19 Φεβ 2011

Λόγος εἰς τὴν Παραβολὴ τοῦ Ἀσώτου

γίου ωάννου το Χρυσοστόμου
ΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ
«... Πατέρα μου, μάρτησα... Πάρε μ ς να
δολον σου...! γώ, τέκνον, τί εχα ν κάμω
σ’ ατ τ συγκλονιστικ λόγια; μποροσα
ν μ λεήσω τν δικόν μου υόν, που επέστρεψε;...                                        
Κύριος ησος».
Παρ’ τι κκλησιαστικς-λατρευτικς Παραβολ το σώτου πέρασε, μως ς περιεχόμενο κα διδαχ Παραβολ ατή, χι μόνο εναι πάντοτε πίκαιρη, λλ εναι ναπόσπαστη π τν προσωπικν μπειρία των αμαρτωλν και αγίων. Γι’ατ κα χάριν τν ν Χριστώ αδελφων μετέφρασα τν ρμηνείαν της π τν χρυσον γιον, τν Χρυσόστομον.
ς γνωστν Παραβολ εναι μία πλασματικ στορία χάριν διδαχς. Κα προκειμένου περ τς Παραβολς το σώτου, χει λεχθε, τι ταν ρκετ ατή, γι ν θεωρηθ ς Θες ατς πο τν πλασε. Πράγματι, στν Παραβολήν, ς κεντρικ δέα, ποκαλύπτεται πειρη γάπη κα εσπλαγχνία το Θεο στ πλάσματά Του. Κα γι ν καταφανε σ πίστευτον βαθμν γάπη το Θεο-Πατρός, πλάθει κα τν πρεσβύτερον υόν, πο κπροσωπε τν μέσον τύπον το δικαίου, κφραζομένου μ τν λογικήν, μ τ μέτρον κα τ δίκαιον. Δύναται δ ν ποστηριχθε, τι κα καλς χριστιανς δν το, φο δν σκέπτετο τ «οδν δύνασθε ποιεν νευ μο» κα τ ποστολικόν: «Τί χεις νθρωπε, οκ λαβες; Κα ε λαβες, τί καυχσαι ς μν λαβν;».
Μ λλα λόγια, ἐὰν χριστιανς δν περβε τν λογικήν του, τ μέτρον κα τ δίκαιόν του, δν μπορε ν λογίζεται ς χριστιανός. Κύριος Θες ν μς σκεπάζει π τν πάνθρωπη κα φιλάδελφη συμπεριφορ το πρεσβύτερου υο, φρονοντος τι ταν δίκαιος, ν ταν δολος τς γωπαθείας του κα κατεβασανίζετο π τν φθόνον ναντί του λεηθέντος δελφο του:
Θεοκλητς Μοναχς...

Διονυσιάτης
* * *

«Πάντοτε μέν, δελφοί, φείλουμε ν διακηρύττουμε τ φιλανθρωπία το Θεο’ ατς, λοιπόν, ζμεν κα κινούμεθα κα σμν) μάλιστα σ’ ατν τν καιρν τν Νηστειν φείλουμε ν κάμνομεν, χάριν τς κοινς φελείας....
ς πομε, λοιπόν, περ τς μετανοίας, ατ πο επεν Χριστός, Δεσπότης κα φιλάνθρωπος Υἱὸς το φιλανθρώπου Πατρός, μόνος γνήσιος ξηγητς τς Πατρικς Οσίας. ς ναπτύξουμε λην τν Παραβολν γι τν σωτον, γι ν μάθουμε π ατν πς πρέπει ν προσευχώμεθα στν προσπέλαστον κα πς ν ζητομε συγχώρηση τν μαρτιν μας.
Σωτρ δ διαλέγεται χι ντικειμενικς, λλ Παραβολικς. Γι’ ατ κα γι τν Πατέρα το μιλε σν γι κάποιον νθρωπον, πως κα γι τος δούλους, μιλε σν ν εναι τέκνο, γι ν δείξει τν στοργν το Θεο πρς τος νθρώπους. Κάποιος νθρωπος, λέγει, εχε δύο υούς. Ποις εναι ατς νθρωπος; Εναι Πατρ τν οκτιρμν κα Θες κάθε παρηγορις. Ποιο ταν ατο ο δύο υοί; σαν ο δίκαιοι κα ο μαρτωλοί. σαν ατο πο τηροσαν τ θεία προστάγματα κα ο παραβαίνοντες τς ντολς το Θεο. Κα επεν νεώτερος στν πατέρα του. Κα ποις εναι ατς νεώτερος υός; Ατς πο χει στατη γνώμη κα μεταφερόμενος δ κα κε π τος νέμους τς νεότητος. Κα κ φύσεως μν νεγνώρισε τν Πλάσαντα ς Πατέρα, λλ κ κακς προαιρέσεως δν Τν τίμησε. Κα λέγει. Πατέρα, δός μου τ νάλογόν της περιουσίας πού μου νήκει. Καλς ζήτησεν π τν Θεν τν θεϊκν πλοτον, λλ κακς δαπάνησε. Κα πατέρας χώρισεν στ παιδι τν περιουσίαν. δωσεν σ’ ατούς, ς Κτίστης, λην τν κτίση. Παρέσχε σ’ ατος σώματα κα λογικς ψυχές, πο π τν ρθν λόγον χειραγωγούμενοι ν μ διαπράττουν τίποτε παράλογο. δωσεν σ’ ατος τν νόμον Του, τν φυσικν κα τν γραπτν σν θεον παιδαγωγόν. Κα τσι μ τν νόμον παιδαγωγούμενοι φαρμόσουν τς θελήσεις το Νομοθέτου.
