13 Δεκ 2010

Ὁ Ἅγιος Σάββας καὶ τὰ πνευματικά του κατορθώματα

 
Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ KAI TA ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ TOY ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ 
1. Τρες μιλίες γι τ ζω το γίου Σάββα
κκλησία μς ορτάζει σήμερα τ μνήμη μίας πολ μεγάλης μορφς τς ρθοδοξίας μας, νς μεγίστου σκητο κα διδασκάλου, Σάββα το γιασμένου. χουμε μάλιστα τν ετυχ συγκυρία τιμώντας σήμερα τν γιο Σάββα, τν καθηγούμενο τν ναχωρητν, ν χουμε δ συνεκκλησιαζομένους κα συλλειτουργοντες ναχωρητς π τν ρημό του γίου ρους, π τν δελφότητα τν Δανιηλαίων τν πατέρα Δανιήλ, ποος ψάλλει στ ψαλτήρι, κα π τν δελφότητα τν Θωμάδων τν πατέρα Παλο κα τν πατέρα Φίλιππο, π τ Κατουνάκια, π τν ρημό του γίου ρους, παρευρίσκονται σήμερα δ γι ν τιμήσουν τν ρημίτη κα ναχωρητ γιο Σάββα.
γιος Σάββας ζησε νενήντα τρία (93) τη. Γεννήθηκε τ 439 στν Μουταλάσκη τς Καππαδοκίας, τν ποία εχαμε τ σπουδαία εκαιρία ν τν πισκεφθομε πρν π δύο χρόνια, μία μάδα π δ, π τος γιαντωνίτες, κα κοιμήθη τ 532 στν Μεγίστη Λαύρα τς Παλαιστίνης, πο διος δρυσε κα πο ξακολουθε διάκοπα π τότε, δ κα χίλια πεντακόσια χρόνια, ν φίσταται μέχρι σήμερα. 
Τ ζω το μπορομε ν τ διαιρέσουμε σ τρες περισσότερες περιόδους. δ μως θ...
τν διαιρέσουμε σ τρες, γι ν οκονομήσουμε τρες μιλίες, πως ξαγγείλαμε κα πέρυσι, πο κάναμε τν πρώτη μιλία, γιατί εναι δύνατον σ μία μιλία, στω κα περιληπτικά, ν διηγηθε κανες τν θαυμαστό του βίο.
Πέρυσι, τν δια μέρα τς ορτς το γίου Σάββα, παρουσιάσαμε τ πρτο μέρος τς ζως του: τ παιδικά, τ φηβικά, τ πρτα μοναστικά του χρόνια, μέχρι τς λικίας τν 35 τν, π τ 439 πο γεννήθηκε μέχρι τ 473 πο κοιμήθη Μέγας Εθύμιος, τν ποο εχε γέροντα κα πνευματικ δηγό. Γι τ λόγο λλωστε ατ κα στν καινούργια γιογραφία το ναο μας κε στν τοχο, τ νότιο τοχο, βάλαμε τν δικό μας γιο, τν γιο ντώνιο, στ συνέχεια στ μέση τν Μέγα Εθύμιο κα δίπλα του τν γιο Σάββα. γιος Σάββας, πως κα γιος Θεοδόσιος Κοινοβιάρχης, σαν μαθητς κα πνευματικ παιδι το Μεγάλου Εθυμίου. 
