23 Φεβ 2011

Οἱ Τοῦρκοι πιστεύουν σὲ μία προφητεία ποῦ προβλέπει πῶς ἢ Κῶν/πόλη θὰ ξαναπέσει κάποτε στὰ χέρια τῶν παλαιῶν κυρίων της


ΤΟ 1793 ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ στ Λονδίνο να εκονογραφημένο χρονικ περιηγήσεων στν λλάδα πο πραγματοποιήθηκαν π τν Μάιο το 1788 ς τν Φεβρουάριο το 1789. Συγγραφέας το ξιόλογου ατο δοιπορικο φέρεται νας νώνυμος «ταλς τζέντλεμαν». Στν τίτλο, στόσο, προβάλλεται γγλος ζωγράφος κα ρχιτέκτονας JAMES STUART, γνωστός απο τς ργασίες (μαζ μ τν συνάδελφο το REVETT) ποτυπώσεων ρχαίων θηναϊκν μνημείων.
 
Δημιουργεται τσι τ ρώτημα: ποις ταν πραγματικς συγγραφέας το χρονικο; Μήπως JAMES STUART λλ γγλος καλλιτέχνης κα ρχαιολόγος εχε πεθάνει στς ρχς το 1788, πρν κόμα πραγματοποιηθε τ πίμαχο ταξίδι στν λλάδα.

γγλος ρχαιολόγος JAMES MORTON PATON ποστηρίζει τι νώνυμος συγγραφέας εναι ταλς ALESSANDROBISANI .

Στ βιβλίο πάρχουν μόνο πέντε χαλκογραφίες το STUART π τν θήνα κι' πωσδήποτε ατς ο εκόνες δν ταν ρκετς ν το ξασφαλίσουν τν πατρότητα το ργου. Φαίνεται τι προβολ το νόματος το JAMES STUART γινε π τν κδότη ποκλειστικ γι κυκλοφοριακος λόγους. ατία πο παγόρευσε τν ποσιώπηση το νόματος τουALESSANDRO BISANI παραμένει γνωστη.

Γεγονς πάντως εναι τι ὃ...
ταλς περιηγητής, εσυνείδητος, προκατάληπτος, κάτι λότελα συνήθιστο γι καθολικό, νημερωμένος κα προικισμένος μ ρευνητικ πνεμα, δωσε να λαμπρ ταξιδιωτικ κείμενο. Μερικς παρατηρήσεις το μάλιστα πάνω σ καίρια προβλήματά του τότε λληνισμο εναι πολυσήμαντες.

περιήγηση στν λληνικ χρο ρχιζε π τν Κίμωλο, πολυσύχναστη σκάλα στς Κυκλάδες σ' λόκληρο τν ΙΗ' αώνα, που νώνυμος περιηγητς κα ο συνταξιδιτες το φθασαν τέλη Μαΐου 1788.

λοι ο κάτοικοι το νησιο σπευσαν στν κατοικία το προεστο που εχαν καταλύσει ο ξένοι «γι ν τος δον κα ν μάθουν νέα». σπιτονοικοκύρης πρόσφερε στος πισκέπτες γάλα, «τ μόνο πο παράγει τ νησί)), χωρς ν δεχθ χρήματα.

« διακόσμηση το σπιτιο, προσαρμοσμένη στν ασθητικ κα στς συνήθειες το τόπου, ταν λη λη κάτι μικρ πιχρυσωμένα κανάτια π κιμωλία γ κα εκόνες γιων».

Πρόσεξε τι λοι ο νησιτες κουγαν τν προεστ μ μεγάλη προσοχή. «Μ τ σπρα γένια του, τ πιβλητικ κα μεγαλόπρεπο φος κα κυρίως τν λικία κα τν ποδειγματικ ρετή του, χει ξασφαλίσει τν μπιστοσύνη τν συμπατριωτν του. Εμαι βέβαιος πς στν λλάδα νακουφίζεται κανες π τ βάσανα τν γερατειν μ τ σεβασμό, τν πακο κα τν καλοσύνη πο συναντ σ' λους τους νέους». Ο κάτοικοι τς Κιμώλου ταν λοι ναυτικο κα ο περισσότεροι π' ατος ριστοι πιλότοι Μιλοσαν ταλικά, γαλλικά, κόμα κα γγλικά. Ο γυνακες πλεκαν κάλτσες μπαμπακερς πο ποτελον βασικ σοδο γι τ πάμπτωχο νησί.

