20 Ιουλ 2011

Ἡ ἀλήθεια γιὰ τὴν Ὑπατία


Τὸ κείμενο αὐτὸ τὸ δημοσιεύουμε ὡς ἀπάντηση σὲ σχόλια νεοπαγανιστῶν-ἀρχαιοθρήσκων σὲ παλαιότερη ἀνάρτησή μας. Δεῖτε τὰ σχόλια τοὺς πατώντας ἐδῶ
1ο μέρος: Ἡ ἀληθινὴ ἱστορία τῆς Ὑπατίας
Ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας, ἔχει κατασυκοφαντηθεῖ στὴ Δύση ἀπὸ πολλοὺς ἀστήρικτους δῆθεν ἱστορικούς, καὶ τὸν τελευταῖο καιρὸ συκοφαντεῖται εἰδικὰ στὴν Ἑλλάδα, ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες, τοὺς ἀθεϊστὲς καὶ ἀκραῖες Προτε- σταντικὲς ὁμάδες. Ὅμως ἡ ἄδικη καὶ κακόβουλη ἐπίθεση κατὰ τοῦ ἁγίου, θὰ φανεῖ ἀπὸ τὰ στοιχεῖα ποὺ θὰ παραθέσουμε στὴ συνέχεια. Ὁ ἅγιος Κύριλλος κατηγορεῖται ἀπὸ διαφόρους ἀνιστόρητους ὡς ὑπεύθυνος γιὰ τὴν ἀπάνθρωπη ΠΟΛΙΤΙΚΗ δολοφονία μᾶς διάσημης φιλοσόφου, ποὺ ὀνομαζόταν Ὑπατία, τὸ 415 Μ.Χ. Προσπαθοῦν νὰ τὸν παρουσιάσουν ὡς "φονιὰ" χωρὶς καμία ἀπολύτως ἀπόδειξη, ἁπλούστατα γιατί δὲν ὑπάρχει! Δὲν θὰ ἀγνοήσουμε ὅμως τὴν πρόκληση αὐτή, γιατί ἂν καὶ δὲν ὑπάρχουν στοιχεῖα ἐναντίον τοῦ ἁγίου Κυρίλλου, ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΕΡ ΤΟΥ. Θὰ παραθέσουμε λοιπὸν τὶς ἱστορικὲς ἀποδείξεις τῆς περιόδου ἐκείνης, μὲ τὰ γεγονότα τῆς Ἀλεξάνδρειας γύρω ἀπὸ τὸ φόνο τῆς Ὑπατίας. Ἐδῶ θὰ γίνει ἕνα ξεκαθάρισμα τῶν γεγονότων ποὺ ὁδήγησαν στὸν ἄδικο χαμὸ μίας φιλοσόφου, τῆς ὀνομαστῆς Ὑπατίας. Ὁ φόνος τῆς Ὑπατίας, βαρύνει ἀποκλειστικά τους αὐτουργοὺς τοῦ ἐγκλήματος. Οἱ ἄστοχες «βολὲς» κάποιων νέο - Ἐθνικῶν ποὺ θέλουν νὰ μπλέξουν τὸν Ἅγιο Κύριλλο σὲ αὐτὰ τὰ γεγονότα δὲν εὐσταθοῦν ἱστορικῶς. Τὸ γιατί θὰ τὸ δεῖτε παρακάτω. Τὸ δυστυχέστερο πάντως εἶναι ὅτι...

ὁ χαμὸς τῆς Ὑπατίας δὲν ἦταν ὁ μόνος ἐκείνης τῆς περιόδου. Τὰ πνεύματα ἤσαν «ἀναμμένα» στὴν Ἀλεξάνδρεια, σὲ αὐτὴν τὴν πόλη ποὺ ἀνακατεύονταν διάφοροι πληθυσμοὶ μὲ διαφορετικὲς κουλτοῦρες. Ἐθνικοί, Ὀρθόδοξοι, Μονοφυσίτες, Ἰουδαῖοι κ.α.

