24 Δεκ 2010

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΤΟΥ ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΥ

Σιατίστης Παλος γι τ Χριστούγεννα

Παλος ωάννου (Μητροπολίτης Σισανίου κα Σιατίστης)



ς Χριστς μ τ Γέννησή του ναγενν τν νθρώπινη φύση μας;

Κατ’ ρχν σς εχαριστ θερμ πού μου δίνετε τν δυνατότητα ν πικοινωνήσω μ τος κλεκτος ναγνστες σας κα μάλιστα καθ’ δν κα ν πορεί πρς τν Μητρόπολη τν ορτν, τ Χριστούγεννα.

Εναι σημαντικ ν κατανοήσουμε τι τ γεγονότα τς ζως το Χριστο εναι γεγονότα τς προσωπικς μας ζως κα στορίας. Μς φορον μεσα κα προσωπικά. ρχονται ν παντήσουν στ πι καίρια παρξιακά μας ρωτήματα κα ν θεραπεύσουν τς πληγές μας. κόμη ρχονται ν ρμηνεύσουν τ γεγονότα το σήμερα.

πτώση το νθρώπου δν ταν μία θικ παράβαση, λλ νας ντολογικς κρωτηριασμς τς νθρωπίνης φύσεως.  ...
πειρασμς το πρώτου νθρώπου ταν ἐὰν θ θεωθε δι τς κοινωνίας του μ τ Θε ατονομημένος π τν Θεό. Μιλμε γι τ προπατορικ μάρτημα λησμονώντας μως τ οσιαστικ περιεχόμενο τς λέξεως μαρτία.

Τ ρμα μαρτάνω σημαίνει ποτυχαίνω, κάνω λάθος. μαρτία λοιπν σημαίνει ποτυχία. Ποι λοιπν εναι μαρτία, δηλαδ ποτυχία, το πρώτου νθρώπου;

δμ πεχείρησε ν γίνει Θεός, χωρς τν Θεό, λλ πέτυχε. ντ ν θεωθε πέταξε τν ζωή του στν φθορά, στν πόνο κα τελικ στν θάνατο. Εναι σημαντικ ν κατανοήσουμε τι Θες δν δημιούργησε τίποτα π ατά. φθορά, πόνος κα θάνατος ταν νύπαρκτα στν κατάσταση τς ρχέγονης δικαιοσύνης, δηλαδ στν ζω πρ τς πτώσεως.

πτώση λοιπν δήγησε στν κπτωση π τν κοινωνία μ τν Τριαδικ Θε κα στν ντολογικ διαφθορ τς νθρωπίνης φύσεως. νθρωπος πεχείρησε πολλς φορς μέσα στν στορία ν περβε τν θνητότητά του, λλ ματαίως. Ατ ματαιότητα τς ατοσωτηρίας συνειδητοποιεται σ δύο κφραστικ κείμενα τς ρχαιοελληνικς παραδόσεώς μας.

Στ ποίημα το Διγεν κρίτα. Διγενς εναι δυνατς νθρωπος πο νικ ποιον πιχειρε ν παλέψει μαζί του. ρχεται μως στιγμ πο θ παλέψει μ τν χάρο στ μαρμαρένια λώνια. κε γι πρώτη φορ Διγενς θ νικηθε. κε γι μία κόμη φορ θάνατος θ νικήσει. 

Τ δεύτερο κείμενο εναι Τραγωδία το Ασχύλου « Προμηθέας Δεσμώτης». Καταδικασμένος Προμηθέας ν εναι δεμένος στν Καύκασο γιατί πεχείρησε ν κλέψει τ ερν πρ π τος Θεος κα καθς να ρνεο κατ καιρος το κατατρώγει τ συκώτι μάταια γωνίζεται ν λευθερωθε. ρμς πο περνάει π κε κα βλέπει τ μαρτύριό του το λέγει: «Ποτ δν θ πάρουν τέλος τ δεινά σου κτς ν Θες σ λυπηθε κα στείλει κάποιον δικό του ν σ σώσει». Ατ συνειδητοποίηση τς δυναμίας γι ατοσωτηρία ρίζει τ «πλήρωμα το χρόνου», τν κατάλληλο καιρ κατ τν ποο Θες στέλνει κάποιο δικό Του.

