19 Μαρ 2010
Δὲν θέλουμε νὰ μάθουμε τουρκικὰ κύριε πρωθυπουργέ.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΟΜΑΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ "Δὲν θέλουμε νὰ μάθουμε τουρκικὰ κύριε πρωθυπουργέ." Τὴν ἐπιστολὴ ἔστειλαν στὸν πρωθυπουργὸ καὶ τὴν Ἄννα Διαμαντοπούλου
Ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας πρὸς τὸν πρωθυπουργὸ Γιῶργο Παπανδρέου καὶ τὴν ὑπουργὸ Παιδείας Ἄννα Διαμαντοπούλου ἀπέστειλαν τὰ μέλη τοῦ πολιτιστικοῦ συλλόγου Πομάκων νομοῦ Ξάνθης, τονίζοντας πὼς τὸ ἐπίσημο ἑλληνικὸ κράτος τοὺς ὑποχρεώνει νὰ μάθουν τουρκικά, μία γλῶσσα ποὺ ὅπως τονίζουν «δὲν θὰ χρησιμοποιήσουμε ποτέ»...
Μεταξὺ ἄλλων στὴν ἐπιστολὴ τοὺς τονίζουν:
«Τὸ ἑλληνικὸ κράτος, παραβιάζοντας θεμελιώδη δικαιώματα ποὺ παρέχει τὸ Σύνταγμά του καὶ οἱ εὐρωπαϊκὲς συνθῆκες, ἀλλὰ καὶ τὰ ἄρθρα 40 καὶ 45 τῆς συνθήκης τῆς Λοζάνης, τὰ ὁποία παρέχουν στὶς μουσουλμανικὲς μειονότητες τῆς Ἑλλάδας τὸ δικαίωμα «νὰ ποιώνται ἐλευθέρως ἐν αὐτοῖς χρῆσιν τῆς γλώσσης τῶν», στερεῖ ἀπό μας καὶ τὰ παιδιά μας ὄχι μόνο τὸ δικαίωμα τῆς ἐκπαίδευσης στὴν μητρική μας γλῶσσα, ἀλλὰ ἀκόμη καὶ τὸ πλέον στοιχειῶδες δικαίωμα τῆς ἀποκλειστικῆς ἐκπαίδευσης στὴν ἐπίσημη γλῶσσα του, τὴν ἑλληνική, καὶ μᾶς ἐπιβάλλει τὴν ὑποχρεωτικὴ ἐκπαίδευση σὲ μία ξένη γλῶσσα, τὴν ὁποία δὲν μιλοῦμε καὶ δὲν ἐπιθυμοῦμε νὰ χρησιμοποιοῦμε, δηλαδὴ τὴν τουρκική», τονίζουν τὰ μέλη τοῦ συλλόγου καὶ προσθέτουν: «Ἐδῶ καὶ πολλὲς δεκαετίες συντελεῖται εἰς βάρος μᾶς μία μορφωτική, γλωσσικὴ καὶ πολιτισμικὴ γενοκτονία. Μία γενοκτονία εἰς βάρος αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, μεταξὺ τῶν ὁποίων ἀνήκουν καὶ τὰ μέλη τοῦ συλλόγου μας, ποὺ ἔχουμε τὸ θάρρος νὰ αὐτοπροσδιοριζόμαστε ὡς Πομάκοι τῆς Ἑλλάδας».
Καὶ συνεχίζουν λέγοντας ὅτι ζητοῦν τὸ αὐτονόητο, δηλαδὴ ὅπως ἀναφέρουν ζητοῦν «Τὸ δικαίωμα ὁ γιός μας ὁ Μεχμὲτ νὰ μαθαίνει ὅ,τι μαθαίνει ὁ γιὸς σᾶς ὁ Νίκος. Ζητᾶμε ἡ κόρη μας ἡ Φατμέ, ὅταν θὰ δώσει ἐξετάσεις γιὰ νὰ περάσει στὸ ἑλληνικὸ πανεπιστήμιο, νὰ ἔχει τὶς ἴδιες γνώσεις, δεξιότητες καὶ προοπτικὲς ποὺ θὰ ἔχει ἡ κόρη σας ἡ Ἄννα. Πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ συμβαίνει αὐτὸ τώρα, ὅταν στὰ πιὸ εὐαίσθητα καὶ κρίσιμα μαθησιακὰ χρόνια τους τὰ παιδιὰ μᾶς διδάσκονται μία γλῶσσα ποὺ δὲν μιλοῦν καὶ δὲν θὰ τὴν χρησιμοποιήσουν ποτὲ στὸ σπίτι καὶ στὸ πανεπιστήμιό τους;».
