17 Νοε 2010

Ἠθικισμὸς στὴν Ὀρθοδοξία; Ὄχι εὐχαριστῶ!


τσι γεννήθηκε νεώτερος θεϊσμς λων τν ποχρώσεων [π τ βεβαιότητα τι δν πάρχει Θες (πο συχν κφράστηκε πιθετικά, πως στ κομμουνιστικ καθεσττα) μέχρι τν πλ διαφορία γι σχέση μ τ Θεό, σχετα ν πάρχει χι]. Γεννήθηκε π τ λανθασμένη ταύτιση το χριστιανισμο μ τς νοσηρς δυτικς παραχαράξεις το (καθολικισμ κα προτεσταντισμό), πο ταν φανερ ντίθετες στ διδασκαλία το ησο, πως διατυπώνεται στν Καιν Διαθήκη, κα συχν γιναν φορμ ν φερθον μ σκληρότητα στος νθρώπους κάποιοι δθεν «καθαροί», πο τιτλοφορήθηκαν «ντιπρόσωποι το Θεο».
στόσο, «λλεργία» πο πιάνει τ σύγχρονο νθρωπο (κα μάλιστα τ νέο) ταν κούει γι χριστιανισμ κα παπάδες, φείλεται στην γνοια στοιχείων το ρχαίου (τν πρώτων χιλίων τν) κα το ρθόδοξου χριστιανισμο, πως:
τι σκοπς το χριστιανικο θικο γώνα δν εναι ποφυγ μαρτωλν πράξεων (φήνοντας τν ψυχ ν βράζει π καταπιεσμένες πιθυμίες, πο γεννον παθολογικς καταστάσεις κα κάποτε κρήγνυνται), λλ  «νέκρωση τν παθν», δηλαδ τν ξαρτήσεων πού, ριζωμένες στ βάθη τς ψυχοσωματικς μας παρξης (χι μόνο στ σμα μόνο στν ψυχή), μποδίζουν τν νθρωπο ν νοιχτε μ γάπη πρς τ Θεό, τ συνάνθρωπο κα τ λλα πλάσματα τς δημιουργίας· στν πραγματικότητα, «νέκρωση» ατ δν εναι κρωτηριασμς τς νθρώπινης προσωπικότητας, λλ μεταμόρφωση τν ψυχοσωματικν δυνάμεων πο εμπαθες σε απαθες, δηλαδ σ δυνάμεις πο προωθον... τν γάπη πρς τν λλο (Θεό, συνάνθρωπο, λλα ντα) ντ ν συστρέφουν τν νθρωπο πρς τν αυτό του.
Κατ τν γιο ωάννη τ Σιναΐτη (6ος α. μ.Χ.), συγγραφέα της Κλίμακος κα κατ’ μ πατέρα τς πιστήμης τς ψυχολογίας, τ πάθη δν εναι «φυσικ στν ψυχή», λλ μες μεταβάλαμε σ πάθη «τ φυσικ χαρακτηριστικά της». Ατ δν εναι κακ π μόνα τους, φο « Θες δ δημιούργησε τίποτα κακό», λλ γίνονται κακ ταν χρησιμοποιονται λάθος. τσι  «σπορ» ( κσπερμάτωση καί, κατ’ πέκτασιν, σεξουαλικ πράξη) διαστράφηκε σ πορνεία,  θυμός, πο προορίζεται κατ το φεως (διαβόλου), στράφηκε κατ το πλησίον,  ζλος, ντ γι τς ρετές, πευθύνεται στ κακό,  επιθυμία τς δόξας, ντ γι τν οράνια δόξα («δοξασμς» = μετοχ στ θεο Φς, γιατί «δόξα το Θεο» στ Βίβλο = τ θεο Φς, κ το βραϊκού νεφες Γιαχβέ), στράφηκε πρς τν νθρώπινη δόξα κ.ο.κ. (Κλίμαξ, Λόγος ΚΣΤ΄, Περ διακρίσεως – Β΄, 41). Βλ. ωάννου το Σιναΐτου, Κλίμαξ, κδ. ερς Μονς Παρακλήτου, ρωπς ττικς 1994, σέλ. 318. Βλ. πίσης π. Νίκ. Λουδοβίκου,«Ν μν χάσουμε τ πάθη. Ν τ μεταβάλουμε», ντί, 13.1.2007.
