23 Οκτ 2010

Ἅγιος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος

ΠΩΣ ΜΑΡΤΥΡΗΣΕ Ο ΑΓΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΔΕΛΦΟΘΕΟΣ 

λεύθερη πόδοση π τν κκλησιαστικ στορία το Εσεβίου Καισαρείας Βιβλίο Β'
*****
Ο ουδαοι, πειδ πελπίστηκαν γι τ σχέδιο πο κατέστρωσαν ναντίον το ποστόλου Παύλου, γιατί ατς πικαλέστηκε τν Καίσαρα κα στάλθηκε στ Ρώμη π τν Φστο, στρέφονται νάντια στν γιο άκωβο, τν δελφόθεο, στν ποο εχε νατεθε π τος ποστόλους θρόνος τς πισκοπς τν εροσολύμων. Κα ναντίον του, τολμον τ ξς.
φο τν δήγησαν στ μέση, το ζητοσαν ν ρνηθε τν πίστη στ Χριστ μπροστ σ λο τ λαό. πειδ μως ατός, ντίθετα μ τ γνώμη λων, μίλησε μπροστ στ πλθος μ λευθερία κα παρρησία, τν ποία δν περίμεναν, κα μολόγησε τι Σωτήρας κα Κύριός μας ησος Χριστς εναι Υἱὸς το Θεο, ατο δ μποροσαν πλέον ν νεχτον τ μαρτυρία του, καθς λλωστε πιστεύονταν π λους τους νθρώπους τι ταν πάρα πολ δίκαιος ξ' ατίας τς νωτερότητας τς φιλοσοφίας κα τς θεοσέβειας πο δειχνε στ ζωή του, τν σκοτώνουν, παίρνοντας ς εκαιρία τν λλειψη ξουσίας, καθς λόγω το θανάτου το Φήστου ατ τν ποχ στν ουδαία, τοπικ διοίκηση εχε μείνει χωρς ρχοντα κα πίτροπο.
Κα τν τρόπο το θανάτου το ακώβου χουν δη φανερώσει κα ο λόγοι το Κλήμεντος πο παρατέθηκαν προηγουμένως, ποος στορε τι τν ριξαν π τ έτωμα το ναο κα τν ξυλοκόπησαν μέχρι θανάτου. Κα μ μεγάλη κρίβεια στορε τ σχετικ μ' ατν γήσιππος, ποος νήκει στν πρώτη διαδοχ τν ποστόλων, ναφέροντας στ πέμπτο του πόμνημα τ ξς.
«ναλαμβάνει τ διοίκηση τς κκλησίας μαζ μ τος ποστόλους δελφόθεος άκωβος, ποος νομάστηκε π λους δίκαιος, π τ χρόνια του Κυρίου ς τς μέρες μας, πειδ πολλο εχαν τ νομα άκωβος, ατς π τν κοιλι τς μητέρας το ταν γιος?  Κρασ κα ονόπνευμα δν πιε, οτε κρέας φαγε, ξυράφι στ κεφάλι του δ χρησιμοποίησε, μ λάδι δν λείφθηκε κα στ δημόσια λουτρ δ λούστηκε.
 Μόνο σ' ατν πιτρεπόταν ν μπε στ για?  γιατί δ φοροσε μάλλινα λλα λινά. Κα μπαινε στ να μόνος κα βρίσκονταν γονατισμένος ν ζητ συγχώρεση γι τ λαό, μέχρι τ σημεο ν χουν σκληρύνει τ γόνατά του σν τς καμήλας, πειδ πάντοτε γονάτιζε προσκυνώντας τν Θε κα ζητώντας συγχώρεση γι τ λαό.
Κα γι τν περοχή του στ δικαιοσύνη νομαζόταν δίκαιος κα «βλίας», τ ποο στ λληνικ σημαίνει «περιοχ το λαο» κα «δικαιοσύνη», πως κα ο προφτες μαρτυρον γι ατόν.
Κάποιοι λοιπν π τς πτ μερίδες το λαο, πως τς χω προαναφέρει στ πομνήματα, τν ρωτοσαν ποι εναι θύρα το ησο, κα παντοσε τι εναι διος σωτήρας. π ατ κάποιοι πίστεψαν τι ησος ταν Χριστός.
