13 Ιουν 2011

Ἀνθρώπινη ὀμορφιὰ καὶ Ὀρθοδοξία

Σάββα λεξάνδρου
Ο Μέγας ντώνιος, ναλύοντας τν ννοια το Θεο, ναφέρει:«Θες στν μακαρία φύσις, περτελς τελειότης, περκάλλος κα περάγαθος ποιητικ ρχ πάντων τν ντων». Δηλαδ Θες εναι ετυχισμένη φύση, περτέλεια τελειότητα, πανέμορφη κα καλοσυνάτη δημιουργικ ατία λων τν ντων.
πομένως Θες προβάλλει στν Πατερικ Γραμματεία ς πηγ τς μορφις τόσο τς νθρώπινης σο κα τν κτισμάτων ερύτερα. Γι τος πατέρες τς κκλησίας πάρχουν δύο εδη μορφις. σωματικ κα ψυχικ νοητική. ρθοδοξία μς καταφάσκει κα τς δύο ψεις της. Ν τονίσουμε πς ατ ντίληψη σχετίζεται μ τ θέση τς κκλησίας περ το διφυος του νθρωπίνου προσώπου. γιος Γρηγόριος Θεολόγος ναφέρει: « νθρωπος ζον στν ρατν τ κα όρατον κα θάνατον». Δηλαδ θνητν τ νθρωπος εναι κράμα λικ καὶ...
πνευματικό. Εναι λη διότι χει σμα θνητ λλ εναι κα πνεμα γιατί χει ψυχ θάνατη. τσι λοιπν στ μν σμα ντιστοιχε σωματικ μορφι κα στ ψυχ , ψυχικ μορφιά».
Μ΄ ατ τ σκεπτικ γιος ωάννης Χρυσόστομος παρατηρε: «Προσχες μάθωμεν τί στν σωματικν κάλλος κα τί στ νοητόν». Δηλαδ ς μάθομεν τί εναι σωματικ μορφι κα τί εναι νοητ μορφιά. Συνεχίζοντας πισημαίνει :
«΄στιν ψυχ , στιν σμα, δύο οσίαι εσίν· στιν κάλλος σώματος κα στιν κάλλος ψυχς». Δηλαδ πάρχει ψυχ πάρχει κα τ σμα. Δυ οσίες πάρχουν, πάρχει μορφι το σώματος κα πάρχει κα μορφι τς ψυχς. Προχωρώντας δ ναφέρει: «Τί εναι μορφι το σώματος; Φρύδι πλωμένο, μορφο μάτι γελαστό, μάγουλο κόκκινο, χείλη πορφυρά, λαιμς ρθιος, μαλλι κυματιστά, δάκτυλα μακριά, σμα ρθιο».
Εναι χαρακτηριστικ πς γι τν γιο ωάννη τ Χρυσόστομο σωματικ μορφι χει ν κάνει μ τ φύση το νθρώπου κα χι μ τν προαίρεσή του.
Δηλαδ πι πλ νθρωπος γεννιέται μορφος κα δν γίνεται. Λέει πιγραμματικά: «Τ κάλλος τς ψεως, φύσεως γίνεται κα οκ κ προαιρέσεως».
Γι’ ατ τ λόγο μεγάλος ατς πατέρας τς κκλησίας μς ποφαίνεται: « μορφος καν μύρια φιλοκαλίση, εμορφος γενέσθαι ο δύναται». Δηλαδ σχημη γυναίκα κι ν κόμα καλλωπισθε πειρες φορς δν μπορε ν γίνει μορφη στ σμα, φο τ ργα τς φύσης εναι κίνητα κα δν λλάζουν.
ναλύοντας στ συνέχεια τν μορφι τς ψυχς λέει: «Βλέπε κενον τ κάλλος, μλλον δ κουε κενον, ο γρ δύνασαι ατ δεν, όρατον γρ στίν». Δηλαδ βλέπε κείνη τν μορφι καλύτερα κουε τν γιατί δν μπορες ν τ δες γιατί εναι όρατη. Ποι εναι μορφι τς ψυχς; παντ ερς Χρυσόστομος: « σωφροσύνη, πιείκεια, λεημοσύνη, δικαιοσύνη, συντριβ το νο».
ξίζει ν σημειωθε πς γι τν ρθόδοξη σκέψη κόμα κα τ σωματικ κάλλος μπορε ν λειτουργήσει ναγωγικά. Δηλαδ μπορε ν ψώσει τν νθρωπο πρς τ Θεό. γος ωάννης τς Κροστάνδης, νας μεγάλος Ρσος γιος, ναφέρει νδεικτικά: «ταν ντικρίσεις μία ραα κόρη να πολ ραο νέο, μέσως ν νυψωθες πρς τν γία ραιότητα τν ατία κάθε ραιότητας, τ τάς, τ Θεό. Δόξασε τν πο π τν πηλ δημιουργε τέτοια μορφιά. Συλλογίσου τν ραιότητα τν γίων, τν γγέλων, τς Μητέρας το Θεο πο εναι στολισμένοι μ τ Θεία Δόξα». Γ΄ ατ νθρώπινη μορφι οτε θεοποιεται οτε πολυτοποιεται στν ρθοδοξία.
Γι τν ρθόδοξη θεολογικ σκέψη πολλς φορς ψυχικ μορφι μπορε ν περκαλύψει τς σωματικς τέλειες νς νθρώπου. ντίθετα π μόνη της σωματικ μορφιά, ταν δν συνοδεύεται κα π τ ψυχικ μορφιά, πολλς φορς πωθε.
Στάρετς Σαμψν Σίβερς, νας μεγάλος σύγχρονος μολογητς τς Ρωσίας, πισημαίνει:« Δν πάρχουν σχημες κοπέλες. Μία κοπέλα πο πραγματικ γαπ τ Θε φαντάζει μορφη στω κι ν κόμα χει πρόσωπο λόγου». Σ να νάλογο φος πατρ Γεώργιος Σαβέλσκι, βιογράφος το γίου ωάννου τς Κροστάνδης, ναφέρει: « γιος εχε να συνηθισμένο πρόσωπο. μως χάρη το Θεο πο κατοικοσε μέσα το τν μόρφυνε κα τν κανε ν φαντάζει σν πίγειος γγελος».
* Σάββας λεξάνδρου εναι θεολόγος, βοηθς διευθυντς , συνεργάτης ερς Μητρόπολης Λεμεσο
«Φιλελεύθερος»13/06/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.