17 Μαρ 2011

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑΝ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΚΑΙ ΗΘΟΥΣ

μιλία το Μητροπολίτου Μεσογαίας κα Λαυρεωτικς κ. Νικολάου σ  Σύναξιν ερέων.

Σεβαστο κα γαπητο πατέρες,
Σ λίγες μέρες συμπληρώνεται νας χρόνος π τ μέρα, πο γία κα ερ Σύνοδος τς κκλησίας μας μ φερε στν ελογημένη ατν παρχία. Κατ τν περίοδο ατήν, σεβόμενος τν τόπο κα τ πρόσωπα κα φοβούμενος τν γιο Θεό, δν παρενέβην πολ στν λη ζω τς Μητροπόλεως κα δν νομίζω τι ασθανθήκατε μεγάλες λλαγές. Σ τοτο, βεβαα, συνετέλεσε κα νάθεση σ μένα τς τοποτηρητείας τς ερς Μητροπόλεως ττικς. Τ πλθος τν προβλημάτων κα ποχρεώσεων, πο προέκυψαν π τς συναφες μ ατ εθύνες μου, μ ξανάγκασε κα σ μία πλημμελ νταπόκριση στς ποσχέσεις κα τς ρμοδιότητές μου. πικοινωνία μς δυσκολεύθηκε περβολικά, χρόνος νασχόλησης μ τ πιμέρους θέματα κα τ προσωπικ σς προβλήματα περιορίσθηκε, ο παιτούμενες λλαγς κα προσαρμογς ναβλήθηκαν.
Παρ τατα, ο νάγκες γι βαθις τομς στ ζω κα μαρτυρία μας ς προσώπων κα κκλησίας εναι δυσώπητες. ταχύτατη οκονομικ κα πληθυσμιακ νάπτυξη τς περιοχς μας, ο πρόσφατες ξελίξεις στν κκλησιαστικ χρο κα συναφς μ ατς προκληθες μεγάλος σκανδαλισμός, ο δυστυχς συνεχιζόμενες φορμς πρόσεκτης ζως ρισμένων ξ μν, χουν κάνει τος πιστος κριτικούς της ζως μας κα παιτητικος κα μς ποχρεώνουν σ μία νανέωση τς χάριτος τς εροσύνης μας. κκλησία μας, δν μπορε ν πιτελε τν ποστολή της μ συμβιβασμούς, διαρκες ποχωρήσεις, ποβιβασμ τν κριτηρίων, νοθευμένο φρόνημα, κουρασμένο λόγο, δίχως χάρι ζωή.
1. Γενικ
Θεωρ, λοιπόν, τι παιτονται μερικς μεσες χειρουργικς πεμβάσεις στ ζωή μας, πο θ δώσουν τ ν χαρακτήρα μίας πεντακάθαρης κκλησιαστικς μαρτυρίας. Τέτοιες, πο θὰ...
διαλύσουν κάθε μφιβολία γι τν συνέπεια τν λόγων κα τν ργων μας κα τν συμβίβαστη διάθεσή μας. Εναι διανόητο Μητρόπολη ν κατακλύζετε π διαμαρτυρίες το κόσμου πο μς γκαλον γι  φιλοχρηματία, γι θράσος, μετροέπεια, προσβλητικότητα κα σκληρ συμπεριφορά, γι στάση, πο δικαιολογε ποψίες μφίβολου, πρόσεκτου κα νάρμοστου σ ερες —μάλιστα ερομόναχους— θους. Δν μπορε γ πιτελέσει κανες τν ποστολ το ν τ κκλησία μ πιπολαιότητες, μειονεξίες, μικρότητες, γωισμούς, ψευδολογία, ραδιουργίες, ποπτες μεθοδεύσεις, κάθαρτο βίο κ.λπ.
κκλησία μς πρέπει ν δίνει μαρτυρία γιότητας, ψηλς ποιότητος θους κα κρυστάλλινης κα πεντακάθαρης ζως. ερέας πρέπει ν θεωρεται πρόσωπο σεβάσμιο, λλης λογικς κα νοοτροπίας. Κάθε τί, πο ποβιβάζει τν εκόνα τς εροσύνης, πρέπει ν πομακρυνθε δίχως λλο. Συστηματικς κα συνειδητς ποβιβασμς το ρόλου κα το κύρους τς κκλησίας δν πρόκειται ν δικαιολογηθε μ κανέναν τρόπο στ Μητρόπολή μας.
