20 Μαΐ 2011

Γέρων Γερμανὸς - Περὶ Ἀγάπης

ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΠΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΩΝ

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
 Μέρος Β' 
ΠΕΡΙ ΑΓΑΠΗΣ
* Εκείνος, πο γωνίζεται ν ποκτήση τελεία γάπη, τόσο πρς τν Θεό, σο κα πρς τν πλησίον, ατς μπορε κα μολογε τν Κύριον μν ησον Χριστν «ν Πνεύματι γίω» (βλ.. ’ Κόρ. 12, 3).
* * *
* Πρέπει ν πιστεύης τι σ γαπ Θεός, κόμη κι ν λοι ο νθρωποι σ ποστραφον κι ν λοι σ γκαταλείψουν.
* * *
* Όταν σο λθη λογισμς πς δν σ γαπον κα δν σο συμπαραστέκονται, τότε ν θυμσαι πώς, ταν λοι σ’ γκαταλείψουν, μως χεις τν Θε γι βοηθό. « πατήρ μου», λέγει Δαβίδ, «κα μήτηρ μου γκατέλιπον μέ, δ Κύριος προσελάβετο μ» (Ψάλμ. 26, 10). Κάποιος Μοναχς ταν ρρωστος. Πέρασε περίπου νας μήνας, κα κανες δν πγε στ κελλί του ν τν 'δη κα ν τν βοηθήση. Κατόπιν στειλε Θες γγελο ν τν πηρέτηση. Κι ταν ργότερα ο συνασκητς το σκέφθηκαν ν τν πισκεφθον, ν δον μήπως εναι ρρωστος, μήπως χη πάθει τίποτα, ατός, μόλις τος ντικρυσε, τος φώναξε: «Φύγετε!» Τότε ατο το επαν: «Γιατί μς διώχνεις;» Ατς ποκρίθηκε: «Τόσο καιρό, πο δν μ σκεφθήκατε σες, πο δν μ εδατε, πο δν μ βοηθήσατε, στειλε Θες γγελο, κα μ πηρετοσε. Μ τώρα, πο γγελος σς εδε, φυγε! Προτιμότερο ν φύγετε σες, κα ν ρθη πάλιν γγελος!»
* * *
* Γιατί ν μ χουμε γι κάθε νθρωπο γάπη;
* * *
* Για τ θέμα τς γάπης πρς τν πλησίον, πο μ ρωτς, εναι γραμμένο...
κάπου: «Μετ πάντων χε γάπην κα π πάντων πέχου». Τί σημαίνει ατό; Σημαίνει τι γάπη δν νεργεται μόνο μ τν ξωτερική της κδήλωση. γάπη νεργεται κυρίως μέσα στν ψυχ το νθρώπου. Ατ σημαίνει ν χης γάπη γι 'κείνον, πού σου θυμώνει, γι 'κείνον, πο σ κατηγορε, γι 'κείνον, πο σ ξευτελίζει. Ν 'πης τι ατς εναι γιατρός μου. Κα να μν τ φάρμακα, πού μου δίνει, εναι πολ πικρά, λλ γ μ ατ φελομαι. Ατ ξ λλου εναι κα φαρμογ τν λόγων το Κυρίου. «γαπτε τος χθρος μν, καλς ποιετε τος μισούσιν μς, ελογετε τος καταρωμένους μίν, προσεύχεσθε πρ τν πηρεαζόντων μς» (Λούκ. 6, 27-28). Δν εναι παραίτητο ν το επ μ λόγια πς τν γαπ. κενο, πο χει σημασία, εναι ν χω μέσα μου τν γάπη γι’ ατόν, στω κι ν φέρθηκε τσι. Κα πειδ μπορε ν κολαστ μ τν σχημό του τρόπο, γι’ ατ ν παρακαλ τν Θε ν τν λεήση, ν τν φωτίση, ν τν συγχωρέση, γι ν μ κολασθ. Γιατί ν χω κάτι μαζί του; φο δν μ θέλει, θ πέχω. μως κατ’ οδένα τρόπο δν θ φήσω μέσα μου τν λογισμό, τν πειρασμ ν μ πειράζη ναντίον του, λλ θ παρακαλ τν Θε ν τν λεήση, ν τν φωτίση, ν τν συγχωρέση, ν τν σώση.
* * *
* Όσο περισσότερο γωνίζεσαι ν γαπς τν Θεό, τόσο περισσότερο Ατός σου ποκαλύπτεται!
* * *
* Εκείνος, πο πιθυμε τ κακό του συνανθρώπου του, κάνει τελικ κακ στν διο τν αυτό του. Κα κενος, πο γαπ κόμα κα τν χθρό του, στν πραγματικότητα εεργετε τν διο τν αυτό του.