Σήμερα θ παρουσιάσουμε τ τη τς πομόνωσής του στν ρημο, τ θαυμαστ δρυση τς Λαύρας του, τος σκητικούς του γνες, τος πειρασμος κα τ δόξα του, τ δεύτερο δηλαδ μεγαλύτερο μέρος τς ζως του, σαράντα τν περίπου, π τ 473 πο κοιμήθη Μέγας Εθύμιος μέχρι τ 512. Κα το χρόνου, ν Θες θελήσει κα μς χει καλά, θ παρουσιάσουμε τ τελευταα 20 τη τς ζως του, π τ 512 ως τ 532, τ ποία τη, κτς π τος πνευματικος κα σκητικούς του γνες, χαρακτηρίζονται κα π τος μολογητικος το γνες γι τ διάσωση τς ρθοδοξίας π τν αρεση το Μονοφυσιτισμο

2. μεγάλη προσφορ το γίου Σάββα κα τς Μονς του

Δν εναι περβολ ν πομε τι ρθοδοξία διασώθηκε τν περίοδο ατ στν Παλαιστίνη π τος γνες τν μοναχν, π τν γεσία κυρίως το γίου Σάββα κα το γίου Θεοδοσίου το Κοινοβιάρχου. Τότε στν νατολ τ τρία π τ τέσσερα Πατριαρχεα, Κωνσταντινουπόλεως, ντιοχείας, λεξανδρείας, εχαν ποκύψει στν αρεση το Μονοφυσιτισμο λοκληρωτικά, σχεδν μ τ σύνολο τν πισκόπων τους. Κα μόνο τ Πατριαρχεο εροσολύμων ρθοτομοσε τ λόγο τς ληθείας, παρ τν πολιτικ κα κκλησιαστικ πίεση τν ποία φίστατο.
Ρώμη τότε, ετυχς, ταν ρθόδοξη. Σήμερα βρισκόμαστε σ χειρότερη κατάσταση. παναίρεση το Οκουμενισμο χει ξαπλωθε κα χει καταλάβει λες σχεδν τς ατοκέφαλες ρθόδοξες κκλησίες. Δύση μ τν Παπισμ κα τν Προτεσταντισμ βρίσκονται στν αρεση καθ’ λη τ διάρκεια τς δεύτερης χιλιετίας. δη χουν ρχίσει κρυφο κα φανερο διωγμο ναντίον τν ρθοδόξων, πως συμβαίνει στ γειτονική μας Σερβία, που γρίως διώκεται κα συκοφαντεται μ ψευδες κατηγορίες μολογητς πίσκοπος Ράσκας κα Πριζρένης κα θνάρχης το Κοσσυφοπεδίου κ. ρτέμιος, κολουθώντας τ χνη τν μεγάλων γίων Πατέρων, πως το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου. Παρ τν πικρία κα τ λύπη, πο ασθανόμαστε γι τ διωγμό, νιώθουμε μέσα μς πνευματικ χαρ κα γαλλίαση: εχαριστομε τ Θεό, γιατί κα στς μέρες μς ναδεικνύει στύλους κα μολογητς τς ρθοδοξίας ναντίον τς παναιρέσεως το Οκουμενισμο, πως νέδειξε τότε τν γιο Σάββα ναντίον το Μονοφυσιτισμο.
Στ μεγάλο ατ κα στορικ μοναστήρι το Πατριαρχείου εροσολύμων, το γίου Σάββα, φείλει κκλησία πάρα πολλά. χι μόνο γιατί συνέβαλε ποφασιστικ στ διαμόρφωση τς Θείας Λατρείας (εναι γνωστ τ τυπικό του γίου Σάββα) κα νέδειξε μεγάλους μνογράφους κα ποιητς (γιο ωάννη Δαμασκηνό, Κοσμ το Μαϊουμ, Στέφανο τν Μελωδό, Θεόδωρο κα Θεοφάνη κ. α.), λλ κα διότι μ τον  γιο  Σάββα ν πρώτοις ναντίον το Μονοφυσιτισμο, κα μ τον  γιο  ωάννη τν Δαμασκην ναντίον τς Εκονομαχίας, διέσωσε δύο φορς τν ρθοδοξία π τν αρεση. 

