9 Νοε 2010

Διδαχὲς Ἁγίου Νεκταρίου

 
ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
Πρόλογος
Ο ΑΓΙΟΣ Νεκτάριος Πενταπόλεως, θαυματουργός, ποτελε να δρο το Θεο στν κόσμο, στς πενιχρς μέρες το εκοστο αώνα. Στ πρόσωπο το νακαλύπτει κανες να μεγάλο Πατέρα τς κκλησίας, που γιότητα το βίου συνδυάζεται μ τ χάρη τς θαυματουργίας κα τν ρθόδοξη διδασκαλία. 
Γεννήθηκε στ Σηλυβρία τς νατολικς Θράκης τ 1846. Παρακολουθώντας τν στορικ διαδρομ το βίου του, τν συναντομε στν Κωνσταντινούπολη, δεκατετράχρονο παιδί, ν ργάζεται κα ν σπουδάζει στ Νέα Μον τς Χίου, ν κείρεται μοναχς (1876) κα ν χειροτονεται διάκονος (1877)• στν θήνα, ν λοκληρώνει τς θεολογικές του σπουδς (1885)• στν Αγυπτο, ν διακονε π μία πενταετία στ Πατριαρχεο λεξανδρείας. κε χειροτονεται πρεσβύτερος (1886) κα πίσκοπος Πενταπόλεως (1889).
ξαιτίας το φθόνου πο προκαλε τ πολυδιάστατο ργο του, συκοφαντεται κα πομακρύνεται π τ Πατριαρχεο. πιστρέφει στν λλάδα τ 1890, που περιφέρεται ς πλς εροκήρυκας μέχρι τ 1894, πο ναλαμβάνει τ διεύθυνση τς Ριζαρείου Σχολς. Τ 1908 γι λόγους γείας παραιτεται κα ποσύρεται στν Αγινα, στὴν... γυναικεία Μον τς γίας Τριάδος, πο διος χει δρύσει π τ 1904. κε παραμένει, ς πνευματικός της Μονς, μέχρι τ τέλος τς ζως το (1920). 
Μία ερ πορεία βδομηντατεσσάρων χρόνων, κατάφορτη π καρπος το γίου Πνεύματος. Νηστεύει, γρυπνε, προσεύχεται. Ταυτίζει τ θέλημά του μ τ θεία θέληση κα γίνεται νθρωπος το Θεο, "παθν κα μαθν τ θεία". Λειτουργε σν γγελος, προσεύχεται χωρς ν πατάει στ γ. ναδεικνύεται νθερμος ραστς τς γίας Τριάδος κα γκάρδιος μνητς τς περαγίας Θεοτόκου. Θεολόγος θεόπνευστος κα συγγραφέας κούραστος. Κηρύττει, ξομολογε, νουθετε, θυσιάζεται γι τν πλησίον. Ο λεημοσύνες το πειρες. Ο θαυματουργίες το νεξάντλητες. παρουσία το γαληνεύει, ερηνεύει, μπνέει τος πάντες. Εναι ληθιν μεγάλος, γι' ατ κα βαθι ταπεινός. Εναι ρχιερέας το ψίστου, λλ γίνεται κα καθαριστής, κηπουρός, τσαγκάρης κα χτίστης, μέχρι τ γεράματά του. Συκοφαντεται βαρι κι κενος ερηνικ πομένει, προσεύχεται, συγχωρε, εχαριστε γι λα. νας πιστς μιμητς το πράου κα ταπεινο ησο, πο κκλησία μς νακηρύσσει πίσημα ς γιο τ 1961.
παύγασμα ατς τς γίας του ζως ποτελον τ γραπτά του κείμενα. Παρουσιάζουμε να μικρ πάνθισμα τν πιστολν του, διασκευασμένο στ σημερινή μας γλωσσικ μορφή. Μία συλλογ π σύντομες κα περιεκτικς διδαχς το γίου, πο ναφέρονται στν πνευματικ ζω κα τν γώνα το χριστιανο.
ς εναι τοτο τ τεχος μία προσφορ γάπης πρς τος φιλοσίους δελφούς μας κα συγχρόνως να κερ εγνωμοσύνης στν γιό του αώνα μας, μ φορμ τ φετιν πέτειο τν 150χρόνων π τ γέννησή του.