γνοε πίσης ποιος πάσχει π τν παραπάνω λλεργία τι τ ποτέλεσμα ατο του γώνα δν εναι κάποια «μετ θάνατον» νταμοιβή, ναντί της σκητικς στέρησης κάθε πόλαυσης στν παροσα ζω (πράγμα ξαιρετικ ποπτο, φο τσι « κκλησία σου πουλάει κάτι, πο δ μπορες ν τ λέγξεις παρ μόνο μετ τ θάνατό σου»), λλά η δ κα τώρα μεταβολ το νθρώπου σ θεο ν, πο μπορε ν συμβε στν καθένα –μ προσπάθεια φυσικά– και να παληθευτε μεσα μ ρευνα στους γνωστος ζντες γίους κάθε γενις.
τι χαρακτηριστικ ατο του γώνα δν εναι πειθήνια ποδοχ κάποιων αθαίρετων κατασκευασμένων «δογμάτων», νωθεν πιβαλλόμενων μ τ βία τν προπαγάνδα, πως συνέβη στ μεσαιωνικ δύση, λλ  άμεση γνώση το Θεο, συσσωρευμένη μέσα στος αἰῶνες κα λεγμένη τόσο προσεχτικά, σο γνώση σ κάθε λλο τομέα, σο κάθε πιστήμη λέγχει τ γνώση πο ποκτται μ τς μεθόδους της· «πίστη», στν ρολογία τς Βίβλου κα τν γίων χριστιανν διδασκάλων, δ σημαίνει ποδοχ τς δέας τι πάρχει Θες (σημασία πο λαβε ρος στν ποχή μας), λλά εμπιστοσυνη στ Θε (γι τν ποίο γνωριζουμε μ βεβαιότητα κα δεν πιστεύουμε μόνον τι πάρχει) τι παγγελία γι τ μέλλουσα βασιλεία Το εναι ληθής.
τι οι ντολς το Θεο δν εναι «νόμος», πο παράβασή του πιφέρει τν (νελέητη μάλιστα κα αώνια) τιμωρία το παντοδύναμου νομοθέτη πρς τν δύναμο παραβάτη, λλ «ποκάλυψη στν κόσμο το τρόπου ζως το Θεο» (τς γάπης) κα δηγίες πρς τν νθρωπο γι μίμηση ατο του τρόπου [βλ. π. Σωφρονίου (Σαχάρωφ), ψώμεθα τν Θεν καθώς στι, ερ Μον Τιμίου Προδρόμου, σσεξ γγλίας 1996, σέλ. 112. τίτλος το ργου («θ δομε τ Θε πως εναι») προέρχεται π την Α΄ πιστολ ωάννου, 3, 2]. μίμηση ατ θ θεραπεύσει τν νθρωπο απ τ μεγάλη σθένεια, τ θάνατο, φέρνοντας τν σ νότητα μ τ Θε (παράδεισος), ντ το χωρισμο π ατόν, πο προκαλε τν περίγραπτη δύνη, τν ποία νομάζουμε κόλαση. «Πρέπει ν ξέρουμε τι Θες δν κολάζει κανένα, λλ καθένας κάνει τν αυτ το πιδεκτικό της μετοχς στ Θεό. μετοχ στ Θε εναι πόλαυση κα μεθεξία στ Θε κόλαση» (γιος ωάννης Δαμασκηνός, PG 94, 1573C).
[ναλυτικ παρουσίαση το θέματος, μ πλθος βιβλικν κα πατερικν παραπομπν, βλ. στν τόμο Θανατος, νάσταση κα Αώνια ζωή, κδ. τοιμασία, ερ μον Τιμίου Προδρόμου, Καρέας 2005. Βλ. κόμη π. Γ. Δ. Μεταλληνού, τ. κοσμήτορα τς Θεολογικς Σχολς το πανεπιστημίου θηνν, «Παράδεισος κα Κόλαση στν ρθόδοξη παράδοση», Ν. Μ., « Θες ς πυρ κα φς», λέξανδρου Καλομοιρου (1931-1990)  Πύρινος Ποταμός, μτφρ. Π. Μπότση, Ζέφυρος, Θεσσαλονίκη 1995].
Μιλώντας γι «κκλησία» νεώτερη κα σύγχρονη διανόηση, δυτικ κα κδυτικισμένη (βέβαιη γι τν νωτερότητά της ναντι τν προηγούμενων κα τν μ δυτικν χώρων το νθρώπινου πνεύματος), φαντάζεται σταυροφόρους, εροεξεταστές, ησουΐτες, τεγκτους ξομολόγους πο κραδαίνουν πειλητικ τ γράμμα το νόμου, κόμη κα δουλεμπόρους, ποικιοκράτες κα κονκισταδόρες, δηλαδ τς πάνθρωπες διαστρεβλώσεις το χριστιανισμο, πο χι μόνο συνιστον αρέσεις, λλ κα συχν πεσαν θύματά τους ο διοι ο ρθόδοξοι χριστιανοί, δηλαδ ο πνευματικο πατέρες τουλάχιστον κείνων τν σύγχρονων διανοητν πο προέρχονται π τς χρες τς ερωπαϊκς νατολς. Κάνει λάθος, γιατί ρθόδοξη παράδοση μπορε ν εναι νας πλς παπάς, μία γράμματη γιαγιά, νας φηβος πο γίνεται γιος, πειδ γαπάει τ Θε κα τ συνάνθρωπό του. ρθόδοξη κκλησία δν εναι «θεσμός», λλ ζωντανς ργανισμός, νθρώπινη κοινωνία – μ πολλος μαρτωλούς, λλ δν χουμε κανέναν γι πέταμα.
