24 Δεκ 2010

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟ ΑΓ.ΟΡΟΣ (+ΜΟΝΑΧΟΥ ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΟΥ)


+Μοναχός Θεοκλητς Διονυσιάτης

 Στις ψυχς τν τελείων τέκνων τς ρθοδόξου κκλησίας, ο Δεσποτικς κα Θεομητορικς ορτς μετουσιώνονται σ μεγάλες πνευματικς χαρές, γιατί γίνονται νεξάντλητες πηγς μνων θείων ρώτων, θερμοτατης εγνωμοσύνης κα πείρου εχαριστίας, γι σα Θες δωροφόρησεν γαθ στος νθρώπους π τότε πο «φανερώθη ν σαρκί».
Συγκεκριμένα ο Μοναχο γενικ κα εδικ στ γιον ρος το θω, ορτάζουν τν Γέννηση το Θεο Λόγου σχεδν κάθε μέρα, δηλαδ σ λον τν κύκλο το λεγομένου θεολογικς λειτουργικο χρόνου, χάρις στς νυχθήμερες ερς κολουθίες.
Πράγματι, στς διάλειπτες λατρεες πο πιτελονται στς βυζαντινς Μονές, στς Σκτες, στ Καλύβια κα τ ερ συχαστήρια, κατ τς θεες λειτουργίες, τος μυσταγωγικ λαρος σπερινος κα τ κατανυκτικ πόδειπνα, λλ κα στς τομικς προσευχς τν Μοναχν, ψάλλονται τροπάρια, πολυτίκια κα Κοντάκια κα διαβάζονται θεολογικς Εχές, πο ς κέντρο χουν τν Σάρκωση το Θεο κα τν σωτηρία το ...
κόσμου.
Χριστούγεννα_Άγ_Όρος_
Κα ο Μοναχοί, σ να ποικίλο μέτρο δεκτικότητας, κατ ναλογία μ τς προσωπικς προϋποθέσεις κα τν θλησή τους, νανεώνουν συνεχς στς ψυχς τος τν μνήμη το περφυος γεγονότος τς νανθρωπήσεως. Κα μνήμη ατ μεταποιεται σ πνευματικ ασθηση σ σους φθασαν στ μέτρο ατό. Γι’ ατ κα μελετον τ βάθος κα τν πειρη γάπη το Θεο πρς τος «κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωση» πλασθέντας νθρώπους κα «ν συνοχ καρδίας» μνολογον, εγνωμονοντες τν περύμνητη γαθότητά Του.
Κατ τν μερα τν Χριστουγέννων λοιπν ο μονάζοντες εναι προετοιμασμένοι γι τν ποδοχ το Θείου Βρέφους, στε μ μέθεξη ψυχική, μ νον μετατάρσιο κα μ «καιομένας τς καρδίας» ν ψάλλουν νθέως τν δόξα το ν ψίστοις Θεο, ρντες «θεωρητικς» κστατικ τ «Μυστήριον τ ξένον κα παράδοξον» καί, συνεπαρμένοι π τν μυστικ θέα τν θεάτων κα νοητν κόσμων, ν βλέπουν νοητ κα ν πίστει σν «θρόνον χερουβικν τν Παρθένον» κα τν Φάτνη ς «χωρίον ν νεκλίθη χώρητος. Χριστς Θεός…».
Γι λα ατά, δν θ ταν μία πλ κφραση, ἐὰν λέγαμε τι Χριστς γεννται χρόνως στς καρδις κείνων τν χριστιανν, Μοναχν κα λαϊκν κα κληρικν, «σοις πνευσεν θεορρυτος χάρις» κα εναι «λάμποντες, στράπτοντες, λλοιωμένοι, πάσχοντες θνείαν λλοίωσιν επρεπέστατην», νεξάρτητα π τν κυριώνυμη ορτ τς Γεννήσεώς Του.
