26 Οκτ 2010

ΤΟ ΕΓΚΩΜΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΤΟΝ ΜΥΡΟΒΛΥΤΗ













ΤΟ ΕΓΚΩΜΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΤΟΝ ΜΥΡΟΒΛΥΤΗ1

ρχιμ. φραμ Ξηροποταμηνο

«μο δ λίαν τιμήθησαν ο φίλοι σου Θεός, λίαν κραταιώθησαν α ρχα ατν». 
Μ ατν τν στίχον το Δαβδ ρχίζει ν γίοις Πατρ μν Γρηγόριος Παλαμς τ γκώμιό του στν Μυροβλύτη γιο, πο σν Μεγαλομάρτυς νήκει κα ατς στς «ρχές», δηλαδ στν γεσία τν γίων κα Φίλων του Θεο
«γ μ πολλ τιμ περιβάλλω τος φίλους σου, Θεέ μου, μεγάλη ξουσία κα παρρησία χουν κενοι πο προεξάρχουν μεταξύ τους», θ λέγαμε κι μες σήμερα, δίνοντας μως στ δια ατ λόγια του Προφητάνακτος πολ πι ερ περιεχόμενο. Διότι γι μς Φίλοι του Θεο εναι κα ο δύο γιοι, κα γκωμιάζων κα γκωμιαζόμενος, λλ κόμη κα ο φίλοι τν Φίλων του Θεο, φιλάγιος κα Παναγιώτατος Ποιμενάρχης κύριος Παντελεήμων μ τ ελαβές του ποίμνιο, πο μ τν θεο ζλο τους γι τν τιμ κα τν παινο τν ντως μεγάλων γίων της ποστολικς Μητροπόλεως δν παύουν π το ν πισύρουν θελα πάνω τους τν δίκαιο παινο κα τν γάπη τς στρατευόμενης λλ κα τς θριαμβευούσης κκλησίας το Χριστο.

λόγος το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, τν ποο πρέπει σήμερα ν παρουσιάσουμε νταποκρινόμενοι σ τιμητικ πρόσκληση το Παναγιωτάτου, πρέπει, σύμφωνα μ σωτερικ τεκμήρια, ν κφωνήθηκε π τν γιο σ να π τ τη τς ρχιερατείας του στ Θεσσαλονίκη, κατ τν μέρα τς ορτς το γίου Δημητρίου κα μάλιστα μετ τ Εαγγέλιο τς πανηγυρικς Θείας Λειτουργίας μέσα στν πάνσεπτο τοτο ναό, κα ποτελε ριστο δεγμα το ορταστικο γκωμιαστικο λόγου, στ... ποο νήκει.

« μν πόθος μς παρακινε ν μιλήσουμε νάλογα μ τ δύναμή μας, κα περίσταση παιτε τν πίκαιρο λόγο, κα τ φειλόμενο χρέος βιάζοντάς μας δν μς φήνει ν θαυμάσουμε νευ λόγων τ πρ λόγον μεγαλεο του Μάρτυρος», λέγει κάπου στν ρχ το λόγου το γιος.
μακρ παράδοσις το ορτασμο τς μνήμης το γίου Δημητρίου στν Θεσσαλονίκη φαίνεται τι εχε δημιουργήσει να διαίτερο τυπικό, τ ποο γνώριζε καλ γιος Γρηγόριος, μία κα εχε ζήσει ρκετ διάστημα σ' ατήν, κόμη κα πρν ρχιερατεύσει. Ατ τ τυπικ φαίνεται τι καθόριζε τ περιεχόμενο τς μιλίας του, κα ατ τν κάνει ν ασθάνεται λίγο περιορισμένος.
Θ θελε σως, παίρνοντας μόνον φορμ π τν Μάρτυρα, ν πιμείνει σ πνευματικ θέματα, μως εναι ποχρεωμένος ν ναφέρει, πως κάθε χρόνο, τ παραίτητα, μ πασίγνωστα πι μαρτυρολογικ στοιχεα, πράγμα πο τν κάνει ν σκεφθε λίγο κα τν δυνατότητα τς σιωπς.
