8 Δεκ 2012

Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα Κυριακῆς Ι΄ Λουκᾶ (Γαλάτας Δ' 22-27)

Γράφει ὁ π. Ἰωὴλ Κωνστάνταρος
Τὴν σύλληψιν τῆς Ἁγίας Ἄννης, τῆς μητρὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἑορτάζει ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία τὴν Κυριακή. Γι' αὐτὸ καὶ τὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς θείας λατρείας, κάνει λόγο γιὰ γονεῖς καὶ παιδιά.  Ὁ Ἀποστολικὸς λόγος μᾶς μεταφέρει στὴν περίοδο τῆς προετοιμασίας, δηλ. στὴν Παλαιὰ Διαθήκη. Στὸν ἔνδοξο Πατριάρχη Ἀβραάμ, ὁ ὁποῖος ἀπέκτησε δύο υἱούς, τὸν ἕνα ἀπὸ τὴν Ἄγαρ καὶ τὸν ἄλλον, τὸν μετέπειτα Πατριάρχη Ἰσαὰκ ἀπὸ τὴν Σάρρα.  Γιὰ ὅσους μελετοῦν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, τὰ περιστατικὰ εἶναι γνωστά.
Ἡ Σάρρα ἦταν στείρα, καὶ σὲ βαθὺ γῆρας γέννησε τὸν Ἰσαάκ, ὅπως εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ Θεός. Ἀλλὰ καὶ ἡ Ἄννα, ἡ μητέρα τῆς Παναγίας μας, ἦταν τὸ ἴδιο καὶ αὐτὴ στείρα, καὶ ἔπειτα ἀπὸ ταπεινώσεις καὶ θερμὲς προσευχές, κατὰ θείαν εὐδοκίαν, ἔφεραν μὲ τὸν σύζυγό της Ἰωακείμ, τὸν καλύτερο καὶ γλυκύτερο καρπὸ ποὺ θὰ μποροῦσε ἡ γῆ νὰ προσφέρει στὸν Θεό. Τὴν θυγατέρα τοὺς Μαριάμ, ἡ ὁποία στὴν συνέχεια ἔγινε ἡ Κυρία Θεοτόκος. Τὸ πρόσωπο δηλ.ποῦ ἔφερε τὸν Θεὸ στὴ γῆ!
Ἡ σημερινὴ λοιπὸν ἑορτή, ἀλλὰ καὶ αὐτὸ τὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, μᾶς ὁδηγοῦν στὸ νὰ δοῦμε τὸ μυστήριο τοῦ γάμου μὲ τὸ ἐπακόλουθο αὐτοῦ, θαυμαστὸ ἀλλὰ καὶ πολὺ σοβαρὸ ἀπὸ κάθε ἄποψη, γεγονὸς τῆς τεκνογονίας.  Βεβαίως, ὅπως ὅλοι θὰ πρέπει νὰ γνωρίζουμε, στὴν ἐποχὴ τῆς χάριτος, δηλ. μέσα στὴν Ἐκκλησία ποὺ ζοῦμε, δὲν τίθεται, δὲν πρέπει νὰ τίθεται θέμα....
 περὶ προσβολῆς καὶ ταπεινώσεως τῶν συζύγων, ὅταν αὐτοὶ δὲν ἔχουν τέκνα. Ὅταν δηλ. δὲν τοὺς ἔχει δώσει ὁ Θεός, ὅπως συνέβαινε στὸν χῶρο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Καὶ τονίζουμε τὸν Θεό, διότι τὸ νὰ ἔρθει ἕνας νέος ἄνθρωπος στὴν ὕπαρξη, εἶναι κυρίως δῶρον τοῦ Θεοῦ. Ἑπομένως, καμμία πικρία ἀπὸ ἀνθρωπίνης καὶ συζυγικῆς πλευρᾶς δὲν πρέπει νὰ ὑφίσταται ὅταν δὲν ὑπάρχουν μέσα στὸ γάμο τὰ τέκνα.
Ὁπωσδήποτε εἶναι πολὺ ἀνθρώπινο καὶ δικαιολογεῖται νὰ ὑπάρχει ἡ θέληση καὶ ἡ σπουδὴ γιὰ νὰ ἔρθει παιδὶ ἢ παιδιὰ μέσα στὴ συζυγία, ἀλλὰ σὲ καμμία τῶν περιπτώσεων δὲν μπορεῖ νὰ ὑποστηριχθεῖ ὅτι τὸ ζευγάρι (ποὺ ὄχι συνειδητά, ἐννοεῖται) δὲν ἔχει «καρπὸν κοιλίας», ἄρα καὶ δὲν ἔχει τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ.
