Ἀπό τό βιβλίο ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ τοῦ Νικολάου Σωτηροπούλου, θεολόγου - φιλολόγου, σύγχρονου ἀγωνιστή καί ὁμολογητή τῆς Πίστεως.
Ὅπως ὁ Ἰησοῦς ἐν ὄψει τῆς θανατώσεώς του ἤλεγξε μέ καυστική γλῶσσα τούς Ἰουδαίους, ἔτσι καί ὁ Στέφανος τούς ἐλέγχει μέ δριμύτητα καί τούς ὀνομάζει σκληροτράχηλους, σκληρόκαρδους καί ἀνυπάκοους. Τό Ἅγιο Πνεῦμα τοῦ δίνει μέγιστο βαθμό ὁρμῆς καί φλόγας, γιά νά καταγγείλῃ τά ἐγκλήματα τῶν προφητοκτονιῶν καί τῆς χριστοκτονίας.
Ὁ δριμύς καί καυστικός ἔλεγχος τοῦ Στεφάνου κατά τῶν ἀρχόντων τοῦ Ἰσραήλ καί τῶν ὁμοίων σέ ἀσέβεια Ἰουδαίων διδάσκει, ὅτι οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ ὀφείλουν νά ἐλέγχουν μέ κάθε παρρησία τούς ἀσεβεῖς, ὅσο ψηλά καί ἄν βρίσκωνται σέ θέσεις καί ἀξιώματα. Ὅσο μάλιστα ψηλότερα βρίσκονται, τόσο αὐστηρότερα πρέπει... νά τούς ἐλέγχουν.
Ποῦ εἶναι λοιπόν αὐτοί πού λένε, ὅτι δέν ἐπιτρέπεται ὁ ἄνθρωπος νά κρίνῃ καί νά χρησιμοποιῇ σκληρή γλῶσσα; Δέν ἐπιτρέπεται νά κρίνῃ μέ τήν ἔννοια τῆς ἐμπαθοῦς κατακρίσεως. Ἐπιτρέπεται ὅμως καί ἐπιβάλλεται νά κρίνῃ μέ τήν ἔννοια τοῦ ἐλέγχου. Ἄλλο κατάκρισις καί ἄλλο ἔλεγχος.
Ἀλλοίμονο σέ ὅσους δέν ἀγανακτοῦν καί δέν ὀργίζονται καί δέν διαμαρτύρονται γιά τήν ἀσέβεια ἐντόνως. Αὐτοί δέν εἶναι πνευματοφόροι ἄνθρωποι, ἀλλ’ ἀπνευμάτιστοι. Αὐτοί δέν εἶναι πρᾶοι, ἀλλά δειλοί, καιροσκόποι, ὀλιγόπιστοι, ἀδιάφοροι.
Ἀλλοίμονο, ἐπίσης, σ’ ὅσους δέν ἔχουν τήν δύναμι νά ἐλέγξουν τούς ἀσεβεῖς, ἀλλά ἐλέγχουν καί κατακρίνουν τούς ὀλίγους εὐσεβεῖς, οἱ ὁποῖοι τολμοῦν νά ἐλέγχουν τό ἀποθρασυνθέν κακό!
Γιά τήν ἀντιγραφή
Φ.Μ.
Ὁ δριμύς καί καυστικός ἔλεγχος τοῦ Στεφάνου κατά τῶν ἀρχόντων τοῦ Ἰσραήλ καί τῶν ὁμοίων σέ ἀσέβεια Ἰουδαίων διδάσκει, ὅτι οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ ὀφείλουν νά ἐλέγχουν μέ κάθε παρρησία τούς ἀσεβεῖς, ὅσο ψηλά καί ἄν βρίσκωνται σέ θέσεις καί ἀξιώματα. Ὅσο μάλιστα ψηλότερα βρίσκονται, τόσο αὐστηρότερα πρέπει... νά τούς ἐλέγχουν.
