14 Σεπ 2011

Ὁ πολιτικός Καποδίστριας μάρτυρας τῆς Ρωμηοσύνης

Kapodistrias2.jpg
π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός
Πρωτοπρεσβύτερος
1. ποστολή το Κυβερνήτου ς ρσις Σταυρο
Στίς 2 πριλίου 1827 Γ΄ θνική Συνέλευση τν λλήνων ψήφισε τόν Καποδίστρια πρτο Κυβερνήτη τς λευθέρας μικρς λλάδος. 
Καί κενος, χοντας συνείδηση –ς διπλωμάτης καριέρας– τς περιπέτειας, στήν ποία κούσια στρατευόταν, γραφε στόν πιστό φίλο του ϋνάρδο: «Εμαι ποφασισμένος νά ρω τόν ορανόθεν πικαταβαίνοντά μου σταυρόν»1. Μέ προφητική νόραση διέβλεπε, τι νάληψη τς ποστολς το Κυβερνήτου τς λλάδος δέν ταν παρά μαρτυρική πορεία καί θυσία. Δέν μποροσε μως νά ρνηθε τήν πρόσκληση τς Πατρίδος. Τήν συγκατανευσή το βλεπε ς «φειλήν ες εράν πόθεσιν» της2. Τό μέγεθος μως τς θυσίας το ταν ες θέση νά κτιμήσουν ο λλοι. τσι, αστριακός διπλωμάτης καί στορικός Πρόκες στεν σημειώνει στήν στορία του, τι, πως ταν τότε...
  λλάδα, πιθανώτερο ταν νά στηρίξει Καποδίστριας τήν λλάδα, παρά λλάδα τόνΚαποδίστρια. Καί πράγματι, Καποδίστριας ποτελεῖ...
μοναδική περίπτωση –σως χι μόνο στήν λληνική στορία– πολιτικο, πού ρνήθηκε κάθε «χρηματικήν χορηγίαν», διά νά μή πιβαρύνει τό δημόσιο Ταμεο4. Δέν ζήτησε, οτε πρε τίποτε πό τήν Πατρίδα, λλά δωσε τά πάντα στήν Πατρίδα!
Τό θνος προσέβλεψε μέ μπιστοσύνη στόν μεγάλο ατόν λληνα πολιτικό, γνωστό δη στήν Ερώπη καί τόν κόσμο, καί στήριξε σ’ ατόν τίς λπίδες του. πακούοντας στό...
κέλευσμα το λλου μάρτυρα τς λευθερίας μς Ρήγα Βελεστινλή: «καί τς Πατρίδος νας νά γένη ρχηγός», δέν στράφηκε σέ κανένα ξένο, οτε καν ζήτησε Ερωπαο βασιλέα, λλά φάρμοσε τό γραφικό: «κ τν δελφν σου καταστήσεις πί σεαυτόν ρχοντα, ο δυνήση καταστσαι πό σεαυτόν νθρωπον λλότριον τι οκ δελφός σου στιν» (Δεύτ. 17, 15). ς κλεκτός του θνους λθε νά κυβερνήσει Καποδίστριας, διά νά μεταβάλει τό χάος, πού πικρατοσε στήν λλάδα, σέ τάξη, δημιουργώντας...

 πό ατό κράτος σύγχρονο καί βιώσιμο. Κατανοώντας δέ τήν κλογή του, ς το «νός νδρός ρχήν», θέλησε μέν νά συγκεντρώσει στά χέρια το λες της ξουσίες, λλά, κατά τή δική μας τουλάχιστον κτίμηση, χι λόγω τν πολυταρχικν φρονημάτων το –διότι ταν φύση δημοκρατική καί λαϊκή– λλά γιά νά μπορέσει νά πραγματώσει τούς στόχους του, πού ταν σύγκραση τν συγχρόνων Ερωπαϊκν πολιτειολογικν δεδομένων μέ τήν παράδοση το Γένους, τήν λληνορθοδοξία. Καποδίστριας θελε σύγχρονο κρατικό μηχανισμό, λλά μέσα στό σκεος τς ρωμαίικης παραδόσεως. τσι δέν ργησε νά λθει σέ σύγκρουση μέ τίς δυνάμεις κενες, γχώριες καί ξένες, πού πεδίωκαν τόν ξευρωπαϊσμό τς μικρς λλάδος, τήν ποσύνδεσή της, δηλαδή, πό τόν κορμό τς πόλοιπης ρωμηοσύνης, πού κφραζόταν μέ τό Οκουμενικό Πατριαρχεο ς θναρχία, καί τήν πολιτική καί πολιτιστική σύνδεσή της μέ τήν πόλοιπη Ερώπη, γιά νά δεθε τελικά στό ρμα τς Δυτικς διπλωματίας.