Κα στερα π λίγες μέρες μάζεψε τ μερίδιό του, νεώτερος υἱὸς (σν νεώτερος νήργησε) "πεδήμησεν ες χώραν μακράν". Έφυγεν π τν Θεονκαι φυγε κα Θες π’ ατόν. Θες δν κβιάζει κενον πο δν θέλει ν ποταχθε. Γιατί λες ο ρετς εναι καρπς λευθερίας κα χι ξαναγκασμο. Κα κε διεσκόρπισεν τν περιουσίαν το ζώντας σώτως. κε λον τν πλοτο τς ψυχς το τν χασε. κε ναυάγησε μ σαρκικς τέρψεις. κε παίζοντας κα μπαιζόμενος κατήντησε πένης. κε γοράζοντας ψυχοφθόρες δονς κα γέλωτες, κέρδησε ατίες δακρύων.
Κα τς μν ρετς πο εχε, τς χασε. Τς δ κακίες, πο δν εχε πέκτησε. φο δαπάνησε λον τν πλοτον το (γιατί εναι δύνατον ν παραμείνει πλοτος τς χάριτος σ’ ατος πο ζον ασχρς), γινεν στν χώρα ατν σχυρς λιμός. Γιατί που δν καλλιεργεται τ σιτάρι τς σωφροσύνης, κε λιμς σχυρός.
που δν φυτεύεται μπελος τς γκρατείας, κε λιμς σχυρός. που τ σταφύλι τς γνότητος δν ληνοπατεται, κε λιμς σχυρός. που τ οράνιον γλεκος δν τρέχει, κε λιμς σχυρός. που πάρχει εφορία κακν κε πάντως θ πάρχει φορία τν γαθν. που φθονία τν πονηρν πράξεων, κε πάντως σπανίζουν ο ρετές. που δν πηγάζει τ λαιον τς φιλανθρωπίας, κε λιμς σχυρός. Τότε, λοιπόν, ατς ρχισε ν στερεται τροφς. Γιατί δν μειναν σ’ ατόν, παρ μόνον τ κακά της κράτειάς του πειδ πραξε τ κακά της μαρτίας. Κα μέσως πετάγη σ ναν πολίτην κείνης τς χώρας. Πολίτες δ κείνης τς χώρας σαν ο δαίμονες, που εχε μεταναστεύσει. Κα πολίτης κενος, τν στειλε στν γρόν του ν βόσκει χοίρους. Γιατί τσι τιμον ο δαίμονες ατος πο τος τιμον. τσι γαπον ατος πο τος γαπον κα ατς τς δωρες χαρίζουν σ’ ατος πο τος πακούουν.
Κα πιθυμοσε ν γεμίσει τν κοιλίαν του μ τ ξυλοκέρατα, π τ ποία τρωγαν ο χοροι. Τί σημαίνουν τ ξυλοκέρατα; γεύση τος εναι γλυκειά, λλ συγχρόνως κα σκληρ κα τραχειά. Γιατί τέτοια εναι κα γεύση τς μαρτίας. Εφραίνει μν λίγον, λλ κολάζει πολύ. Τέρπει πρόσκαιρα κα μαστίζει αώνια.
Λοιπόν, λθε στν αυτόν του κα νθυμηθες τν μακαριότητα στ πατρικ σπίτι κα τν τωρινν θλιότητα κα σκεφθείς ποιος μεν ταν ταν ταν ποτασσόμενος στν Πατέρα κα Θεόν, τί δ γινε ταν ποτάχθηκε στος δαίμονες. λοιπν φο θυμήθηκε λ’ ατά, επε. πόσοι μισθωτο στν πατέρα μου χουν ψωμ περίσσιον κα γ πεθαίνω π τν πείνα; Πόσοι τώρα κατηχούμενοι εφραίνονται π τς γιες Γραφές; ν δ γ πειν γι τ θεία λόγια; Ώ, μ πόσα κακ ντυσα τν αυτόν μου! Γιατί πομακρύνθηκα π τν μακαρία κείνη ζωή; Ώ, πόσων γαθν στερήθηκα! Γιατί ν εσέλθω στν χρον ατς, τς θανατηφόρου ζως; Τώρα μαθα π ατ πο παθα, ν μ γκαταλείπει κανες τν Θεόν. Τώρα μαθα ν παραμένω κοντ στν πάντοτε προστατεύοντα ατος πο εναι πλησίον Του. Τώρα μαθα ν μ μπιστεύεται κανες τος καθάρτους δαίμονας, πο διδάσκουν κάθε φθορν κα καθαρσίαν.
