13 Σεπ 2010

Ἀπὸ τὴν Πάτρα στὸ Sisatovac τῆς Β. Σερβίας - π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος-Δεῖτε φωτογραφίες.

 
 
 Ἀπ τν Πάτρα στ Sisatovac
τς Β. Σερβίας
 
Πρεσβύτερος

ναστάσιος Γκοτσόπουλος
φημέριος Ι. Ν. γ. Νικολάου Πατρν
τήλ. 6945-377621
e-mail : agotsopo@gmail.com
Πολ σπάνια μία τριήμερη κδρομ 1.500 km μακρι π τν πόλη σου, σ κάποιους πο μέχρι χθς ταν ντελς γνωστοι (μάλιστα λλοεθνες κα λλόγλωσσοι) μπορε ν σο προσφέρει τόσα πολλ πο ν χαραχθον πολ βαθι στ σώψυχά σου.
 
Ατ συνέβη σ τέσσερις κληρικος κα δύο λαϊκος ταξιδεύοντας στν Ι. Μον Sisatovac τς Β. Σερβίας (30 km πρν π τ Κροατικ σύνορα, στ Βοϊβοδίνα). μουν μαζ μ τος ρχιμανδρίτες π. Παλο Δημητρακόπουλο, π. Αγουστίνο Σιάρρα κα π. γνάτιο Καλαϊντζόπουλο, καθς κα μ τ θεολόγο Παλο Καλλίκα κα τ γιό μου Κωνσταντνο Γκοτσόπουλο, μαθητ Γυμνασίου. π διάφορα μέρη τς λλάδος (Φλώρινα, Βόλο, θήνα, Πειραι κα Πάτρα) μ τν δεια τν Ποιμεναρχν μς ξεκινήσαμε γι τν κκλησία τς Σερβίας μ σκοπ ν ορτάσουμε σ να π τ βορειοτέρα μοναστήρια τς Σερβίας τὸ... «Πάσχα το καλοκαιριο», τν ορτ τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, πο μ τ παλαι μερολόγιο (πο κολουθον ο Σλαβικς κκλησίες) ορτάσθηκε τ Σάββατο 28 Αγούστου.
Γιατί τόσο μακριά, στν Ι. Μ. Sisatovac ; Διότι κε εναι τόπος διαμονς νς γωνιστο πισκόπου, το Ράσκας κα Πρισρένης ρτεμίου (Ραντοσάβλιεβιτς), ποος π τ 1991 μέχρι τς 5 Μαΐου 2010 ποίμαινε τν πολύπαθη περιοχ Κοσσόβου κα Μετοχίων. Μ τν πίσκοπο ρτέμιο δν πρχε κάποια προσωπικ γνωριμία μέχρι πρόσφατα . εχα κούσει πλς τ νομά του κα τίποτα περισσότερο. Τελευταία, μ τν περιπέτειά του τν γνώρισα π τ λίγα κα σύντομα κείμενά του, πο χουν δημοσιευθε στ λληνικ κα π τν συγκλονιστικ κατάθεσή του νώπιόν του ρείου Πάγου. Πολ ντύπωση μως μου καναν, αξάνοντας τ νδιαφέρον μου γι τ πρόσωπό του, τ πολλά, μακροσκελ κα σκληρ κείμενα τν κατηγόρων του – πο κάτι θύμιζαν π Θεόφιλο λεξανδρείας κα Σύνοδο τς Δρυς !
π τ λίγα στοιχεα τν τελευταίων μηνν κα πρν τν γνωρίσω στ Σερβία προέκυπτε μ βεβαιότητα τι :
1) πίσκοπος ρτέμιος χει φρόνημα νδρεο, χαρακτήρα συμβίβαστο, θος κκλησιαστικ κα πνεμα γνήσια πατερικό, κα
2) προφανέστατα σχυρο παράγοντες – πολιτικο κα κκλησιαστικο – μ προσχηματικς κατηγορίες κα χωρς δίκη τν κδίωξαν π τν παρχία του κα τν ποχρέωσαν σ ξορία κα ατς πάκουσε κα συμμορφώθηκε πλήρως στν διαπραχθεσα σ βάρος το δικία.
Ατ τ δύο στοιχεα μς θησαν ν ταξιδέψουμε στ Σερβία, ν τν πισκεφθομε, ν ορτάσουμε μαζί του κα μ τν πλ παρουσία μας ν το συμπαρασταθομε στν πειρασμ πο ταλαιπωρε ατν κα τ πνευματικά του παιδιά.

Βρεθήκαμε λοιπν μετ π πολύωρο ταξίδι στν θνικ δρυμ Fruska Gora τς Βοϊβοντίνας (Β. Σερβία) μ τ 17 μοναστήρια. να π ατ εναι κα Ι. Μ. Γενεθλίου της Θεοτόκου στ Sisatovac, που μ τν κανονικ δεια το πισκόπου Srem (τ στορικ Σίρμιο μ τς Τοπικς Συνόδους κα τ φιλοαρειανικ Σύμβολα Πίστεως) κ. Βασιλείου, τν παραμον τς ορτς τς Παναγίας, Παρασκευ 14/27 Αγούστου, λάβαμε μέρος στν σπεριν κα τν ρθρο τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, πως προβλέπει τ τυπικ τν σλαβικν κκλησιν.