3. πομόνωση στν ρημο, δρυση τς Λαύρας, ο πειρασμοί του
ς πανέλθουμε μως ν δομε σύντομα, τ δεύτερο μέρος τς ζως το γίου Σάββα, συνδέοντας τ σύντομα μ τ πρτο. Ο  γιος Σάββας λοιπν γεννήθηκε στ Μουταλάσκη τ 439, πολ νωρίς, σ λικία 8 τν φυγε π τος κηδεμόνες θείους του, στος ποίους τν εχαν φήσει ο γονες του, κα γκαταβίωσε σ' να μοναστήρι τς περιοχς στν Καππαδοκία, στς Φλαβιανές. Μετ π δέκα χρόνια παραμονς γεμάτα θαυμαστ γεγονότα κα παραδειγματικ σκητικ ζωή, σ λικία 18 τν φεύγει π τν Καππαδοκία κα μεταβαίνει κάτω στν Παλαιστίνη. Συναντ τ Μέγα Θεοδόσιο, ποος μως δν τν κράτησε κοντά του, παρ τν πιθυμία το γίου Σάββα, διότι κόμη το γένειος, το μικρός, δν ταν κόμη ριμος ν κολουθήσει τν ρημιτικ βίο, το συνέστησε ν πάει κα ν γκαταβιώσει στν κοινοβιακ μον το σίου Θεοκτίστου. κε   γιος Σάββας μεινε πολλ χρόνια κοντ στον  σιο Θεοκτιστό, τ τελευταία χρόνια της κε παραμονς του, τ πέντε χρόνια, τ ζησε ρημιτικά, κολουθώντας κα πάλι τν Μέγα Εθύμιο, κα τελικς πως προηγουμένως επαμε, ταν κοιμήθη Μέγας Εθύμιος τ 473, ποχώρησε κα ατς π τ κοινόβιο το σίου Θεοκτίστου κι ρχισε μόνος του ν ζε τν ρημιτικ ζω σ λικία 35 τν.
Στν ρημο, κοντ στν ορδάνη, εχε τ μεγάλη ελογία ν συναντήσει πίσης τον  σιο Γεράσιμο τν ορδανίτη, πως πίσης κα τον  σιο Θεοδόσιο, μ τος ποίους νέπτυξε πολ μεγάλη κα σπουδαία φιλία. δ λοιπν ζώντας μόνος του   γιος Σάββας, μέσα στν ρημο, κέρδισε πολλος γνες ναντίον τν δαιμόνων, πέκτησε τν φοβία ναντίον τν δαιμόνων κα ναντίον τν θηρίων, πως πίσης πέκτησε κα τ σεβασμ τν βαρβάρων, ο ποοι ζοσαν στ γύρω περιοχή.  ν μς μείνει καιρς θ ναφερθομε σ να δύο σχετικ γεγονότα.  ς διατρέξουμε μως σύντομα ατν τν περίοδο τς ζως του: ζώντας λοιπν κε στν ρημό του Ρουβ κα το Κουτυλ, κάποια στιγμ δέχθηκε πίσκεψη τς Παναγίας μας, τς Θεοτόκου, να βράδυ, ποία το επε ν γκατασταθε στν νατολικ πλευρ το χειμάρρου τν Κέδρων, που πάρχει να σπήλαιο. Κα κε ντως γκαταστάθηκε   γιος Σάββας μ πόδειξη τς περαγίας Θεοτόκου. Τ σπήλαιο ατ σώζεται μέχρι σήμερα κα τ δεικνύουν ο μοναχοί, πέναντι π τ μοναστήρι το γίου Σάββα. κε λοιπόν, ζώντας πολ αστηρ σκητικ ζωή, μ τν ρετ το προσείλκυσε γύρω πολλος μοναχούς, σ πολ λίγα χρόνια σχηματίστηκε πρώτη συνοδεία του π ρημίτες, π βδομήντα περίπου μοναχούς. Δν πρχε μως νερ στν περιοχή, τ νερ ταν πάρα πολ μακρι κι πρεπε ν τ κουβαλον μ πολ κόπο. Δν πρχε πίσης νας τν περίοδο κείνη γι τς λατρευτικς νάγκες τν μοναχν. Μ δύο θαυμαστ γεγονότα λύθηκαν κα τ δύο προβλήματα. ν πρώτοις πρξε θαυματουργικ νάβλυση δατος, προσευχήθηκε   γιος Σάββας κα παρακάλεσε τ Θεό, γι ν οκονομηθον ο πατέρες, ν τος δώσει νερό, να βράδυ λοιπόν, μία βραδι φεγγαρόφωτη, εδε να γαίδαρο κάτω στ χείμαρρο ν σκάβει μ τ πόδι του κα ν πίνει π τ νερ πο τότε νέβλυσε. Θεώρησε   γιος Σάββας πς ταν ατ πάντηση στν προσευχή του, κα ντως πγε κε στ σημεο πο εχε σκάψει τ ζο κα εδε ν ναβλύζει πόσιμο, πολ ραο νερό, τ ποο διατηρεται μέχρι σήμερα, εναι τ γίασμα το γίου Σάββα, π τ ποο πολλς φορς χουμε λοι μας γιασθε, κα τ ποο οτε αξάνει οτε μειώνεται, πάρχει πάντοτε, λο τ τος κα τ χειμώνα κα τ καλοκαίρι.