ρωπός, 1 κτωβρίου 1996 150ή πέτειος γεννήσεως
τν γίου Νεκταρίου   
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ


Διδαχς

δρόμος τς ετυχίας
Τίποτε δν εναι μεγαλύτερο π' τν καθαρ καρδιά, γιατί μία τέτοια καρδι γίνεται θρόνος το Θεο. Κα τί εναι νδοξότερο π τ θρόνο το Θεο; σφαλς τίποτε. Λέει Θες γι' ατος πο χουν καθαρ καρδιά:
«νοικήσω ν ατος κα μπεριπατήσω, κα σομαι ατν Θεός, κα ατο σονται μο λας» (Β' Κόρ. 6,16).

Ποιο λοιπν εναι ετυχέστεροι π' ατος τος νθρώπους; Κα π ποι γαθ μπορε ν μείνουν στερημένοι; Δν βρίσκονται λα τ' γαθ κα τ χαρίσματα το γίου Πνεύματος στς μακάριες ψυχές τους;
Τί περισσότερο χρειάζονται; Τίποτε, στ' λήθεια, τίποτε! Γιατί χουν στν καρδι τος τ μεγαλύτερο γαθό: τν διο τ Θεό!
Πόσο πλανιονται ο νθρωποι πο ναζητον τν ετυχία μακρι π τν αυτό τους, στς ξένες χρες κα τ ταξίδια, στν πλοτο κα στ δόξα, στς μεγάλες περιουσίες κα στς πολαύσεις, στς δονς κα σ' λες τς χλιδς κα ματαιότητες πο κατάληξή τους χουν τν πίκρα! νέγερση το πύργου τς ετυχίας ξω π τν καρδιά μας, μοιάζει μ οκοδομ πο χτίζε¬ται σ δαφος πο σαλεύεται π συνεχες σεισμούς. Σύντομα να τέτοιο οκοδόμημα θ σωριαστε στ γ...
δελφοί μου! ετυχία βρίσκεται μέσα στν διο σας τν αυτό, κα μακάριος εναι νθρωπος πο τ κατάλαβε ατό. ξετάστε τν καρδιά σας κα δετε τν πνευματική της κατάσταση. Μήπως χασε τν παρρησία της πρς τ Θεό; Μήπως συνείδηση διαμαρτύρεται γι παράβαση τν ντολν Του; Μήπως σς κατηγορε γι δικίες, γι ψέματα, γι παραμέληση τν καθηκόντων πρς τ Θε κα τν πλησίον;
ρευνστε μήπως κακίες κα πάθη γέμισαν τν καρδιά σας, μήπως γλίστρησε ατ σ δρόμους στραβος κα δύσβατους...
Δυστυχς, κενος πο παραμέλησε τν καρδιά του, στερήθηκε λα τ' γαθ κα πεσε σ πλθος κακν. δίωξε τ χαρ κα γέμισε μ πίκρα, θλίψη κα στενοχώρια. δίωξε τν ερήνη κα πόκτησε γχος, ταραχ κα τρόμο. δίωξε τν γάπη κα δέχθηκε τ μίσος. δίωξε, τέλος, λα τ χαρίσματα κα τος καρπος το γίου Πνεύματος πο δέχθηκε μ τ βάπτισμα, κα οκειώθηκε λες τς κακίες κενες, πο κάνουν τν νθρωπο λεειν κα τρισάθλιο.
δελφοί μου! Πολυέλεος Θες θέλει τν ετυχία λων μας κα σ' ατ κα στν λλη ζωή. Γι' ατ δρυσε κα τν γία Του κκλησία. Γι ν μς καθαρίζει ατ π τν μαρτία, ν μς γιάζει, ν μς συμφιλιώνει μαζί Του, ν μς χαρίζει τς ελογίες το ορανο.
κκλησία χει νοιχτ τν γκαλιά της γι ν μς ποδεχθε. ς τρέξουμε γρήγορα σοι χουμε βαρει τ συνείδηση. ς τρέξουμε, κα κκλησία εναι τοιμη ν σηκώσει τ βαρ φορτίο μας, ν μς χαρίσει τν παρρησία πρς τ Θεό, ν γεμίσει τν καρδιά μας μ ετυχία κα μακαριότητα...