* * *
* Όσο πι πολ γωνιζόμαστε ν γαπήσουμε τν Χριστό, τόσο πι πολ νοιώθουμε μέσα μς χαρ κα ετυχία. Δν πάρχει στν κόσμο μεγαλύτερη ετυχία π τ ν φλέγεται καρδία μας π γάπη πρς τν γλυκύτατο Κύριό μας.
* * *
* «Οδες δύναται δυσ κυρίοις δουλεύειν» (Μάτθ. 6, 24). Γι ν μπορέσουμε ν γαπήσουμε τν Χριστ μ λη τν καρδία μας, πρέπει πρτα ν συνειδητοποιήσουμε τι λα τ γήινα εναι πρόσκαιρα κα μάταια, κα σ τίποτε π ατ ν μ προσκολληθομε. Για ν μπορέσουμε ν γαπήσουμε τν πλησίον μας σν τν αυτό μας, πρέπει ν περιφρονήσουμε τρία πράγματα: Τ χρμα, τς δονς κα τν νθρώπινη δόξα.
* * *
Εμαστε σ θέση ν πομε μαζ μ τν πόστολο Παλο, «τς μς χωρίσει π τς γάπης το Χριστο; Θλίψις στενοχωρία διωγμς λιμς γυμνότης κίνδυνος μάχαιρα;» (Ρώμ. 8, 35). ν ναί, τότε εναι πο πραγματικ γαπομε τν Χριστό!
Δν χει τόση ξία τ ν γαπομε σους μς γαπον. «ποία μν χάρις στι;» (Λούκ. 6, 32). ξία χει τ ν γαπομε ατούς, πο μς χθρεύονται, κι ατούς, πο μς μισον!
* * *
* Μίμηση το Χριστο σημαίνει πρώτ’ π’ λα μίμηση τς γάπης το Χριστο πρς τν νθρωπο. Ν θυσιάζουμε «τ θελήματα τς σαρκς» (φ. 2, 3) χάριν τς γάπης το δελφο μας.
* * *
*  Όπως « Θες εναι γάπη», τσι κατ ντίθετο τρόπο, διάβολος εναι μίσος.
Ατός, πο γαπ πως ρίζει Θεός, γίνεται μιμητής Του. κι ατός, πο μισε τν δελφό του, γίνεται διάβολος, κα γεύεται δη π τώρα τν κόλαση!
πάρχει κατ Θεν γάπη, λλ κα κατά... διάβολον γάπη! πάρχει τ κατ Θεν μίσος, λλ πάρχει κα τ διαβολικ μίσος.
κατ Θεν γάπη εναι ατή, πο πηγάζει π τν τήρηση τν ντολν το Θεο.
κατά... διάβολον γάπη(!) εναι δαιμονική, φιλήδονη, μπαθής, ατ π.χ. πο νας γγαμος ασθάνεται πρς μία λλη γυναίκα, στε πολλς φορς ν φθάνη μέχρι το σημείου ν γκαταλείπη τ νόμιμη σύζυγό του χάριν τς ξένης. Δαιμονικ γάπη εναι πίσης ατή, π τν ποία διακατέχονται σοι περιπίπτουν στ σοδομητικ πάθη. Τέτοιου εδους «γάπες», χι μόνο τς πεχθάνεται κα τς βδελύσσεται Θεός, λλά, ν δν πάρξη μετάνοια κα λλαγ ζως, τς τιμωρε παραδειγματικά.
Κατ Θεν μίσος εναι τ μίσος κατ τς μαρτίας.
Διαβολικ μίσος εναι τ μίσος ναντίον οουδήποτε συνανθρώπου μας, κόμη κα ναντίον το χθρο μας. Πρέπει ν γαπομε τν πλησίον μας, σο κι ν ατς μας φταιξε, σο κι ν μς πίκρανε.
* * *
* Αυτός, πο γαπ τν πλησίον του μ τν ληθινή, τ σύμφωνη μ τ θέλημα το Θεο γάπη, νοιώθει μέσα το πέραντη ερήνη κα χαρά. Ατός, πο «γαπ» μ τν ψεύτικη, τν πιφανειακή, τν ποκριτική, τ σαρκική, τ φιλήδονη «γάπη», νοιώθει μέσα το σύγχυση κα ταραχή.
* * *
* Η ληθιν γάπη εναι συνυφασμένη μ πνεμα ταπείνωσης, θυσίας κα προσφορς. Ατός, πο γαπ σύμφωνα μ τ θέλημα το Θεο, θυσιάζει τς πιθυμίες του κα τν νάπαυσή του χάριν ατο, πο γαπ. γάπη, πο δν εναι σύμφωνη μ τ θέλημα το Θεο, συνδέεται μ πνεμα γωισμο. κα ατός, πο χει τέτοια «γάπη», ντ ν θυσιάζεται γι τν λλο, λο ζητ ν θυσιάζεται λλος γι’ ατόν.