Τί λοιπν λέγει; Θ σηκωθ κα θ πάγω στν Πατέρα μου. Θ πιστρέψω καλς π’ που κακς φυγα. Θ πάγω πρς τν Πατέρα μου κα Ποιητν κα Δεσπότην κα κηδεμόνα κα προνοητήν. Θ φθάσω στν Πατέρα μου, πο μ περιμένει π χρόνια κα ποδέχεται μ γάπην ατος πο πιστρέφουν στν οκον Του. Λοιπόν, θ σηκωθ ν πάγω στν Πατέρα μου κα θ το επ: Πατέρα, μάρτησα στν ορανν κα νώπιόν Σου κα δν εμαι πλέον ξιος ν νομάζομαι υός Σου. κνε μ σν να π τος μισθωτος δούλους Σου. Εναι ρκετ τ λόγια ατά, γι ν σωθ. Εναι ρκετν τ νομα το Πατρός μου, γι ν Τν συγκινήσει. Γιατί δν μπορε Πατέρας μου, κούγοντας τ νομά Του π μένα, ν μ φανε κα στ ργα Πατέρας. Δν μπορε ν μ σπλαχνιστε φο εναι εσπλαγχνος. Δν δύναται ν μ μο δώσει φεση γι τ λισθήματα μου, μόλις κούσει τ "μάρτησα" κα δν μπορε ν μ λησμονήσει τν δίκαιαν ργήν Του, μόλις κούσει τν φωνήν μου. Γνωρίζω πόση δύναμη χει μετάνοια στν Θεόν. Γνωρίζω πόσον σχυρ εναι τ δάκρυα στν Θεόν. Γνωρίζω τι κάθε μαρτωλός, πο προσφεύγει στν Θεν μ θερμ δάκρυα, σν τν Πέτρον, λαμβάνει φεση τν μαρτιν του. Γνωρίζω τν γαθότητα το Θεο μου, γνωρίζω τν μερότητα το Πατρός μου. Θ μ λεήσει μετανοοντα, φο δν μ κόλασε μαρτήσαντα.
Κα σηκώθηκε κα πγε στν Πατέρα του, προσθέσας τσι στν καλν βουλν τν γαθ πράξη. Γιατί δν πρέπει μονάχα ν θέλουμε τν φέλειαν, λλ ν δείχνουμε μ τς πράξεις τς γαθς ροπές. Ερισκόμενος ακομη σε αποσταση π τν τόπον, πο ταν Πατέρας του, λλ πλησίον μως στν πρέποντα τρόπον, κα σηκώνοντας τ χέρια του κα κτυπώντας τ στθος του, πο πρξεν ργαστήριον πονηρν λογισμν, τ δ πρόσωπόν του προσηλώνοντας τ στ γ, τ δ δάκρυα τν φθαλμν το προβάλλοντας σν πρεσβευτς κα προμελετώντας τν πολογίαν του. Κα μόλις φθασεν, νεβόησε μ δυνατ φων κα μ κλαυθμν λέγοντας. Πατέρα, μάρτησα στν ορανν κα νώπιόν Σου. μάρτησα, τ γνωρίζω Χριστ Δέσποτα κα Θεέ. Τς μαρτίες μου Σ μόνον γνωρίζεις. μάρτησα, λέησε ς Θες κα Δεσπότης. Δν εμαι ξιος ν βλέπω τν ορανν κα ν παρακαλ Σ τν γαθόν μου Δεσπότην, πως εμαι γεμάτος π μεγάλα κα παίσια γκλήματα. Δν πάρχει ριθμς τν μαρτιν μου. λέησε ς γαθς Θεός, πο εσαι πάντοτε, τι δν εμαι ξιος ν λέγομαι υός Σου. Δέξαι μ σν να δολον Σου.
