26 Οκτ 2010

Συνέντευξη τοῦ Μητροπολίτη Λαγκαδᾶ Ἰωάννη


Συνέντευξη το Μητροπολίτη Λαγκαδ ωάννη στ Romfea.gr
Βαρυσήμαντη συνέντευξη στ Πρακτορεο κκλησιαστικν Εδήσεων «Romfea.gr» παραχώρησε γι πρώτη φορ μετ τν κλογή του, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδ κ. ωάννης.

Μητροπολίτης Λαγκαδ μιλώντας στν Διευθυντ τς «Romfea.gr» κ. Αμίλιο Πολυγένη, ναφέρθηκε στ θέματα πο πασχόλησαν τν εραρχία, γι τς σχέσεις κκλησίας κα Πολιτείας, τ Οκουμενικ Πατριαρχεο, τ Σκοπιαν καθς κα γι τν κλογή του.

κολουθε συνέντευξη το Μητροπολίτη Λαγκαδ κ. ωάννη στν Αμίλιο Πολυγένη:

- Σεβασμιώτατε, πρν λίγες μέρες συνεδρίαζε στν θήνα ερ Σύνοδος τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος. Ποι θέματα πασχόλησαν τν εραρχία, λλ κα ποι π ατ φορον στ  σύγχρονα προβλήματα τς ποχς μας.

- θεματολογία τν εσηγήσεων, πο κούστηκαν στν Τακτικ Συνεδρία τς ερς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος, φοροσαν στν κρίση τν ποία διέρχεται τόπος.

κουστκαν δύο εσηγήσεις. μία ταν το γίου Σισανίου κα Σιατίστης κ. Παύλου κα λλη ταν το γίου Δημητριάδος κ. γνατίου.

Θ μποροσα ν π περιληπτικά, τι μία φοροσε στ διάγνωση το προβλήματος κα λλη ποτελοσε μία πρόταση φαρμογς τρόπων κα μέσων πο θ βοηθήσουν, στε ν ξέλθουμε π ατν τν κρίση.

ταν χρήσιμα τ σα λέχθησαν καθς κα ο πόψεις πο διετυπώθησαν τόσο π τν Μακαριώτατο ρχιεπίσκοπο κ. ερώνυμο, σο  π τος εσηγητές, κα  τος Σεβασμιωτάτους εράρχας, ο ποοι λαβαν τ λόγο κα τοποθετήθηκαν.

Τ κυρίαρχο συμπέρασμα,  μέσα π΄ λη ατ τν διαδικασία, εναι τι κκλησία μς συμμετέχει στν γωνία το λαο κα προσπαθε ν συστηματοποιήσει τν μπρακτη κφραση τς ποιμαντικς της μέριμνας γι τν πίλυση τν ποικίλων  προβλημάτων πο ναφύονται – πνευματικ κα λικ - κα  χουν σχέση μ τν παρξιακ  κα κοινωνικ διάσταση τς ζως το νθρώπου. κκρεμότητα δ ατν τν προβλημάτων μας, δημιουργε τ φαινόμενο τς γενικς κρίσεως.

Πιστεύω  τι μέσα π τς ργασίες τς εραρχίας  προέκυψαν θετικ στοιχεα, διότι διευκρινίστηκε  τι σκοπς κα ρόλος τς κκλησίας δν μπορε ν περιοριστε σ να πίπεδο κοινωνιολογικς, ψυχολογικς οκονομικς προσεγγίσεως τν προβλημάτων.

σκοπς κα τ ργο τς κκλησίας  εναι σωτηρία το νθρώπου. ταν νθρωπος στ ζω το στοχε π τν ρθ πιλογή του, τότε δημιουργε τς προϋποθέσεις, στε ν πάρχει κρίση ς κοινωνικ φαινόμενο κα ς προσωπικ  γεγονς στ ζωή του.

κκλησία, ς κιβωτς σωτηρίας κα φιλόστοργος μητέρα, καλεται π τ μία πλευρ ν κηρύττει  τ μήνυμα τς σωτηρίας πρς τν δοκιμαζόμενο νθρωπο, ν διδάξει τ λόγο το Εαγγελίου, ν φανερώσει τ θέλημα το Θεο κα ς φιλόστοργος μητέρα, τν ρα τς δοκιμασίας κα το πόνου,  ν γκαλιάσει,  ν  στηρίξει κα ν δώσει τς εεργεσίες τν καλν ργων, γι ν δοξάζει νθρωπος τν πουράνιο Θε κα Πατέρα.

