10 Μαρ 2011

Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης

 
Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης
μότιμος Καθηγητς τς Θεολογικς Σχολς το Α.Π.Θ.

BΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, Καθηγητς τς Θεολογικς Σχολς το ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), γεννήθηκε τ 1941 στ χωρι Παναγία τς Θάσου, πέμπτος π πτ τέκνα. Μετά τ λήξη το πολέμου, τ 1945, γκαταστάθηκαν οκογενειακς στ χωρι Μέση της Κομοτηνς, που ερες πατρ το Νικόλαος διορίσθηκε φημέριος. κε Θεόδωρος περάτωσε τ Δημοτικ Σχολεο. Στ συνέχεια νεγράφη στν κκλησιαστικ Σχολ τς Ξάνθης, πταετος φοιτήσεως, ριστεύων κα πρωτεύων καθ' λη τ διάρκεια τν σπουδν το (1953-1961).
Εσήχθη πρτος στ Θεολογικ Σχολ το Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τς ποίας τ πτυχίο λαβε τ 1965 μ τ βαθμ ριστα (10). νεγράφη ς ριστοχος στ Νομικ Σχολ το Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τς ποίας παρηκολούθησε τ πρτα τη, διέκοψε μως τ φοίτηση, ταν ρχισε ν σταδιοδρομε στ Θεολογικ Σχολή. πηρέτησε π διετία στς τάξεις το λληνικο στρατο, στ Θρησκευτικ πηρεσία, ς θεολόγος-πλίτης (1966-1968). νυμφεύθη (1968) τ θεολόγο Χριστίνα Μπουλάκη, κόρη ερέως, πίκουρη Καθηγήτρια κατόπιν τς Θεολογικς Σχολς στ γνωστικ ντικείμενο τς στορίας τν Σλαβικν κα λοιπν ρθοδόξων κκλησιν, κα πέκτησαν δύο τέκνα.
Μεταπτυχιακς σπουδς πραγματοποίησε στ Θεσσαλονίκη, στν στορικ κλάδο τς Θεολογίας, που νκε κα τ γνωστικ ντικείμενο τς Πατρολογίας, μ σύμβουλο Καθηγητ τ γνωστ Πατρολόγο είμνηστο Παναγιώτη Χρήστου. νηγορεύθη μ ριστα Διδάκτωρ Θεολογίας τ 1971, ποβάλλοντας διατριβ μ τίτλο «νθρωπος κα κόσμος ν τ οκονομία το Θεο κατ τν ερν Χρυσόστομον». ξελέγη φηγητς τς Πατρολογίας τ 1973 στ Θεολογικ Σχολή, μ τ μελέτη «Τέχνη Παρθενίας. πιχειρηματολογία τν Πατέρων τς κκλησίας περ τς ν Χριστ γαμίας κα α πηγα ατς». Τ 1980 ξελέγη Τακτικς Καθηγητς τς Πατρολογίας στν νιαία τότε...
Θεολογικ Σχολή, καταθέτοντας μαζ μ λλα δημοσιεύματα κα τ μεγάλη μονογραφία «Γεννάδιος Β' Σχολάριος. Βίος-Συγγράμματα-Διδασκαλία». Μετ τ χωρισμ τς Σχολς σ δύο τμήματα (1982) νετάχθη στ Τμμα Ποιμαντικς κα Κοινωνικς Θεολογίας, που πηρέτησε μεχρί της συνταξιοδοτήσεώς του (2008), διατελέσας κα πρόεδρος ατο π δύο θητεες. Διετέλεσε κόμη κα Διευθυντς το τομέως γίας Γραφς κα Πατερικς Γραμματείας. Στς πρυτανικς κλογς το 1986 ρίσθηκε ποψήφιος ντιπρύτανις παρ τ ποψηφίω Πρυτάνει Καθηγητ τς ατρικς κ. Δ. Παπαπαναγιώτου μ δεύτερο ντιπρύτανι τν Καθηγητ τς Πολυτεχνικς κ. Δ. Ψωϊνό· τελικς, ξελέγη λλο σχμα μ Πρύτανι τν Καθηγητ κ. Δ. Φατορο.