Στὸ θέμα αὐτὸ θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ σημειώσει πολλά...
Πάντως, ἂς γνωρίζουν ὅσα ζευγάρια δὲν ἔχουν ἀκόμα, παρὰ τὶς ἐπιτρεπόμενες (ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ συνείδηση) προσπάθειες, ἀποκτήσει τέκνα, ἢ καὶ ἴσως δὲν θὰ ἀποκτήσουν (Κύριος οἶδε), ὅτι βρίσκονται μέσα στὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, τὸ ἴδιο ἀκριβῶς, ὅπως καὶ τὰ ζευγάρια, ποὺ χάριτι Θεοῦ, ἀπέκτησαν τέκνα. Θὰ ἔρθει μάλιστα καὶ ἡ στιγμὴ ποὺ θὰ δοξάσουν τὸν Θεό, ἀκριβῶς γι' αὐτὸ ποὺ τώρα τοὺς φαίνεται πικρὸ καὶ ἀβάσταχτο... Ἑπομένως, ὅπως σὲ κάθε περίπτωση, ἔτσι καὶ τώρα, ἐκ βάθους καρδίας ἂς ἀναφωνοῦμε «Δόξα τῷ Θεῶ, πάντων ἕνεκεν»!
Καὶ ἂς περάσουμε τώρα νὰ δοῦμε τὸ Μυστήριο τοῦ Γάμου καὶ τὸ εὐλογημένο γεγονὸς τῆς τεκνογονίας, ὅταν αὐτὸ βεβαίως λειτουργεῖ στὴ σωστή του καὶ φυσιολογική του βάση.
Ἀναμφιβόλως, εἶναι πολὺ μεγάλο πράγμα ὁ ἄνθρωπος νὰ ζεῖ τὴν κατὰ φύσιν ζωή, μέσα στὸ μυστήριο τοῦ Γάμου, τὸ ὁποῖο ἀποτελεῖ τύπο τοῦ Μεγάλου Μυστηρίου, τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας Του. «Τὸ Μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστὶν» (Ἐφεσ. Ἐ΄ 32). Ἀλλὰ χρειάζεται μία διευκρίνηση στὸ σημεῖο αὐτό, διότι ἀρκετοὶ εἶναι αὐτοὶ ποὺ τὸ παρανοοῦν, νομίζοντας ὅτι τὸ Μέγα Μυστήριο εἶναι ὁ Γάμος. Ὄχι, τὸ Μέγα Μυστήριο εἶναι ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Ἐκκλησία Του. Τὸ ἐπεξηγεῖ μάλιστα ὁ ἴδιος ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, εὐθὺς ἀμέσως: «Ἐγὼ δὲ λέγω, εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν»!
Μέσα λοιπὸν σὲ αὐτὸ τὸ εὐλογημένο πλαίσιο τοῦ γάμου, ἔρχεται ὡς εὐλογία τοῦ Θεοῦ, καὶ ὡς φυσικὸ ἐπακόλουθο ἡ τεκνογονία. Συγκλονιστικό, πράγματι! Ὁ μικρὸς ἄνθρωπος νὰ καθίσταται συνδημιουργός του Θεοῦ καὶ νὰ ἀκούουν οἱ γονεῖς μὲ σεβασμὸ καὶ ἀγάπη, νὰ τοὺς φωνάζουν τὰ τέκνα τους, «πατέρα» καὶ «μητέρα»!
Κυρίως ὅμως εἶναι μέγα καὶ ὑψηλό, μέσω τοῦ μυστηρίου τοῦ Γάμου, νὰ συνεχίζει ὁ ἄνθρωπος τὸ μεγάλο ἔργο τοῦ Θείου Δημιουργοῦ!
Ἔτσι λοιπόν, ἀξιώνεται καὶ ὁ ἄνθρωπος, ὅπως ἤδη τονίσαμε, νὰ ἀποκαλεῖται «πατέρας», ἐν σχετικὴ ἐννοία, διότι ἐν ἀπολύτω ἐννοία «Πατέρας» εἶναι μόνον ὁ Θεός!