Μέσα σ ναν κόσμο, πο βασανίζεται π πειρα κα τεράστια προβλήματα, πο κυριαρχον ο αρέσεις, ο πλάνες κα ο πάσης φύσεως πνευματικς πειλές, πο διψασμένος περιμένει π μς τν παλήθευση τς μικρς, λλ βαθις πίστης το σο σως ποτ λλοτε, σ ναν κόσμο κα μία ποχ μ σπάνιες εκαιρίες κα περιόριστες δυνατότητες, πο εμαστε ταγμένοι ν κπροσωπομε τν ληθιν Θε κα ν μαρτυρομε τ βασιλεία Του, δν μς πιτρέπεται κα δν δικαιολογούμαστε ν Τν καταργομε στς ψυχς τν νθρώπων.
ντιλαμβάνομαι τι τ πράγματα δν εναι εκολα. Δν ζητομε, μως, χαρισματικς καταστάσεις, λλα τ ατονόητο. νάμεσα σας πάρχουν θαυμαστ παραδείγματα ξιόλογων ερέων, μ φόβο Θεο, σεμν διακονία κα ταπειν μαρτυρία, πο τιμον πραγματικ τ ράσο τους. Ατος θ τος στηρίξουμε μ λη μας τ δύναμη. Θ τος πηρετήσουμε στ ερ ργο, πο μ πολλς σφαλς δυσκολίες,, πιτελον.
πάρχουν, μως, κα περιπτώσεις ετε νοχης διαφορίας ετε προκλητικς στάσης κα ζως, πο ρεθίζουν τ ποίμνιο κα σκανδαλίζουν τν λαό. Ατοί, ν δν χουν διάθεση λλαγς, καλ εναι ν καταλάβουν τι δν χωρον στ Μητρόπολή μας. κκλησία εναι  πολ πιεικς μ τν λαό, λλ διαίτερα παιτητικ π τος ερες.
2. παξίωση τς εροσύνης
ν μπορούσαμε ν προσδιορίσουμε τ βασικ στοιχεα τς ζως ,δεικνύουν τν καταλληλότητά μας ς ερέων, θ τ συνοψίζαμε στ ξης πέντε:
Ά) Σκληρότητα. τραχύτητα κα γένεια πέναντί του κόσμου
σχέση μας μ τος στενος συνεργάτες μας κα τν κόσμο δν μπορε ν χαρακτηρίζεται π βαναυσότητα, γένεια, πειλές, κβιασμούς, νόητα στεία, φλυαρία, πρόσεκτες κφράσεις κα βρεις. πιστός; λλ καλλιέργητος λας στ πρόσωπο μς προσδοκ ν ντικρίσει τν πατέρα, πο συγχωρε, τν φίλο, πο ναπαύει, τ πρότυπο, πο μπνέει, τν ερέα, πο μυσταγωγε κα θυσιάζεται, ατόν, πο σέβεται λους ς εκόνες το Θεο. Στ πρόσωπο μς περιμένει ν δε πομονή, ταπείνωση, γάπη, νωτερότητα, παντοχή, πραότητα, γλυκύτητα, σεμνότητα, ποχωρητικότητα.