Διάδοχός του Πατριάρχη Θεόφιλου ἀναγορεύθηκε ὁ ἀνεψιὸς αὐτοῦ Κύριλλος, ἀρχιερέας ἀπὸ τὸ ἔτος 412 μέχρι τοῦ θανάτου τοῦ τὸ 444. Ἀπὸ τὴν στιγμὴ τῆς ἐκλογῆς τοῦ καταπολέμησε τοὺς ἐν Ἀλεξάνδρεια Νοβατιανοὺς καὶ τοὺς Ἰουδαίους (Σωκράτης 7, 7-13). Παρὰ τὰ ἐπὶ Θεοφίλου συμβάντα, στὴν Ἀλεξάνδρεια ὑπῆρχαν ἀκόμη ἀρκετοὶ Ἐθνικοὶ καὶ στὸν Κάνωπο. Ὁ Ἅγιος Κύριλλος μετακόμισε ἐκεῖ (Ἀμπουκὺρ) τὰ λείψανα τῶν μαρτύρων Κύρου καὶ Ἰωάννου καὶ τοποθέτησε αὐτὰ στὸν ὑπὸ τοῦ Θεοφίλου ἀνεγερθέντα ναὸ τῶν Εὐαγγελιστῶν. Ἔκτοτε μέγα προσκύνημα ἀπέβη ὁ ναὸς αὐτός. Ἐκεῖ συνεχῶς ὁ Κύριλλος τελοῦσε τὴν θεία λειτουργία καὶ κήρυττε τὸν θεῖο λόγο. Ἡ εἰδωλολατρεία ἐξαφανίστηκε ἀπὸ τὸν Κάνωπο.

Ἀλλὰ στὴν Ἀλεξάνδρεια οἱ Ἐθνικοὶ στηρίζονταν στὴ φιλόσοφο Ὑπατία, θυγατέρα τοῦ φιλοσόφου Θέωνος, ποὺ προκαλοῦσε ὅλη τὴν προσοχὴ τῆς πόλεως μὲ τὴν σοφία της. Ὁ Συνέσιος διαπρεπὴς ἐπίσκοπος Πτολεμαΐδας ἔγραφε ἐπιστολὲς πρὸς αὐτήν, μαρτυρώντας τὸν γενικὸ θαυμασμὸ πρὸς τὴν σοφὴ αὐτὴ γυναίκα. Ὑπῆρχαν ὅμως καὶ πολλοὶ Χριστιανοί, ποὺ ἔβλεπαν τὴν Ὑπατία δυσμενῶς. Πολυάριθμοι δὲ ἦταν καὶ οἱ Ἰουδαῖοι στὴν Ἀλεξάνδρεια καὶ διάφορα μέτρα τοῦ Κύριλλου κὰτ΄ αὐτῶν εὕρισκαν ἀντιμέτωπο τὸν τότε ἔπαρχο τῆς Ἀλεξάνδρειας Ὀρέστη, ὁ ὁποῖος διέκειτο ἐχθρικὰ πρὸς τὸν ἱεράρχη.

Μὲ ὑπόδειξη τῶν Ἰουδαίων ὁ Ὀρέστης συνέλαβε τὸν γραμματικὸ Ἱέρακα, φίλο του Ἁγίου Κύριλλου, ὡς διακείμενο νὰ πράξει στάση τοῦ λαοῦ καὶ διέταξε νὰ μαστιγωθεῖ. Μάταια ὁ Κύριλλος εἰδοποίησε τοὺς προύχοντες τῶν Ἰουδαίων νὰ μὴν προκαλοῦν τέτοια ἐπεισόδια. Ἀλλὰ ἐκεῖνοι ἀποθρασύνθηκαν καὶ τὴν νύχτα προκάλεσαν μεγάλες ταραχὲς διαδίδοντας τὴν φήμη ὅτι πυρπολοῦνταν ὁ ναὸς τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου. Τρέχοντας οἱ Χριστιανοὶ νὰ σώσουν τὸν ναὸ ἔπεσαν σὲ ἐνέδρα τῶν Ἰουδαίων οἱ ὁποῖοι καὶ φόνευσαν πολλούς. Ὁ ἅγιος Κύριλλος τὴν ἄλλη μέρα κατέσχε τὶς συναγωγὲς τῶν Ἰουδαίων καὶ βοηθούμενος ἀπὸ τὸν λαὸ ἀπέλασε τοὺς Ἰουδαίους ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια δημεύοντας καὶ τὴν περιουσία τῶν πρωτουργῶν τῶν δολοφονιῶν ἔναντι τῶν χριστιανῶν.