Αὐτὸς εἶναι ὁ προορισμὸς τοῦ ἔγγαμου βίου. Ὁ σύζυγος καὶ ἡ σύζυγος, μέσω τῆς τεκνογονίας, ὅπου συντελεῖται καὶ ἡ ψυχοσωματικὴ ὁλοκλήρωση τῆς ἐν Χριστῷ ἀγάπης, νὰ βοηθήσουν ὁ ἕνας τὸν ἄλλο, ὥστε τελικῶς νὰ καταστοῦν, μαζὶ μὲ τὰ δῶρα τοῦ Θεοῦ, τὰ τέκνα τους, οὐρανοπολίτες.
Κατ' ἀρχὰς μὲν ὡς συνειδητὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, νὰ ζοῦν τὴν Ὀρθόδοξη πνευματικότητα, τὴν μυστηριακὴ καὶ ἐν γένει πνευματικὴ ζωή, ὅταν δὲ θελήσει ὁ Κύριος, νὰ περάσουν στὴν θριαμβεύουσα ἐν οὐρανοῖς Ἐκκλησία, μὲ ὅλα τὰ μέλη τῆς οἰκογένειας, ὅπως συνέβη μὲ τὴν ἁγία οἰκογένεια τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, ἀλλὰ καὶ τόσες ἄλλες Χριστιανικὲς οἰκογένειες, ποὺ ἔζησαν μὲ ἱερὸ ἐνθουσιασμό, μὲ ἀγώνα καὶ μὲ συνέπεια τὴν αὐθεντικὴ εὐαγγελικὴ ζωή.
Νὰ ὑπογραμμίσουμε τώρα ὅτι ἡ συνειδητὴ ἄρνηση τῆς τεκνογονίας, προσβάλλει τὸ Πανάγιον καὶ σωστικὸν θέλημα τοῦ Θεοῦ; Νὰ ἀναπτύξουμε ὅτι ἡ κατάσταση αὐτὴ τῆς ἀποφυγῆς, φανερώνει ὀλιγοπιστία ἡ ὁποία δὲν διαφέρει καὶ πολὺ ἀπὸ τὴν ἀπιστία, ἀφοῦ σὲ τελευταία ἀνάλυση καὶ τὰ  δύο φέρουν τὸ ἴδιο ἀκριβῶς ἀποτέλεσμα ὡς πρὸς τὸ θέμα τῆς τεκνογονίας;  Δηλ. τὸ ἐμπόδιο στὸ νὰ ἔρχονται νέες ἔμψυχες εἰκόνες τοῦ Θεοῦ στὴν ὕπαρξη;
Ὁπωσδήποτε, τοῦτο τὸ μεγάλο κακὸ συμβαίνει στὴν συνειδητὴ ἀποφυγὴ τῆς τεκνογονίας ἡ ὁποία καὶ ἀποτελεῖ θανάσιμο ἁμάρτημα, ἀφοῦ, πλὴν τῶν ἄλλων, ἐμποδίζει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸ νὰ κοινωνεῖ τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ...
Στὸ ἐρώτημα τώρα ποῦ ἀνακύπτει (βάσει τῆς ὀλιγοπιστίας ἢ τῆς ἄγνοιας στὴν καλύτερη περίπτωση), πόσα τέκνα θὰ πρέπει νὰ κάνει ὁ ἔγγαμος; Ἡ ἀπάντηση εἶναι πολὺ ἁπλή, ἀλλὰ ὅμως χρειάζεται μεγάλη πίστη γιὰ νὰ τὴν ἀποδεχτεῖ κανείς: «Ὅσα χαρίσει ὁ Θεός»!
Καὶ γιὰ νὰ προλάβουμε κάποιες ἐνστάσεις, ὅσον ἀφορᾶ τὰ οἰκονομικὰ μεγέθη ποὺ δυστυχῶς στραγγαλίζουν τὴ ζωή μας, προσθέτουμε ὅτι Αὐτὸς ὁ ὁποῖος ἔθρεψε πέντε χιλιάδες ἄνδρες, ἄνευ γυναικὼν καὶ παίδων, μὲ πέντε ἄρτους καὶ δύο ἰχθεῖς, ὁ Κύριος δηλ. Ἰησοῦς Χριστός, δὲν ἔχει καμμία ἀπολύτως δυσκολία, νὰ θρέψει δύο ἢ τρία ἢ πέντε ἢ καὶ δέκα ἀκόμα παιδιά. Τὰ παραδείγματα πολυτέκνων καὶ ὑπερπολυτέκνων οἰκογενειῶν ἀποδεικνύουν τοῦ λόγου τὸ ἀληθές.
Αὐτὸ φυσικὰ ἐὰν πιστεύουμε ὅτι ὁ Χριστὸς ὡς Θεὸς εἶναι ὁ ἴδιος «χθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτὸς καὶ εἰς τοὺς αἰώνας». Ἐὰν ἐπαναλαμβάνουμε πιστεύουμε, διότι ἐὰν δὲν πιστεύουμε, τότε θὰ καταντήσουμε στὴν παροῦσα ζωή, ὅπως δυστυχῶς ἀρκετοί, οἱ ὁποῖοι διερωτῶνται μέσα ἀπὸ τὴν κόλαση τῆς ἀπιστίας τους, τί χρειάζεται ὁ γάμος καὶ γιατί νὰ ὑπάρχει ἡ τεκνογονία...
