14 Μαρ 2011

Νὰ κρίνουμε μὲ ἐπιείκεια τοὺς ἄλλους

                          Νὰ κρίνουμε μ πιείκεια τος λλους
Ατς καιρς εναι καιρς μετανοίας, μς λέγει ερς Χρυσόστομος, κενος εναι  κρίσεως. αυτς εναι καιρς γι γνες, κενος γι βραβεα. αυτς κόπου, κενος νέσεως. αυτς ργασίας, κενος νταποδόσεως.
***
Ν μάθουμε ν κρίνουμε μ πιείκεια τος λλους. ποτελε κα να καθρέπτη, πο ποκαλύπτει στος λλους τν λήθεια γι τος αυτούς μας.
ς μ ξεχνομε τι τελνες κα πόρνες χουν μετανοήσει κα σωθε, ν Γραμματες κα Φαρισαοι, πο τος κατέκριναν, δν σώθηκαν. Δν μς χει νατεθε π κανένα ρόλος το κριτο, πο νήκει ποκλειστικ στν Θεάνθρωπο κα Σωτήρα μς Κύριον μν ησον Χριστόν, ποος κα θ μς κρίνη λους κατ τ ργα μας στν Δευτέρα Το νδοξη παρουσία. Γι τν λόγο ατν δν πρέπει ν προεξοφλομε τ αώνιο μέλλον κανενς π τος συνανθρώπους μας, λλ ν προσέχουμε τος αυτούς μας, κα ν εμεθα αστηρο κριτα στος αυτούς μας κα πιεικες στος λλους.
Μόνο μ τ γιο κα φωτειν παράδειγμά μας, μ τν καλ λόγο κα τν πειθ εναι δυνατ ν βοηθήσουμε τος καλοπροαίρετους συνανθρώπους μας, ποτ μ τν κακ λόγο κα τν θεατρισμό τους.
ντί, γαπητοί, ν σχολούμεθα μ τς κακίες τν λλων εναι προτιμότερο νὰ...
προσπαθομε ν νακαλύπτουμε τς ρετές, ο ποες εναι συνήθως κρυμμένες. Ν συλλέγουμε τ πολύτιμα πετράδια τν ρετν πο θ διακρίνουμε σ συνανθρώπους μας κα χι ρακοσυλλέκτες τν κακιν τους στ σκουπιδοτενεκ τς νθρωπίνης θλιότητος. ς μιμηθομε τς μέλισσες πο πηγαίνουν στ λουλούδια κα χι τς μυγες πο ναπαύονται σ βρωμιές.
Μέγας Βασίλειος μς τονίζει τ ξς ξιοπρόσεκτα: Ο νθρωποι πο πιζητον διαρκς ν σχολονται μ τ σάπιο, τ κακό, τν μαρτία τν νθρώπων, μοιάζουν σν τ ρνεα πο περνον πάνω π πολλ λειβάδια κα πολλος ραίους κα μοσχομύριστους τόπους γι ν σπεύσουν πρς τ βρωμερ πτώματα.
Προκειμένου ν κρίνουμε τος συνανθρώπους μας ν θυμώμαστε τ τρία κόσκινα το Σωκράτη, ἐὰν δηλαδ ατ πο θ πομε εναι λήθεια, ναγκαία κα φέλιμα. Σ διαφορετικ περίπτωσι ς σιωπομε προσευχόμενοι ν μς λεήση Θεός, γιατί ν παρατηρήση τς μαρτίες μς ποις μπορε ν σχυρισθ τι εναι πηλλαγμένος; Κανείς.
πίσης ν μ λησμονομε τ «πάντα» το ποστόλου Παύλου. « γάπη πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα λπίζει, πάντα πομένει, γάπη οδέποτε κπίπτει» (' Κορινθ. 13, 7).
πως τος ρχαιολόγους πο σχολονται μ τν ναστήλωσι τν παλαιν ρειπίων γι ν τ ποκαταστήσουν στν ρχική τους μορφή, τσι κα μες ν προσπαθομε μ τν καλή μας χριστιανικ νάρετη ζω κα τ καλά μας λόγια ν ναστηλώσουμε κα ν ποκαταστήσουμε τ νθρώπινα ρείπια πο πάρχουν γύρω μας. Μν ντιγράφουμε τν τακτικ τν γελοιογράφων, πο ξογκώνουν κάτι γι ν τ σατυρίσουν, λλ ν μιμούμεθα τν εγένεια το ζωγράφου, ποος διορθώνει κάτι γι ν τ κάνη μορφο.
* πως κριβς στ ψωμναι παραίτητο) τ λάτι, τσι κα νάμεσα στς ρετς γάπη. Χωρς ατ δν μπορε κανες ν πραγματοποιήση πως πρέπει τς ρετές, φο κάθε ρετ μ τν γάπη κα τν ταπεινοφροσύνη πιβεβαιώνεται.
ταπεινοφροσύνη, π τ να μέρος, νεβάζει τν κάτοχό της σ ψη κατορθωμάτων. Κα γάπη, π τ λλο μέρος, τν κρατάει γερ κα δν τν φήνει ν πέση π κε... ς γωνιστομε λοιπόν, γαπητοί, κατ τ δύναμί μας, ν τν ποκτήσουμε, στε ν μ μς αχμαλωτίσουν ο χθροί μας (γ. Εθύμιος).
π τν πλησίον μας ξαρτται ζω κα θάνατός μας. Γιατί, ν κερδίσουμε τν δελφό, κερδίζουμε τν Θεό. Κα ν σκανδαλίσουμε τν δελφό, μαρτάνουμε στ Χριστ (Μ. ντώνιος).
*  Όταν ρχίσει κανες ν ασθάνεται στν ψυχ το ντονα τν γάπη το Θεο, τν διο καιρ ρχίζει ν γαπ κα τν πλησίον μ ασθηση πνευματική.
*  Κανες δν μπορε ν' γαπάει ν πιστεύει ελικρινά, ν χει κατήγορο τ συνείδησή του, μς βεβαιώνει γιος Διάδοχος Φωτικής.
δύνατον εναι ν ποκτήσει σταθερ γάπη (πρς τν Θεό), ποιος χει κάποιαν μπαθ κλίση σ τιδήποτε γήινο.
Ἐὰν κενος πο χει λα τ χαρίσματα το Πνεύματος, γάπην μως δν χει τίποτα δν φελεται, κατ τν θεον πόστολον Παλον, πόση φείλομε ν πιδείξουμε πιμέλεια, δι ν τν ποκτήσωμε ατήν, μς λέγει γιος Μάξιμος μολογητής.
Μ μελτε τν δελφν τν μετέρων, λλ' καστος σπουδαζέτω τν πλησίον ξαρπάζειν τς το διαβόλου φάρυγγος», μς κηρύττει γιος Χρυσόστομος.
ταν δν κατορθώσωμε τν πρς τν Θεν κα τν πλησίον γάπην ες μάτην τ ν σεμνυνόμεθα γι τν νηστεία κα γρυπνία κα κτημοσύνη κα νάγνωση τν Γραφν, μς διδάσκει ββς Κασσιανός.
δ γιος ωάννης τς Κλίμακος μς βεβαιώνει τι, ἐὰν λείψη γάπη π τν νθρωπο, ν μν γαπ τν Θε κα τν δελφόν του χριστιανόν, δν φελε πίστις κα λπίς...
*  « πρς τν Θεν γάπη νς πιστο εναι λανθασμένη, ταν εναι δια μ τν γάπη πρς τν πλησίον, διότι τσι ξισώνεται Πλάστης μ τ πλάσμα. πρς τν Θεν γάπη εναι ρθή, ταν Δημιουργς γαπται κα τιμται πάνω π κάθε δημιούργημα», μς διδάσκει γιος Δημήτριος Ροστώφ.

