8 Ιαν 2011

Τὸ Βυζάντιο κι ἐμεῖς

TO ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΙ ΕΜΕΙΣ

πι συκοφαντημένη κα δικημένη στορικ περίοδος τς Ρωμιοσύνης
(Σχόλια τς στοσελίδας)
παρακάτω συνέντευξη το μεγάλου στορικο- βυζαντινολόγου Σερ Στβεν Ράνσιμαν  μπορε ν χαρακτηρισθε ς πεμπτουσία το σπουδαίου ργου του, πο χει τύχει παγκοσμίου φήμης κα ναγνωρίσεως. Ο δηλώσεις το βαρυσήμαντες κα ο λόγοι το μεστο σοφν νοημάτων πο εναι πόσταγμα νδελεχος κα ντικειμενικς πολυετος μελέτης λων τν κφάνσεων το «βυζαντινο» πολιτισμο. Εναι πραγματικ ραπίσματα στ βέβηλα στόματα πο μηρυκάζουν γενικεύσεις, λασπολογίες κα βρεις γι τιδήποτε σχετίζεται μ τν χιλιόχρονη ατν περίοδο. Κα τ πεχθέστερο χαρακτηριστικ τν περισσοτέρων ξ ατς τς παράταξης τν μαθν εναι τι νήκουν στος «μέτερους», στος ρωμιούς. τσι, παξίως λαμβάνουν τν ταμ τίτλο τν γραικύλων, ν κελτικς κα εγενικς καταγωγς πιστήμονας γκαθίσταται στ λαμπρ στερέωμα τν...
φιλελλήνων.
Ο παρακάτω θέσεις του Σερ Στβεν Ρνσιμαν ειναι πίκαιρες στς μέρες μας π κάθε λλη ποχή. Μς κρούει τν κώδωνα στε πιτέλους ν φυπνιστομε κα ν ντιληφθομε τος πραγματικος λόγους πο μς δήγησαν στν σημεριν κατάντια, στν κ νέου κατοχικ κατάσταση τς πατρίδος μας. Σίγουρα στν χειρότερη π’ λες, φο λα διαδραματίζονται δολίως κα παρασκηνιακς. Πρέπει ν κατανοήσουμε τι εναι δύνατον ν οκοδομήσουμε ς θνος γις τ μέλλον μας φόσον χουμε πορρίψει- κούγοντας τς συμβουλς τν καιροσκόπων- τ λαμπρ παρελθόν μας. ς κούσουμε κα κάποιους πο δειξαν μ τν ζωή τους κα τ θος τος τν δολη γάπη τους πρς τ πολυβασανισμένο γένος μας.
Στ τέλος τς συνεντεύξεως σεβάσμιος ρευνητς ναφέρεται στν ρθοδοξία σ σχέση μ τ λλα δόγματα. Θεωρομε σημαντικς πρς μελέτη τς πόψεις ς θέσεις νς νδρός που δν εναι νήκει σ’ ατν τν χρο. Σημειώνουμε πς σφαλώς δεν εναι δυνατν ν τς κλάβουμε ς κανονικς ρθόδοξες διδασκαλίες. Άλλωστε μιλητς δν ταν ρθόδοξος.

******

ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ

Πηγή: www.flash.gr ,
ρ Στβεν Ράνσιμαν: Χρειαζόμαστε τν πνευματικ μετριοφροσύνη", 
6/11/2000, 
πιμέλεια-πιλογ ποσπασμάτων: Λαμπριν Χ. Θωμ