Μετεκπαιδεύθηκε π δύο τη στ Δυτικ Γερμανία (Βόννη) ς πότροφος τς Humboldt-Stiftung (1972-1973 κα 1979-1980). Γνωρίζει κτς π τ γερμανικ κα τ γαλλικ γλώσσα.
Διετέλεσε πιστημονικς συνεργάτης, μα τ δρύσει του, το Πατριαρχικο δρύματος Πατερικν Μελετν τς ερς Μονς Βλατάδων, συντάκτης κα γραμματες το περιοδικο το δρύματος «Κληρονομία» (1968-1970), κατόπιν δ κα φορος το δρύματος (1977-1986). Διορίσθηκε ρευνητς στ Κέντρο Βυζαντινν ρευνν (Κ.Β.Ε.) το Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1970-1974), διευθυντς το Τμήματος Θεολογίας το δίου Κέντρου (1988-1998), πρόεδρος το Κέντρου (1991-1995), συνδιευθύνων μετ τν λοιπν μελν το Διοικητικο Συμβουλίου τ περιοδικ «Βυζαντιν» κα τς λλες κδόσεις το Κ.Β.Ε. Κατ τ διάστημα τς πταετος παραμονς του στ Κέντρο, ς διευθυντς Τμήματος κα Πρόεδρός του, ξασφάλισε ρευνητικ κονδύλια π κρατικος φορες, τ ποία διέθεσε καθ' λοκληρίαν στν καταρτισμ ρευνητικν προγραμμάτων κα στν πασχόληση δεκαπέντε νέων ρευνητν, π τος ποίους ο περισσότεροι εναι τώρα μελη ΔΕΠ λληνικν Πανεπιστημίων. Μνημονεύουμε τ προγραμμα «Τ Μοναστήρια τς Μακεδονίας κατ τν Βυζαντιν κα Μεταβυζαντιν περίοδο», τ ποτελέσματα το ποίου χουν δημοσιευθε μερικς σ να τόμο. Συνεκάλεσε πίσης π τν προεδρία το διεθνς πιστημονικ Συμπόσιο μ τίτλο «Μνήμη γίων Γρηγορίου Θεολόγου κα Μεγάλου Φωτίου (14-17 κτωβρίου 1993)» στ Μεγάλη Αθουσα Τελετν το Α.Π.Θ.
π πολλ τη διετέλεσε πρόεδρος τς νώσεως Θεολόγων Βορείου λλάδος (Ε.ΘΕ.Β.Ε.) μ πλθος δραστηριοτήτων στ χρο τς κπαιδεύσεως· π τς προεδρίας το δρύθη τ περιοδικ τς νώσεως «Θεολόγος».
ργάνωσε μ συνεργάτες το πολλ πιστημονικ συνέδρια, λληνικ κα διεθν, κα συμμετέσχε σ' ατ κα σ λλα μ εσηγήσεις κα νακοινώσεις. Τν πιτυχ κα διαρκ συνεδριακή του δραστηριότητα κορύφωσε μ τν ργάνωση το μεγάλου διεθνος πιστημονικο συνεδρίου γι τν γιο ωάννη Χρυσόστομο, τ Σεπτέμβριο το 2007, το ποίου τν προεδρία το νέθεσε τ Τμμα Ποιμαντικς κα Κοινωνικς Θεολογίας.
