24 Μαρ 2011

Ὁ Πατριάρχης Γρηγόριος ὁ Ε'

 
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΖΗ
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
 Ο  ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ε
 Η πιχειρηθεσα λλοίωση τς στορίας
1. Σταυρς το Χριστο
Τν Σταυρ το Κυρίου προβάλλει σήμερα κκλησία ες προσκύνησιν γι ν μς νισχύσει στν πορεία πρς τ Πάσχα. π τν ξουθένωση κα τν καταισχύνη το Σταυρο πήγασε τ χαρμόσυνο μήνυμα τς ναστάσεως. Συντρίβονται τ νθρώπινα κριτήρια, ο νθρώπινες κτιμήσεις κα ξιολογήσεις μ τ Σταυρ το Χριστο. ό,τι φαίνεται σκάνδαλο, μωρία κα νοησία κα καταφρόνια ποδεικνύεται δύναμη, σοφία, γιασμς κα δόξα. Τ ξύλο τς ντροπς κα τς ασχύνης, πάνω στ ποο φηναν τν τελευταία τους πνο ο μεγαλύτεροι ληστα κα κακοργοι, μεταβάλλεται σ σύμβολο κα ργανο γιασμο κα δόξης. Μ’ ατν κφράζουμε ο Χριστιανο τν πίστη μς σημειώνοντας τν στ στθος μας, ατν δίνουμε σν φυλακτ στ γαπημένα μς πρόσωπα, ατς κοσμοσε κα κοσμε τ σκπτρα τν βασιλέων κα τς μίτρες τν ρχιερέων, ατς θρονιάζεται στς κορυφς τν ναν. Εναι τ καταμάχητο πλο ναντίον τν ντιθέων δυνάμεων, δόξα τν γίων της κκλησίας.
Σ λα τ τοπικ θνικ σύμβολα πο εχαν διάφοροι γωνιστα το 1821 Σταυρς ταν κυριαρχικ μόνος παραίτητο συμπλήρωμα κάθε σχετικς παραστάσεως. Και στ θνικ σύμβολο πο τελικς πεκράτησε, στν γαλανόλευκη σημαία μας, π δεκαετίες «λαμπύριζε στν ψηλή της κορυφή», κατ τν ποιητή, μέχρι πο κάποια τυχς μπνευση πεχείρησε ν τν καταβιβάσει, χωρς ν πικρατήσει μως ρύθμιση. Γιατί στς γενις λων τν ρθοδόξων τ ραμα το θεμελιωτο τς νατολικς λληνικς ατοκρατορίας, το Μ. Κωνσταντίνου, πο εδε στν οραν σχηματισμένο τν Τίμιο Σταυρ μ τν φράση «ν τούτω νίκα», χει περάσει μέσα στ κύτταρα τς...
 θνικς ατοσυνειδησίας, χει συνδεθ μ τος μηχανισμος το θνικο συναγερμο σ περιόδους πολέμων. Στν Σταυρ κα στν κκλησία καταφεύγει τ θνος γι ν πιβιώσει κα ν κατατροπώσει τος χθρούς του, π τ Χριστ ζητ βοήθεια γι τς νίκες ναντίον τν βαρβάρων. «Σσον Κύριε τν λαόν σου κα ελόγησον τν κληρονομίαν σου, νίκας τος βασιλεύσι κατ βαρβάρων δωρούμενος κα σν φυλάττων δι το Σταυρο σου πολίτευμα».

2. σταυρς το πατριάρχου
Δν πρόκειται μως σήμερα ν σχοληθομε μ τ σημασία το Σταυρο στ ζω τς κκλησίας κα το θνους. Ατ γίνεται πολ συχνά, διότι κα ο σχετικς μ τ Σταυρ γιορτς εναι πολλές, λλ κα διότι τ μυστήριο τς σωτηρίας κα τς ναστάσεως εναι διάλυτα δεμένο μ τ Σταυρ κα τ Πάθος. επομένως γι τ Σταυρ το Χριστο γίνεται συχν λόγος. Τ ορτολόγιο τς κκλησίας μς δίνει σήμερα μία σπάνια εκαιρία ν σχοληθομε, σύντομα βέβαια, μ τ σταυρ κα τ δόξα το θνομάρτυρος πατριάρχου Γρηγορίου το ’, το ποίου σήμερα, 10 πριλίου, τιμ κκλησία τν δγχόνης μαρτυρικ θάνατο. ταν κα τότε 10 πριλίου το 1821, πρν π 162 χρόνια, μέρα Κυριακή του Πάσχα, τ αώνιο κα καλύτερο γι τν θνομάρτυρα πατριάρχη Πάσχα. μετ τ μαρτυρικ Μεγάλη βδομάδα πο πέρασε εσλθε μ ργανο τ σχοιν τς γχόνης κα μετ π πολλος νειδισμος κα μπτυσμούς, ς γνήσιος μαθητς το σταυρωμένου Χριστο, στ νέσπερο φς τς θεϊκς βασιλείας, κα τιμήθηκε π τν λληνισμ μ πρωτοφανες τιμς κα δόξες, πάξιές του μαρτυρίου κα τς μεγάλης του προσφορς. Κα πάρχει λόγος πιτακτικς πο πιβάλλει ν παρουσιασθον σταυρς κα δόξα το θνομάρτυρος πατριάρχου, λόγος πο συνδέεται χι μόνο μ τν θνική μας φιλοτιμία κα ταυτότητα, λλ μ τν δια τν παρξη το Γένους μας, το λληνορθοδόξου πολιτισμο μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.