15 Ιαν 2011

Πρωτοχρονιὰ στὸ Βατοπαίδι (μὲ φωτογραφικό ὑλικὸ)


π τν Γιάννη Παπαδημητρίου, φωτογραφίες: Enri Canaj.
Στ γιον ρος χρόνος εναι σχετικός. Λιγοστς καιρς χει περάσει π τς καθημερινς μοβροντίες τν μέσων νημέρωσης κα τν κλήσεων σ πολογία γι τν πόθεση το Βατοπαιδίου. λάχιστες βδομάδες π τ περιβόητο ρεπορτζ το μερικανικο «Vanity Fair», πο κανε τ Μεγίστη Μον παγκόσμιο θέμα. στόσο δ τ πάντα κυλον γαλήνια κα κολουθον μία σταθερ ρουτίνα. τουλάχιστον τσι φάνηκε τς γιες μέρες πο περάσαμε μ τος 110 μοναχος ατο του διάσημου ερο τόπου.
ορανς μοιάζει μ να πέραντο μαρο σεντόνι πο πάνω του εναι κεντημένα κατοντάδες στέρια. συχία πλώνεται παντο, συνέπεια τς πόλυτης κινησίας. Μέσα π τ σπλάχνα τς νύχτας, γύρω στς τέσσερις παρ εκοσι, σν φυσικ κάλεσμα, ξεπροβάλλει ρυθμικ χος το ταλάντου πο καλε τος μοναχος γι τν καθημεριν ρθρο. Σάββατο, πρτες ρες το 2011, στ Μεγίστη Μον Βατοπαιδίου στ γιο ρος- λλαγ το χρόνου κάναμε στ κρεβάτι, παζαρεύοντας μ τ νειρά μας. Δν φυσάει καθόλου, θερμοκρασία ριακ βρίσκεται π το μηδενός. Πλησιάζοντας στ Καθολικό, δηλαδ τν κεντρικ κκλησία το μοναστηρίου, κούγονται μόνο τ βήματα τν μοναχν στ λιθόστρωτη αλή, πο σταδιακ πυκνώνουν. σωτερικά, στ να τοῦ...
Εαγγελισμο τς Θεοτόκου πο στέκει ρθιος π τ δέκατο αώνα, δν φαίνεται τίποτα, καθς στν ρχ το ρθρου λα εναι σβηστά. Κάποιοι πατέρες χρησιμοποιον μικρος φακος γι ν πνε στς θέσεις τους. πειτα π τος τρες ψαλμος το ξάψαλμου, βγαίνει π τ ερ Βμα παππς, πο κρατάει στ χέρια το να ναμμένο κερί. Τ φς μεταδίδεται στν κκλησία π τ λεγόμενο κκλησιαστικό, το ποίου χει ναθέσει τυπικάρης γι κείνη τν μέρα ν βοηθήσει στ τελετουργικά.

Σκις τρεμοπαίζουν στ μεγάλο σημένιο πολυέλεο, πο κρέμεται πιβλητικ π τν κεντρικ τρολο κα βαστάει πολυάριθμα κηροπήγια κα λυχνοπήγια. Πλέον, στ ξύλινα στασίδια, τ ποα τρίζουν πο κα πού, διακρίνονται ο σπρες γενειάδες τν γηραιότερων μοναχν, φο ο πόλοιποι ρασοφόροι χάνονται μέσα στ γενικ σκοτάδι. Δν μπορες ν τος ντοπίσεις, λλ νιώθεις τς κινήσεις τους. Σν έρινες φιγορες, λς κα πετον μέσα στ να ντ ν περπατον. κανονάρχης πηγαινοέρχεται π τ δεξι στ ριστερ ναγνωστήριο κα τανάπαλιν γι ν παγορεύσει στος ψάλτες τ λόγια τους. Στ τέλος τς ψαλμωδίας το γίου γνάτιου (δ εναι παλαιοημερολογίτες, τοι πολείπονται το κοσμικο μερολογίου κατ δεκατρες μέρες) χον ο καμπάνες π τ πρόσφατα ναστηλωμένο βυζαντιν κωδωνοστάσιο το 1427, ψους τριάντα πέντε μέτρων, δωρε το νδρονίκου Παλαιολόγου, το τελευταίου κυβερνήτη τς Θεσσαλονίκης. τόπος εωδιάζει π τ θυμιατό. Ο μοναχοί, νας πίσω π τν λλο, προσκυνον ελαβικ τς εκόνες κα κατευθύνονται θόρυβα στ προκαθορισμένα τς μέρας παρεκκλήσια ( Μον διαθέτει τριάντα να παρεκκλήσια, δέκα ννέα ντς κα δώδεκα πέριξ ατς) γι τ Θεία Λειτουργία.