τσι, κετεύοντας π τ βάθος τς καρδις του, τν εδε κενος, πο βλέπει ν πλημμελον, λλ ν παραβλέπει κείνους, πο μαρτάνουν, ναμένοντας τν μετάνοιάν τους. Τν εδε Πατέρας του κα τν εσπλαγχνίσθη. Γιατί Πατέρας ταν στν γαθότητα ν κα πρχε Θες στν φύση. τρεξεν Πατέρας κα πεσεν πάνω στν τράχηλόν του κα τν θερμοφίλησε. Δν περίμενε τν μαρτήσαντα ν λθει πλησίον Του, λλ ατς Πατέρας σπευσε κα προαπάντησε τν υόν. Κα δν συχάθηκε τν τράχηλόν του, πο ταν γεμάτος π κηλίδες τς σωτείας κα καθαρσίας. λλ φο τν γκαλίασε μ τ χραντα χέρια του, τν καταφιλοσε χόρταγα, ατν πο πάντοτε ποθοσε. τς φάτου κα φοβερς εσπλαγχνίας! παραδόξου φιλανθρωπίας! ξένων σπονδν! ξένων καταλλαγν! πεισεν μέσως τν Θεν σ μία ροπήν, στε ν συγκαταβε στ δάκρυα κα ν παραβλέψει πλθος μέτρητον μαρτημάτων.
θαύμασες, βλέποντας τν Θεν ν κολακεύει μαρτωλόν; τς στοργς τν πατρικν σπλάγχνων! μαρτωλς π τς γς δάκρυσε κα μόνος ναμάρτητος π τν ορανν στρεψε τν αυτόν του π φιλανθρωπίαν πρς τν γν. Ποιος είδε ποτ τν Θεν ν κολακεύει μαρτωλόν; Ποιος είδε τν δικαστν ν περιποιεται τν κατάδικον; Ποιος είδε ποτ τν κατάδικον ν τν κολακεύουν; λλ Θεός, μως, παρηγορε, πως κάποτε τν σραήλ "Λαός μου", λέγει, "σ τί σ δίκησα σ τί σ νώχλησα;" Και τώρα τ δια γίνονται, πειδ τσι θέλει εκατάλλακτος Θεός, τσι συνηθίζει ν νικται π τν αυτν το Πατέρας τν οκτιρμν κα πάσης παρακλήσεως.
Κα δν ρκέστηκε σ’ ατ σωτος ατς υός, λλ κα στ γαθ τς μετανοίας ντας σωτος, δν νόμισεν τι εναι παρκς τόση φιλανθρωπία γι τν τέλειαν σωτηρίαν συγκριτικς πρς τ πλήθη τν μαρτημάτων του. λλ κενα, πο μελέτησε ν επε στν Πατέρα, ατ λεγε νώπιόν Του μ σχμα ταπεινόν. Πατέρα, ν μου πρέπει ν Σ νομάζω Πατέρα (γιατί, μήπως μαρτάνω φοβμαι, νομάζοντας Σ Πατέρα κα δν βρίζω μ τν κλήση ατ τ νύβριστον νομα. κόμη, ν συνείδησή μου δν μο κλείνει τ χείλη μου, ν ο κακές μου πράξεις δν μο δένουν τν γλώσσα, ν μαρτωλ ζωή μου μποδίζει τν λόγον).
Πατέρα γιε, δέξαι δέηση ρυπαρ π στόμα ρυπαρόν. Πατέρα κατ χάριν, κα Δημιουργ κατ φύσιν, μάρτησα στν ορανν κα νώπιόν Σου κα δν εμαι ξιος ν λέγομαι υός Σου. μάρτησα, μολογ τ παραπτώματά μου, δν κρύβω ατ πο βλέπεις, δν ρνομαι ατ πο γνωρίζεις. ς πεύθυνος εμαι δ, ς παράνομος κατακρίνομαι, Σ ς κριτς λέησον μέ. μάρτησα στν ορανν (γιατί φοβομαι σν κατηγόρου φωνν τν μορφ το στερεώματος), ελαβομαι ν τενίσω στ φς τς Θεότητος, χοντας ρυπαρούς τους φθαλμος τς διανοίας μου. μάρτησα στν ορανν κα νώπιόν Σου κα δν εμαι ξιος ν νομάζομαι υός Σου.
δο νακηρύττω τν αυτόν μου, κατακρίνω τν αυτόν μου, κατ το αυτο μου βγάζω πόφαση. Δν χρειάζομαι δικαστν ν μ καταδικάσει, δν χρειάζονται κατήγοροι ν μ λέγξουν, δν χω νάγκην μαρτύρων γι ποδείξεις. Μέσα μου χω τν συνείδηση, σν δικαστν δέκαστον, στν ψυχήν μου πάρχει τ φοβερν δικαστήριον, μέσα στν συνείδησή μου ερίσκονται ο μάρτυρες, βλέπω μ τ μάτια μου τος κατηγόρους μου. Τ θέατρα μ κατηγορον, ο πποδρομίες μ κατακρίνουν, σα βλεπα στς θηριομαχίες μ λέγχουν. σωτία μου μ καταισχύνει, ο πράξεις μου μ στηλιτεύουν, τωριν γυμνότης μου μ φανερώνει, ατ τ κουρέλια τς ντροπς, πο φορ, μ καταντροπιάζουν κα δν εμαι ξιος υός Σου ν λέγομαι. Ποίησον μ ς να τν μισθίων Σου. Μήτε π τν αλήν Σου ν μ διώξεις, Δέσποτα, γι ν μ μ ερει πάλιν πολέμιος περιπλανώμενον κα μ συλλάβει σν αχμάλωτον. λλ οτε πλησίον της φοβέρας Σου μυστικς Τραπέζης λκύσεις μέ. Γιατί δν τολμ ν βλέπω τ για τν γίων μ μάτια κάθαρτα. φησε μ ν στέκωμαι μαζ μ τος κατηχουμένους μέσα π τς θύρες τς κκλησίας, στε, θεωρώντας τ τελούμενα μυστήρια, ν ποθήσω, σν τ χρόνω, ν μετάσχω πάλιν σ’ ατά. Κα λουόμενος μ τ θεία νάματα, ν καθαρίσω π τν ασχύνη τν ασχρν σμάτων τν ρύπον, πο παραμένει κόμη στ’ ατιά μου. Κα βλέποντας τος μαργαρίτες (τ Σμα Σου) ν τος παίρνουν εσεβες πιστοί, ν πιθυμήσω κα γ ν’ ποκτήσω χέρια ξια ν τος ποδεχθούν1.