Κα ο μερίδες πο προαναφέρθηκαν δν πίστευαν οτε στν νάσταση, οτε τι θ ρθει κα θ ποδώσει στν καθένα νάλογα μ τ ργα του. Κα σοι πίστεψαν, τ καναν ξαιτίας το γίου ακώβου.
«Κι πειδ λοιπν πίστευαν κα πολλο ρχοντες, θορυβήθηκαν ο ουδαοι κα ο γραμματες κα ο Φαρισαοι λέγοντας τι πάρχει κίνδυνος λος λας ν προσδοκ τν ησο. φο λοιπν συγκεντρώθηκαν, λεγαν στν άκωβο ? σ παρακαλομε, συγκράτησε τ λαό, γιατί πλανήθηκε γι τν ησο, νομίζοντας τι ατς εναι Χριστός. Σ παρακαλομε, πεσε λους, σοι ρθαν γι τν μέρα το Πάσχα, γι τν ησο? γιατί λοι πειθόμαστε σ σένα. Πράγματι, μες κα λος λας ναγνωρίζουμε τι εσαι δίκαιος κα δν προσωποληπτες.
Πεσε κι σ λοιπν τν χλο ν μν πλανται γι τν ησο. Κα βέβαια λος λας κα λοι πειθόμαστε σ σένα. Στάσου λοιπν πάνω στ έτωμα το ναο, γι ν φαίνεσαι καλύτερα π ψηλ κα ν κούει λος λας καλύτερα τ λόγια σου. Γιατί γι τ Πάσχα εχαν συγκεντρωθε λες ο φυλς μαζ μ τος θνικούς.
στησαν λοιπν ο προαναφερθέντες γραμματες κα Φαρισαοι τν άκωβο πάνω στ έτωμα το ναο κα το φώναξαν κα επαν? «δίκαιε, πο λοι φείλουμε ν πειθόμαστε σ σένα, πειδ λας πλανται κολουθώντας τν σταυρωμένο ησο, πές μας, ποι εναι θύρα το ησο».
Κα πάντησε μ δυνατ φωνή? «Τί μ ρωττε γι τν υἱὸ το νθρώπου, κι ατς κάθεται στν ορανό, στ δεξι τς μεγάλης δύναμης, κα πρόκειται ν ρθει πάνω στ σύννεφα το ορανο;».
Κι πειδ πολλο πείσθηκαν κα δόξαζαν γι τ  μαρτυρία το γίου ακώβου κα λεγαν, «σανν στν υἱὸ το Δαυίδ», τότε πάλι ο διοι γραμματες κα Φαρισαοι λεγαν μεταξύ τους? «λάθος κάναμε κα προσφέραμε τέτοια μαρτυρία στν ησο? λλ ς νεβομε κα ς τν πετάξουμε κάτω γι ν φοβηθον κα ν μν τν πιστέψουν».
Κα φώναξαν λέγοντας, «ω, ω, πλανήθηκε κα δίκαιος», κα κπλήρωσαν τ γραφ πο βρίσκεται στν σαΐα, «ς σκοτώσουμε τν δίκαιο, γιατί δν τν χρειαζόμαστε? λοιπόν, θ γευτον τος καρπος τν πράξεών τους».
φο νέβηκαν λοιπόν, ριξαν κάτω τν δίκαιο. Κα λεγαν μεταξύ τους? «ς λιθοβολήσουμε τν άκωβο τν δίκαιο», κα ρχισαν ν τν λιθοβολον, γιατί παρ τν πτώση δν πέθανε? λλ γύρισε κα γονάτισε λέγοντας? «Σ παρακαλ, Κύριε Θε Πατέρα, συγχώρεσέ τους? γιατί δν ξέρουν τί κάνουν».
Κι ν λοιπν τσι τν λιθοβολοσαν, νας π τος ερες, τος γιος το Ρηχάβ, το γιο το Ραχαβείμ, πο ναφέρονται π τν ερεμία τν προφήτη, φώναζε λέγοντας? «σταματστε? τί κάνετε; γι σς προσεύχεται δίκαιος».