Κληθες γι παραπάνω π τρες δεκαετίες π ερς Μητροπόλεις, Μονς κα Συλλόγους βοήθησε, ς σύμβουλος ς πρόεδρος κα μέλος ργανωτικν πιτροπν, στ σύγκληση κα ργάνωση πιστημονικν συνεδρίων, κόσμησε δ ς μιλητς πολλ βήματα πανταχο της λλάδος σ κατοντάδες κδηλώσεων. Μνημονεύουμε τ συμβολή του στν ργάνωση τν δύο πιστημονικν συνεδρίων γι τν γιο Νεκτάριο στν Αγινα (1996), τν δύο μεγάλων διεπιστημονικν συνεδρίων στν Πάρο γι τν Παναγία τν κατονταπυλιαν (1997) κα γι τν γιο θανάσιο Πάριο (1999) ς πρόεδρος κα μέλος τς ργανωτικς πιτροπς, καθς κα το μεγάλου πίσης συνεδρίου γι τν γιο Νικόδημο γιορείτη (1999), π τν διότητα το προέδρου τς ργανωτικς πιτροπς, τ ποο συνεκάλεσε ερ Μον σίου Νικοδήμου Γουμενίσσης. π σειρ τν προεδρεύει στ ργανούμενα κατ' τος συνέδρια μ διαφορετικ κάθε τος θέμα, πο ργανώνει Πολιτιστικς Σύλλογος Ράχης Πιερίας «Τ Πάτρια». Γι τν πολύπλευρη προσφορ το τιμήθη μ εδικς τελετς κα διακρίσεις (ς λ.χ. τς ερς Μητροπόλεως Μαρωνείας)· ερ Μητρόπολις Παροναξίας σ πίσημη τελετ τν νεκήρυξε πίτιμο μέλος το Διοικητικο Συμβουλίου το ερο Προσκυνήματος τς κατονταπυλιανς. Τ 2005 ναγορεύθηκε ντεπιστέλλον μέλος το Φιλολογικο Συλλόγου «Παρνασσς» κα τ 2006 πίτιμο μέλος ατο, τιμηθες στν θήνα μ εδικ κδήλωση.
ς σύμβουλος Καθηγητς νέλαβε τν πιστημονικ καθοδήγηση πλήθους μεταπτυχιακν φοιτητν κα συμμετέσχε σ πλθος πιτροπν κρίσεως μεταπτυχιακν ργασιν. Καθοδήγησε πίσης ς σύμβουλος Καθηγητς πολυάριθμους ποψηφίους διδάκτορες, πολλο τν ποίων εναι τώρα μέλη ΔΕΠ στς Θεολογικς Σχολς τν Πανεπιστημίων θηνν κα Θεσσαλονίκης διδάσκουν στς νώτατες κκλησιαστικς καδημίες κα στ Δευτεροβάθμια κπαίδευση.
π τ 1990 μέχρι τ 2007 πρξε κληρικς το Οκουμενικο Πατριαρχείου. Χειροτονήθηκε Διάκονος τ Δεκέμβριο το 1990 κα Πρεσβύτερος τ Μάρτιο το 1991 στν ερ Πατριαρχικ Σταυροπηγιακ Μον τς γίας ναστασίας τς Φαρμακολυτρίας, που εράτευσε μέχρι κα τν ρχν το 1993. π τν πρίλιο το 1993 μέχρι σήμερα (νοιξη 2011) ερατεύει στν ερ Να το γίου ντωνίου Θεσσαλονίκης, γγραφες κατ τ παρν τος (2008) κα στ σμα τν κληρικν τς ερς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.