πομένως,  λαός μας,  ταν βιώνει τ σωτηρολογικ μήνυμα τς κκλησίας, παράλληλα μ τ ργο τς ποικιλοτρόπως κφραζόμενης μαρτυρίας τς γάπης, ντλε δυνάμεις πνευματικές  ν  μ τν λικ συμπαράσταση πο δέχεται μπορε κα περβαίνει τ δυσάρεστα βιώματα τν κρίσεων. Πρέπει δ πάντοτε ν νθυμούμεθα τν θεόπνευστον λόγον το Κυρίου  μας: «τι τν λόγον μου κούων κα πιστεύων τ πέμψαντι μ χει ζων αώνιον κα ες κρίσιν οκ ρχεται, λλ μεταβέβηκεν κ το θανάτου ες τν ζων» (ωαν. 5, 24). Τ μεγάλο κεφάλαιο τς πίστεως μς ποτελε δύναμη  διαφυγς κ περβάσεως π τν ποικιλόμορφο κρίση.

Βέβαια, τ προβλήματα πο ντιμετωπίζει σήμερα τόπος μας  δν εναι μόνο τ προβλήματα τς νεστώσης κρίσεως. Δημιουργήθηκε να κλίμα κρίσεως  μέσα π μία σειρά, παραλήψεων, ποχωρήσεων, λλ κα γνοίας το γεγονότος τι λλάδα εναι μία χώρα πο συμπορεύεται κα μ λλες χρες πο ντιμετωπίζουν τ προβλήματα πο δημιουργονται π τν παγκοσμιοποίηση κα τ φαινόμενο τς σοπεδωτικς πρακτικς της δθεν πολυπολιτισμικς πραγματικότητας, πο εναι, στόσο, πλασματική.

λλάδα σήμερα πρέπει ν κρατήσει τν πολύτιμο θησαυρ τς πνευματικς της παρακαταθήκης. Πρέπει ν διατηρήσουμε ατ πο εμαστε σήμερα κα ν κρατήσουμε τς πνευματικές μας ρχές.

Ο ρχς ατς εναι κενες πο μς κρατον στ ζσα κοινωνία μ τς ρίζες το γένους μς – στορικς κα πνευματικς - πο θ τς δώσουν τ δυνατότητα ν χει μία αθύπαρκτον παρουσία στ σύγχρονο γίγνεσθαι κατ τ παρν κα τ μέλλον.

-Δηλαδ τί πρέπει ν γίνει;

- κκλησία τς λλάδος πρς τν κατεύθυνση ατ θ πρέπει ν καταβάλει κάθε δυνατ προσπάθεια, γι ν περασπίσει τ πνευματικ συμφέροντα το λαο κα ν συμπαραστέκεται μπράκτως, δι τς φιλανθρωπίας, στος δοκιμαζομένους πολίτες ατς τς χώρας.

λλ εναι νάγκη ν συνειδητοποιήσει κα λαός  το Θεο  κα λοι μας, ς ρθόδοξοι Χριστιανοί, τι πρέπει ν πάρουμε στ χέρια μς ατ πο χει σχέση μ τν τύχη το τόπου μας  κα τν πορεία τος λαο μας.

Τί ννο ταν λέω ν πάρουμε τν τύχη στ χέρια μας;  ννο τι τν ρα πο λλάδα, ς  κράτος  μέλος τς Ε.Ε,  εναι ποχρεωμένη ν φαρμόζει πράξεις, τακτικς κα μεθόδους πο παγορεύονται π ξένα κέντρα ποφάσεων, ταν κόμη κα γι λόγους οκονομικος τ μέτρα πο παγορεύονται σ φαρμογή, δν μπορε κόμη κα δια θνικ κυβέρνηση ν τ τροποποιήσει θεσμικά, λλ εναι ποχρεωμένη ν τ φαρμόσει προκειμένου ν βγομε π τ διέξοδο, κκλησία πρέπει ν σταθε ρωγς στ δοκιμαζόμενο λαό.

