21 Δεκ 2010

Ἱερωσύνη στὴν Παλαιὰ καὶ στὴν Καινὴ Διαθήκη


Τοῦ μακαριστο Γέροντος Κλεόπα λι
Περ ερωσύνης κατ τν Παλαι κα τν Καιν Διαθήκη κα περ τν καθηκόντων το ερέως
«Σ ε ερες ες τν αώνα κατ τν τάξιν Μελχισεδκ» (Ψάλμ. 109,4).
δελφο κα Πατέρες,

πειδ κα γ μαρτωλς κα τελείως νάξιος λαβα πάνω μου τν βαρ ζυγ τς ερωσύνης κα Πνευματικς πατρότητος, σκέφθηκα, μετ π τος λόγους περ τν ατιων κα τν βαθμίδων τς μαρτίας, τ ποια πρέπει ν γνωρίζουν ο ερες γι ν δηγον, στν κάστοτε περίπτωσι, σωστά τους πιστούς, ν μιλήσω τώρα γι τν ερωσύνη το Νόμου κα τς Χάριτος κα μερικ π τ καθήκοντα πο πιβάλλονται στος ερες τς ερωσύνης τς Χάριτος. Κα δο τί χω ν σς επ:

ερωσύνη το παλαιο Νόμου θεσπίσθηκε π τν Θε δι το Μωϋσέως κα αρν. Ατ ερωσύνη τελετο μ πίχρισι π το Μωϋσέως, πο νεργοσε ν νόματι το Θεο. τελετ ατ γινόταν μπροστ π τν γία σκηνή, παρουσία το λαο κα λοκλήρου της κοινότητος (Λευιτ. 8,34). Τόσο αρν σο κα ο πόγονοί του πρτα ...
καθαρίζοντο συμβολικς βέβαια μ νερ π τν Μωϋσ (κέφ. 6 νθ. νωτ.) κατόπιν βγαζαν τ νδύματα τν κα φοροσαν τ εδικ μφια τ ποια κτοτε χρησιμοποιοσαν στν ρα τς ερατικς πηρεσίας τν. διος Μωϋσς χριε τος ποψηφίους μ λάδι μ τ ποιο κα γίαζε τν γία Σκην το Μαρτυρίου κα λα τ ργα ατο πο θυσίαζε τ ζο κα τ μετέφερε ς θυσία ξιλεώσεως (νθ’ νωτ. κέφ. 10-15). Ο ερες πο πλησίαζαν τν Θεό, πρεπε ν ξαγνίζονται κα ατοί, γι ν μ τος πατάξη Κύριος δι το θανάτου (ξοδ. 19,22). Μετ π μία παρόμοια τελετ μ τν διο σκοπό, ξαγνίζοντο κα ο Λευΐται στν ερουργία τς Σκηνς το Μαρτυρίου (ριθμ. 8,5-10). Ο ερες το παλαιο Νόμου εχαν καθκον ν προσεύχονται γι τν συγχώρησι τν μαρτιν τν νθρώπων, ν διδάσκουν τ παιδι το σραλ τς ντολς πο δωσε Θες στν Μωϋσ (Λευϊτ. 10,11-12) κα εχαν τ δικαίωμα ν δικάζουν τς συμφωνίες μεταξ τν πιστν (Δεύτ. 12,8-13). κόμη ο ερες το παλαιο Νόμου εχαν κα μερικς ρμοδιότητες, κτς π τς θρησκευτικές, πως π.χ. ν νδιαφέρονται γι τν γεία το λαο (Λευϊτ. κέφ. 13). Τόσο ο ερες σο κα ο Λευΐται-διάκονοι-εχαν καθκον ν σέβωνται ρισμένες ποχρεώσεις πο εχαν θεσπισθ εδικ γι τ τάγμα τν:

1. Δεν τος πιτρεπόταν ν πίνουν κρασί: «Κα λα λ Κύριος τ αρν λέγων: ονον κα σίκερα ο πίεσθε, σ κα ο υοί σου μετά σου, νίκα ἐὰν εσπορεύησθε ες τν σκηνν το Μαρτυρίου...» (Λευϊτ. 10,8-9).