Μία λλη νύχτα, ν προσευχόταν   γιος Σάββας, εδε να πύρινο στύλο στν λλη πλευρ το χειμάρρου τν Κέδρων, ν νεβαίνει κα ν φθάνει μέχρι τν ορανό. Το κανε ντύπωση μφάνιση ατο του πυρίνου στύλου κα τν λλη μέρα πγε πρς τν περιοχ κείνη, κα ν ταν λιος ξακολουθοσε τ φς ατ ν λάμπει περισσότερο π τν λιο. Πλησίασε κε στ βάση πο ταν ατς πύρινος στύλος κα βλέπει ξαφνικ τι κε νοιγόταν μπροστά του να λόκληρο σπήλαιο, πο ταν σ σχέδιο κα σ σχμα ναο. Μπαίνει μέσα γεμάτος κπληξη κα βλέπει σχηματισμένη μία κόγχη κα λλους χώρους πο μποροσαν ν χρησιμοποιηθον ς νας γι τν δελφότητα. Κα ντως   γιος Σάββας, πολ γρήγορα, διαμόρφωσε τ σπήλαιο σ ναό, πο μέχρι σήμερα νομάζεται Θεοκτιστς Ναός, Θεοκτιστς κκλησία, εναι φιερωμένη ατ κκλησία στον  γιο  Νικόλαο. θεοκτίστη ατ κκλησία πρξε τ πρτο λατρευτικ κέντρο τς ερς Μονς το γίου Σάββα.

4. Μοναχοί της Λαύρας στασιάζουν ναντίον το 
Δν λειψαν μως π τ ζω το γίου Σάββα κα ο νθρώπινοι πειρασμοί. κτος π τος δαίμονες κα π τ γρια θηρία, εχε δυστυχς πειρασμος μέσα π τ συνοδεία του, μέσα π τν δια τν δελφότητα τν μοναχν. πρξαν στασιαστς κακόγνωμοι μοναχοί, ο ποοι φθόνησαν τν ρετ κα τ κλέος πο εχε ρχίσει σιγ σιγ ν ποκτ   γιος Σάββας.
πειδ μέχρι τν λικία τν πενήντα περίπου τν δν ταν ερες   γιος Σάββας, κα ν εχε γίνει γούμενος ξακολουθοσε ν εναι μοναχός, πγαν ατο ο μοναχο ο στασιαστς στν Πατριάρχη κα το επαν τι μες δν μπορομε ν χουμε γούμενο ατν ποος δν εναι κατάλληλος, δν εναι ερεύς, ν μς κάνεις λλον γούμενο. Πατριάρχης, Σαλλούστιος, γνωρίζοντας τος κόπους τος σκητικος κα τν γιότητα το γίου Σάββα, τν κάλεσε στ εροσόλυμα κα χωρς ν το ναφέρει τίποτα γι τς κατηγορίες τς ποες διατύπωσαν ναντίον του, τν χειροτόνησε μέσως ερέα τ 491 κα γκαινίασε συγχρόνως κα τν θεοκτίστη κκλησία το γίου Νικολάου. 