Ὁ Κύριλλος ὅπως φαίνεται διενέργησε βάση εἰδικῶν δικαιωμάτων τοῦ πάπα Ἀλεξανδρείας. Ἀλλὰ ὁ ἔπαρχος Ὀρέστης διαμαρτυρήθηκε πρὸς τὸν αὐτοκράτορα καὶ μάταια ὁ Κύριλλος μὲ πρεσβεία καὶ μὲ προσωπικὴ συντυχίας ζήτησε νὰ ὁμιλήσει μὲ τὸν πρῶτον διότι ἐκεῖνος δὲν τὸν δεχόταν. Ὁ Ὀρέστης ἀγέρωχα ἀπέκρουε κάθε συνδιαλλαγὴ τηρώντας συνεχῶς στάση ἐχθρικότατη πρὸς τὸν Κύριλλο.

Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς μοναχούς της Νιτρίας ἐξ ἀλόγου ζήλου κινούμενοι ἦλθαν στὴν Ἀλεξάνδρεια νὰ ὑπερασπίσουν τὸν ἐπίσκοπο κατὰ τοῦ ἔπαρχου. Μία μέρα ἀφοῦ τὸν ἐπισκέφτηκαν ἄρχισαν νὰ τὸν ἀποκαλοῦσαν εἰδωλολάτρη, ἀλλὰ ἐκεῖνος ἀποδιώκοντας τὴν ἐπίθεση στὸν Κύριλλο ἔλεγε διαμαρτυρόμενος ὅτι βαπτίστηκε στὴν Κῶν/πόλη ἀπὸ τὸν πατριάρχη Ἀττικοῦ.

Ἕνας ἐκ τῶν μοναχῶν ὁ Ἀμμώνιος ἔρριψε μία πέτρα στὸ κεφάλι τοῦ Ὀρέστη τραυματίζοντας τὸν καὶ προκαλώντας πανικὸ τῶν παρευρισκομένων. Ἀλλὰ μετὰ ἀπὸ λίγο ὁ Ἀμμώνιος συλλαμβάνεται βασανίζεται καὶ στὴν ἀνάκριση πεθαίνει. Ὁ Κύριλλος πῆρε τὸν Ἀμμώνιο καὶ τὸν ὀνόμασε μάρτυρα, μετὰ ἀπὸ αὐτὴ τὴ φρικτὴ δολοφονία του στὰ χέρια τῶν εἰδωλολατρῶν.

Δυστυχῶς αὐτὴ ἡ ἀσυμφωνία Κυρίλλου καὶ Ἔπαρχου εἶχε κι ἄλλο θύμα ἐκτός τους Ἀμμωνίου. Τὴν περίφημη Ὑπατία. Ἐπειδὴ σὲ αὐτὴν φοιτοῦσε ὁ Ὀρέστης καὶ ἐπειδὴ νομίσθηκε ἀπὸ τὸ πλῆθος ὅτι αὐτὴ ὑπέθαλπε τὸ μίσος ἔναντί του Ὀρέστη κατὰ τοῦ ἐπισκόπου, μία μέρα τοῦ Μαρτίου 416 ἢ 415, ἐπιστρέφοντας ἐπὶ δίφρου εἰς τὸ σπίτι της, ἕνας ὄχλος φανατικῶν τὴν συνέλαβε καὶ ἀφοῦ ἐν ἀλαλαγμὸ τὴν ἔσυρε στὸ Καισάρειο, γδύνοντας τὴν, μὲ ὄστρακα σκληρὰ τὴν ἔγδαραν φονεύοντας καὶ διασπώντας τῆς τὰ μέλη. Ἔπειτα τὴν ἔσυραν στὴν τοποθεσία Κιναρώνα καὶ τὴν ἔκαψαν.

Ὁ φόνος τῆς Ὑπατίας περιγράφεται στὰ γραπτά του ἱστορικοῦ του 5ου αἰώνα Σωκράτη τοῦ Σχολαστικοῦ μὲ ἀποτροπιασμό:

"Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι τὴν σεβόταν καὶ τὴν θαύμαζαν γιὰ τὴν ἁπλὴ ταπεινοφροσύνη τοῦ μυαλοῦ της. Ὡστόσο, πολλοὶ μὲ πεῖσμα τὴν ζήλευαν καὶ ἐπειδὴ συχνὰ συναντοῦσε καὶ εἶχε μεγάλη οἰκειότητα μὲ τὸν Ὀρέστη, ὁ λαὸς τὴν κατηγόρησε ὅτι αὐτὴ ἦταν ἡ αἰτία ποὺ ὁ Ἐπίσκοπος καὶ ὁ Ὀρέστης δὲν γίνονταν φίλοι. Μὲ λίγα λόγια, ὁρισμένοι πεισματάρηδες καὶ ἀπερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι μὲ ὑποκινητὴ καὶ ἀρχηγὸ τοὺς τὸν Πέτρο, ἕναν ὀπαδὸ αὐτῆς τῆς Ἐκκλησίας, παρακολουθοῦσαν αὐτὴ τὴ γυναίκα νὰ ἐπιστρέφει σπίτι τῆς γυρνώντας ἀπὸ κάπου. Τὴν κατέβασαν μὲ τὴ βία ἀπὸ τὴν ἅμαξά της, τὴν μετέφεραν στὴν Ἐκκλησία ποὺ ὀνομαζόταν Caesarium, τὴν γύμνωσαν ἐντελῶς, τῆς ἔσκισαν τὸ δέρμα καὶ ἔκοψαν τὶς σάρκες τοῦ σώματός της μὲ κοφτερὰ κοχύλια μέχρι ποὺ ξεψύχησε, διαμέλισαν τὸ σῶμα της, ἔφεραν τὰ μέλη της σὲ ἕνα μέρος ποὺ ὀνομαζόταν Κίναρον καὶ τὰ ἔκαψαν." «ἀποδύσαντες τὲ τὴν ἐσθήτα ὀστράκοις ἀνειλον καὶ ψεδηλὸν διασπάσαντες ἐπὶ τοῦ καλούμενου Κυναρίωνα τὰ μέλη σύραντες πυρὶ κατηνάλωσαν»!!!!!!.

Συμπέρασμα: Βλέποντας τὰ στοιχεῖα τῆς περιόδου παρατηροῦμε ὅτι ὁ Ὀρέστης ἐνεργοῦσε σὰν Ἐθνικὸς ἔναντί του Κύριλλου καὶ ὅλα αὐτὰ ὑπὸ τὴν βασιλεία τοῦ Θεοδοσίου! Καὶ μάλιστα ὑπὲρ τῶν Ἰουδαίων καὶ ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν. Ποῦ εἶναι ἄραγε αὐτὴ ἡ σύμπραξη Ἰουδαϊσμοῦ - Χριστιανισμοῦ κατὰ τὸ περίφημο Ἐθνικὸ «ἐπιχείρημα» Ἰουδαῖο - Χριστιανισμός; Ποῦ εἶναι ἄραγε αὐτὴ ἡ ἀπόλυτη προστασία τῶν χριστιανῶν καὶ τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ τὶς ἐχθρικὲς πράξεις τῶν Ἐθνικῶν ἢ ἀνάποδα ποῦ εἶναι τὸ ὁλοκληρωτικὸ «κυνηγητὸ» τῶν Ἐθνικῶν ἀπὸ τὸν χριστιανὸ αὐτοκράτορα Θεοδόσιο; Γιατί ὁ Κύριλλος δὲν ἀπευθύνεται στὸν Θεοδόσιο ὥστε νὰ παρακαμφθεῖ ὁ Ὀρέστης ἐφόσον ἡ ἐκκλησία ὑποτίθεται ὅτι εἶναι ἕνα καὶ τὸ αὐτὸ μὲ τοὺς αὐτοκράτορες; (ἄποψη Ἐθνικῶν)

