7 Νοε 2010

Φῶς καὶ Ἁλάτι


ΦΩΣ ΚΑΙ ΑΛΑΤΙ
το ΠΡΩΤΟΠΡ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ

«μες στε τ λας τς γής...
μες στε τ φς το κόσμου»
(Μάτθ. ’ 13, 14).
1. Τ φς δίνει πρτα π’ λα ζωή. Εναι ατία τς ζως μέσα στ φύση. Τ φς φωτίζει τν κόσμο, πιτρέπει ν ργαζόμεθα, ν βαδίζουμε, ν δημιουργομε. Χωρς φς ζω σταματ διατηρεται σ ποτονικς καταστάσεις. Τ φυτά, πι κφραστικ π κάθε τί πο χει ζω στν πλανήτη μας, μς φανερώνουν τν ξία το φωτός, μ τ ν στρέφονται συνεχς σ’ ατ κα ν τ ναζητον. Τ λιοτρόπιο λ.χ. εναι σιωπηρς κήρυκας τς νάγκης τς ζως γι φς. Μετ τ ζω μως τ φς εναι κα ατία τς γνώσεως. Τ 99% τν γνώσεών μας ποκτνται μ τ μάτια. Δν εναι δυνατν οτε ν φαντασθομε πλς τ ζωή μας σ να συνεχς σκοτάδι, πο θ χρήστευε τ πτικό μας ργανο. Θ μς στεροσε τς περισσότερες γνώσεις μας κα θ περιόριζε τσι τν πρόοδο το πολιτισμο μας. πικοινωνία μας, πειτα, μ τος λλους, κα τν κόσμο γενικά, θ ταν δύνατη κα ζω οτοπία. Τέλος τ φς δίνει σφάλεια κα σιγουριά. ς φέρουμε στ νο μς να φάρο στ ταραγμένο πέλαγος κα στ μαυρίλα τς νύχτας. Δν εναι περίεργο τι γι τν νθρωπο πο χει τς προϋποθέσεις ν ζε στ φς, τ σκοτάδι εναι πάντα πηγ τρόμου κα βεβαιότητας. «νυκτεριν ζω» εναι πάντα συνδεδεμένη μ τ κακό, τν μαρτία κα τ γκλημα, παρ’ λο πο πάρχει πάντα δυστυχς δυνατότητα ν γίνει τ κακ κα στ πλετο φς τς μέρας. Ποτ μως δν βαδίζει κανες μ πόλυτη... σιγουρι τ νύκτα, ποτ δν ασθάνεται πόλυτα σφαλς μέσα στ πυκν σκοτάδι. Ζωή, γνώση, σφάλεια. Ν πάνω π’ λα, τί χαρίζει τ φς στν νθρωπο!
Τί ννοοσε μως Χριστός, λέγοντας στος μαθητές του πς εναι φς το κόσμου; Κατ’ ρχν εναι σημαντικ πς δν τος λέγει ΓΙΝΕΣΘΕ ΦΩΣ, πως λλο θ τος πε ΓΙΝΕΣΘΕ ΤΕΛΕΙΟΙ ΑΓΙΟΙ. Τος λέγει ΕΣΤΕ! Εσθε τ φς το κόσμου! Γιατί ν δν εμασθε φς, δν εμασθε χριστιανοί. Σ λλο σημεο Χριστς ταυτίζει καθαρ τν αυτό του μ τ φς (ωάν. ’ 4. 5. 9). Λέγοντας τώρα κα στος μαθητς του πς ΕΙΝΑΙ τ φς, δηλώνει τι δν εναι μαθητής του, χριστιανός, ποιος δν ντανακλ τ (περφυσικ) φς το Χριστο στν κόσμο. Διότι Χριστός, ς Θεός, εναι πηγ το κτίστου κα αωνίου φωτός. Ατ τ φς δέχεται κα μεταδίδει ληθιν πιστός του, γιος.