Παράλληλα μως, ν χάσουμε τ γλώσσα, ν  ξεχάσουμε τν στορία μας, ν σβήσουμε πνευματικ κα πολιτιστικά, τότε χάνουμε τ πάντα. ς μν ξεχνμε τι κενα πο μς κράτησαν ς  γένος  δν ταν, οτε τ νομοθετικ εεργετήματα, οτε ο πιχορηγήσεις, οτε ο λλες διευκολύνσεις.

ταν πίστη το λαο μας στς παραδόσεις, πως ατς διακηρύχθηκαν κα διαφυλάχθηκαν π τ Οκουμενικ  μς Πατριαρχεο, τν Πατρ -  Κοσμ, π τος Μεγάλους Πατέρες, π τν Γρηγόριο τν ΄, τος ερομάρτυρες κα θνομάρτυρες, π λους κείνους πο θυσίασαν τν ζωή τους γι ν μπορομε μες σήμερα ν χουμε λληνικ γλώσσα, πολιτισμ κα λευθερία γι ν μπορομε ν συνδυάζουμε τν πόστασή μας, μέσα στ στορικ γίγνεσθαι.

πομένως, πρέπει ν νασκουμπωθομε, πως επε χαρακτηριστικ κα Μακαριώτατος ρχιεπίσκοπος,  κα ν ργαστομε πρς ατ τν κατεύθυνση.

-Σεβασμιώτατε, ρχιεπίσκοπος θηνν κα Πάσης λλάδος κ. ερώνυμος στν προσφώνησή του πρς τν εραρχία, μεταξ λλων πογράμμισε τι δν πρέπει ν πολιτικολογομε. Ποι ποψή σας;

-Κοιτάξτε, κ. Πολυγένη, πολιτικολογία, μ τν ννοια πο τν ντιλαμβανόμεθα λοι, εναι βεβαίως κάτι πο δν ρμόζει στ ζω τς κκλησίας. Δηλαδή, ἐὰν ρμηνεύσουμε ς πολιτικ τ κόμμα κα τν πολιτικ παράταξη, τν πολιτικ πιλογ μίας κυβερνητικς ντιπολιτευτικς γραμμς, πωσδήποτε δν χει λόγο εράρχης κα εραρχία.

μως, ταν λόγος πο ρθρώνει νας εράρχης κφράζει τν κοινωνικ προβληματισμό, πο μπορε ταυτόχρονα ν εναι κα θνικς προβληματισμός, τότε δν μιλομε γι πολιτικολογία.

Μιλομε γι θέματα πο φορον στ γένος μας, πο φορον στν πατρίδα μας, θέματα πο χουν σχέση μ τν νεργία, πο χουν σχέση μ τ χρεοκοπία, θέματα πο χουν σχέση μ τν θνική μας σφάλεια κα πιβίωση.

Δν πτονται τς πολιτικς θέματα πο κφράζουν τν γωνία το λαο μας κα πο καλεται κκλησία μπράκτως, μέσα π τν ποικοδομητικ κα φυπνιστικ τς λόγο, ν κφράσει τ συμπαράσταση της  πρς τ λα κα τν προβληματιζόμενο πολίτη.

π’ ατ τν ννοια, κάθε εράρχης φείλει ν κφέρει κα ποψη  κα λόγο  κα γνώμη.  χι μόνο  ν κφράζει ατς τς γωνίες  το λάου, λλ ν δίδει κα πρς ατν τν μαρτυρία τς λπίδος, δημιουργώντας βιώματα ασιοδοξίας κα χι πελπισίας .

Εναι ξαιρετικ  ναγκαο σήμερα  ν δείξουμε τ δρόμο πο δηγε, στν ληθ διέξοδο. Ατς δρόμος εναι δρόμος το Χριστο, δρόμος τς γάπης, τς πίστης.

Εναι κενος δρόμος  πο περνάει, μέσα π τν θυσιαστικ ννοια τς γαπητικς προσεγγίσεως,  στ πρόβλημα το λλου.