πέστρεψε λοιπν   γιος Σάββας στ μοναστήρι ς γούμενος κα σ’ να δύο χρόνια ρχισε τς ργασίες τς νοικοδομήσεως το μεγάλου ναο το Εαγγελισμο τς Θεοτόκου, το μεγάλου ναο τς Μονς το γίου Σάββα. Σ λίγα χρόνια, τ 502, τελείωσε οκοδόμηση το ναο το Εαγγελισμο κα τ 502 γιναν τ γκαίνια ατο του μεγάλου ναο. Θ νθυμεστε σως τι πρν π μερικ χρόνια, τ 2002 γιορτάστηκαν τ 1500 χρόνια τν γκαινίων το Ναο κα γιναν στ εροσόλυμα σχετικς τελετές. Δυστυχς μετ πάλι νέος πειρασμός, κ μέρους τν δίων στασιαστν μοναχν της ερς Μονς, νάγκασε τον  γιο  Σάββα ν ποχωρήσει π τ Λαύρα.  φυγε μόνος του π τ μοναστήρι, πγε κα γκαταβίωσε σ λλους τόπους. Οκονομία Θεο ταν κα στος λλους τόπους που γκαταβίωσε π πέντε χρόνια, π τ 503 πο φυγε π τ μοναστήρι μέχρι τ 508, ν οκοδομήσει πολλ λλα μοναστήρια κα πολλς λλες λαρες. 
Συνετέλεσε μως Θες στε ν πανέλθει γιος Σάββας κα πάλι στ μοναστήρι το κατ τν ξς τρόπο: Ο στασιάσαντες μονα¬χο ξαναπγαν στν νέο Πατριάρχη, τν λία, κα το επαν τι πρέπει ν τος δώσει νέο γούμενο, διότι δθεν τν Σάββα τν φαγαν τ θηρία μέσα στν ρημο. Πατριάρχης λίας πόρησε, πς εναι δυνατν ν συνέβη ατ σ ναν γιο νθρωπο, στν ποον γνώριζε τι ποτάσσονται κα τν σέβονται κόμη κα τ θηρία, γι' ατ τος επε ν περιμένουν, τν λλη μέρα, κατ θεία παρακίνηση, μφανίστηκε στ εροσόλυμα   γιος Σάββας, τν ξαναέστειλε μ αστηρ γράμμα πρς τος στασιαστς Πατριάρχης, πίσω στ Λαύρα, στ μοναστήρι. Κα τελικς ταν τόση ντίδραση ατν τν φθονερν κα στασιαστν μοναχν, στε ταν πέστρεψε   γιος Σάββας κα παρουσίασε τ γράμμα το Πατριάρχου, τ ποο τος συνιστοσε πακοή, τόσο πολ κενοι θύμωσαν, στε προέβησαν σ μεγάλες καταστροφς μέσα στ μοναστήρι κα τελικς νεχώρησαν κα κτισαν νέο μοναστήρι, τ Νέα Λαύρα, που μως κα κε   γιος Σάββας, δείχνοντας τν μεγάλη νεξικακία το πγε διος κα τος βοήθησε ν κτίσουν τ μοναστήρι κα τος γκατέστησε καν κα ξιο γούμενο γι ν τος καθοδηγε.

5. Θαυμαστ κα διδακτικ περιστατικ 
Προηγουμένως σς επα τι, ν μς μείνει καιρός, θ ναφέρω μερικ περιστατικ π τν θαυμαστ ζω το γίου Σάββα. Κάποια φορ λοιπόν, σύμφωνα μ τ συναξάρι,   γιος Σάββας μαζ μ' ναν λλο μοναχ βρισκόταν στν ρημο, τ πρτα τη τς ναχώρησης. κε λοιπν πέρασαν κάποιοι βάρβαροι, κακόγνωμοι κα δύστροποι νθρωποι, πο εχαν σχεδιάσει ν τος θανατώσουν κα τος δύο, τον  γιο  Σάββα κα τ συμμοναστή του, τον  νθο. Γι ν βρον κάποια πρόφαση στειλαν κατ’ ρχν ναν π τ συμμορία τους στ σπήλαιο ν διαμαρτυρηθε στος σκητές, γιατί δθεν τος δίκησαν κα σ κάποια πόθεση τος ζημίωσαν.
