράδοση δέν ἀποτελεῖ ὀπισθοδρόμηση»


ορτάζει σήμερον κκλησία το Χριστο, ς «τό πλήρωμα το τά πάντα ν πάσι πληρουμένου» (φεσ. 1, 23), τήν κατά σάρκα Περιτομήν το «πάντα δρακί περιέχοντος καί ν σπαργάνοις εληθέντος» Σωτρος μν καί τήν εράν μνήμην το «εραρχίας στολας γλαϊσμένου» ορανοφάντορος Βασιλείου το Μεγάλου, στις «τή κκλησία δέδοται παρά Θεο, χαράκωμα καί τεχος χυρόν».
ορτάζομεν μες, τά πιστά τέκνα τς Μεγάλης του Χριστο κκλησίας ες τήν ελογημένην γν τν Πατέρων μν, ν Φαναρίω, ες τό Σεπτόν Κέντρον τς ρθοδοξίας, τήν εχαριστίαν τς πίστεως, τς λπίδος καί τς γάπης, ασθανόμενοι μοθυμαδόν, πως γράφει πιφανής σύγχρονος θεολόγος, «σάν στό σπίτι μας», «παιδιά στό σπίτι το Πατέρα μας».
ντως, πως προσθέτει λλος σπουδαος μύστης τς ερς πιστήμης, « βαθύτερη μπειρία πού χουμε γιά τήν κκλησία εναι ατή το ‘οκου’».
Εμεθα δεμένοι μέ τήν κκλησίαν «μεσα, σωματικά, πως δένεται τό παιδί μέ τή μάνα του». Εναι « ζωή» ατό πού συνδέει μς τούς ρθοδόξους Χριστιανούς μέ τήν κκλησίαν καί «χι ο δέες».
«Γενεά πορεύεται καί γενεά ρχεται» (κκλ. 1, 4) καί λοι μες, τέκνα ν...
Κυρίω γαπητά, φυλάσσομεν τόν τόπον, ν λάβομεν ες κληρονομίαν, τά σια καί τά ερά του Γένους, πί τν ποίων πανδαμάτωρ χρόνος δέν φαίνεται νά χη πραγματικήν ξουσίαν.
αωνιότης ερίσκεται κε, που χρόνος δέν χει καί δέν μπορε νά χη δύναμιν. Δία τοτο δέν σχύει δί’ μς τό «χρόνου φείδου», ναφορικς πρός τήν διακονίαν καί τήν προθυμίαν νά φυλάσσωμεν τοτον τόν τόπον.
Βιομεν τήν ζωήν μν ς «πλήρωμα χρόνου, φυλακς καί μαρτυρίας», νδυναμούμενοι πό τήν παγγελίαν το Χριστο: «Καί δού γώ μεθ’ μν εμι πάσας τάς μέρας, ως τς συντελείας το αἰῶνος» (Μάτθ. 28, 20).
Τό «φυλάσσειν τόν ερόν τόπον», τόν ποον γνωρίζομεν, πειδή κριβς τόν γαπμεν, καί γαπμεν πειδή τόν γνωρίζομεν, εναι συνυφασμένον ρρήκτως μέ τό «φυλάσσειν τόν τρόπον το βίου», τήν ρθοδοξίαν, τήν ρθήν λατρείαν καί δοξολογίαν καί τήν ρθοπραξίαν.
Ατός κκλησιαστικός τρόπος ζως βιώθη καί μνήθη πό νθέους γίους, πό μάρτυρας καί σκητς, κήρυκας το Εαγγελίου το Χριστο, ποιητς καί μελωδούς, πό γιογράφους καί χαρισματικούς τεχνίτας, πό ελογημένους χριστιανούς, διακόνους τς φιλανθρωπίας.
Εναι πίστις καί δόγμα, γάπη καί θος, λπίς ες Χριστόν καί σβεστος πόθος τς αωνιότητος, βιωμένη λευθερία, δέσιμο μέ τόν τόπον καί μπειρία οκειότητος, λληλεγγύη καί κοινωνία, αθυπέρβασις καί μαρτυρία ζως ν Χριστ.
λα ατά συμπυκνώνονται καί ποκαλύπτονται ες τάς ορτς, α ποαι δί’ μς ποτελον τόν ξονα τς κκλησιαστικς ζως. « πιστός ζε πό γιορτή σέ γιορτή», σημειώνει μακαριστός πατήρ λέξανδρος Σμέμαν.
Πράγματι, ορτή, ποία εναι πάντοτε κάτι περισσότερον καί πολυτιμότερον πό τόν «λεύθερον χρόνον» καί συνδέεται οσιαστικς καί ναποσπάστως μέ τήν θείαν λατρείαν, εναι καιρός ποκαλύψεων.
ορτή φωτίζει τήν πορείαν μας, πελευθερώνει τήν ζωήν πό τάς ντιφάσεις της, διαλύει τήν χλύν τν βιωτικν μεριμνν, πλαταίνει τόν κόσμον, νοίγει τήν διάστασιν το βάθους τν πραγμάτων. ορτή εναι βίωσις τς ζως ς κοινωνίας καί εχαριστίας.
κλειστός νθρωπος, νθρωπος πού περιστρέφεται γύρω πό τόν αυτόν του, δέν μπορε νά ορτάση πραγματικά ορτάζει μόνον τόν αυτόν του. Ο homo clausus δεν εναι δυνατόν νά ζ ς homofestivus.