πομένως, κάθε εράρχης εναι φυσικ ν προβληματίζεται κα ν διατυπώνει θέσεις κα ποψεις  π τν προβλημάτων πο χουν σχέση μ τν γωνία το λαο μας.

λλωστε,  λόγος τς κκλησίας πρς τν λα ταν λόγος παρακλήσεως κα οκοδομς. λλά, ταν ρθαν ο μέρες πο χρειάστηκε ν στηριχθε λας ατς στος γνες, ο θυσίες τν εραρχν μαρτυρον ποις εναι ρόλος  τς κκλησις (Εστάθιος  Θεσσαλονίκης, Συμεών  Θεσσαλονίκης, ωσφ Θεσσαλονίκης κα  Γεννάδιος  λεξιάδης )

Τ «σχοιν» το Πατριάρχου μιλε μ τ βουβ φωνή, πο εναι, μως, τόσο χηρ πάντηση σ λα κενα τ ρωτήματα , πως γιατί ν μιλε  κκλησία κα ποις ρόλος τς κκλησίας σήμερα.

κκλησία, κ. Πολυγένη, εναι Μητέρα λων μας κα ς Μητέρα πον τ παιδιά της. Πον, γιατί ατς τόπος στ λήθεια εναι βαμμένος π τ αμα τν κατοντάδων ρχιερέων, τν χιλιάδων μοναχν κα ερέων κα τν ναρίθμητων χριστιανν πο πότισαν μ τ αμα τος ατ τ γ. Λοιπόν, ατ  δν μπορομε ν τ γνοήσουμε.

Πρέπει ν λάβουμε σοβαρ πόψιν μς ατ πο χει πισημάνει μητροπολίτης Θεσσαλονίκης  κ. νθιμος, τι δηλαδ λλάδα εναι μόνη χώρα τς Ε. τς ποίας τ σύνορα μφισβητονται. Δν πάρχει λλη Ερωπαϊκ χώρα πο ν ντιμετωπίζει τ προβλήματα ατά.

ταν βλέπουμε λοιπόν, τι μφισβητεται τ κυριαρχικ δικαίωμα τς πατρίδος μας, στορικ λήθεια  κα π τν λλη πλευρ πλαστογραφεται στορία μας, ντιλαμβάνεστε τι φων το Ποιμένος χει τ λόγο τς γωνίας το πεύθυνου προσώπου.

ννο, ν προκειμένω, τ φων το Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης νθίμου, ποος μ τ ν διατηρε στν πικαιρότητα τ προβλήματα, πο χουν σχέση μ τν γωνία το λαο, δν κάνει τίποτα λλο παρ ν πευθύνει τ μήνυμα κενο τς ναγκαίας παγρυπνήσεως κα δράσεως.

Μακάρι, ατν τ  ρόλο πο χει Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης μέσα π τ τηλεοπτικ κήρυγμα, ν τ διαδραματίσουν κα ο πολιτικοί μας. Ν βγον ο πολιτικο κα ν πον γιατί σήμερα πάρχει ατ μφισβήτηση. Ν μς πον, δηλαδή, ποι εναι τ δι τατα.

-Μία κα ναφερθήκατε στος πολιτικούς, πετε μς ποι σχέση κκλησίας κα Πολιτείας;

ναι γνωστό, τι ο σχέσεις κκλησίας κα Κράτους,  σ κάθε ποχ χουν ν παρουσιάσουν τν διαίτερο χαρακτήρα κα τν διαίτερη μορφ πο τν ρίζουν τ γεγονότα κα ο συνθκες τς ποχς.

Σήμερα ο σχέσεις μεταξ κκλησίας κα Κράτους, στηρίζονται σ΄ ατ πο λέμε «διακριτος ρόλους». Η  κκλησία χει τν Καταστατικό της Χάρτη συμφνα μ τν ποο διοικεται κα σκε τ ργο της.

Νομίζω τι δν πάρχει κάποιο πρόβλημα στς σχέσεις  καί, πως γνωρίζετε,  νόμος μ τν ποο διοικεται κκλησία εναι γνωστς «Καταστατικς Χάρτης».

Κατ καιρος στ πλαίσια θεμάτων συναρμοδίου νδιαφέροντος μφανίζονται συγκρουσιακς τάσεις, ο ποίες  ντιμετωπίζονται π τς εδικς Συνοδικς πιτροπές, καθς κα π ντίστοιχες πιτροπς τς Πολιτείας.