ταν εμαστε καχύποπτοι, ριστικοί, σπερμολόγοι, κουραστικο μ τ στάση μας, πς εναι δυνατν ν κηρύξουμε τν μετάνοια; πς ν βοηθήσουμε στ σωτηρία; πς ν μπνεύσουμε τν γιότητα; ταν, ντ ν προσφέρουμε κήρυγμα, πο νακουφίζει κα φωτίζει τν ψυχή, μες ρυόμαστε π τν ραία Πύλη κα κστομίζουμε δημόσια βαρεες, προσβλητικς κουβέντες, τότε τί σχέση μπορε ν χει εροσύνη μας μ τν ρχιεροσύνη το «πράεως κα ταπεινο τ καρδία» (Μάτθ. α' 29) Κυρίου κα τν σοφν της κκλησίας μς Πατέρων;
φθασαν στ ατι μς καταγγελίες γι ερες, πο συμπεριφέρονται μ θρασύτητα παρουσία, μάλιστα τοπικν ρχόντων κα βουλευτν, γι περιστατικ ερέων, πο ντάλλαξαν κατονόμαστες βρεις, γι ερες, πο μηνύουν κα προσέφυγαν στ δικαιοσύνη γι ντελς σήμαντες ατίες, γι κάποιους, πο βγαίνουν π τν πόρτα το ερο κα καπνίζουν τελον κολουθίες μ τ κινητ στ χέρι πο ζητον καφ π τν νεωκόρο τν ρα τς κολουθίας πο τελον τ μυστήριο τς ερς ξομολογήσεως πίνοντας ναψυκτικό, μφανς δυσφορώντας, κδηλώνοντας τν βιασύνη τους, παντώντας σ τηλεφωνήματα δίχως τ πετραχήλι πάρχουν Περιπτώσεις, πο συνεφημέριοι λληλοκατηγορονται γι δθεν θικς κτροπς οκονομικς τασθαλίες κα φήνουν ν διαρρεύσουν νας γι τν λλον σοβαρ πονοούμενα μεταξύ του ερο σώματος τν πιστν,  λλοι πάλι προκλητικ ρνονται ν συμμετέχουν στς ερατικές  μας συνάξεις, κάποιοι δ πιμελς ποφεύγουν ν διαβάζουν τς γκυκλίους το Μητροπολίτου στν λαό. Σ μία περίπτωση κάποιος ρνήθηκε ν διαβάσει τν γκύκλιο, πο ξέδωσα γι τ ναστάσιμα τρισάγια, μ ποτέλεσμα ο  πονεμένοι νθρωποι, πο χασάν τους κα τς συζύγους τους τ παιδιά τους μ πολ πικρία ν μο παραπονεθον γι τν ερέα τους κα ν κφράσουν τν πόνο τους, πο δν συμμετεχαν στ τρισάγια του Πάσχα. Ο τοιοτοι ερες καλ θ εναι, ν δν χουν διάθεση συμμορφώσεως, ντός του καλοκαιριο ν δρον λλη Μητρόπολη, πο θ δικαιολογε τ θράσος κα τν σέβειά τους.
Β) Τεμπελιά, διαφορία κα πραξία
Μητρόπολη μς χει να πολ μεγάλο ποίμνιο, πο τ Σαββατοκύριακα αξάνει κατ 50% κα τ καλοκαίρι περίπου τριπλασιάζεται. Μάλιστα κτιμται τι σ 15 χρόνια μόνιμος πληθυσμός της θ διπλασιασθε. Τ ποίμνιο μς εναι πολυποίκιλο, μ τεράστιες νάγκες πάσης φύσεως κα ποιμαντικς κα πνευματικς παιτήσεις ψηλές. Κατόπιν τούτου, διακονία στ Μητρόπολη μς εναι πολυδιάστατη, κοπιώδης κα δύσκολη κα προϋποθέτει ραμα. λοι μας νομαζόμαστε «ργάτες το Εαγγελίου», γι ν θυμόμαστε τι κεντρικ στοιχεο τς διακονίας μς εναι συνεχς προσπάθεια κα τ νύστακτο νδιαφέρον.
Μ πολλή μου λύπη διαπίστωσα τι, πλν λαχίστων παινετν ξαιρέσεων, στος ναούς μας δν τελονται καθημερινς κολουθίες οτε σπερινο τ Σάββατα κα τς ορτές, τ κατηχητικ ργο εναι πλημμελές, τ κήρυγμα φτωχό, φιλανθρωπία λλιπής, μ τ παράδεκτο ατιολογικ τι ετε δν νταποκρίνεται κόσμος ετε δν ρχονται τ παιδι ετε δν χουμε χρήματα κα προϋποθέσεις. Γνωρίζω τι ρκετο ξ μν πηγαίνετε στος ναος σς μόνον τν Κυριακ σ κάποια ορτή. χουμε μάλιστα γγραφες καταγγελίες τι πιστο ζήτησαν ν τελεσθε Θεία Λειτουργία σ μεγάλες γιορτς κα ο ερες ρνήθηκαν διαμαρτυρόμενοι τι χουν λλες σχολίες. λλοι πάλι δικαιολογονται τι μένουν μακρι κα δυσκολεύονται ν προσέρχονται π καθημερινς βάσεως στ ναό τους. Κατόπιν τούτου, θ θελα πολ ν παρακαλέσω, ποιος δυνατε ν νταποκριθε στς τουλάχιστον 40 ρες βδομαδιαίας διακονίας, πο παιτε μισθολογικ μοιβή του ς δημοσίου παλλήλου, ν ξετάσει μήπως το ταιριάζει κάπρια λλη Μητρόπολη πι νεκτικ π τ δική μας.