Ατ λέγοντας το σώτου, κα κλαίοντας δυνατά, επεν Πατέρας στος δούλους Του. Σ ποιος δούλους; Στος ερες κα λειτουργος τν προσταγμάτων Του: Φέρετε γρήγορα τν πρώτην στολν κα νδύστε τν. Φέρετε τν ξ ορανν φαντήν, ατν πο κατεσκεύασεν τ πνευματικν πρ. Φέρετε τν στολήν, πο φαίνεται στ δατα τς κολυμβήθρας. Φέρετε τν στολήν, πο κατασκευάζεται π τν πνευματικν φωτι κα νδύστε τν. νδύσατε ατόν, πο πογυμνώθηκε, νδύσατε τν νέον δάμ, πο γύμνωσεν διάβολος. νδύσατε τν βασιλέα τς κτίσεως, κοσμστε ατόν, γι τν ποον κόσμησα τν κόσμον, καλλωπίστε το υο μου τ φίλτατα μέλη.
Δν νέχομαι ν τν βλέπω καλλώπιστον. Δν νέχομαι ν φεθε εκόνα μου γυμνή. Θεωρ ντροπν δική μου τν ντροπν το δικο μου παιδιο. Θεωρ δόξαν μου τν πλοτον το παιδιο μου. Δστε κα δακτυλίδι στ χέρι του, γι ν φορε τν ρραβώνα το γίου Πνεύματος κα φορώντας ατό, ν φρουρεται π ατ τ γιον Πνεμα. Κι τσι, περιφέροντας τν σφραγίδα μου, θ εναι φοβερς σ’ λους τους πολεμίους κα ναντίους. Κα φαινόμενος π μακρυά, ν δείχνει ποιο Πατέρα εναι ατς υός. Δστε του κα ποδήματα στ πόδια του, γι ν μ ερει πάλιν φις γυμνν τν πτέρναν του κα τν κτυπήσει μ τ κεντρί του, λλ μάλλον αυτος να καταπατε τν κεφαλν το δράκοντος και να συντρίψει το πολεμίου τα κεντρα, για να τρέχει στν δρόμον το Θεο.
Κα στ συνέχεια, φο φέρετε τν σιτευτν μόσχον, θυσιάστε τν. Ποιν σιτευτν μόσχον λέγει; Ποιόν; Αυτόν που γέννησε δάμαλις Παρθένος Μαρία. Φέρετε τν μόσχον τν δάμαστον, πο δν δέχθηκε ζυγόν αμαρτιας, τν Παρθένον κα κ Παρθένου, τν κολουθούντα αυτους, πο Τν κολουθον χι ξ ανάγκης, λλ’ κουσίως. Αυτόν, πο δν κάνει χρήση τς δυνάμεώς Του οτε τν κεράτων Του, λλ πο πρόθυμα παραδιδόμενον να σφαζεται π τος ερες. Θυσιάστε, τν θεληματικς θυσιαζόμενον, θυσιάστε ατν πο ζωοποιε τος θυσιάζοντες, θυσιάστε τν θυσιαζόμενον πο μως, δν πεθαίνει. Θυσιάστε τν μελιζόμενον, πο γιάζει ατούς, πο τν μελίζουν. Θυσιάστε τν σθιόμενον π τος πιστούς, πο ποτ δν δαπανται. Θυσιάστε τον αυτόν, πο κάνει μακαρίους κείνους πο τν τρώγουν. Κα φο φάγομεν λοι ς εφρανθομε. Γιατί υἱὸς μου αυτός ηταν νεκρς κα ξαναέζησε. ήταν πωλεσμένος κα ερέθηκε.