Υἱὸς κα Λόγος το Θεο γίνεται νθρωπος, προσλαμβάνει τν νθρώπινη φύση μας γι ν τν θεραπεύσει. Τ Χριστούγεννα, στ χραντα σπλάχνα τς Θεοτόκου, νθρώπινη φύση μας μπολιάζεται μ τ θεϊκ μπόλι.

Χριστς εναι Σωτήρας χι μ κάτι πο κάνει, λλ μ ατ πο Εναι. Στ πρόσωπό του νώνεται σύγχυτα κα διαίρετα Θες μ τν νθρωπο. νωση εναι σύγχυτη. Τ κάθε πρόσωπο διατηρε τν τερότητά του. Ατ σημαίνει τ σεβασμ τς νθρώπινης λευθερίας, λλ κα διαίρετη. σο νθρώπινη φύση μας κοινωνε μ τ Θε ες τ Πρόσωπο το ησο Χριστο, θάνατος χει νικηθε κα νθρωπος ν Χριστ κα δι το Χριστο περβαίνει τν θνητότητα.

ντολογικ καταστροφ χει πλέον θεραπευθε. Μ ατ τν τρόπο Γέννηση το Χριστο σηματοδοτε τν θεραπεία κα ναγέννηση τς νθρωπίνης φύσεως. 



-Στν γία Γραφ ο προφτες μιλον γι τν Γέννηση το Χριστο. Ατ δν εναι να μόνιμο θαμα;

Πολ σωστ τ πισημαίνετε μ τν ρώτησή σας. Χριστς εναι τ μοναδικ πρόσωπο μέσα στν στορία το ποίου χι μόνο Γέννηση, λλ λόκληρη ζωή, σταυρικός Του θάνατος κα νάστασή Του προφητεύθηκαν αἰῶνες λόκληρους πρν π τν μφάνισή Του στ γ.

Ο προφητεες μάλιστα ναφέρονται κα σ λεπτομέρειες τς ζως Του. προφήτης σαίας 800 χρόνια πρίν, μιλε μ πολ καθαρ τρόπο δι τν κ τς Παρθένου Μαρίας Γέννησή Του σν ν τν βλέπει μπροστά του «δο Παρθένος ν γαστρι ξει κα τέξεται υἱὸν κα καλέσουσι τ νομα ατο μμανουλ στι μεθερμηνευόμενον, μεθ’ μν Θεός».

Δν ναφέρεται πλς σ μία κ Παρθένου Γέννηση νς βρέφους, λλ προσδιορίζει μ πόλυτη κρίβεια τν ταυτότητά του. Εναι μμανουήλ, Θες πο εναι πλέον μαζί μας. Ο προφητεες εναι μεγάλος γκόλιθος τς στορικς παρουσίας το Θεο μέσα στν κόσμο.

Βλέπετε λλωστε πόσο ντονο εναι τ νδιαφέρον ν ρμηνεύσουμε τ παρν κα τ μέλλον δι το μοναδικο προφητικο βιβλίου τς Καινς Διαθήκης, τν ποκάλυψη το Εαγγελιστο ωάννου.



-Ποι εναι πνευματικ ναγεννητικ μπειρία τς Γέννησης το Χριστο;

σάρκωση το Θεο νοηματίζει τ ζω το νθρώπου. ξω π τν Χριστ ζω δν χει νόημα γιατί τέλος της εναι θάνατος. διάρκεια τν χρόνων τς ζως το νθρώπου δν χει νόημα, φο τ τέλος θ εναι θάνατος κα ρα του εναι βέβαιη.

Χωρς τν πρόσληψη τς νθρώπινης φύσης π τ Θεό, τν κάθε μέρα τ -σκοπο θ συναγωνίζεται τ παράλογο, λλ τν γώνα θ τν κερδίζει πάντα τ τραγικό. σάρκωση το Θεο φαιρε τν λογία π τν νθρωπο. Τ Χριστούγεννα « Λόγος σρξ γένετο κα σκήνωσεν ν μν.

χάρις κα λήθεια δι ησο Χριστο γένετο» θ μς πε Εαγγελιστς ωάννης. Κάθε φορ πο τελομε τ Θεία Λειτουργία βιώνουμε τ Χριστούγεννα, καθς σ κάθε Λειτουργία προσφέρουμε τ ζωή μας στ Θε μέσα π τ εδη το ρτου κα το ονου γι ν γίνουν δι το γίου Πνεύματος Σμα κα Αμα Χριστο, ζω το Χριστο ποία προσφέρεται πρς κοινωνία στν νθρωπο.