ρθόδοξη γία λγα Μαία, θαγενής της λάσκας, 1916-1979
Κανένας γι πέταμα
κόμη κι ν δ λάβουμε πόψιν μαρτυρίες πως το Εσέβιου Καισαρείας γι τν ατοθυσία, μ τν ποία περιέθαλπαν ο χριστιανο τος εδωλολάτρες σθενες, πο εχαν πετάξει στ δρόμο ο δικοί τους στ φονικ λοιμ το 251 μ.Χ., κα θαβαν τος κθετους νεκρος διακινδυνεύοντας τ ζωή τους (κα συχν κολλοσαν ο διοι τ λοιμ κα πέθαιναν ν εχαν σώσει λλους), κα τ παράπονο το ουλιανο του παραβάτη πς το μαγικοθρησκευτικ το ραμα ποτύγχανε, πειδ ο χριστιανο φρόντιζαν κα τος θνικούς, ρα γίνονταν θικ καταμάχητοι [1], πάλι γίνεται φανερ τ αθεντικ χριστιανικ θος.
Γίνεται φανερ π περιπτώσεις, πως το γίου Βονιφάτιου, πο ρθε ντιμέτωπος μ τν ρχαία γερμανικ θρησκεία, μία θρησκεία νθρωποθυσιν, κα θυσιάστηκε οκειοθελς τ καλοκαίρι το 754, ρνούμενος ν μυνθε μαζ μ τος συντρόφους του, ταν δέχτηκε πίθεση τν ξαγριωμένων πολεμιστν μίας εδωλολατρικς φυλς στ δάση πέραν το Ρήνου. κολούθησε τσι τ παράδειγμα τν ρχαίων χριστιανν μαρτύρων κα δωσε τ ερηνόφιλο μήνυμα το χριστιανισμο, πο δ φοβται τ θάνατο. λλ κα των αγίων ναργύρων (γιατρν πο δν παιρναν ργύρια, ς γνωστόν [2]), το γίου Παυλίνου, πισκόπου Καμπανίας (5ος α. μ.Χ.), πο, φο δαπάνησε τ χρήματα τς κκλησίας κα τ δικά του ξαγοράζοντας αχμαλώτους τν Βανδάλων, ντάλλαξε κα τν αυτό του μ ναν κόμη π’ ατούς, τν γίων Ρώσων πριγκίπων Μπόρις κα Γκλέμπ, που παραδόθηκαν οκειοθελς στν δερφ τος Σβιατοπόλκο κα θανατώθηκαν τ 1015 μ.Χ., γι ν μ βάλουν τος στρατιτες τους ν πολεμήσουν γι χάρη τους, το γίου Διονυσίου, στ μον ναφωνήτριας, στ Ζάκυνθο, γύρω στ 1600, που συγχώρησε τ φονι το δερφο το σώζοντας τν π τ χέρια τς στυνομίας, λλ κα τν μεγάλων γίων της φιλανθρωπίας, πως ο γιοι Ταβιθ τς όππης, Βασίλειος Μέγας, ωάννης Χρυσόστομος, ωάννης λεήμων, Γενεβιέβη τν Παρισίων, Μελάνη Ρωμαία κ.α., κα στ νεώτερα χρόνια Φιλοθέη θηναία, Κοσμς Ατωλς (ξαγόρασε κατοντάδες κοπέλες λευθερώνοντας τς π μουσουλμανικ χαρέμια), ωάννης τς Κρονστάνδης, λισάβετ Θεοδώροβνα, Μαρία Σκόμπτσοβα (μετ π πολυσχιδ νθρωπιστικ δράση, δίως στ Γαλλία, πέθανε στ ναζιστικ στρατόπεδο συγκέντρωσης Ράβενσμπουργκ, παίρνοντας μλλον τ θέση κάποιας λλης γι ν τ σώσει), Γαβριηλία Παπαγιάννη (μία γιασμένη νοσοκόμα πο κροβολίστηκε στν νδία θέλοντας ν πηρετήσει κείνους πο θεωροσε πι βασανισμένους νθρώπους το πλανήτη) κα πολλο λλοι, λιγότερο γνωστοί.