Τ γιο βάπτισμα
«σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε» (Γάλ. 3, 27).
Πόσο μεγάλη λήθεια μς πισημαίνει μ' ατ τ λόγια πόστολος Παλος!
Ο βαπτισμένοι χριστιανο δν φορον τν παλαι νθρωπο μ τ πάθη κα τς μαρτωλς πιθυμίες του, λλ εναι ντυμένοι τν καινούργιο νθρωπο, ντύθηκαν τν διο τ Χριστ πο ζε τώρα μέσα στς καρδιές τους. Κα λέξη "ντύθηκαν" δν ναφέρεται σ κάποια πλ κα ξωτερικ στολή, λλ σ κάτι βαθύτερο, σ κάτι οσιαστικ κα ναφαίρετο.
Μ τν πίστη μας στ Χριστ κα μ τ βάπτισή μας ντυνόμαστε τν διο τ Χριστ κα γινόμαστε παιδι το Θεο, οκητήρια το Παναγίου Πνεύματος, ναο το Θεο, γιοι κα τέλειοι, Θεο κατ χάριν.
στε, λοιπόν, ρίξαμε π πάνω μας τ φθορ κα ντυθήκαμε τν φθαρσία. Ξεντυθήκαμε τν νθρωπο τς μαρτίας κα ντυθήκαμε τν νθρωπο τς δικαιοσύνης κα τς χάριτος. Διώξαμε τ θάνατο κα ντυθήκαμε τν θανασία...
Συλλογισθήκαμε μως κα τς μεγάλες ποχρεώσεις, πο, μ τ βάπτισμά μας, ναλάβαμε νώπιόν του Θεο; Συνειδητοποιήσαμε τι φείλουμε ν συμπεριφερόμαστε σν παιδι το Θεο κα σν δελφοί του Κυρίου μας; τι χουμε χρέος ν συνταυτίσουμε τ δικό μας θέλημα μ τ θέλημα το Θεο; τι πρέπει, σν παιδι δικά Του, ν μένουμε λεύθεροι π τν μαρτία; τι φείλουμε ν Τν γαπμε μ' λη μας τ δύναμη, π' τ βάθη τς ψυχς κα τς καρδις μας; τι φείλουμε ν Τν λατρεύουμε κα ν λαχταρομε ν νωθομε μαζί Του γι πάντα; Σκεφτήκαμε, ραγε, τι καρδι μς πρέπει ν ‘να πλημμυρισμένη π τν γάπη, στε ατ ν ξεχύνεται κα στν πλησίον μας; χουμε τ συναίσθηση τι φείλουμε ν γίνουμε γιοι κα τέλειοι κα εκόνες το Θεο κα παιδι το Θεο κα κληρονόμοι τς βασιλείας τν ορανν;
Γι λ' ατ χουμε χρέος ν' γωνιστομε, στε ν μ φανομε νάξιοι στ κάλεσμα πο μς κανε Θες κα ποδοκιμαστομε... Ναί, δελφοί μου, ς παλέψουμε μ ζλο κα αταπάρνηση γι ν νικήσουμε.
Κανείς μας ς μ χάσει τ θάρρος, ς μν μελήσει, ς μ δειλιάσει, ς μν πτοηθε μπροστ στ σκάμματα το πνευματικο γώνα. Γιατί χουμε βοηθ τ Θεό, πο μς δυναμώνει στ δύσκολο δρόμο τς ρετς.