Στος περισσότερους π τος ξένους πο ταξίδεψαν στν Κίμωλο προκαλοσε ντύπωση ζωηρ κοινωνικότητα τν γυναικών. τσι πολλο πηρεασμένοι π τς παλαιότερες περιπέτειες το νησιο, πο εχε μεταβληθε σ καταφύγιο τν πειρατν κατ τος χειμερινος μνες, μιλοσαν γι νηθικότητα. δια πλάνη κα ο διες παρεξηγήσεις εχαν δημιουργηθε κα κατ τν ΙΖ' αώνα στος ταξιδιτες πο βλεπαν τν λευθεριότητα τν γυναικν τς Χίου. ταλς περιηγητς χει τν κανότητα ν νακάλυψη τ ατια τς πρόθυμης πικοινωνίας τν γυναικν τς Κιμώλου μ τος ξένους, κάτι διανόητο γι τος πληθυσμος τν λλων νησιωτικν κα πειρωτικν λληνικν περιοχν .

« φυσική τους ζωηράδα, μαζ μ τν πιθυμία ν διαθέσουν τ χειροτεχνήματά τους, χουν δημιουργήσει τόση οκειότητα μ τος ξένους, στε πολλς π' ατς μας πίαναν π τ μπράτσο κα μς δηγοσαν στ σπίτια τους. Ατ συμπεριφορ καλλιέργησε τν ντύπωση τι ο γυνακες τς Κιμώλου δν εναι νάρετες».

Στν πραγματικότητα προσπαθοσαν μ κάθε τρόπο ν ξασφαλίσουν τν πώληση τν προϊόντων τους πο ποτελοσαν τν μοναδικ λπίδα γι πιβίωση στ λότελα γονο νησί τους.

Δν εναι οτε μορφες οτε σχημες, παρατηρε συγγραφέας το χρονικο. «χουν πλούσιο στθος κα πολ παχι πόδια. Γι' ατ τ χοντρ πόδια τος καμαρώνουν διαίτερα κα κάνουν τι μπορον — φορώντας κυρίως πολλ ζευγάρια κάλτσες—για ν αξήσουν τν γκο τους. φορεσι τος εναι περίεργη. Πάνω στ πουκάμισο πο κουμπώνει κάτω π τ στθος κα φθάνει λίγο κάτω π τ γόνατα, φορον να χρυσοκέντητο ζιπούνι μ κόκκινη μπορντούρα πο περιβάλλει τ στθος χωρς ν μποδίζει τν προβολή του. να μαντήλι στερεωμένο στ κεφάλι κυματίζει πίσω. Φορνε σπρες κάλτσες, μικρ ποδήματα κα κεφαλοδέσια κάθε λογής».

λα τ παιδι το χωριο ζητοσαν π τος ξένους «να παρά». Ο κάτοικοι ζοσαν σ ξαθλίωση. στόσο, παρατηρε περιηγητής, τ γκλήματα εναι σπάνια στ νησ

Ο σημειώσεις πο κολουθον χουν γίνει στ Θεσσαλονίκη, που συγγραφέας το χρονικο φθασε τν ούνιο το 1788.

«Δύο παλι ρειπωμένα κάστρα βρίσκονται πλάι στ θάλασσα κα λλα δύο στ σωτερικό. πόλη περιβάλλεται π χυρ κα καλοχτισμένο τεχος. Τ σπίτια εναι ξύλινα, βαμμένα κόκκινα, κτος π τ τμμα κάτω π τν ροφ πο χει χρμα μαρο. Τ κυριότερα τμήματα τν δρόμων χουν ξύλινη στέγη γι ν ξασφαλίζουν προστασία π τν ζέστη. τσι μως δν κυκλοφορε εκολα έρας. λλοι δρόμοι εναι γεμάτοι περιστέρια, λελέκια, σπουργίτια, καρακάξες κα κοράκια καθς κα π σκύλους κα γάτους. Κανένας δν τολμάει ν βλάψει ατ τ ζα, γιατί κινδυνεύει ν χαρακτηριστε φονις π τος Τούρκους κα ν τιμωρηθε νάλογα. Τ μαγαζι κλείνουν μ να πλ μάνταλο γιατί δν γίνονται κλεψιές» .

πολογίζει τος κατοίκους τς Θεσσαλονίκης σ 80 χιλιάδες: βραοι 23.000, λληνες κα Φράγκοι 20.000, ο πόλοιποι Τορκοι.