Νομίζω, μως, τι ποτελε δήριτη ναγκη  ν πάρχει μία ρμονικ συνεργασία, διότι Πολιτεία ργάζεται γι τ καλό του λαο.  Κα κκλησία τ καλό του λαο θέλει, ποος κατ μία μεγάλη πλειοψηφία  εναι μέλος τς κκλησίας.

χουμε, θ λεγα, δύο μόκεντρους κύκλους δύο κύκλους πο χουν κοιν σημεο μεγαλύτερο π τ 70%. Ατ τ σημεο νομίζω τι προσδιορίζει τν νάγκη μίας οσιαστικότερης συνεργασίας.

Βέβαια, πρέπει ν πομε  τι τ θέμα ατν τν σχέσεων πάρχει κα σ λλες χρες, πως ς πομε στ  Ρωσία, στ  Ρουμανία, στ  Τσεχία, στ  Γερμανία, στ Βέλγιο.

Σ κάθε χώρα πο πάρχει πολιτισμός, πάρχει να καθεστς σχέσεων πο ριοθετε τ δικαιώματα, πο προσδιορίζει τς ποχρεώσεις κα ταν κάποιος εναι σύμφωνος μ΄ ατ τ πνεμα κα τν μοιβαία νταπόκριση, τότε δν πάρχουν προβλήματα.

Πιστεύω τι κα στ  χώρα μας, ἐὰν γίνουν σεβαστ τ δικαιώματα τς κκλησίας π τν Πολιτεία κα ο νόμοι π πλευρς κκλησίας, νομίζω τι δν θ πάρχει πρόβλημα.

- Εστε πρ το ρίου λικία τν ρχιερέων;

- Η  Διοίκηση τς κκλησίας μας δν πρέπει ν ντιμετωπίζει τ διοικητικά της ζητήματα, πως ατ ντιμετωπίζονται στ δημόσιο διωτικ τομέα τς διοικήσεως, στν προκειμένη περίπτωση ννο τ συνταξιοδότηση. νας πάλληλος μπορε ν συνταξιοδοτηθε. μως, ρχιερες εναι σόβιος, σύμφωνα μ τος Θείους κα ερος Κανόνας.

πομένως, τ λο ζήτημα πρέπει ν τ ντοπίσουμε μ κριτήρια πολύτως κκλησιολογικά, σύμφωνα μ τν παράδοση τς γίας μας κκλησίας.

Τ ριο τς λικίας  μπορε ν σημαίνει συνταξιοδότηση, μπορε ν σημαίνει πομάκρυνση λλ μπορε ν σημαίνει κα παραίτηση.

Νομίζω  τι ο κανόνες τς κκλησίας, ρίζουν κα θέτουν τος τρόπους κείνους πού, ἐὰν κα φόσον θέλουμε ν τος σεβαστομε,  μπορομε πραγματικ ν χουμε λύση κα στ θέμα ατό.

Δν πάρχει ριο λικίας. πάρχει ριο ντοχς!

ταν κανες μπορε ν πιτελε τ καθήκοντά  του,  ποιμαντικ κα λειτουργικά,  δν χει κανένα πρόβλημα. ταν, μως, δν μπορε ν νταποκριθε στ καθήκοντα πο πορρέουν π τν χαρισματικ διακονία το πισκοπικο ξιώματος  ν τ κκλησία, τότε διος κα κκλησία πρέπει ν λαμβάνουν  τ μέριμνα, οτως στε κα πίσκοπος ν μν ετελίζεται  στν προσπάθεια νασκήσεως τν καθηκόντων του, ταν δυνατε πρς τοτο, κα κκλησία ν μν δικεται κα βεβαίως ν μν δημιουργονται προβλήματα πο χουν σχέση μ τ  διοίκηση κα τν ποιμαντικ μέριμνα.

λα ατ διασφαλίζονται π τν σχύοντα «Καταστατικ Χάρτη», προβλέπονται δ  κα π τος Θείους κα ερος Κανόνες, λλ κα π τος νόμους τς Πολιτείας.