Ἀναγκαία λοιπὸν προϋπόθεση τοῦ γάμου ἡ πίστις. Ἡ ζωντανὴ πίστις. Καὶ βλέποντας κανεὶς τὰ πράγματα στὴ σωστή τους διάσταση, κατανοεῖ πολὺ καλὰ ὅτι μὲ τὸν γάμο καὶ τὴν τεκνογονία, δὲν μπορεῖ κανεὶς νὰ παίζει, διότι κινδυνεύει τελικῶς νὰ χάσει τὴν ψυχή του. Φυσικὰ οἱ δυσκολίες τοῦ ἐν Χριστῷ ἐγγάμου βίου, εἶναι εὐλογίες οὐράνιες, μπροστὰ στὴν κατάρα, τοῦ νὰ μένει κανεὶς ἐκτὸς μυστηρίου καὶ νὰ κυλᾶ ἡ ζωὴ τοῦ μέσα στὰ «πάθη τῆς ἀτιμίας», καὶ τοῦτο γιὰ νὰ μὴ φορτωθεῖ τὶς οἰκογενειακές του εὐθύνες.
Ἀπὸ τὴν ἄλλη, βλέπει κανεὶς καὶ τὸ μίσος τοῦ διαβόλου ἐνάντιόν του θελήματος τοῦ Θεοῦ καὶ ἐναντίον τῆς τεκνογονίας. Βλέπει τὰ ὄργανα τοῦ ἐχθροῦ πῶς λυσσοῦν ἐναντίον τῶν ἔμψυχων εἰκόνων τοῦ Θεοῦ, καὶ τώρα κατάντησαν οἱ μισάνθρωποι, νὰ φορολογοῦν τοὺς ἥρωες πολυτέκνους,  θεωρώντας τοὺς μικροὺς ἀγγέλους, τὰ παιδάκια μας, ὡς τεκμήριο γιὰ φορολόγηση. Πράγματι, μόνο διεστραμμένα μυαλὰ θὰ μποροῦσαν νὰ σκεφθοῦν τέτοια πράγματα καὶ μόνο κολασμένες συνειδήσεις νὰ ὑπογράψουν τέτοιες κατάπτυστες νομοθετικὲς διατάξεις. Ἐδῶ, ὄντως, ἐὰν ὑπῆρχε ζωντανὴ Ἐκκλησιαστικὴ διοίκηση, θὰ μποροῦσε, καὶ θὰ ἐπιβαλλόταν νὰ ἐξαπολύσει τὰ ἀναθέματα καὶ τὰ ἐπιτίμια τῆς ἀκοινωνησίας, ποὺ δυστυχῶς...
Ὥστε, ἀπὸ τὴν στάση ποὺ κρατᾶ κανεὶς ἀπέναντι στὸν γάμο καὶ στὴν τεκνογονία, φανερώνει, θέλοντας καὶ μὴ ἐὰν ζεῖ ὁ Χριστὸς μέσα του ἢ ἐὰν ζεῖ ὁ κόσμος καὶ κινεῖται ἀπὸ τὴν ἐνέργεια τοῦ πονηροῦ. Ἀπὸ τὴν ἐν γένει στάση στὰ θέματα αὐτά, φαίνεται ἐὰν κανεὶς ἀγαπᾶ τὸν Θεὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους ἢ ἀντιθέτως τρέφει τὸ μίσος κατὰ τῆς εἰκόνας τοῦ Θεοῦ.
Ἐμεῖς, ὡς πιστοί, δὲν ἔχουμε παρὰ νὰ εὐχόμαστε καὶ νὰ προσευχόμαστε νὰ πραγματοποιεῖται ὁλονὲν καὶ περισσότερον ἡ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ «αὐξάνεσθε καὶ πληθύνεσθε». Ἐπίσης νὰ προσευχόμαστε καὶ νὰ ἀγωνιζόμαστε γιὰ τὸ ταλαίπωρο Ἑλληνικό μας Ἔθνος, τὸ ὁποῖο δυστυχῶς κατάντησε Ἔθνος γερόντων, καὶ ὁσονούπω, θὰ βρεθοῦμε μειονότητα μέσα στὴν πατρίδα μας.  Νὰ δεόμεθα ὥστε ὁ Θεὸς νὰ χαρίσει μετάνοια σ' ὅσους ἕως τώρα ἀκολούθησαν ἀντίθετη τακτικὴ στὰ θέματα αὐτά, καὶ τελικῶς ὡς Ἐκκλησία ἀλλὰ καὶ ὡς ἄτομα μεμονωμένα (τὸ κράτος ἀλώθηκε), νὰ βοηθοῦμε ὅσο δυνάμεθα τοὺς ἥρωες πολυτέκνους ἀδελφούς μας.
Ἀμὴν