Τελικ μως, πως φαίνεται στν συνέχεια, καταφέρνει ν τ συγκεράσει λα, κα γιολογία κα θικ διδασκαλία κα θεολογία κα ρητορεία κα ρμηνευτική, σ ναν ριστοτεχνικ γκωμιαστικ λόγο, πόλυτα σορροπημένο κα παλλαγμένο π τ πολ σύνηθες σ τέτοια ργα στοιχεο τς περβολς.
Θ ταν μάταιο, νομίζουμε, μέσα στ πλαίσια μίας σύντομης μιλίας ν πιχειρήσουμε ν παρουσιάσουμε στω κα ν περιλήψει λόκληρο τν ερμ κα τ περιεχόμενο το λόγου. σο γι λογοτεχνικ νάλυση κα ξιολόγηση, πο πωσδήποτε ξεφεύγει τς δυνατότητές μας, ρκούμεθα ν κφράσουμε ελαβικ τ θαυμασμό μας γι τ «κάλλη το φθέγματος» το θείου Γρηγορίου το Παλαμ πο το προσετέθησαν π τ θεία Πρόνοια, γι ν διατυπώσει πάξια «τ βάθη το Πνεύματος» πο «ξεζήτησε» κα ατός, πως κριβς κα συνώνυμός του Θεολόγος. ς μς πιτραπε λοιπν ν μεταφέρουμε κατ' κλογν ρισμένες μόνο π τς βασικς τοποθετήσεις το λόγου παρατρέχοντας τ πάμπολλα  ερήματα κα τος βιβλικος παραλληλισμούς, πο σως μόνο μία δόκιμη μετάφραση θ μποροσε ν ποδώσει.
δη κ προοιμίων, λλ κα πολ συχν στ μετέπειτα ρο το λόγου, γιος Γρηγόριος πιμένει στ πολλαπλ χαρίσματα τς γιότητος το Δημητρίου. μετ εχαριστίας ποστέρηση τς κατ κόσμον ετυχίας κα δόξης τν κατατάσσουν μεταξ τν δικαίων, μ τος ποίους μως συγκρινόμενος —κα μάλιστα μ τν ώβ— βρίσκεται πολ νώτερος. ξιώθηκε κα προφητικς χάριτος, πως φαίνεται π τος λόγους του πρς τ Νέστορα, πο ελαβικά μας διέσωσε παράδοση: «Κα τν Λυαον νικήσεις κα πρ Χριστο μαρτυρήσεις». πρ το μαρτυρίου εραποστολική του δράσις στ Θεσσαλονίκη π τν πίσημη μάλιστα θέση το πάτου, λλ κα μετ θάνατον δι τν θαυμάτων το γίου μεταστροφ λοκλήρου της πόλεως στ Χριστιανισμ εναι μάρτυρες τς ποστολικς χάριτος κα ξίας πο το δόθη. παρθενία του κα μεμπτη πρ το μαρτυρίου ζω το τν κατατάσσουν ατοδικαίως κα στς τάξεις τν σιων. «σπουδ τς σοφίας» κα « περ λόγους παιδεία», πο τν κοσμοσαν σν νώτατο ξιωματοχο το κράτους, το δίδουν τ χρίσμα το διδασκάλου. Μάλιστα στν «ρατίωνα», τν κοντ κενο γορευτικ μανδύα πο φοροσαν στος μους ο Ρωμαοι ξιωματοχοι, κα στν πατικ δακτύλιό του, πο μετ τ μαρτύριό του ρχισαν ν θαυματουργον στ χέρια το Λούπου, Γρηγόριος δν κρύβει πς βλέπει κάποιο συμβολισμ τς «μυστικς δεδομένης διδασκαλικς ξίας κα προεδρίας». Μόνη ρατ εροσύνη το λείπει φαίνεται ν πονοε φράση: «...μόνος πάνυ μετ' λίγων τ πάντα τελε». διαίτερα στ θέμα τς παρθενίας το γίου Δημητρίου πανέρχεται πολλς φορς παρθένος κα μοναχς Παλαμς, τ εδικ μως ατ θέμα χει ξαντλήσει λόκληρο συνέδριο πο διοργανώθηκε μέσα στν ερ τοτο χρο.