- Σεβασμιότατε λίγες μέρες μετ τν κλογή σας, πισκεφθήκατε τ Οκουμενικ Πατριαρχεο. Ποις ο σχέσεις μ τν Οκουμενικ Πατριάρχη κα τ Πατριαρχεο;

- Τ Οκουμενικ Πατριαρχεο εναι Κιβωτς το Γένους μας, εναι Μητέρα κκλησία, εναι πνευματικς χρος π τν ποο πατρίδα μς ντλησε σ λα τ δύσκολα χρόνια τς παραίτητες δυνάμεις,  γι ν ντέξει στ ζυγ τς σκλαβις, λλ κα ν διατηρήσει τν ατοσυνειδησία μας ς ρθοδόξων.

Εναι πολ μεγάλη κα νεκτίμητη προσφορ το Οκουμενικο Πατριαρχείου στ Γένος μας. Εναι Μητέρα κκλησία πο μεινε σκλαβωμένη κα χάριν τν τέκνων τς θυσίασε τος ρχιερες κα τος λειτουργούς της.

Τ ργο το Οκουμενικο μας Πατριαρχείου εναι να ργο πο δν μπορε ν ταυτιστε μόνο μ τ δικό μας γένος. Εναι να ργο πο πτεται  τς μερίμνης τς πνευματικς τν μόδοξων λαν τν ν τν Οκουμένη.

Γ΄ ατ κριβς θεσμικς ρόλος το Οκουμενικο Πατριαρχείου εναι περόριος. Ξεφεύγει π τ θνικ ρια κα διαδραματίζει τ ρόλο το συντονιστ κα τς συνεκτικς κείνης δυνάμεως ναντι τν λλων μόδοξων λαν, οτωσστε ν καλλιεργεται νότητα τς πίστεως κα κοινωνία το Πνεύματος, ξω π θνοφυλετικς ντιπαραθέσεις μ γνώμονα τν κοιν πνευματικ κα πολιτιστικ πορεία πρς τν Οκουμένη.

μολογιακ παρουσία τς ρθοδοξίας ν τν κόσμο δν περιορίζεται μόνο σ μία διάσταση μολογίας κα διαλόγου, λλ πτεται  ατς ταύτης της  μυστηριακς ζως.

πομένως, τ Οκουμενικ Πατριαρχεο ρχεται ν δώσει σήμερα ατ τ μαρτυρία τς ποστολς του, χοντας τν παρακαταθήκη τν μεγάλων Πατριαρχν το ερο Φωτίου, χοντας τν Παρακαταθήκη τς κληρονομίας το ποστολικο ργου τν γίων Κυρίλλου κα Μεθοδίου, χοντας τν πνευματικ κτινοβολία λου του ργου πο φορ στ διάσωση το ρθοδόξου φρονήματος.

Παναγιώτατος Οκουμενικς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος εναι μία χαρισματικ προσωπικότητα πο ργάζεται πρς τν κατεύθυνση ατ τς νότητος.

Ατ κριβς συμβολ το εναι να πραγματικ γεγονς πο τ ζε κανες μέσα π τς πικοινωνίες πο χει ναπτύξει μέσα π τς μόδοξες χρες.

Βεβαίως κα προσέγγιση μ τν κκλησία τς Ρωσίας, καθς κα παρουσία του στος ορτασμος τς κκλησίας τς Οκρανίας στ Κίεβο, ταν να γεγονς πο ρχικ μν μπορε κάποιους ν προβλημάτισε, μως τελικ δωσε πρς λες τς κατευθύνσεις, τν εκόνα τς νότητος τν ποία πηρετε Οκουμενικς Πατριάρχης, μ να πνεμα γάπης κα μ να πνεμα εραποστολικς πορείας.

- Σεβασμιώτατε, γνωρίζω προσωπικ τι παρακολουθετε μ γωνία τ θέμα το Σκοπιανο. Πετε μς ποι ποψή σας;

- Τ Σκοπιαν εναι να πρόβλημα πο χει τν στορική του διαδρομ σ να μεσο στορικ παρελθν κα πο σύμφωνα μ τ δεδομένα το ποίου στοχεύει στ γενικότερη ποσταθεροποίηση στν περιοχ τν Βαλκανίων. Ο σκοπιμότητες τς περιόδου το Ψυχρο Πολέμου δυστυχς πανέρχονται στ προσκήνιο π κραίους κύκλους τς χώρας ατς δημιουργώντας διέξοδα στς ν ξελίξει διαπραγματεύσεις.

