22 Δεκ 2010

Μοναχισμός-Ταπείνωση.

Γέρων φραίμ Φιλοθεΐτης (Προηγούμενος . Μ. Φιλοθέου)
 
μοναχισμς εναι τ μισθον ατρειον• εναι κλινική το Θεο, που ρχεται νθρωπος γι ν γίνει καλά. Τν καλε Θες μ κλσιν γίαν κα τν φέρνει μ τν γάπην του σ' ατ τ μισθον ατρεον.

νθρωπος ζητ τν θεραπεία του κα φωνάζει: Κύριε ησο Χριστέ, λέησόν με.
— Ναί, θ
σ λεήσω, παντ Θεός. Κα ρχίζει ατρς τν ψυχν κα τν σωμάτων τν θεραπείαν.

Μ
ς στέλλει διάφορες θλίψεις, πιτρέπει πειρασμούς. Κα λα ατ εναι τ φάρμακα, τ πικρ φάρμακα πο θεραπεύεται ψυχ το νθρωπου.

Βέβαια, κανε
ς δν μπορε ν πε τι στν καιρ τς γχειρήσεως τς ατρικς πεμβάσεως δν πονε, δν γωνίζεται ν ξεπεράσει τν πόνο κα τν θλίψη• στόσο μως στ τέλος τς θεραπείας γίνεται ψυχικς καλά.

ταν Γέροντάς μου το ρχάριος στν ρημο, ταν στν ποταγ το γέροντος φραίμ. Γέρο φραμ ταν νας πλς νθρωπος, να γεροντάκι ελογημένο. Κάποτε νας γείτονας μοναχός, δν γνωρίζω τί εχε συμβε, κα τ θλιβε τ Γεροντάκι. παππος φώναζε διότι δν...
μποροσε ν τ βγάλει πέρα. Διεμαρτύρετο, βγαζε φωνές, τσίριζε,.... Γέροντας δικός μου, νέο παιδί, δυνατ πο μποροσε ν τ βάλει μ δέκα νθρώπους, ταν κουε τν Γέροντά του ν φωνάζει ξω κα λλος ν σηκώνει τ νάστημά του, μέσα του ρχιζε ν βράζει θυμς κα ργή. Μόλις εδε τν κίνδυνο τι ν βγε ξω δν μποροσε ν προβλέψει τί θ συνέβαινε, σν νέος πο το, μέσως τρέχει στν κκλησία, γονατίζει κα ρχίζει ν φωνάζει: «Παναγία βοήθει μοι!» Κα ρχισε ν κλαίει- ν κλαίει, κα ν παρακαλε, στε ν πέμβει Παναγία ν βοηθήσει μ τυχν κα σ' ατ τν κατάσταση βγε ξω. Κα φο κλαυσε πολ - πολύ, κα χυσε πολλ δάκρυα, τότε εδε τ θηρίο το γωισμο κα το θυμο ν κατευνάζεται κα ν ποχωρε. Κα ταν εδε τι ρθε σ μία κατάσταση πο μποροσε ν βγε ξω κα ν μιλήσει μ πραότητα κα ρεμία, βγκε κα πήλλαξε, βέβαια μ ρεμο τρόπο κα εγεν, τν γέροντα π τν γείτονα. Κα ατό μς τ λεγε σν παράδειγμά του πς ντιμετωπίζεται γωισμς στν πράξη.

ρχεται κα στν μοναχ πειρασμς κα το ψιθυρίζει παραπλήσια πράγματα μ ,τι ψιθύρισε στν δάμ. ν Γέροντας τν μαλώνει το κόβει τ θέλημα, διαμαρτύρεται μέσα γωισμς κα ψιθυρίζει στν μοναχ ν ντιλογήσει, ν φιλονικήσει, ν στήσει τ δικό του θέλημα• κα τσι ν νισχύσει τν περίπτωση στε ν μ δε καμμι φορ τ θεραπεία του.