Μ τ σειρά μας θ λέγαμε πς συνάντηση ατ λων τν γνωρισμάτων τς γιότητος σ να κα τ ατ πρόσωπο εναι χαρακτηριστικ λων τν λλων γίων της κκλησίας μας. Κα γι ν μν πμε πολ μακριά, βίος το διου του μεγάλου Παλαμ, τν ποδεικνύει χι μόνον σιο κα διδάσκαλο κα εράρχη, λλ κα προφήτη κα πόστολο κα μάρτυρα τ προαιρέσει. παληθεύεται κα πάλι τ τι μόνον νας μεγάλος μπορε ν καταλάβει κα παινέσει πάξια ναν μεγάλο.
να λλο κεντρικ σημεο το λόγου εναι παραλληλισμς το γίου  Δημητρίου μ τν Χριστό, πισήμανση δηλαδ στ πρόσωπο το Μεγαλομάρτυρος νς «τύπου Χριστο μετ Χριστόν», ν εναι δυνατν ν λεχθε κάτι τέτοιο. Τ στοιχεο ατ δν εναι κάτι καινούριο. Βέβαια γι κάθε γιο σχύει τ το ποστόλου Παύλου: «Ζ δ οκέτι γώ, ζ δ ν μο Χριστός». Στν γιο Δημήτριο μως λα τ βιογραφικ στοιχεα μ φορμ κα φετηρία τ λόγχευση τς πλευρς συντείνουν σ μία χι μόνο μυστική, λλ κα ξωτερικ ξεικόνιση το Χριστο στ πρόσωπό του: Τ νεανικό της λικίας, παρθενία, διδασκαλικ δράση πο πιστεγάζεται π τ κούσιο μαρτύριο, τετρωμένη πλευρ πο γίνεται πηγ μύρου κα άσεων, ξιλαστικς χαρακτήρας πο παίρνει τ μαρτύριο το γίου πρ μίας λοκλήρου πόλεως εναι στοιχεα πο πολ νωρς πεσημάνθησαν κα σως πραν τς νάλογες λατρευτικς προεκτάσεις, ν μεταγενέστερα π το γίου Συμεν ποκρυσταλλώνονται πλέον λειτουργικ κα μνογραφικ σ κολουθίες κα μνους σν ατος πο κούγονται διαίτερα κατ τος ρθρους λης ατς τς βδομάδος μέσα στν φέστιο τοτο το Μεγαλομάρτυρος .
Εδικά, γιος Γρηγόριος, κτς π τν φαρμογ ρισμένων χριστολογικν χωρίων κα τύπων τς Παλαις Διαθήκης πο κάνει στν γιο Δημήτριο, ναφερόμενος κα στν πολλαπλ λόγχευση τς πλευρς του, τν θεωρε ναπλήρωση τν «στερημάτων τν θλίψεων το Χριστο» κατ τν πόστολο Παλο, ποία γίνεται π τος γίους πρ το Σώματός Του πο εναι κκλησία.