τσι, λοιπόν, ο χριστιανο ναλαμβάνουν τ βαρ ργο ν εναι τ πνευματικ φς τν συνανθρώπων τος (πρβλ. φεσ. ’ 8). Ν εναι δηλαδ κα ν φαίνονται φωτεινοί, ρα χριστιανοί, κα συνάμα ν φωτίζουν τ σκοτάδι κα στ σκοτάδι τν λλων. Δηλαδ ν εναι δηγο τν λλων κα πνευματικο γέτες στν κοινωνία, λλ συνάμα κα ν ποτελον κρίση γι τ σκοτειν ζω το κόσμου τς μαρτίας. Τοτο πραγματοποιεται, ταν ο χριστιανο πορεύονται «ς τέκνα φωτς» κα λα τ ργα τος ντέχουν στ φς. χι μως μόνο παρξιακ (πρέπει ν) εναι φτα ο χριστιανοί, λλ κα δυναμικά. Δν ρκε ν δέχονται φς. Χρειάζεται κα ν σκορπίζουν φς. Ν μεταδίδουν τ φς τς λήθειας, τς θείας γνώσεως. ν δν ξεκαθάριζαν τ σκοτάδι τς πλάνης ο γιοι Πατέρες σ συνόδους, κα ν δν πρόβαλλαν τ φς τς εαγγελικς λήθειας, δν θ μποροσαν ν εναι φτα. Δν θ μποροσαν ν δηγον στ δρόμο τς ληθείας. Γιατί τρίτη ποστολ το χριστιανο στν κόσμο εναι ατή. Ν εναι φάρος στν κόσμο, ν δείχνει τν δρόμο τς σωτηρίας.
2. ξ σου μως κφραστικ εναι κα ννοια το λατος, γι ν δηλώσει τν ποστολ το χριστιανο στν κοινωνία. Τ λάτι χει δύο βασικς διότητες. Διατηρε κα πειτα νοστιμίζει, δίνει οσία στ γεύση. ταν μιλοσε Χριστός μας, κόσμος δν ταν οσιαστικ διαφορετικς π τν δικό μας. Σ κάθε ποχ νθρωπος δν παύει ν εναι ατός, πο εναι, κα κοινωνία το τ διο. Μ τς διες γωνίες κα νάγκες, τ δια προβλήματα κα νησυχίες. αξηση κα ξέλιξη τν μέσων εναι ξωτερική. ψυχ μς μένει δια. Κα τότε, λοιπόν, πρχε διος κλονισμς ξιν, δια πικούρεια διάθεση, τ διο γχος, δια θικ κατάπτωση, δια καθίζηση τς ξίας τς ζως κα τς νθρώπινης προσωπικότητας. ρκε ν πενθυμίσουμε τ δουλεία, πο σήμερα βέβαια κυκλοφορε μ λλα νόματα, τν κθεση τν βρεφν κα τς κτρώσεις. Τ ργο, λοιπόν, το χριστιανο σ να τέτοιο κόσμο εναι πρτα ν συντηρήσει, ν συγκρατήσει π τ σήψη κα τν ποσύνθεση. Ν προφυλάξει. πάρχει μως κα θετικ πλευρά. Ν δίνει γεύση, ν χαρίζει στ ζω τν πνευματικ κα θική της διάσταση. λη τομικ κα κκλησιαστικ εσέβεια συγκεντρώνεται στ διπλ προσπάθεια ν φαιρεται κακ (σκηση) κα ν προστίθεται καλ (ργα κοινωνίας κα γάπης). Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, γιατί Χριστς χρησιμοποίησε τς δύο ννοιες το φωτς κα το λατος, γι ν χαρακτηρίσει μ’ ατς τος μαθητές του.