Τν πόμενη μέρα τ πρωί, μετ τν κολουθία τν ρν, συμμετείχαμε μαζ μ τν Καθηγούμενο τς Ι. Μονς π. Βαρσανούφιο κα δύο διακόνους (π. Δαμιαν κα π. Ματθαο) στν ρχιερατικ Θ. Λειτουργία πο τέλεσε πίσκοπος ρτέμιος. ψαλαν πολ μορφα δύο χορο μοναχν κα μοναζουσν. Στ τέλος τς Σεβασμιώτατος ρτέμιος μίλησε γι τ νόημα τς ορτς κα παρουσίασε τος ξ λλάδος πισκέπτες. κ μέρους μς ντιφώνησε ρχιμ. π. Παλος, ποος μεταξ λλων τόνισε : «ταν πληροφορηθήκαμε π τ ΜΜΕ κα τν κκλησιαστικ τύπο στν λλάδα γι τν τραγικ δοκιμασία, τν ποία τώρα διανύει Σεβασμιώτατος ρτέμιος, ννο τν δικη κα κατευθυνόμενη π ξένες δυνάμεις πομάκρυνση κα παύση του π τ ποιμαντικά του καθήκοντα, πονέσαμε π τ βάθη τς καρδις μς … πειθαρχήσαμε στν ντολ το π. Παύλου ποος λέει : «ἐὰν πάσχει να μέλος τότε συμπάσχουν λα τ μέλη» κα πειδ κα μες μαζί σας εμαστε να Σμα, εμαστε μέλη το ατο Σώματος το Χριστο, πονέσαμε, συγκλονιστήκαμε γι’ ατ τ γεγονς κα κάναμε τν κόπο ν ρθουμε δ κα ν δομε π κοντ τ δοκιμασία ατ το Σεβασμιωτάτου. μεγάλη πομον το μς συγκλονίζει. Τ ξαίσιο κα τεράστιο ποιμαντικ ργο πο χει παρουσιάσει σ μερικς δεκαετίες μς κάνει ν τν σεβόμαστε π τν λλάδα κα ν τν θεωρομε σν μία μεγάλη πατερικ μορφή. Γιατί πιστεύουμε κράδαντα τι Σεβασμιώτατος ρτέμιος κολουθε τ γραμμ τν μεγάλων Πατέρων τς κκλησίας μας κα πως ο γιοι Πατέρες μς διώχθηκαν κα συκοφαντήθηκαν κα πέρασαν μεγάλες δοκιμασίες τσι κα Σεβασμιώτατος ρτέμιος κολουθώντας τ γραμμ τν Πατέρων φίσταται μία μεγάλη δοκιμασία κα σηκώνει να μεγάλο σταυρό. Κα ποδεικνύεται μόνος, μόνος ξιος συνεχιστς το Γέροντός του γίου ουστίνου Πόποβιτς.

Σεβασμιώτατε, εστε παράδειγμα πρς μίμησιν, μπνεόμεθα π τν πομονή σας κα τν καρτερία πο δείχνετε σ ατ τ δοκιμασία. Εχηθετε ν σς μιμηθομε στω κα στ λάχιστο. μες δν θ σς ξεχάσουμε ποτ στν λλάδα κα θ προσευχόμαστε στν Κύριό μας κα στν Παναγία μας, τς ποίας τν Κοίμηση ορτάζει σήμερα κκλησία μας, ν σς δίνει κουράγιο κα δύναμη κα φωτισμό, ν σς καθοδηγε καί σας κα τ ποίμνιό σας πρς τν Βασιλεία τν Ορανν. μν»

νδεικτικό του θους το Σέβ. ρτεμίου εναι τ γεγονς τι τς νωτέρω παινετικς ναφορς το π. Παύλου στ πρόσωπό του κατ τ μετάφραση στ σερβικ δν τς πέδωσε πακριβς λλ τς … στρογγυλοποίησε ! Τ φράση «ποδεικνύεται μόνος, μόνος ξιος συνεχιστς το Γέροντός του γίου ουστίνου Πόποβιτς» τν ποία π. Παλος τόνισε μ διαίτερη μφαση, Σεβασμιώτατος τν πέδωσε στ σερβικ ς ξς : «εναι νας π τος μαθητς το Γέροντός του γίου ουστίνου Πόποβιτς» !