Πρς μεγάλη μου κπληξη χω διαπιστώσει τι πολλν ξ μν τ μυαλ περαπασχολεται μ τς δειες, δίως κατ τος θερινος μνες. "πως εκολα ντιλαμβάνεσθε, Μητρόπολη μς εναι κυρίως καλοκαιριν Μητρόπολη. Γι τν λόγο ατν κα προκειμένου ν οκονομηθε κατάσταση, κατ τ τρίμηνο ουνίου—Ιουλιου — Αγούστου κανένας κ τν ερομόναχων δν θ παίρνει δεια, παρεκτς λόγου εδικς νάγκης κα κατόπιν νδελεχος ξετάσεως το ατήματός του. πίσης ϊ μν οκογενειάρχες (μ μικρ παιδι) προτρέπονται ν ζητον δεια 10—20 μερων τ καλοκαίρι κα τ πόλοιπο ργοτερα
σύγκριση μ λαμπρος κληρικούς μας, πο ο ναο τος στράφτουν, πο γεννον πολλούς, νιδιοτελες κα πρόθυμους συνεργάτες, πο τελον ποδειγματικς κολουθίες, θαυμάσιες γρυπνίες, πο λας τος μπιστεύεται, τος σέβεται κα τος γαπ, π μόνη της καταργε κάθε δικαιολογία κα δείχνει σ λους τν πορεία μας.
ργόσχολος ερέας, πο τ μυαλ το εναι μόνον στ τυχερά, στ δρα κα στς δειες, πο μόλις τελειώσει τν κολουθία, πρώτη του σκέψη εναι ν νάψει τ τσιγάρο κα ν ρχίσει τν ργολογία, δν εναι κατάλληλος γι τν ποστολή του οτε γι τν μισθό του.
Γ Ψέμα κα νειλικρίνεια
Πς πίσης εναι δυνατν ν εμαστε κήρυκες τς ληθείας κα ερες Ατο, πο τόνισε τι Ατς εναι « λήθεια κα ζω» (ω. δ' 6), ταν εμαστε προκλητικ νακόλουθοι, διαρκς ατοδιαψευδομένοι, ποπτα σαφες κα όριστοι, συνεχς δικαιολογούμενοι; Διαμαρτύρεται λαός μας τι πολλς φορς ς ερες εμαστε δίγλωσσοι, λλα λέμε μπροστ κα λλα π πίσω, λλα τ μία μέρα κα λλα τν λλη, λλα στν να κα λλα στν λλον. Μς λείπει συχν τ θάρρος τς μολογίας νς σφάλματός μας κα ρωισμς τς νάληψης τν εθυνν μας. Πς μετ ν γίνει πιστευτς λόγος μας; πς ν μπνεύσει τν μπιστοσύνη τ παράδειγμά μας;
Τ μήνυμα το Εαγγελίου κα το κηρύγματος μς εναι κήρυγμα κρυστάλλινης λήθειας κα παραδειγματικο ρωισμο. Γι' ατ κα ερέας δν χει καμι σχέση μ τν  θόλωση τν γεγονότων, κόμη κα μ τ κατ συνθήκη λεγόμενα ψεύδη κα τν σωτερικ συμβιβασμό.
