25 Φεβ 2011

Τὸ θέαμα, ἕνα φοβερὸ πνευματικὸ ὅπλο

ΤΟ ΘΕΑΜΑ, ΕΝΑ ΦΟΒΕΡΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΟΠΛΟ
Ο πόψεις το μαρξιστ Λέοντος Τρότσκυ γι τ χρήση το θεάματος
ναντίον το κκλησιασμο
Δημοσιεύουμε ποσπάσματα π ρθρο το περιώνυμου Ρώσου μπολσεβίκου κα μαρξιστ Λέοντος Τρότσκυ  (1879-1940), νς π τος γέτες τς κτωβριανς πανάστασης στ Ρωσία, δευτέρου μετ τν Βλαδίμηρο Λένιν, σχετικ μ τ δύναμη το θεάματος (συγκεκριμένα το κινηματογράφου, τότε) ς μέσου πομάκρυνσης το λαο π τν κκλησιασμό.
Τ ρθρο ατό, « βότκα, κκλησία κα κινηματογράφος»,πρωτοδημοσιεύτηκε στν φημερίδα «Πράβντα» στς 12 ουλίου το 1923. μες τ δημοσιεύουμε ποσπασματικς π γγλικ μετάφρασή του στ Διαδίκτυο (http://www.marxists.org/archive/trotsky/women/life/23_07_12.htm).
Τ ρθρο εναι νδεικτικ πολλν πραγμάτων, γι να προσεκτικ ρευνητ τς Νέας ντιχρίστου ποχς (πο δη ρχιζε μ τν εσοδο το 20ού α.), νδεικτικό της νοοτροπίας λλ κα τν συνωμοτικν διεργασιν τν κάστοτε κυβερνητν, ο ποες ποσκοπον στ χειραγώγηση τν πληθυσμν, λλ’ πίσης νδεικτικ κα τς πολ ρηχς κατανόησης τς κκλησιαστικς Λατρείας π τος χθρούς της κκλησίας· σφάλμα πο στοίχισε στος Μπολσεβίκους τν ττα τους π τν Ρωσικ ρθοδοξία, πως ποδεικνύει περίτρανα τ 20 τελευταία τη πανηγυρικ πιστροφ τς κκλησίας σ λους τους τομες το ρωσικοῦ...
βίου.
τηλεοπτικς «χετς» στς μέρες μας, π τς χαμηλότερες κφάνσεις του, τν καλλιέργεια τν σαρκικν κα φονικν παθν, μέχρι κα τς πλέον «ψυχικς» (΄ Κόρ. 2,14) δαιμονικές, πως εναι τυφλς ρθολογισμς κα μαγεία, πιβάλλει βαρ φόρο ψυχικς πωλείας στν νθρωπότητα. Γ ατ δημοσιεύουμε τ παρόν, πρς γνώση κα συναίσθηση το φοβερο κινδύνου κα τν μηχανισμν πο πισθέν της τηλεόρασης, το κινηματογράφου, το διαδικτύου κα λων τν λοιπν διαύλων το θεάματος ργανώνουν τ συστηματικ κατεδάφιση τν νθρωπίνων ξιν κα τν καλλιέργεια λης της ποκουλτούρας τς Νέας Τάξης Πραγμάτων κα τς Νέας ποχς το ντιχρίστου. 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
«Τ θέμα τς ψυχαγωγίας, σ ατ τ σύνδεση, ποκτ ξαιρετικ αξημένη σπουδαιότητα, σον φορ στν κουλτούρα κα τν παιδεία. χαρακτήρας νς παιδιο ποκαλύπτεται κα διαμορφώνεται στ παιχνίδι του. χαρακτήρας νς νήλικος κφαίνεται  καθαρ στ παιχνίδι κα τς ψυχαγωγίες του. Αλλά στ διαμόρφωση το χαρακτήρα μίας λόκληρης τάξης, ταν ατ τάξη εναι νεαρ κα προοδεύει, πως τ προλεταριάτο, ο ψυχαγωγίες κα τ παιχνίδι πρέπει ν κατέχουν διακεκριμένη θέση. Ο μεγάλος Γάλλος οτοπικς μεταρρυθμιστής, Φουριέ, πορρίπτοντας