Μετ τ Θ. Λειτουργία, στν τράπεζα τς Ι. Μονς παρατέθηκε σ λους τους πιστος πρωιν κα λίγο ργότερα πλούσιο γεμα. τράπεζα λοκληρώθηκε μ μνους κα πατριωτικ τραγούδια γι τ Κόσσοβο, μ τ ποία πολλ μάτια δάκρυσαν …

κολούθως εχαμε τν ξαιρετικ τιμ κα ελογία μέχρι ργ τ βράδυ ν μς συνοδεύσει Σεβασμιώτατος στ προσκύνημα σ πολλ π τ στορικ μοναστήρια το Fruska Gora (γ. Τριάδος Jazak, γ. Νικολάου Hopovo, Εαγγελισμο Krusendol, γ. Σκέπης M. Remeta, Greteq κ.α.), τ ποία ζον μία ξαιρετικ πνευματικ νθιση.

Τν πόμενη μέρα, Κυριακ 16/29 Αγούστου, ταξιδέψαμε πρω-πρω περισσότερο π 200 km κα βρεθήκαμε στ Σερβορουμανικ σύνορα στν Ι. Μ. Τιμίου Προδρόμου Μesic στ Vrsac, που μ τν δεια το πισκόπου Βανάτου Νικάνορος συμμετείχαμε στν ρχιερατικ Θ. Λειτουργία πο τέλεσε πίσκοπος ρτέμιος. Στ τέλος τς Θ. Λειτουργίας μίλησε πάλι Σεβασμιώτατος κα κ μέρους τν ξ λλάδος κληρικν ντιφώνησα λέγοντας : «ρθαμε π τν λλάδα μ τς εχς τν Ποιμεναρχν μας γι ν ορτάσουμε μαζ μ τν Σεβασμιώτατο κα μαζ μ σς τ μεγάλη ορτ τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, χθς στ Sisatovac κα σήμερα δ στν στορικ ατ Ι. Μον (το Τιμίου Προδρόμου Mesic - Vrsac). Στν λλάδα τν ορτ τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου τν νομάζουμε «Πάσχα το καλοκαιριο», διότι χει ορτ ατ τν σταυροαναστάσιμο χαρακτήρα, χει τ χαρμολύπη το Πάσχα. Μς προκαλε σφαλς θλίψη, διότι χουμε θάνατο, τν θάνατο τς Παναγίας μας, λλ ταυτόχρονα ψέλνουμε πανηγυρικ «ν τ Κοιμήσει τν κόσμον ο κατέλειπες Θεοτόκε». Παναγία παραμένει μαζί μας, γι’ ατ κα χαιρόμαστε κα πανηγυρίζουμε τν ορτή, πως κα στν νάσταση το Κυρίου μας.

διαίτερα μως στ Sisatovac κα δ, μαζ μ τν Σεβασμιώτατο, καταλαβαίνουνε περισσότερο ατ τ χαρμολύπη τς ορτς. Διότι Σεβασμιώτατος σηκώνει να σταυρό, βρίσκεται σταυρωμένος, λλ ταυτόχρονα ατς σταυρς εναι κα δόξα του. Κα Σταυρς το Κυρίου μας, διος Σταυρός, ποτελε τ δόξα Του. Σταυρς εναι θρόνος το Κυρίου μας, εναι δόξα το Χριστο μας. Κύριός μας πρν σταυρωθε επε προφητικ «καγ ἐὰν ψωθ πάντας λκύσω πρς μαυτόν». Θ μποροσα ν π τι τ διο συμβαίνει κα μ τν Σεβασμιώτατο : ταπείνωση κα διωγμς ποτελον τ δόξα του. Κα πως Χριστς μάζεψε κοντ το λο τν κόσμο μ τν Σταυρό, ατ ζήσαμε χθς στν Ι. Μ. Sisatovac κα σήμερα δ : πολς κόσμος, μικρ παιδι κα μεγάλοι, πολ νέος κόσμος, π πολλ μέρη τς Σερβίας κα χι μόνο, ρθαν ν πάρουν τν εχή του κα ν συμμετάσχουν στ σταυρ κα τ δόξα το Σεβασμιωτάτου.

Μαζ μ τ Σεβασμιώτατο πάρχουν κα πολλο Κυρηναοι πο σηκώνουν μαζί του τ σταυρ : εναι τ πνευματικά του παιδι

Εχεσθε Σεβασμιώτατε, ν μς ξιώσει Θες κα μες ν δίνουμε τ μαρτυρία ησο Χριστο κα σύντομα ν μς ξιώσει Κύριος ν ορτάσουμε κα τν νάστασή του στ πρόσωπό σας. μν»

Στ συνέχεια, μετ τν πλούσια τράπεζα, ξεκινήσαμε μαζ μ τν πίσκοπο γι τ Valievo, γι ν καταλήξουμε μετ π μία διαδρομ μέσα σ πυκν δάσος στν περιοχ Lelic, που στν μώνυμη Ι. Μον ξιωθήκαμε ν προσκυνήσουμε τ σκήνωμα το γ. Νικολάου Βελιμίροβιτς (+1956). Λίγο πι κάτω, στ διο χωριό, βρίσκεται περίφημη Ι. Μ. Celie, που γ. ουστίνος Πόποβιτς, Νέος μολογητής, ζησε ξόριστος κα πολλς φορς π περιορισμ π τ τέλη τς δεκαετίας το 1940 μέχρι τν ορτ το Εαγγελισμο το 1979, ποτε κα κοιμήθη. Στν Ι. Μον Celie βρίσκεται κα τάφος του, πο εναι πηγ χαρίτων παντοδαπν.