Ποῦ εἶναι λοιπόν αὐτοί πού λένε, ὅτι δέν ἐπιτρέπεται ὁ ἄνθρωπος νά κρίνῃ καί νά χρησιμοποιῇ σκληρή γλῶσσα; Δέν ἐπιτρέπεται νά κρίνῃ μέ τήν ἔννοια τῆς ἐμπαθοῦς κατακρίσεως. Ἐπιτρέπεται ὅμως καί ἐπιβάλλεται νά κρίνῃ μέ τήν ἔννοια τοῦ ἐλέγχου. Ἄλλο κατάκρισις καί ἄλλο ἔλεγχος.
Ἀλλοίμονο σέ ὅσους δέν ἀγανακτοῦν καί δέν ὀργίζονται καί δέν διαμαρτύρονται γιά τήν ἀσέβεια ἐντόνως. Αὐτοί δέν εἶναι πνευματοφόροι ἄνθρωποι, ἀλλ’ ἀπνευμάτιστοι. Αὐτοί δέν εἶναι πρᾶοι, ἀλλά δειλοί, καιροσκόποι, ὀλιγόπιστοι, ἀδιάφοροι.
Ἀλλοίμονο, ἐπίσης, σ’ ὅσους δέν ἔχουν τήν δύναμι νά ἐλέγξουν τούς ἀσεβεῖς, ἀλλά ἐλέγχουν καί κατακρίνουν τούς ὀλίγους εὐσεβεῖς, οἱ ὁποῖοι τολμοῦν νά ἐλέγχουν τό ἀποθρασυνθέν κακό!
Γιά τήν ἀντιγραφή
Φ.Μ.
ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ! ΜΠΡΑΒΟ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάπως ασχετο για την Μενδώνη . Για το παπούτσι στην Ακρόπολη δεν υπάρχει αλλόκοτη τέχνη ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ μικρό αλλά πολύ ωφέλιμο απόσπασμα από το εξαίρετο βιβλίο <> του μακαριστού Ομολογητή Θεολόγου Νικολάου Σωτηρόπουλου, με διδάγματα από τον δριμύ έλεγχο του αγίου Στεφάνου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλο ο έλεγχος που είναι αναγκαίος, άλλο η κατάκριση
Ο δριμύς καί καυστικός έλεγχος του Στεφάνου κατά των αρχόντων του Ισραήλ καί των ομοίων σέ ασέβεια Ιουδαίων διδάσκει, ότι οι άνθρωποι του Θεού οφείλουν νά ελέγχουν μέ κάθε παρρησία τούς ασεβείς, όσο ψηλά καί αν βρίσκωνται σέ θέσεις καί αξιώματα. Όσο μάλιστα ψηλότερα βρίσκονται, τόσο αυστηρότερα πρέπει νά τούς ελέγχουν. Πού είνε λοιπόν αυτοί πού λένε, ότι δέν επιτρέπεται ο άνθρωπος νά κρίνη καί νά χρησιμοποιή σκληρή γλώσσα; Δέν επιτρέπεται νά κρίνη μέ τήν έννοια της εμπαθούς κατακρίσεως. Επιτρέπεται όμως καί επιβάλλεται νά κρίνη μέ τήν έννοια του ελέγχου. Άλλο κατάκρισις καί άλλο έλεγχος.
Μικρό απόσπασμα από τη ερμηνεία του κεφ. ζ’, στ. 51-53, σελίδα 165 του ωραιότατου ερμηνευτικού βιβλίου του μακαριστού Ιεραπόστολου Θεολόγου Νικολάου Σωτηρόπουλου, <>.