συνέντευξη πο κολουθε δόθηκε π τ σρ Στβεν Ράνσιμαν, στ λσισιλντς τς Σκωτίας, στν πατρογονικ πύργο του, τν κτώβρη το 1994, γι λογαριασμ τς ΕΤ3, στς δημοσιογράφους Χρύσα ράπογλου κα Λαμπριν Χ. Θωμά. Γι τεχνικος λόγους, δν «βγκε» ποτ στν έρα. Κα ο δύο δημοσιογράφοι θεωρον τν συνέντευξη ατ π τς πι σημαντικές της καριέρας τους, μία κα νήκει στ εδος τν «συζητήσεων» πο σ διαμορφώνουν κα δν ξεχνς ποτέ. Θεωρον τι πρέπει ν δε τ φς τς δημοσιότητας, στω κα μ μία τόσο θλιβερ φορμή, πως θάνατος το μεγάλου φιλέλληνα. Ο Flash.gr δημοσιεύει, γι πρώτη φορά, δημοσίευτα ποσπάσματα π τν συνέντευξη ατή. 
Δημοσιογράφος: Πς νοιώθει νας νθρωπος πο σχολεται τόσα χρόνια μ τ Βυζάντιο; Κουραστήκατε; 
Δύσκολο ν παντήσω. Τ νδιαφέρον μου ποτ δν ξανεμίστηκε. ταν ρχισα ν μελετ τ Βυζάντιο, πρχαν πολλο λίγοι νθρωποι σ' ατν τ χώρα (σ.σ. τ Μεγάλη Βρετανία) πο νδιαφέρονταν, στω κα λάχιστα γι τ Βυζάντιο. Μ' ρέσει ν πιστεύω πς «δημιούργησα» νδιαφέρον γι τ Βυζάντιο. Ατ πο μ κανοποιε, διαίτερα σήμερα, εναι τι πλέον πάρχουν ρκετοί, πολλο καλο κπρόσωποι (σ.σ. τς σπουδς το Βυζαντίου) στ Βρετανία. Μπορ ν π τι ασθάνομαι πατρικ πέναντί τους. Εμαι ετυχής, λοιπόν, πο πέλεξα τ Βυζάντιο ς τ κύριο στορικό μου νδιαφέρον.

Κι ταν λκυστικ γι σς λα ατ τ χρόνια; 
Πιστεύω πς κάθε γεγονς τς στορίας, ν ρχίσεις ν τ μελετς σ βάθος, μπορε ν γίνει συναρπαστικό. Τ δ Βυζάντιο τ βρίσκω ξαιρετικ συναρπαστικό, γιατί ταν νας αθύπαρκτος πολιτισμός. Γι ν μελετήσεις τ Βυζάντιο, πρέπει ν μελετήσεις τν τέχνη, ν μελετήσεις τ θρησκεία, ν μελετήσεις ναν λόκληρο τρόπο ζως, πο εναι πολ διαφορετικς π τ σημερινό.

Καλύτερος χειρότερος;

Κοιτάξτε... Δν εμαι σίγουρος ν θ μο ρεσε ν ζήσω στος βυζαντινος χρόνους. Δ θ μο ρεσε, λόγου χάριν, ν φήσω γένια. στόσο, στ Βυζάντιο εχαν ναν τρόπο ζως πο ταν καλύτερα δομημένος. λλωστε, ταν χεις ντονο θρησκευτικ συναίσθημα, ζωή σου «μορφοποιεται» κι εναι πολ πι κανοποιητικ π τ σημερινή, που κανες δν πιστεύει σ τίποτε ρκετά.

ρα ταν μία θρησκευτικ Πολιτεία;

ταν νας πολιτισμός, στν ποο θρησκεία ποτελοσε μέρος τς ζως.