Εναι διάχυτη ντύπωση, πς χρειάζεται μία λλαγ στ θος μας κα τι εναι τόσα τ στραβά, πο πωσδήποτε κάτι πρέπει ν γίνει. Εναι φοβερός, μως, λόγος το λάου τι « δεσπότης δν θ καταφέρει τίποτε γιατί δν θ τν φήσουν ο παπάδες». Ατη εναι εκόνα μας. φήμη τς Μητροπόλεως μς εναι τι τ πίπεδό του κλήρου μς εναι τέτοιο, πο ο λλες Μητροπόλεις ρνονται ν δεχθον κληρικος π τν παρχία μας. ργιάζει τ κουτσομπολιό, ο φμες, ο πειλητικς διαδόσεις, ο περβολές, ο φαντασιώσεις, πο πηγ τος χουν κάποιους κ τν κληρικν μας, πο μάλιστα ποτίθεται τι γνωρίζουν κάτι παραπάνω. Ατο τροφοδοτον μ δθεν «κριβες πληροφορίες» τς φημερίδες κα τ ντυπά της περιοχς κα κάνουν τς «μπιστευτικς διαρροές». νθρωποι, μέσα π τν Μητρόπολή μας, στενο συνεργάτες, πο τος μπιστευθήκαμε, λειτουργον ς σπερμολόγοι, πουλοι κα συκοφαντικο μυθοπλάστες, πικίνδυνοι λλοιωτς τς λήθειας. Διερωτται κανείς· πς εναι δυνατν μία τέτοια συμπεριφορ ν συνταιριάζει μ τν ελογημένη διότητα το ερέως; Τί σχέση χει ατ στάση μ τν ξαγιαστικ ποστολή μας μ τ «μέτρον λικίας το πληρώματος το Χριστο» (φ. δ' 13), πο ξαγγέλλουμε;
Δ) θικ κτροπα προκλητικ ζω
ρχόμαστε τώρα σ να πολ εαίσθητο κεφάλαιο, πο φ' νς μν λειτουργε καταστροφικ γι τν ψυχή μας, φ' τερου δ πικίνδυνα τροφοδοτε τν σκανδαλισμ τν πιστν κα τ περιεκκλησιαστικ κουτσομπολιό. Εναι τ θέμα τν θικν σκανδάλων κα το πρόσεκτου βίου, πο περισσότερο κουμπ τν ζω τν ερομόναχων, λλα δν φήνει μέτοχους κα τος κ τν κληρικν μς γγάμους.
ερες μ θηλυπρεπες συμπεριφορές, κοσμικς τάσεις, παρεξηγήσιμες διαχύσεις, ντονα ρώματα, πολυτελ μφια, ψυχολογικ μοναξιά, εναι ντελς δύνατον ν ταυτίσουν τν κφρασή τους μ τ μυστήριο τς εροσύνης. ν γι κάποιον λόγο χουν παρασυρθε, ς μετανοήσουν κα ς λλάξουν τρόπο ζως. ν εναι δύνατοι κα δυσκολεύονται στν κόσμο, ς κατευθυνθον σ κάποιο μοναστήρι. ν κακς γιναν κληρικοί, ς πάρουν τώρα τς σοβαρς ποφάσεις τους. ν τέλος πιμένουν στν προκλητικ διαστροφ κα προσεξία τους, ς κατανοήσουν τι τ θυσιαστήρια τν ναν κα τν ψυχν τς Μητροπόλεώς μας δν δέχονται ν φιλοξενον τέτοιους λειτουργούς. ποιος δυσκολεύεται ν νστερνισθε ατ τ φρόνημα, θ διευκολυνθε ν βρε λλη Μητρόπολη πι νεκτικ σ τέτοιες πιλογές. δ, σς προειδοποι, θ δυσκολέψει, λλ κα θ δυσκολευθε πάρα πολύ.
στ δύναμη τς Μητροπόλεως μς πάρχει νεαρς ρχιμανδρίτης, πο δημόσια καυχται τι χει 42 κεντητς στολές, πο μπαίνει στ γραφεα μας κα φήνει τ ρωμά του γι λόκληρο εκοσιτετράωρο, πο σχολιάζει σαρκαστικά τους ξ μν νεωτέρους, πο πιλέγουν τν παραδοσιακότερη μφάνιση· λλος, πο δημόσια κφράζει τς μφιβολίες τς πίστεώς του, τς πιφυλάξεις του γι τ θαύματα, τς διαφορές του μ τν ρθόδοξη παράδοση.
Δυστυχς ο πρόσφατες νακρίσεις τς τακτικς δικαιοσύνης φεραν στ προσκήνιο κα κληρικος τς δικς μας παρχίας. πειδ γ διεξάγω τς κκλησιαστικς νακρίσεις κα συνεπς γνωρίζω πολλά, τος προτρέπω ν πομακρυνθον μέσως. Γνωρίζω νόματα κα γεγονότα πλέον.
Λυπομαι φάνταστα, πο θ τ π, λλα στν τομέα ατν φαίνεται πς χουν κτραπε κα γγαμοι κληρικοί μας. Πατέρες μου, θ λλάξουμε ζωή. Μητρόπολη μς χει περισσότερους π 130 κληρικούς. Κα τ ργο μς εναι τόσο λλιπές· ο κλήσεις περιορισμένες, ο νεανικο τομες τονοι, τ ναλόγια φτωχά, τ ποίμνιο γηρασμένο, μπνευση κα τ ραμα σχεδν νύπαρκτα κόσμος πονεμένος κα διψασμένος. Καλύτερα ν μασταν ο μισο μ φόβο, μως, Θεο. Καλύτερα μία πόλη ν χει δύο ερες, πο πιβεβαιώνουν τν Θε κα τελον μία Λειτουργία τν μήνα, πο Τν κατεβάζει στς ψυχές μας, παρ δέκα, πο Τν διαψεύδουν κα Τν κυρώνουν κάθε στιγμή. κόσμος, ποχή μας, Θεός, κκλησία, κανένας μας δν ντέχει ατν τν σκανδαλισμό.