Δν χει ξημερώσει κόμη. Δίπλα, στ παρεκκλήσι το γίου Νικολάου (1780), τ ποο εναι νσωματωμένο στ Καθολικό, μία σόμπα ζεσταίνει τος πέντε μοναχος πο συμμετέχουν στ Θεία Λειτουργία. πίμονος χος τς καύσης τς προσέδιδε μία νθρώπινη πόσταση. προσδόκητη συντροφιά. νας προσκυνητς π τ Γεωργία, πο τ σπρισμένο, παχύ του μούσι κάλυπτε πιμελς τ στενοχώρια στ πρόσωπό του ( γιός του, Νικόλας, εναι ρρωστος κα ρθε ν προσευχηθε γι ατόν), χι μως κα στ μάτια του, παρακολουθοσε συγκινημένος μ σκυφτ τ κεφάλι. ν ερέας διάβαζε μπροστ στ εσοδικό, τ φς τς αγς μπαινε ρεμα π τ παραθύρι κα ποκάλυπτε ργ τς μορφς τν γίων στν κυκλικ τοχο. Τ μαρμάρινο τέμπλο μαρτυροσε τν παλαιότητα το παρεκκλησιο, πως πίσης κα τ μαρμάρινο δάπεδο μ τς ψηφιδωτς λεπτομέρειες. ταν πιτέλους φωτίστηκε κάθε σημεο το γίου Νικολάου, ο μοναχο προσέρχονταν γι ν κοινωνήσουν. Σ περίοδο νηστείας (χτ μέρες πρν τ Χριστούγεννα) κοινωνον καθημερινς, εδάλλως τέσσερις φορς τν βδομάδα. Λίγο μετ τς χτώ, κολουθε τ γεμα στν Τράπεζα, ποία βρίσκεται κριβς πέναντι π τ Καθολικό, χει σχμα σταυρο κα πρώτη της νακαίνιση, σύμφωνα μ σωζόμενες πιγραφές, γινε τ 1314.
Πάνω στ σκαλιστά, πεταλόσχημα, μαρμάρινα τραπέζια το 9ου αώνα (εχαν μεταφερθε π τν Κωνσταντινούπολη κα συγκεκριμένα π τν ρειπωμένη μον το γίου Θεοδώρου το Στουδίτου) μς περίμεναν μακαρόνια μ μανιτάρια, ψωμ λικς λεσης, λιές, κρεμμύδια, σαλάτα μαρούλι, λάδι, πορτοκάλια κα κόκκινο κρασί. φο δωσε τν ελογία γέροντας φραίμ, ο μοναχο κα περίπου τριάντα προσκυνητές, ξεχωριστ καθισμένοι, ξεκίνησαν ν τρνε. φων το ναγνώστη (νας μοναχς κφωνε ναν λόγο κατ τ διάρκεια το φαγητο) μπερδευόταν μ τος χους π τν τριβ τν πιρουνιν μέσα στ τσίγκινα πιάτα. π τ βλέμμα τν τοιχογραφιν το 1786, συζητομε χαμηλόφωνα μ τος πόλοιπούς του τραπεζιο. «Τ γιο ρος ποτε τ πισκέπτεσαι βιώνεις κάτι τ ξεχωριστό, πέλεξα ν περάσω τς πρτες μέρες το καινούριου χρόνου στ Μον προκειμένου ν ρεμήσω κα ν ζήσω στιγμς πνευματικς σκησης», μο ξηγε Γιργος Θεοχάρης, γενικς διαχειριστς το site www. agioritikovima.gr, νς portal μ εκοσιτετράωρη νημέρωση (περιέχει π διδαχς γερόντων μέχρι συνταγς μαγειρικς κα οκολογικ κηπουρικ) πο τ συνιστον νεπιφύλαχτα ο μοναχοί!