Πνευματικς γώνας
Σκοπς τς ζως μς εναι ν γίνουμε τέλειοι κα γιοι. Ν ναδειχθομε παιδι το Θεο κα κληρονόμοι τς βασιλείας τν ορανν. ς προσέξουμε μήπως, γι χάρη τς παρούσας ζως, στερηθομε τ μέλλουσα. Μήπως, π τς βιοτικς φροντίδες κα μέριμνες, μελήσουμε τ σκοπ τς ζως μας.
νηστεία, γρυπνία κα προσευχ π μόνες τους δν φέρνουν τος πιθυμητος καρπούς, γιατί ατς δν εναι σκοπς τς ζως μας· ποτελον τ μέσα γι ν πετύχουμε τ σκοπό.
Στολίστε τς λαμπάδες σας μ ρετές. γωνιστετε ν' ποβάλετε τ πάθη τς ψυχς. Καθαρίστε τν καρδιά σας π κάθε ρύπο κα διατηρστε τν γνή, γι ν ρθει κα ν κατοικήσει μέσα σς Κύριος• γι ν σς πλημμυρίσει τ γιο Πνεμα μ τς θεες Το δωρεές.
Παιδιά μου γαπητά, λη σας σχολία κα φροντίδα σ' ατ ν εναι. Ατ ν' ποτελον σκοπ κα πόθο σταμάτητο. Γι' ατ λη σας προσευχ πρς τ Θεό.
Ν ζηττε καθημεριν τν Κύριο· λλ μέσα στν καρδιά σας κα χι ξω π’ ατήν. Κα ταν Τν βρετε, σταθετε μ φόβο κα τρόμο πως τ Χερουβεμ κα τ Σεραφείμ, γιατί καρδι σς γινε θρόνος το Θεο.
λλ γι ν βρετε τν Κύριο, ταπεινωθετε μέχρι τ χμα, γιατί Κύριος βδελύσσεται τος περήφανους, ν γαπάει κα πισκέπτεται τος ταπεινος στν καρδιά. Γι’ ατ κα λέει: "κα π τίνα πιβλέψω, λλ' π τν ταπεινν κα σύχιον, κα τρέμοντα τος λόγους μου;" (σ. 66, 2).
γωνίζου τν γώνα τν καλ κα Θες θ σ νισχύει. Στν γώνα ντοπίζουμε τς δυναμίες, τς λλείψεις κα τ λαττώματά μας. Εναι καθρέφτης τς πνευματικς μας καταστάσεως. ποιος δν γωνίστηκε, δν γνώρισε τν αυτό του.
Προσέχετε κα τ μικρ κόμη παραπτώματα. ν σς συμβε π προσεξία κάποια μαρτία, μν πελπίζεστε, λλ σηκωθετε γρήγορα, προσπέστε στ θε πο χει τ δύναμη ν σς νορθώσει. μεγάλη λύπη κρύβει μέσα τς περηφάνεια.
Ο περβολικς λύπες κα πελπισίες εναι βλαβερς κα πικίνδυνες, κα πολλς φορς παροξύνονται π τ διάβολο γι ν' νακόψουν τν πορεία το γωνιστ.
Μέσα μς χουμε δυναμίες κα πάθη κα λαττώμα¬τα βαθι ριζωμένα: πολλ εναι κα κληρονομικά. λα ατ δν κόβονται μ μία σπασμωδικ κίνηση οτε μ τν δημονία κα τ βαρει θλίψη, λλ μ πομον κα πιμονή, μ καρτερία, μ φροντίδα κα προσοχή.
δρόμος πο δηγε στν τελειότητα εναι μακρύς. Εχεσθε στ Θε ν σς δυναμώνει. Ν ντιμετωπίζε¬τε μ πομον τς πτώσεις σας κα φο γρήγορα σ-κωθετε, ν τρέχετε κα ν μ στέκεστε, σν τ παιδιά, στν τόπο πο πέσατε, κλαίγοντας κα θρηνώντας -παρηγόρητα.
γρυπνετε κα προσεύχεστε γι ν μν μπετε σ πειρασμό. Μν πελπίζεστε ν πέφτετε συνέχεια σ παλις μαρτίες. Πολλς π’ ατς εναι κα π τ φύση τος σχυρς κα π τ συνήθεια. Μ τν πάρο-δ το χρόνου μως κα μ τν πιμέλεια νικονται. Τίποτε ν μ σς πελπίζει.