Οἱ ἀλήθειες γιὰ τὰ δημόσια σχολεῖα στὰ Πομακοχώρια μὲ ἀριθμοὺς
Στὴν ἐπιστολὴ τοῦ τὸ Δ.Σ. τοῦ συλλόγου θυμίζει τὸ παράδειγμα τῶν δημόσιων (μὴ μειονοτικῶν) γυμνασίων καὶ λυκείων στὰ Πομακοχώρια, γιὰ τὰ ὁποία ὅπως ἀναφέρεται, «ἐνῷ ξεκίνησαν μὲ 15 μαθητὲς καὶ πόλεμο ἀπὸ πολλὲς πλευρές, τὰ σχολεῖα αὐτὰ κατὰ τὸ σχολικὸ ἔτος 2008-9 εἶχαν:
Γυμνάσιο Σμίνθης 145 μαθητὲς
Γυμνάσιο Γλαύκης 140 μαθητὲς
Λύκειο Γλαύκης 150 μαθητὲς
Τεχνικὸ Λύκειο Γλαύκης 60 μαθητὲς
Γυμνάσιο Θερμῶν 25 μαθητὲς
μὲ ἀποτέλεσμα νὰ μὴν ἐπαρκοῦν οἱ κτιριακὲς ἐγκαταστάσεις τους. Ἡ σιωπηλὴ ἢ φανερή, σκόπιμη ἢ μὴ σκόπιμη, ἄρνηση ἢ ἀδράνεια τοῦ ὑπουργείου Παιδείας, τῶν ἁρμοδίων φορέων τῆς Ἃ/βάθμιας Ἐκπαίδευσης καὶ ἐν τέλει τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους τῆς στοιχειώδους δημοτικῆς ἐκπαίδευσης τῶν παιδιῶν μᾶς ἀποκλειστικὰ στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα ἢ στὴν ἑλληνικὴ καὶ στὴν πομακικὴ ὡς μητρική τους, ἀποτελεῖ στὴν πραγματικότητα ἄρνηση τοῦ δικαιώματος αὐτοπροσδιορισμοῦ τῶν Πομάκων, τοῦ δικαιώματός μας στὴν παιδεία καὶ στὴν μόρφωση, τῆς ἀξιοπρέπειάς μας ὡς πολιτῶν αὐτῆς τῆς χώρας. Γι' αὐτὸ πρέπει ἡ ἑλληνικὴ Πολιτεία νὰ βρεῖ τὸν τρόπο καὶ τὰ μέσα νὰ ἀλλάξει ἄμεσα αὐτὴν τὴν κατάσταση καὶ νὰ ἱκανοποιήσει τὰ δίκαια αἰτήματά μας.
Δὲν ἀρνούμαστε σὲ κανέναν ἀπὸ τοὺς Πομάκους τῆς πατρίδας μας τὸ δικαίωμα νὰ στέλνει τὰ παιδιά του στὰ μειονοτικὰ σχολεῖα γιὰ νὰ μορφώνονται καὶ στὴν τουρκικὴ γλῶσσα, ἀκόμη καὶ ἐὰν αὐτὸς δὲν τὴν μιλᾶ στὸ σπίτι του, ἐφόσον φυσικὰ ἐπιθυμεῖ ἐκπαίδευση καὶ στὴν τουρκικὴ γλῶσσα. Ζητοῦμε ὅμως καὶ ἐμεῖς ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ κράτος, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ ὅλους τους συμπατριῶτες μᾶς μουσουλμάνους καὶ μή, πομακόφωνους, τουρκόφωνους καὶ ἑλληνόφωνους, ἀνεξάρτητα ἂν οἱ ἴδιοι αἰσθάνονται φυλετικὰ Ἕλληνες, Τοῦρκοι ἢ Πομάκοι, νὰ σεβαστοῦν τὸ δικαίωμά μας νὰ μορφώνονται τὰ παιδιὰ μᾶς ἀποκλειστικὰ στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα ἢ στὴν ἑλληνικὴ καὶ στὴν μητρική μας γλῶσσα, τὴν πομακική. Ὅποια δικαιώματα ἀπολαμβάνουν καὶ ζητοῦν οἱ τουρκόφωνοι μουσουλμάνοι τῆς Ἑλλάδας γιὰ τὴν γλῶσσα καὶ παιδεία τους, τὰ ἴδια δικαιώματα ζητοῦμε καὶ ἐμεῖς γιὰ τοὺς πομακόφωνους μουσουλμάνους τῆς Ἑλλάδας, μία μεγάλη μερίδα τῶν ὁποίων ἐκπροσωποῦμε.