7 σχόλια:

  1. Με όλο το σεβασμό, καλό θα είναι οι ιερομόναχοι να είναι περισσότερο φειδωλοί στο να συμβουλεύουν τους εγγάμους, και μάλιστα με γενικούς κανόνες και συνταγές. Οι πιστοί έχουν πνευματικούς πατέρες οι οποίοι είναι οι μόνοι έχοντες εξουσία να ρυθμίζουν τέτοια θέματα. Γενικούς κανόνες και ντιρεκτίβες βγάζουν μόνο οι Βρυξέλλες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι Ιερομόναχοι και μάλιστα οι Ιεροκήρυκες της Εκκλησίας μας, όχι μόνο μπορούν, αλλά έχουν ιερό χρέος και καθήκον να λένε τα πράγματα με τ' όνομά τους και να ορθοτομούν τον λόγο της αληθείας προς κάθε κατεύθυνση. Άλλωστε, όπως θα πρέπει να γνωρίζουμε, είναι και οι ίδιοι οι Ιεροκήρυκες Πνευματικοί Πατέρες και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις "ιδιαίτερες καταστάσεις" που υφίστανται μέσα στο γάμο. Αλλοίμονο όμως εάν λόγω των ιδιαιτεροτήτων και των εξαιρέσεων καταργήσουμε τους Κανόνες της Πνευματικής ζωής που υφίστανται και δεν ακούγεται η γενική και αντικειμενική αλήθεια. Βεβαίως, ας μη ξεχνούμε ότι "έχει τι πικρόν ο της αληθείας λόγος" και φυσικά οι Ιεροκήρυκες δεν πρέπει ποτέ να παύουν να κηρύττουν τόσο προφορικώς όσο και γραπτώς.
    Τώρα, όσον αφορά τα περί "ντιρεκτίβων" και "Βρυξελλών" μόνο σεβασμό δεν δείχνουν, με τον οποίο ξεκινά το παραπάνω σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θιγήκατε (το πήρατε προσωπικά;) και χάσατε τον ειρμό. Κανείς δεν είπε ότι δε δικαιούνται ή δεν υποχρεούνται να κηρύττουν οι ιεροκήρυκες. Κανείς δεν είπε να καταργήσουμε τους Κανόνες. Λέω όμως ότι κουράζει ο ζήλος πολλών ιερωμένων να δείχνουν στους "κοσμικούς" (τι όρος κι αυτός...) την ακρίβεια όλων των κανόνων, και μάλιστα για θέματα που οι ίδιοι δεν έχουν βιώσει. Έχουμε πνευματικούς, αυτοίξέρουν. Τέλος...
      (Πάντως, μια που μιλάμε εύκολα για τους Κανόνες και την τήρησή τους, θα με ενδιέφερε πολύ να δω να εφαρμόζονται από τους εν κόσμω μοναχούς ΟΛΟΙ οι Κανόνες που αφορούν το μοναχικό βίο, και ΟΛΕΣ οι υποσχέσεις που έδωσαν την ώρα της κουράς τους).