2. Να μ ξυρίζουν καθόλου τ μαλλι τς κεφαλς τν κα το γενείου τν (Λευϊτ, 21,5).

3. Οι ερες το Νόμου ταν ποχρεωμένοι ν διάγουν γία ζωή, πως εναι γραμμένο: «γιοι σονται τ Θε ατν κα ο βεβηλώσουσι τ νομα το Θεο ατν τς γρ θυσίας Κυρίου δρα το Θεο ατν ατο προσφέρουσι κα σονται γιοι» (νθ. νωτ. στίχ. 6).

4. Ήταν ποχρεωμένοι ν νυμφεύωνται μόνο μ παρθένο κα χι μ γυναίκα κόλαστη χήρα (νθ. νωτ. 21,7).

5. Τόσο ο ερες σο κα ο Λευΐται, καθς κα λοι ο πηρέται τς γίας Σκηνς ταν ποχρεωμένοι ν χουν κεραιότητα στ σμα, δήλ. ν μ εναι νάπηροι σωματικς, πως κουτσοί, τυφλοί, κυρτωμένοι κ.λ.π. (Λευϊτ, 21, 16-23). Ατ τάξις πεκράτησε κα στος χριστιανος ερες (78, 79 ποστολικο Κανόνες).

6. Οι ερες το παλαιο Νόμου πρεπε ν χουν μεγάλη πόληψι κα σεβασμ π τν λαό, σν ν εναι γιοι (Λευϊτ, 21,8).

7. Να μ χουν δαφικ τομικ κτασι π τς κτάσεις το σραήλ, λλ ν συντηρονται κα ν τρέφονται π τ δρα πο φερναν ο πιστο στν Σκην κα π τς θυσίες (Δεύτ. 18,1-5).

8. Εσημείωσα δ μερικ π τος ερες το παλαιο Νόμου, πειδ λα ατ εχαν συμβολικ χαρακτήρα κα ποτελοσαν σκι κα ποτυπώσεις ατν πο πρόκειτο ν λθουν, ν συμπληρώσουν κα τελειοποιηθον μέσα στν Νόμο τς Χάριτος, καθόσον ο θυσίες κα ερωσύνη το παλαιο Νόμου τίποτε δν πραγματοποίησε στν τελειότητα, σον φορα τ σωτήριο ργο το Θεο. Μάλιστα τόσο πολ προσκολλήθηκε στ τυπικ καθήκοντά της, στε φθασε μ τν καιρ ν πηρέτη τ εδωλα (βλέπε Κριτα κέφ. 17 κα 18ον).

Γι τν μεγάλο ατν πνευματικ σκοπ τς διατηρήσεως το ληθινο περιεχομένου τς λατρείας το Θεο στν Παλαι Διαθήκη, νέλαβαν ργότερα ο γιοι Προφται τ ργο ατό, ρχίζοντας π τν ποχ το προφήτου Σαμουήλ. Μ ατος τος Προφήτας, τος ποίους νεδείκνυε Θες μέσα π τν λαό, μ ξαιρετικ τρόπο κλήσεως, ο ερες ρχοντο σ συναίσθησι κα τήρησι τν παραδοθέντων. πίσης ο Προφται τιμωροσαν κα κτυποσαν λύπητα, ν νόματι το Θεο, χι μόνο τς μαρτίες το λαο, λλ κα τν ερέων (βλέπε ζεκία 12,6, σαΐου 62,6). λοι ο Προφται ο ποιοι λεγχαν μ σκληρότητα τς θικς πτώσεις τν ερέων τς Παλαις Διαθήκης, προέλεγαν σ’ ατος κα τν λευσι το Μεσσίου κα τι Κύριος θ τοποθετήση λλους ποιμένας, πο μ εναι ξιοι γι τ ργο τς ποιμάνσεως το λαο (σαΐου 54,21). Κα ατ μέχρι δ εναι ρκετ γι τν ερωσύνη το παλαιο Νόμου.