ντιθέτως, Τζφ κα Πάτρικ, εκοσι δύο κα εκοσι πέντε χρονν ντίστοιχα, δύο μερικάνοι π τ Νότια Καρολίνα, μόνο στιγμς πνευματικς σκησης δν ζοσαν. νας λεγε «τέτοια πορτοκάλια δν χω ξαναφάει στ ζωή μου» κι λλος συμπλήρωνε γι τ κόλλυβά (μας τ φεραν στ τέλος το γεύματος ες μνήμην το γίου γνάτιου) πς «εναι τ πι νόστιμο πιδόρπιο πο χω δοκιμάσει ποτέ». Τ δυνατ «οάου», πο ξεπήδησε αθόρμητα π τν ορανίσκο του, ταν ρκετ γι ν προκαλέσει τ βλέμματα τν περισσοτέρων. ναπάντεχα, μειναν γι ν συνδράμουν στ μάζεμα τν πιάτων. Πράγματι, νοστιμάδα τν φαγητν κα γενικότερα τν προϊόντων (ζαρζαβατικά, φροτα, κρασί, κ.α- κρέας δν τρνε ποτέ, κτς π ψάρι) εναι δύνατον ν περάσει παρατήρητη- στς δυτικς κοινωνίες τ ποκαλον «βιολογικά». Ο λόγοι εναι τέσσερις. Πρτον, παραγωγή τους, πλν λάχιστων τυποποιημένων προϊόντων, προέρχεται π τν θωνικ γ, δηλαδ π τ περιβόλια, τ κτήματα κα τ δέντρα τς Μονς. Δεύτερον, τ μαγείρεμά τους πραγματοποιεται σ κανονικ φωτιά. Τρίτον, τ πρόγραμμα το μοναστηριο εναι τέτοιο, πο ντας ξύπνιος π τ χαράματα δν σο κάνει καθόλου ντύπωση πο τρς φασολάδα 8.30 τ πρω- ο ασθήσεις χουν δη ξυνθε. Τέταρτον, τ φαγητ εναι ελογημένο κα καταναλώνεται σ να ερηνικ περιβάλλον, δίχως φωνς κα οκογενειακ μουρμούρα.
Μετ τν Τράπεζα, ο μοναχο πηγαίνουν στ διακονήματά τους, τ ποία ρίζονται κ νέου κάθε χρόνο π τ Γέροντα. Μόνο τ διακόνημα το ερέα εναι σόβιο. Γι παράδειγμα, πάτερ Πανάρετος χει ναλάβει π κοινο μ τ δόκιμο Μιχαλ π τ Μολδαβία (United Nations of Vatopaidi, ο κατν δέκα μοναχο κα δόκιμοι προέρχονται π δεκαπέντε διαφορετικς χρες, πως Αστραλία, Βραζιλία, Ρωσία, μερική, Γεωργία, Κύπρο, κ.α) τν παρασκευ το ρτου (600 ψωμι κα 190 πρόσφορα τν βδομάδα), τν ποο προμηθεύονται κι λλες ερς Μονς σκτες. πίσης, μοναχο π λο τ γιο ρος πισκέπτονται τ Βατοπαίδι κα γι προβλήματα γείας, καθς Μον διαθέτει να πλήρως ξοπλισμένο δοντιατρεο, μ πανοραμικ τομογράφο, τ δωμάτιο το γίου Παντελεήμονος (λειτουργε δέκα τέσσερα χρόνια περίπου), τ ποο κατ’ οσίαν ποτελε ναν πολ καλ ργανωμένο ατρικ θάλαμο, κα να μικρ φυσικοθεραπευτήριο (σ ξαιρετικ σπάνιες περιπτώσεις ο γηραιότεροι πατέρες κολυμπον γι τ ρθριτικά τους κατόπιν ελογίας το γέροντα).