      Διαγραφή
    2. Κανείς δεν εθίγη και κανένας δεν πήρε προσωπικά τίποτε. Επειδή όμως και οι ιερωμένοι και ιεροκήρυκες της Εκκλησίας μας, είναι και αυτοί πνευματικοί, γι΄αυτό και όντως γνωρίζουν τα του γάμου από κάθε πλευρά. Το «επιχείρημα» ότι οι ίδιοι οι άγαμοι ιερωμένοι δεν έχουν βιώσει τα του γάμου και άρα δεν μπορούν να διδάσκουν στο θέμα αυτό, είναι το ολιγότερον, αστείο. Αλήθεια, ποιος έγραψε και ανέλυσε και κήρυξε καλύτερα τα του γάμου από τους Ιωάννη Χρυσόστομο, Μέγα Βασίλειο και Γρηγόριο Θεολόγο; Ουδείς όμως, διανοήθηκε να υποστηρίξει ότι οι ασκητές αυτοί επίσκοποι και ποιμένες, αφού δεν είχαν βιώσει οι ίδιοι τα του γάμου, άρα και δεν γνώριζαν.
      Τέλος...
      Όσον αφορά τώρα, το αν οι μοναχοί εφαρμόζουν τους κανόνες που αφορούν το μοναχικό βίο, αυτό όντως είναι ένα θέμα, αλλ΄εν προκειμένω εκτός θέματος.
      Μάλλον, «θιγήκατε (το πήρατε προσωπικά) και χάσατε τον ειρμό».