https://niksothropoulos.wordpress.com/2015/08/03/a-970/
ANAΓKH ΠAPPHΣIAΣ,
ΑπάντησηΔιαγραφήεξαίρετο άρθρο του μακαριστού Θεολόγου Νικολάου Σωτηρόπουλου,
https://niksothropoulos.wordpress.com/2012/06/05/ana%ce%b3kh-%cf%80apph%cf%83ia%cf%83-%ce%b5%ce%be%ce%b1%ce%af%cf%81%ce%b5%cf%84%ce%bf-%ce%ac%cf%81%ce%b8%cf%81%ce%bf-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%ba-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%bb%ce%ac%ce%bf%cf%85-%cf%83/
Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Το παρακάτω το οποίο θα γράψω το άκουσα από τον πατήρ Σαράντη Σαράντο. Ο Χριστός μας έλεγξε αλλα ήταν τέλειος Θεός καρδιογνώστης και απαθής. Δεν έλεγξε με εμπάθεια αλλά από αγάπη για διόρθωση. Οι Άγιοι μας ακριβώς το ίδιο διότι είχαν φτάσει στην κατάσταση της νεκρός των παθών και του κατά χάριν φωτισμού. Δηλαδή ότι έκαναν το έκαναν απαθώς. Αυτό μας συμβουλεύει και ο απόστολος παύλος εάν θυμάμαι καλά στην προσβρωμένους επιστολή να καθαριστούμε από τα πάθη ούτως ώστε να δεχόμαστε τον φωτισμό και τη χάρη του Θεού έχοντας λοιπόν αποκτήσει το χάρισμα της διακρίσεως πού προέρχεται από τον αγιασμό και την καθαρότητα, θα μπορούμε να ξέρουμε πότε πρέπει να μιλήσουμε, εάν πρέπει να μιλήσουμε και τι να πούμε. Στο κείμενο των πράξεων των αποστόλων φέρεται ότι τα μέλη του συνεδρίου σαν και κοίταξαν το πρόσωπο του στεφάνου και ήταν ως πρόσωπο αγγέλου από τη χάρη του θεού. Εμείς όταν ελέγχουμε είμαστε σε τέτοια κατάσταση; Σε διαφορετική περίπτωση ότι λέμε είναι απαύγασμα των παθών μας. Δηλαδή με ένα λόγο βγάζουμε τα πάθη μας. Αυτό το αντιλαμβάνεται ο άλλος και αντιδρά δεν το δέχεται. Όταν όμως ελέγχεις από αγάπη και για το καλό ο άλλος το καταλαβαίνει τις περισσότερες φορές και είναι δεκτικός διότι η ψυχές επικοινωνούν. Εκεί στο ευαγγέλιο λέει κάπου ότι ο ηρώδης πήγαινε στη φυλακή και άκου για τον έλεγχο του ιωάννου του προδρόμου. Γιατί το έκανε αυτό; το έκανε διότι καταλάβαινε ότι ο πρόδρομος ότι λέει το λέει για το καλό του λέει από αγάπη δεν το λέει εμπαθώς. Αυτό είναι το θεμέλιο της διδασκαλίας όλων των αγίων της εκκλησίας μας οι αν δεν έχουμε φτάσει στην καθαρότητα των αγίων δεν μπορούμε να ελέγχουμε από αυτός και δημιουργούμε μεγαλύτερη βλάβη τόσο στον εαυτό μας αλλά κυρίως στους άλλους. Γιατρέ θεράπευσε πρώτα τον εαυτό σου ούτως ώστε να έχεις τη δυνατότητα να θεραπεύσεις και τους άλλους. ΧΡΙΣΤΌΣ ΑΝΈΣΤΗ .
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχεις δίκαιο Τάσο. Δεν είναι ανάγκη να φθάσει κανείς στην καθαρότητα των αγίων για να ελέγξει σωστά και δίκαια, χωρίς κακό πάθος.
ΔιαγραφήΕπιπλέον δεν υπάρχει επιστολή του Αποστόλου Παύλου "προςβρωμένους" όπως γράφεις.
κ Τάσο ,σωστά λέτε ότι ο Τίμιος Πρόδρομος έκανε τον έλεγχο χωρίς εμπάθεια . Εμείς οι εμπαθείς αν είμασταν σύγχρονοι του Ηρώδου , έπρεπε να του πούμε ότι καλώς κάνει ;
ΔιαγραφήΈχεις λάθος Τάσο στο σχόλιο σου 11:48 π.μ.
ΔιαγραφήΕκτός απο τους αγίους, μπορούν οι άλλοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί που δεν έχουν φθάσει ακόμα στην αγιότητα αλλά έχουν ευθύτητα, αγάπη και δικαιοσύνη και Ορθόδοξη κρίση, να ελέγχουν σωστά και ορθόδοξα τους άλλους, χωρίς εμπάθεια και να ωφελούνται όσοι θέλουν να ωφεληθούν.