Δν θ πρχε ‘’Σκοπιαν Ζήτημα’’ ἐὰν δν πρχαν ο στορικς παραλήψεις τν κυβερνήσεων τς χώρας μς νισχύοντας τ σημεριν διαλλαξία το κρατιδίου τούτου.  Κα ν ταν μόνο ο παραχαράξεις τς στορικς λήθειας, πάλι δν θ πρχε τόσο μεγάλος κίνδυνος,  ἐὰν δν πρχαν ο διεκδικήσεις κα ν δν πρχαν ο λυτρωτικς βλέψεις.

Νομίζω πς τ Σκοπιαν πρόβλημα μπορε ν λυθε πολ πλά, σο δύσκολο κα ν φαίνεται, ἐὰν σεβαστομε τν στορικ λήθεια πο δν εναι λλη π ατ πο περιγράφεται μέσα π τν χαρτογράφηση τς ροθεσίας τν περιοχν, που σαν γκατεστημένοι ο λαο ατο τς περιοχς.

λλάδα  θ πρέπει ν μείνει νυποχώρητη στς θέσεις πο περασπίζουν τν στορικ λήθεια κα τ δικαίωμα τς λληνικότατης Μακεδονίας ν πάρχει, πως τ παρελθν κα τ παρν προσδιορίζουν τν ταυτότητά της. Ν μν παραβλέπουμε  δ πς τ Σκοπιαν χει παραμέτρους ες τν ρθόδοξον κκλησιολογία.

σχισματικ κκλησία τν Σκοπίων εναι να πρόβλημα ες τν νεορθόδοξον κοινότητα τν πρεσβυγενν κα νεωτέρων Πατριαρχείων κα Ατοκεφάλων  κκλησιν.

να νομα γεωγραφικς περιοχς πως Δαρδανία, μπορε κριβς ν δώσει μέσως τ λύση τς νομασίας, πως πίσης τ νομα «Δημοκρατία τν Σκοπίων» μπορε ν κλείσει μέσως τ πρόβλημα.

πομένως, τ τοπωνύμιο τς πρωτεύουσας τς γεωγραφικς περιοχς, στν ποία ζε πληθυσμιακ σύνθεση ατο του κρατιδίου, μπορε μεσα ν σημάνει τν ατόματη λύση το προβλήματος.

π τν λλη πλευρά, τ Σκοπιαν πρόβλημα δν γκειται μόνο στν νομασία στ χρήση το νόματος Μακεδονία.

οσία το προβλήματος, πο δν φαίνεται ατ τ στιγμ - θ φανε, στόσο, μεσα -  εναι κριβς νομοιογενς πληθυσμιακ σύνθεση ατο του κρατιδίου.

Ατ σημαίνει τι, ταν χουμε διαφορετικ σύνθεση θνοτικς προελεύσεως, εναι δύσκολο ν πάρξει συνοχή.

ταν, λοιπόν, δν σεβόμαστε τν τοπογραφικ τοπωνυμία κα δημιουργομε ψευδεπίγραφο Κράτος, πο στηρίζεται σ νύπαρκτο θνος, τότε δημιουργονται ο προϋποθέσεις κενες γι ν πάρξει παράταση κα μετάλλαξη το προβλήματος.

ν δοθε μία λύση πο θ φέρει τ νομα Μακεδονία, τν πομένη θ ρχίσει τ πρόβλημα μέσα σ΄ ατ τν χώρα, φο θ πάρξει διαφοροποίηση τς λβανικς μειονότητας λλων μειονοτήτων πο νυπάρχουν στ χώρα ατή.

Κλείνοντας, θ θελα ν ναφερθετε λίγο στν κλογή σας, διότι πολλο ταν κενοι πο καναν λόγο γι θαυμαστ γεγονός. πίσης, ποι τ συναισθήματά σας, τ στιγμ πο πληροφορηθήκατε τ ποτέλεσμα τν κλογν;

Πάντοτε στ ζωή μου, γαπητ Αμίλιε, εχα πόλυτη μπιστοσύνη στν πρόνοια το Θεο. Ο νθρώπινοι πολογισμο στ γεγονότα τς ζως στηρίζονται πωσδήποτε σ κριτήρια πο τ συνθέτουν ο νθρώπινες πιλογές, ο νθρώπινες σχέσεις κα βέβαια, στ θέματα τν ρχιερατικν κλογν, εναι γνωστς λες ο διαδικασίες πο συνδέονται, πρν π τν τελικ διαδικασία τς κλογς.

Τελικά, κα μέσα π τς διαδικασίες ατς ποδεικνύεται γι κόμη μία φορ τι τ Πνεμα τ γιο ρχεται γι ν πικυρώσει κα ν δώσει τ  μαρτυρία τς δικς Του πελεύσεως ς πρς τ ποτέλεσμα.

Δοξάζω τν Θεό, διότι, ν κα π νθρώπινης πλευρς ταν δυσκατόρθωτο τ δμ εμενς ποτέλεσμα, Χάρις το Κυρίου, κατ τρόπον θαυμαστόν, πευλόγησε  τ ποτέλεσμα τς δικής  κλογς μου.

νθρωπίνως βεβαίως, ταν χει κανείς  τν προσδοκία, ες ,τι φορ τ προσδοκώμενα γεγονότα, ζε μία γωνία βεβαιότητος.

δοκιμασία ατή, μως, ταν διέρχεται μέσα π τν ελογία κα μέσα π τν πακοή, γίνεται πραγματικ να θαυμαστ γεγονός.

Ατ τ γεγονς ζησα κα βέβαια εμαι εγνώμων στν Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. νθιμο, ποος νθρωπίνως σήκωσε λο τ φορτίο κα τν εθύνη ατο του γώνα μαζ κα μ λλους γίους δελφούς. πίσης, εμαι εγνώμων σ λους τους ρχιερες, ο ποοι μ τίμησαν μ τν τιμία ψφο  τους.

Εχαριστ κα ατος πο δν μ τίμησαν μ τν ψφο τους, διότι μ ατν τν τρόπο πέδειξαν τ γνησιότητα το φρονήματος τς γίας μας κκλησίας τ ποο εναι φρόνημα πολ ψηλό, πολ γιο κα πολ περβατικό.

Δοξάζω τν Θεό, λοιπόν, κα εχαριστ τν γιο Δημήτριο, τν σία Θεοδώρα τ ν Θεσσαλονίκη  κα τος γίους Κύριλλο κα Μεθόδιο, μ τος ποίους εχε ρχίσει διακονία μου ερατική, γεγονς πο φείλεται στν μακαριστ κα είμνηστο γέροντά μου, Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Β΄, τν π Σάμου κα καρίας, ποος μ εχε τοποθετήσει στν ερ Να τν γίων Κυρίλλου κα Μεθοδίου κα μουν πρτος φημέριος ατο του ναο κα δν πέρασε χρονι πο ν μν ορτάσω τ μνήμη τους στν πανηγυρίζονται ναό.

Μόνο κατ τν κλογή μου φέτος, τν μέρα τς ορτς τους, εδόκησε Θες κα ελόγησαν ο γιοι, τν ρα τς πανηγύρεως, ν παγγέλω τ μεγάλο μήνυμα ντός του παρεκκλησίου τν Παμμεγίστων Ταξιαρχν τς Μονς Πετράκη.

Πιστεύω τι στ ζω μς τίποτα δν εναι τυχαο! πρόνοια το Θεο εναι κείνη πο φροντίζει γι λα. λλωστε ελογία το Θεο στ ζω μς εναι καρπς τς Θείας Χάριτος κα τς δικς μας πεκδεκτικς συνεργίας.

- Σεβασμιώτατε, σς εχαριστ γι τν ποικοδομητικ συζήτηση πο εχαμε…

- Κα γ σς εχαριστ κ. Πολυγένη, κα εχομαι φώτιση κα δύναμη στ πολ σπουδαο ργο πο πιτελετε, ατ τς κκλησιαστικς νημέρωσης.
http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=6108:-romfeagr&catid=13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.