Κα κάποιος π' ατούς, νας πο κατεργαζόταν φάσματα, πρε τ ξύλο μ τ ποο χτυπ τ φάσματα κα κατάφερε να χτύπημα στ κεφάλι το δίκαιου, κα τσι μαρτύρησε. Κα τν θαψαν  στν τόπο δίπλα στ ναό, κα στήλη το κόμα βρίσκεται δίπλα στ ναό. Ατς χει γίνει ληθινς μάρτυρας γι τος ουδαίους κα τος λληνες, τι ησος εναι Χριστός. Κα μέσως Βεσπασιανς ρχίζει ν τος πολιορκε».
Ατ κτεταμένα τ φηγεται κα γήσιππος συμφωνώντας μ τν Κλήμεντα. Τόσο λοιπν θαυμαστς ταν άκωβος κα τόσο φημίζονταν γι τ δικαιοσύνη το π' τος λλους λους, στε κα ο σώφρονες ουδαοι ν νομίζουν τι ατ εναι ατία πο μέσως μετ τ μαρτύριό του πολιορκήθηκε ερουσαλήμ, πράγμα τ  ποο δν τος συνέβη γι κανέναν λλο λόγο, παρ γι τ νοσιούργημα πο τόλμησαν ναντίον του.
Κα φυσικ ώσηπος δν δίστασε ν τ πιβεβαιώσει γγράφως μ τ ξς λόγια? «Ατ λοιπν συνέβησαν στος ουδαίους σν κδίκηση γι τν άκωβο τν δίκαιο, πειδ κριβς τν σκότωσαν ο ουδαοι, ν κα ταν πάρα πολ δίκαιος».
Κα διος συγγραφέας, στ εκοστ βιβλίο τς ρχαιολογίας, περιγράφει τ θάνατό του, ς ξς? «κα Καίσαρας, ταν μαθε τ θάνατο το Φήστου, στέλνει γι παρχο τς ουδαίας τν λβίνο. Κα νεότερος νανος, ποος ναφέραμε τι εχε παραλάβει τν ρχιεροσύνη, ταν θρασς στ χαρακτήρα κα διαίτερα τολμηρός, κα νκε στν αρεση τν Σαδδουκαίων, ο ποοι εναι ο πι σκληρο στς ποφάσεις π λους τους ουδαίους, πως δη τ χουμε ναφέρει.
Καθς λοιπν ταν τέτοιος νανος, θεώρησε τι βρκε τν κατάλληλη εκαιρία λόγω το θανάτου το Φήστου κι πειδ λβίνος ταν κόμη στ δρόμο, κα συγκαλε συνέδριο τν κριτν κα δηγε σ ατ τν άκωβο τν δελφόθεο, κα μερικος λλους, κα κατηγορώντας τους τι δθεν παρανόμησαν, τος παρέδωσε γι λιθοβολισμό.
σοι μως θεωρονταν τι ταν ο πι πιεικες στν πόλη κα τηροσαν τος νόμους μ κρίβεια, τ φεραν βαρέως, κα στέλνουν κρυφ πεσταλμένο στ βασιλιά, παρακαλώντας τν ν στείλει πιστολ στν νανο ν μν κάνει πλέον τέτοιες πράξεις? γιατί οτε προηγουμένως ατς δν εχε πράξει σωστά. Και κάποιοι π' ατος προϋπαντον τν λβίνο καθς δοιποροσε π τν λεξάνδρεια, κα το ξηγον τι νανος δν εχε δικαίωμα ν συγκαλέσει συνέδριο χωρς τ σύμφωνη γνώμη τ δική του.
Κι λβίνος πείσθηκε στ λόγια τους κα γράφει ργισμένος στν νανο πειλώντας τν τι θ τν τιμωρήσει, κα βασιλις γρίππας γι ατ τ λόγο το φαίρεσε τν ρχιεροσύνη, πο τν κατεχε γι τρες μνες, κα τν ντικατέστησε μ τν ησο, τ γι το Δαμμαίου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.