Κα στος ντεκα ατος αἰῶνες; 
Νομίζω τι κόσμος μιλ γι τ Βυζάντιο λς κι παρέμεινε τ διο, νας πολιτισμς μετάβλητος κατ τν διάρκεια λων ατν τν αώνων. Εχε λλάξει πολ π τν ρχ ς τ τέλος του, ν κα κάποια συγκεκριμένα βασικ στοιχεα κράτησαν σ λη τ διάρκειά του -πως τ θρησκευτικ ασθημα. Μπορε ν διαφωνοσαν γι θρησκευτικ ζητήματα λλ πίστευαν λοι, κι ατ τ ασθημα εναι μόνιμο. σεβασμός, κτίμηση στς τέχνες, ς κενες πο εχαριστον τ Θεό, κι ατ διατηρήθηκαν. Κι τσι, παρ' τι ο μόδες λλαζαν, οκονομικ κατάσταση λλαζε, ο πολιτικς καταστάσεις λλαζαν, πρχε μία κεραιότητα, πολ νδιαφέρουσα μέσα στ σύνολο. 
Μιλμε γι θρησκεία κι θική. Τ Βυζάντιο πολλο τ θεωρον μία περίοδο πολέμων, δολοφονιν, δολοπλοκιν, «βυζαντινισμν» πο οδεμία σχέση εχε μ τν θική. 
Γίνονταν κα τότε πολλο φόνοι, λλ δν πάρχει περίοδος τς στορία πο ατο ν λείπουν. Κάποτε δινα μία διάλεξη στς Η.Π.Α., κα στ κροατήριό μου ταν κι κόρη το προέδρου Τζόνσον, πο μελετοσε τ Βυζάντιο. ρθε στ διάλεξη μ δύο σωματοφύλακες, δύο σκληρος κυρίους πο τν προσεχαν. Μο ξήγησε τι γαπον τ βυζαντιν στορία, γιατί εναι γεμάτη φόνους, κα φαντάζει σν σχολικ μάθημα (homework). Εχα τ τάκτ ν μ τς π τι, ς τότε, τ ποσοστ τν μερικανν προέδρων πο εχαν δολοφονηθε ταν πολ μεγαλύτερο -σ σχέση μ τ χρόνια παρξης τν Η.Π.Α.- π τ ποσοστ τν δολοφονημένων βυζαντινν ατοκρατόρων στ διάρκεια τς ατοκρατορίας. Οι νθρωποι συνεχίζουν ν δολοφονον. 
νοξτε τ μάτια σας! 
Γράφετε στ Βυζαντιν πολιτισμ τι δν πρχε θανατικ ποιν στ Βυζάντιο.
ντως, δν σκότωναν. Κα μεγάλη διαφορ φαίνεται στος πρώτους χρόνους. ταν Ρωμαϊκ Ατοκρατορία γινε χριστιανική, μία π τς βασικότερες λλαγέςηταν ν σταματήσουν ο μονομαχίες, ν μ πετον πι νθρώπους στ λιοντάρια, κι λα τ σχετικά. Η ατοκρατορία γινε πολ πι νθρωπιστική. Κα πάντα, πέφευγαν σο μποροσαν τ θανατικ ποινή. Κατ καιρούς, κάποιοι ατοκράτορες κατέφευγαν σ ατή, λλ ο περισσότεροι χρησιμοποιοσαν ς σχάτη τιμωρία, μία μέθοδο πο σήμερα μς φαίνεται ποτρόπαια: τν κρωτηριασμ κάποιας μορφς. λλά μου φαίνεται, τι ο περισσότεροι νθρωποι θ προτιμοσαν ν τος κόψουν π.χ. να χέρι, παρ ν τος θανατώσουν. 
πάρχει δ κα καιρ νας διάλογος νοικτς στν λλάδα. πάρχουν σύγχρονοι λληνες διανοούμενοι πο ποστηρίζουν τι τ Βυζάντιο δν ξίζει ν μελετηθε διαίτερα, τι δ δημιούργησε τίποτε, τι εχε σχολιαστς τν γραφν κι χι διανοούμενους. Μ μία φράση «δν ταν κα τίποτε ξιομνημόνευτο». 
Νομίζω τι ατο ο λληνες εναι πολ δικοι μ τος βυζαντινούς τους προγόνους. Δν ταν μία κοινωνία χωρς διανοούμενους -ρκε ν δες τ δουλει κα τν πρόοδο τς βυζαντινς ατρικς. Μπορε ν μ συμπαθε κάποιος τ θρησκεία, λλ μερικο π τος κκλησιαστικος συγγραφες πως ο Καπαδόκες πατέρες, κα πολλο κόμη, ς τ Γρηγόριο τν Παλαμά, ταν νθρωποι μοναδικς πνευματικότητας... Υπήρχε ντονη διανόηση κα πνευματικ ζω στ Βυζάντιο. Κυρίως δέ, στ τέλος τν βυζαντινν χρόνων, π.χ. στν Παλαιοντολόγεια περίοδο. Εναι ρκετ περίεργο πώς, τν ρα πο ατοκρατορία συρρικνώνονταν διανόηση ταν πι νθηρ π ποτέ. 
Κάποιοι λλοι ποστηρίζουν τι δν εχε τέχνη. 