Τ χωρι Lelic εναι κα τόπος καταγωγς το πισκόπου ρτεμίου κα δν θ ταν περβολικ ν λέγαμε τι τ μικρ ατ σερβικ χωρι συνδέεται μ τρες γενις συγχρόνων μολογητν τς ρθοδόξου Πίστεως : γ. Νικόλαος Βελιμίροβιτς, γ. ουστίνος Πόποβιτς κα Ράσκας κα Πρισρένης ρτέμιος, κατ τν πνευματικ συγγένεια κα τ φρόνημα πάππος, πατέρας κα γγονς …

Δυστυχς ρα το ποχωρισμο π τν πίσκοπο ρτέμιο φτασε ργ τ βράδυ τς Κυριακς !

Ξεκινήσαμε μ ρχικ σκοπ ν συμπαρασταθομε σ κάποιον ποος εναι προφανς τι δεινς δοκιμάζεται, λλά, πως συμβαίνει σ τέτοιες περιπτώσεις, καταλήξαμε μες ν φεληθομε πολλαπλάσια, πραγματικ ν συγκλονιστομε, τόσο πο δν ταν λίγες ο φορς πο δακρύσαμε … Συμμαζεύοντας λίγο τς μπειρίες μας π τ σύντομο ατ προσκύνημα σ γιασμένους τόπους κα νθρώπους θ μπορούσαμε νώπιον Θεο κα νθρώπων ν μολογήσουμε :

1. χουμε τν κράδαντη βεβαιότητα - πέρα π πιζήμιους ψευτοσυναισθηματισμος - τι γνωρίσαμε να χαριτωμένο νθρωπο, στν ποο εναι κδηλα τ σημεα το Πνεύματος το γίου. δ γκειται κα τ «μυστικό» της ναδείξεώς του σ πολύτεκνο κα καλλίτεκνο πνευματικ πατέρα 200 περίπου μοναχν κα μοναζουσν, λλ κα το σεβασμο κα τς γάπης το πλο λαο το Θεο στ πρόσωπό του ! κα σφαλς χαριτωμένος νθρωπος χωρς ν δικηθε, ν συκοφαντηθε κα ν πονέσει πολ δν μπορε ν πάρχει !

2. παρουσία το κόσμου στν Ι. Μ. Sisatovac ταν ξιοθαύμαστη ! λας το Θεο προερχόμενος π μακρι (Βελιγράδι, Novi Sad, Nis, κόμα κα π τ Κόσσοβο) ξεπέρασε κατ πολ τ 350 τομα (στ γεμα μειναν 250 τομα πο κάθισαν σ δύο δόσεις γιατί δν χωροσαν σ μία τραπεζαρία!). Τ ντυπωσιακ ταν συμμετοχ νέων νθρώπων κα νέων ζευγαριν. Κα μόνο παρουσία 40 μικρν παιδιν ποδεικνύει σ κάθε καλόπιστο τν ποιμαντικ δουλει πο χει γίνει π τν πίσκοπο ρτέμιο ! Εναι προφανς τι γι τν πίσκοπο ρτέμιο ποίμνιο δν ταν μόνο ο μοναχοί του, πως τν ερωνεύτηκαν κάποιοι, λλ ποιμαντική του μέριμνα γκαλίαζε κα τς οκογένειες κα μάλιστα τς νέες οκογένειες. λλωστε 200 μοναχο προφανς βγκαν π οκογένειες μέσα στν κόσμο …

σως ατ παρουσία το λαο το Θεο κάνει κάποιους ν μν μπορον κόμα ν συχάσουν, κα τσι νήμερα τς Παναγίας δημοσίευσαν σ πολιτικ φημερίδα το Βελιγραδίου τι ρτέμιος θ κάνει νέα Μητρόπολη τ Sisatovac ! λλοι πάλι προτείνουν τν γκλεισμό του σ δωμάτιο το Πατριαρχείου στ Βελιγράδι γι ν τν πομονώσουν π τν κόσμο !

3. Κα ν πνευματικ πατρότητα 200 μοναχν εναι ξιοζήλευτη, παρουσία 70 π πιτίμιο μοναχν κα μοναζουσν π τ μοναστήρια το Κοσσόβου στ Θ. Λειτουργία στν Ι. Μ. Sisatovac ταν συγκλονιστική. ξιοσέβαστος γούμενος τς στορικς Ι. Μ. ρχαγγέλων (Cerna Reka-Μαρο Ποτάμι) π. Νικόλαος μ τ βροντερ σιωπ το κατήγγειλε νώπιον Θεο κα νθρώπων τν δικία, πομένοντας τν καρτερικά. Ν μολογήσω τι μ πολ δυσκολία μπόρεσα κατ τ διανομ το ντιδώρου ν πευθύνω σ τέτοιους μοναχος κα μοναχς τ «ελογία Κυρίου κα λεος ατο λθοι φ’ μς» ναλογιζόμενος τι τ «λλαττον π το κρείττονος ελογεται» κα χι τ ντίστροφο …