Στν συνέχεια μ μιλήσουμε μερικ γι τος ερες το Νόμου τς Χάριτος κα γι τ καθήκοντα τν μ τ ποια κπληρώνουν τν Νόμο. Σύμφωνα μ τς μαρτυρίες πολλν Πατέρων, μέγας πόστολος Παλος ταν κ τν μεγαλυτέρων πνευματικν διδασκάλων, τν ποιον εχε ποτ Χριστιανισμός. θεμελιώδης νόμος το ποιμαντικο του ργου ταν γάπη, διότι ταν διος στν πνευματικ κορυφ τς χριστιανικς ερωσύνης. Ατς μεγάλος πόστολος τν θνν μίλησε περισσότερο π τος λλους γιους ποστόλους γι τν τελειότητα τς ερωσύνης στν Καιν Διαθήκη κα γι τ μεγάλα κα μικρ καθήκοντα τν χριστιανν πρς τος ερες, δεδομένου τι ατ δν πρχαν στος ερες τς Παλαις Διαθήκης, τόσο ς σκέψις σο κα ς ργο, λλ’ μως συμπληρώθηκαν κα τελειοποιήθηκαν στν χριστιανικ ερωσύνη. Τ σπουδαιότερα χαρακτηριστικ ατν εναι τ πόμενα:

1. Η ερωσύνη το Νόμου τς Χάριτος εναι κ φύσεως θεία, πειδ θεμελιώθηκε π τν διο τν Σωτήρα κα πηγάζει π τν δικ Το γία ερωσύνη.

2. Η διάκρισις τς ερωσύνης τς Παλαις Διαθήκης π τν ερωσύνη τς Νέας γίνεται μ σαφήνεια π τν πόστολο Παλο στν πρς βραίους πιστολ το (4,14 κα 10,22).

3. Η ερωσύνη το Σωτρος, ποία εναι φυσικ σ’ Ατν κα ποτελε τν πηγ κα τ θεμέλιό της χριστιανικς ερωσύνης, εναι πρτα θεία κα μετ νθρώπινη, δεδομένου τι Χριστς — Μέγας ρχιερεύς— εναι χι μόνο νθρωπος, λλ κα Θεός.

4. ερωσύνη το Νόμου τς Χάριτος, κατ τν μαρτυρία το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, δν ντικαθιστ τν θρόνο τν Προφητν κα Πατριαρχν, τσι πως ταν ερωσύνη τς Παλαις Διαθήκης, λλ ατ χει στν θρόνο τν Χριστ Θεό, τν θεμελιωτή της. Γι’ ατ ποιος κατακρίνει κα νειδίζει τν ερέα το Νόμου τς Χάριτος, νειδίζει κα βρίζει τν διο τν Χριστ κα Θεό μας.

5. Η ερωσύνη τς Χάριτος εναι ξ λοκλήρου γία κα μωμος, τσι πως ταν κα εναι θεμελιωτής της, Κύριος κα Σωτρ μν, ποιος δν εχε νάγκη, πως ο λλοι ρχιερες, ν προσφέρη θυσίας γι τν αυτό Του, διότι δν εχε μαρτίες, μολονότι ταν νθρωπος μοιος σ λα μ μς.

6.  ερωσύνη το Νόμου τς Χάριτος εναι χι μόνο θεία, γία κα μωμος, λλ κα φθαρτη κα αώνια, πειδ κα Σωτρ μς εναι αώνιος ρχιερεύς, κατ τν τάξιν Μελχισεδκ (βρ. 6,20).