«Τελειωθες ν λίγω πλήρωσε χρόνους μακρούς». Τ λάχιστα βιογραφικ στοιχεα το μάρτυρος κα τ σύντομο μαρτύριό του θέτουν πάντοτε σ δοκιμασία τν φιλοπράγμονα διάθεση τν περ τ συναξαριακ νασχολούμενων ελαβν, πως κριβς κα κείνου το γιορείτη σκητ Βιταλίου, πο ναφέρεται στς διηγήσεις τν θαυμάτων το γίου. Ν πορία του, πως τν συνοψίζει φηγητς το θαύματος Σταυράκιος: «φο τόσο σύντομος ταν μαρτυρικς γώνας του κα καριαο τ μαρτύριό του κα μόνη πλευρ το πλήγη, τί ταν ατ πο το προεξένησε τν τόση φθονία τν μύρων;» πάρχουν πολλο μάρτυρες πο κα περισσότερα κα δριμύτερα κα πι μακροχρόνια βάσανα πέμειναν κα παρθένοι σαν κα σως ν τελειώθησαν κα μ λόγχευση τς πλευρς κατ μίμησιν το Χριστο. Τί εναι κενο πο νέδειξε μεγαλομάρτυρα κα οκουμενικ θαυματουργ τν Δημήτριο;
«π τ Δημητρίω κραιφνς τ πάντα συνέδραμον» σπεύδει ν παντήσει ρητορικότατος Σταυράκιος, προτο διηγηθε τ σχετικ θαμα πο πεισε τελικ στν πράξη τν Βιτάλιο. Στ σημεο ατ θεος Γρηγόριος ασθάνεται τι χει ν πε περισσότερα. Κα δ μόνος ατς μπορε ν καταλάβει κα ν ρμηνεύσει τν Μάρτυρα βάσει τς δικς του μπειρίας. Ν λοιπν πς ξηγε ατς κενο τ «κραιφνς» το Σταυρακίου: «Γιατί οτε στ νο του, λέγει, δν καταδέχθηκε ποτ ν βάλει ( γιος) κάτι π τ μ θεοσεβ, οτε ξεκίνησε ν κάνει καμι πράξη χι θεάρεστη. λλ φο φύλαξε μίαντη στν αυτ το τ Θεία Χάρη το κατ Χριστν βαπτίσματος, εχε πάντοτε τ θέλημά του σύμφωνο μ τν νόμο το Κυρίου». Κα λίγο πι κάτω: «( Δημήτριος) ταν ραος, χι μόνον κατ τν ξω ασθητ νθρωπο, λλ πολ περισσότερο κατ τν σωτερικ κα όρατο, τν ποο βλέποντας καρδιογνώστης Θες τόσο αχμαλωτίσθηκε π τ νοερ κάλλος του, στε ν εδοκήσει ν σκηνώσει μέσα σ' ατν κα ν ποτελέσει να πνεμα μ ατόν, κα ξεκινώντας π κε ν τν κάνει λόκληρο θεο».
Δημήτριος δηλαδ εχε φθάσει δι τς νήψεως δη κα πρ το μαρτυρίου στν τελειότητα κα στ θέωση κα τσι, κατ τν νεξερεύνητη βουλ το Θεο, δ χρειαζόταν παρ να σύντομο μαρτύριο, μ τ ποο σν λλος πνευματικς στάχυς θ θεριζόταν, γι ν συναχθε στς οράνιες ποθκες. Τ φοβερ βασανιστήρια π τ ποια πρεπε ν περάσουν λλοι μάρτυρες ποβασταζόμενοι π τν Χάρη το Θεο, γι ν δοκιμασθε τσι κα ν τσαλωθε προαίρεσή τους, δν χρειαζόταν στν Δημήτριο, γιατί ατός, πως λέγει θεος Παλαμς «πρν γνναι τ κακόν, ξελεξατο τ γαθόν». Μ τν νηπτικ ργασία, ποία ταν θεοδίδακτος, εχε καταστε τόσο τέλειος κατ τν προαίρεση, στε πειράζων, μ βλέποντας καμμι πιθανότητα πιτυχίας, μετ τν πρτο νιχνευτικ πειρασμ το σκορπιο, δν τόλμησε ν πιστρέψει π φόβο μήπως πολλαπλασιάσει τος στεφάνους το Μάρτυρος.
λα ατ βέβαια δν ναφέρονται π λέξει στ γκώμιο κα ς μς συγχωρήσει γιος Γρηγόριος! Πιστεύουμε μως πς διερμηνεύουμε κενα στ ποα ατς δν μπόρεσε ν πεκταθε περιορισμένος π τν περίσταση κα «σχμα το λόγου», πως λέγει. Στν περίφημο μως δεύτερο λόγο του στ Εσόδια, πο συνέγραψε μέσα στ οκεο περιβάλλον τς συχίας το γίου ρους, μς δίνει να λλο πι κτεταμένο παράδειγμα ατο του εδους τς «Νηπτικς ρμηνείας».