* * *

*  Γι τν μέγα σκητ γιο ρσένιο λέγεται τι εχε στ στθος το να κομμάτι π παλαι παν γι ν σκουπίζη τ δάκρυά του πο διαρκς τρεχαν π τ μάτια του, ν ταν σκυμμένος στ ργόχειρό του. δ σιος Ποιμν πο τν εδε κάποτε, ν χύνη τόσα δάκρυα, το επε μ θαυμασμό: «Τρισευτυχισμένος εσαι, ρσένιε, διότι πένθυσες τόσο πολ σ' ατν τν κόσμον, στε θ βρς παντοτειν χαρ στν λλον».
δελφόθεος άκωβος μς διδάσκει. « γέλως μν ες πένθος μεταστραφήτω κα χαρ ες κατήφειαν». ς πενθήσουμε κα κλάψουμε δ πρόσκαιρα, ν θέλουμε ν σωθομε αώνια.
Χριστς κα κόσμος εναι δύο διαφορετικ πράγματα. ο Χριστς σώζει τν πιστν ν κόσμος μς κολάζει.
Ατς καιρς εναι καιρς μετανοίας, μς λέγει ερς Χρυσόστομος, κενος εναι  κρίσεως. αυτς εναι καιρς γι γνες, κενος γι βραβεα. αυτς κόπου, κενος νέσεως. αυτς ργασίας, κενος νταποδόσεως.

Γι πάθη κα ρετές 
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑ»
ξαμηνιαία κδοσις πνευματικς οκοδομς
Τεχος 76. ΙΟΥΛΙΟΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1999.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.