17 Μαΐ 2011

Ὃ Στάρετς Εὐστράτιος (1788-1855)

ΟΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΤΑΡΕΤΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
Στς ρχς το 19ου αἰῶνος τ μοναστήρι το Γκλίνσκ, στ νότια Ρωσία, μεταξ τν πόλεων Τσερνιγκφ κα Κούρσκ, πέκτησε μεγάλη φήμη γι τν ριθμ κα τν πνευματικότητα τν πατέρων του.
μον το Γκλνσκ εχε δρυθε π τν 16ο αώνα στ μώνυμο δάσος, στς χθες τν πόταμου μπεστ, λλ κατ τς τρες πρτες κατονταετηρίδες τς ζως της δν γνώρισε διαίτερη νθιση. Τ 1817 μως νέλαβε τν γουμενία τς νομαστς σταρετς Φιλάρετος 3 (Ντανιλέφσκυ, 1777-1841), γαλουχημένος πνευματικ π τν ρχιμανδρίτη Θεοδόσιο (1Ί802)1 τς μονς το Σωφρόνιεφ, μαθητ το μεγάλου σίου Παϊσίου Βελιτσκοφσκυ (1722-1794). Κάτω π τν σοφ κα θεοφιλ διαποίμανσι το σταρετς Φιλάρετου, δελφότης σύντομα αξήθηκε ριθμητικά, καλλιεργήθηκε πνευματικ κα νέδειξε σημαντικς σκητικς προσωπικότητες.
Μετ τν κοίμηση το (31-3-1841) ο δελφο πέλεξαν ς ποψηφίους διαδόχους του τν π. Πορφύριο, πνευματικό, κα τν π. Θεοδόσιο, προϊστάμενο τς μονς. Κατ θεία οκονομία μως τοπικς πίσκοπος ρισε ς γούμενο τν κτήτορα τς μονς Κοτμίζσκυ γέροντα Εστράτιο, πο γκαταβίωνε στ Γκλνσκ π τ 1820. τσι πραγματοποιήθηκε κα μία σχετικ πρόρρησης το σταρετς Φιλάρετου.
λάχιστα βιογραφικ στοιχεα το σταρετς Εστρατίου μς εναι γνωστά, πέρα πὸ...
  παραδεδομένη φήμη του ς αστηρο κα βιαστο σκητού. ταν νέλαβε τν γουμενία  εχε δη δώδεκα χρόνια πο δν ξάπλωνε σ κρεβάτι. Κοιμόταν λάχιστα, καθισμένος σ μία καρέκλα. μενε σ' να φτωχικ κελί, κα δν διέθετε κανένα προσωπικ ντικείμενο.
ταν γινε γούμενος, τίποτε δν λλαξε τν τρόπο τς ζως του. ναδείχθηκε ϊ ντάξιο διάδοχό του προκατόχου του. π τν μερών του πεκτάθηκε κτιριακ μον νεγέρθηκε νέο Καθολικ κα αξήθηκε σημαντικ ριθμς τόσο τν δελφν σο κα τν προσκυνητν, πο κατέφθαναν στ Γκλνσκ γι πνευματικ ζωογόνηση κα παρηγοριά.
κοιμηθη τν 22 ουλίου 1855, σ λικία 67 τν.
χει σωθε να μικρ κείμενο το σταρετς Εστρατίου, ο Σημειώσεις του, μ τς ποιες χαράσσει ποφθεγματικ μερικς πλς λλ βασικς κατευθυντήριες γραμμς συνεπος μοναχικς (λλα κα γενικότερα ρθοδόξου πνευματικς) ζως, βασισμένες στν ρθόδοξη πατερικ παράδοση. Δημοσιεύουμε κατωτέρω τ κείμενο ατ σ νεοελληνικ πόδοση.