ξηγε δηλαδ μύστης τς Θεοτόκου Γρηγόριος τι κενο πο κανε τν Παρθένο ξια ν γίνει Μητέρα το Θεο ταν τελειότητα τς προαιρέσεώς της, στν ποία φθασε δι τς νήψεως κα τς ερς συχίας στ διάστημα τς παραμονς τς μέσα στν Ναό.
«Πολι δ στιν φρόνησις νθρώποις κα λικία γήρως βίος κηλίδωτος». να πολ χαρακτηριστικ γνώρισμα τς γιότητος το Δημητρίου, τ ποο φαίνεται ν πογραμμίζει διαίτερα γιος Γρηγόριος, εναι τ νεαρόν της λικίας του. Τν νομάζει «νεανίαν παλόν», «νέον τι κομιδ» κα «στεφανίτην κ ο». Τ γεροντικό του φρόνημα μως τν κανε διδάσκαλο κα μψυχωτ χι μόνον το Νέστορος, το ποίου τν νεότητα κα διος Μαξιμιανς λυπήθηκε λλ κα πάντων τν «εσεβεϊν αρουμενων», ο ποοι σχέτως λικίας κατέφευγαν στν πόγεια κείνη στοά, που δίδασκε Μάρτυς κα ποία γι’ατ τν λόγο, πως ποστηρίζει γιος, δωσε τ νομα «Καταφυγ» στν να τς Θεοτόκου πο ργότερα κτίστηκε πάνω της.
«γαθν νδρ ταν ρη τν ζυγν ατο κ νεότητος ατο». πόδειξη Δημήτριος, Νέστωρ, διος Παλαμς. νεότητα χει λαμπρ παραδείγματα πρς μίμηση. Ο μεγαλύτεροι ς μν σπεύδουμε πάντοτε ν προδικάζουμε τ νεανικ νθουσιασμό. Χρειάζονται σχυρ ντίδοτα, γι ν καταπολεμηθε σημεριν γενικ δηλητηρίαση. γιότητα, θυσία, τ μαρτύριο εναι τ μόνα καν ν μεταμορφώσουν τν κόσμο. κκλησία θεμελιώθηκε μ τ αμα το Χριστο πάνω στος τάφους κα τ λείψανα τν Μαρτύρων. Χωρς θυσία, δύνατη λλαγ κα μεταμόρφωσις.
λλ ς πανέλθουμε στ λόγια του Παλαμ: «Μο ρχεται, λέγει, ν π γι τν Δημήτριο κενο πο λέγει θεος Παλος γι τν Χριστό: ποδεικνύει τν γάπη το σ' μς Μέγας Δημήτριος μ τ τι ν μασταν κόμη σεβες, ατς «κατ καιρν πρ σεβν πέθανε» , κατ χάριν βέβαια κα μίμησιν το Δεσπότου του. Κα λόκληρη πόλις ατη «κατηλλάγημεν τ Θε δι το θανάτου ατο»6.
Κα συνεχίζει ντιδιαστέλλοντας τν πρώην εδωλολατρικ κα σεβ Θεσσαλονίκη μ τ περίφημο κέντρο τς Βυζαντινς εσέβειας πο ατς γνώριζε, τος μεγάλους κα περικαλλες ναούς του, τν πολυθρύλητη ελάβεια τν κατοίκων του, τ μύρα κα τ θαύματα το γιου Δημητρίου πο σν ποταμς πλημμύριζαν τν οκουμένη.
ερ νοσταλγία καταλαμβάνει τν κάθε ελαβικ ψυχ διαβάζοντας ατς τς γραμμς το θείου Γρηγορίου. δειες σήμερα ο μαρμάρινες μυροδόχες λεκάνες στν κρύπτη το μαρτυρίου του...
Τ θραυσμένα πήλινα «κουτρούβια» το μύρου, ρχαιολογικ ερήματα μέσα στς βιτρίνες...