Τότε ατο δν πρέπει ν ξέρουν τίποτε π τέχνη. βυζαντιν τέχνη ταν π τς μεγαλύτερες σχολς τέχνης παγκοσμίως. Κανένας ρχαος λληνας δ θ μποροσε ν χτίσει τν γία Σοφία, ατ παιτοσε πολ βαθι τεχνικ γνώση. Κάποιοι, ξέρετε, ποστηρίζουν, τι βυζαντιν τέχνη εναι στατική. Δν ταν καθόλου στατική, λλ ταν μία σχολ τέχνης π τς σημαντικότερες στν κόσμο, πο σο περν καιρς κτιμται λο κα περισσότερο, κι σοι λληνες διανοούμενοί σας λένε τι τ Βυζάντιο δ δημιούργησε τίποτε, εναι τυφλοί. 
ρα, σοι χαρακτηρίζουν «πλ μίμηση κι ντιγραφ» τ βυζαντιν τέχνη, μλλον σφάλουν. 
ν κάνεις κάτι ριστα, μπορες ν τ παναλάβεις ριστα. λλ πρχαν πάντα διαφορές. Βλέποντας μία εκόνα, μπορομε τ χρονολογήσουμε -ν ταν λες διες ατ δ θ συνέβαινε. πάρχουν συγκεκριμένες παραδόσεις πο διατηρονταν, λλ τέχνη ατ παρουσιάζει μεγάλες διαφορς π αώνα σ αώνα. «Κόλλησε» κα παρέμεινε δια μετ τν πτώση τς Τουρκοκρατίας, διότι λειπαν π τ χώρα σς ο φωτισμένοι χορηγοί.* Η τέχνη τν Παλαιολόγων εναι πολ διαφορετικ π τν ουστινιάνεια. Φυσικά, εχε κα ναλογίες, λλ δν ταν μιμητική. Τ πράγματα εναι πλά: ο νθρωποι πο κατατρέχουν τ Βυζάντιοποτε δν τ μελέτησαν, ξεκίνησαν μ προκαταλήψεις ναντίον του. Δε γνωρίζουν τί κατόρθωσε, τί πετεύχθη.  
λλάδα, Βυζάντιο, σύγχρονη Δημοκρατία 
ποστηρίζεται π ρισμένους τι τ βυζάντιο δν ταν λληνικ κα δν ποτέλεσε κανενς εδους συνέχεια τς ρχαίας λλάδας. Δν εχε δημοκρατία, στω δημοκρατικος θεσμούς 
Δ νομίζω τι ο σύγχρονοι λληνες εναι περισσότερο λληνες π τος βυζαντινούς. Μέσα στ χρόνο, μς στος αἰῶνες, ο φυλς δ μένουν καθαρές, πάρχουν μως ρισμένα χαρακτηριστικ τν πολιτισμν πο παραμένουν θνικά. Ο βυζαντινο χρησιμοποιοσαν τν λληνικ γλώσσα -πο λλαξε λίγο, λλ ο γλσσες λλάζουν- νδιαφέρονταν γι τ φιλοσοφία κα τ φιλοσοφικ ζω πάρα πολύ, ταν μν πήκοοι νς ατοκράτορα, λλ ατς ατοκράτορας πρεπε ν φέρεται σωστά, γιατί γίνονταν εκολα λαϊκς ξεγέρσεις. Τ χειρότερο πο θ μποροσαν ν πον γι τ Βυζάντιο εναι πς ταν, μλλον, να γραφειοκρατικ κράτος. Ομως εχε μία πολ μορφωμένη γραφειοκρατία, πολ πι μορφωμένη π τος γραφειοκράτες το σημερινο κόσμου.
Καί, τί ννοετε μ τ λέξη «δημοκρατία»; ταν λη ρχαία λλάδα δημοκρατική; χι. Θ λεγα στος λληνες πο ποστηρίζουν κάτι τέτοιο, ν διαβάσουν τν δια τος τν στορία, εδικότερα τς κλασσικς λλάδας. Εκεί, θ βρον πολλ ν κατακρίνουν... Ποτέ μο δν κατάλαβα τί κριβς σημαίνει «δημοκρατία». Στ περισσότερα μέρη το κόσμου σήμερα, δημοκρατία σημαινει ν σ κυβερνον τ μέσα μαζικς νημέρωσης, ο φημερίδες, τηλεόραση. Διότι, εναι θεμιτ ν χουμε ατ πο νομάζεται «λαϊκ ψφος» λλά, π τ στιγμ πο ο νθρωποι δν μπορον ν κρίνουν μόνοι τους -κι πάρχουν πολλο νθρωποι στ σύγχρονο κόσμο πο δ σκέφτονται- τότε μεταφέρουν τν ξουσία στ χέρια σων κατέχουν τ ΜΜΕ, ο ποοι, μ τ δύναμη πο χουν, θ πρεπε ν πιλέξουν τ δύσκολο δρόμο κα ν μορφώσουν λο τν κόσμο. Πολλο ξ ατν, χι λοι ετυχς, εναι νεύθυνοι. Δημοκρατία μπορε ν πάρξει μόνον ἐὰν χουμε να ψηλς μόρφωσης κοινό. Σ μία πόλη σν τν ρχαία θήνα πρχε δημοκρατία -χωρς ν σκεφτόμαστε πς περνοσαν ο σκλάβοι ο γυνακες-, διότι ο νδρες εχαν λοι πολ καλ μόρφωση. Συνήθως δν ξέλεγαν τος κυβερντες τους, τραβοσαν κλρο, σ ν τ φηναν στ χέρια το Θεο -καμία σχέση μ τ βουλ τν κοινοτήτων.