τν χριστιανικ σκητισμ κα τν καταπίεση κατ τν φυσικν νστίκτων, κατασκεύασε τν “phalanstere” τος κοινότητες το μέλλοντος) π τς ρθς κα λογικς ξιοποίησης κα το συνδυασμο τν νθρωπίνων νστίκτων κα παθν. Αυτή εναι δέα βαθεία! Τ κράτος τς ργατικς τάξης δν εναι οτε πνευματικ τάγμα οτε μοναστήρι. κλαμβάνουμε τος νθρώπους πως χουν κατασκευαστε κ φύσεως κα πως χουν μερικς κπαιδευθε κα μερικς παραμορφωθε π τν παλαι τάξη. ναζητομε να σημεο ποστήριξης σ ατ τ ζν νθρώπινο λικό, γι τν φαρμογ το μοχλο το κόμματός μας κα το παναστατικο κράτους μας. πιθυμία γι ψυχαγωγία, διασκέδαση, ξενάγηση κα γέλιο, εναι πι νόμιμη πιθυμία τς νθρώπινης φύσης. Εμαστε κανοί, κα πράγματι ποχρεωμένοι, ν δώσουμε στν κανοποίηση τς πιθυμίας ατς μίαν ψηλότερη καλλιτεχνικ ποιότητα, κάνοντας ταυτόχρονα τν ψυχαγωγία να πλο μαζικς κπαίδευσης, πελευθερωμένο π τν φρούρηση το παιδαγωγο κα π τν κουραστικ συνήθεια ν θικοποιε
«Τ πι σημαντικ πλο σχετικά, να πλο πο περέχει παντς λλου, εναι σήμερα κινηματογράφος. Αυτός θαυμαστς νεωτερισμς το θεάματος, χει  παρέμβει στν νθρώπινη ζω μ μία πιτυχ ταχύτητα, πο ποτ δν χει μαρτυρηθε στ παρελθόν. Στν καθημεριν ζω τν καπιταλιστικν πόλεων, κινηματογράφος χει γίνει τόσο ναπόσπαστο κομμάτι τς ζως, σο κα τ μπάνιο, μπυραρία, κκλησία κα λλοι ναφαίρετοι θεσμοί, παινετο μή. Τ πάθος γι τν κινηματογράφο εναι ριζωμένο στν πιθυμία γι διασκέδαση, στν πιθυμία ν δε κανες κάτι νέο κα πρόοπτο, ν γελάσει κα ν κλαύσει μ τς δυστυχίες τν λλων νθρώπων, χι τς δικές του. κινηματογράφος κανοποιε ατς τς παιτήσεις μ να πολ μεσο, πτικό, γραφικ κα ζωνταν τρόπο, χωρς ν παιτε τίποτε π τος θεατές. Δν παιτε καν ν εναι ατο μορφωμένοι. Γι’ ατ ο θεατς τρέφουν μία τόσο μεγάλη γάπη γι τν κινηματογράφο, ατ τ στείρευτο σιντριβάνι ντυπώσεων κα συναισθημάτων.Ατ παρέχει να σημεο, κα χι πλς να σημεο, λλ μία τεράστια πλατεία, γι τν φαρμογ τν δικν μς σοσιαλιστικν κπαιδευτικν νεργειν».
«Τ γεγονς τι μέχρι τώρα, δηλαδ σ σχεδν ξι χρόνια, δν χουμε ποκτήσει τν κυριότητα το κινηματογράφου, δείχνει πόσο ργο κα παίδευτοι εμαστε, γι ν μ π ελικρινά, νόητοι. Αυτό τ πλο, πο «κραυγάζει» γι ν χρησιμοποιηθε, εναι τ καλύτερο ργαλεο γι προπαγάνδα: γι τεχνική, κπαιδευτικ κα βιομηχανικ προπαγάνδα, προπαγάνδα κατ το λκοόλ, πρ τς γιεινς, προπαγάνδα πολιτική, κάθε προπαγάνδα πο θ θέλατε, μία προπαγάνδα πο εναι προσβάσιμη στν καθένα, πο εναι λκυστική, πο εσδύει στ μνήμη κα μπορε ν γίνει πιθαν πηγ εσοδήματος».
