20 Φεβ 2011

Βατοπέδι: χῶρος ἀπείρου κάλλους καί φωτὸς

«Εχα ξεκινήσει γι τ γιον ρος ταν πληροφορήθηκα τι χει νοτι κα δν θ χει καράβι π Ορανούπολη» Παρ τ γεγονς ατ ποφάσισα ν συνεχίσω τ ταξίδι μου. Σταμάτησα σ Μον στν Χαλκιδικ ν προσκυνήσω. Μ ρωτον. «Θ πς στ γιον ρος;» «Ναί», επα, «ν θέλει Παναγία».

Πάω στ γιον ρος γι προσκύνημα σχεδν νελλιπς κάθε χρόνο τ τελευταία 26 χρόνια (περνώντας πάντα π χίλια μύρια κύματα σν ν πηγαίνω στ ϊβαλί!). Ψάχνω ν βρ τν χαμένο αυτό μου στν παράδοση τν Πατέρων μας πο τ σχολεα τς θήνας μς κρυψαν, δασκαλεμένα π ατος πο βαλαν χέρι στν πνευματική μας κληρονομιά, πολ πρν βάλουν χέρι στ ταμεα. Κα Παναγία θέλησε. Μ τν μορφ τν Βατοπαιδινν Πατέρων πλωσε τ χέρι Της κα μ μάζεψε σν ναυαγ π τν τρικυμία το κόσμου τούτου, μ καραβάκι π τν ερισσό.
Τί εδα στ Βατοπαίδι; Μία δελφότητα γονατισμένη π τ γεγονότα; Μία δελφότητα ν σχολεται μ πιχειρήσεις κα λεφτ μέσα στν χλιδή; να Γέροντα πογοητευμένο, τοιμο νὰ...
γκαταλείψει τν μάντρα τς μετανοίας του κα ν παραιτηθε; (Μπορε νας Πατέρας ν παραιτηθε;! )
Τ ντίθετο. Εδα στρατ Κυρίου σ παράταξη μάχης. Εδα κολουθίες λαμπρς κα εροπρεπέστατες, να κκλησίασμα ν πάλλεται π ερ συγκίνηση. Εδα Πατέρες ν δρώνουν στ διακονήματά τους, ετε στ ναό, ετε στ μαγειρεο, ετε στ ρτοποιεο, ετε στ γραφεα, ετε στ μάζεμα τς λις (π λους, παγκοινι εναι ρος πο χρησιμοποιεται), ετε στν βραμιαία φιλοξενια τν προσκυνητν. Εδα ξαγρύπνια κα νηστεία. Εδα τν Γέροντα ν λάμπει γαλήνιος λλ κα ποφασισμένος ν συνεχίσει ν φέρει τν σταυρό του κα ν κολουθε τ βήματα το Κυρίου στ Γολγοθά. Εδα, δίως στν λιτανεία τς θαυματουργς εκόνας τς Παναγίας Παραμυθίας, λα γιο, βασίλειο εράτευμα, μ τν Γέροντα πρτο στος πνευματικος γνες ν δίνει τ παράδειγμα. Τν κουσα ν μεταφέρει στ πνευματικά του παιδι τν διδασκαλία τν Πατέρων (« τσιγκουνι εναι μαρτία λλ οκονομία εναι ρετή»).
Μ μία φωνή, νωμένοι κα ποφασισμένοι, ψάλλοντας λοι μαζ μ τν Γέροντα πρτο στ τέλος το πόδειπνου τν πραγματικ θνικό μας μνο «Τ περμάχω στρατηγ τ νικητήρια», στελναν τ μήνυμα «ν θ πέσουμε, θ πέσουμε μαχόμενοι στ πνευματικ μαρμαρένια λώνια», «τν Πόλη δν τν παραδίνουμε, θ μς βρες στν πύλη το γίου Ρωμανο». Σν λλοι Παλαιολόγοι, σν λλοι Διγενες χουν ναπαυτε μ τν γνώση τι φυλνε τ πραγματικά, τ πνευματικ σύνορά του λληνισμο κα τς ρθοδοξίας νάντια σ χθρος λλόφρονες κα λλόκοτους.