7.  ερωσύνη τς Χάριτος ερίσκεται ψηλότερα π τν ερωσύνη το αρν κα τν λλων ρχιερέων (βρ. 7,11). φο επαμε λα τ νωτέρω γι τν ερωσύνη στν Παλαι κα Καιν Διαθήκη κα τι Χάρις τελειοται στν ερωσύνη τς Χάριτος, τώρα εναι κατάλληλη στιγμ ν επομε κα τ σπουδαιότερα καθήκοντα τν ρθοδόξων ερέων:

1. Ο ρθόδοξος ερες πρέπει ν γωνίζεται σ λα, νάλογα μ τς δυνάμεις του, ν μοιάση μ τν Σωτήρα Χριστό, τν μεγάλο Ποιμένα τν λογικν προβάτων (' Πέτρ. 5,4).

2. Ο ερες πρέπει ν χη μεγάλη φροντίδα γι τ ποίμνιο τ ποιον το μπιστεύθηκε Θες κα σ μεγάλους κινδύνους ν θυσιάζη κόμη κα τν ζωή του γι ν τ προστατεύση, πως κανε γιος γνάτιος θεοφόρος κα λλοι πολλο Πατέρες κα ποιμένες τς κκλησίας.

3. Ο ερες πρέπει ν εναι στολισμένος σ’ λη τν ζωή του μ τς μεγάλες πνευματικς ρετς τς γάπης, τς ταπεινώσεως, τς πραότητος κα τς σωματικς κα ψυχικς καθαρότητος.

4. Ο ερες εναι ποχρεωμένος ν χη στεν πνευματικ δεσμ μ τ ποίμνιό του κα ν πιβλέπη π κοντ τν ζω το καθενς κ τν νοριτν του.

5. Το καθκον το ερέως εναι χι μόνο ν φροντίζη γι τ παρόντα λογικά του πρόβατα, λλ γρυπνος ν σκέπτεται κα γι τ χαμένα κα πλανεμένα, τ ποια πεσαν στν πιστία στς αρέσεις, πς μ τ παναφέρη κα κενα στν ποίμνη το Χριστο.

6. Να διδάσκη τ θέλημα το Θεο στος νορίτας του, ν τος καταρτίζη μ τν λόγο κα τ παράδειγμα τς ζως του, στε ν τος προαγάγη πνευματικά.

7. Να διατηρ διάκοπο τν δεσμ μ τν Σωτήρα Χριστ δι τς προσευχς, στε σ κάθε καιρ κα χρόνο ν χη τν βοήθεια το Θεο, διαίτερα στν ερά του ποστολή, πως μς λέγη διος Κύριος: «Μείνατε ν μο καγ ν μίν... τι νευ μο ο δύνασθε ποιεν οδν» (ωάν. 15,4). Εθε ατ ντολ ν φαρμόζεται π λους τους χριστιανούς, λλ κυρίως ατ πευθύνεται στος ερες, ο ποιοι πρέπει πάντοτε ν εναι μ τν Χριστ κα Χριστς μ ατούς.

8. Να χη μία ζω γία κα κηλίδωτη, ν εναι προσεκτικός, επρεπής, φιλόξενος, γκρατς π ποτά, φιλοκερδής, πράος, καλς κυβερνήτης το σπιτιο του κα τ παιδιά του μ σεμνότητα ν ποτάσσονται σ’ ατν (πρβλ. ' Τίμ. 3,1-5).

9. Να διδάσκη τος λλους μ πιδεξιότητα, ν τος προτρέπη στν γι διδασκαλία κα ν λέγχη τος τακτους. Ατς πρέπει ν εναι νώτερος π τος πιστος ς πρς τν πνευματικ σοφία, τν θεμελιώδη γνσι τν γίων Γραφν, τν ερν Κανόνων, τν δογμάτων τς πίστεως κα τν διδαχν τν γίων Πατέρων. Μ να λόγο ν εναι παράδειγμα στος χριστιανούς του μ τν λόγο, τν συναναστροφή, τν γάπη, μ τ πνεμα, τν πίστη κα τν καθαρή του ζω (πρβλ. ' (Τίμ. 4,12).