Συμμερίζομαι κα γ τ σκέψη πολιο κα μπείρου στν πνευματικ ζω Γέροντος ποος επε γι τν περίπτωση τν μοναχν ατν : «καλ ο πεύθυνοι δν σκέφτονται τν νώπιόν του Παντοδυνάμου ναστεναγμ τόσων μοναχν ; πς μπορον κα κοιμονται συχοι ; »

4. Γι ν γίνει ντιληπτ θυσιαστικ γάπη τν τεσσάρων μοναχν (μόνο σ ατος δόθη δεια ν παραμείνουν κοντ στν Σέβ. ρτέμιο !), ο ποοι φησαν τν μοναστική τους συχία γι ν κολουθήσουν τν Γέροντά τους στν ξορία, στν Ι. Μ. Sisatovac, θ ναφέρω μόνο να περιστατικ : ζήτησα ν δ κάτι στ internet κα διάκονος μ πγε στ «κελί» του. Μόνο καλογερικ κελ δν ταν! νας τεράστιος χρος, μλλον ς ποθήκη θ χρησιμοποιετο παλαιότερα, κα στ μία κρη ταν να πλ κρεβάτι κα μπροστ σ ατ να τραπέζι μ τν πολογιστ κα πολλ βιβλία. λλείψει καρεκλν κάθισε κα ατς κα γ στ κρεβάτι. Δν πρχε στρμα, παρ μόνο δύο λεπτς κουβέρτες κα να σεντόνι. Στν λλη κρη το μεγάλου ατο χώρου να στρμα καταγς κα μπροστ σ ατ να τραπέζι μ βιβλία. Μο ξήγησε διάκονος : «δυστυχς δ δν πάρχει νεση ν χουμε καθένας τ κελί μας κα πως βλέπεις γ χω κρεβάτι, λλ δν χω στρμα, ν δελφός μου χει στρμα κα δν χει κρεβάτι» !

5. Ἐὰν μπειρία μας π τν κτινοβολία το πισκόπου ρτεμίου περιοριζόταν μόνο στ Sisatovac θ ταν λογικ νσταση τι κε φυσικ εναι ν πάρχει σεβασμς γιατί πρόκειται γι τ πνευματικά του παιδιά, τ ποία τν γαπον κα τν σέβονται. Κα μως τν διο βαθύτατο σεβασμ στ πρόσωπο το πισκόπου ρτεμίου εδαμε κα π λες τς συνοδεες στ μοναστήρια πο πισκεφθήκαμε κα δν σαν πνευματικά του παιδι ! νυπόκριτος σεβασμς το σερβικο μοναχισμο, ποτελε σως τ μεγαλύτερη μαρτυρία το νόθευτου ρθόδοξου φρονήματος το πισκόπου ρτεμίου κα ο ποιεσδήποτε φ’ ψηλο συκοφαντικς κατηγορίες γι πόκλιση π τν ρθόδοξη πίστη κα ζω εναι ναμενόμενο ν μν βρίσκουν καμία νταπόκριση στν κκλησιαστικ συνείδηση το σερβικο λαο.

6. Συμπερασματικ : Εναι προφανς τι παρουσία κα ποιμαντικ δράση το πισκόπου ρτεμίου ταν κάρφος στ μάτι το διαβόλου. διάβολος φθόνησε τ ργο του κα μεθόδευσε τν ξόντωσή του. Φαίνεται τι μισόκαλος νίκησε κα θριάμβευσε στέλνοντας στν ξορία τν ποιμένα κα διασκορπίζοντας τ πρόβατα, πως τότε πο κατέφερε ν σταυρώσει τν «καλ Ποιμένα», τ πρότυπό του Ποιμενάρχου ρτεμίου. λλ κκλησιαστικ στορία μς χει διδάξει τι τν τελευταο λόγο τν χει πάντα λήθεια, δήλ. Χριστός. Τ παραδείγματα το Ι. Χρυσοστόμου κα πολ πρόσφατά του γ. Νεκταρίου τί λλο ποδεικνύουν ; Κα ς εμαστε βέβαιοι τι «οδε Κύριος εσεβες κ πειρασμο ρύεσθαι» κα «ο βραδύνει Κύριος της παγγελίας». λλωστε δν πρέπει ν μς διαφεύγει τι δη Χάρις το Θεο τν πίσκοπο ρτέμιο τν δοξάζει ναδεικνύοντας σ σύγχρονο μολογητή. ατ Χάρις ξιοποίησε τν περιπέτειά του, στε στν μν Σερβία ν «ποκαλυφθσι κ πολλν καρδιν διαλογισμοί», ν στν λλάδα πολλο πο ζούσαμε μ ψευδαισθήσεις ν προσγειωθομε στν τραγική, δυστυχς, πραγματικότητα ! κα νον νοείτω !


ΣΥΝΤΟΜΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΡΤΕΜΙΟΥ

πίσκοπος ρτέμιος (Ραντοσάβλιεβιτς) γεννήθηκε στ χωρι Lelic το Valievo στς 15.1.1935. Σπούδασε Θεολογία στ Πανεπιστήμιο το Βελιγραδίου κα στ συνέχεια παρακολούθησε μεταπτυχιακ προγράμματα στ Παρίσι κα στν θήνα που κα κπόνησε τ διδακτορική του διατριβ στν τομέα Δογματικς μ θέμα «Τ μυστήριο τς σωτηρίας κατ τν γ. Μάξιμο τν μολογητή». π νεαρς λικίας συνδέθηκε μ τν γ. ουστίνο Πόποβιτς, μεγάλο Θεολόγο τς ρθοδόξου κκλησίας, ποος ζοσε ξόριστος κα π περιορισμ στν Ι. Μον Τσέλιε (στν τόπο καταγωγς το πισκόπου ρτεμίου). π τν σιο ουστίνο ρτέμιος πρε τν αστηρ προσήλωση στν πατερικ παράδοση, τ κραιφνς κκλησιαστικ φρόνημα κα τν σκητικ ζωή, στοιχεα τ ποα τν κολουθον μέχρι σήμερα στ ζωή του.

Τ 1960 κάρη μοναχς στν Ι. Μ. Τσέλιε π τν σιο ουστίνο Πόποβιτς. κολούθως χειροτονήθηκε διάκονος κα τ 1964 πρεσβύτερος π τν νηψι το γ. Νικολάου, πίσκοπο Σάμπατς ωάννη (Βελιμίροβιτς). πηρέτησε γι λίγο ς καθηγητς στν ερατικ Σχολ τς Πρισρένης κα τ 1978, πιλέγοντας τ μοναστικ βίο, μεταβαίνει στν στορικ Μον τν ρχαγγέλων (Μαρο Ποτάμι) το Κοσσόβου, τν ποία ναστηλώνει κα πανδρώνει μ νέους μοναχούς. Διετέλεσε γούμενός της μέχρι τ 1991, ποτε εραρχία τς κκλησίας τς Σερβίας τν ξέλεξε Μητροπολίτη Ράσκας κα Πρισρένης, στν πλέον στορικ λλ κα συνάμα εαίσθητη παρχία τς Σερβικς κκλησίας.

ποφεύγοντας κ πεποιθήσεως τν ξωστρεφ κκλησιαστικ πρακτικ (π.χ. πισκέψεις - διαλέξεις στν λλάδα κκ) εχε περιορίσει τν διακονία του ς καλς ποιμν στν παρχία του μ ξιοθαύμαστα ποτελέσματα. Κα μόνο τ γεγονς τι χειροτόνησε κληρικος καρε μοναχος 300 περίπου πνευματικά του παιδι ποδεικνύει τ σοβαρότητα κα τ βάθος τς ποιμαντικς του ργασίας ! Ατς μως τρόπος ποιμαντικς διακονίας εχε ς συνέπεια ν μν εναι διαίτερα γνωστς στος λληνικος κκλησιαστικος κύκλους στ βαθμ πο σαν ο λοιπο Σέρβοι λληνομαθες εράρχες ο ποοι σχολήθηκαν στν καδημαϊκ κυρίως χρο [πρ. ρζεγοβίνης θανάσιος (Γιέφτιτς), Μαυροβουνίου μφιλόχιος (Ράντοβιτς) κα Μπάτσκας Ερηναος (Μπούλοβιτς)].

ς μαθητς το σίου ουστίνου κα κριβς τηρητς τς παρακαταθήκης του, γωνίστηκε μ τν τεκμηριωμένη γραφίδα κα τν πειστικ λόγο διαίτερα ναντίον της, κατ τν γ. ουστίνο, «παναιρέσεως» το Οκουμενισμο. πέγραψε κα ατς τν «μολογία Πίστεως κατ το Οκουμενισμο». Σ ατν φείλεται παλαιότερη πόφαση τς εραρχίας τς κκλησίας τς Σερβίας γι ξοδο π τ ΠΣΕ. Εναι πασιφανς τι μ τν ρτέμιο στν εραρχία δν θ ταν εκολο ν μεθοδευτε πρόσκληση στν Πάπα ν πισκεφθε πίσημα τ Σερβία τ 2013.

π πλέον δέ, ς «καλς ποιμένας» λόγω τς κδιώξεως τν σερβικν κρατικν ρχν π τς Δυνάμεις το ΝΑΤΟ κα κολούθως τς νακηρύξεως τς ατονομίας το Κοσσόβου, πίσκοπος ρτέμιος νέλαβε κα θναρχικ ρόλο γι τος ναπομείναντες στ Κόσσοβο Σέρβους κα γωνίστηκε μ κάθε μέσο γι τν προστασία τς Σερβικς χριστιανικς πολιτιστικς κληρονομις στν παρχία του, τ μαρτυρικ Κοσσυφοπέδιο. ς μ λησμονομε τι μοναδικς σερβικς θεσμς κε εναι κκλησία, ποία φέρει κα τν εθύνη τς προστασίας το σερβικο πληθυσμο.