Γιατί ατ τουλάχιστον τ ξέρουμε π τν στορία μας. Τ Μοναστήρια δν τ διώκουν ο Κολοκοτρωναοι. Τ διώκουν ο Βαυαρο κα ο βαυαρόφρονες. Κι ν ο Μοναχο πράγματι καναν λάθος; Κανες δν εναι λάνθαστος. πάρχει μπρακτη μετάνοια κα συγγνώμη, κόμη κα νόμιμη ποιν λυντσάρισμα, φυσικ θικό, μως δν συνάδει μ τν παράδοσή μας). λλ τν δική μας συμπεριφορ τν παγόρευσε ατοκράτοράς μας, Μέγας Κωνσταντνος, «ν δες γυμν ερέα, κάλυψε τν μ τν χιτώνα σου». Μς τόπε κα δεσπότης μας, Μέγας Βασίλειος, «κα δολοφόνος ν εναι ερεύς, ν τν σέβεσαι, ν σ πιστεύεις, θ τν δες ν ερουργε μ γγέλους».
Κα πάνω π λους μας τ επε Κύριος της ζως κα το θανάτου «θ χτυπήσουν τος ποιμένες γι ν σκορπίσουν τ ποίμνιο». Κα τί περιμένουν ο θεόφοβοι πικριτς το γιασμένου κα ματωμένου σ γνες γι τν πίστη κα τν πατρίδα ράσου (ποις εναι τρελς ν νταλλάξει μ τν θέληση το τ γιασμένο ράσο μ να κουστούμι-σάβανο); ν, γι ποιοδήποτε λόγο μαλώσουμε μ τν καπετάνιο λλο βαθμοφόρο στν Κιβωτ τς κκλησίας, ν γκαταλείψουμε τ σκάφος πηδώντας μέσα στ τρικυμισμένα κύματα κα ν χαθομε; Μ καλά, νομίζουν τι τόχουμε ντελς χαμένο;!
Ματαιοπονον μως. Κα θ πιαστον π τς παγίδες πο στησαν γι τος λλους. διάβολος νέβασε τν Κύριο στ Σταυρό. Κα Κύριος νέτρεψε τς μηχανορραφίες το διαβόλου μ τν νάστασή Του, μετατρέποντας τν Σταυρ π σύμβολο θανάτου σ σύμβολο ζως κα σωτηρίας.
διάβολος χρησιμοποιε διαφόρους ν γνώσει ν γνοία τους γι ν σταυρώσει τν Γέροντα κα τος Βατοπαιδινος Πατέρες κα ?κατ τρόπο μυστηριώδη τ κακ μετατρέπεται σ καλ γιατί ??ατο γιάζουν κα λάμπουν, κα γίνονται σύμβολα πνευματικο γώνα, κα γέτες τς ντίστασης το λληνισμο κα τς ρθοδοξίας στ σχέδια τς ποδούλωσης κα το ξανδραποδισμο τν λαν π τν νέα τάξη πραγμάτων. Δν σχολούμαστε μ τς προθέσεις. Μς νδιαφέρει μως τ ποτέλεσμα. στορία λέει πς τρομερ συγκέντρωση πλούτου, πολιτικς δύναμης πληροφοριν σ λίγα χέρια δηγε στν κατάχρηση τς δύναμης κα στν κατάργηση τν λευθεριν το λαο.
Δν ταν κα εναι κατάργηση τς νομιμότητας δίωξη χωρς παρκ στοιχεα; ν ντως πρχε ζημία το Δημοσίου, γιατί δν διώχθηκε νν πουργς τν Οκονομικν πο ρνήθηκε τν πλήρη ποκατάσταση τς ζημίας μ τν πιστροφ λων τν κινήτων κα τν παραπομπ το περιουσιακο της Βιστωνίδας στ δικαστήρια; ρα, πλ δν πάρχει ζημία κα λη πόθεση ταν μία σκευωρία γι ν πληγε μία κυβέρνηση κα ταυτόχρονα τ γιον ρος κα ρθοδοξία, κα τσι, μεταξ τν λλων ν ναχαιτιστε κα προσέγγιση τς λλάδας μ τν Ρωσία τν ποία τ Βατοπαίδι, «πόμενο τος πατράσι» (ν μ ξεχνμε κα τν Πατέρα Παΐσιο), πηρετε.