Διαφορετικά δεν θα έπρεπε να ελέγχει κανείς κανέναν. Διότι ποιός μπορεί να πει, ότι είμαι άγιος και γι΄ αυτό ελέγχω; Και ο αληθινός άγιος μπορεί να πει τέτοιο λόγο; Οι άγιοι λένε ποτέ ότι είναι άγιοι;
ΠΑΤΗΡ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ:
ΑπάντησηΔιαγραφή... Ἡ ἐμπαθὴς κρίσις λοιπὸν δὲν ἐπιτρέπεται, ἡ ἀμερόληπτη καὶ δικαία κρίσις ἐπιτρέπεται. Ἑπομένως ἡ κρίσις δὲν εἶνε κατάκρισις. Ὅπως ἐπίσης καὶ ὁ ἔλεγχος δὲν εἶνε κατάκρισις. Τί θὰ πῇ ἔλεγχος; Ἔλεγχος θὰ πῇ παρατήρησις ἢ ὑπόδειξις ἢ ἐπίπληξις, ποὺ πρέπει νὰ κάνουμε σὲ κάποιον ἀδελφό μας ἐὰν ἔχουμε ἀγάπη. Τὸ λέει ὁ Χριστός• Βλέπεις τὸν ἄλλο νὰ σφάλλῃ; Ἂν λοιπὸν τὸν ἀγαπᾶς, πλησίασέ τον καὶ ὑπόδειξέ του ποῦ σφάλλει. Σὲ ἄκουσε; τὸν ἔσωσες• δὲν σὲ ἄκουσε; ἔ, αὐτὸς θὰ ἔχῃ τὸ κρίμα (βλ. Ματθ. 18,15-17). Ὁ ἔλεγχος λοιπὸν ὄχι μόνο ἐπιτρέπεται ἀλλὰ καὶ ἐπιβάλλεται ὡς ἱερὸ καθῆκον.
....................................
Εἶσαι ἱερεὺς ἢ καὶ ἐπίσκοπος; Ὤ, τότε πρέπει νὰ εἶσαι ἄγρυπνος στὸ ποίμνιό σου. Κι ἂν κάποιοι ἁμαρτάνουν δημοσίως, νὰ τοὺς ἐλέγξῃς, διαφορετικὰ ἔχεις εὐθύνη μεγάλη. Κι ἂν ἀκόμη ὅλοι σὲ μισήσουν, σὲ ποτίσουν κώνειο, σὲ σταυρώσουν, ἐσὺ νὰ πῇς τὴν ἀλήθεια, «τὰ σῦκα σῦκα, καὶ τὴ σκάφη σκάφη».
..............................................
Νά λοιπόν, σᾶς ξεκαθάρισα τὰ πράγματα• ἄλλο κρίσις, ἄλλο ἔλεγχος, ἄλλο κατάκρισις.Ἔχεις κάποια ὑπεύθυνη θέσι; κάνε τὸν ἔλεγχό σου μὲ πόνο ψυχῆς• ὄχι ἄσπλαχνα καὶ βάναυσα, ἀλλὰ μὲ δάκρυα. Καὶ νὰ τὸ ξέρῃς• σὺ θὰ πεθάνῃς (ὁ πατέρας, ὁ δάσκαλος, ὁ ἀξιωματικός, ὁ παπᾶς), ἀλλὰ θὰ σ᾽ εὐγνωμονοῦν.
Κατάλληλη η επιλογή των φράσεων του μακαριστού Μητροπολίτη Αυγουστίνου Καντιώτη, από τον κ. Μιχαήλ Φώτιο προς απάντηση του σχολιαστή Τάσου.
ΔιαγραφήΠοια πρέπει να είναι η αντιμετώπιση , των δαιμονικώς βλασφημούντων της πινακοθήκης ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑξίζει να δώσουμε πολύ προσοχή στο κομμάτι του μεγάλου Ορθόδοξου αγωνιστή Θεολόγου Νικολάου Σωτηρόπουλου για τον έλεγχο και την κατάκριση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι διάφοροι κακοδιδάσκαλοι, οι ευρισκόμενοι ουσιαστικά ή και τυπικά έξω της Εκκλησίας και αλλά και ορισμένοι κληρικοί και θεολογούντες, δεν θέλουν να ελέγχονται και ονομάζουν τον έλεγχο, κατάκριση.
Αντιαιρετικός Ρωμιός