γία Μαρία Σκόμπτσοβα, νεομάρτυρας τν ναζιστικν στρατοπέδων
Τ αθεντικ χριστιανικ θος μως τ ντιλαμβάνεται σαφέστατα ποιος μελετήσει τ ρθόδοξο γιολόγιο. κε θ βρε, καταγεγραμμένους ς γίους, κάθε εδους περιθωριακος νθρώπους, ναλφάβητους, ζητιάνους, νάπηρους (πο δ θεραπεύτηκαν, πως σύγχρονη γία Ματρωνα όμματη), νόθα παιδιά, ρφανά, δούλους, κα φυσικά πορνες κα τελνες, καθς κα νθρώπους πο διέπραξαν ποικίλα μαρτήματα, πρξαν φονιάδες, δήμιοι, βασανιστς γίων, μάγοι, νελέητοι ρχοντες, βιαστς κ.τ.λ. χουν στόσο να κοιν μεταξύ τους καί, θ λεγα, μία μεγάλη διαφορ π μς: μετανόησαν ελικρινά, σοβαρ κα βαθιά. Γι’ ατ γίασαν.
νας ομανιστς θικς νθρωπος θικολόγος δ συνήθως ναρωτιέται: μήπως λοιπν τ γιολόγιο εναι μία βίβλος ποθέωσης τς διαφθορς; Πς χριστιανισμς διδάσκει τι Θες συγχωρε τόσο γενναιόδωρα ποτρόπαιους μαρτωλούς; Τί θ πε «μετανόησαν»; δικαιοσύνη παιτε ν πληρώσουν!
νάλογη ρώτηση διατυπώνουν πολλοί, κόμη κα βαφτισμένοι ρθόδοξοι χριστιανοί, πνευματικ μως ρχάριοι, σκανδαλισμένοι πο ησος δικαιώνει μ τέτοιο τρόπο τν σωτο υἱὸ στν παραβολ του Λουκ. 15, 11-32 – λοι βέβαια ταυτίζουν τν αυτό τους μ τ «δίκαιο» μεγάλο δελφό, χι μ τν σωτο, κι ατ δν τος πιτρέπει ν νιώσουν νακούφιση, πο παραβολ τος δίνει λπίδα σωτηρίας.
Κι μως παρουσία τόσων μαρτωλν στ συναξάρια φανερώνει πς χριστιανισμς δν εναι θικιστικός· δν πετάει στ σκουπίδια τν μαρτωλό, οτε καταξιώνει τν μαρτία (κατ τν παρερμηνεία λλων, πο νομίζουν πς γι ν γίνει γιος κάποιος πρέπει πωσδήποτε ν χει διαπράξει πολλς βαρις μαρτίες), λλ τν προσκαλε σ σωτηρία μέσω τς μετάνοιας, πο εναι μεταβολ το νο – “οτε γ σ κατακρίνω· πήγαινε κα μν μαρτάνεις πια” επε ησος στ μοιχαλίδα πο σωσε π τ λιθοβολισμ (κατ ωάννην, 8, 11).
σωτηρία το νθρώπου πο μετανοε φείλεται στ τι μετάνοια προκαλε νοιγμα τς νοερς καρδις, πο ταν κλειστη π τ πάθη, τ ποα δηγοσαν τν νθρωπο στν μαρτία, κα πιτρέπει να μπε μέσα της θεία χάρη, νέργεια το Θεο πο γιάζει, δηλαδ σώζει, τν νθρωπο. σο ντονότερη εναι μετάνοια, τόσο μεγαλύτερο γίνεται τ νοιγμα τς καρδις κα συνεπς φθονότερη εσοδος τς θείας χάριτος. Γι’ ατ «συντετριμμένη καρδία» δηγε κα τ μεγαλύτερο μαρτωλ στν γιότητα.
ποιος δν ντέχει ν συνυπάρχει μ τος μαρτωλος (νομίζοντας – κοροϊδεύοντας τν αυτό του – τι διος «εναι ναμάρτητος» λιγότερο μαρτωλς π τος λλους φοδιασμένος μ μεγαλύτερα λαφρυντικ) δύσκολα θ συμπαθήσει τ χριστιανισμό. δ δν εναι μία νάρετη λίτ, πως σως θ θελε γι ν νταχθε πανηγυρικ σ’ ατήν, λλ να νοσοκομεο, στ ποο προσέρχονται νθρωποι θικ σθενες μ σκοπό να γίνουν γιες.
Πηγή:http://www.oodegr.com/oode/efsevismos/ithikismos_1.htm
πό:πόψεις γι τν Μον Βατοπαιδίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.