«π τν μπόχα καταλαβαίνεις πότε βρίσκεσαι σ βραϊκ συνοικία. Γενικ ο βραοι δν προσέχουν τν καθαριότητα. Τ βραιόπουλα μς κύκλωσαν, τσορμο λόκληρο, κα μς ζητοσαν παράδες. Σ' ατη τν πιχείρηση νθαρρύνονταν κα π τς μανάδες τους, πο κατ τ φαινόμενα, θελαν ν τος μπνέουν π τν μικρ λικία τν γεύση τς διοκτησίας. Ο βραοι τς Θεσσαλονίκης δν ντιμετωπίζουν κακομεταχείριση π τος Τούρκους. «Δν τος ποκαλον ρουφιανις. Εναι ο κυριότεροι μποροι τροφίμων. ργάζονται πίσης ς μεσίτες, ναυτικοί, χαμάληδες».

περιηγητς γράφει τι κόμα κα χωριάτισσες πγαν ν πισκεφθον τ καράβι τους. «Φοροσαν σπρο μάλλινο φόρεμα μ ραβδώσεις διαφόρων ζωηρν χρωμάτων κα πάνω π' ατ να εδος καζάκας χωρς μανίκια, π τ διο φασμα, πο σκέπαζε να μέρος το λαιμο. πόλοιπος λαιμς ταν σχεδν σκεπασμένος μ περιλαίμιο π τούρκικα χρυσ νομίσματα κα ρχαία μετάλλια. Τ μαλλιά τους, στολισμένα μ λουλούδια, πεφταν λεύθερα στος μους. Μία μέρα χόρεψαν να κυκλικ χορό. Στν μέση στεκόταν μουζικάντης μ τ λαοτο του κα τραγουδοσε διάφορους στίχους πο παναλάμβαναν στέρα ο γυνακες»

ποτυπώσεων τν Θεσσαλονίκη στ Σκιάθο. Τ χωρι χτίστηκε τ 1784. χει 200 κατοίκους, μία κκλησία κα να παπά. Ο γυνακες μόλις μς εδαν ξαφανίσθηκαν».

Τέλη ουνίου φθασε στν Κέα. Ο κυριότερες πληροφορίες: Τ νησ ατοδιοικεται κα χει πληθυσμ 5.000 κατοίκους. πίσης 40 παπάδες κα πτ χτ μοναστήρια. Ο γυνακες σχολονται μ τ φαντά. Τ νερ φαίνεται διουρητικ κα τ κρασ εναι τόσο λεπτ πο δν κρατάει πάνω π τρες μνες. Γίνονται ξαγωγς κριθαριο, μεταξιο κα βελανιδιν.

Στ καράβι νέβηκε πρόξενος τς γγλίας μαζ μ τς κόρες του. « μία π' ατς μιλοσε μ καμάρι γι τ ταξίδια της. Τν ρωτήσαμε πο εχε πάει. Μς πάντησε σοβαρά: Στν θήνα»

Μπκαν σ' να περιβόλι, σωστ πίγειο παράδεισο. περιβολάρης γνώρισε στος ξένους τς δύο κόρες του. «Τ μοναδικ στολίδια τος ταν μορφι κα γνότητα. Τ φουστάνια τους δν σκέπαζαν ντελς τ στθος κα τ πόδια τος ταν γυμνά» .

Τ καράβι ραξε στ Πόρτο Ράφτη κα συντροφι ξεκίνησε γι τν θήνα. Στ Μεσόγεια ρημι κα δυστυχία. Συνάντησαν μονάχα δύο τρία πάμπτωχα χωριουδάκια. ττικ ντελς καλλιέργητη. Μονάχα βάτα κα γκάθια φύτρωναν. 'λλ στ περίχωρα τς θήνας ρχιζαν ο καλλιέργειες. Παντο κυριαρχοσε λιά. «Ο κολυμπάδες διατηρον τν ρχαία νομασία κα παρασκευάζονται μ τν διο πάντα τρόπο» . Στν θήνα φιλοξενήθηκαν π τν οκογένεια το λληνα πρόξενου τς γγλίας.