Ἀντιθέτως ἐδῶ βλέπουμε τὸν Ὀρέστη πάμπολλες φορὲς νὰ κινεῖται ὄχι μόνο ἔναντί του Κυρίλλου ἀλλὰ κυρίως ἔναντι τῶν Χριστιανῶν τῆς Ἀλεξάνδρειας. Καὶ μὴν μᾶς διαφεύγει τὸ ἑξῆς: πέρασαν πολὺ λίγα χρόνια ἀπὸ τὸ πέρας τῶν Ἐθνικῶν διωγμῶν καὶ τὰ πνεύματα εἶναι πολὺ ἀναμμένα (βλέπε δοσίλογους, συγγενεῖς χαμένους κ.α.) Οἱ ἀπόψεις περὶ Ἰουδαϊκῆς ἀνάμειξης δὲν εἶναι καθόλου ἀπίθανες ἀλλὰ ἀντιθέτως εὐσταθοῦν ἱστορικὰ ἀπολύτως. Ἂς μὴν ξεχνᾶμε ὅτι ἡ Ἰουδαϊκὴ ἐξελληνισμένη παροικία στὴν Ἀλεξάνδρεια ἀριθμοῦσε πολυπληθῆ μέλη. Ἐκεῖνα τὰ χρόνια ἐπίσης ὑπάρχει συνεχὴς αἱματοχυσία μεταξὺ Ἑβραίων καὶ Χριστιανῶν (βλέπε καὶ σφαγὴ 250.000 χριστιανῶν στὴν Κύπρο ἀπὸ τοὺς Ἰουδαίους) καὶ αὐτὴ ἡ αἱματοχυσία θὰ συνεχισθεῖ δυστυχῶς καὶ ἀργότερα. Ἐπίσης ἕνεκα διαφορῶν τῶν Χριστιανῶν καὶ τῶν Ἰουδαίων σημειώθηκε στάση κατὰ τοῦ Ὀρέστη τὸ 415, μόλις ἕνα χρόνο νωρίτερα ἀπὸ τὸ θάνατο τῆς δύστυχης Ὑπατίας. Ὁ Ἑβραϊσμὸς ἦταν πάντοτε ἐχθρὸς μὲ τὸν Χριστιανισμὸ διότι ὁ τελευταῖος σπίλωνε τοὺς Ἰουδαίους.

Τὸ τραγικότατο αὐτὸ γεγονὸς ἀναμφίβολα καταλύπησε τὸν Ἅγιο Κύριλλο ἀλλὰ αὐτὸς κατηγορήθηκε ὅτι ὑποκίνησε τὸν ὄχλο. Τὴν κατηγορία αὐτὴν διατύπωσε μετὰ ἀπὸ ἕναν αἰώνα ὁ ἀκμάζων Ἐθνικὸς φιλόσοφος Δαμάσκιος ἀλλὰ χωρὶς ἀποδείξεις. Ὁ δυσμενῶς διακείμενος πρὸς τὸν Κύριλλο ἐκκλησιαστικὸς ἱστορικὸς Σωκράτης (7,15) μᾶς πληροφόρησε ὅτι ἐπὶ κεφαλῆς τοῦ ὄχλου ποὺ δολοφόνησε τὴν Ὑπατία ἦταν ὁ ἀναγνώστης Πέτρος καὶ ὅτι αὐτὸ τὸ γεγονὸς "οὐ μικρὸν μῶμον Κυρίλλω καὶ τὴ Ἀλεξανδρέων ἐκκλησία εἰργάσατο", δὲν εἶπε ὅμως ὅτι ὁ Κύριλλος ἦταν ὁ αἴτιος τοῦ φόνου τῆς Ὑπατίας. (παρ' ταῦτα τὸ ἔγκλημα παραμένει ἔγκλημα)

Ἀλλὰ ἀπὸ τὶς 28 Σεπτεμβρίου 416 ἐκδόθηκε ἀπὸ τὸν αὐτοκράτορα Θεοδόσιο Β' νόμος περὶ τῶν κληρικῶν καὶ τῶν "παραβαλάνων" τῆς Ἀλεξάνδρειας. Οἱ "παραβαλάνοι", ἀποτελοῦντες εἰδικὸ σῶμα 500 ἀνδρῶν εὑρισκόμενο ὑπὸ τῆς ἐντολὲς τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας ὑπήχθησαν διὰ τοῦ αὐτοῦ νόμου ὑπὸ τὴν δικαιοδοσία τοῦ ἔπαρχου Ἀλεξανδρείας. Ὡς δικαιολογία τῆς μεταβολῆς αὐτῆς ἦταν ὅτι τὸ σῶμα αὐτὸ ἐνέσπειρε τὸν τρόμο καὶ τὴν φρίκη στὴν Ἀλεξάνδρεια διὰ τῶν ἀταξιῶν αὐτοῦ. Ὁ λαὸς τῆς Ἀλεξάνδρειας ζήτησε ἀπὸ τὸν αὐτοκράτορα στέλνοντας τοῦ πρεσβεία νὰ λάβει τὰ μέτρα τοῦ κατὰ τῶν παραβαλάνων. Εἶναι προφανὲς ὅτι τὸ διάβημα αὐτὸ ἀφοροῦσε τὰ γεγονότα τῆς Ὑπατίας. Ἀλλὰ ἀξιοσημείωτο εἶναι ὅτι ἡ πρεσβεία αὐτὴ τοῦ λαοῦ ζήτησε ἀπὸ τὸν αὐτοκράτορα ὅπως διατάξει ὥστε νὰ μὴν ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ ἐκεῖ ὁ Ἀρχιεπίσκοπός τους Κύριλλος.