ποξενωμένος π τν θεία λατρεία ρχικς χρος το μαρτυρίου κα το τάφου του... σχν κο τν θαυμάτων του... ναμφίβολα, πολλος Δημητρίους χρειάζεται σήμερα Θεσσαλονίκη, γι ν τν «καταλλάξουν» πάλι μ τν Θεό. να νέο εδος εδωλολατρίας τν καταδυναστεύει.
Τί φταίει; ς μς πιτραπε λίγη κόμη γιολογικ φιλοπραγμοσύνη. Γιατί στν Αγινα, στ νησι το ονίου κα λλου διαλαλονται καθημεριν τόσα θαύματα; Σ τί στερε δικός μας γιος; ατια πρέπει ν βρίσκεται σέ μας. κενος κανε κα συνεχίζει ν κάνει ,τι παγορεύει γάπη τς θείας ψυχς το δι τς πρ τν Θεσσαλονικέων κεσίας του πρς Θεόν. κενος πέτυχε ν το δοθε δεια ν πιστρέψει στος συμπατριτες του. Μοναχικός μας περιμένει ρες τελείωτες κάθε μέρα στ λάρνακά του ν λθουμε ν το κμυστηρευθομε ελαβικά τους πόνους κα τ ατήματά μας. σεπτς ποιμενάρχης κάνει κι ατς τ χρέος του. κολουθώντας τν προτροπ πο κάνει στ τέλος το λόγου το ν γίοις προκάτοχός του Γρηγόριος κα μιμούμενος τν πίσης προκάτοχό του γιο Συμεν «πολυπλασιάζει» τν πανηγύρι στν Μεγαλομάρτυρα κα προσπαθε μ κάθε μέσο ν νισχύσει τν ελάβεια το ποιμνίου του πρς ατόν. Σ μς πομένει ν τν κολουθήσουμε.
Κα δι ν καταλήξουμε τν μιλία μας πάλι μ τος λόγους το γίου Γρηγορίου, ς παρακαλέσουμε ν ξιωθομε, μ τν πρς Θεν κεσία κα πρεσβεία το γίου νδοξου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου, κα «τς τελεύτητου τν σωζομένων πανηγύρεως ν ορανος, ς γένοιτο πάντας μς πιτυχεν χάριτι κα φιλανθρωπία το Κυρίου μν ησο Χριστο, πρέπει δόξα, κράτος, τιμ κα προσκύνησις σν τ νάρχω ατο Πατρ κα τ Παναγίω Πνεύματι νν κα ε κα ες τος αώνας τν αώνων. μήν».
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ
ΤΕΥΧΟΣ 5
Σεπτέμβριος - κτώβριος 1989

1. μιλία κφωνηθεσα στν Ι. Να το γίου Δημητρίου στν Θεσσαλονίκη στς 23-10-1984
2. Μετάφρασις τς μιλίας στυς χουν πρόσφατα δημοσιευθ στ βιβλία:
Π. Χρήστου, Γρηγορίου το Παλαμ, παντα τ ργα, τ. 11, σ. 163 κ. ξ., λληνες Πατέρες τς κκλησίας 79, Θεσσαλονίκη 1986.
γίου Γρηγορίου το Παλαμ, Λόγοι: α) Ες τ Εσόδια τς Θεοτόκου β) Ες τν γιον Δημήτριον. κδοσις ερς Μονς Μεγίστης Λαύρας το γίου θανασίου, γιον ρος 1987, σ. 55 κ.ξ. ("...μεταγλωτισθες ες τ πλον π νωνύμου").
3. Βλ. Ι. Φουντούλη, "Μεγάλη βδομς" το γίου Δημητρίου, Κείμενα Λειτουργικς 17, Θεσσαλονίκη 1979
4. βλ. ωακεμ 'βηρίτου, ωάννου Σταυρακίου, Λόγος ες τ θαύματα το γίου Δημητρίου, Μαχεδονιχ τ. 1, θεσσαλονίκη 1940, σ. 351 κ. ξ.
5. πρβλ. Ρώμ. ' 6

6. πρβλ. Ρώμ. ' 10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.