Στ ρώτημα λοιπν πς Γέννηση το Χριστο θ γίνει μπειρία τς ζως το καθενός μας πάντηση εναι μία. Μ τν νταξή μας τν ργανικ στ ζω το Χριστο μέσα π τ λατρεία τς κκλησίας. Στ Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας Χριστς νακλίνεται στν καρδία μας σν σ φάτνη.gennisi

προσπάθεια δική μας εναι ν επρεπίζουμε διαρκς τν φάτνη-καρδιά μας μ τν σκηση, τ νήψη, τν γρήγορση τν πνευματική. Μ ατς τς προϋποθέσεις νθρωπος ναγεννται ντολογικ κα φανερώνει στν καθημερινότητά του τν ζω το Χριστο. Ατ τν λήθεια τν φανερώνουν λοι ο γιοι.

σοι γνωρίσαμε στν σύγχρονη ποχ μορφς πως π. Παίσιος, π. Πορφύριος, π. άκωβος, π. Σωφρόνιος, Παπ-φραμ κα τόσοι λλοι νοιώθουμε πόσο ληθιν εναι ατό. παρουσία τους κα τ πέρασμά τους π τν κόσμο δείχνει στν καθένα τν τρόπο πο σωτερικεύει τν Γέννηση το Χριστο, τν καθιστ γεγονς τς δικς του ζως κα ναγεννται χι συμβολικά, λλ οσιαστικά.



ς Γέννηση το Χριστο παντ στ ρωτήματα: Ποις εμαι; π πο ρχομαι; Πο πάω;

Τ Χριστούγεννα Θες γίνεται νθρωπος. Στ ρώτημα: γιατί Θες γίνεται νθρωπος; λη πατερικ θεολογία παντ: Γι ν κάνει τν νθρωπο Θεό. σάρκωση το Θεο φανερώνει τν μεγαλωσύνη κα τν μοναδικότητα το νθρώπου. Πόσο ξίζει νας νθρωπος; Τόσο, στε Θες γίνεται νθρωπος γι χάρη του. Γέννηση το Χριστο εναι τ μέτρο τς νθρώπινης ξίας.

Ἐὰν φαιρέσουμε ατ τ μέτρο τότε νθρωπος παραμένει να ντικείμενο. στορία χει ποδείξει τι σοι στ διάβα της εχαν στόχο τν Θεό, στν πραγματικότητα εχαν στόχο τν νθρωπο. πίστη στ Χριστ πολεμήθηκε γι ν κρημνίσει τν ξία το νθρώπου.

Βλέπουμε στς μέρες μας τν ετελισμ κα τν ποτίμηση το νθρώπινου προσώπου. Ο πρόσωπες δυνάμεις τς οκονομίας, τς παραγωγς κα τς κατανάλωσης χρήστευσαν τν νθρωπο. νθρωπος λογαριάζεται σν καταναλωτικ μονάδα, σν να γρανάζι σ μία μηχανή. Βλέπετε τι οτε παιδεία μας πολήπτεται τν νθρωπο. Στοχεύει στ μυαλό του στ χέρια του λλ χι στν προσωπικότητά του κα γι’ατ τ παιδι μας πορρίπτουν ατ τν παιδεία. Σκεπτόμαστε ν τν συνδέσουμε μ τν παραγωγ τν στιγμ πο τν χουμε ποσυνδέσει π τν γωγή.

νθυμομαι, πρν πολλ χρόνια, εχα προσκληθε στ Πολυτεχνεο τς Ξάνθης π τος φοιτητς γι ν κάνω μία μιλία. Στ πλαίσια ατς τς πίσκεψης εχα μία συνάντηση στν δρα τς στροφυσικς μ μία μάδα τότε βοηθν πο σήμερα διαπρέπουν ς καθηγητα κα τιμον τν πιστήμη κα τ χώρα μας ντς κα κτς λλάδος.

Ο κκολαπτόμενοι –τότε- πιστήμονές μο θεσαν, μεταξ τν λλων, τ ρώτημα: «Τί νόημα χει πιστήμη μας; Γιά μς, γι τν πιστήμη μας, μο επαν, νθρωπος εναι πρωτόνια, νετρόνια, λεκτρόνια. λλ πρωτόνια, νετρόνια, λεκτρόνια εναι κα τ ζα.

Γιατί λοιπν ν πολογίσουμε τν νθρωπο. Μόνο στ σκέψη τι νθρωπος εναι σφραγισμένος μ τν σφραγίδα το Θεο ντιλαμβανόμεθα τν εθύνη μας γι ν μν χρησιμοποιήσουμε τν πιστήμη μας ναντίον το νθρωπου».

Θεάνθρωπος ποκαλύπτει ποις εναι νθρωπος. Φανερώνει τι ρχ το νθρώπου εναι γάπη το Θεο κα πορεία το νθρώπου δν εναι πρς τ μηδν κα τ πουθεν λλ πρς τν θέωση το νθρώπου κα τν μετοχή του στ βασιλεία το Θεο. Θες μπαίνει μέσα στ χρόνο μας σν να βρέφος γι ν μς φανερώσει τν μεγαλωσύνη το κάθε παιδιο. Ατν πο τόσο εκολα ξεχνμε, ατν πο τόσο γκληματικ καταστρέφουμε μέσα π τν διαδικασία τς κτρώσεως.



- φανέρωση το διου το Θεο στ πρόσωπο το Μεσσία νώνει τν γ μ τν ορανό; Τ σκοτάδι μ τ φς; 

φανέρωση το Θεο στ πρόσωπο το Μεσσία ντως νώνει τν γ μ τν ορανό, τν νθρωπο μ τ Θεό, λλ χι τ σκοτάδι μ τ φς. Τ φς τς Θεογνωσίας διαλύει τ σκοτάδι, φωτίζει κα νοηματίζει τ ζω το νθρώπου.

Στ πρόσωπο το Χριστο κοινωνε τ κτιστ μ τ κτιστο, τ θνητ μ τ θάνατο. Τ κτιστό, κτιστ κα ποταγμένη στ φθορ νθρώπινη φύση μας κοινωνώντας μ τν κτιστο Θε περβαίνει τν κτιστότητα κα τν θνητότητά της κα χρηστεύει τν σχατο δυνάστη τς νθρώπινης φύσης πο εναι θάνατος.

ορανς στήνει τν σκηνή του στ γ κα νανεώνει τ ζωή της. σκην το Θεο μέσα στν κόσμο εναι κκλησία Του. Χριστς εναι πλέον τ φς τ ληθιν πο φωτίζει κάθε νθρωπο πο ρχεται στν κόσμο κα το ποκαλύπτει τ νόημα τς ζως του κα τν κλήση τν ποία λαβε, τν κλήση τς θεώσεώς του.

Μ τ Μυστήριο το γίου Βαπτίσματος νθρωπος μπολιάζεται στ Σμα το Χριστο κα γίνεται κοινωνς τς ζως του. Μ τ μπόλιασμα ατ νθρωπος γίνεται πι δυνατς κα π τν θάνατο κα π τν διάβολο. Καλεται, μέσα στ Σμα το Χριστο, τν κκλησία, ν λληλοπεριχωρηθε μ τος λλους δελφος κα ν συγκροτήσουν τν κοινωνία τν προσώπων ς μία γαπητικ κοινωνία κατ τ πρότυπο τς Τριαδικς.

Τν ποχ πο Σάρτρ λεγε: «ο λλοι εναι κόλασή μου!» γιος Σεραφεμ το Σαρφ ποιον συναντοσε στ δρόμο του τν προσφωνοσε μ τ λόγια: «Χριστς νέστη! χαρά μου!».

Βλέπετε, γι τν να, λλος εναι κόλασή του! γι τν γιο Σεραφείμ, λλος εναι χαρά του! κα γι σύνολη τν σκητικ παράδοση: «εδες τν δελφό σου, εδες τν Θεόν σου». Μία καίρια κα πόλυτη διάκριση νάμεσα στ σκοτάδι κα στ φς.