«Τί κρίμα ν μ μιλάω λληνικ γι ν εχαριστήσω τς γοητευτικς δελφές του, γι τς μέτρητες περιποιήσεις τους. Πρόβλεπαν κάθε πιθυμία μας κι' παγόρεψαν κάθε νάμιξη τν πηρετν. φτασαν στ σημεο ν μς κάνουν έρας ταν καθόμασταν στ σοφ μ μία μεγάλη βεντάλια π φτερά. Τ διο κα κατ τ δεπνο. Τέτοια συμπεριφορ δν συναντς πουθενά, σημάδι φανερ πς ποτελε κληρονομι τς περίφημης κατ τν ρχαιότητα λληνικς φιλοξενίας . Τ βράδυ ο σοφάδες γιναν κρεβάτια. «Πιάνουν συνήθως τ τρία τέταρτά της κάμαρας κα περιβάλλονται μ κιγκλίδωμα. Τ καλοκαιριν σκέπασμα εναι να ραβδωτ φασμα πο εσάγεται π τν Ρωσία λλες χρες κα τ χειμωνιάτικο δαμάσκο κρεμεζ βελοδο, στολισμένο πάντοτε μ χρυσς φράντζες. Συνηθίζουν ν κάθονται στ σοφ σταυροπόδι φήνοντας τς παντοφλες κάτω» .

Πγε κα στ δεσπότη . Τν βρκε ν δροσίζεται στν κπο το ξοχικο σπιτιο του. «Μς δέχτηκε εγενικά. Ο διάκοι πο τν πηρετοσαν στέκονταν ρθιοι σο καθόμασταν στ σοφά. Μ να σύνθημά του σπευσαν ν μς προσφέρουν γλυκ κα καφέ».

π τν θήνα στν Σμύρνη. πολογίζει τν πληθυσμ τς μικρασιατικς πολιτείας σ 130.000 ψυχς (26.000 λληνες, 7-8.000 ρμένιοι, 10.000 βραοι, 4 - 5.000 Φράγκοι κα ο πόλοιποι μουσουλμάνων

λόκληρο τ μπόριο τς Μ. σίας συγκεντρώνεται στν Σμύρνη κα βρίσκεται στ χέρια τν γγλων, λλανδν κα Γάλλων. Ο γγλοι εσάγουν μεγάλες ποσότητες φασμάτων, ο Γάλλοι, κτος π τ φάσματα, κοχενίλλη, λουλάκι, ζαχαρωτά, μπαχαρικά, μοσχοκάρφια, μεταξωτά, σατέν, σιδηρικ κ.α., ταλία μεταξωτά, Βενετία χαρτ κα γυαλικά. Κάπου διακόσια καράβια βρίσκονταν στ λιμάνι τν Αγουστο το 1788.

ταν ποχ πο γινόταν στρατολογία κληρωτν. Κι' πειδ Σμύρνη ποτελοσε κέντρο γι τν συγκέντρωση τς νέας σοδεις στρατιωτν, τ μαγαζι μειναν κλειστ γι ν ποφύγουν τς ρπαγς κα τς κάθε λογς αθαιρεσίες. «Ο νεοστρατολογημένοι μπαιναν στ καταστήματα, ρπαζαν τι θελαν, ζητοσαν κβιαστικ χρήματα κα θεταν σ κίνδυνο τν ζω τν μπορων».

Τ περίχωρα τς Σμύρνης μ τος μέτρητους κήπους κα τ λληνικ ξοχικ πρόσφεραν να πολ γραφικ θέαμα. λλ κα κε δν λειπαν ο αθαιρεσίες τν δυναστν. «μπαιναν ο Τορκοι, κοβαν τ καλύτερα φροτα χωρς ν πληρώνουν διναν να τίποτα. Γι ν' ποφύγουν ο λληνες ατ τ κακ συναπαντήματα κα τος κινδύνους συγκέντρωναν τος καρπος κα τος διέθεταν στν γορ ταν ταν κόμα γουροι»

περιηγητς μς πορε γιατί ο λληνίδες τς Σμύρνης, πο τόσα κληρονόμησαν π τος ρχαίους προγόνους, δν κατέχουν πι τ μυστικ πο μποδίζει τ γυναικεο κορμ ν παχαίνει. Παρατήρησε τι βάφουν τ πρόσωπο τος πως κριβς ο γυνακες στν λληνικς ρχαιότητα. Φορνε πίσης, πως κενες, κεντητς ζνες πο συχν σφίγγονται μ στιλπνς πόρπες π πολύτιμες πέτρες. Τ χειμωνιάτικα φορέματά τους εναι πανάκριβα. Χρυσοΰφαντα κα φοδραρισμένα μ ρμίνα λλα πολυτελ γουναρικά, στοιχίζουν 300 πιάστρα .

