13 Νοε 2010

Οἱ ἅγιες εἰκόνες

† π. ντώνιος λεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας  Δρ. Φιλοσοφίας
ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ
ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
Θες εναι όρατος κα πρόσιτος, γνωστος κατ τν οσία (ξοδ. λγ' 20. ' Τίμ. ' 17. στ' 16. ' ω. δ' 12), δν εναι δυνατ ν εκονισθε (Δευτερ. δ' 12). μως Υἱὸς το Θεο σαρκώθηκε (ω ' 14. Κόλ. β' 9)• φανέρωσε τν εκόνα το Θεο (Μάτθ. α' 27. Λοκ \ 22. ω. ' 18. δ' 9. Β' Κόρ. δ' 4. Κόλ. ' 15). ρα μπορομε ν τν εκονίσουμε κα ν διακηρύξουμε τν πίστη μας στ Θεανθρωπότητα το Κυρίου.
π τ λλο μέρος νανθρώπηση το Χριστο ποκαλύπτει τν ληθιν φύση το νθρωπου, πο εναι συμμορφος πρς τν εκόνα το Θεο (' Κόρ. ε' 49. Β' Κόρ. γ' 18). τσι ο εκόνες τν γίων ναφέρονται στν «καιν κτίση», στν «καιν νθρωπο» κα ποτελον μαρτυρία τς χριστιανικς λπίδας γι τ νέα ν Χριστ πραγματικότητα (σ. ξ' 14-17. ξστ' 22. Β' Κόρ. ' 17. Γάλ. στ' 15. φεσ. β' 15. δ' 24. Β' Πέτρ. γ' 13. ποκ. κ' 5).
λλ «καιν κτίσις» τν ποία προσμένουμε, δν ναφέρεται μόνο στν νθρωπο- περιλαμβάνει λόκληρη τ δημιουργία (Ρώμ. ' 21). τσι κατασκευ κα τιμ τν εκόνων στν κκλησία δν γίνεται μόνο «πρς πίστωσιν τς ληθινς κα ο κατ φαντασίαν το Θεο Λόγου νανθρωπήσεως...» (ρος Ζ' Οκ. Συνόδου), δν ποτελε μόνο...προεικόνιση κα μαρτυρία το «καινο νθρώπου», λλ διακήρυξη κα μαρτυρία τς πίστης μας στν καθολικ μεταμόρφωση κα δόξα τς κτίσης.
ρθόδοξη κκλησία κηρύσσει «Χριστν τν ληθινν Θεν μν κα τος Ατο γίους... τν μν ς Θεν κα Δεσπότην, προσκυνοντες κα σέβοντες, τος δ (γίους), δι τν κοινν Δεσπότην, ς Ατο γνησίους θεράποντος τιμντες κα τν κατ σχέσιν προσκύνησιν πονέμοντες» (Συνοδικόν της ρθοδοξίας). Ατ τιμ πραγματοποιεται «ν λόγοις, ν συγγραφας,... ν ναος, ν εκονίσμασι» (Συνοδικόν της ρθοδοξίας).
διαφορ λοιπν μεταξύ της τιμς το Δεσπότου Χριστο κα τν γίων εναι φανερή, τν να τιμομε «ς Θεν κα Δεσπότην», το πονέμουμε δηλαδ λατρεία, τος λλους τος τιμομε σν πιστος πηρέτες το Κυρίου. «σω γρ συνεχς δ' εκονικς νατυπώσεως ρνται, τοσούτον κα ο ταύτας θεώμενοι διανίστανται ες τν τν πρωτοτύπων μνήμην τ κα πιπόθησιν, κα ταύταις σπασμν κα τιμητικν προσκύνησιν πονέμειν, ο μν τν κατ πίστιν μν ληθινν λατρείαν, πρέπει μόνη τ θεία φύσει.... γρ τς εκόνος τιμ π τ πρωτότυπον διαβαίνει κα προσκυνν τν εκόνα, προσκυνε ν ατη το γγραφόμενου τν πόστασιν» (ρος Ζ' Οκ. Συνόδου).