10. Να γωνίζεται γι τν θικότητα κα ψυχικ καθαρότητα τς ζως τν πιστν κα ν προσεύχεται ν πάσαν στιγμν γι λους (Τίτ. 3,1-2).

11. Να ποφεύγη τς παρεξηγήσεις κα μάταιες συζητήσεις μετ τν πιστν του. ντίθετα ν γρυπν γι τν ψυχικ νότητα το ποιμνίου του, ν καταπολεμ τος σπείροντας ζιζάνια, ν πιβάλη τν πειθαρχία στος πιστος κα ν προστατεύη τ ποίμνιό του π τν λύμη τν αρέσεων (' Τίμ. 6,20).

11. Να κηρύττη σ κάθε πνευματικ εκαιρία γι τν ερήνη, τν γάπη κα καλ συνεργασία μεταξ τν νοριτν του, ν παρακολουθ τος νδρες κα τς γυνακες στ πνευματικ τν ργα κα διαίτερά της προσευχς. Ν νησυχ γι τν γιο θησαυρ τς παραδόσεως κα διδασκαλίας τν γίων Πατέρων κα ποστόλων, πο φθασαν μέχρι τώρα μ τν γραπτ κα προφορικ λόγο (Β' Τίμ. 1,12-14).

12.  Ν κηρύττη μ παρρησία, χωρς φόβο κα νάπαυλα τς διδασκαλίες τν Πατέρων στος χριστιανος (' Τίμ. 4,13).

13.  Ν γνωρίζη μ τί τρόπο ν συμβουλεύη τ πνευματικά του παιδιά, νάλογα δήλ. μ τν λικία, τν μόρφωσι κα τς λλες σωματικς κα πνευματικές τους νάγκες. πίσης πρέπει ν εναι λεήμων πρς λους, ν συμβουλεύη τος χοντας νάγκη προσανατολισμο, ν βοηθ τος πτωχούς, τς χρες κα τ ρφαν (' Τίμ. 5,1 κα 6,17).

14. Να μβαθύνη συχν στ νοήματα τν Θείων Γραφν κα ν τρέχη πάντοτε στν νάγνωσι τν, πως λαφος τρέχει στς πηγς τν δάτων, διότι ατς περιέχουν τ πλα το πνευματικο πολέμου κα τ φάρμακα θεραπειας τν τραυματισμένων π τν μαρτία ψυχν.

15. Να ποτάσσεται στος νόμους το κράτους κα πάντοτε ν εναι τοιμος ν βοηθήση σ ποιοδήποτε φέλιμο κοινοτικ ργο (Ρώμ. 13,1-7).

16. Να τιμ κα σχολεται μ τν ργασία γι τν πόκτηση τν ναγκαίων λοκλήρου του οκογενειακο του βίου.

17.  Ν προσεύχεται στν Θε γι τς κρατικς ξουσίες κα τος ρχοντας το τόπου, γι τν προστασία τν ρθοδόξων πιστν π τς διδασκαλίες τν πίστων, κα τος κοσμικος κα γραώδεις μύθους (' Τίμ. 4,7).

18. Να εναι κανς γι λα κα τέλειος σ κάθε ργο γαθό.

19. Να παγρυπν σ’ λα τ καλ ργα κα ν πομένη λες τς δοκιμασίες πο περν στν περίοδο τς πιτελέσεως το εαγγελικο του ργου (Β' Τίμ. 4,5).

20. Να εναι πάντοτε συνεργάτης μ τν Θε γι τν σωτηρία τν νθρωπίνων ψυχν (΄ Κόρ. 3,6-9).

21.  Ν καλ σ μετάνοια τος μαρτωλος (Λούκ. 24,47). Ν διδάσκη τν δ τς σωτηρίας κα τν τρόπο συγχωρήσεως τν μαρτιν (Λούκ. 1,77, Πράξ. 16,17, ωάν. 20,23). Ν δηγ τος πλανωμένους στν ληθιν πίστι το Χριστο (Ρώμ. 1,5 κα 10, 8-14). Ν σκορπίζη τ σκοτάδι τς γνωσίας το Θεο (Μάτθ. 5,14-16).