πρχε κοινωνικ κράτος στ Βυζάντιο;

κκλησία κανε πολλ γι τος νθρώπους. Τ Βυζάντιο εχε πλήρη κοινωνικ ασθηση. Τ νοσοκομεα ταν πολ καλά, πως κα τ γηροκομεα, τ ποα νκαν κυρίως στν κκλησία, λλ χι μόνο σ ατν -πρχαν κα κρατικά. ς μ ξεχνμε τι νας π τος πι ψηλόβαθμους ξιωματούχους το κράτουςηταν ρφανοτρόφος. Σίγουρα κκλησία παιξε βασικ κοινωνικ ρόλο. Δν ταν πλ να καθεστς ρημιτν πο κάθονταν στ γιον ρος -ταν κι ατό, λλ πρχε να σύστημα π μοναστήρια στς πόλεις. Τ μοναστήρια φρόντιζαν τος Οκους γι τος γέροντες, τν ποίων ο μοναχο μόρφωναν τ νεολαία -κυρίως τ γόρια γιατί τ κορίτσια μορφώνονταν στ σπίτι- κα τ περισσότερα παρεχαν πολ καλ μόρφωση. Τα κορίτσια το Βυζαντίου εχαν πολλς φορς καλύτερη παιδεία διότι «πολάμβαναν» περισσότερη διωτική, προσοχή.Νομίζω τι βαθμολογία πο θ δίναμε στο κοινωνικ ργο τς κκλησίας, στ Βυζάντιο εναι διαίτερα ψηλή. 

Κα παιδεία τους, κατ τ Μέγα Βασίλειο, φειλε ν στηρίζεται στν μηρο, τν «διδάσκαλο τν ρετν». 

ταν γνστες τς ρχαίας λληνικς Γραμματείας. Εναι ξιομνημόνευτο, στόσο, τι δν διναν μεγάλη σημασία στος ττικος Τραγωδούς, λλ στος λοιπος ποιητές. πάρχει διάσημη στορία μίας λκυστικς κυρίας, φίλης νς ατοκράτορα, πο μς διηγεται ννα Κομνηνή. Τν ρα πο κυρία περνοσε, κάποιος τς φώναξε ναν μηρικ στίχο, πο μιλοσε γι τν λένη στν Τροία, κι κείνη κατάλαβε τ πονοούμενο. Δν πρχε κανες λόγος ν τς ξηγήσει κάποιος, ποιανο ταν ο στίχοι. Ολα νεξαιρέτως τ γόρια κα τ κορίτσια ξεραν τν μηρο. ννα Κομνην δν ξηγε ποτ τ σημεα στ ποα ναφέρεται στν μηρο, λοι ο ναγνστες τς τ γνώριζαν. 

μόρφωτοι, δν πρχαν στ Βυζάντιο;

λλα ταν τ προβλήματα τς βυζαντινς γραμματείας. ταν τόσο καλο γνστες τς ρχαίας λληνικς γραμματείας στε πηρεάστηκαν στ διαμόρφωση τς γλώσσας. Πολλο στορικο θελαν ν γράψουν σν τν Θουκυδίδη, δν θελαν ν γράψουν στ γλώσσα πο τος ταν πι φυσικ λλ στν ρχαία. μεγάλη τραγωδία τν βυζαντινν γραμμάτων ταν ξάρτησή της π τν κλασσικ γραμματεία. χι γιατί δν γνώριζαν ρκετά, λλ γιατί γνώριζαν πολ περισσότερα π σα ταν παραίτητα, γι τ δικό τους «δημιουργικ» καλό. 