« [...] Μπορομε ν ξασφαλίσουμε ατ τ σύγκριτο πλο; Γιατί χι; κυβέρνηση το Τσάρου, μέσα σ λίγα χρόνια, ργάνωσε να περίπλοκο δίκτυο κρατικν μπάρ. πιχείρηση πέφερε τήσιο εσόδημα σχεδν νς δισεκατομμυρίου χρυσν ρουβλίων. Γιατί κυβέρνηση τν ργατν ν μ δρύσει να δίκτυο κρατικν κινηματογράφων; Ατς μηχανισμς ψυχαγωγίας κα κπαίδευσης θ μποροσε λο κα περισσότερο ν ξελιχθε σ ναφαίρετο κομμάτι το θνικο βίου. Χρησιμοποιούμενο γι τν καταπολέμηση το λκοολισμο, θ μποροσε ταυτόχρονα ν μετατραπε κα σ μία κερδοφόρο πιχείρηση.Εναι πρακτικό; Γιατί χι; Φυσικά, δν εναι εκολο. Σ κάθε περίπτωση, θ ταν περισσότερο φυσικ κα περισσότερο ταιριαστ μ τς ργανωτικς νέργειες κα κανότητες νς κράτους ργατν, π΄ τι, ς πομε, μία προσπάθεια ν πανασυστήσουμε τ μονοπώλιο τς βότκα».
« κινηματογράφος νταγωνίζεται χι μόνο τν ταβέρνα, λλ πίσης κα τν κκλησία. Κα ατς νταγωνισμς μπορε ν ποβε θανάσιμος γι τν κκλησία, ν ναπληρώσουμε τν χωρισμ τς κκλησίας π τ σοσιαλιστικ κράτος, μ τν συγχώνευση το σοσιαλιστικο κράτους μ τν κινηματογράφο».
« θρησκευτικότητα στς ρωσικς ργατικς τάξεις πρακτικ δν πάρχει. Οσιαστικ ποτ δν πρξε. ρθόδοξη κκλησία ταν καθημεριν θος κα κυβερνητικς θεσμός. Ποτ δν ταν πιτυχς στ ν διεισύσει βαθει μέσα στ συνείδηση τν μαζν, οτε στ ν ναμείξει τ δόγματα κα τος κανόνες της μ τ σωτερικ συναισθήματα το λαο. λόγος γι’ ατ εναι διος: πολίτιστη κατάσταση τς παλαις Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης τς κκλησίας της. Συνεπς, ταν φυπνισθε πολιτιστικά, Ρσος ργάτης εκολα πορρίπτει τν πτωχ ξωτερική του σχέση μ τν κκλησία, μία σχέση πο ναπτύχθηκε πάνω του π συνήθεια. Γι τν χωρικό, σίγουρα, ατ καθίσταται δυσκολοτερο, χι πειδ χωρικς χει περισσότερο βαθει κα μεσα εσέλθει στν κκλησιαστικ διδασκαλία – ατ βεβαίως ποτ δν γινε -  λλ’ πειδ δράνεια κα μονοτονία τς ζως το εναι στεν δεμένα μ τν δράνεια κα μονοτονία τν κκλησιαστικν πρακτικν».
σχέση το ργάτη μ τν κκλησία (ναφέρομαι στν κτς κόμματος ργάτη τς μάζας) συγκρατιέται κυρίως π τ νμα τς συνήθειας, διαιτέρως τς συνήθειας τν γυναικών. Ο εκόνες κόμη εναι κρεμασμένες στ σπίτι, πειδ πάρχουν κε· ο εκόνες κοσμον τος τοίχους· θ ταν δειο χωρς ατές· ο νθρωποι δν θ ταν συνηθισμένοι σ ατό. νας ργάτης δν θ μπε στν κόπο ν γοράσει καινούργιες εκόνες, λλ δν χει κα ρκετ θέληση ν ξεφορτωθε τς παλιές. Μ ποι τρόπο μπορε ν ορτασθε ορτ τς νοιξης παρ μόνο μ Πασχάλιο γλυκό; Κα τ Πασχάλιο γλυκ πρέπει ν ελογηθε π τν ερέα, λλις θ εναι πλ χωρς νόημα. ς πρς τν κκλησιασμό, ο νθρωποι δν πηγαίνουν πειδ εναι θρησκευόμενοι· κκλησία εναι λαμπρ φωτισμένη, γεμάτη μ νδρες κα γυνακες νδεδυμένους μ τ καλύτερά τους ροχα, ψαλμωδία εναι