Εναι διαίτερα παρήγορο τ γεγονς τι περισσότεροι π δέκα νέοι — κα κάποιοι μεστωμένοι στν λικία— μ προσόντα, πλούσια καλλιέργεια, νάρετη ζω κα φόβο Θεο χτυπον τν πόρτα τς ερς Μητροπόλεώς μας κα ζητον ν γίνουν μέτοχοί της χάριτος κα τς ελογίας το θείου μυστηρίου τς εροσύνης. λλοι τόσοι δ ελαβες κληρικο π λλες μητροπόλεις ζητον ν συνδεθον μ τ δική μας. ντιλαμβάνεται κανες τι ο δυνατότητες μπλουτισμο τς ερύτερης ερατικς μας οκογένειας εναι μεγάλες κα χαρ μς νάλογη. Μητρόπολη μς χει χρο κα πολ μάλιστα γι ποιον πιθυμε ν διακονήσει μ φόβο Θεο, ταλάντευτη πίστη, σεβασμ στν παράδοση, πνεμα θυσίας, συνέπεια στ ζωή.
Ε) Φιλοχρηματία κα πλουτισμς
Ατς εναι νας λλος τομέας, πο κφράζει βαθις κα ριζωμένες στν χρόνο κα τν κακομαθημένη φύση μς δυναμίες κα ποδυναμώνει ποφασιστικ τ μαρτυρία μας. Εναι λήθεια τι πολλ π σα κούγονται, δν _νταποκρίνονται στν πραγματικότητα, λλ χαρακτηρίζονται π μφαν τάση περβολς. Εναι, μως, παράλληλη κα λήθεια τι οκονομικ ρρώστια μς εναι ερύτερα διαδεδομένη κα πνευματικ περισσότερο π σο φαίνεται καταστροφική. Δυστυχς θεωρομε ς δεδομένο κα κεκτημένο λιστικ δικαίωμα κάτι, πο εναι πόλυτα ξένο πρς τν λογική του Εαγγελίου κα ντελς δικαιολόγητο στν κοιν ντίληψη.
Παρ τ σα σχάτως κούγονται, χωρς καμι ναστολή,: μερικο χουν τόσο ποταχθε στν κακ συνήθειά τους, στε κόμη κα σήμερα ν μ προσέχουν κα ν κθέτουν μαζ μ τν αυτό τους κα τν κκλησία. Εναι διανόητο νας ερέας ν παιτε 300 ερω γι τν τέλεση νς πλο μυστηρίου. ταν σ να ζευγάρι, πο ρχονται ν νώσουν τ ζωή τους στν κκλησία, προσφέρουν τ δρα τς γάπης τος ο συγγενες, ο φίλοι, ο γείτονες, ο συνάδελφοι, πς μπορε κκλησία, ντ ν δίνει, ν πλώνει κομψα τ χέρι τς μικρόνοιας, τς μικρόψυχος κα τς μικροκαρδίας; Πς εναι δυνατν μία Κηδεία, να Εχέλαιο, νας γιασμς ν «κοστίζουν»; Ποι λογική μας λέει τι να μυστήριο πληρώνεται; Ποι πιχείρημα μς πείθει τι μες δικαιούμεθα οκονομικ συμπλήρωμα στ μισθό μας, κάτι, πο κανένας λληνας πολίτης δν μπορε ν διεκδικε;
κκλησία εναι σχετη μ τ χρμα, τ συμφέρον, τς οκονομικς συμφωνίες. Γνωρίζει τν κούσια πτώχεια, τν προσφορ κα τν θυσία. φόσον κα συγγνώμη, πο τ ναφέρω, γ ποτ πολύτως δν λαμβάνω χρήματα γι ποιαδήποτε ατία —οτε κα π τος πλουσιότερους—, τ δ δικά μου εσοδήματα στ κέραιο κατατίθενται στ ταμεο τς Μητροπόλεώς μας, εναι ατονόητο τι καλεστε λοι σ νάλογου φρονήματος —χι σφαλς δια— συμπεριφορά. Διαφορετικά, στ καλύτερη περίπτωση, σ λίγο καιρ θ σς κατασπαράξει κριτικ κα κατακραυγ το λαο.