Πειρασμο
Ο πειρασμο παραχωρονται γι ν φανερωθον τ κρυμμένα πάθη, ν καταπολεμηθον κι τσι ν θεραπευθε ψυχή. Εναι κα ατο δεγμα το θείου λέους. Γι' ατ μπιστεύσου στ Θε κα ζήτησε τ βοήθειά Του, στε ν σ δυναμώσει στν γώνα σου. λπίδα στ Θε δν δηγε ποτ στν πελπισία. Ο πειρασμο φέρνουν ταπεινοφροσύνη. Θες ξέρει τν ντοχ το καθενός μας κα παραχωρε τος πειρασμος κατ τ μέτρο τν δυνάμεών μας. Ν φροντίζουμε μως κι μες ν εμαστε γρυπνοι κα προσεκτικοί, γι ν μ βάλουμε μόνοι μας τν αυτό μας σ πειρασμό.
μπιστευθετε στ Θε τν γαθό, τν σχυρό, τν Ζντα, κα Ατς θ σς δηγήσει στν νάπαυση. Μετ π τς δοκιμασίες κολουθε πνευματικ χαρά. Κύριος παρακολουθε σους πομένουν τς δοκιμασίες κα τς θλίψεις γι τ δική Του γάπη. Μ λιποψυχετε λοιπν κα μ δειλιάζετε.
Δν θέλω ν θλίβεστε κα ν συγχύζεστε γι σα συμβαίνουν ντίθετα μ τ θέλησή σας: σο δίκαιη κα ν εναι ατή. Μία τέτοια θλίψη μαρτυρε τν παρξη γωισμο. Προσέχετε τν γωισμ πο κρύβεται κάτω π τ μορφ το δικαιώματος. Προσέχετε κα τν καιρη λύπη πο δημιουργεται μετ π να δίκαιο λεγχο. περβολικ θλίψη γι λα ατ εναι το πειρασμο. Μία εναι ληθιν θλίψη. Ατ πο δημιουργεται, ταν γνωρίσουμε καλ τν θλια κατάσταση πο βρίσκεται ψυχή μας. λες ο λλες θλίψεις δν χουν καμι σχέση μ τ χάρη το Θεο.
Φροντίζετε ν περιφρουρετε στν καρδι σς τ χαρ το γίου Πνεύματος κα ν μν πιτρέπετε στν πονηρ ν χύνει τν πίκρα του. Προσέχετε! Προσέχετε, μήπως Παράδεισος πο πάρχει μέσα σς μετατραπε σ κόλαση.

Προσευχ
Τ κύριο ργο το νθρώπου εναι προσευχή. νθρωπος πλάστηκε γι ν μνε τ Θεό. Ατ εναι τ ργο πο το ρμόζει. Ατ μόνο ξηγε τν πνευματι-κ το πόσταση. Ατ μόνο δικαιώνει τν ξέχουσα θέση το μέσα στ δημιουργία. νθρωπος πλάστηκε γι ν λατρεύει τ Θε κα ν μετέχει στ θεία Το γαθότητα κα μακαριότητα.
ς εκόνα το Θεο πο εναι, λαχταράει γι τ Θε κα τρέχει μ πόθο ν νυψωθε πρς Ατόν. Μ τν προσευχ κα τν μνωδία εφραίνεται. Τ πνεμα το γάλλεται κα καρδι το σκιρτάει. σο περισσότερο προσεύχεται, τόσο ψυχ το πογυμνώνεται π τς κοσμικς πιθυμίες κα γεμίζει π τ οράνια γαθά. Κα σο ποχωρίζεται τ γήινα κα τς δονς το βίου, τόσο περισσότερο πολαμβάνει τν οράνια εφροσύνη. δοκιμ κα πείρα μς πιβεβαιώνουν τν λήθεια ατή.
Θες εαρεστεται στς προσευχς κενες πο προσφέρονται μ τν πρέποντα τρόπο- δηλαδ μ συναίσθηση τς τέλειας κα τς ναξιότητάς μας. Γι ν πάρξει μως τέτοια συναίσθηση, παιτεται τέλεια πάρνηση το κακο μας αυτο κα ποταγ στς ντολς το Θεο- παιτεται ταπείνωση κα διάλειπτη πνευματικ ργασία.
ναθέστε λες τς φροντίδες σας στ Θεό. κενος προνοε γι σς. Μ γίνεστε λιγόψυχοι κα μν ταράζεστε. Ατς πο ξετάζει τ πόκρυφα βάθη τς ψυχς τν νθρώπων, γνωρίζει κα τς δικές σας πιθυμίες κα χει τ δύναμη ν τς κπληρώσει πως Ατς γνωρίζει. σες ν ζηττε π τ Θε κα ν μ χάνετε τ θάρρος σας. Μ νομίζετε τι, πειδ πόθος σς εναι γιος, χετε δικαίωμα ν παραπονεστε ταν ο προσευχές σας δν εσακούονται. Θες κπληρώνει τος πόθους σας μ τρόπο πο σες δν γνωρίζετε. Ν ερηνεύετε λοιπν κα ν πικαλεσθε τ Θεό.
Ο προσευχς κα ο δεήσεις π μόνες τους δν μς δηγουν στν τελειότητα. Στν τελείωση δηγε Κύριος πο ρχεται κα κατοικε μέσα μας, ταν μες κτελομε τς ντολές Του. Κα μία π τς πρτες ντολς εναι ν γίνεται στ ζωή μας τ θέλημα χι τ δικό μας, λλ το Θεο. Κα ν γίνεται μ τν κρίβεια πο γίνεται στν οραν π τος γγέλους. Γι ν μπορομε κι μες ν λέμε: «Κύριε, χι πως γ θέλω, λλ' πως σύ· "γενηθήτω τ θέλημά Σου, ς ν οραν κα π τς γής"». Χωρς λοιπν τ Χριστ μέσα μας, ο προσευχς κα ο δεήσεις δηγον στν πλάνη.