Κα ρχισαν να ευφραίνωνται. σες πο γευτήκατε πο αυτήν την θυσίαν, γνωρίζετε τν πνευματικν εφροσύνην, κα θυμάστε τ φρικτ μυστήρια, τος λειτουργούς της θείας ερουργίας, πο μιμονται μ τς λεπτς θόνες, τ φτερ τν γγέλων, πως πλώνονται στος ριστερος μους, κα περιφερόμενοι στν κκλησία, φωνάζουν: μ κανες π τος κατηχουμένους, μ κανες π τος μ σθίοντας, μ κανες κατάσκοπος, μ κανες π κείνους πο δν δύνανται ναιδουν τ οράνιον αμα κχυνόμενον "ες φεσιν μαρτιν", μ κανες νάξιος της ζωντανς θυσίας, μ κανείς αμυητος, μ κανένας, πο δν δύναται, λόγω τν καθάρτων χειλέων του, ν ψαύσει τα φρικτα μυστήρια.
στερα ο γγελοι π τν ορανόν, δοξολογοντες κα λέγοντες: γιος Πατέρας, πο θέλησε να θυσιασθει σιτευτς μόσχος, πο δν γνώρισεν αμαρτια,καθς λέγει Προφήτης σαΐας: "ς μαρτίαν οκ ποίησεν, οδ ερέθη δόλος ν τ στόματι Ατο". γιος Υός, μαζ κα μόσχος, πάντοτε κουσίως θυόμενος κα πάντοτε ζωντανός. γιος Παράκλητος, τ Πνεμα τ γιον, πο τελεσιούργησε τν θυσίαν.
ταν, λοιπόν, γένοντο ατ στ σωτερικόν, πρεσβύτερος υός, πο φθασε π μακρυά, κουσε τς συμφωνίες κα τος χορούς. Κα προσκαλώντας να δολον, ρωτοσε ν μάθει τί σημαίνουν ατά, γιατί κούω μουσικές: δολος το επε. ο Δαβδ Προφήτης ψάλλει τν στίχον "τότε νοίσουσιν π τ θυσιαστήριόν Σου μόσχους". Κα προτρέπει τος παρόντες ν φάγουν λέγοντας: "Γεύσασθε κα δετε τι χρηστς Κύριος". δ Παλος, ξηγητς τν θείων μυστηρίων, φωνάζει δυνατά. "Τ Πάσχα μν, πρ μν τύθη Χριστός". κκλησία πανηγυρίζει, εφραίνεται κα χορεύει. πρεσβύτερος υἱὸς λέγει στν δολον: καλά, χωρς ν εμαι γώ, λλοι τ δικά μου μυστήρια, παρ τν πουσίαν μου, πολαμβάνουν στ σπίτι μου; Ναί, παντ, γιατί λθεν δελφός σου κα Πατέρας σου θυσίασε τ σιτευτν μόσχον, πειδ χάρηκε πο τν δέχθηκε γιαίνοντα.
Κα δίκαιος δελφς ργίσθηκε κα δν θέλησε ν εσέλθει στ σπίτι του. δίκαιος, λοιπόν, ργίσθηκε κα ποδουλώθηκε στν φθόνον, ατς πο κατεπάτησε τ τερπνά της ζως κυριεύτηκε π τν φθόνον; κα πς Παλος λέγει. "βουλόμην ατς γ νάθεμα εναι π Χριστο πρ τν δελφν μου, τν συγγενν μου κατ σάρκα"; Σωτήρας, μως, δν σχημάτισε τν Παραβολν τσι, στε ν δείξει τν δίκαιον βάσκανον, λλ γι ν διακηρύξει τν περβάλλοντα πλοτον τς χρηστότητος το Πατρός Του. Κα ατ φανερώνεται π τ κόλουθα. παραβολ λέγει Πατέρας του, ξλθε π τν οκον κα παρηγοροσε τν υόν του. Ώ, νεκφράστου σοφίας! θεοφιλος προνοίας! Κα τν μαρτωλν λέησε κα τν δίκαιον κολάκευσε. Κα τν ρθιον δν φησε ν πέσει κα τν πεσόντα σήκωσε. Κα τν πένητα πλούτισε κα τν πλούσιον δν φησε ν φτωχύνει μ τον φθόνον.