Ἡ αἴτηση αὐτὴ ὀφείλεται στὸ γεγονὸς ὅτι ὅταν ὁ ἀρχιεπίσκοπος Κύριλλος ἔλειπε ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια οἱ "παραβαλανεῖς" προέβαιναν σὲ ταραχές. Σημειωτέον δὲ ὅτι τὸ διάβημα τοῦ λαοῦ τῆς Ἀλεξάνδρειας νὰ μένει ἐκεῖ ὁ Κύριλλος γιὰ προστασία τους, προῆλθε ἀπὸ ὀπαδοὺς τοῦ Ὀρέστη καὶ ὄχι τοῦ Κύριλλου καὶ ἀπὸ φίλους του Ὀρέστη προερχόταν καὶ ἡ πρεσβεία καὶ ὄχι ἀπὸ ἐκείνους τοὺς Κύριλλου. Σὲ αὐτὴν τὴν ἐπιστολὴ δὲν γινόταν οὔτε ἕνας ὑπαινιγμὸς γιὰ τὴν ἐνοχὴ τοῦ Κύριλλου. Ἀλλὰ ἀντιθέτως ἡ πρεσβεία μὲ σεβασμὸ ἐκφράστηκε γὶ αὐτὸν καὶ διὰ τῶν αἰτήσεων τῆς μαρτυροῦσε ὅτι ἡ διαρκὴς παρουσία αὐτοῦ στὴν Ἀλεξάνδρεια θεωρεῖτο ὡς ἐγγύηση γιὰ τὴ συγκράτηση τῆς τάξεως καὶ τὴ συγκράτηση τῶν παραβαλάνων καὶ τὴν πρόληψη νέων αἱματηρῶν ἐπεισοδίων.

Ὁ Αὐτοκράτορας Θεοδόσιος ἔκρινε σκόπιμο νὰ ὑπάγει αὐτοὺς κάτω ἀπὸ τὶς διαταγὲς τοῦ Ἐπάρχου. Ἀπὸ δὲ τὶς λεπτομέρειες καθίσταται ἀναντίρρητο ὅτι ὁ Κύριλλος κατὰ τὴν διάρκεια τῆς δολοφονίας τῆς Ὑπατίας ἀπουσίαζε ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια. Οἱ ἐχθροί του Κύριλλου Νεστοριανοὶ συνυφαίνοντας πλῆθος κατ' αὐτοῦ κατηγορίες οὐδέποτε τόλμησαν νὰ ὑπαινιχθοῦν ὅτι αὐτὸς ὑπῆρξε ὁ ἠθικὸς αὐτουργὸς τοῦ ἐγκλήματος. Φαίνεται δὲ μᾶλλον ὅτι ὁ φανατισμὸς τοῦ Ἐπάρχου Ὀρέστη συνετέλεσε εἰς τὴν ἔξαψη τοῦ φανατισμοῦ τῶν παραβαλάνων, τῶν μοναχῶν καὶ τοῦ αἰγυπτιακοῦ ὄχλου ὁ ὁποῖος ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Θεόφιλου διατέθηκε δυσμενέστατα κατὰ τῶν ἐμμενόντων εἰς τὴν Ἐθνικὴ θρησκεία Ἑλλήνων τῆς Ἀλεξάνδρειας. Δυστυχῶς οἱ αἱματηρὲς σκηνὲς ἦταν συνηθισμένες στὴν πόλη αὐτή.

Μετὰ ἀπὸ τὰ παραπάνω, ὅσοι κατηγοροῦν τὸν ἅγιο Κύριλλο, ἀποδεικνύονται συκοφάντες, καθὼς ὄχι μόνο ὁ Ἅγιος Κύριλλος δὲν εἶχε σχέση μὲ τὸ φόνο, ἀλλὰ ἀντιθέτως θεωρεῖτο ἀκόμα καὶ ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες, ὡς ἀπαραίτητος γιὰ νὰ ὑπάρχει στὴν περιοχὴ τάξη καὶ εἰρήνη.