Ερήνη
ερήνη εναι θεο δρο πο χορηγεται πλουσιοπάροχα σ' σους συμφιλιώνονται μ τ Θε κα κτελον τ θεία Το προστάγματα.
ερήνη εναι φς κα φεύγει π τν μαρτία πο εναι σκοτάδι. νας μαρτωλς ποτ δν ερηνεύει.
Ν γωνίζεστε κατ τς μαρτίας κα ν μ σς ταράζει ξέγερση τν παθν μέσα σας.
ν στν πάλη μαζί τους νικήσεις, τ ξεσήκωμα τν παθν γινε γι σένα φορμ νέας χαρς κα ερήνης. ν νικηθες - μ γένοιτο - τότε γεννιέται θλίψη κα ταραχή. ν πάλι, μετ π σκληρ μάχη, πικρατήσει πρς στιγμν μαρτία, λλ σ πιμείνεις στν γώνα, τότε νικς κα ερήνη ξανάρχεται.
«Ερήνην διώκετε μετ πάντων, κα τν γιασμόν, ο χωρς οδες ψεται τν Κύριον» (βρ. 12,14).
ερήνη κα γιασμς εναι δύο ναγκαες προϋποθέσεις γι κενον πο ζητάει μ πόθο ν δε τ πρόσωπο το Θεο. ερήνη εναι τ θεμέλιο στ ποο στηρίζεται γιασμός.
γιασμς δν παραμένει σ ταραγμένη κα ργισμένη καρδιά. ργ ταν χρονίζει στν ψυχή μας, δημιουργε τν χθρα κα τ μίσος κατ το πλησίον. Γι' ατ πιβάλλεται γρήγορη συμφιλίωση μ τν δελφό μας, στε ν μ στερηθομε τ χάρη το Θεο πο γιάζει τν καρδιά μας.
κενος πο ερηνεύει μ τν αυτό του, ερηνεύει κα μ τν πλησίον του, ερηνεύει κα μ τ Θεό. νας τέτοιος νθρωπος εναι γεμάτος μ γιασμ γιατί διος Θες κατοικε μέσα του.

γάπη
πιδιώκετε τν γάπη. Ζηττε καθημεριν π τ Θε τν γάπη. Μαζ μ τν γάπη ρχεται κα λο τ πλθος τν γαθν κα τν ρετν. γαπτε γι ν' γαπάστε κα σες π τος λλους. Δστε στ Θε λη σας τν καρδιά, στε ν μένετε στν γάπη. « μένων ν τ γάπη ν τ Θε μένει κα Θες ν ατ μένει» (' ωάν. 4,16).
φείλετε ν χετε πολλ προσοχ στς μεταξ σας σχέσεις κα ν ελαβεστε νας τν λλον ς πρόσωπα ερά, ς εκόνες το Θεο. Ν μν ποβλέπετε ποτ στ σμα στν μορφιά του, λλ στν ψυχή.
Προσέχετε τ ασθημα τς γάπης, γιατί ταν καρδι δν θερμαίνεται π τν καθαρ προσευχή, γάπη κινδυνεύει ν γίνει σαρκικ κα φύσικη- κινδυνεύει ν σκοτίσει τ νο κα ν κατακάψει τν καρδιά.
Πρέπει ν ξετάζουμε καθημεριν μήπως γάπη μας δν πορρέει π τ σύνδεσμο τς κοινς μας γάπης πρς τ Χριστ• μήπως δν πηγάζει π τ πλήρωμα τς γάπης μας πρς τν Κύριο. Ατς πο γρυπνε ν διατηρήσει γν τν γάπη, θ φυλαχθε π τς παγίδες το πονηρο πο προσπαθε σιγ -σιγ ν μετατρέψει τν χριστιανικ γάπη σ γάπη κοιν κα συναισθηματική.