Τί ζητοῦν οἱ Πομάκοι τῆς Ξάνθης
1. Τὴν ἵδρυση δημόσιων, μὴ μειονοτικῶν, σχολείων σὲ ὅλα τὰ πομακοχώρια καὶ τὴν παράλληλη λειτουργία τους μὲ τὰ μειονοτικά. Τελικὸς στόχος τῆς ἑλληνικῆς Πολιτείας θὰ πρέπει νὰ εἶναι νὰ προσφέρει σὲ κάθε Πομάκο, ἀνεξάρτητά του τί αἰσθάνεται φυλετικά, τὸ δικαίωμα νὰ ἐπιλέξει τὴν γλῶσσα στὴν ὁποία θὰ μορφωθεῖ τὸ παιδί του. Ἔτσι, ὅσοι γονεῖς ἐπιθυμοῦν ἀποκλειστικὰ ἑλληνικὴ Παιδεία γιὰ τὰ παιδιά τους, θὰ μποροῦν νὰ τὰ στέλνουν στὸ δημόσιο σχολεῖο καὶ ὅσοι θέλουν νὰ μορφωθοῦν τὰ παιδιά τους καὶ στὰ τουρκικά, νὰ τὰ στέλνουν στὸ ὑπάρχον μειονοτικό.
2. Τὴν εἰσαγωγὴ στὰ δημόσια δημοτικὰ σχολεῖα τῆς Θρᾴκης τῆς διδασκαλίας τοῦ Κορανίου γιὰ τοὺς μουσουλμάνους μαθητές.
3. Τὴν γενίκευση τῆς προσχολικῆς ἀγωγῆς στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, μὲ τὴν ἵδρυση παιδικῶν βρεφονηπιακῶν σταθμῶν καὶ δημόσιων νηπιαγωγείων σὲ ὅλα τὰ πομακοχώρια.
4. Τὴν ἄμεση λειτουργία τῶν τεσσάρων δημόσιων ἑλληνόφωνων δημοτικῶν σχολείων, ποὺ ὀρθῶς ἔπραξε καὶ ἵδρυσε ὁ προκάτοχός σας στὸ ὑπουργεῖο Παιδείας στὰ τέσσερα πομακοχώρια τῆς ὀρεινῆς Ξάνθης. Ἀναμένουμε ἀπὸ ἐσᾶς τὴν ὑλοποίηση τῆς λειτουργίας τῶν τεσσάρων αὐτῶν σχολείων ποὺ ἔχουν συσταθεῖ.
5. Τὴν ἄμεση ἱκανοποίηση τοῦ αἰτήματος τῶν κατοίκων τῆς Μάνταινας, ποὺ ἐκκρεμεῖ ἀπὸ τὸ 2006, γιὰ ἵδρυση δημόσιου (μὴ μειονοτικοῦ) σχολείου.
6. Τὴν δημιουργία πιλοτικῶν σχολείων, ὅπου τὰ παιδιὰ θὰ διδάσκονται τὴν μητρική τους γλῶσσα (πομακικὴ) καὶ πολιτισμό, παράλληλα μὲ τὴν ἑλληνική. Ἡ καταγραφὴ τῆς ἔχει ἤδη προχωρήσει σὲ ἱκανοποιητικὸ βαθμό, ἐνῷ σήμερα πλέον ὑπάρχουν καὶ Πομάκοι, ἀλλὰ καὶ μὴ Πομάκοι (χριστιανοὶ) ἐκπαιδευτικοί, μὲ γλωσσολογικὴ παιδεία καὶ ἐπαρκῆ γνώση τῆς πομακικῆς γλώσσας, οἱ ὁποῖοι μποροῦν νὰ ἀναλάβουν τὸ ἔργο τῆς διδασκαλίας της στὰ σχολεῖα, ἔστω καὶ μέσῳ πιλοτικῶν προγραμμάτων. Στὰ ἴδια σχολεῖα νὰ χρησιμοποιεῖται ἡ πομακική, παράλληλα μὲ τὴν ἑλληνικὴ κατὰ τὴν ὑλοποίηση ἐκπαιδευτικῶν προγραμμάτων καὶ σχολικῶν δραστηριοτήτων.
7. Τὴν ἐπίσημη καὶ συστηματικὴ καταγραφὴ τῆς πομακικῆς γλώσσας ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ κράτος, ἀπὸ ἐπιτροπὴ ἐπιστημόνων ποὺ διαθέτουν τὴν σχετικὴ παιδεία καὶ γνώση, μὲ τὴν ἐπίσημη καθιέρωση εἰδικοῦ ἀλφαβήτου, μὲ βάση τὸ ἑλληνικὸ ἀλφάβητο, προκειμένου νὰ διδαχθεῖ στὰ σχολεῖα, ἀλλὰ καὶ νὰ χρησιμοποιεῖται δημόσια παράλληλα μὲ τὴν ἑλληνική, γιὰ νὰ καλύψει τὶς ἀνάγκες διγλωσσίας. Στὴν καταγραφὴ τῆς πομακικῆς μποροῦν καὶ πρέπει νὰ συμμετέχουν καὶ ἁρμόδια τμήματα πανεπιστημιακῶν ἱδρυμάτων (Α.Π.Θ., Δ.Π.Θ., ΕΠΑΘ).