22.  Να εναι στν βίο το καθαρός, μεμπτος, ελικρινς κα ταπεινς (Β' Κόρ. 1,12 ' Τίμ. 2,2). Ν εναι γεμάτος π γάπη γι τ ποίμνιο το (' Κόρ. 16,24). Ν μ γαπ τν αυτό του, ν εναι ερηνικς πρς λους κα ν πομένη τ παραπτώματα τν μαρτωλν ως του διορθωθον (' Κόρ. 8,13 9,12 κα 10,32). Ν εναι πρς λους παράδειγμα γάπης, πίστεως καθαρς κα ν ργάζεται γι τν σωτηρία λων χωρς κερδοσκοπία, φιλοδοξίες κάτι λλο παρόμοιο (΄ Τίμ. 3,2 ΄ Θέσ. 2,4).

λα ατ τ καθήκοντα κα ποιμαντικς διατάξεις εναι γραμμένα γι τος ποιμένας τς κκλησίας το Χριστο π τν ποστολικ ποχ κα φαρμόσθηκαν πρτα π τν πόστολο Παλο κα τος λλους Πατέρας κα Ποιμένας τς κκλησίας το Χριστο π τν πρώτη κόμη χριστιανικ ποχή. ερς Χρυσόστομος, ναφερόμενος στν γιότητα τν ποία πρέπει ν χη ερες κα διαίτερα, ταν λειτουργ, λέγει τ ξης: «Καθαρώτερο π τς κτίνες το λίου πρέπει ν εναι τ χέρι σου, ερε, φο μ ατ σ θυσιάζεις τν μν το Θεο, τν αροντα τν μαρτία το κόσμου». ν Μάξιμος μολογητς λέγει τι « ερες κα ν κόμη φροντίζη ν εναι ζω το γία, λλ δν νοιάζεται γι’ ατος πο τν κούουν, θ βασανίζεται στ αώνιο πρ ς νας πόρνος». Κάτι παρόμοιο λεγε κα νας λλος γιος πατήρ: « ερες πο πιτελε ναξίως τν Θεία Λειτουργία εναι δεύτερος ούδας κα βαρύτερα μ βασανίζεται στ πρ τς γεέννης π , τί κενος». Κα πάλι κούομεν τν ερ Χρυσόστομο ν λέγη: « πίσκοπος ερες πο δν εναι νήμερος τν Θείων Γραφν κα τν διδασκαλιν τν γίων Πατέρων, καθς κα στν πρακτικ φιλοσοφία, δήλ. στν κατ Θεν ζωή, γίνεται ατιος πωλείας λων τν νοριτν κα πνευματικν του τέκνων».

δο λοιπόν, πατέρες κα δελφοί, κα διαίτερα σες πο λάβατε, κτς π τ μοναχικ Σχμα κα τ φορτίο τς ερωσύνης, πόσο μεγάλη θ εναι πολογία μς νώπιόν του Θεο κα πόσο ψηλ καθήκοντα χουμε ς ερες κα λειτουργοί του ερο Βήματος.

Γι’ ατό, δελφοί μου, ν γρυπνομε κα ν προσευχώμεθα στν πειρη γαθότητα το Θεο μας ν μς βοηθήση μ τν Χάρι Του ν πιτελομε, σο μπορομε σωστά, ατ τ ψηλά μας καθήκοντα, γι ν μ τιμωρηθομε στν αωνία κόλασι, λόγω τς κνηρίας, ναισθησίας κα διαφορίας μας. μήν.
ερομονάχου Κλεόπα λι 
«Πνευματικο Λόγοι» 
κδ. ρθόδοξος Κυψέλη» 
Θεσσαλονίκη 1992
Πηγή:Ι.Μ.ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.