 
«Κάνουμε τι μπορομε γι ν μν χρειάζεται ο μοναχο ν βγαίνουν ξω», μο λέει γενικς γιατρός, πατέρας Βασίλειος π τ Ρουμανία, κα προσθέτει «ταν κάποιος μπαίνει στ πρόγραμμα τς Μονς ποκτάει μεγάλη ταχύτητα πρς τ Θε κα εναι κρίμα ν χάσει τόσες μέρες προσευχς μόνο γι να δόντι». Συνήθως, ο μοναχο δν φεύγουν π τ Μονή, μ ξαίρεση τς ποστολς σ διάφορες περιοχές. Λόγου χάριν, ξηνταπεντάχρονος πατέρας Κωνσταντνος, μ καταγωγ π τ Λορένη τς Γαλλίας, οτε πο θυμται ποι ταν τελευταία φορ πο φυγε π τ Βατοπαίδι. νοίγοντας τν πόρτα το μικροσκοπικο του βιβλιοδετείου, μόλις ντίκρισε τ φωτογραφικ μηχανή, ναφώνησε χαμογελαστς «Oh my God, not again!» («χ Θεέ μου, χι πάλι!»). Μετ τν πόθεση το Βατοπαιδίου τ νδιαφέρον τν διεθνν Μ.Μ. γι τ μον αξήθηκε ραγδαία μ ποκορύφωμα τ γκωδέστατο ρθρο τν 12.000 λέξεων το Μάικλ Λιούις γι τ περιοδικ «Vanity Fair», τ ποο στ τεχος το περασμένου κτωβρίου παρουσίαζε τος μοναχος σν πιχειρηματίες πο συναλλάσσονται μ τ χρηματιστήριο τς Νέας όρκης κα κερδίζουν χρήματα π μεσιτικς γοραπωλησίες, ν γι τ μον γραψε τι εναι ψυχ τς διαφθορς. Ο μοναχο π τν πλευρ τος ρνονται τ λέξη «σκάνδαλο» κα ντιμετωπίζουν τ ζήτημα στ σύνολό του ς να κόμη πειρασμό, κατ κόσμον δοκιμασία. πορον πς πνευματικός τους γέροντας, πο τος συμβουλεύει κα τος καθοδηγε καθημερινά, μπορε ν θεωρεται π κάποιους «ρχιερέας τς διαφθορς» κα στς συζητήσεις μ τος προσκυνητς τος τονίζουν τι ατς εναι δικός τους σταυρς καί, βεβαίως, τι Λιούις «διαστρέβλωσε τν πραγματικότητα».
πατέρας Κωνσταντνος μαθε τν τέχνη τς βιβλιοδεσίας π τν ποχ πο διατηροσε στιατόριο στ Λονδίνο κα χρειάστηκε ν φτιάξει να μενο γι τς σαμπάνιες του. «Μο ζήτησαν τόσα πολλ χρήματα πο προτίμησα ν μάθω ν τ κάνω μόνος μου», μο διηγεται τν ρα πο μς δειχνε να συρτάρι γεμάτο μ νήματα βιβλιοδεσίας κατασκευασμένα π χασίς. «Μν τ κοιτς, δν εναι γι κάπνισμα», θ μο πε στειευόμενος κα θ βγάλει π τ κιτάπια το τν κολουθία το γίου Βησσαρίωνα, τυπωμένη τ 1744 στ Μοσχοπόλη (δυτικά της Κορυτσς).