Θ θέλατε ν ζετε στ Βυζάντιο;
Δν ξέρω ν προσωπικ θ ταιρίαζα στν ποχ το Βυζαντίου. ν ζοσα τότε, σκέφτομαι τι θ ναπαυόμουν σ κάποιο μοναστήρι, ζώντας, πως πολλο μοναχο ζοσαν, μία ζω διανοούμενου, χωμένος στς θαυμάσιες βιβλιοθκες πο διέθεταν. Δ νομίζω πς θ θελα μία ζω στ βυζαντιν πολιτική, λλά, εναι πολ δύσκολο ν βρες μία περίοδο στν παγκόσμια στορία στν ποία θ θελες ν ζήσεις... λα ξαρτνται π τ πολίτευμα, τν κοινωνία, τν τάξη στν ποία γεννιέσαι. Θ θελα ν ζ στ Βρετανία το 18ου αώνα ν εχα γεννηθε ριστοκράτης, λλις δ θ μο ρεσε καθόλου. Εναι πολ δύσκολο ν παντηθε τ ρώτημά σας. 
δ εναι Βαλκάνια...
κατάσταση στ Βαλκανική σας νησυχε
Μ νδιαφέρουν πολ τ Βαλκάνια, εναι να μέρος το κόσμου πο μ «συντροφεύει» πολλ χρόνια, κι τσι, φυσικά, κα νδιαφέρομαι κα θλίβομαι. Δν γνωρίζω τί μπορε ν φέρει τ μέλλον. να π τ πράγματα πο μ νοχλε λαφρς στ γηρατειά μου, εναι τι, θ θελα ν γνωρίσω τί θ συμβε σ συγκεκριμένα μέρη το κόσμου -κα κυρίως στ Βαλκάνια- σ μερικ χρόνια. λλάδα θ προχωρήσει, κα π τς πόλοιπες Βαλκανικς χρες μλλον κα Βουλγαρία. λλ γι τ Ρουμανία κα τν Γιουγκοσλαβία... νοιώθω πελπισμένος ταν σκέφτομαι τ μέλλον τους...
Μήπως τ Βαλκάνια πληρώνουν τν στορία τους, σήμερα;
Κατ κάποιο τρόπο, ναί. Εναι μεγάλο πρόβλημα ν χεις μεγάλη στορία. Διότι, χεις πολ περισσότερες μνμες π τι μπορες ν σηκώσεις. Εναι μία τραγωδία στν περιοχ ατς ο μνμες, διότι χεις ν νοιαστες γι πάρα πολλά. Δν κυλον εκολα τ πράγματα, λόγω τς ρχαίας, μ βαθις ρίζες, μνήμης. 
Πρόσφατα νοιξε νας παγκόσμιος διάλογος -κα στ χώρα σας- γι τ κατ πόσον Γ' Παγκόσμιος Πόλεμος θ εναι θρησκευτικός.
νησυχ γι συγκεκριμένες θρησκεες, μ νησυχον ο ξτρεμιστς μουσουλμάνοι, ο ποοι ποτελον να πολ ρεαλιστικ κίνδυνο γι τν πολιτισμό, λλ θρησκεία χρειάζεται. Ο νθρωποι θ νοιώσουν ετυχέστεροι, λιγότερο χαμένοι, μ τ θρησκεία σήμερα. Τ πρόβλημα εναι τι δν μπορομε ν χουμε μία παγκοσμία θρησκεία, κα ο διάφορες θρησκεες ποτ δ συμπάθησαν διαιτέρως μία τν λλη. φιλανθρωπία δν καλύπτει κα τ γείτονα τς διπλανς πόρτας, ν ατς πρεσβεύει λλη θρησκεία. Δν νομίζω, δηλαδή, τι θρησκεία θ εναι σωτηρία, λλ δν γνωρίζω κα τίποτε πο ν μπορε ν εναι σωτηρία. Μ τν πληθυσμ ν αξάνεται, εναι πολ δύσκολο ν βελτιωθον τ δεδομένα τς κπαίδευσης, σ παγκόσμια κλίμακα. πλς, ποτ δ θ πάρξουν ρκετο δάσκαλοι στν κόσμο, τουλάχιστον μορφωμένοι δάσκαλοι. Φοβμαι πς εμαι παισιόδοξος. 
ρθοδοξία, γαπημένη
Πς βλέπετε τν ρθοδοξία μς σ ατ τν κύκλο;
χω μεγάλο σεβασμ γι τ χριστιανικ δόγματα, κα κυρίως γι τν ρθοδοξία, διότι μόνον ρθοδοξία ναγνωρίζει πς θρησκεία εναι μυστήριο. Ο ρωμαιοκαθολικο κι ο προτεστάντες θέλουν ν τ ξηγήσουν λα. Εναι σκοπο ν πιστεύεις σ μία θρησκεία, θεωρώντας τι ατ θρησκεία θ σ βοηθήσει ν τ καταλάβεις λα. σκοπς τς θρησκείας εναι κριβς γι ν μς βοηθάει ν κατανοήσουμε τ γεγονς τι δ μπορομε ν τ ξηγήσουμε λα. Νομίζω πς ρθοδοξία συντηρε ατ τ πολύτιμο ασθημα το μυστηρίου.