πρεσβύτερος επε στν Πατέρα του: Τόσα χρόνια γώ σου δουλεύω κα οδέποτε παρέβλεψα ντολήν Σου. Κα σ’ μένα ποτε δν δωσες να ρίφιον, γι ναευφρανθ μ τος φίλους μου. Αλλά "περιέρχομαι ν μηλωτας, ν αγείοις δέρμασιν, στερούμενος, θλιβόμενος, κακουχούμενος". ταν δ υἱὸς Σου αυτόςηλθεν, πο σ κατεφρόνησε κα σο κατέφαγε τν πλοτον μ τς πόρνες, μέσως θυσίασες για χαρί του τν μόσχον τν σιτευτόν. Κα οτε μ λόγους τν κατηγόρησες, οτε τ Πρόσωπόν Σου πέστρεψας π την αθλιότητα του. Αλλάαμέσως τν ξενοδόχησες, κα μ λαμπρ στολή τον κατεκοσμησες, κα τ στραφτερ χρυσ δακτυλίδι το φόρεσες, κα μ ποδήματα τν σφάλισες κα τν κκλησίαν νοιξες κα τν τράπεζαν ετρέπισες κα τος κρατρες γέμισες.λλ κα τν μόσχον τν σιτευτν θυσίασες κα προσκάλεσες τος πιστος στν εωχίαν αυτην κα κανες τος γγέλους να χορευουν κα παρεσκεύασες να παράξενον συμπόσιον μ συμμετοχ της γης κα του ουρανού. Και λα αυτα κα τς τόσες δωρες προσέφερες σ’ ατόν, πο κατεφρόνησε την αγαθότητα Σου κα βρισε τν εγένειά Σου. Τί να ειπω γι τ βάθος κα τ πέλαγος τν οκτιρμν Σου, πς ν θαυμάσω τν θάλασσαν τς ερήνης κα γαληνότητός Σου; λεες, Κύριε, λους γιατί τα παντα μπορες κα παραβλέπεις τα αμαρτηματα τν νθρώπων, πο προσέρχονται μετανοοντες.
δ Πατέρας το επε: Τέκνον, σ εσαι πάντοτε μαζί μου. σ δν χωρίσθης ποτ π τος κόλπους μου. σ π τν κκλησίαν μου δν πεμακρύνθης. σ προσέχεις πάντοτε στος ψαλμος κα στος μνους. σ συμπροσεύχεσαι πάντοτε μαζ μ τος γγέλους. σ στο Θυσιαστήριον παριστάμενος μ παρρησία λέγεις, "Πάτερ μν ν τος ορανος, γιασθήτω τ νομά Σου". Αυτός δε προσλθε σ’μένα κατακριτος, κατησχυμένος, στρέφοντας τ πρόσωπόν του στν γ κα μ συντετριμμένη κα σκοτειν φωνή, φώναξε: "Πατέρα μου, μάρτησα στν ορανόν και ενωπιόν Σου κα δν εμαι ξιος ν λέγομαι υός Σου. Πάρε μ ς να μισθωτν δολον Σου".
γώ, τέκνον, τί εχα ν κάμω σ’ ατ τ συγκλονιστικ λόγια; μποροσα ν μ λεήσω τν δικόν μου υόν, πο πέστρεψε; σ πο θυμώνεις δίκασε. ς φιλάνθρωπος πο εμαι δν μποροσα ν κάνω κάτι πάνθρωπον. Δν μπορ ν μ λεήσω ατόν, πο γ δημιούργησα. Δν δύναμαι ν μ λυπηθ ατν πο γέννησα π τ σπλάγχνα μου. Τέκνον, σ εσαι πάντοτε μαζί μου κα σα χω, λα δικά σου εναι. ορανς δικός σου, τ στερέωμα δικό σου, λιος δικός σου φωστήρας, σελήνη δική σου πηρέτρια, τ στέρια δικά σου πολύφωτα,  αέραςδικός σου τροφέας κα λα τ ναέρια δικά σου. γ κα σα φύονται, δικά σου, θάλασσα κα σα εναι σ’ ατ δικά σου. κόσμος λος, δικός σου. κκλησία, δική σου. Τ Θυσιαστήριον, δικό σου. μόσχος σιτευτός, δικός σου. θυσία, δική σου. Ο γγελοι, δικοί σου. Ο πόστολοι, δικοί σου. Ο Μάρτυρες, δικοί σου. Τ παρόντα, δικά σου. Τ μέλλοντα, δικά σου. νάσταση, δική σου. θανασία, δική σου. φθαρσία, δική σου. βασιλεία τν ορανν, δική σου. λα τ φαινόμενα κα νοούμενα, δικά σου.
Μήπως πρα σα χεις κα τ δωσα σ’ κενον; Μήπως σ γύμνωσα κα κενον ντυσα; Μήπως κ τν πραγμάτων μου δν χάρισα τ λεος; Μήπως ξ σου δν εμαι Πατέρας σου κα κείνου; Κα σένα τιμ γι τν ρετήν σου κα κενον λε γι τν πολ καλν πιστροφήν του. Κα σένα ποθ γι τν νάρετον βίον σου, κα κενον ποθ γι τν μετάνοιάν του. Κα σένα αγαπω για τν μακροθυμίαν σου, κα κείνον αγαπω, πο πέστρεψε σ’ μένα. Κα σένα αγαπω για τν ρετήν σου, κα κείνον αγαπω για τν μετάνοιάν του.