      Διαγραφή
  3. Κατ' αρχάς, για να μην παρεξηγηθούμε, ας ξανατονίσω ότι δε μιλών επί προσωπικού. Τα όσα παρατήρησα αφορούν στα λεγόμενα και όχι στο γράφοντα, που δε γνωρίζω κιόλας. Πάμε στο προκείμενο:

    Το κάνατε χειρότερο. Δε φαντάζομαι να υπαινίσσεστε ότι επειδή ο Χρυσόστομος και οι άλλοι Πατέρες μίλησαν για όλα τα θέματα που αφορούν την πνευματική ζωή με τρόπο ανεπανάληπτο, μπορεί σήμερα ο καθένας να συγκριθεί μαζί τους. Το ίδιο το γεγονός ότι μας φέρνετε παραδείγματα τόσους αιώνες πίσω, δείχνει ότι δεν είναι καθημερινά.

    Έπειτα, ως προς το "εκτός θέματος" ζήτημα που έθεσα, μάλλον κάνετε ότι δεν καταλάβατε, γιατί ενώ περιγράψατε τους Πατέρες ως "ασκητές επισκόπους και ποιμένες", θεωρείτε ασύνδετο με το θέμα μας το κατά πόσο οι σύγχρονοι ιερομόναχοι είναι πραγματικοί μοναχοί, δηλαδή έχουν ασκητικό βίωμα, αυτό που κατά τα λεγόμενά σας, και με βάση την εμπειρία της Εκκλησίας, έκανε τους Πατέρες να λάβουν τέτοια χάρη και φωτισμό ώστε, αν και μη έγγαμοι, να κατανοούν σε βάθος τα προβλήματα και τη θέση των εγγάμων.

    Θέλω να πω ότι αν οι σύγχρονοι ιερομόναχοι τηρούσαν αυστηρά το μοναχικό κανόνα τους και είχαν γνήσιο ασκητικό βίωμα, αντί να κατακεραυνώνουν τους "ολιγόπιστους" που αποφεύγουν την τεκνογονία, θα έβλεπαν πρώτα τη δική τους ευθύνη και τη δική τους πτώση -για να μην πω ότι θα θεωρούσαν τον ίδιο τον εαυτό τους υπαίτιο για την ολιγοπιστία των εγγάμων αδελφών τους, απολογούμενοι οι ίδιοι για τις αμαρτίες των άλλων...

    (Εννοείται βεβαίως, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ακούσομε από σύγχρονους ιερομονάχους τον έλεγχο του Ιερού Χρυσοστόμου προς τις σεμνές και σώφρονες εκείνες συζύγους που "παρὰ τὸ δοκοῦν ἐγκρατεύονται" με αποτέλεσμα να γίνεται "ἡ τούτων φιλοσοφία μοιχείας ὑπόθεσις". Είπαμε, ο Ιερός Πατήρ είχε πραγματικό ασκητικό βίωμα και γι' αυτό ένιωθε τους εγγάμους...)

    Έπειτα, μήπως θα έπρεπε περισσότερο από τους "ολιγόπιστους" εγγάμους που (νομίζουν ότι) δεν αντέχουν να κάνουν πολλά παιδιά, να μας ενοχλούν οι "γεροντάδες" που συνιστούν στους πιστούς να μαζεύουν τρόφιμα για την πείνα που θα έρθει, ΑΚΥΡΩΝΟΝΤΑΣ θεμελιώδη διδασκαλία ("μὴ μεριμνᾶτε" κλπ.) του ίδιου του Κυρίου, μαθαίνοντάς τους δηλαδή να είναι όχι απλώς ολιγόπιστοι αλλά εντελώς άπιστοι;

    Μήπως θα έπρεπε περισσότερο από τους "ολιγόπιστους" εγγάμους να μας ενοχλούν οι κληρικοί, και δη οι Μητροπολίτες, που μπροστά στη φοβερή "απειλή" να κοπεί από το κράτος η μισθοδοσία ή να συγχωνευθούν κάποιες ενορίες, ξεχνάνε και την πίστη και το "μὴ μεριμνᾶτε" και το "έχει ο Θεός", και τα τόσα ωραία και "πνευματικά" που τόσο εύκολα συνιστούν στους "ολιγόπιστους" εγγάμους όταν εκείνοι ανησυχούν για τα παιδιά τους;