Οἱ λόγοι ποὺ ὁ ἅγιος Κύριλλος κατηγορεῖται τόσο ἔντονα καὶ ἄδικα, εἶναι τὸ πλούσιο ἔργο ποὺ ἄφησε πίσω του, εἰς βάρος τῶν ἐχθρῶν της Ἐκκλησίας. Ἀναιρώντας τὸ ἔργο τοῦ Ἰουλιανοῦ του Παραβάτη, μὲ τίτλο «κατὰ τῶν Γαλιλαίων» (δηλαδὴ τῶν Χριστιανῶν), ἔγραψε ἀπολογητικὴ ἀναίρεση μὲ τίτλο: «ὑπὲρ τῆς τῶν Χριστιανῶν εὐαγοῦς θρησκείας, πρὸς ἐν ἀθέοις Ἰουλιανόν». Ἀπὸ τὰ πολλὰ συγγράμματά του κατὰ τῶν Νεστοριανῶν ἔγραψε τρεῖς «προσφωνητικοὺς λόγους περὶ τῆς ὀρθῆς πίστεως εἰς τὸν Κύριον ἠμῶν Ἰησοῦν Χριστόν». Ἔγραψε καὶ σύντομο διάλογο «περὶ ἁγίας τὲ καὶ ὁμοουσίου Τριάδος». Ἀπὸ τὶς ὁμιλίες τοῦ εἶναι περίφημη ἡ «πρὸς τὴν Ἁγίαν Μαρίαν» ποὺ ἀποτελεῖ τὸν πιὸ ὑπέροχο ὕμνο τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀρχαιότητας πρὸς τὴ Θεοτόκο.

Εἶχε ἐχθρούς τους αἱρετικοὺς Νοβατιανοὺς καὶ Νεστοριανούς, τοὺς Ἰουδαίους καὶ τοὺς Εἰδωλολάτρες, ποὺ ὅλοι εἶχαν συμφέρον νὰ τὸν κακολογήσουν.

Τὸ ἐνδιαφέρον ὅμως τῆς ὑπόθεσης, εἶναι κάτι ποὺ οἱ Εἰδωλολάτρες τὸ ἀποκρύπτουν περὶ τῆς Ὑπατίας:

Ὁ Συνέσιος ὁ Κυρηναῖος (+416), καθηγητὴς καὶ θαυμαστῆς της Ὑπατίας, μέσα ἀπὸ τὴν ἀλληλογραφία του μὲ τὴν Ὑπατία ἄφησε τὴν πληροφορία ὅτι ἡ νεοπλατωνικὴ φιλόσοφος εἶχε ἐκφράσει τὴν ἐπιθυμία της νὰ γίνει Χριστιανή: "ποθῶ γὰρ Χριστιανὴ ἀποθανεῖν".

Ὄχι μόνο λοιπὸν δὲν ὑπῆρχαν θρησκευτικοὶ λόγοι τοῦ φόνου τῆς Ὑπατίας, ἀλλὰ ὁ φόνος αὐτὸς ἐργάσθηκε κατὰ τῆς Χριστιανικῆς Ἐκκλησίας, ἐπειδὴ ἡ θαυμάσια αὐτὴ γυναίκα, ἀγαποῦσε τὸν Χριστὸ καὶ τὴν Ἐκκλησία Του. Ἀλλὰ οἱ ψευδεῖς συκοφάντες τοῦ Νεοπαγανισμοῦ, προσπαθοῦν νὰ παρουσιάσουν τὴν πολιτικὴ αὐτὴ δολοφονία ὡς θρησκευτική, γιὰ νὰ φανοῦν ὡς θύματα. Φωνάζει ὁ κλέφτης ἂν φοβᾶται ὁ νοικοκύρης!

Γι' αὐτό, ἐπειδὴ ἡ Ὑπατία ἦταν Χριστιανὴ προσύλητη, ἡ Ἐκκλησία σύμφωνα μὲ κάποιες μελέτες, τὴν τιμᾶ ὡς Χριστιανή, καὶ μάλιστα ὡς ΑΓΙΑ, ἐπειδὴ εἶχε τὴν πρόθεση νὰ βαπτισθεῖ καὶ δὲν πρόλαβε λόγω τῆς δολοφονίας της. Τιμᾶται μὲ τὸ ὄνομα: Ἁγία Αἰκατερίνη, στὶς 12 Ἰουλίου (Γιὰ τὴν ταύτιση Ἁγίας Αἰκατερίνης καὶ Ὑπατίας, δὲς τὸ βιβλίο τῆς Μ. Dzielska, σσ. 209/210. Πρβλ. R. Richardson, The Starlovers, N.Y. 1967. Ἐπίσης, τὸ βιβλίο «Παγανιστικὸς Ἑλληνισμὸς ἢ Ἑλληνορθοδοξία;» π. Γ. Μεταλληνού, Ἔκδ. Ἁρμὸς 2003). Μία ταύτιση ὅμως, γιὰ τὴν ὁποία δὲν εἶναι ὅλοι πεπεισμένοι, θεωρώντας ὅτι ἡ Ἁγία Αἰκατερίνη εἶναι διαφορετικὸ πρόσωπο, ποὺ μαρτύρησε στὴν ἴδια ἐποχὴ καὶ περιοχή.