μοναχς πρέπει ν χει συνεχς τν προσοχ γι ν ντιμετωπίζει τν κάθε περίπτωση, τν κάθε πειρασμ μ πιτυχία, στε σν τ χρόν μ τν χάριν το Θεο ν παλλαγε π τν παλαιν νθρωπον, στε στ θέση το παλαιο ν βρεθε νέος, κατ Χριστόν, νθρωπος τς πάθειας κα τς ναστάσεως. γώνας δν εναι μικρός, οτε κα σ λίγο χρόνο κατορθώνεται νίκη κα θρίαμβος κατ το γωισμο. Μεγάλο θηρίο. Πολυκέφαλο.
σιος φραμ λέγει: «Μ λέοντα καταπιάστηκες; Πρόσεξε μ σο συντρίψει τ στ

Α
τ τ θηρίο εναι γωισμς. Σν λέοντας παραφυλάει κα μς πιτίθεται. μες πρέπει ν χουμε στ χέρια μας τ πλο κα τν μάχαιρα τς ντιρρήσεως κατ τν λογισμν.



Ο
τύραννοι τν Χριστιανν στος χρόνους το μαρτυρίου προσπαθοσαν ν παρασύρουν τος Μάρτυρας ες τ ν ρνηθον τν Θεότητα το Χριστο. Τος πόσχονταν πολλ, πλούτη, δόξες τιμές, λλ ο Μάρτυρες δν ποχωροσαν. Θριαμβευτικ μολογοσαν τν Πίστη στ Χριστ κα στ τέλος δέχοντο τν στέφανον το μαρτυρίου, κα τσι Χριστς δοξάζετο.

Κα
τώρα ο τύραννοι τν παθν μς πιέζουν• τ πάθη μς πόσχονται στν ποχώρηση πόλαυση κα κανοποίηση. Δν πρέπει μοναχς ν ποχωρε σ μία τέτοια βία, λλ ν ντιστέκεται μ λην τν νδρεία τς ψυχς κα ν περιμένει μετ π μία νόμιμη πάλη τν στέφανον το μαρτυρίου.

Ο
μάρτυρες μαρτύρησαν σ λίγο χρόνο, κα πολλο μάρτυρες σ λίγα λεπτ δεχθήκανε τ στεφάνι. μοναχς μαρτυρε συνέχεια σ λη του τ ζωή. χι σ να τύραννο λλ σ πολλούς. Κάθε πάθος κα νας τύραννος. Γι' ατ χι λιγώτερο θ στεφανωθον ο μοναχο πο θ ντισταθον ες τν βία τν παθν κα θ μολογήσουν τν καλν μολογίαν τς σκήσεως, τς μ ποχωρήσεως.

Μ
ς σπρώχνει τ πάθος τς ντιλογίας. μες πρέπει ν βάλουμε μπόδιο, φράγμα• ν νοίξουμε ρυγμα, ν πέσει τ ρμα τς ντιλογίας μέσα.

γώνας πρέπει ν εναι συνεχής. Ν μν παρουσιάζωμε κεν• διότι τ κεν τ κμεταλλεύεται διάβολος κα σφηνώνει μέσα στ κεν κα μς δημιουργε κατάσταση πικίνδυνη. Προσευχ πρέπει ν εναι κατάπαυστη. προσευχ εναι τ πλο μας. Κα μόνον ν προσεύχεται κανείς, διάβολος δν τν πλησιάζει εκολα.

ς γωνισθομε ναντίον κυρίως ατο το πάθους, διότι π δ ξεκινον λα. Κα τ κυρίως φάρμακο κατ το γωισμο εναι ταπείνωσις. Κύριός μας, μς επε• «Μάθετε π' μο τι πράος εμ κα ταπεινς τ καρδί κα ερήσεται νάπαυσιν τας ψυχας μν». ταπείνωση κα πραότης χαρίζουν μία πνευματικ νάπαυση στν ψυχή. Τς χαρίζουν φς κα βλέπει καθαρώτερα τ πράγματα.