    Το βάρος των γονιών, δυστυχώς, δεν το νιώθουν εύκολα οι σύγχρονοι ιερομόναχοι (εν πολλοίς αμόναχοι), γι' αυτό και τους στοχοποιούν τόσο εύκολα, όταν το να μεγαλώνεις έστω και ένα παιδί σήμερα είναι απίστευτα δύσκολη υπόθεση (πολύ δε περισσότερο το να μεγαλώνεις πολλά...). Η ευθύνη των ποιμένων για την κατάσταση της νεολαίας μας είναι τεράστια, πολύ μεγαλύτερη από την ευθύνη της πολιτείας. Είναι αυτοί οι ίδιοι που ενώ αφήνουν τη σύγχρονη οικογένεια παντελώς εκτεθειμένη και ανυπεράσπιστη (οι εξαιρέσεις δεν αναιρούν τον κανόνα -ξέρω ότι στην Κόνιτσα έχετε πολλές, αλλά δεν είναι έτσι παντού), είναι εύκολοι στα λόγια και τις υποδείξεις.

    Ευλογείτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Κύριος να σας ευλογεί.

    Εννοείται οτι δεν ομιλούμε επί προσωπικού. Χαρά μου θα ήταν μάλιστα να επικοινωνήσουμε και περισσότερο άμεσα, τηλεφωνικώς, διότι υπάρχουν και κάποιες αλήθειες που δεν μπορούν να γραφούν δημοσίως... Η επέκταση όμως σε νέα θέματα όπως «συλλογή τροφίμων» ή «μισθοδοσία κλήρου» και τόσα άλλα θέματα που υφίστανται στην Εκκλησία και στην κοινωνία μας, δεν έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη της αποστολικής περικοπής από την οποία και ξεκινήσαμε. Είναι κατανοητό πως δεν γίνεται να «μπούν όλα σ᾽ ένα σακκί» και εννοείται πως αυτά αποτελούν καταστάσεις που μας πονούν περισσότερο απ᾽ όσο μπορεί κανείς να φαντασθεί... Δοθείσης ευκαιρίας, θα ασχοληθούμε βεβαίως και με αυτά. Επί της ουσίας όμως του θέματος, οι απαντήσεις στις «ενστάσεις» ήδη έχουν δοθεί στα προηγούμενα και τελικώς, δεν υφίσταται διαφωνία. Απλώς, άλλη η υπόθεση του κηρύγματος που επιβάλλεται «urbi et orbi» να κηρύσσεται η αλήθεια (εν αγάπη βεβαίως), διότι άλλως κινδυνεύει ο ιεροκήρυκας να αποδοκιμασθεί απο τον Θεό διότι κρύβει τον λόγο του Θεού (κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή), και άλλη η υπόθεση της εξομολογήσεως (με τις όποιες ιδιαιτερότητες), την οποία και διακονεί και γνωρίζει και συμμερίζεται και πονά και ο ίδιος ο ιεροκήρυκας-πνευματικός, και άλλο θέμα η νόθευση με ψευδοκουλτουριάρικες ιδέες, που δυστυχώς κυκλοφορούν ολονέν και περισσότερο ανάμεσά μας, και καταστρατηγούν όχι μόνο την υπέρ φύσιν ζωήν της αγαμίας, αλλά και την κατά φύσιν ζωήν του ευλογημένου Γάμου. Το κήρυγμα πρέπει να στοχεύει και στην οικοδομή των πιστών, αλλά και στην καθαίρεση των πλανών που υφίστανται, γενικώς. Ουσιαστικά δηλαδή τα ίδια λέμε, από διαφορετική όμως πλευρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εντελώς συμπληρωματικά τώρα. Στο εάν μπορεί κανείς να ομιλεί σήμερα «Χρυσοστομικά» ή Πατερικά, δεν χρειάζεται καν να τίθεται τέτοιου είδους ερώτημα. Δόξα τω Θεώ, σε κάθε εποχή η Χάρις του Θεού φωτίζει και εμπνέει ανθρώπους της Εκκλησίας, στο να ορθοτομούν αλλά και να διώκονται ένεκεν αληθείας... «Οίσασιν οι μεμυημένοι». Δεν είναι καθόλου τυχαίο άλλωστε το γεγονός οτι οι σύγχρονοι Γεροντάδες και Πατέρες της Εκκλησίας μας, με αγωνιστικό, πατερικό και ησυχαστικό πνεύμα, φορείς της παραδόσεως, όχι στις ιδιαίτερες και προσωπικές περιπτώσεις της εξομολογήσεως (το τονίζω αυτό, ΟΧΙ στα της εξομολογήσεως), αλλά όταν γενικώς ομιλούν και γράφουν περί του μυστηρίου του Γάμου και περί τεκνογονίας, κηρύττουν ακριβώς στο πνεύμα που αναπτύχθηκε το αποστολικό μας θέμα. Τα CD, οι κασσέτες και τα βιβλία που κυκλοφορούν, είναι οι αψευδείς μάρτυρες της αληθείας. Και κάτι άλλο ακόμα. Ουδείς, απ᾽ όσους γνωρίζουν την πραγματικότητα, διανοήθηκε να υποστηρίξει πως το να μεγαλώνεις έστω και ένα παιδί σήμερα, είναι εύκολη υπόθεση. Καθόλου εύκολη. Όπως βεβαίως και το να μένει κανείς αγνός και καθαρός από την σαρκική αμαρτία μέχρι την ώρα του Γάμου του, και τίμιος έως και τον θάνατό του, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται αγώνα και «αίμα». Αλλά και το να είναι κανείς συνεπής στις ποικίλλες υποχρεώσεις του, ως πιστός, είναι μήπως εύκολο; Αλλά και η χριστιανική ζωή, γενικώς, είναι κάτι το απλό ή εύκολο; Είναι μαρτύριο! Εδώ όμως έγκειται και η αξία της πίστεώς μας! Πράγματι, «η βασιλεία των ουρανών βιάζεται και βιασταί αρπάζουσιν αυτήν» (Λουκ. ιστ´ 16). Δεν είναι λοιπόν εύκολος κανένας δρόμος, ούτε εκείνος του αγάμου, ούτε εκείνος του εγγάμου. Τούτο όμως μήπως σημαίνει ότι θα «ρίξουμε» τον Ευαγγελικό πήχυ και θα αλλοιώσουμε την οδόν των Αγίων, βάσει του υποκειμενισμού μας και της αδυναμίας μας; Θεός φυλάξοι!!! Και επί τέλους, αντί να βλέπουμε, από την μια, κάποιους ιερομονάχους που ίσως ξέφυγαν από την αποστολή τους (Κύριος οίδε), ή από την άλλη, κάποιους εγγάμους που έχουν «ισοπεδώσει» τα πάντα (Κύριος οίδε), και να τοποθετούμε τις περιπτώσεις τους ως «μαξιλαράκια» στη συνείδησή μας, είτε οι άγαμοι, είτε οι έγγαμοι, αποφεύγοντας τον σταυρό τών εν Χριστώ υποχρεώσεών μας, το καλύτερο θα είναι, αφού μάθουμε και γνωρίσουμε τα της πίστεως ως έχουν, αναλλοιώτως, να ξεκινήσουμε τον ανηφορικό δρόμο των Αγίων, εφαρμόζοντας στην πράξη τα όσα οι αυθεντικοί κήρυκες του Ευαγγελίου, καθηκόντως και εν φόβω Θεού κηρύττουν, έστω και αν ο γνήσιος λόγος του κηρύγματος, μας κοστίζει. Τούτο μάλιστα αποτελεί την ευλογία και την αυθεντικότητα του κηρύγματος (το να μας κοστίζει δηλαδή), όπως έλεγε και ο μακαριστός Γέροντας Παΐσιος. Ισως, θα μπορούσαμε να πούμε, εντελώς παρενθετικά στο σημείο αυτό ότι το μεγάλο δράμα που βιώνουμε όλοι μας ως κοινωνία, είναι, ότι δεν ακούγεται αυθεντικά και ξεκάθαρα ο Αποκαλυπτικός λόγος του Θεού. Μιά απλή ματιά βεβαίως, δείχνει ξεκάθαρα τι πρέπει κανείς να απορρίψει και τι να αποδεχθεί ως τρόπο ζωής. Ας γνωρίζουμε ποιά είναι η αλήθεια κατ᾽ αρχάς, και εν ταπεινώσει ας αποδεχθούμε την αδυναμία μας. Άλλωστε η Ορθοδοξία μας δεν είναι γλυκανάλατη (παπική-προτεσταντική), αλλά ορθοπραξία, με άσκηση και αγώνα σε όλα της τα επίπεδα και σ᾽ όλες τις εκφάνσεις της. Επομένως, οι διευκρινήσεις, αγαπητέ μου, δεν έκαναν «χειρότερο» το θέμα, αλλά μας έδωσαν την δυνατότητα να φανεί έτι πλέον η αλήθεια η οποία και μερικώς αναπτύχθηκε στο αποστολικό κείμενο, και, από την άποψη αυτή, χαιρόμεθα και σας ευχαριστούμε. «Ικανόν εστι». Καλή δύναμη σε όλους μας.

    π. Ιωήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.