* * *
* Η γάπη πρς τν χθρό μας κρύβει μεγάλη σοφία. ταν νταποδίδουμε καλ ντ κακο, γινόμαστε μιμητς το Χριστο. Τότε ρχεται κα μς πισκιάζει Χάρις Του! Μς πλημμυρίζει Χάρις το γίου Πνεύματος! Ο γιοι γαποσαν κόμα κα τος δικτες τους. Κα ατ κριβς τ γεγονς ταν καθοριστικό, στε ν ναδειχθον π τν Χριστ γνήσιοι φίλοι Του, γιοί Του!
* * *
* Η γάπη πρς τν πλησίον μας δν πρέπει ν μένη μόνο στ λόγια, λλ κυρίως ν προχωρ στ ργα. ληθιν γάπη φωτίζει μ περφυσικ φς τ πρόσωπο ατο, ποος γαπ. Τ πρόσωπο κείνου, ποος μισε, εναι συνωφρυωμένο κα συννεφιασμένο, μέχρι κα σκοτεινό.
* * *
* Η ληθιν γάπη δν χαίρεται μ τς συμφορς το πλησίον, οτε λυπται μ τς πιτυχίες του.
* * *
* Θέλεις ν νακάλυψης τί εδους γάπη χεις μέσα σου; Στάσου μπροστ στν καθρέφτη το ΙΓ’ Κεφαλαίου τς ’ πρς Κορινθίους πιστολς το ποστόλου Παύλου κα κοίταξε μ ελικρίνεια ν 'δης, ν φαρμόζωνται σ σένα ατά, πο λέγει πόστολος Παλος: «Ατός, πο γαπ, χει μακροθυμία στς δυναμίες το λλου. χει κα καλωσύνη. Δν ζηλοφθονε. Δν περηφανεύεται, δν σχημονε, δν ζητ τ δικό του συμφέρον, δν εναι εερέθιστος. Λησμονε τ κακό, πο το χουν κάνει. Λυπται, ταν δικται πλησίον του, κα χαίρεται μαζί του στ χαρά του. χει σ λα νεκτικότητα, μπιστοσύνη, λπίδα, πομον» (’ Κόρ. 13, 4-7).
* * *
* Η γάπη μας πρς τν Θε κα πρς τος συνανθρώπους μς εναι λληλένδετες. Δν μπορε ν πάρχη μία, χωρς ν πάρχη κα λλη. Διαφορετικά, οτε τν Θε γαπομε ληθινά, οτε τν πλησίον μας πραγματικά.
* * *
* Πιο πολ ν γαπομε ατούς, πο μς λέγχουν, παρ ατούς, πο μς κολακεύουν.
* * *
* Δεν πάρχει ληθιν γάπη, χωρς τ πνεμα τς θυσίας. γάπη το Χριστο πρς μς εναι χώριστα συνδεδεμένη μ τ Σταυρική Του θυσία. Σταυρς κα γάπη πνε χώριστα μαζί.
* * *
* Πολέμησε τ μίσος, πο δείχνει λλος πρς σένα, μ πλο τν γάπη, πο σ θ δείχνης πρς ατόν. Δεξε γάπη σ’ ατόν, πού σου δείχνει κακία. τσι κα μόνον τσι πάρχει λπίδα ν μετατρέψης τ μοχθηρία του σ καλωσύνη.
* * *
* Αυτός, πο χει κακία, γεύεται θάνατο, ν ατός, πο χει γάπη, γεύεται αώνια ζωή.
* * *
* Ο ραιότερος κα ποτελεσματικώτερος τρόπος ν κδικηθς ατόν, πο σ βλαψε, εναι ν τν εεργετήσης.
* * *
* Οι ορανο νοίγουν διάπλατα γι’ ατόν, πο γαπ ληθιν τν Χριστ «μ λη τν καρδία του, μ λη τν ψυχή του κα μ λη τ διάνοιά του, κα τν πλησίον του πως τν αυτ το» (Λούκ. 10, 27).
* * *
* Όπου πάρχει γάπη, κε εναι κα Θεός. που πάρχει τ μίσος, κε εναι κα διάβολος.
* * *
Ν πορρίπτης μ λη σου τ δύναμη κα ν ξομολογσαι μ σο τ δυνατ μεγαλύτερη ταπείνωση λες τς καχυποψίες κα φαντασίες, πού σου ποβάλλει διάβολος, γι ν σ κάνη ν ντιπαθς κα ν ποστρέφεσαι τν πλησίον σου.
Δν πάρχει χρος παραμονς στ Βασιλεία τν ορανν γι’ ατούς, πο στ ψυχή τους δν χουν χρο γάπης γι τος χθρούς τους.
“ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΠΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΩΝ”
Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.