πάρχει στόσο κα τ ντιστάθμισμα: μόδα δν σημειώνει μεταβολές. ντίθετα ο λληνίδες εναι τόσο προσκολλημένες στς παλις συνήθειες πο στν Χίο ο γυνακες προτιμον ν κουβαλον λόκληρο φορτίο π φορέματα κα ν φαίνονται καμπορες, παρ ν λευθερώσουν τ κορμ τος γκαταλείποντας τν παλι μόδα.

Ο Σμυρνις χτενίζονται μ πολλος τρόπους. λλες χωρίζουν τ μαλλιά τους κα τ φήνουν ν παίζουν στ μάγουλα κι' λλες ν πέφτουν νέμελα στος μους. Μερικς τ πλέκουν κοτσίδα κα τ στολίζουν μ λουλούδια, πολύτιμες πέτρες κα φτερ .

Τ Νοέμβριο το 1788 περιηγητς βρισκόταν στν Κωνσταντινούπολη. Μονάχα τέσσερες ερωπαϊκς Δυνάμεις διατηροσαν πρέσβεις στν θωμανικ πρωτεύουσα. Γάλλος εχε τν μεγαλύτερη πιρροή. κολουθοσε γγλος, βάϊλος τς Βενετίας κα λλανδός. σπανία, Σουηδία, Πρωσία κα Νεάπολη διατηροσαν «πεσταλμένους». πρχε πίσης ντιπρόσωπος τς Πολωνίας κα νας κόνσολος τς Ραγούζας. Μόνο ο πρεσβευτς εχαν δικαίωμα γι κρόαση π τ σουλτάνο. Ο λλοι βλεπαν μόνο τ βεζίρη τν καϊμακάμη.

Στν Κωνσταντινούπολη χει τν εκαιρία ν διαπίστωση τν παρακμ τς θωμανικς ατοκρατορίας κα τς συνέπειες το δεσποτισμο. Κα δν θεωρε πι δύσκολη τν ποκατάσταση το λληνικο θνος.

«Ο Τορκοι πιστεύουν σ μία προφητεία πο προβλέπει πς Κωνσταντινούπολη θ ξαναπέσει κάποτε στ χέρια τν παλαιν κυρίων της. ν δεχθον να δυνατ πλγμα προφητεία μπορε ν κπληρωθε. Ο λληνες συμπαθον τος μόδοξους Ρώσους κα π' ατος περιμένουν τν παλλαγ π τν τυραννία. π τν λλη μερι ο Τορκοι εναι ξαντλημένοι, ο φόροι μεγαλώνουν, ο καταπιέσεις πολλαπλασιάζονται, ο πιδημίες θερίζουν κάθε χρόνο. Σχεδν πάντοτε κολουθε πόλεμος κα τ στρατεύματα δν πληρώνονται. λα ατ ενοον τν Ρωσία. Μόνο πο λλα θνη θέτουν φραγμος στς φιλοδοξίες της. στόσο μία πραγματικ γενναιόψυχη κα νθρωπιστικ συνεργασία μ τν ατοκράτειρα θ μποροσε ν ποδιώξει τος Τούρκους π τν Ερώπη κα ν λευθέρωση τος λληνες ποδίδοντας τος νεξαρτησία κα ατοκυβέρνηση. Τότε θ βλέπε κανες ατ τ λα ν φυπνίζεται π τ λήθαργο που τν χουν βυθίσει αἰῶνες δουλείας κα ν' ναφαίνεται ντάξιος τν προγόνων του. Μ' λα ατ διάβρωση το σύγχρονου κόσμου εναι τόσο βαθει πο φοβμαι τι ατ τ σχέδιο πο ποβλέπει στν πελευθέρωση τν λλήνων δν θ πραγματοποιηθε ποτέ. Κυρίως πειδ μερικ θνη, π τν νόητο φόβο το μπορικο νταγωνισμο τν λλήνων, δν θ πιτρέψουν ποτ σ' ατ τ λα ν γίνει νεξάρτητος, γι ν μ τος ξεπεράσει, πως κριβς ο ρχαοι πρόγονοι το εχαν ξεπεράσει λους τους συγχρόνους τους» .

περιηγητς διαπίστωσε τι λιεία κα τ ναυτικ μπόριο στν Εξεινο κα στ βόρειο Αγαο βρίσκονταν πόλοιποι τν λεγχο τν λλήνων .