πρεπε ν εφρανθες κα ν χαρες, πο δελφός σου ατς ταν νεκρς κα ζωντάνεψε, ταν χαμένος κα ερέθη. Ποις βλέποντας νεκρν ν νασταίνεται, δν εφραίνεται; Κα ποις ερίσκει κενο πο χασε κα δν γάλλεται; λα κα σύ, υέ μου, ν συνευφρανθες μαζί μας κα σκίρτησε μαζ μ τος γγέλους κα γκαλίασε τν δελφόν σου μέ μας κα ψάλλε μ τν Δαυδ κενο τ πνευματικ μέλος, πο ταιριάζει στ τωριν πανηγύρι μας. "Μακάριοι ν φέθησαν α νομίαι κα ν πεκαλύφθησαν α μαρτίαι. μακάριος νήρ, ο μ λογίσηται Κύριος μαρτίαν".
κούσατε τν θείαν Παραβολν κα μάθατε τ περιεχόμενόν της κα τν σημασία τς ννοήσατε. μάθατε τι χομεν Κύριον φιλάνθρωπον κα νεξίκακον. Πρς Ατν λοιπν ν καταφύγωμεν μ καθαρ καρδιά. λτε ν φωνάξωμεν λοι πρς Ατόν. Δέσποτα, Κύριε, φιλάνθρωπε, μονογεν Υἱὲ το Θεο, μαρτήσαμεν στν ορανν και ενώπιόν Σου κα δν εμαστε ξιοι ν γενώμεθα υοί Σου, λλ χομεν τ θάρρος στος οκτιρμούς Σου. χομεν ενεχυρό της φιλανθρωπίας Σου τν Τίμιον Σταυρόν, πο πέμεινες για μας. Έχομεν εγγυητές της εσπλαγχνίας Σου τν λλοτε πόρνην κα τν λλοτε ληστήν. ξ φορμς ατν, λοι μες ο μαρτωλοί, καταφεύγομεν στν φιλανθρωπία Σου. πως κείνους μετέβαλες σ σεβασμίους κα μακαρίους, Κύριε, και εμς, πού Σου προσπίπτομεν, λέησον. Κα πως νέστησες νεκρος μ τν Σταύρωσή σου κα μς, πο νεκρωθήκαμεν π μαρτίες, π τν πολλήν Σου φιλανθρωπίαν νάστησε, γι ν πολαύσουμε τν νάστασή Σου μαζ μ τος λυτρωθέντες. Κα ν πιμείνωμεν στν δέηση αυτη, γι να μας ειπε Δεσπότης Χριστός. "Κατ τν πίστιν μν γενηθήτω μίν".
Κα σες ο μέλλοντες ν λάβετε τν δωρεν το Βαπτίσματος, ν πορρίψετε κάθε λλότριον λογισμν κα κατευθύνοντες τς ψυχές σας στν οράνιον Νυμφίον, θα δεχθτε τν Χάριν το γίου Πνεύματος. " Κύριος γγύς, μηδν μεριμντε". λυτρωτς στέκεται στν θύραν, ατρς εναι δ, τ ατρεον νοιξε, τ φάρμακα πάρχουν, κολυμβήθρα λους τους δέχεται, Χάρις χειαπλωθει, στολ φαίνεται π τν Πατέρα, τν Υἱὸν και το Άγιον Πνεμα. Μακάριοι ατο πο ξιώνονται ν φορέσουν τν στολήν. Μόνον σες νάψτε τς λαμπάδες τς πίστεως, χοντας κα φθονον λάδι, στε, ταν κουσθε φων τν νύκτα, δο νυμφίος ρχεται, ν ξέλθετε σ πάντησή Του μ φαιδρς τς λαμπάδες, χορεύοντας κα σκιρτώντας ν φωνάζετε, ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου. Σ Ατν ν εναι δόξα κα δύναμη, τώρα κα πάντοτε κα στος αἰῶνες. μν»2.
1.   ναγνώστης πρέπει ν γνωρίζει, τι τ Πανάγιον Σωμα του Χριστο, δίδετο στς παλάμες, μία π τν λλην, πως συνέβαινεν στος ποστολικος χρόνους, μέχρι τν ποχν το Χρυσοστόμου. ργότερα δίδετο - λαμβάνετο μέσα σ μικρ πολύτιμα σκεύη. ργότερα καθιερώθη  αγία λαβιδα.
2.   γιος Πατήρ, ναφερόμενος στν μολυσμν τς ράσεως το σώτου, νομάζει τ θεάματα, θέατρα, πποδρομίες κα θηριομαχίες. Φυσικ τώρα εναι λλα ατια πο μολύνουν τν ψυχήν, πως Τηλεόραση, ποία, κατ τν χαρακτηρισμν το γίου Κοσμ το Ατωλο, πο τν εδε προορατικς, εναι ατς σατανς κα τ κέρατά του ερίσκονται στ κεραμμύδια!
“Λόγος στν Παραβολ το σώτου”
γίου ωάννου το Χρυσοστόμου
ΕΚΔΟΣΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.