Διάκριση
Σς συνιστ ν χετε σ λα διάκριση κα φρόνηση. Ν ποφεύγετε τ κρα. Ο αστηρότητες συμβαδίζουν μ τ μέτρα τς ρετς. Ατς πο δν χει μεγάλες ρετς κα συναγωνίζεται μ τος τέλειους, θέλοντας ν ζε μ αστηρότητα, πως ο γιοι σκητές, ατς κινδυνεύει ν περηφανευθε κα ν πέσει. Γι' ατ ν πορεύεσθε μ διάκριση κα ν μν ξαντλετε τ σμα μ πέρμετρους κόπους. Ν θυμάστε τι σκηση το σώματος πλς βοηθάει τν ψυχ ν φτάσει στν τελειότητα• τελειότητα κατορθώνεται κυρίως μ τν γώνα τς ψυχς.
Μν τεντώνετε περισσότερο π τ μέτρο τ χορδή. Ν ξέρετε τι Θες δν κβιάζεται στς δωρεές Του.
Δίνει, ταν ατς θέλει. ,τι παίρνουμε, τ παίρνουμε δωρεν π τ θεο λεος.
Μ ζηττε ν φτάσετε ψηλ μ μεγάλες σκήσεις χωρς ν χετε ρετές, γιατί κινδυνεύετε ν πέσετε σ πλάνη γι τν παρση κα τν τόλμη. ποιος πιζητε θεία χαρίσματα κα ψηλς θεωρίες ν εναι κόμα φορτωμένος μ πάθη, ατς σν νόητος κα περήφανος πλανιέται. Πρτα π’ λα φείλει ν' γωνιστε γι τν κάθαρσή του. θεία χάρη στέλνει τ χαρίσματα σν μοιβ σ' σους χουν καθαριστε π τ πάθη. Κατέρχεται σ' ατος χωρς θόρυβο κα σ ρα πο δν γνωρίζουν.

περηφάνεια
περηφάνεια το νο εναι σατανικ περηφάνεια, ποία ρνεται τ Θε κα βλασφημε κατ το γίου Πνεύματος, γι' ατ κα πολ δύσκολα θεραπεύεται. Εναι να βαθ σκοτάδι, τ ποο μποδίζει τ μάτια τς ψυχς ν δον τ φς πο πάρχει μέσα της κα πο δηγε στ Θεό, στν ταπείνωση, στν πιθυμία το γαθο.
ντίθετα, περηφάνεια τς καρδις δν εναι γέννημα τς σατανικς περηφάνειας, λλ δημιουργεται π διάφορες καταστάσεις κα γεγονότα: πλοτο, δόξα, τιμές, πνευματικ σωματικ χαρίσματα (εφυΐα, μορφιά, δύναμη, δεξιοτεχνία κ.λπ.). λα ατ σηκώνουν ψηλ τ μυαλ τν νόητων νθρώπων κα γίνονται τσι ματαιόφρονες, χωρς μως ν εναι κα θεοι... Ατο πολλς φορς λεονται π τ Θεό, παιδεύονται π τ θεία παιδεία κα σωφρονίζονται. καρδι τος συντρίβεται, παύει ν πιζητε δόξες κα ματαιότητες, κα τσι θεραπεύονται.
πνευματική σας ργασία ν εναι ξέταση τς καρδις σας. Μήπως φωλιάζει σ' ατν σν φαρμακερ φίδι περηφάνεια, τ πάθος πο γεννάει πολλ κακά, πο πονεκρώνει κάθε ρετή, πο δηλητηριάζει τ πάντα. Σ' ατν τν ωσφορικ κακία πρέπει ν στραφε λη σας φροντίδα. Μέρα κα νύχτα ν σς γίνει ργο διάλειπτο ρευνά της.
Νομίζω τι θ εναι λήθεια ν π τι λη πνευματική μας φροντίδα συνίσταται στν ναζήτηση κα ξόντωση τς περηφάνειας κα τν παιδιν της. ν παλλαχτομε π’ ατν κα θρονιάσουμε στν καρδιά μας τν ταπεινοφροσύνη, τότε χουμε τ πν. Γιατί που βρίσκεται ληθιν κατ Χριστν ταπείνωση, κε βρίσκονται μαζεμένες κα λες ο λλες ρετς πο μς ψώνουν πρς τ Θεό.