Μόλις σηκωθες π τν πνο, πς στν αυτό σου: «ργάσου, σμα, γι ν μ ζες ες βάρος τν λλων νφε, ψυχή, γι ν κληρονομήσεις τν βασιλεία τν ορανν».
ποιος δν χει πίστη, ταπείνωση, πομον κα πακοή, δν θ εαρεστήση στν Θεό.
πακο σημαίνει κκοπή του θελήματός μας.
Ν νικς τος πειρασμος μ τν πομον κα τν προσευχή.
Ν εχάριστης τν Θε γι κάθε θλίψη.
σο αξάνουν ο θλίψεις, τόσο αξάνει κα παρηγορι π τ γιο Πνεμα.
ταν χεις βάσανα, ν λές: « Κύριος προνοε γι μένα».
Πέντε πράγματα τρέμουν ο δαίμονες: τν νηστεία κα τν δίψα· τν εχ το ησο· τ σημεο το σταυρο τν συχν Θεία Μετάληψη τν κλόνητη λπίδα στν Θεό.
ποιος παραδίδεται στν πνο μέσα στ κελί του, θ χλευαστε π τος δαίμονες.
ποιος ποφεύγει τν σωματικ ργασία, δν μπορε ν προκόψει οτε στν πνευματική, γιατί δεύτερη γεννται π τν πρώτη.
Τ σμα παραλύει π τν πελπισία κα τν σωτερικ νησυχία, τν φόβο κα τν ταραχή.
Μερικο λένε: «ς χουμε λπίδα στν Θεό». Ο ψυχς τος μως εναι νήσυχες κα φοβισμένες. Ατ σημαίνει τι λπίζουν μ τν γλώσσα, χι μως κα μ τν καρδιά τους.
φόβος προξενε μεγάλη βλάβη στν ψυχή. χθρός της σωτηρίας μς γνωρίζει τι στν ζω ατ δν πάρχει πι σωτήρια νέργεια π τν γενναία ρση τν βαρν πο μς φορτώνουν ο λλοι νθρωποι, γι ατ προσπαθε, π φθόνο, ν μς ταράξει. σ λοιπν πρέπει μ λη σου τν δύναμη (ν γωνίζεσαι, στε) ταν σ κακολογον, ν διατηρες τν ερήνη τς καρδις σου. Κα ν ταράζεσαι, ν μν τ φανερώνεις, (βάζοντας τσι ρχ γι τ τέλειο ξερίζωμα το πάθους).
ν φαγες πέρμετρα κανες κάτι λλο, στ ποιο σ σπρωξε νθρώπινη δυναμία σου, ν μν ταραχθες. γωνίσου γενναία ν διορθωθες.
σωτερικ ερήνη συνίσταται στν γάπη κα ποκτται μ τν θλίψη.
Ό, τί κατορθώνεται μ κόπο, χει μεγάλη ξία κα σταθερότητα. ψυχ ποκτ νάπαυση μόνον ταν διέρχεται δι πυρς κα δατος. ταν δηλαδ ποφέρει πολλά, τότε πραγματοποιε πρόοδο.
Ν νικς τν θυμ μ τν σιωπή. ργίλος νθρωπος εναι φονις τς ψυχς του.
Δν εναι δυνατν ν μ θυμώνεις, ν δν εσαι ταπεινός.
Τίποτε δν ταπεινώνει τν ψυχ τόσο πολ σο νέχεια.
Κανες δν θ πόκτηση ταπείνωση χωρς κόπο.
νας μοναχς πρέπει πάντοτε ν θρηνε, πενθώντας γι τς μαρτίες του. τσι θ ταπεινώνεται. τσι θ γλιτώσει τν αυτό του π τν καταδίκη.
ρετ νώτερη π' λα τ σκητικ κατορθώματα κα τος κόπους τς εσέβειας εναι τούτη: Ν κάνουμε πομον γι χάρι το Χριστο.
Μ μιλς, χωρς ν εναι νάγκη. Πολλ κακ προέρχονται π τν φλυαρία. Συχν ρχίζουμε μ πνευματικος λόγους, γι ν καταλήξουμε στν κακολογία κα τν κατάκριση το πλησίον.
Τ πρτο μέλημά μας ς εναι ν μν μαρτάνουμε κα τ δεύτερο ν μν κατακρίνουμε.
σκησε τν γλώσσα σου, στε πάντοτε κα σ κάθε περίσταση ν λέει πρς τν Θε κα τος δελφος τ «ελόγησον».
ταν μιλς, ν κφράζεσαι μ λεπτότητα, στε ν μν πικράνεις κανένα συνομιλητή σου.
Μ διαβάλλεις τν χθρό σου μπροστ σ λλους.
χι μόνο ν μ χαίρεσαι, λλα κα ν θρηνες γι τν πτώση το δελφο σου, πειδ χουμε ντολ ν ἰὸν γαπομε πως τν αυτό μας.
Βασικς νδείξεις τς πνευματικς προόδου εναι βαθι ταπείνωσις κα  γάπη πρς τν πλησίον.
ποιος κοινωνε ξία, γεύεται τν ζωή. ποιος κοινωνε νάξια, γεύεται τν θάνατο, ποιος, ν κα νεπίγνωστα, κατοικε μέσα του.
Γι ν κατανόησης τ ερ κείμενα χρειάζεται ταπείνωση κα προσευχή.