Πόσο ραία κα πόσο θελκτικ εναι κείνη πνευματικ μπειρία, πο ναφέρει μεγάλος κενος Μυστικς θεολόγος γιος Διάδοχος, πίσκοπος Φωτικής, τι ασθανόμεθα μέσα στς καρδις μς «σκιρτήματα βρεφοπρεπή», κατ τν καιρ τς πικλήσεως το νόματος το Κυρίου ησο, μ τν νέργεια τς «νοερς προσευχς»! λλ τ διο δν συμβαίνει κα ταν μεταλαμβάνωμεν κατακρίτως σχετικά, γεγονς πο τεκμηριώνει «ν πληροφορία», τι λάβαμε Πνεμα γιον, «λλόμενον ες ζων αώνιον»;
Χριστούγεννα_Άγ_Όρος_ληθινά, λοιπόν, Χριστούγεννα πιτελον, κατ τρόπον οσιαστικ κα πνευματικό, σοι ασθάνονται στς καρδις τος τν Γέννηση το Κυρίου ησο. λλοίμονο μως σ’ κείνους πο περιμένουν τν 25ην το Δεκεμβρίου γι ν συνειδητοποιήσουν τ Σάρκωση το Θεο Λόγου. λλ ετε κλητο εμεθα, ετε κλεκτο -Κύριος οδε – σν ρθόδοξοι χριστιανο χουμε, μ τ χάρη κα τ λεος το Χριστο, νσωματωθε στν γία κκλησία Του, πο εναι ντολογικ κα πραγματικ ατ τοτο τ θεανθρώπινο Σμα το ησο Χριστο.
πομένως λες τς Δεσποτικς ορτς τς ασθανόμεθα σν π μέρους φάσεις το νς κεραίου πολυτρωτικο ργου, σν συντελεσθεσα αώνια σωτηρία κα σν δυνατότητα μετοχς σ’ λόκληρη τν μεταμορφωθεσα φύση κα κτίση. Γι’ ατ κα τν Γέννηση το Κυρίου τν ννοομε κα τν ανομεν ς μέρος το λου κα σν λον. Κα σν παρχ τς λυτρώσεως, λλ κα ς τελειωθεσα λύτρωση.

 Αλλωστε εναι γνωστόν, τι μεγίστη τν Δεσποτικν ορτν στν ρθοδοξία δν εναι Γέννηση, πως συμβαίνει στ Δύση, λλ τ Πάσχα, γία νάσταση το Χριστο, μέσα στ φς τς ποίας καταλάμπονται τ σύμπαντα, «ορανς τ κα γ κα τ καταχθόνια», ς «τς ναστάσεως τν πείραν εληφότα».
πως σ’ λόκληρη τν ρθοδοξία τσι κα στ γιον ρος, προετοιμασία τν Μοναχν ρχίζει μ γνιστικς νηστεες π τς 15 Νοεμβρίου. Κατ τ χρονικ ατ διάστημα, ο ψυχς τν μονοτρόπων μυσταγωγονται στ Μυστήριο τς Γεννήσεως μ τος εσαγωγικος μνους, μ τ Καθίσματα, τ Τριώδια τν ποδείπνων, τς μελίρρυτες Καταβασίες κα μ τος ξαίσιους σματικος Κανόνες, πο κορυφώνονται στς Μεγάλες ρες τς προπαραμονς. τσι, μ λα τ μνολογικ ριστουργήματα τς ποιητικς γραμματείας τς ρθοδοξίας. πο καλύπτουν τς θεες διαστάσεις τς νανθρωπήσεως το Θεο, ο μονάζοντες ζον σ να κλίμα λειτουργικς συμμετοχς ς ερουργούμενοι στ νήκουστο Μυστήριο, ορανοφάντορες, μυούμενοι στν πρ φύση ποκάλυψη. Ατ λα, βέβαια, πως δη επαμε βιονται σ να διάφορο μέτρο γνώσεως κα φέσεως, κατ τ δεκτικότητα κα τ σκεος κάστου, λλ κα τ μέτρο πο χορηγε κτιστη χάρις.