8. Τὴν συνεργασία τῆς ἑλληνικῆς Πολιτείας μὲ τὸν σύλλογό μας γιὰ τὴν ἐπίσημη καταγραφὴ καὶ εἴσοδο τῆς πομακικῆς γλώσσας στὰ σχολεῖα καὶ στὴν δημόσια ζωὴ τοῦ τόπου, στὴν θέση τῆς τουρκικῆς γλώσσας. Ὁ σύλλογός μας ἔχει ὑπόψη τοῦ κατάλληλα ἐκπαιδευμένα πρόσωπα καὶ μπορεῖ νὰ ὑποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις στὴν ἑλληνικὴ Πολιτεία γιὰ τὴν ὑλοποίηση τοῦ σκοποῦ αὐτοῦ καὶ εἶναι ἕτοιμος νὰ συνεργαστεῖ μαζί της, προσφέροντας κάθε δυνατὴ βοήθεια.
9. Τὸν σεβασμὸ τῆς Συνθήκης τῆς Λωζάνης ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ κράτος γιὰ τὴν θρησκευτικὴ (καὶ ὄχι ἐθνικὴ) μουσουλμανικὴ μειονότητα τῶν Πομάκων τῆς Ἑλλάδας. Συγκεκριμένα τὸ ἄρθρο 40 τῆς συνθήκης προβλέπει: «Οἱ Τοῦρκοι ὑπήκοοι, οἱ ἀνήκοντες εἰς μὴ μουσουλμανικᾶς μειονότητας, . θὰ ἔχωσι ἰδίως ἴσον δικαίωμα νὰ συνιστῶσι, διευθύνωσι καὶ ἐποπτεύωσι . σχολεῖα καὶ λοιπὰ ἐκπαιδευτήρια, μετὰ τοῦ δικαιώματος νὰ ποιώνται ἐλευθέρως ἐν αὐτοῖς χρῆσιν τῆς γλώσσης τῶν.». Ἐξάλλου τὸ ἄρθρο 45 τῆς ἴδιας συνθήκης προβλέπει: «τὰ ἀναγνωρισθέντα διὰ τῶν διατάξεων τοῦ παρόντος τμήματος δικαιώματα εἰς τὰς ἐν Τουρκίᾳ μὴ μουσουλμανικᾶς μειονότητας, ἀναγνωρίζονται ὑπὸ τῆς Ἑλλάδος εἰς τὰς ἐν τῷ ἐδάφει αὐτῆς εὐρισκομένας μουσουλμανικᾶς μειονότητας». Μητρικὴ γλῶσσα εἶναι γιὰ μᾶς τὰ πομακικά, καὶ ὄχι τὰ τουρκικά, ποὺ μᾶς ἔχουν ἐπιβληθεῖ. Μέχρι νὰ ἀρχίσει ἡ διδασκαλία τῆς μητρικῆς μας γλώσσας δὲν ἐπιθυμοῦμε νὰ τὴν ἀντικαταστήσει καμία ἄλλη γλῶσσα ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἑλληνική.
Τὸ ὑπόμνημα ποὺ ὑπογράφουν γιὰ τὸ διοικητικὸ συμβούλιο τοῦ πολιτιστικοῦ συλλόγου Πομάκων Νομοῦ Ξάνθης ὁ πρόεδρος Ταχὴρ Κόντε, ἡ γραμματέα Ἀλιὲ Ἐφέντη καὶ ὁ ταμίας Χαμδὴ Ἐφέντη, κοινοποιήθηκε ἐπίσης στοὺς, ἀντιπρόεδρο τῆς Κυβερνήσεως Θεόδωρο Πάγκαλο, γενικὴ γραμματέα Περιφέρειας Ἄν. Μακεδονίας - Θρᾴκης Θεοδώρα Κόκλα, πρόεδρο Ν.Δ. Ἀντώνη Σαμαρά, γέν. γραμματέα ΚΚΕ Ἀλέκα Παπαρήγα, πρόεδρο ΛΑ.Ο.Σ. Γιῶργο Καρατζαφέρη, πρόεδρο Συνασπισμοῦ Ἀλέξη Τσίπρα, πρόεδρο τῆς Βουλῆς τῶν Ἑλλήνων, Φίλιππο Πετσάλνικο, βουλευτὴ ΠΑΣΟΚ Ξάνθης Σωκράτη Ξυνίδη, βουλευτὴ ΠΑΣΟΚ Ξάνθης Τσετὶν Μάντατζη, βουλευτὴ Ν.Δ. Ξάνθης Ἀλέξανδρο Κοντό, Καπνεργατῶν.
ΧΡΟΝΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Ἀναρτήθηκε ἀπὸ
ὁδοιπόρος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου