19 Οκτ 2010

Ποιὰ ἦταν ἡ πραγματική ψωροκώσταινα;


Ψαρωκώσταινα Ψωροκώσταινα πρξε πραγματικ πρόσωπο τς λληνικς στορίας
Τ παρατσούκλι τς ποδίδει τν θλια οκονομικ κατάσταση τς χώρας. δια, μως, πρξε φτωχ κα περήφανη λληνίδα
Ψωροκώσταινα: «Δν χω τίποτα λλο π ατ τ σημένιο δαχτυλίδι κι ατ τ γρόσι. Ατ τ τιποτένια προσφέρω στ μαρτυρικ Μεσολόγγι».
Τ νομα «Ψωροκώσταινα» τ χρησιμοποιομε σήμερα, ταν θέλουμε ν περιγράψουμε τν νέχεια κα τ φτώχεια κα εδικότερα ταν θέλουμε ν καταδείξουμε κάποιον κάτι ς τν «φτωχ συγγεν» νς συνόλου, μ λλα λόγια τν «τελευταο τροχ τς μάξης». Στς μέρες μας, συνήθως χρησιμοποιομε παξιωτικ ατ τ λέξη ταν πρόκειται ν στηλιτευθε μία κακομοιριά, ποχωρητικότητα, νοργανωσιά, δυναμία κα φτώχια πο κάποιοι θεωρον τι χαρακτηρίζει τν λλάδα τς νεότερης στορίας.
μως, Ψαροκώσταινα Ψωροκώσταινα, ταν να παρκτ πρόσωπο τς νεοελληνικς στορίας κα μάλιστα μία ρωικ κα ξιέπαινη γυναίκα στ χρόνια της πανάστασης το 1821 ποία φιέρωσε τ ζωή της στν πηρεσία τς πατρίδος.
ταν τ 1821 καταστράφηκε πόλη τν Κυδωνιν, τς Μικρς σίας, μετ π τν ποτυχημένη παναστατικ κίνηση πο πιχειρήθηκε, πληθυσμς τς σφάχτηκε κα τ σύνολό του γκατέλειψε τν μορφη πόλη μ ντόπια ψαριαν καράβια. Στν χαλασι ατ κατάφερε ν σωθε Πανωραία Χατζηκώστα, μία μορφη ρχόντισσα μ μεγάλη περιουσία. Κατ γαθ συγκυρία νας ναύτης τ βοήθησε κα μαζ μ λλους τν νέβασαν σ’ να καράβι πο ξεμπάρκαρε στ Ψαρά.
Τόσο τν ντρα της, τν Κώστα ϊβαλιώτη, πο ταν πάμπλουτος μπορος, σο κα τ παιδιά της, τος σφαξαν μπρς τ μάτια τς ο Τορκοι. Στ Ψαρ λοιπόν, που βρέθηκε (γι’ ατ νομάστηκε Ψαροκώσταινα) πάμφτωχη κα λομόναχη, ο συντοπίτες της κα κυρίως Βενιαμν Λέσβιος (δάσκαλος τς καδημίας τν Κυδωνιν) τν βοήθησαν κα τν προστάτεψαν.
Πανωραία σύντομα φησε τ Ψαρ κα φθάνει στν τότε πρωτεύουσα το λληνικο κράτους, τ Ναύπλιο. κε τν κολούθησε κι γκαταστάθηκε κα Βενιαμν Λέσβιος. Στν ρχ λα πήγαιναν καλά, φο ζοσε π τς πηρεσίες τς ποες προσέφερε στν δάσκαλο κα φιλόσοφο Βενιαμν Λέσβιο,* ποος παρέδιδε μαθήματα γι ν ζήσει. Τν Αγουστο το 1824 μως, Βενιαμν Λέσβιος πέθανε π τύφο. π τότε γι τν Πανώρια ρχισε νας δυσβάστακτος γώνας πιβίωσης. Μόνη κα γνωστη, βγάζει τ ψωμ τς πότε κάνοντας τν χθοφόρο, πότε τν πλύστρα κα πότε χάρη στν λεημοσύνη σων τν συμπονοσαν.
Τν περίοδο κείνη πανάσταση δοκιμαζόταν π τν πέλαση το μπραήμ, ποος κτς π τς λλες καταστροφς φηνε στ πέρασμά του κα κατοντάδες ρφαν πο συγκεντρώνονταν στ Ναύπλιο. Παρ τ προβλήματά της, Πανώρια ζήτησε κα πρε π τν προστασία τς παιδι ρφανά. Γι ν τ θρέψει περνοσε π σπίτι σ σπίτι κα ζητιάνευε. Εχε παραμελήσει σ τέτοιο βαθμ τν αυτό της, πο τ λητάκια τς παραλίας τν πείραζαν κα τν φώναζαν Ψωροκώσταινα.
Τ 1826 γινε ρανος** στ Ναύπλιο γι ν βοηθήσουν τ μαχόμενο Μεσολόγγι. τσι μία Κυριακή, στήθηκε στ κεντρικ πλατεία να τραπέζι κα ο πεύθυνοί του ράνου ζητοσαν π τος καταστραμμένους, πεινασμένους κα χαροκαμένους λληνες ν βάλουν πάλι τ χέρι στν τσέπη γι ν βοηθήσουν τος μαχητς κα τος ποκλεισμένους το Μεσολογγίου. λλ λόγω τς φτώχιας κα τς ξαθλίωσης κανες δν πλησίαζε τ τραπέζι. λων τ σπίτια δύσκολα τ φερναν πέρα. Τότε φτωχότερη λων, χήρα Χατζηκώσταινα, Πανωραία, βγαλε τ σημένιο δαχτυλίδι πο φοροσε στ δάχτυλό της κα να γρόσι πο εχε στν τσέπη της κα τ κούμπησε στ τραπέζι τς ρανικς πιτροπς, λέγοντας «Δν χω τίποτα λλο π ατ τ σημένιο δαχτυλίδι κι ατ τ γρόσι. Ατ τ τιποτένια προσφέρω στ μαρτυρικ Μεσολόγγι».
στερα π’ ατ τν πρόσμενη χειρονομία, κάποιος π τ πλθος φώναξε: «Γι δετε, πλύστρα Ψωροκώσταινα πρώτη πρόσφερε τν βολό της» κι μέσως τ φιλότιμο πρε κα δωσε. ρχισαν ν ποθέτουν στ τραπέζι το ράνου λίρες, γρόσια κα σημικά. Ατ ταν ξέλιξη τς φτωχς προσφορς τς πλύστρας Χατζηκώσταινας, πο π κείνη τ στιγμ παθανατίστηκε «πίσημα» πλέον, μ τ παρανόμι «Ψωροκώσταινα».
πλύστρα Πανωραία μως, δν δινε μόνο μαθήματα πατριωτισμο, λλ κα νθρωπις, καθς τ λάχιστο εσόδημά της τ μοιραζόταν μ ρφαν παιδι γωνιστν. ταν μάλιστα Καποδίστριας δρυσε ρφανοτροφεο, προσφέρθηκε – γρι πι κα μ σαλεμένο τν νο π τν πόνο κα τς στερήσεις – ν πλένει τ ροχα τν ρφανν χωρς καμι μοιβή.
Κα κε πο ρχισε ν χαίρεται γι τ «παιδιά της» πο εχαν βρε ροχα κα φαγητό, λίγους μόλις μνες μετ τ λειτουργία το δρύματος Πανώρια πέθανε. Ο πίσημοι δν τν τίμησαν. Τν τίμησαν μως μ τν καλύτερο τρόπο τ παιδι το ρφανοτροφείου, τ ποία μέσα σ λυγμος τν συνόδευσαν ς τν τελευταία της κατοικία.
Γι τ πς Ψωροκώσταινα γινε «σύμβολο» πάρχει κα μία λλη κδοχή, ποία μλλον φείλεται στν γάπη πο τρεφε πλς κόσμος γι τν Πανώρια. Σύμφωνα μ ατήν, Ψωροκώσταινα, πως τν λεγαν λόγω τς φτώχειάς της, ταν σύζυγος γωνιστή. Δν εχε καμία βοήθεια π πουθεν κα ζητιάνευε στος δρόμους το Ναυπλίου. Κάποια στιγμ τν εδε Καποδίστριας κα τς δωσε κάτι. Τότε κείνη, κατανοώντας τ οκονομικ διέξοδό της χώρας, δωσε στν κυβερνήτη σα χρήματα εχε συγκεντρώσει. Καποδίστριας συγκινήθηκε π τ χειρονομία κα δωσε ντολ ν συνταξιοδοτηθε.
Γιατί μως γινε πανελλήνια γνωστ τ παρατσούκλι τς Πανωραίας; Στν ποχ το Καποδίστρια σ μία συνεδρίαση τς Συνέλευσης, κάποιος παρομοίασε τ λληνικ Δημόσιο μ τν Ψωροκώσταινα. συσχετισμς «ρεσε» κα κάθε φορ πο ναφερόντουσαν στ θέμα το Δημοσίου τ νόμαζαν «Ψωροκώσταινα». Λίγο ργότερα ταν νέλαβαν τν ξουσία ο Βαυαρο κα διέλυσαν τ τακτα στρατιωτικ τμήματα τν γωνιστν τς πανάστασης το 1821, φράση «τί ν περιμένει κανες π τν Ψωροκώσταινα;» πέρασε στν στορία. Ο γωνιστς ποκαλοσαν τν ντιβασιλεία ερωνικ «Ψωροκώσταινα» κα ο Βαυαρο π τν πλευρ τος ταν θελαν ν παντήσουν σ σους ζητοσαν τ βοήθεια το κράτους γι ν συντηρηθον λεγαν περιφρονητικά: «λοι π τν Ψωροκώσταινα ζητον ν ζήσουν». Τ παρατσούκλι τ ποο πέδιδε τν θλια οκονομικ κατάσταση τς χώρας, π τότε κα ως τς μέρες μς ναφέρεται συχνά.
Μάλιστα τ 1942, κατ τ συνεδρίαση τς πρώτης Βουλς κάποιος βουλευτς χαρακτήρισε κα πάλι τν λλάδα Ψωροκώσταινα. λοι εχαν ποδεχθε πλέον τν χαρακτηρισμό. ναν περιφρονητικ χαρακτηρισμ ποος γινε ποδεκτς κα στ σημεριν πολιτικ ρολογία. Χαρακτηρισμός, πο γι σους γνωρίζουν τν στορία, δν εναι παξιωτικός, διότι Πανωραία Χατζηκώστα πονομασθεσα Ψαροκώσταινα κα Ψωροκώσταινα πρξε μία ξιομίμητη πατριώτισσα μ λεβεντι κα φιλότιμο.
ποσημειώσεις
* Βενιαμν Λέσβιος. Λόγιος κα μοναχς μ σαφ τν πιρρο το πνεύματος το ερωπαϊκο διαφωτισμο, κατηγορήθηκε π κκλησιαστικος κύκλους γι τ διδασκαλία τς νέας φυσικς κοσμολογίας. ς μέλος τς Φιλικς ταιρείας συμμετεχε στν ργάνωση τν στρατιωτικν πιχειρήσεων κα στ πολιτικ δρώμενα τς παναστατημένης χώρας.
** κκληση το Γ. Γεννάδιου στν πλάτανο τς πλατείας το Ναυπλίου μετ τν πτώση το Μεσολογγίου:
“Η πατρς καταστρέφεται, γν ματαιοται, λευθερία κπνέει. παιτεται βοήθεια σύντονος. Πρέπει ο νδρεοι ατο (ο ρωες – πρόσφυγες το Μεσολογγίου), οτινες φαγον πυρίτιν κα νέπνευσαν φλόγας, κα δη ργο κα λιμώττοντες μς περιστοιχίζουσιν σπεύσωσιν που νέος κίνδυνος τος καλε. Πρς τοτο παιτονται πόροι κα πόροι λλείπουσιν. λλ΄ν θέλωμεν ν χωμεν πατρίδα, ν μεθα ξιοι ν ζμεν νδρες λεύθεροι, πόρους ερίσκομεν. ς δώσει καστος ,τι χει κα δύναται. δο πενιχρ εσφορά μου. ς μ μιμηθε στις θέλει!”
“Αλλ’ χι! συνεισφορ ατη εναι οτιδανή! βολν λλον δν χω ν δώσω, λλ΄ χω μαυτν κα δο τν πωλ! Τς θέλει διδάσκαλον π τέσσερα τη δι τ παιδία του; ς καταβάλη τ τίμημα!”
Πηγς
* Τάκης Νατσούλης, «Λεξικ Λαϊκς Σοφίας», κδ. Σμυρνιωτάκη, σέλ. 581.
* Ε. Δαδιώτης, «Αγαιοπελαγίτικα», τεχος 13.
«Βίοι Παράλληλοι τν π τς ναγεννήσεως τς λλάδος διαπρεψάντων νδρν», π ναστασίου Ν. Γούδα, . Τόμος Β’: Παιδεία. ν θήναις: κ το Τυπογραφείου Μ. Π. Περιδού, 1870

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.