23 Ιουν 2011

Ἄγ. Ἰωάννης Χρυσόστομος - Ἐκκλησίας καὶ Πολιτεία

ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ 
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ
ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1. Τ ατημα τν χωρισμο κκλησίας κα Πολιτείας ξενόφερτο κα τεχνητ
Τ θέμα τν σχέσεων κκλησίας κα Πολιτείας, παμπάλαιο κα γνωστ π τν ποχ το Χριστο κα τν ποστόλων, πανέρχεται συχν τς τελευταες δεκαετίες π μορφ γνωστη στν στορία το λληνισμο. χωρισμς κκλησίας κα Πολιτείας, ερο κα κοσμικο, θείου κα νθρωπίνου, οδέποτε πησχόλησε θεσμικ τν λληνισμό, οτε στν προχριστιανικ οτε στ χριστιανικ φάση τς στορίας του. Ποτ ο λληνες δν ζησαν κάτω π τν ξουσία νς θρησκου κα θεου κράτους, μολονότι πρξαν λάχιστα, σπάνια, παραδείγματα θεων λογίων κα φιλοσόφων, ο ποοι μως κράτησαν γι τος αυτος τος τς πεποιθήσεις τους, σ πίπεδο λεύθερου φιλοσοφικο στοχασμο. Δν χρειάζεται ν προσαχθον ποδείξεις γι τν θρησκευτική, τν μεταφυσικ πνο ποὺ....

πνέει κα μπνέει λες τς πτυχς το καθημερινο βίου τν ρχαίων λλήνων στν τέχνη, τν λογοτεχνία, τν φιλοσοφία. κτς π τ πλθος τν μνημειακν κα κειμενικν μαρτυριν πάρχει συνοπτικ κτίμηση το στορικο, φιλοσόφου κα παιδαγωγο Πλουτάρχου, ποία βέβαια ναφέρεται στν διαχρονικ παγκοσμιότητα κα οκουμενικότητα το θρησκευτικο φαινομένου, περιλαμβάνει μως σφαλς κα κυρίως τν λληνικ πραγματικότητα. πάρχουν, λέγει, Πλούταρχος, πόλεις-κράτη πο χουν ποικίλες διαφορς μεταξύ τους, διοικητικς κα πολιτισμικές· τς νώνει μως να κοιν γνώρισμα, θεοσέβεια· δν πρξε οτε θ πάρξει θρησκη κα θεη πολιτεία· «νιέρου δε πόλεως κα θέου οδες στιν οδ' σται γεγονς θεατς»1.
ς μ βιαστομε ν διαπιστώσουμε τι Πλούταρχος διαψεύσθηκε ς πρς τς μελλοντικές του προβλέψεις κα τι π τν 19ο αώνα μετ τν Γαλλικ πανάσταση χουμε γκαθίδρυση κοσμικν θρήσκων κρατν, πως στ Γαλλία, τν 20ό δ αώνα στς χρες το παρκτο σοσιαλισμο ποχρεωτικ πιβολ τς θεΐας ς κρατικς δεολογίας, βίαιο χωρισμ κκλησίας κα Πολιτείας κα φοβερος διωγμος σων ξακολουθοσαν ν ξωτερικεύουν τν πίστη τους στ Θεό. Ο ναμενόμενος «θάνατος το Θεο» πισυνέβη μόνον στν νο προπαγανδιστν τς θρησκείας κα τς θεΐας, κα δν εχε οτε χει σχέση μ τν κοινωνικ πραγματικότητα. Πρόσφατη ρευνα στν Ερώπη παρουσιάζει πολ χαμηλ τ ποσοστ τν θέων σ πιλεγεσες χρες, τν τελευταία δ θέση κάτω π τ 1 %, πομένως τν πρώτη θέση θεοσεβείας πάνω π τ 99 %, καταλαμβάνουν ο λληνες2, τιμητικ πρωτι ντάξια της στορίας τους.
Δετε τν συνέχεια δ:Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.