χρόνος τς ζως το δαπανται διά τήν τομικήν του εδαιμονίαν, διά τό χειν το αυτο του καί χι διά τήν κοινωνίαν, τήν κοινωνίαν μετά το Θεο καί μετά τν νθρώπων.
Δέν εναι διόλου τυχαον τι κατά τάς λεγομένας «ργίας» κατά τόν «λεύθερον χρόνον», πιτείνεται ασθησις τς ματαιότητος καί γωνία τι ζωή περν χωρίς νά τήν ζήσουν ο νθρωποι ες βάθος. Εμεθα προφανς ποχή τς ψυχαγωγίας καί τν διασκεδάσεων, λλά χι ποχή τς ορτς.
Α σύγχρονοι «ορταί» εναι καιρός το χειν, παγίδες ατοπραγματώσεως, κδιονυσιασμο τς ζως καί πιδεικτικο καταναλωτισμο.
Εναι χαρακτηριστικόν τι τάς ορτς, τό περιεχόμενον καί τήν μορφήν τν διαχειρίζονται σήμερον ο διαφημισταί, τηλεόρασις, ο ταξιδιωτικοί πράκτορες καί ο πωλοντες καί γοράζοντες.
Καί τό ρχαον «βίος νεόρταστος, μακρά δός πανδόκευτος», τονίζει μέν τήν νάγκην καί τό νόημα τς ορτς διά τόν δοιπόρον νθρωπον, μπορε μως νά κατανοηθ μέ τήν ννοιαν τι τό πανδοχεον εναι « οκος» το νθρώπου.
ταν ο Πατέρες τς κκλησίας πογραμμίζουν τι «Τά παρόντα δός στιν» καί τι «Πανδοχεον στιν παρών βίος», τότε τοποθετον τήν πατρίδα μν ες τήν βασιλείαν το Θεο καί θεωρον τόν παρόντα βίον πορείαν πρός τήν ληθινήν ζωήν.
Ατήν τήν ζωήν πενθυμίζουν α ορταί, καθώς καί τήν προσωρινότητα τν παρόντων.
ορτή χει οσιαστικήν σχατολογικήν ναφοράν. χι μόνον δέν μς πιτρέπει νά βλέπωμεν τό «πανδοχεον» ς «οκον», λλά τρέφει τήν νοσταλγίαν τς «πατρίδος».
«Ο γάρ χομεν δε μένουσαν πόλιν, λλά τήν μέλλουσαν πιζητομεν» (βρ. 13, 14). Ατήν τήν ζωήν τν σχάτων μνε περεχόντως ορταζόμενος σήμερον Μέγας Βασίλειος, στις «πέρριψεν τν οκ ντων τόν πόθον» καί «χαίρων νεκήρυξεν τό εαγγέλιον τς βασιλείας».
ερώτατοι, τέκνα ν Κυρίω γαπητά,
κακή λλοίωσις τν ορτν κόμη λήθη το νοήματος το ορτάζειν δέν εναι κάτι νέον. Τό παρελθόν δέν εναι « χαμένος παράδεισος».
σον τοπον εναι μως νά πιστεύωμεν τι παλαιότερα σαν λα καλύτερα, τόσον λανθασμένον εναι νά κλείνωμεν τούς φθαλμούς ναντι σων ρνητικν συμβαίνουν σήμερον. μφανέστατα ποχή μς πολυτοποιε πλεστα σα σήμαντα καί παξιώνει πολλά σημαντικά.
Παραλλήλως πρός τάς κπληκτικς προόδους, ζμεν σήμερον τήν δυσώπητον κοινωνικήν δικίαν, τήν λαζονίαν τν σχυρν, τήν καταστροφήν τς φύσεως, τήν σχάσιν τν σχέσεων καί τόσα λλα δεινά.
Ζωτικαί λήθειαι, α ποαι διναν νόημα ες τήν ζωήν τν νθρώπων, πολύτιμοι παραδόσεις αώνων, περιφρονονται καί χλευάζονται. πεδείχθη περιτράνως τι κάθε βμα πρός τά μπρός δέν ποτελε πρόοδον.
σχύει, ντιστοίχως, τι κάθε στροφή ες τήν παράδοσιν δέν ποτελε πισθοδρόμησιν. χομεν μες ο ρθόδοξοι μίαν παράδοσιν ληθείας, λευθερίας καί φιλανθρωπίας, ποία τροφοδοτε τό παρόν καί τό μέλλον μας, μίαν παρακαταθήκην πίστεως, ποία πελευθερώνει μέσα μς νεξαντλήτους δυνάμεις κατ’ λήθειαν ζως καί διακονίας.
Δέν νήκει τό μέλλον ες τόν ατάρεσκον τομιστήν, ες τόν νθρωπον «ατοείδωλον», ποος ζ ποκλειστικς διά τόν αυτόν του καί ρνεται νά ναγνωρίση ες τόν πλησίον τόν «δελφόν» του Χριστο, κείνου στις πεκαλύφθη ς «Θεός μεθ’ μν» καί Θεός «πέρ μν».
συγκαταβς τν γένει τν νθρώπων Σωτήρ μν, ς χαρίζη ες λους μς, πρεσβείαις το «κ Καισαρείας καί Καππαδόκων χώρας» εροφάντορος Μεγάλου Βασιλείου, να ελογημένον καί γλαόκαρπον νιαυτόν μέ γείαν κατ’ μφω καί ς κατευθύνη τά διαβήματα μν ες τήν δόν τς ερήνης, τς «πάντα νον περεχούσης» (Φιλιππ. 4, 7).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.