Σ λες τς βυζαντινς Μονές, τς ερς Σκτες, τ ρημητήρια κα τς θεοκτίστες Καλύβες τυπικ τάξη φυσικ διαφέρει, φο ο δύο τελευταες μορφς σκητικς κολουθον μεθόδους πο περβαίνουν τν τύπο κα τν τάξη. λλ στς δύο πρτες, κατ τν παραμον τν Χριστουγέννων τελεται τ καθιερωμένο γιον Εχέλαιο «ες ασιν ψυχς κα σώματος» κα κολουθε Μέγας σπερινς μ τ θεία Λειτουργία το Μ. Βασιλείου, που διαβάζονται ο δεκαπέντε Προφητεες, πο ναφέρονται μ σύμβολα κα λλες μ σαφες προφητικς ποτυπώσεις στν νανθρώπηση το Θεο.
Στ συνέχεια, φο λοι, μ λειτουργικ τάξη, μεταλάβουν το Σώματος κα το Αματος το Χριστο, πο σαρκώθηκε κριβς γι ν νωθε συγχύτως κα διαιρέτως μ «τν χειρν το τ πλαστούργημα» κα ν τ θεώσει, πέρχονται στν πέριττη κοιν Τράπεζα. Και μετ τρίωρη νάπαυση, ο κτος κόσμου Μοναχοί, πανέρχονται στν ερ Να γι τν λονύχτια γρυπνία, πο ρχίζει π τν Λιτή, που ψάλλονται «μετ μέλους» ο θεολογικώτατοι μνοι τς Δεσποτικς ορτς.
τμόσφαιρα πο δημιουργεται π τν «ν πνεύματι κα ληθεία» λατρεία, ποβαίνει ληθιν μυσταγωγία τν πι ψηλν θεολογικν κα πνευματικν μπειριν. Νομίζει κανείς, τι γγελοι Κυρίου πεδήμησαν ξ ορανο κα συμψάλλουν ναρμόνια μελωδήματα μ τος ποδήμους του κόσμου ρεσιτρόφους Μοναχος κα τι θριαμβεύουσα στν οράνιο κόσμον κκλησία, σ μία λειτουργικ Σύναξη μ τος ρημικος κα ρνησικόσμους χριστιανούς, μνολογον κατ τν ερ νύχτα τς Γεννήσεως το Χριστο: « ορανς κα γ, σήμερον νώθησαν, τεχθέντος το Χριστο. Σήμερον Θες π γς παραγέγονε κα νθρωπος ες ορανος ναβέβηκε…».
Κα πραγματικά, μέσα στν λαμπρότατο, ποβλητικότητα κα κατανυκτικ βυζαντιν διάκοσμο κα π τς ποικιλόχρωμες νταύγειες, πο διαχέουν τ κτινοβολοντα πολύφωτα τν στιλβωμένων πολυελαίων, τ τοιχογραφημένα πρόσωπα τν γίων – πο «στόρησεν» μπνευσμένος χρωστήρας τς Κρητικς Μακεδονικς Σχολς – παίρνουν μία τέτοια κφραση, πο ο θεώμενοι Μοναχο ν ασθάνονται τι εναι ζωνταν μαζί τους. Και, πως διατελον στν μεταρσίωση ατή, ν βλέπουν κστατικο μπροστά τους, πως στέκονται στ στασίδι τους μ μεταστοιχειωμένη τν ψυχή, ποστόλους, Προφτες, Μάρτυρες, εράρχες, σίους σκητς κα συχαστές, ατν τν Θεοτόκον μέσα στ πάνσεπτο Σπήλαιο πλησίον του Θείου Βρέφους Της, πο χει δια νακλίνει ς Λόγο σαρκωμένο στ Φάτνη τν λόγων ζώων κα πο πλαισιώνονται π τος γγέλους κα τος ποιμένες – πως ποδίδει βυζαντιν γιογραφία τ Γέννηση το Χριστο – μ κφραση πείρου γαλλιάσεως, λους συμμετέχοντας μ τν παρουσία τους στος θείους μνους…
Ο μνολογίες συνεχίζονται, ο προσευχς διάπυρες νεβαίνουν πρς τν Κύριον, τ πρόσωπα τν μοναστν στράφτουν π μυστικ χαρ γι τν λπιζομένη κα πιδιωκόμενη θέωσή τους. Τς μεστς δογματικο κα θεολογικο περιεχομένου δές, κολουθον τ πνευματικότατα Μεγαλυνάρια κα γλυκύτατη ννάτη δ τς Θεοτόκου – μία δ Χαρς ρρήτου, μπροστ στν ποία – ς μου πιτραπε βέβηλη σύγκριση – περίφημη «ννάτη» το Μπετόβεν, πο τόσο συγκινε τος γεύστους π ρθόδοξες μπειρίες μ τν ντεχνο νατουραλισμ τς – κυριολεκτικ ξαφανίζεται.