5 σχόλια:

  1. Ο Σουΐδας πάντως λέει ότι την ζήλευε ο Κύριλλος γιατί μάζευε κόσμο όταν μιλούσε και επιβουλεύθηκε ανοσιότατο φόνο. Κάπως έτσι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ααά! τον άτιμο τόν Σουϊδα, δεν θα τον πετύχω στο δρόμο μου;!!! θα τον στείλω τον Σουϊδα, στην Σουηδία !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν μπορούμε όμως να δεχτούμε ότι λέει το Σουίδα (μπορεί να τα έγραψε από φήμες) διότι έχει γραφτεί η Σουίδα στα τέλη του 10ου αιώνα μ.Χ. ενώ τα γεγονότα συνέβησαν το 415 μ.Χ. ! (ούτε κάν αναφέρει τίς πηγές από πού τα έχει βρεί!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν κατάλαβα καλά, οι πηγές για την "απόδειξη" προέρχονται από έναν και μόνο ιστορικό τον οποίο ο συγγραφέας θεωρεί απολύτως έγγυρο, σε αντίθεση με τις όποιες αντίθετες απόψεις εκθέτουν άλλοι. Μάλιστα... έπειτα, δεν έκανε εντύπωση σε κανέναν πως εκείνος ο μοναχός, Αμμώνιος (;) έκανε που έκανε την καφρίλα του με την πέτρα, είχε τις επιπτώσεις του νόμου (άλλες εποχές τότε) και τσουπ! ο Κύριλλος αμέσως τον "αγιοποίησε". Αυτό δεν ακούγεται περίεργο σε κανέναν; Επίσης, διατυπώσεις του στυλ "άρχισε να διδάσκει το λόγο του θεού και σύντομα δεν έμειναν εθνικοί στο τάδε μέρος" είναι πάλι παράδοξες αν σκεφτεί κανείς πως η λατρεία της Δήμητρας επιβίωσε στην Ελευσίνα μέχρι το 1800πόσο, η λατρεία των Ευμενίδων στη Φωκίδα μέχρι το 1923 (από τις λαογραφικές αναφορές) και βεβαίως πόσα άλλα έθιμα επιβιώνουν μέχρι σήμερα είτε ενσωματωμένα στον χριστιανισμό είτε στα πλαίσια των "παραδόσεων". Κουλέρ λοκάλ τα λέμε τώρα... αλλά το γεγονός είναι ότι τέτοιες διατυπώσεις είναι υπεραπλουστευμένες και κινούν υποψίες. Πάντως, για να αποφεύγουμε την πόλωση και το οπαδιλίκι, αλήθεια είναι πως σε κάθε φιλοσοφικό/θρησκευτικό κίνημα υπάρχουν οι αμόρφωτοι τραμπούκοι που φανατίζονται και ασχημονούν. Σε κάθε εποχή. Είτε χριστιανοί, είτε εθνικοί, είτε οτιδήποτε. Όπως επίσης υπάρχουν και τα φωτισμένα μυαλά σε κάθε στρατόπεδο... καλό είναι να μην σπεύδουμε να πάρουμε το μέρος κάποιου επειδή ένας ανθρώπινος οργανισμός όπως η εκκλησία τον έβγαλε "άγιο" ούτε βέβαια να σπεύδουμε να τον θεωρήσουμε κακό επειδή δεν γουστάρουμε την εκκλησία σαν σύνολο. Καθέ ιστορική προσωπικότητα που άφησε πίσω της έργο μπορεί, πιστεύω, να κριθεί αρκετά αντικειμενικά. Ανατρεχοντας κανείς στα έργα του Κυρίλλου μπορεί να δει με πόση συμπάθεια έβλεπε τις άλλες θρησκείες και τα διαφορετικά φιλοσοφικά ρεύματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.