Μά, χρειαζόμαστε τ μυστήριο; 
Τ χρειαζόμαστε, χρειαζόμαστε ατν τ γνώση πο λέει πς στ σύμπαν πάρχουν πολ περισσότερα π ατ πο μπορομε ν κατανοήσουμε. Χρειαζόμαστε την διανοητικ μετριοφροσύνη, κι ατ πουσιάζει, εδικ μεταξ τν Δυτικν κκλησιαστικν νδρν. 
Ατ εναι χαρακτηριστικό της σχέσης τν ρθοδόξων μ τος γίους τους - σεβασμς τς ταπεινότητας. Πς σχολιάζετε τ γεγονς τι ρκετο γιοι νακατεύτηκαν στν πολιτικ σκησαν πολιτική;
λοι σοι θέλουν ν πηρεάσουν λλους νθρώπους σκον πολιτική, κα εναι πολιτικοί. Πολιτικ σημαίνει ν προσπαθες ν ργανώσεις τν Πόλιν μ να νέο τρόπο σκέψης. Ο γιοι εναι πολιτικοί. Ποτ δν πίστεψα τι μπορες ν διαχωρίσεις τν πίστη πρς τος γίους π τ διανόηση. πιστρέφω σ σα επα γι τς κκλησίες. π τ στιγμ πο προσπαθες ν ξηγήσεις τ πάντα, καταστρέφεις οσιαστικ ατ πο θ πρεπε ν ποτελε τν νθρώπινη διαίσθηση, ατ πο συνδέει τ διανόηση μ τος γίους κα τν ασθηση το Θεο.
Διανόηση, πολιτικ κα πίστη στ Θεα, λοιπόν, μπορον ν βαδίζουν μαζί;
ποτελε παράδειγμα πόλη σας, Θεσσαλονίκη. ταν πολ φημισμένη γι τος διανοητές της, εδικ στ στερα βυζαντιν χρόνια. λλ εχε κα βοήθεια π τος στρατιωτικούς της πού, πως γιος Δημήτριος, πο ρχονταν ν τ σώσουν στ σωστ στιγμή. πίστη στος γίους σου δίνει κουράγιο ν περασπιστες τν πόλη π τς πιθέσεις, πως κανε κι η-Δημήτρης.
Πς βλέπετε τς λλες κκλησίες;
ρωμαιοκαθολικ κκλησία ταν πάντα κα πολιτικ δρυμα, κτς π θρησκευτικό, κα πάντα νδιαφερόταν γι τ νόμο. Πρέπει ν θυμόμαστε πώς, ταν ρωμαϊκ ατοκρατορία κατέρρευσε στ Δύση κα ρθαν τ βαρβαρικ βασίλεια, ο ρωμαοι ρχοντες χάθηκαν λλ ο κκλησιαστικο νδρες παρέμειναν, κι ταν κι ο μόνοι μ ρωμαϊκ μόρφωση. ποτε, ατο χρησιμοποιήθηκαν π τος βάρβαρους βασιλες γι ν φαρμόσουν τ νόμο. τσι, Δυτικ κκλησία «νακατεύτηκε» μ τ νόμο. Τν βλέπεις τ νόμο στ ρωμαιοκαθολικ κκλησία: θέλει ν εναι λα νομικ κατοχυρωμένα. Στ Βυζάντιο -κα εναι νδιαφέρον πς μετ τν τουρκικ κατάκτηση τ ποστρώματα παραμένουν- κκλησία νδιαφέρεται μόνον γι τν Κανόνα, τ νόμο τν γραφν. Δν χει τν πιθυμία ν καθορίσει τ πάντα. Στς δυτικς κκλησίες πο ποσχίστηκαν π τ ρωμαιοκαθολική, νάγκη το νόμου, το πόλυτου καθορισμο, χει κληρονομηθε. χει πολ νδιαφέρον ν μελετήσει κανες -κα μελετ δ κα καιρ- τ διάλογο νάμεσα στν γγλικανικ κκλησία το 17ου αώνα κα τν ρθόδοξη. Ο γγλικανο ταν διαίτερα νάστατοι διότι δν μποροσαν ν καταλάβουν τί πίστευαν ο ρθόδοξοι σχετικ μ τν μεταβολ το ονου κα το ρτου σ αμα κα σμα. Ο ρθόδοξοι λεγαν «εναι μυστήριο, πο δν μπορομε ν κατανοήσουμε. Πιστεύουμε τι γίνεται, λλ τ πς δν τ γνωρίζουμε». Ο γγλικανο -πως κι ο ρωμαιοκαθολικο- θελαν μία καθαρ ξήγηση. Ατ εναι τυπικ διαφορ τν κκλησιν κα γι'ατ κριβς γαπ τος ρθοδόξους.