Ο περιπτώσεις ερέων, πο πέκτησαν πολυκατοικίες διαμερίσματα, πο κυκλοφορον μ κριβ ατοκίνητα, πο τελον χλιδάτους γάμους γι τ παιδιά τους, πο μφανίζονται μ πολυτελ μφια, πο μόνο ζητον κα ποτ δν δίνουν, δν χουν σχέση μ τν μαρτυρία το σταυρικο κκλησιαστικο λόγου, λλ τ μόνον, πο καταφέρνουν εναι ν κυρώσουν τν λόγο τους κα ν διαψεύδουν τν χάρι τς εροσύνης τους. Ατο ο ερες μαζεύουν χρήματα, λλ διώχνουν τ γιο Πνεμα. Ατο νήκουν στ Μητρόπολη, λλ δν χουν σχέση μ τν κκλησία. Ατο φορον ράσα, λλ χουν διώξει τν  εροσύνη π πάνω τους. Ατο τελον εροπραξίες κα μυστήρια, λλ γνοον τ μέγα μυστήριο το Θεο. Ατο κπροσωπον τν Θεό, λλ ρ Θες «πεστρέψατο τ πρόσωπον το π' ατν» (Ψάλμ. ρμ' 7)
3) καταξίωση τς εροσύνης
γαπητοί μου, πατέρες,
κάθε νας μας δν καταξιώνεται ς ερέας στν ρόλο το γέτου οτε φυσικ στν ρόλο το δασκάλου οτε πάλι στν ρόλο νς  δραστήριου κοινωνικο ργάτου. Ατ κα λλοι μπορον ν τ κάνουν. Ατ πο μς καταξιώνει στ μάτια το λαο κα στ πρόσωπο  το  Τριαδικο  Θεο εναι τιμ κα ξιοποίηση τς γίας εροσύνης μας.
Εναι τόσο μεγάλη ελογία ν εμαστε ερες στν ποχ κα στν τόπο μας. Δν πάρχει μεγαλύτερη ποστολ π τ ν «κηρύσσωμεν ησο Χριστν κα τοτον σταυρωμένον» (' Κόρ. ' 23). Κανες δν εναι τόσο πίκαιρος κα σύγχρονος σο ατός, πο μαρτυρε κα διακηρύσσει τν αωνιότητα. Κανες δν εναι τόσο ναγκαος σο ατός, πο προαναγγέλλει τν Βασιλεία το Θεο. Κανες δν εναι τόσο σημαντικς σο ατός, πο συνοδεύει τ περ το ληθινο Θεο ρθόδοξο κήρυγμά του μ τν πόδειξη τς γίας ζως κα το γιος φρονήματός του.
πρόκληση τς αθεντικς εροσύνης εναι ελογημένος μονόδρομός μας. Καλούμεθα λοι μας  ν ντικαταστήσουμε τν εκόνα μας ς παγγελματιν μ τ ν γγελικ πολιτεία μας. λόγος μας δν μπορε παρ ν εναι «ν χάριτι λάτι ρτυμενος» (Κόλ. δ' 6). στάση μς εροπρεπής, μία, πο «κα γέλως δόντων κα βμα ποδς δείκνυσι περ το νδρς» (Σόφ. Σείρ. θ' 30). Τ λο μας «πολίτευμα ν ορανος πάρχον» (Φίλ. γ' 20).
διαφορία κα δράνειά μας, πως κα γωκεντρικ νασφάλειά μας, πρέπει ν δώσουν τ θέση τους στ πνεμα τς θυσίας. Ο γιοι πόστολοι ργωσαν πραγματικ τν οκουμένη. μες καλούμεθα ν ργώσουμε, ν καλλιεργήσουμε, ν αξήσουμε ες Χριστόν, ν «νουθετομε νύκτα κα μερα να καστο» (Πράξ. κ' 31) κ το μπιστευθέντος μν ποιμνίου. «Α χραι λευκο εσ πρς θερισμν δη»(ω.δ'35).