κπροσώπησε τ Οκουμενικ Πατριαρχεο κα τν κκλησία τς λλάδος σ διορθόδοξες κα διαχριστιανικς συναντήσεις. λαβε μέρος στ Διάλογο ρθοδόξων κα Παλαιοκαθολικν, στ Διάλογο ρθοδόξων κα Ρωμαιοκαθολικν, πως κα σ διορθόδοξες συναντήσεις στ Γενεύη γι τν προετοιμασία τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου τς ρθοδόξου κκλησίας. Συνέταξε πολλ πατριαρχικ κείμενα κα γκυκλίους, π τ εκαιρία πετειακν κδηλώσεων κα πατριαρχικν πισκέψεων. Συνέβαλε ποφασιστικ στν κοιν καταδίκη της Ονίας π θεολόγους ρθοδόξους κα Ρωμαιοκαθολικούς, στ Freising το Μονάχου τν ούνιο το 1991. πειδ σκησε αστηρ κριτικ στ θωωτικό της Ονίας κα κκλησιολογικ παράδεκτο κείμενο το Balamand το Λιβάνου (1993), το παγορεύθηκε π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο ν συμμετέχει στ Διάλογο μ τος Ρωμαιοκαθολικούς, στω κα ς κπρόσωπος τς κκλησίας τς λλάδος (λόγω τς κληρικς το διότητος π τ Πατριαρχεο ΚΠόλεως).
Τ 1998 δρυσε μ συνεργάτες το την «ταιρεία ρθοδόξων Σπουδν», τς ποίας τ τριμηνιαο θεολογικ περιοδικ «Θεοδρομία» διευθύνει, κδιδόμενο νελλιπς π τν ανουάριο το 1999 μέχρι σήμερα.
π τ Πατριαρχεο εροσολύμων ρίσθηκε μέλος τς ποπτεύουσας πιτροπς το στορικο πιστημονικο περιοδικο «Νέα Σιν», που κα πηρέτησε π τριετία (2006-2008), συνεισφέρων στν κδοθέντα τόμο τς «Νέας Σιν» το τους 2006.
Συνέγραψε πολλς μονογραφίες, ς κα ρθρα κα μελέτες σ πιστημονικ περιοδικά. Μερικς π τς μελέτες το χουν μεταφρασθε, κα λλες μεταφράζονται σ λλες γλσσες. μελέτη το «Εεργετικ κα καθαρτικ τ τσουνάμι. Εθύνεται Θες γι τς φυσικς καταστροφές;» μεταφράσθηκε στ ρωσικ κα βραβεύθηκε π την «νωση Συγγραφέων τς Ρωσίας» ς καλύτερη μελέτη το τους 2006 στν τομέα τς Θεολογίας. δια μελέτη μεταφράσθηκε κα στ βουλγαρικ π τν ερ Μον Ζωγράφου γίου ρους (Βλ. κατάλογο τν σπουδαιοτέρων βιβλίων κα ργασιν του στ τέλος το ρθρου).
Πέραν τς πολ σημαντικς καθαρς καδημαϊκς κα πιστημονικς του συνεισφορς στ σύγχρονη θεολογία, πως φερ’ επεν ποκάθαρσις τς μορφς το Πατριάρχου Γενναδίου Σχολαρίου π τ ρωμαιοκαθολικ προπαγανδιστικ φαλκίδευση, ρχ κείνη ποία διήκει νέκαθεν τ διδασκαλία το Πρωτοπρεσβυτέρου π. Θεοδώρου Ζήση, εναι τ ν καθίσταται Θεολογία, πάντοτε βάσει τν διδαχν τν γίων Πατέρων, εληπτη κα πρακτικ χάριν τν κροατν, μακρν π λεξιθηρία, περιττος φιλολογικος στολισμος κα πολύπλοκους στοχασμούς. φράση το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου περ τς προτιμήσεως τν πλν κα χρησίμων διδαγμάτων χάριν το ποιμνίου, εναι κατευθυντήριος δείκτης στ διδακτικ προσπάθεια το π.Θεοδώρου: «μο δ γένοιτο πέντε λόγους ν κκλησία λαλσαι μετ συνέσεως, μυρίους ν γλώσση, κα φων σάλπιγγος σήμω, τν μν πλίτην οκ γειρούση πρς τν πνευματικν πόλεμον». Ο προσωπικς κα θεολογικός του σεβασμς στος Πατέρες τς ρθοδόξου κκλησίας, δηλώνεται μεταξ λλων κα στν κτεν πιστημονική του νασχόληση μ τ θέματα το Μοναχισμο.