-Πετε μας, τέλος, πς νας Χριστιανς μπορε ν ζήσει βιωματικ τν Γέννηση το Χριστο κα χι θιμοτυπικά;

Τ ρώτημά σας μο θυμίζει μία παλαιότερη κπομπή μου σ ραδιόφωνο τς διαίτερης πατρίδας μου. μουν καλεσμένος π μία δημοσιογράφο γι σχετο θέμα. Ξεκινώντας τν κπομπή, ταν βδομάδα μετ τ Θεοφάνεια, μο επε: «Πρν ξεκινήσουμε τν κπομπ μας θέλω ν σς θέσω να προσωπικό μου ρώτημα. Χθς τ πόγευμα εχαν λθει στ σπίτι μου μερικς φίλες γι ν πιομε καφέ. Συνειδητοποιήσαμε λες τι ο γιορτς εχαν περάσει κα μες δν εχαμε καταλάβει σχεδν τίποτα. Κάναμε να πολογισμ κα διαπιστώσαμε τι κα οκονομικ κα ψυχολογικ κα πνευματικ εμασταν χαμένες κα μάλιστα νοιώθαμε μία κατάθλιψη ν μς βαραίνει. Πετε μου κάτι γι’ ατό!».

Τν ρώτησα πς πέρασε τ Χριστούγεννα κα μο επε τι τν παραμον τ βράδυ μαζ μ κάποιες φιλικς οκογένειες εχαν πάει σ κάποιο κέντρο κα γύρισαν σχεδν ξημερώματα. Τν ρώτησα ἐὰν εχαν πάει στν κκλησία κα μο πάντησε ρνητικά. Τς ζήτησα ν σκεφθε τί σχέση εχαν λα ατ μ τ Χριστούγεννα.

Σ ποιος χώρους π ατος πο πγε, συνάντησε τν Χριστό. Γιατί θεωρε τι γιόρτασε Χριστούγεννα. Τς ξήγησα τι ο ορτς χουν π μόνες τους μία προσδοκία χαρς κα ταν ο γιορτς περννε κα τ χαρ ατ δν τν ζομε, γιατί τς ορτάζουμε μ λάθος τρόπο, τότε μετ τς ορτς κατάθλιψή μας γίνεται μεγαλύτερη· γι’ατ ατο πο μετ τς ορτς χουν τν μεγαλύτερη πελατεία εναι ο ψυχίατροι.

Ξεκίνησα στ ρώτημά σας π να περιστατικ ρνητικ γι ν καταλήξω στ θέση: Τ Χριστούγεννα εναι μία ορτ τς κκλησίας κα δν μπορομε ν τ ζήσουμε παρ μόνο στν κκλησία. ξω π τν κκλησία τ Χριστούγεννα δν λένε τίποτα στν νθρωπο. Τ Χριστούγεννα εναι τ συγκλονιστικότερο γεγονς τς στορίας. στορία τέμνεται στ δύο στν πρ κα μετ Χριστν ποχή.

Ζ μετ Χριστν σημαίνει τι ζ μαζ μ τ Χριστό. Τ μεγάλα γεγονότα τ καταλαβαίνουμε κα πηρεάζουν τ ζωή μας δν τ καταλαβαίνουμε κα μς ξεπερννε κα μένουμε στν πνευματική μας φτώχεια. Ζ βιωματικ τ Χριστούγεννα σημαίνει τι τ ζ μέσα στν κκλησία.

Προετοιμάζομαι μ τ νηστεία, ψηλαφ μ τ δικό τους φς τν κόσμο σήμερα, κκλησιάζομαι κα μάλιστα τν μέρα τν Χριστουγέννων, φήνω τν καρδιά μου ν γλυκαθε π τος γλυκύτατους κα θεολογικότατους μνους τν Χριστουγέννων, μετατρέπω τν καρδιά μου σ φάτνη που δι τς Θείας κοινωνίας νακλίνεται χώρητος Θες κα τσι πιστρέφω στ σπίτι γι ν ζήσω τ θιμα χι σν ξεκάρφωτες συνήθειες, λλ σν συνέχεια τς οσιαστικς βιώσεως τν Χριστουγέννων.

Η ΓΕΝΝΗΣΗ Τ Χριστούγεννα δν σημαίνουν κατανάλωση, λλ σοβαρότητα κα προβληματισμό. Τ Χριστούγεννα γι μία κόμη φορ στέλνουν τ μήνυμα σ’ να κόσμο πο παραπαίει.

σωτηρία το κόσμου κα το νθρώπου εναι ργο τς γάπης το Θεο κα χι τν δικν μς κανοτήτων. κένωση-ταπείνωση το Θεο εναι μοναδικ δς γι τ σύγχρονο νθρωπο γι ν βρε τν χαμένο αυτό του κα ν συναντήσει γαπητικ τν συνάνθρωπό του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.