19 Ιουλ 2012

Πορτραῖτο μὲ ἑλληνικοὺς τίτλους τοῦ Μωάμεθ Πορθητῆ προκάλει σάλο στὴν Τουρκία


Γράφει ὁ Νίκος Χειλαδάκης
Ἄλλη μία τρανταχτὴ  ἀπόδειξη γιὰ την  μεγάλη κλίση καὶ προτίμηση ποὺ εἶχε  ὁ Μωάμεθ ὁ Πορθητὴς στοὺς  Ἑλληνορθόδοξους, ἔρχεται νὰ προκαλέσει ἔκπληξη καὶ μεγάλη αἴσθηση στὴν Τουρκία. Αὐτὴ εἶναι ἕνα μοναδικὸ πορτραῖτο τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ, τοῦ δεκάτου πέμπτου αἰώνα, φιλοτεχνημένο ἀπὸ Ἕλληνα ζωγράφο μὲ ἑλληνικὲς ἐπιγραφὲς παρὰ τοῦ ὄτι  ὅπως εἶναι γνωστὸ σύμφωνα μὲ τὴν μουσουλμανικὴ θρησκεία ἀποτελεῖ μεγάλη ἁμαρτία ἡ προσωπογραφία. Μέχρι σήμερα τὸ μόνο γνωστὸ πορτραῖτο τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ ἦταν τὸ γνωστὸ πορτρέτο ποὺ φιλοτέχνησε ὁ Ἰταλὸς ζωγράφος Μπελίνι, λίγους μῆνες πρὶν ἀπὸ τὸν θάνατό του, ἐνῶ ὅσα ἄλλα ὑπάρχουν εἶναι φανταστικὰ καὶ μεταγενέστερα καὶ βασίζονται κυρίως στὰ γεγονότα τῆς ἅλωσης τῆς Κωνσταντινούπολης. Τὴ ἀποκάλυψη αὐτὴ ἔκανε ἡ μεγαλύτερη σὲ κυκλοφορία τουρκικὴ ἐφημερίδα, Ζαμᾶν, στὶς 7 Ἰουλίου, ἀναφερόμενη σὲ εἰδικὴ τηλεοπτικὴ ἐκπομπὴ τῆς τουρκικῆς κρατικῆς τηλεόρασης, «TRT», σὲ ἐδικὸ ἀφιέρωμα γιὰ τὰ προσωπικὰ ἀντικείμενα τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ ποὺ ἔχουν διασωθεῖ μέχρι σήμερα. Σύμφωνα λοιπὸν μὲ τὶς ἀποκαλύψεις αὐτές, τὰ πορτραίτα αὐτὰ ποὺ ἀφοροῦν τὴν νεανικὴ περίοδο τῆς ζωῆς τοῦ Μωάμεθ τοῦ 2ου, βρέθηκαν στὴν βενετικὴ βιβλιοθήκη «Marciana», μὲ τὸν χαρακτηριστικὸ τίτλο, «Greek Codex» δηλαδὴ  Ἑλληνικὸς Κώδικας, (οἱ Τοῦρκοι τὸ μετέφρασαν σὰν «Yunan Antolojisi», δηλαδὴ «Ἑλληνικὴ Ἀνθολογία» καὶ αὐτὸ εἶναι ἄλλο ἕνα χαρακτηριστικό της ἑλληνικῆς ταυτότητας ποὺ ἀποδίδεται σὲ αὐτὰ τὰ πολύτιμα κειμήλια).
      Ὅπως ἀναφέρεται, βάση ἱστορικῶν δεδομένων, ὁ Μωάμεθ ὁ Πορθητὴς ὅταν ἀκόμα ἦταν διάδοχος καὶ πρὶν γίνει σουλτάνος εἶχε παντρευτεῖ τὴν Sitti Mukrime Hatun, ποὺ ἦταν κόρη τοῦ Suleyman Bey, ἡγεμόνα τῶν Ντουλκαντίρογλου, ἄλλης μίας τουρκομανικῆς ἡγεμονίας ἀπὸ αὐτὲς ποὺ εἶχαν ξεφυτρώσει σὲ ὅλη τὴν Μικρὰ Ἀσία μετὰ τὴν ἀτυχῆ γιὰ τοὺς βυζαντινοὺς μάχη τοῦ Μαντζικέρτ, τὸ 1087. Ὁ γάμος αὐτὸς κράτησε μόνο τρεῖς μῆνες καὶ ἀποτέλεσε μία μικρὴ παρένθεση στὴν....