Χριστιανικ εγένεια
Ο χριστιανο χουν χρέος, σύμφωνα μ τν ντολ το Κυρίου, ν γίνουν γιοι κα τέλειοι. τελειότητα κα γιότητα χαράσσεται πρτα βαθι στν ψυχ το χριστιανο, κα π κε τυπώνεται κα στς σκέψεις του, στς πιθυμίες του, στ λόγια του, στς πράξεις του. τσι, χάρη το Θεο πο πάρχει στν ψυχ ξεχύνεται κα σ' λο τν ξωτερικ χαρακτήρα.
χριστιανς φείλει ν εναι εγενς πρς λους. Τ λόγια κα τ ργα του ν ποπνέουν τ χάρη το γίου Πνεύματος πο κατοικε στν ψυχή του, στε ν μαρτυρεται χριστιανική του πολιτεία κα ν δοξάζεται τ νομα το Θεο.
Ατς πο εναι μετρημένος στ λόγια, εναι μετρημένος κα στ ργα. Ατς πο ξετάζει τ λόγια πο πρόκειται ν πε, ξετάζει κα τς πράξεις πο πρόκειται ν κτελέσει, κα ποτ το δν θ περβε τ ρια τς καλς κα νάρετης συμπεριφορς.
Τ χαριτωμένα λόγια του χριστιανο χαρακτηρίζονται π λεπτότητα κα εγένεια. Ατ εναι πο γεννον τν γάπη, φέρνουν τν ερήνη κα τ χαρά.

ντίθετα, ργολογία γεννάει μίση, χθρες, θλίψεις, φιλονικίες, ταραχς κα πολέμους.
ς εμαστε λοιπν πάντοτε εγενες. Ποτ π’ τ χείλη μας ν μ βγε λόγος κακός, λόγος πο δν εναι λατισμένος μ τ χάρη το Θεο, λλ πάντοτε λόγοι χαριτωμένοι, λόγοι γαθοί, λόγοι πο μαρτυρον τν κατ Χριστ εγένεια κα τν ψυχική μας καλλιέργεια.

Δοξολογία
χριστιανς φείλει ν δοξάζει τ Θε κα μ τ σμα του κα μ τ πνεμα του. λλωστε, κα τ δύο νήκουν στ Θε καί, πομένως, δν χει ξουσία ν τ τιμάζει ν τ διαφθείρει, λλ ς για κα ερ πρέπει ν τ χρησιμοποιε μ πολλ εχαριστία.
ποιος θυμται τι τ σμα του κα τ πνεμα το νήκουν στ Θεό, χει μία ελάβεια κι να μυστικ φόβο γι' ατά, κα τοτο συντελε στ ν τ διατηρε γν κα καθαρ π κάθε ρύπο, σ διάλειπτη πικοινωνία μ' κενον π τν ποο γιάζονται κα νισχύονται.
νθρωπος δοξάζει τ Θε μ τ σμα του κα μ τ πνεμα του, πρτα, ταν θυμται τι γιάστηκε π τ Θε κα νώθηκε μαζί του, κα στερα, ταν νώνει τ θέλησή του μ τ θέληση το Θεο στε ν κτελε πάντοτε τ γαθ κα εάρεστο κα τέλειο θέλημά Του. νας τέτοιος νθρωπος δν ζε γι τν αυτό του, λλ γι τ Θεό. ργάζεται γι τ βασιλεία το Θεο στ γ. Δοξάζει σ λα τ Θεό, μ λόγια κα μ ργα. Ο πράξεις του, πο γίνονται γι τ καλ τν συνανθρώπων του, δίνουν φορμ δοξολογίας το θείου νόματος. ζωή του, καταυγαζαμένη π τ θεο φς, λάμπει σν φς δυνατό. τσι πολιτεία το γίνεται δηγς πρς τ Θε γι σους κόμη δν Τν γνώρισαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.