λόγος μς πρέπει ν εναι θεολογικς κα Χριστοκεντρικός, ζωή μας ν εναι, πως λέγει γιος ωάννης Χρυσόστομος, καθαρότερη κα π τς κτίνες το λίου, πολιτεία μας ν ποτελε «σημεον» το Θεο, σχέση μς μ τν λη, τν καθημερινότητα, τν κοσμικ λογικ ση κα σχέση τν γίων, πο πικαλούμεθα, τν μνον, πο ψάλλουμε, τν εχν, πο διαβάζουμε, το Θεο, πο κηρύσσουμε κα πιστεύουμε.
λοι νεξαιρέτως ποθομε ν ξιωθομε τς «τοιμασμένης μν Βασιλείας π καταβολς κόσμου» (Μάτθ. κ' 34) κα τν «πηγγελμένων μιν γαθν». χορεία τν γίων περιλαμβάνει μάρτυρες, περιρρεόμενους μ τ για αματά τους, τεκμήρια της πρς τν Θεν γάπης τους· σίους κεκοσμημένους μ τ θαυμαστ κατορθώματα κα τος σκητικος δρωτές τους, πειστήρια το νυποχώρητου ζήλου κα το πνευματικο φιλότιμού τους θεοφόρους Πατέρες λαμπρυσμένους π τ θεο λόγο κα τν φωτισμένο θεολογικ νο τους. Στν κορυφ Κύριος ς «ρνίον σφαγμένον» ('ποκ. ' 12), περιβαλλόμενος π τν Παναγία Μητέρα Του, τν Τίμιο Πρόδρομο κα τος γιους ποστόλους Του. Κάπου κε θ ψάχνουμε κι μες τ θέση μας. Τί σχέση ραγε χουμε μες, μ ατν τν κόσμο; τί συγγένεια μ ατ τ φρόνημα; τί κοινωνία μ ατν τ ζωή; Ατ εναι τ ρώτημα, πο περιμένει τν πάντησή μας. Ατ δ πάντηση περιγράφει τν στάση μας πέναντί του Κυρίου κα τς κκλησίας Του. Κα ατ στάση προσδιορίζει τ μέλλον το καθενός μας σ ατν τν ελογημένη Μητρόπολη.
Εναι πράγματι μοναδικ ποστολή μας. Γι' ατ κα εναι ψηλς κα μεγάλες ο παιτήσεις μας. Δν βρισκόμαστε σ ναν δευτερεύοντα χρο. Μ πολλ χαρ καλούμαστε ν νταποκριθομε στ μεγαλύτερη γι τν κόσμο κα τν νθρωπο κλήση μας. θέση μς εναι κε, πο κρίνονται κα δοκιμάζονται ϊ ψυχς τν νθρώπων, κε, πο κατεβαίνει κα μφανίζεται Θεός, κε πο παίζονται ο τύχες ατο του κόσμου· εναι τ ξομολογητήριο, στ ερ θυσιαστήριο, στν προσευχή. Εμαστε μικροί, πολ μικρο γι κάτι τέτοιο. λλ δν μς καλε Θες ν γίνουμε ατό, πο δν εμαστε οτε ν κάνουμε ατό, πο δν μπορομε. παιτε, μως, ν γίνουμε π συνεπες γωνιζόμενοι, π ράθυμοι κατ τ ργα δημιουργικο κατ τν προαίρεση, π μικρο κα στενο κατ τν καρδία γνο κα καθαρο κατ τ ζωή.
Ατό, πο π τν καθένα μς ζητάει Θες εναι καλ προαίρεση κα συναίνεση στ προσκλητήριο, πο μς κάνει. ν ατ πάρχουν, τότε δν πτοούμαστε π τος πειρασμούς, διότι «μείζων ν μιν ν τ κοσμ» (ω. δ' 4)· δν φοβούμαστε τς λλείψεις, διότι « θεία χάρις τ σθεν θεραπεύει κα τ λλείποντα ναπληροί»· δν δειλιάζουμε μπροστ στν νεπάρκειά μας, διότι «κα τ θέλειν κα τ νεργε ν κ το Θεο στν» (Φίλ. 6' 13).
μπρός, λοιπόν, «δετε ριστήσατε» (ω. κ' 12)· «πάντες πολαύσατε το συμποσίου τς πίστεως· πάντες πολαύσατε το πλούτου τς χρηστότητας»· ς εσέλθουμε λοι στ δεπνο τς θείας προσφορς.
«Τ δ Θε μν πρέπει πάσα τιμή, προσκύνησις, δόξα κα κράτος ες τος αώνας. μήν».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ 30-09-2005

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.