καλ - να πεδίο κοινωνικσθητικν λξεων πο δν παρέχονται π τ ργοστάσιο, τν οκογένεια τν καθημερινότητα το δρόμου. Πίστη δν πάρχει δν πάρχει καθόλου μπρακτα. πωσδήποτε, δν πάρχει σεβασμς γι τν κλρο πίστη στ μαγικ δύναμη το τελετουργικο. λλ δν πάρχει νεργς θέληση ν τ καταστρέψει λικά. Τ στοιχεα τς διασκέδασης, τς εχαρίστησης κα τς ψυχαγωγίας παίζουν να μεγάλο ρόλο στ κκλησιαστικ τελετουργικά. Μ θεατρικς μεθόδους κκλησία νεργε πάνω στν ραση, τν ασθηση τς σφρησης (μέσω το θυμιάματος) κα μέσω ατν πάνω στν φαντασία. πιθυμία το νθρώπου γι τ θεατρικό, πιθυμία ν δε κα ν κούσει τ σύνηθες, τ κπληκτικό, πιθυμία γι ρήξη τς συνήθους μονοτονίας τς ζως εναι μεγάλη κα νεξάλειπτη· πιμένει π τν πρώιμη παιδικ μέχρι τν προχωρημένη γεροντικ λικία. Αποσκοπώντας στν πελευθέρωση τν κοινν μαζν π τ τελετουργικ κα τν κκλησιαστικισμό, πο ποκτήθηκαν π συνήθεια, δν εναι ρκετ π μόνη της ντιθρησκευτικ προπαγάνδα. Φυσικά, εναι ναγκαία· λλ’ μεση πρακτικ πίδρασή της περιορίζεται σ μία μικρ μειοψηφία σων εναι περισσότερο γενναοι στ πνεμα. Η πλειονότητα τν νθρώπων δν πηρεάζονται π τν ντιθρησκευτικ προπαγάνδα· λλ ατ δν εναι πειδ πνευματική τους σχέση μ τ θρησκεία εναι τόσο βαθειά. ντιθέτως, δν πάρχει καμμία πνευματικ σχέση· πάρχει μόνο μία μορφη, νωθρή, μηχανιστικ σχέση, ποία δν χει περάσει μέσα π τ συνείδηση· μία σχέση σν ατ το ξεναγούμενου δοιπόρου, ποος περιστασιακ δν ρνεται ν συμμετάσχει σ μία λιτανεία σ μία πομπώδη τελετ οτε ν κούσει τν ψαλμωδία ν κινε τ χέρια του».
«να τελετουργικ νευ νοήματος, πο κεται στ συνείδηση σν δρανς φορτίο, δν μπορε ν καταστραφε π μόνη τν κριτική· μπορε ν ντικατασταθε π νέες μορφς ζως, νέες ψυχαγωγίες, νέα κα πι πολιτισμένα θέατρα. Και πάλιν δ, ο σκέψεις στρέφονται στ πι δυνατ - πειδ εναι τ πι δημοκρατικ - ργανο το θεάτρου: στν κινηματογράφο. Χωρς ν παιτε κλρο νδεδυμένο στόφα κ.λπ. κινηματογράφος ξεδιπλώνει π τς λευκς θόνης θεατικς εκόνες μεγαλύτερης ποδοχς π κενες πο παρέχει πλουσιότερη κκλησία - πο χει γίνει σοφ μέσω μπειρίας χιλίων τν - να τζαμ μία συναγωγή. Στν κκλησία μόνο να δράμα κτελεται, κα πάντοτε να κα τ ατό, μπαίνει χρόνος, βγαίνει χρόνος. λλ στν κινηματογράφο τς γειτονις θ σο δείξουν τ Πάσχα τν θνικν, τν ουδαίων κα τν Χριστιανν στν στορική τους διαδοχ κα μ τν μοιότητα το τελετουργικο τους. Ο κινηματογράφος ψυχαγωγει, μορφώνει, βάλλει τ φαντασία μ εκόνες και σε πελευθερώνει π τν νάγκη ν διασχίσεις τν πόρτα τς κκλησίας. κινηματογράφος εναι μεγάλος νταγωνιστς χι μόνο τς ταβέρνας, λλ κα τς κκλησίας. δο να ργαλεο πο πρέπει ν ξασφαλίσουμε μ ποιοδήποτε κόστος».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.