γώνας το ατς τν φερε πολλς φορς σ ξεία ντιπαράθεση μ τς Δυνάμεις πο θέλησαν ν λλάξουν τ status quo τς περιοχς [χαρακτηριστικ εναι κ μέρους το ποβολ μηνύσεως στ Διεθνς Δικαστήριο τς Χάγης (2004) ναντίον τν δυνάμεων τς KFOR (γγλίας, Γαλλίας, Γερμανίας κα ταλίας) διότι μ τν προκλητικ νοχ τος πέτρεψαν στος λβανος ν καταστρέψουν δεκάδες χριστιανικ μνημεα]. πίσκοπος Ράσκας τήρησε αστηρ κα συνεπ γραμμ στ θέμα το Κοσσόβου, ρχόμενος σ ντίθεση κα μ τν πολιτικ ρισμένων Σέρβων, ο ποοι ρνονται μν λεκτικ τν νεξαρτησία το Κοσσόβου, λλ ν τος πράγμασι προωθον τν «πια ναγνώρισή» της.

Εναι λοιπν προφανς τι μ μία τέτοια πνευματικ προσωπικότητα στ πηδάλιο τς κκλησίας στ Κόσσοβο δν θ ταν εκολες ο ποιες μεθοδεύσεις, ν κθρόνιση κα ξορία του π τ Κόσσοβο θ λυνε τ χέρια τους. τσι ξηγεται τι π τ μέσα το ανουαρίου 2010 στν πόλη Πεκίου (δυτικ Κοσσυφοπέδιο) σ πίσημη συνάντηση πο φοροσε θέματα σφαλείας, ξιωματικός της ΚFOR νήγγειλε στος συμμετέχοντες τι εναι βέβαιο πς πίσκοπος Ράσκας-Πρισρένης ρτέμιος σύντομα θ πομακρυνθε π τ θρόνο του κα στ θέση του θ ριστε λλος πίσκοπος, ποος θ εναι πι νοιχτς γι συνεργασία κα διάλογο μ τ Δύση (Julia Gorin, Totalitarianism In Service To The West, http://www.juliagorin.com/wordpress/?p=2324). τσι ξηγεται κα νθουσιασμς το εδικο ντεταλμένου τς Ερωπαϊκς νωσης γι τ Κόσσοβο Pieter Feith (το ποίου ργο εναι βοήθεια στν σύσταση το νέου κράτους το Κοσσόβου κα προώθηση τς νεξαρτησίας του, μ πιστράτευση δυτικν κεφαλαίων, γνώσεων κα προσωπικο) ποος χαιρέτησε τν «συνταξιοδότηση» το πισκόπου ρτεμίου. Μιλώντας γι τν κατάσταση στ Κοσσυφοπέδιο νώπιόν της πιτροπς ξωτερικν ποθέσεων το Ερωπαϊκο Κοινοβουλίου στς 22-6-2010 κ. Feith δήλωσε: « λλαγ τς θρησκευτικς γεσίας στ Κόσσοβο κα μετάβαση πρς μία περισσότερο μετριοπαθ προσέγγιση στ θέμα το Κοσσυφοπεδίου εναι πίσης μία λλη θετικ ξέλιξη» (http://www.eusrinkosovo.eu/?id=20&n=39). (Πι ναλυτικ γι τν κατάσταση στ Κοσσυφοπέδιο μετ τν πομάκρυνση το Ποιμενάρχου ρτεμίου βλ. συνέντευξη π. Συμεν στν ντιφωνητή, http://www.impantokratoros.gr/laos_kosovo_orfanepse.el.aspx).

μως οτε προσήλωση το Σέβ. ρτεμίου στν κκλησιαστικ παράδοση, οτε γώνας του γι τν προστασία το ποιμνίου του κα τς θρησκευτικς, θνικς κα πολιτιστικς του κληρονομις θ μποροσαν ν ναφέρονται ς λόγοι κθρονίσεως κα ξορίας ! Γι’ ατ ο ρμόδιοι πινόησαν μία λλη μεθόδευση : κατηγόρησαν τν στενό του συνεργάτη κα πρωτοσύγκελό του π. Συμεν Βιλόφσκι γι «κατάχρηση ξουσίας» κα τι δθεν δωσε ντολ στν ταμία τς Μητροπόλεως ν πληρώσει ποσ 350.000 ερ σ ργολάβο γι ργασίες πο τάχα δν πραγματοποίησε κα τσι παρουσίασαν τν πίσκοπο ρτέμιο ς μ καν ν διοικήσει τ Μητρόπολή του ! πρωτοσύγκελος λοιπν π. Συμεν Βιλόφσκι βρέθηκε π κατηγορία μ σκοπ ν πληγε Μητροπολίτης ρτέμιος ! (ξίζει ν σημειωθε γι ν γίνει ντιληπτ μεθόδευση τι ρειος Πάγος πο ξέτασε τν πόθεση το π. Συμεν κρινε τι ο καταγγελίες γι οκονομικ σκάνδαλα εναι προσχηματικς κα στοχεύουν στ θικ ξόντωση κα φίμωση το π. Συμεών !) (βλ. ναλυτικ τν νωτέρω συνέντευξη το π. Συμεν κα τ δήλωσή του «Γιατί διώκομαι» http://thriskeftika.blogspot.com/2010/07/blog-post_4162.html).