Τ δημοκρατικ κα καδημαϊκό του θος, τ διαλεκτικό του πνεμα, σεβασμς στν προσωπικότητα κα τ ργο τν λλων ρευνητν, πατρική του συμπεριφορ πρς τος φοιτητές, ρίστη συνεργασία του μ τος συναδέλφους το λων τν βαθμίδων κα πιστημονική του ρτιότητα, ς κα διεθνς κα διορθόδοξη προβολή του, ποτελον ρισμένα π τ προσόντα το π. Θεοδώρου Ζήση, μ τ ποία συνέβαλε στν ριστη λειτουργία το Τμήματος Ποιμαντικς κα Κοινωνικς Θεολογίας καθς κα στν προαγωγ τς πιστήμης τς Θεολογίας.
Τ πλεστα κ τν πιστημονικν του ρθρων σ συλλογικος τόμους χουν μετ τατα κδοθε ετε ατοτελς ετε ντεταγμένα σ κτενέστερα ργα του.νδεικτικς ναφέρουμε τ σπουδαιότερα π τ ργα το π. Θεοδώρου:

ΕΚΤΕΝΗ ΕΡΓΑ
•   νθρωπος κα κόσμος ν τ οκονομία το Θεο κατ τν ερν Χρυσόστομον, Θεσσαλονίκη 1971.
•   Τέχνη Παρθενίας. πιχειρηματολογία τν Πατέρων περ τς ν Χριστ γαμίας κα α πηγα ατς,
Θεσσαλονίκη 1973, 2α κδ. 1996.
•   Γεννάδιος Β' Σχολάριος. Βίος-συγγράμματα-διδασκαλία, Θεσσαλονίκη 1980,2α κδ. 1988 (πανεκδίδεται).
•   Πατριάρχης Γρηγόριος ' στ συνείδηση το Γένους, Θεσσαλονίκη 1986.
•  πιστημονικ Τεχνογραφία. Πς γράφεται μία πιστημονικ ργασία, Θεσσαλονίκη 1985, 2α κδ. 1992,
κδ. 1996.
•   Πλατωνικά. Εσαγωγ στν Πλάτωνα, Θεσσαλονίκη 1989, 2α κδ. 1996.
•   Θεολόγοι τς Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1989, 2α κδ. 1996.
•   Κωνσταντινούπολη κα Μόσχα, Θεσσαλονίκη 1991.
•   πόμενοι τος Θείοις Πατράσι. ρχς κα κριτήρια τς Πατερικς Θεολογίας, Θεσσαλονίκη 1993.
•   Φραγκέψαμε. ερωπαϊκή μας αχμαλωσία, Θεσσαλονίκη 1994.
•   Ο εκόνες στν ρθόδοξη κκλησία, Θεσσαλονίκη 1995.
•   σωτηρία το νθρώπου κα το κόσμου, Θεσσαλονίκη 1997 (πηυξημένη κδοσή του ς νω «νθρωπος κα κόσμος ... »).
•   Μοναχισμός. Μορφς κα θέματα, Θεσσαλονίκη 1998.
•   θικ Κεφάλαια, Θεσσαλονίκη 2002.
•   εράρχες θνάρχες, Θεσσαλονίκη 2003.
•   Διαθρησκειακς συναντήσεις, Θεσσαλονίκη 2003.
•   Τ ρια τς κκλησίας. Οκουμενισμς κα Παπισμός, Θεσσαλονίκη 2004.
•   Κολλυβαδικά. γιος θανάσιος Πάριος, γιος Νικόδημος γιορείτης, Θεσσαλονίκη 2004.
•   πόστολος Παλος, Θεσσαλονίκη 2004.