Συκοφάντησαν δηλαδ ψεύτικα τον  σιο, γι ν τν ξαναγκάσουν ν σκανδαλισθε, ν μιλήσει γρια, ες τρόπον στε ν βρον φορμ ν τος φονεύσουν. Στεκόταν λοιπν ο λλοι ληστα μακρι κα νας π' ατος πλησίασε τος σίους, ο ποοι βλέποντας τν κίνδυνο πλίστηκαν μ τν ερ Προσευχ κα επαν πρς τν Κύριο:  Οτοι ν ρμασι κα οτοι ν πποις, μες δ ν νόματι Κυρίου Θεο μν μεγαλυνθησόμεθα  κα τ λοιπά του ψαλμο. Κα μόλις τελείωσαν ατ τν εχ κατ θαυμαστ τρόπο νοιξε γ κα κατέπιε κενο τ ληστή, ποος πγε κε ν τος σκοτώσει. Ο λλοι λησταί, ταν εδαν ατ τ μεγάλο θαμα, τρόμαξαν κα φυγαν κα δν ξαναενόχλησαν τον  γιο  Σάββα. 
Παρόμοιο περιστατικ προκάλεσε μεγάλη ντύπωση στον  γιο  Σάββα κα το γέννησε σπουδαες πνευματικς σκέψεις πο φελον κα μς σήμερα, λλ κα τος πιστος λων τν ποχν. Συνήντησαν τον  γιο  Σάββα στν ρημο τέσσερις γαρηνοί, ο ποοι σαν πεινασμένοι κα ξαντλημένοι, μέχρι σημείου ν εναι πικίνδυνοι. Τν ρώτησαν μήπως χει κάτι φαγώσιμο, φιλάνθρωπος κα φοβος σκητς τος πρε στ σπήλαιό του κα τος φίλευσε μ σα λιτ δέσματα, κυρίως χόρτα, εχε οκονομήσει. Τόσο πολ ντυπωσιάσθηκαν ο βάρβαροι π τν καλοσύνη κα τν ρετή του, στε πέστρεψαν μετ π λίγες μέρες κα το φεραν φθονα γαθά, τυριά, ψωμι κα χουρμάδες. σιος Σάββας διδάχθηκε πολ π ατν τν συμπεριφορά τους κα λεγε:  λλοίμονό σου ταλαίπωρη ψυχή μου πόσο χάριστη εσαι πρς τν Εεργέτη Θεό! Ατο ο βάρβαροι, γι μία μικρ χάρη πο τος κανα, μο φεραν τόσο πλούσια νταμοιβή. Κα μες πο πήραμε π τν Θε τόσες δωρες κα τόσα χαρίσματα ποι νταμοιβ το δίνουμε; Ποι ντολ το τηρομε; Ποι πολογία θ δώσουμε κατ τν ρα τς Κρίσεως;. 
πάρχει πίσης κα να λλο θαυμαστ γεγονός. Λέγει λοιπν τ συναξάρι τι σ’ να σπήλαιο που βρέθηκε   γιος Σάββας διωγμένος π τ Λαύρα το να βράδυ ποκοιμήθηκε κα κατ τ μεσονύκτιο ρθε τ λιοντάρι, πο σύχναζε κε κα τν βρκε ν κοιμται. Δάγκωσε τ κρο το ματίου του κα τν συρε μ μερότητα γι ν τν βγάλει ξω π τ σπήλαιο. Ο  σιος Σάββας ξύπνησε κα ταν εδε μπροστά του τ φοβερ λιοντάρι δν δειλίασε, λλ ρχισε ν διαβάζει τν κολουθία το  ρθρου, λέοντας, ταν εδε τι προσευχόταν ρεμα τν φησε κα περίμενε ως του τελειώσει τν κολουθία   γιος, ποος, φο τελείωσε, πεσε πάλι ν κοιμηθε στν τόπο που συνήθιζε λέων ν κοιμται. Τότε τ λιοντάρι, ταν εδε τι πεσε πάλι   σιος ν κοιμηθε στ δική του θέση, τν ρπαξε μ τ δόντια του π τ μάτιο κα τν συρε δυνατ γι ν τν βγάλει ξω π τ σπήλαιο. Κα   γιος Σάββας το επε:  Τί κοπιάζεις θηρίο ν μ διώξεις; Τ σπήλαιο εναι μεγάλο κα φτάνει κα γι τος δύο μας.  ν λοιπν θέλεις ν κατοικομε μαζί, ν συχάσεις, ν μείνουμε κι γ κι σύ.  ν πάλι δν σο ρέσει, ν πς ν βρες λλο σπήλαιο κι φησε μένα δ, γιατί γ εμαι νώτερος π σένα: γ πλάστηκα κ χειρς Κυρίου κα τιμήθην κατ’ εκόνα κα μοίωσιν . Ατ επε Σάββας μ ρεμη λαλι κα πάκουσε τ θηρίο, νεχώρησε π κε κα φησε τον  γιο  Σάββα νενόχλητο. 