Γενικότερα, στ Μον Βατοπαιδίου φυλάσσονται ναρίθμητα στορικ κειμήλια (3.500 εκόνες, 2.200 χειρόγραφα, 350.000 γγραφα, κλπ), μ σημαντικότερο τν γία ζώνη τς Θεοτόκου, τ μοναδικ σωζόμενο κειμήλιο τς Παναγίας παγκοσμίως. νεκτίμητης ξίας συλλογ τς Μονς φείλεται κυρίως στν προνοητικότητα το ατοκράτορα ωάννη ΣΤ’ το Κατακουζηνο, ποος διαπιστώνοντας τ φθορ τς ατοκρατορίας κα τν παράλληλη αξηση τς θωμανικς δύναμης ρχισε ν στέλνει κειμήλια γι ν προφυλαχτον. νας σύντομος περίπατος στ Μονή, ποία χει χτιστε κυκλικ σν κάστρο γι τν προστασία π τος πειρατές, ρκε γι ν συνειδητοποιήσει πισκέπτης τι βρίσκεται σ να ζωνταν μουσεο, σ μία κιβωτ τς λληνικς κληρονομις. πάρχουν στιγμς πού, κοιτώντας τς ριστοτεχνικ φτιαγμένες σκεπς τν κτιρίων π γκρίζα πέτρα, τ πορφυρ χρμα το Καθολικο, τ κόκκινα κα σιλ κελι τν μοναχν, τος τρούλους τν διάσπαρτων παρεκκλησιν, τ φθαρμένο ρόζ του κωδωνοστασίου κα τ ρολόι στν πύργο πο δείχνει τ βυζαντιν ρα ( σχεδν ξι ρες μπροστ π τ δική μας, τ μεσάνυχτα νοονται δύση), νομίζεις τι νασαίνεις στ Βυζάντιο κα θαρρες τι π κάπου θ ξεπηδήσει κάποιος ατοκράτορας.
 
Μάλιστα, ν κλείσεις τ μάτια, πως ο μοναχο ταν προσεύχονται –περίπου ξι ρες τν μέρα-, κα πάρεις δύο-τρες γερς ρουφηξις καθαρο έρα, ασθάνεσαι στ πρόσωπο κα στς παλάμες σου τν αρα μίας μακρινς ποχς, τν αρα πο κπέμπει παρουσία τν κτιρίων πο ντηχε στν αωνιότητα. λλη μέρα (παλι μερολόγιο), λλη ρα (βυζαντιν ρολόι), λλη διάσταση. Ο προσευχς τν μοναχν νώνονται μ τς προηγούμενες προσευχς τν πατέρων τους. χρόνος κα χρος χάνονται ριστικά. Δία μέσου της προσευχς συντονίζονται στ διάσταση το Θεο. Δν τ φαντάζονται, τ βιώνουν. πως προσπαθον ν μο ξηγήσουν πολλο μοναχοί, χαρ τος προέρχεται π τν περφυσικ παρουσία το Θεο, π ατ τν ασθηση τς αωνιότητας. λλωστε, ατς εναι κα λόγος πο ο μοναχο δν βαριονται καθημεριν ν προσεύχονται, ν μελετον τος βίους τν γίων κα ν συμμετέχουν στ τελετουργικά.