Πλησίαζαν ο ποκρις το 1789 κα συγγραφέας το χρονικο πρόσεξε τ πάθος τν λλήνων γι τ χορό. «Εναι γνωστ τι ο ρχαοι λληνες χόρευαν σο κανες λλος λας στν κόσμο. χορς ποτελοσε σκηση, κόμα κα μέσο θεραπείας. Εχε μάλιστα νταχθη στ στρατιωτικ γυμνάσια. Τ πάθος τν συγχρόνων λλήνων γι τ χορ ποτελε διέξοδο, μία λύτρωση π τ βάσανα τς σκλαβις. μάδες π παιδι 12 - 13 χρόνων συγκροτον να εδος θιάσου, περιοδεύουν κα δίνουν χορευτικς παραστάσεις, σ σπίτια, στ δρόμο, στς ταβέρνες. κόμα κα περιοδεύουσες νεαρς χορεύτριες πρχαν, «προκλητικς κα στν μφίεση κα στ χορ»

Τελευταος σταθμς τν περιηγήσεων στν λλάδα Μύκονος: «Ο κάτοικοι το νησιο πολογίζονται σ 4.000 ψυχς κα σχολονται κυρίως μ τ μπόριο. χουν πολλ μεγάλα κα μικρ καράβια κα εναι σπουδαοι ναυτικοί. τουρκικς ζυγς εναι λιγότερο ασθητς σ' ατ τ νησί. Κα γι' ατ τμόσφαιρα ελικρίνειας κα γκαρτέρησης εναι ασθητ στν φυσιογνωμία τν κατοίκων, κάτι πο σπάνια βρίσκει κανες στν πειρωτικ λλάδα. Πρόξενοι τς Γαλλίας, γγλίας κα λλανδίας πάρχουν στ νησ μ λο πο καράβια ατν τν θνν δν προσεγγίζουν, κτς π περιπτώσεις κακοκαιρίας. Τ σπίτια εναι μονώροφα, καθαρ κα νετα. σο γι τς κκλησίες κα τ ξωκλήσια εναι τόσα σα κα τ σπίτια» .

Πανέμορφες ο Μυκονιάτισσες: «Δέρμα τριαντάφυλλο, ξαίσια μαρα μάτια, γοητευτικ ζωηράδα, φος θαρρετ κα νετο, ραες, φίνες γραμμές, μικρ πόδι κα τόσες λλες χάρες πο εκολότερα τς νοιώθει κανες παρ τς περιγράφει. Μς κύκλωσαν π περιέργεια κι' ρχισαν ν μς μιλνε μ τόση οκειότητα πο κανε κάποιον π τ συντροφι ν πόθεση πς ρετή τους δν θ ντεχε στν πειρασμό. Διάλεξε τν πι μορφη κα τς επε:

ρχεσαι μαζί μου;

χι! το πάντησε Μυκονιάτισσα. ντρας μου εναι πι μορφος π σένα!

» πάντηση τς νθουσίασε τν λληνα πιλότο μου πο στ μάτια το ο συμπατριώτισσές του εναι λες Πηνελόπες.

»Μόλις ζητήσαμε ν γοράσουμε πουλερικ κα κάλτσες μεταξωτές, τ κυριότεροι κα τ πι κλεκτ προϊόν του νησιο, λες ο γυνακες προθυμοποιήθηκαν κα μς τριγύρισαν σ' λόκληρη τν πόλη.

«Περάσαμε μπροστ σ να μεγάλο σπίτι που γινόταν σαματάς. Κάθε τόσο κσφενδονίζονταν πιάτα π τ παράθυρα. Ρωτήσαμε τί εναι ατ τ σπίτι, τρελοκομεο; χι, μς επαν, εναι τ παλάτι νς ρχοντα, νς πρίγκιπα (τσι ποκαλοσαν κόμα τος πι πλούσιους κα εγενες λληνες) κα πλούστατα διασκεδάζουν.

«πως μς πληροφόρησαν, ο ρχοντες συνήθιζαν στ συμπόσιά τους ν σπάζουν πιάτα σν πόδειξη το μεγαλείου τους. δραγουμάνος θελε ν μς δηγήσει στ ρχοντικ λέγοντάς μας πς θ μς ποδεχτον πολ πολ θερμά. Κα δν πάρχει καμι μφιβολία πς τσι θ γινόταν, γιατί φιλοξενία κα γάπη γι τος ξένους ποτελον, πως κα κατ τν ρχαιότητα, να π τ χαρακτηριστικ τν λλήνων» .

ΒΙΒΛ. ΞΕΝΟΙ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1700-1800 ΤΟΜΟΣ Β. ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.