ββς σακ Σύρος, τν ταπείνωση τν ποκαλε «Θεοϋφαντον στολήν». Τν ταπείνωσιν, λέγει, περιεβλήθη Υἱὸς κα Λόγος το Θεο κα μπόρεσε κα κατλθε κ τν ορανν, κα μπόρεσε γ ν τν δεχθε χωρς ν καταφλεχθει.

ταπεινοφροσύνη στολίζει τν νθρωπο. ταπεινς νθρωπος που κα ν σταθε, που κα ν βρεθε, σκορπάει μία κατ κάποιο τρόπο μυστηριώδη χάρη κα γίνεται γαπητς κα προσφιλής.

Τ
ν ταπείνωσιν ο δαίμονες τν τρέμουν, πως κριβς συνέβη κα μ ναν ποτακτικόν: νας Χριστιανς εχε μία κόρη δαιμονισμένη κα τν πγε σ πολλος γιατρος λλ δν βρκε τν θεραπεία της. Ατς Χριστιανς εχε να φίλο, πνευματικ νθρωπο ποος εχε σχέση μ τος μοναχούς, κα λέγοντάς του τ παράπονο, τν πόνο του γι τ κορίτσι του, το λέγει κείνος• «Τ παιδί σου θ βρε θεραπεία μόνον ταν καλέσεις να μοναχό, ποτακτικό, κα λθει στ σπίτι σου κα κάνει μίαν εχούλα, θ δες μέσως τ παιδί σου θ γίνει καλά.
— Κα
πο θ τν βρ γ ατν τν μοναχό;
— Νά! Κάτω στ
ν γορ κατεβαίνουν, λέγει, π τν ρημο νεώτεροι ποτακτικο μοναχο κα πωλον διάφορα ργόχειρα. Σ’ να τέτοιο μοναχ πς του• «λα στ σπίτι ν σο πληρώσω τ ργόχειρα, διότι τώρα πάνω μου δν χω χρήματα». Κα πές του ν σο κάνει μία εχ κα θ δες τι τ παιδί σου θ γίνει καλά.
Α
τς μέσως τ πρω κατεβαίνει στν γορ• βλέπει να νέο μοναχ ν πωλε διάφορα, κε, ργόχειρα.
Το
λέει: Πάτερ, πόσο τ δίνεται ατά;
— Τόσο. Ε
πε μοναχός.
— Μπορε
ς ν λθεις μέχρι τ σπίτι ν σ πληρώσω, γιατί πάνω μου δν χω χρήματα;
ρχομαι, λέγει.
Κα
φο προχωροσαν πρς τ σπίτι κα πλησίαζαν, διάβολος μυρίστηκε τ πράγμα, τι ρθε ρα του ν πάρει τ ξιτήριό του κα ν φύγει π τν νθρωπο, τοιμάστηκε κα ατός. Κα μπαίνοντας μοναχς μέσα στ σπίτι, τν παντ κόρη κα σηκώνει τ χέρι κα το δίνει να ράπισμα, το μονάχου. Ατός, μοναχός, γύρισε κα τν λλη πλευρ το προσώπου κα το δίνει κα π' κε να ράπισμα, κα μέσως κόρη πεσε κάτω κα βγαζε φρούς. Κα στ τέλος, φεύγοντας τ δαιμόνιο επε, τι ντολ το Χριστο μ βγάζει κα μ διώχνει. Κα μέσως τ παιδ γινε καλά.
ποτακτικς ατός, π τν πράξη ατ φαίνεται τι ταν νας προοδευμένος, νας πετυχημένος μοναχς ποος πωσδήποτε θ εχε ξασκηθε στν παιδεία κα στ θεραπεία τς ψυχς του.

Στ
ν προσευχή μας πάντοτε ν παρακαλομε κα ν δεόμεθα το Θεο ν μς παλλάττη π' ατ τ θηρίο, τν γωισμόν, κα ν μς χαρίζη τν γίαν ταπείνωσιν τς ψυχς.


πομαγνητοφωνημένη μιλία πρς Μοναχούς, το Πανοσ. ρχιμ. Γέροντος φραίμ. Καθηγουμένου τς ερς Μονς Φιλόθεου ες γιον ρος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.