6. Ν παναφέρουμε ς πρότυπα ζως τος γίους 
νέφερα ατ νδεικτικά, γαπητοί μου, π τ δεύτερο μεγάλο διάστημα ζως το γίου Σάββα, τν σαράντα τν (473-512), γιατί εναι πολ σημαντικ κα διδακτικ γι λους μας. Βλέπουμε ν πρώτοις τι, ταν στν συνεπ πνευματική μας πορεία συναντομε μπόδια κα δυσκολίες πεμβαίνει διος Θες γι ν μς βοηθήσει, πως πενέβη μ τν νάβλυση το νερο κα τν πόδειξη τς θεοκτίστης κκλησίας. Στ διο μας τ περιβάλλον βρίσκονται πολλς φορς κακόγνωμοι κα δύστροποι νθρωποι, ο ποοι, ν τος εεργετήσαμε π φθόνο στρέφονται ναντίον μας, ποχωρητικότητα κα νεξικακία εναι καλύτερος τρόπος ντιμετώπισης τν φθονερν κα γνωμόνων. Τν νάρετο κα γιο νθρωπο σέβονται λοι, κόμη κα πικίνδυνοι νθρωποι, κόμη κα τ γρια θηρία.
Λαύρα το γίου Σάββα διασώζεται μέχρι σήμερα λώβητη μέσα σ να χθρικ κα γριο περιβάλλον, γιατί κα   γιος Σάββας κα στ συνέχεια ο συμμοναστα κα ο μαθητα το λων τν ποχν προσπαθον ν τηρήσουν τ  κατ’ εκόνα  λώβητο κα ν φθάσουν στ  καθ’ μοίωσιν. Σήμερα δυστυχς παραμορφώνουμε κα ξαχρειώνουμε τ  κατ’ εκόνα, γινόμαστε χειρότεροι κα τν λόγων θηρίων, δν σεβόμαστε οτε τος γίους νθρώπους, οτε τ ερ κα τ σια, σν τος στασιαστς μοναχος φθονομε κα καταστρέφουμε ,τι γαθ πάρχει στ Μεγάλο Μοναστήρι, στην  γία μας κκλησία.  λειψε γιότητα, λειψε σκηση, λειψε ρετή, γι’ ατ κα Θες θ μς φήσει χωρς τ Χάρη κα τν ελογία Του. 
μόνη ποτελεσματικ κα κατορθωτ λύση εναι ν παναφέρουμε στν παιδεία κα στν κοινωνία ς πρότυπα ζως τους  γίους, ν κολουθήσουμε τς διδαχς των  γίων Πατέρων, ν τος μιμηθομε στος κόπους, στς ρετς τς ποικίλες, γι ν δώσει κα σ μς Θες νίκες ναντίον τν δαιμόνων κα ν μς καταστήσει κληρονόμους τς αωνίου ζως κα συγκληρονόμους των  γίων.

* Κήρυγμα στν ερ Να γίου ντωνίου Θεσσαλονίκης στς 5.12.2010.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.