Τί γνώμη χετε γι τος νεοέλληνες;
πάρχει κόμη ζωνταν στ λα ατ γρήγορη κατανόηση τν πραγμάτων κα τν καταστάσεων. πάρχει ντονη πίσης, λλη ποιότητα τν Βυζαντινν: ζωηρ περιέργεια. Κα ο νεοέλληνες χουν, πως εχαν κι ο Βυζαντινοί, ντίληψη τς σημασίας τους στν στορία το πολιτισμο. λα ατ δείχνουν μία στορικ νότητα, λλωστε κανες λας δν διατηρε λα τ χαρακτηριστικά του πείραχτα. Πολλ ξαρτνται π τ γλώσσα, πο εναι καλύτερος τρόπος συντήρησης τς παράδοσης. γραμματεία το Βυζαντίου πληγώθηκε π τ σχέση της μ τν ρχαία γραμματεία. Ετυχς, ο νεοέλληνες χουν τ δημοτικ πο πέτρεψε στν νεοελληνικ γραμματεία ν προχωρήσει, ν ξελιχθε μ' ναν τρόπο πο ο βυζαντινο δν κατάφεραν, μ ξαίρεση τν κρητικ λογοτεχνία κα τ Διγεν. Τ μεγάλα βυζαντιν ριστουργήματα ταν μλλον λαϊκά. 
Βόλτα στν Κπο κα στορίες Ποίησης**
Πρωτογνώρισα τ Σεφέρη ταν μουν στν λλάδα, μέσως μετ τν πόλεμο. ταν ρθε πρεσβευτς στ Λονδίνο, τν βλεπα πολ συχνά. κείνη τν ποχή, περνοσα πολ καιρ σ να νησ στ Δυτικ κτ τς Σκωτίας, μ πολ μαλακ κλίμα λόγω το Ρεύματος το Κόλπου. Μία λέα μ φοινικις δηγοσε στ σπίτι μου. ρθε κι μεινε μαζ μ τ γυναίκα του. καιρς ταν πέροχος, πως συμβαίνει συχν κε, κα μο επε «Εναι πι μορφα κι π τ λληνικ νησι» -κάτι πολ εγενικ κ μέρους του. Εχαμε τακτικ λληλογραφία μέχρι τ θάνατό του... ταν φυγε π τ Λονδίνο γι τν θήνα, μο χάρισε τν κάβα του, μία κάβα ποτελούμενη ποκλειστικ π οζο κα ρετσίνα. κόμη δν χω πιε λο τ οζο, χω... Εχε πε τι 'Ο Κέλτες εναι ο ρωμιο το Βορρ', ναί, τ διασκέδαζε ν κάνει τέτοια σχόλια. Αν κι δ χει ρκετ δίκαιο... 
Καβάφης εναι π τος μεγαλύτερους ποιητς το κόσμου, κα μάλιστα πρωτότυπος... κενον πο δ μπορ ν διαβάσω εναι Καζαντζάκης, τν γνώριζα προσωπικά, λλ δν μπορ ν τν διαβάσω, ποτ δ μο ρεσε γι ν εμαι ελικρινής. Μ' ρέσει λύτης κα πότε-πότε βρίσκω κάτι σημαντικ στ Σικελιανό. Τος νεώτερους δν τος γνωρίζω, σταμάτησα ν παρακολουθ, κι πως ξέρετε νήκω σ μία πολ παλι γενιά. 

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
* Οι βυζαντινο γιογράφοι δ μς εναι γνωστοί, διότι δημιουργός του ναο θεωρονταν χορηγός, κενος πο δινε τ χρήματα κα βεβαίως εχε ποψη π το συνόλου. Σ λάχιστες περιπτώσεις γνωρίζουμε τ νομα νς γιογράφου ρχιτέκτονα, στος ντεκα αἰῶνες το Βυζαντίου, λλ σχεδν πάντα μς εναι γνωστ τ νομα το χορηγο.
** Ο σρ Στβεν μς ξενάγησε στν κπο το σπιτιο του, μετ τ συνέντευξη, μιλώντας λεύθερα, γι τος γαπημένους λληνες φίλους του. κουβέντα ταν σχεδν λόκληρη «off the record», κτς τν ποσπασμάτων πο δημοσιεύονται δ, τ ποία ν γνώσει το επώθηκαν «on camera», καθς μς δειχνε τ ρχαιότερο δέντρο το κήπου του.

Τν συνέντευξη τν βρήκαμε δ: http://www.e-istoria.com/57.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.