Μ ατ τ μεθόδευση, πο δν ντέχει στ βάσανο κκλησιαστικο δικαστηρίου, πίσκοπος ρτέμιος κηρύχθηκε κπτωτος τν 2α Μαΐου 2010, χωρς ν δικαστε οτε σ πρτο οτε κα σ δεύτερο βαθμό, πως πιτάσσουν ο Ι. Κανόνες. Κα χι μόνο ατό, λλ τν ποχρέωσαν ν φύγει π τ Μητρόπολή του, τ Κόσσοβο, κα ν διαμένει στ βορειοτερο σημεο τς Σερβίας (30 km π τ σύνορα μ τν Κροατία) σ Ι. Μον πο ο διοι καθόρισαν ! Το παγόρευσαν πίσης ν σκε κα τ μυστήριο τς ξομολογήσεως κα τς πνευματικς πατρότητας στ πνευματικά του παιδι ! πίσκοπος ρτέμιος παρ τ γεγονς τι θεωρε τς ποφάσεις ατς ντελς δικες κα ντικανονικς συμμορφώθηκε πλήρως κάνοντας πόλυτη πακο γι ν μ σχίσει τ χιτώνα τς γιοσαββατικς κκλησίας, προσμένοντας τν κβαση το πειρασμο π τ Θεό.


Δήλωση πισκόπου Ράσκας κα Πρισρένης ρτεμίου
(7 . 2 . 2010)

«Πο εναι τ πρόβλημα ; Στ γεγονς τι δ κα δέκα χρόνια πιμόνως κα συνεπς γωνίζομαι γι τν λαό μου στ Κοσσυφοπέδιο κα γι τ Κόσσοβο κα τ Μετόχια μέσα στν Σερβία. Ατ θέση κα προσπάθεια νοχλοσε τ καθεστς το Slobodan Milosevic, τ νν καθεστς το Boris Tadic, κα εδικ τν Διεθν Κοινότητα στν λοκλήρωση τν σχεδίων δημιουργίας το λεγομένου νεξάρτητου Κοσσυφοπεδίου ς δευτέρου λβανικο κράτους στ Βαλκάνια.
Κα λλο: σαφς κα ποφασιστικ στάση μου ναντί του Οκουμενισμο, το Παπισμο κα τς Παγκοσμιοποιήσεως, ναντι τν νεωτεριστν στν ζω κα τ θεολογία, νοχλοσε κα νοχλε μερικος στν Σερβικ ρθόδοξη κκλησία, ο ποοι ατς τς ρχς κα στόχους χουνε σπαστε κα κοπιάζουν γι τν πραγματοποίησή τους.

τσι, νωμένοι λοι ατο τος ποίους μποδίζω στν κπλήρωση τν τίμων σκοπν τους, πιτίθενται π κοινο ναντίον μου τοιμοι ν μ πομακρύνουν π τν θέση μου, ετε ν μ ξοντώσουν.

Ξέρω, τι λοι ο προκατοχoί μου στν θρόνο τς Μητροπόλεως Ράσκας-Πριζρένης, πως κα λος Σερβικς λας στ Κόσοβο κα τ Μετόχια, αἰῶνες τώρα μαρτυροσαν κα μαρτυρον μ τν παραχώρηση το Θεο. Δν εναι παράξενο πο κα γ χω τν δια τύχη.

Ο δικτες μου μπορον ν μο στερήσουν τν πισκοπικ θρόνο, κόμα κα τ πισκοπικ ξίωμα, μπορον ν μ νακηρύξουν ρρωστο, μ γεροντικ νοια, κόμα κα παράφρονα, μπορον ν κάνουν κα πολλς λλες νομίες τς ποες οτε μπορ ν φανταστ. λα θ τ ντέξω μ τν βοήθεια το Θεο.

Πρ΄ λα ατ δν μπορον ν μ ναγκάσουν ν κάνω τ σχίσμα κα ν διασπάσω τν γιοσαββίτικο χιτώνα τς Σερβικς ρθοδόξου κκλησίας, δν μπορον ν μ σπρώξουν στν γκαλι το Πάπα Ρώμης, οτε στν γκαλι τν ερωπαίων οκουμενιστν, διότι δν πρόκειται ν ποχωρήσω π τς θέσεις μου.

θεν, κραυγαλέα προσευχή : "Γένοιτο, Κύριε, τ λεός σου φ΄ μς, καθάπερ λπίσαμεν π σέ". μήν.
πίσκοπος Ράσκας-Πρισρένης
κα Κοσσόβου-Μετοχίων
+ ΑΡΤΕΜΙΟΣ


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.