2. Ρωμαίικη γραμμή πλεύσεώς του νοχλε

Καποδίστριας, ς πολιτικός σπουδασμένος στή Δύση (Παντοβα), σκημένος στά Δυτικά νακτοβούλια, καί συνεπς Ερωπαος, γινε δεκτός ρχικά πό τίς Μεγάλες Δυνάμεις, μολονότι συγκρατημένα πό μερικές, πως γγλία. Παρακολουθοσαν μως τήν κδίπλωση το προγράμματός του γιά νά διαπιστώσουν τούς δηλους στόχους του. ταν, τσι, διαπιστώθηκε ρωμαίικη –λληνορθόδοξη δηλαδή– γραμμή πλεύσεώς του, πιστρατεύθηκαν λα τά διατιθέμενα πό τή διπλωματία μέσα γιά τήν ξόντωσή του. γγλία, κυρίως, ργάνωσε μυστική κστρατεία ναντίον του, χρησιμοποιώντας τά ντός της λλάδος ργανά της. Τά ρχεα το Foreign Office καί το Colonial Office (στό Kew Gardens το Λονδίνου) προσφέρουν πληθώρα στοιχείων, πού ποκαλύπτουν τήν κίνηση τν νημάτων τς ντικαποδιστριακς δημαγωγίας πό τά γγλοκρατούμενα πτάνησα5.
σο περνοσε καιρός, τόσο πιό νοχλητικός γινόταν Καποδίστριας γιά τήν φράγκικη καί μόνιμα ντιστρατευόμενη τήν ρθοδοξία Ερώπη. Θρεμμένος μέ τίς λληνορθόδοξες παραδόσεις τς Κυπρίας μητέρας το (δαμαντίας), ταν δεμένος μέ τήν ρθοδοξία καί τό κκλησιαστικό σμα, βλέποντας τό ς κιβωτό συνόλης της ζως καί, συνεπς, ς «περιέχον» καί τήν πνευματική καί τήν πολιτική ζωή το θνους/Γένους. Τό γεγονός μάλιστα, τι δύο πό τίς δελφές του γιναν ρθόδοξες μοναχές, τί λλο φανερώνει πό τήν κκλησιαστικότητα τς οκογενείας του; τσι, καί ν κόμη κατά τήν παραμονή του στήν Ερώπη, ς εφυής καί κανός διπλωμάτης, κατόρθωνε νά συγκαλύπτει τό ληθινό φρόνημά του, ταν νέλαβε τά νία τς νοργάνωτης λληνικς πολιτείας, δέν εχε λόγο νά ποκρύψει τούς ληθινούς στόχους του. δη πρώτη προκήρυξή του πρός τόν λληνικό λαό ρχιζε μέ τή φράση: «άν Θεός μεθ' μν, οδείς καθ’ μν».
ταν γνωστή, λλωστε, ντίθεση το Καποδίστρια πρός τήν Γαλλική πανάσταση (1789) καί κυρίως τίς ντιθρησκευτικές ρχές της. Καί ατό δέν φαίνεται νά τό λαμβάνουν σοβαρά π’ ψιν λοι κενοι πού πιμένουν, τι πρξε «τέκτων κανονικός»6, χωρίς βέβαια πάρκεια στοιχείων, λησμονώντας, τι ς διπλωμάτης Καποδίστριας συνανατρεφόταν τούς πάντας, λλά δέν παυσε ποτέ νά νήκει λόκληρος στήν ρθοδοξία, ποία διεκδικε «μοναδικότητα» καί «ποκλειστικότητα» στή συνείδηση καί ζωή το νθρώπου. πως πίσης δέν λαμβάνεται π’ ψιν καί ρνητική στάση το πέναντι στή Μασονία καί κάθε μυστική ργάνωση κατά τή διάρκεια τς σκήσεως τς ξουσίας τού7. Καποδίστριας βλεπε ζυμωμένη τήν παρξη το θνους μέ τήν ρθοδοξία, τήν ζωτική πνοή καί ναστάσιμη δύναμή του: « χριστιανική θρησκεία (ς ρθοδοξία), λεγε, «συντήρησεν ες τούς λληνας καί γλώσσαν καί πατρίδα καί ρχαίας νδόξους ναμνήσεις καί ξαναχάρισεν ες ατούς τήν πολιτικήν παρξιν, τς ποίας εναι στύλος καί δραίωμα»8.
Διαβάστε τή συνέχεια:Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.