μως, προσέγγισή μας μ τν Ρωσία δν μποδίζεται, οτε μ τν δίωξη το Βατοπαιδίου, οτε μ τ Μνημόνιο πο μς παγορεύει ν πάρουμε δάνειο π λλη χώρα. Γιατί; Μ γιατί στν Ρωσία ρθοδοξία ζε μίας ναγέννηση κα ρχεται πι κοντά μας, ν Δύση πιστρέφει στν Μεσαίωνα, διαλαλώντας τν θάνατο το Θεο (πο τος πάντησε χαρίζοντας τος τν θανασία, κατ τν μακαριστ σιο ουστίνο Ποπόβιτς).
κρίση δηγε στν σταδιακ κατάλυση τν συνταγματικν λευθεριν κα τν νθρωπίνων δικαιωμάτων μ τ πρόσχημα τς τρομοκρατίας. Ταυτόχρονα, κρίση δηγε στν συγκέντρωση το πλούτου σ λίγα χέρια κα στν ξαθλίωση τν πολλν. φο κάνουν τν κόσμο ν πεινάσει, θ ξαγοράσουν τν λευθερία του μ να κομμάτι ψωμί. Μς τ επε προφητικ πατερικς Ντοστογιέφσκι στν διάλογο μ τν Μέγα εροεξεταστ στ βιβλίο το «δελφο Καραμαζώφ».
κρίση πίσης δηγε στν κατάλυση τς λεύθερης γορς μ τ μονοπώλια κα τν νόθευση το νταγωνισμο. Κα τ μονοπώλια ναπαράγουν πολέμους ες τ διηνεκές. Τ τελευταο μας τ επε στρατηγς Πετρέους πικεφαλς τν μερικανικν νόπλων δυνάμεων στ φγανιστν «Στν πόλεμο ατ δν μπορομε ν μιλμε γι νίκη. Θ πολεμμε κι μες κα τ παιδιά μας κα τ παιδι τν παιδιν μας.»
Κα κρίση καταλύει τς ξίες τς νθρωπότητας, πιφέρει μία μογενοποίηση τν νθρώπων σ μία πάκουη γέλη πο δν θ σκέπτεται κα δν θ ντιδρ. Μς δηγε δηλαδ σ να ξανδραποδισμ κα μία βαρβαρότητα. Γιατί χρειάζεται λεκτρονικ ταυτότητα, πάρχει τρόπος ν προστατευτον τ εαίσθητα προσωπικ δεδομένα ταν οτε τ δεδομένα στος πολογιστς το μερικανικο Πενταγώνου δν εναι σφαλ κα ν δν πάρχει πς θ ντιμετωπίσουμε τν περίπτωση κατάχρησης τν προσωπικν δεδομένων π νομα συμφέροντα; Πειστικς παντήσεις δν χουν δοθε.
Γι ατ πρέπει ν ντισταθομε, πρέπει ν σηκωθομε, ν νάγκη μ λλη γεσία πο βάζει πάνω π τ δικό της τ συμφέρον τ συμφέρον το λαο. Μία γεσία πο ξέρει τί θ πε σταυρς κα νάσταση. Μία γεσία πο ξέρει, σέβεται κα συνεχίζει τν παράδοση το λαο μς (που θρησκεύει,  ξομολογεται κα κοινωνε ?κα δν ντρέπεται ν τ πε). Μία γεσία πο χι μόνο θ σέβεται κα θ γαπ τος γιορετες Πατέρες, πως κα τν φιλοκαλικ παράδοση τν Πατέρων τς ρήμου κα τν κοινοτικ κα κοινοβιακ τρόπο ζως το λληνισμο, λλ κα θ τος χει παράδειγμα κα σημαία. μπρς λοιπόν.
Σπύρος Β. Μπαζίνας
* Τ κείμενο ατ φιερώνεται μ πολλ γάπη κα σεβασμ στν Γέροντα φραμ μ τν εκαιρία τς νομαστικς του ορτς. Θες ν το χαρίζει τη πολλ κα ελογημένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.