ρθόδοξη κκλησία ποδίδει λατρεία μόνο στν να κα Τριαδικ Θεό, πορρίπτει τ λατρεία ψευδν θεν, εδώλων κα κτισμάτων. Δν πάρχουν λλοι θεοί, ποιαδήποτε λατρεία σ «λλους θεος» ποδίδεται στν Διάβολο. Τέτοιες εκόνες εναι εδωλα, παγορεύεται κατασκευή τους κα ποιαδήποτε τιμ (ξοδ. κ' 4-5. κγ' 24-25. Λευιτ. θ' 4. κστ' 1. Δευτερ. δ' 15-28. λ' 17-18. λβ' 16-21. σ. μδ' 9-20. ερεμ. κ' 6. Δν. ' 23-25. Ψάλμ. 96/97,7. ριγ' 12-16/ριε' 4-8. ρλδ'/ρλ' 15-18. Ρώμ. ' 23-24. ποκ. θ' 20).
προσκύνηση ψεύτικων θεν κα τν εκόνων τος (εδώλων) τιμωρεται αστηρ (ξοδ. κβ' 20. Δευτερ. γ' 6-11. ζ' 2-10. Γ/' Βασιλ. θ' 6-9. δ' 9-10. ερεμ. ' 16). μως ατ δν σημαίνει πς ο χριστιανο παγορεύεται ν γαπον κα ν τιμον κάθε τί πο χει σχέση μ τ λατρεία το ληθινο Θεο κα μ τος νθρώπους πο γάπησε κα τίμησε διος Θεός.
δη στν Παλαι Διαθήκη, παράλληλα μ τν παγόρευση τν εδώλων, κατασκευάζονται μ ντολ το Θεο διάφορα ντικείμενα γι τ θεία λατρεία, σκηνή, κιβωτός, τράπεζα, τ θυσιαστήριο τν λοκαυτωμάτων, τ θυσιαστήριο το θυμιάματος, χερουβείμ, λέοντες, βόες κα πολλ λλα (ξοδ. κ'-λά'. Γ/' Βασιλ. στ'-ζ'. βρ. θ' 1-5). Κανες δν διανοήθηκε ν ποδώσει σ ατ τ ντικείμενα λατρευτικ προσκύνηση, γιατί ατόματα θ μεταβάλλονταν σ εδωλα κα λατρεία το ληθινο Θεο σ εδωλολατρία. Ατ φαίνεται καθαρ στ «χωνευτ μόσχο» πο κατασκεύασε αρν σ στιγμ ποστασίας το λαο, ποία λοκληρώθηκε μ τ φράση: «Οτοι ο θεοί σου, σραήλ»!
(ξοδ. λβ' 4), ατ εναι τ χαρακτηριστικό της εδωλολατρίας- τ ν λατρεύεις γι θε κάποιο κτίσμα, κάποιο νθρώπινο κατασκεύασμα!
Κανες ποτ ρθόδοξος χριστιανς δν στάθηκε μπροστ σ εκόνα μ τ σκέψη: «οτοι ο θεοί μου»! Κανες ποτ δν πέδωσε τιμ σ εκόνα μ τ σκέψη πς εκόνα εναι θεός! σοι κατηγορον τος ρθόδοξους πς λατρεύουν τος γίους τς εκόνες, δν κατανόησαν ποτέ, οτε τί εναι ρθοδοξία, οτε κα τί στν πραγματικότητα σημαίνει λατρεία.
ελάβεια κα τιμ πο ποδίδουμε στ ερ νπκείμενα, τ ποα πάρχουν στ λατρευπκ χρο, στηρίζεται στν γία Γραφή. διος Θες τιμ τ νπκείμενα ατά, θυμιάζονται κα ραντίζονται μ αμα (ξοδ. λ' 6-7. μ' 5. Λευιτ. στ' 12-13. ' Παραλ. στ' 34/A' Χρόν. στ' 49. Β' Παραλ./Χρόν. γ' 11. βρ. θ' 21) κα Θες πιδοκιμάζει τ γενόμενα (πρβλ. Γ/' Βασιλ. θ' 3).
