25 Ιαν 2010

Ἄς… τραγουδήσουμε λοιπόν. Ἄνοιξε το Τριώδιο!



«ν χορδας...». Τοιχογραφία Ι.Μ. Βαρλαάμ. Μετέωρα 16ος α.


λλά τί εναι τό Τριώδιο;

Σήμερα λοιπόν, καθώς λέμε, ρχίζει νοίγει τό Τριώδιο. λλά τί εναι τό Τριώδιο καί τί ννοομε, ταν λέμε τι ρχίζει τό Τριώδιο, καί τί εναι κκλησιαστική περίοδος το Τριωδίου; Γι’ ατά τά πράγματα λοιπόν θά μιλήσουμε τώρα. Πρτα – πρτα τό Τριώδιο εναι να πό τά λειτουργικά βιβλία τς κκλησίας. Στό βιβλίο ατό περιέχονται σχεδόν κάθε μέρα μνοι, πού λέγονται Τριώδια, μνοι δηλαδή μέ τρες δές. Ο μνοι ατοί γενικά λέγονται Κανόνες. Ο Κανόνες, στήν ρτια μορφή τους καί ντίθετα πρός τά Τριώδια, ποτελονται πό ννέα δές. Τί εναι ο δές; Εναι μάδες πό τέσσερα ς πέντε καί περισσότερα τροπάρια, πού ψάλλονται λα μέ τόν διο τρόπο. ν λοιπόν ο Κανόνες εναι μνοι μέ ννέα δές, τά Τριώδια εναι μικρότεροι μνοι μέ τρες μόνο δές. δή εναι τό ερό τραγούδι. πό τά Τριώδια λοιπόν ατά, λέγεται καί τό βιβλίο Τριώδιο.

λα ατά ς δ εναι να νιαρό μάθημα. Κι μως ατά παλαιότερα ο χριστιανοί τά ξεραν καί δέν σαν περιττά γιά τήν εσέβειά τους. ντίθετα, ατά καί σα γίνονται καί λέγονται στήν κκλησία, σαν κενα, πού χαρακτήριζαν τήν ρθόδοξη εσέβεια. ερή μνολογία, βυζαντινή ψαλμωδία, καί θεία λατρεία γενικά της κκλησίας, μαζί μέ τήν νάγνωση τν Γραφν καί τό θεο κήρυγμα εναι τά ερά γράμματα καί παιδεία τν ρθοδόξων. Γιά μς τούς λληνες εναι καί θνική μας γλώσσα, γιατί λα ατά εναι γραμμένα στά λληνικά, καί θεία Γραφή καί ο ερές κολουθίες. Ατό γιά τό θνος μς εναι να ξαιρετικό προνόμιο.

Τριώδιο λέγεται καί κκλησιαστική περίοδος πό σήμερα ς τό Πάσχα, πειδή λο ατό τό χρονικό διάστημα, εναι σέ χρήση τό λειτουργικό βιβλίο το Τριωδίου. Δηλαδή, ο τέσσερις βδομάδες πρίν πό τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο πέντε βδομάδες τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή ς τό Σάββατο το Λαζάρου, καί Μεγάλη βδομάδα. Σ’ ατές μως τίς μερες πρέπει νά προσθέσουμε καί τίς λλες κενες το Πεντηκοσταρίου, πό τό Πάσχα δηλαδή μέχρι τήν Κυριακή τν γίων Πάντων. Τό Πεντηκοστάριο εναι να δεύτερο λειτουργικό βιβλίο, συνέχεια στό Τριώδιο. κκλησιαστική λοιπόν περίοδος, πού ρχίζει σήμερα, κλείνει τήν Κυριακή τν γίων Πάντων. Ατή περίοδος εναι τέσσερις μνες, πό τά τέλη το χειμώνα ς τίς ρχές το καλοκαιριο.

λη ατή περίοδος, μέ λες μαζί τίς Κυριακές, εναι ο κινητές ορτές το κκλησιαστικο χρόνου. Λέγονται κινητές, γιατί λλάζουν μερομηνίες καί κινονται πότε πρώιμα καί πότε ψιμα. Ατές ο ορτές εναι δεμένες μέ τή μεγάλη ορτή το Πάσχα, τήν ποία καί κολουθον. Καί εναι γνωστό τι γιά διάφορους λόγους, πού δέν θά πομε τώρα, ορτή το Πάσχα ορτάζεται λλοτε πρώιμα κι λλοτε ψιμα.

λα ατά ς μή τά πάρουμε σάν να στεγνό μάθημα. Δέν κερδίζουμε τίποτε, ν μάθουμε περισσότερα καί δέν χάνουμε ν ξέρουμε λιγότερα. Τό ζήτημα εναι πώς ατά τά πράγματα τά ζομε μέσα μας ς ρθόδοξοι. Ατή λειτουργική τάξη καί παράδοση τς κκλησίας μς εναι ζυμωμένη μέ τή ζωή τν πατέρων μας. Καί δέν εναι λίγο νά κρατμε τήν πίστη τν προγόνων μας καί νά πιστεύουμε τι Θεός μς εναι « Θεός τν πατέρων μν», καθώς κκλησία τό ψάλλει κάθε μερα στήν ερή κολουθία. λη περίοδος το Τριωδίου εναι γιά τούς ρθόδοξους χριστιανούς καιρός μετανοίας, προσευχς καί νηστείας. Γι’ ατό κι πό σήμερα, πού νοίγει τό Τριώδιο, κάθε πιστός προσεύχεται κατανυκτικά καί ψάλλει· «τς μετανοίας νοιξόν μοί πύλας, Ζωοδότα…». μήν.

(+πισκ. Διονυσίου Λ. Ψαριανο, Εκόνες μψυχοι)

ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.