•   Κακ πακο κα γία νυπακο ( πνευματικ κα διοικητικ κρίση στν κκλησία τς λλάδος),
Θεσσαλονίκη 2006.
•   γιος Νεκτάριος ς διδάσκαλος, Θεσσαλονίκη 2000.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
•   Νικήτα Σεΐδου, Λόγος κατ Εστρατίου Νικαίας, Θεσσαλονίκη 1976.
•   Νικολάου Μουζάλωνος, Περ κπορεύσεως το γίου Πνεύματος, Θεσσαλονίκη 1978.

ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ
•   Ο λαϊκο στν ρθόδοξη κκλησία, Θεσσαλονίκη 1991.
•   Ονία. Νεώτερες ξελίξεις, Θεσσαλονίκη 1994.
•   ρθοδοξία κα Οκολογία, Θεσσαλονίκη 1994.
•   «ρθοδοξία» τν ντιχαλκηδονίων Μονοφυσιτν Θεσσαλονίκη 1994.
•   Ψυχαγωγία. Κοσμικ κα Χριστιανική, Θεσσαλονίκη 1994.
•   Εναι ο ρμένιοι ρθόδοξοι; Ο θέσεις το Μ. Φωτίου, Θεσσαλονίκη 1995.
•   Τ γηρατειά. να μεγάλο παρξιακ κα κοινωνικ πρόβλημα, Θεσσαλονίκη 1995.
•   ρθοδοξία κα λληνισμός. Νέα αχμαλωσία κα ντίσταση, Θεσσαλονίκη 1995.
•   νατροφ τν παιδιν κατ τν γιο ωάννη Χρυσόστομο, Θεσσαλονίκη 1998.
•   Θεσσαλονίκη, φιλομόναχος, Θεσσαλονίκη 1998.
•   Ροτόντα το γίου Γεωργίου. Ο λόγοι τς διαμάχης, Θεσσαλονίκη 1998.
•   Θεολογικ Σχολ Θεσσαλονίκης. προσφορ τς (1942-1992), Θεσσαλονίκη 1998.
•   Γάμος κα γαμία. Ποι περέχει; Θεσσαλονίκη 1999.
•   Ο νέες ταυτότητες. Ποιο δημιούργησαν τ πρόβλημα, Θεσσαλονίκη 2000.
•   κκλησιαστικ Περιουσία, Θεσσαλονίκη 2000.
•   π τ Νίκαια τς Βιθυνίας στ Νίκαια τς Γαλλίας, Θεσσαλονίκη 2001.
•   Τ Χριστουγεννιάτικο δένδρο, Θεσσαλονίκη 2000.
•   Παρηγορία πενθούντων. Παραμυθητικς πιστολς το Μ. Βασιλείου, Θεσσαλονίκη 2001.
•   ερ Σύνοδος κα πάπας. Τ παραλειπόμενα μίας μιλίας, Θεσσαλονίκη 2001.
•   Μετ τν πίσκεψη το πάπα. Διαπιστώσεις κα κτιμήσεις, Θεσσαλονίκη 2001.
•   Ονία. καταδίκη κα θώωση, Θεσσαλονίκη 2002.
•   Πρέπει ν μεταφρασθον τ λειτουργικ κείμενα; 2003.
•   Εεργετικ κα καθαρτικ τ τσουνάμι. Εθύνεται Θες γι τς φυσικς καταστροφές; Θεσσαλονίκη 2005.
•   κκλησία κα ποδόσφαιρο. Χριστιανικ ζω κα θλητισμός, Θεσσαλονίκη 2005.
•   κκλησία κα Πολιτεία. Χωρισμς συναλληλία;, Θεσσαλονίκη 2006.

ΥΠΟ ΕΚΔΟΣΗ
•   Θεολογία κα Γραμματεία μεγάλων Πατέρων κα Θεολόγων
•   θανασίου Παρίου, πιτομ τν θείων τς Πίστεως δογμάτων
•  γίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, πιστολς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.