λα τ «γγύς» του Θεο εναι για, ξια σεβασμο κα τιμς, τόπος πλησίον της βάτου (ξοδ. γ' 5), κιβωτς (' Βασιλ./' Σάμ. στ' 3), νας (Ψάλμ. ' 8/7), τ ρος το Θεο (Ψάλμ. 98/99,5.9. Πρβλ. ρλ/ρλβ' 7), ράβδος το ωσφ (Γέν. μζ' 31. βρ. α' 21), κόμη κα «γ» στν ποια μφανίσθηκαν γγελοι το Θεο (ησ. Ναυ ' 15). λα εναι για κα ξια τιμητικς προσκύνησης!
διος Θες τιμ τ ερ ντικείμενα κα τος χαρίζει τ θαυματουργική Του νέργεια. Τοτο βλέπουμε στ ράβδο το Μωϋσ (ξοδ. δ' 2-3. ζ' 19-21. θ' 23-26. δ' 16.21. ε' 25. ζ' 5-7), στ χάλκινο φίδι, πο προεικόνιζε τν τίμιο σταυρ (ριθ. κ' 8-9. ω. γ' 14), στν κιβωτ (ησ. Ναυ γ' 15-17), στ μηλωτ το λία (Δ' Βασιλ. β' 8-14) κόμη κα στ ροχα το Χρίστου (Μάτθ. θ' 20-22), στ λάδι (Μάρκ. στ' 13. ακ. ' 14), στ νερ (ω. ' 2-4), στ μανδήλια κα περιζώματα (Πράξ. θ' 11-12). σκι το ποστόλου Πέτρου γίνεται μ τ χάρη το Θεο θαυματουργικ εκόνα (Πράξ. ' 12-16). Κάθε βεβήλωση τν ερν ντικειμένων τιμωρεται αστηρ π τν Θε (ριθ. δ' 15.20. ' Βασιλ./' Σάμ. ' 2-4. στ' 2-5. Β' Βασιλ./Β' Σάμ. στ' 6-7. ' Παραλ./' Χρόν. γ' 9-10).
Κλείνοντες τ μέρος ατό, προτρέπουμε τν ναγνώστη ν πανέρχεται σ' ατό, κάθε φορ πο νππαράθεση μ τς διάφορες προτεσταντικς μάδες κρίνεται παραίτητη. λα τ σημεα πο θίξαμε εναι ναγκαα γι τν ποιμαντικ ντιμετώπιση τν αρέσεων πο παρουσιάζουν ποκλίσεις π τν ρθοδοξία στ θεία ποκάλυψη, στ διδαχ γι τν πτώση κα τν νόρθωση το νθρώπου, στν ννοια το βαπτίσματος, στ θεία εχαριστία, στν ερωσύνη, στ γιο χρίσμα, στν ξομολόγηση, στ εχέλαιο, στ μυστήριο το γάμου κα στς κκλησιολογικς τος πόψεις.
Προτιμήσαμε ν κθέσουμε τν λη διδαχ τς κκλησίας μας γι τ κάθε θιγόμενο θέμα, πειδ πολλς μάδες χρησιμοποιον στν προπαγάνδα τος νέντιμη μέθοδο, διαίτερα ταν μιλον γι τν τιμ τν γίων εκόνων, γι τ πρόσωπο τς Παρθένου Μαρίας, γι τ μνημόσυνα κα γι τ τίμια λείψανα. τσι ναγνώστης, μπορε ν λέγξει εκολώτερα τ ζήτημα κα ν μ πέσει θύμα νακριβειν κα φθηνς προπαγάνδας π μέρους διαφόρων προτεστανπκν αρέσεων.
 Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Γ' ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΑΘΗΝΑ 1994

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.