Τος θείους Ανους διαδέχεται γγελικ δοξολογία, γι ν πακολουθήσει τ οσιαστικ νοιγμα τν ορανίων Πυλν μ τ περφυέστατο Μυστήριο τς θείας Εχαριστίας. Κα ο Μοναχο λλοιωμένοι «τν καλν λλοίωσιν» – πάλιν ναλογικ – κοινωνον μ κατάνυξη κα γίνονται «θείας φύσεως κοινωνο» π τ «τεθεωμένον» Σμα κα Αμα το Χριστο.
Τ Χριστούγεννα, λοιπόν, ορτάζονται στν θω μ ρθόδοξη μέθεξη στ Μυστήριο. Κα κατανοεται δογματικ κα πνευματικ σημασία τς Σαρκώσεως κατ τ μέτρο τς θεώσεως κάστου, πο πέτυχε μ τν θεία γάπη, «Τοσούτον τ νθρώπω τν Θεν δι φιλανθρωπίαν νθρωπίζεσθαι,  σον νθρωπος αυτν τ Θε δγάπης δυνηθες πεθέωσε».
Μ πλαίσιο μία παράμιλλη, σ μορφι κα ποικιλία χειμερινν φυσικν εκόνων, φύση, μ τν βαθύτατη γιορείτικη συχία, μέσα στ γεμάτη μυστήριο κα διαφάνεια Βηθλεεμικ νύχτα, ο λονύχτιες θεοτερπες ψαλμωδίες τν Μοναχν σ’ λόκληρη τν θωνικ χερσόνησο, μ δεσπόζοντα τν λαμπρ στέρα, πο μαρμαίρει κατ νατολς, ζωντανεύουν τν Γέννηση το Θεο Λόγου στ αδέσιμο Σπήλαιο κα μεταφέρουν τος Μοναχος στν γία κείνη νύχτα, πο φωτεινς γγελος Κυρίου νήγγειλε στος πλοϊκος «γραυλούντας» ποιμένες: «δο γρ εαγγελίζομαι μν χαρν μεγάλην, τις σται παντ τ λα. τι τέχθη μν σήμερον σωτήρ, ς στ Χριστς Κύριος, ν πόλει Δαβίδ». Γι’ ατ καί, κατ τν ναλογία τς καθαρότητάς τους, ο Μοναχο συντηρον στ διηνεκς μέσα στς καρδις τος ατ τν δια λευκ νύχτα, πο «πλθος στρατις ορανίου» ψαλλε «δι τν τν πάντων θέωσιν», τ «Δόξα ν ψίστοις Θε κα π γς ερήνη, ν νθρώποις εδοκία».
 (Μοναχο Θεοκλήτου Διονυσιάτη, Χριστούγεννα στ γιον ρος το θω,-ποσπάσματα π τν τόμο «Χριστούγεννα», κδόσεις «κρίτας» θήνα 1982)


1 σχόλιο:

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.