πολύκροτη ζωὴ τοῦ μεγαλυτέρου ἴσως σουλτάνου τῆς Ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας. Ὅταν λοιπὸν ἡ νύφη εἶχε φτάσει στὴν Μαγνησία, ὅπου τότε βρίσκονταν ὁ νεαρὸς Μωάμεθ, ὂ  διάδοχός του ὀθωμανικοῦ θρόνου ἀνέθεσε σὲ ἕνα στενό του φίλο, Ἑλληνορθόδοξο ζωγράφο, νὰ φιλοτεχνήσει καὶ νὰ ἀποθανατίσει τὴν σκηνὴ τῆς ἄφιξης τῆς νύφης καὶ συνάμα νὰ κάνει καὶ τὸ δικό του πορτρέτο κατὰ παράβαση ὅλων τῶν θρησκευτικῶν νόμων τῆς ἐπίσημης θρησκείας τῶν Ὀθωμανῶν, δηλαδὴ τοῦ σουνίτικου Ἰσλάμ.
     Ἔτσι ὁ ἑλληνορθόδοξος ζωγράφος, τὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου δὲν ἔγινε ποτὲ γνωστό, ἀποθανάτισε μὲ τὸ μεγάλο ταλέντο τοῦ τὴν χαρακτηριστικὴ στιγμὴ ποὺ ἔφτασε ἡ νύφη μὲ τὴν χαρακτηριστικὴ ἀνατολίτικη φορεσιά, καβάλα σὲ ἕνα ἅρμα μὲ ἐλέφαντες.  Ἐδῶ ἐντύπωση μᾶς κάνει ὅτι εἶχε ἀκάλυπτο τὸ πρόσωπό της, δηλαδὴ δὲν φοροῦσε τὸν κλασικὸ φερετζέ, κάτι ποὺ ἦταν τότε ἀπαραίτητο γιὰ τὶς μουσουλμάνες τῆς Ἀνατολίας.  Δίπλα στὸ πορτραῖτο τῆς νύφης, (ἀριστερὰ στὴν εἰκόνα), ὁ Ρωμηὸς ζωγράφος φιλοτέχνησε καὶ ἕνα μοναδικὸ καὶ μεγάλης ἱστορικῆς ἀξίας πορτραῖτο τοῦ ἴδιου του Μωάμεθ, τοῦ μετέπειτα Πορθητῆ, νὰ κάθεται σταυροπόδι μὲ τὴν χαρακτηριστικὴ ἀνατολίτικη στάση. Ἀλλὰ τὸ πιὸ σημαντικὸ στοιχεῖο στὰ δύο αὐτὰ χαρακτηριστικὰ πορτραίτα εἶναι ὅτι ἔχουν τίτλους στὰ ἑλληνικά, ἀπόδειξη τῆς ἑλληνικῆς τους ταυτότητας.  Τὸ σπάνιο αὐτὸ ντοκουμέντο ποὺ ἀποτυπώνει ἄλλο ἕνα ἑλληνορθόδοξο μὴ μουσουλμανικὸ στοιχεῖο τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ, ἀναζωπυρώνει τὶς συζητήσεις γιὰ τὴν πραγματικὴ θρησκευτική του ταυτότητα καὶ σίγουρα εἶναι ἐνδεικτικό της συμπάθειας καὶ τῆς κλίσης ποὺ εἶχε γιὰ καθετὶ τὸ ἑλληνορθόδοξο, καθὼς ζοῦσε καὶ μελάνωνε σὲ ἕνα ἑλληνορθόδοξο περιβάλλον.
     Ὅπως ἀναφέρει ἡ τουρκικὴ ἐφημερίδα, ὑπάρχουν καὶ ἄλλα πολλὰ προσωπικὰ ἀντικείμενα τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ ποὺ ἀκόμα δὲν ἔχουν ἔρθει στὸ φῶς τῆς δημοσιότητας καὶ ἴσως μᾶς ἐπιφυλάσσουν καὶ ἄλλες ἐκπλήξεις γιὰ τὴν ταυτότητά του. Οἱ ἔρευνες, ὅπως ἀναφέρεται, συνεχίζονται στὴν ἴδια τὴν Κωνσταντινούπολη, στὴν Προῦσα, στὴν Μαγνησία, στὴν Ἀδριανούπολη, πόλεις ὅπου εἶχε ζήσει ὁ Μωάμεθ, ὅπως ἐπίσης καὶ στὴν Ἰταλία, στὴν Φλωρεντία, στὴν Βενετία καὶ στὸ Βατικανό. Ὅπως εἶναι γνωστὸ τὸ «ἄστρο» τοῦ Μωάμεθ τοῦ Πορθητῆ εἶχε ἀνατέλλει ὅταν εἶχε ἤδη ἀρχίσει ἡ ἀναγέννηση στὴν Εὐρώπη, καθὼς οἱ περισσότεροι Ἕλληνες διανοούμενοι ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη εἶχαν διαφύγει στὴν Δύση. Μάλιστα ἀναφέρεται ὅτι κατὰ τὴν σύντομη ἐπιδρομὴ τοῦ Μωάμεθ στὸ Ὀτράντο τῆς νότιας Ἰταλίας, εἶχε ἔρθει σὲ ἐπικοινωνία μὲ κάποιους ἀπὸ αὐτοὺς καὶ εἶχε ἀνταλλάξει κάποια δῶρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.