μελέτη το νόμου το Θεο πρέπει ν γίνεται μ πομον κα πιμονή.
ταν κάποιος συνομιλητής σου βρίσκεται σ φανερ ντίθεση μ τν λήθεια, ποχώρησε κα τερμάτισε τν συζήτηση.
Ν χεις κλεισμένο στν καρδιά σου πάντοτε τν φόβο το Θεο κα ν στέκεσαι μ ελάβεια μπροστά Του.
Φυλάξου π τ ψέμα, γιατί θ δίωξη τν φόβο το Θεο π μέσα σου.
Κανες δν μπορε ν πόκτηση τν τέλειο φόβο το Θεο, ν δν λευθερωθ π κάθε μάταιη μέριμνα
ν ψυχή σου μολυνθε π κάποιο θανάσιμο μάρτημα, τότε κα λλες μαρτίες θ σπεύσουν κα θ σ προτρέπουν ν τς διάπραξης.
Κάθε μετανόητος μαρτωλς εναι νας ούδας.
Φυλάξου π τν κατάκριση το πλησίον, χι μόνο (τν ξωτερική, πο γίνεται) μ τ λόγια, λλα καν σωτερική, πο συντελεται) μέσα στν καρδιά σου.
κενος πο λέει τ καλό, λλα σκέπτεται τ κακό, εναι κόμη τελής.
Κάθε τί πο θλίβει τν συνείδηση κα κανοποιε τν σάρκα εναι μαρτία.
καθαρ συνειδήσεις ποκτται μ τν νηστεία, τν γρυπνία, τν πομον κα τν νδρεία.
ν γωνίζεσαι μ ζλο, ν δν μένεις ργς κα ν δν λιπόψυχης, θ γνωρίσης τν νίκη. Πρτος σκητής, ( Κύριος), σ παρακολουθε. Στέφανοι, δόξα, τιμ κα μακαριότης σ ναμένουν. Ο χορεες τν γίων περιμένουν ν σ δεχθον γι πάντα στν βασιλεία τν ορανν.
Πάντοτε ν κάνης διακριτικ κατανομ στ σκητικά σου παλαίσματα,
νέργεια τς χάριτος το Κυρίου εναι νάλογη μ τν κπλήρωση τν ντολν Του πό μας.
Γι τν προσευχή:
ν δν πάρχη δήριτη νάγκη, μν φήνεις τν κανόνα σου.
ταν προσεύχεσαι, φρόντισε ν χεις ερηνικ διάθεση. Εναι σπουδαιότερη προϋπόθεσης γι καρποφόρο προσευχή.
κενος πο κοπιάζει πολ στν προσευχή, πικραίνει μως τν δελφό του, κοπιάζει μάταια.
κενος πο προσεύχεται, λπίζει. Κα κενος πο λπίζει, εναι ερηνικός.
• Εναι   δύνατο   ν   χουμε   καθαρ προσευχή, ν εμαστε βουτηγμένοι μέσα στς
κοσμικς    μέριμνες.    Προσευχ    σημαίνει πουσία κάθε ξωτερικο περισπασμο.
ποιος προσεύχεται πρόσεκτα, προσεύχεται φάμαρτα.
ποιος δν σκεται στν συχν προσευχή, δν θ φθάση στν διάλειπτη προσευχή.
Γι τν αταπάρνηση:
Ατία κάθε μαρτίας εναι προθυμία μας ν ρνηθομε τν πνο, τν βρώση κα
τν πόσι.
Μ συλλογίζεσαι τ το Θεο μ γεμάτο στομάχι.
πείνα κα δίψα εναι ναγκαες σ ναν νθρωπο πο θέλει ν ξαγνίσει τ σμα του κα ν προφυλαχθε π πονηρος λογισμος κα σαρκικς πιθυμίες.
χαλιναγώγησης το στομάχου κατασιγάζει τ πάθη. ποιος νικιέται π τν γαστριμαργία, τ συνδαυλίζει.
Τ γεμάτο στομάχι προξενε ραθυμία  κα πνηλία.
περίσσεια τς τροφς σκοτίζει τν νο.
ποιος θέλει ν χη νο καθαρ π πονηρος λογισμούς, πρέπει ν δυνατήσει τν
σάρκα του μ τν νηστεία
νηστεία μς εναι παραίτητη, γιατί μ' ατν λευθερωνόμαστε π τν μαρτία λλις δν χει ξία
Τργε κάθε μέρα, λλ συγκρατημένα.
Τ ψωμ ζάχαρις κα τ ζεστ νερ εναι καλύτερη τροφ γι να μοναχό. Χωρς ζεστ νερ τ στομάχι το νηστευτο στενεύει κα προξενονται διάφορες ρρώστιες.
Μετάφρασης: Συμεν μοναχς Παρακλητιανς

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ . ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΓΕΙΡΟΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ. ΕΚΔΟΣΕΙΣ. Ι.Μ. ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ. 1992

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.