Μπορε τ πρόγραμμά τους ν φαίνεται μία μαρτυρικ ρουτίνα γι κάποιον ξωτερικ παρατηρητή, λλ ο διοι στς Λειτουργίες, θρέφονται πως να μβρυο στ μήτρα τς μάνας του. μοναχς γκαταλείπει τ γκόσμια χι π δειλία, λλ γι ν καταστε φορέας ταπεινώσεως, γι ν νεκρωθε μέσα το νθρωπος τς μαρτίας κα μέσου της Θείας Χάριτος ν εσέλθει στν τροχι τς αωνιότητας. « νθρωπος το Θεο εναι νικητς το θανάτου», θ μο τονίσει διδακτικ γέροντας φραίμ, κρατώντας στ δεξί του χέρι τ κομποσκοίνι το (κάθε κόμπος το ποτελεται π ννι κόμπους πο συμβολίζουν τ ννι γγελικ τάγματα). Προτο καν προλάβει ν τελειώσει τ φράση του, μ παραμερίζει νας Σαλονικις προσκυνητς κα μο πευθύνει τ λόγο, ρκετ θυμωμένος: «Πρόσεχε τί θ γράψεις γι τ γέροντα, ρκετ ψέματα μς γεμίσατε σες ο δημοσιογράφοι. Βλέπεις πουθεν τζακούζι;» μ ρωτάει• ρητορικ τ ρώτημα.
Στ Μον Βατοπαιδίου κάθε χρόνο, κτς π τος 30.000 πισκέπτες, ρχονται κι ρκετο πο δηλώνουν τι πιθυμον ν κολουθήσουν τ μοναχισμό. Βέβαια, διαδικασία δν εναι πλή. Πρτα συζητον μ τ Γέροντα κι πειτα παραμένουν στ μοναστήρι γι να μεγάλο χρονικ διάστημα, π να ς τρία χρόνια, μέχρι ν τος δώσει τν ελογία Γέροντας, ποος σημειωτέον εναι πνευματικς γούμενος τς κάθε μονς. πορεία τος εναι προοδευτική. Στν ρχ φορον μαρα ροχα κι ργότερα παίρνουν τ σκουφάκι (μαλακό). νάλογα τν ξέλιξή τους, ντύνονται ρασοφόροι, που Γέροντας ελογε λα τους τ ροχα, κι ν τέλει, ν κριθον ξιοι, χρίζονται μοναχοί. Σ διαφορετικ περίπτωση, τος συμβουλεύει Γέροντας ν συνεχίσουν ναν πιότερο γώνα στν κοινωνία. εκοσι ξι χρονν, δόκιμος μοναχς Κυριάκος π τ Λευκωσία, εναι δη 21 μνες στ Βατοπαίδι. «Τν πρώτη φορ πο ρθα, δν σκεφτόμουν καθόλου τ νδεχόμενο ν γίνω μοναχός. Δν εχα δ κα διαίτερες σχέσεις μ τν κκλησία. Φεύγοντας μως, νίωσα τι κάτι πηγαίνει λάθος, λς κα νοσταλγοσα τ ζεστασι το σπιτιο μου. Τν τρίτη φορ πο φτασα στ Μονή, ντίθετα μ τ θέληση τν γονιν μου, βεβαιώθηκα τι δ ναπαύεται ψυχή μου. Δν πρχε λόγος ν ρνηθ τν πρόσκληση το Θεο, ατς ταν προορισμός μου».
νεξαρτήτου πίστεως, τ ζητούμενο γι κάθε νθρωπο εναι ν νακαλύψει, πως δόκιμος μοναχς Κυριάκος, τ μοναδική του λήθεια, κείνη πο θ νοηματοδοτε σταμάτητα τ ζωή του. Σ περίπτωση πο δν τν χετε συναντήσει κόμη, μν πογοητεύεστε. «π τν φόνο μεγαλύτερη μαρτία εναι πόγνωση, ν πιστεύουμε τι δν πάρχει σωτηρία», θ μο πε γι ν μ ποχαιρετίσει πατέρας Θεολόγος. Ατ εναι κι καλύτερη εχ γι τν καινούρια χρονιά. Ν βρετε τν προορισμό σας. Τ μέρος που ναπαύεται δική σας ψυχή. μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.