3. Μέσα στ σημεριν περικοπ συμπυκνώνεται λόκληρη ποστολ τς στρατευομένης κκλησίας, το σώματος τν πιστν, στν κόσμο. Τ πρόβλημα μως παρουσιάζεται στν πραγμάτωση ατς τς ποστολς. Πς θ μείνει Χριστιανς κα κκλησία φς κα λας το κόσμου. Τ διο τ Εαγγέλιο ρωτ: «Ἐὰν τ λας μωρανθ, ν τίνι λισθήσεται». ν τ λάτι χάσει τν λιστικ το δύναμη τί θ το τν ξαναδώσει; ν χριστιανικς κόσμος χάσει τ δύναμή του ν συγκρατε κα ν νοστιμίζει, ν δηλαδ παύσει ν παίρνει τ δρα ατ π τ πηγή τους, τν Χριστό, τί τν χρειάζεται κόσμος; Θ πεταχθε ς χρηστος κα θ πατηθε, συμπληρώνει τ Εαγγέλιο. Μία εραρχία, πο συμμαχε μ τν κόσμο το πονηρο, χάνει τν λιστικ τς δύναμη καί, πέρα π τ νομα, δν τς μένει τίποτε κοιν μ το Χριστο τν κκλησία. Εναι καιρς ν διερωτηθομε. Μήπως κάτι τέτοιο συμβαίνει μ λους μας, ταν συντασσόμεθα μ τς δαιμονικς δυνάμεις το κόσμου κα ργαζόμασθε χι γι τν Χριστό, λλ γι κενες;
στω κα ν τοτο γίνεται χωρς ν τ καταλαβαίνουμε. Θ συμφωνήσουμε μως λοι πς δν διακονεται Χριστός, ταν διακονομε «τν ρχοντα το κόσμου τούτου». Τ διο σχύει κα γι τ φωτιστικ δύναμη τς κκλησίας. Γι ν μείνει φς, πρέπει ν μείνει πρόσβλητη π τ σκοτάδι το κόσμου. σο προχωρε κκοσμίκευσή της, σο περισσότερο σκοτάδι μπαίνει στος κόλπους της, τόσο προχωρε τ νερ στ φαλα το σκάφους της, μ λες τς ναπόφευκτες συνέπειες. κκοσμίκευση δν μπορε ποτ ν φέρει τν πέκταση κα αξηση ν Χριστ τς κκλησίας. κόσμος δν κερδίζεται μ τν κκοσμίκευση, ντίθετα κκλησία, ταν «κκοσμικεύεται», χάνει τν ταυτότητά της. Γι ν διατηρήσει κκλησία τν οσία της, πρέπει ν μείνει φς κα λας, πως Χριστς τν θέλησε, κα πως κενος τν δρυσε στν κόσμο.

δελφοί μου!
τσι μως καταλήγουμε σ μία σπουδαία διαπίστωση. Μ ατ τν τρόπο ξηγεται μικρ κτινοβολία τς κκλησίας μας, στν νθρώπινη διάστασή της, σήμερα. Δν κτινοβολε κείνη, γιατί χάσαμε τ φς μς μες ο χριστιανοί. Δν λλάζει τν ψη το κόσμου κείνη, γιατί μες μείναμε στυφο κα νάλατοι. Τ ργο τς κκλησίας βέβαια συνεχίζεται, κα τ γιαστικ κα τ σωστικό. ,τι γίνεται μως, γίνεται, γιατί χάρη το Θεο δν μς γκατέλειψε (λ.χ. τ μυστήρια). ν Χριστς μως δν φαίνεται στν κοινωνία, ν διδάσκει, ν φωτίζει, ν θαυματουργε, εναι γιατί μες διώξαμε τν Χριστ π μέσα μας. Κα μν (ποιμαίνουσα) κκλησία λο κα γίνεται περισσότερο κοσμικ στ δομ κα δράση της, μες δ ς τομα λο κα περισσότερο συμμαχομε κα συσχηματιζόμεθα μ τν κόσμο. Ν γιατί σήμερα σως πολ περισσότερο χουμε νάγκη ν μιλομε γι τος γίους Πατέρες, πο πρξαν κα πάρχουν σ κάθε ποχ τ Φς το κόσμου κα τ λας τς γής.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ"
(πάνθισμα κηρυγμάτων π τν
«ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ» τν τν 1980 κα 1983)
ΠΡΩΤΟΠΡ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.