Menu

26 Ιαν 2011

Οἱ ἔνοπλες δυνάμεις καὶ τὸ ράσο στοῦ ἀγῶνες τοῦ Ἔθνους


Πρωτοπρ. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός 
μότιμος Καθηγητς Θεολογικς Σχολς Πανεπιστημίου θηνν
ΟΙ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΡΑΣΟ ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ

Εχαριστ γι τν τιμητική σας πρόσκληση ν εμαι μιλητς στν σημεριν πέτειό σας. «Η ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ»  εναι ορτ κα πανήγυρις λου του θνους, τ ποιο σεμνύνεται γι τν Στρατ λων τν πλων κα ποτίνει φόρο τιμς στ κλεκτ τέκνα του, πο πωμίζονται κούσια τν ψηλ ποστολ ν προασπίζουν τν δαφικ κεραιότητα τς χώρας μας π ποιαδήποτε πειλ, διασώζοντας συνάμα τν λευθερία της. Μαζ δ μ τ μόνιμα μέλη τν νοπλων Δυνάμεων μς συμμετέχουν στν χαρά σας κα λοι ο λληνες, νδρες κα γυνακες, πο χουν τν τιμ ν χουν φορέσει ν φορον σήμερα τν τιμημένη στολή σας, κπληρώνοντας τ ερ χρέος πρς τν Πατρίδα μ τν στράτευσή τους. σχατος πάντων συνεορτάζει μαζί σας κα μιλν, πο ατ τν στιγμ ναπολε τν διετία τς στρατιωτικς του θητείας, μία π τς ερότερες κα εεργετικότερες γι' ατν περιόδους τς ζως του.
1. Δυναμογόνος πηγ το ψυχισμο κα τς τοιμότητας τν νοπλων Δυνάμεων μς εναι βαθύρριζη γάπη πρς τν Πατρίδα, φιλοπατρία, δεδομένου, τι Πατρίδα εναι ελογημένος χρος πραγματώσεως κάθε νθρωπου, νδρα γυναίκας, ς πολίτη, καὶ...
τελειώσεως τς νδοϊστορικς ποστολς του. Ατονόητη εναι γι τν λληνα σωτερικ-καρδιακ σύμπτωση μ τν φιλοπατρία το μεγάλου σοφο μας Σωκράτη, ταν λεγε τ πέροχο κενο: «Μητρς τ κα Πατρς κα τν λλων προγόνων πάντων τιμιώτερον κα σεμνότερον κα γιώτερον στν Πατρίς, κα ν μείζονι μοίρα κα παρ θεος κα παρ' νθρώποις τος νον χουσιν» (Κρίτων, κέφ. 12). Συνέχιζε δ μ ατ τν τρόπο μία παράδοση λληνική, πο καταγράφηκε δη π τν μηρο, ταν κα ατς λεγε: «οδν γλύκιον Πατρίδος» (Δν πάρχει τίποτε γλυκύτερο π τν Πατρίδα). Τ θνος μς φείλει τν στορικ συνέχειά του στν πατριωτισμό του, πο διαχέει λη τν χριστιανικ περίοδό του, μ μάρτυρα τν γιο Γρηγόριο τν Θεολόγο, πο παναδιατύπωσε τν σωκρατικ λόγο, γράφοντας στν 37η επιστολή το: «Μητέρα τιμν τν σίων, μήτηρ δ λλη μν λλου. Κοιν δ πάντων μήτηρ Πατρς» (Εναι ερ ν τιμμε τν μητέρα μας, (κα) καθένας χει τν δική του μητέρα. λλ κοιν μητέρα λων εναι Πατρίδα).
νιαία ατ στάση ζως το λληνισμο διαχρονικ παράγει ν τος αἰῶνες τν λληνικ κδοχ το λοκαυτώματος, ς λοκληρωμένης θυσίας, χι παθητικά, λλ νεργητικ κα κούσια. π τν Λεωνίδα μέχρι τν Κωνσταντνο Παλαιολόγο κα τν θανάσιο Διάκο τν Αξεντίου παρεμβάλλονται τ Κούγκι, τ ρκάδι, ραπίτσα. Εναι τ δικά μας λοκαυτώματα, νυπέρβλητα πρότυπα φιλοπατρίας κα ατοθυσίας. Εναι στν φύση πι το λληνα ν μν μπορε ποτέ, στν ντιμετώπιση το ποιου εσβολέα, ν ναρωτηθε: «γιατί»!  Κα ατ διότι μετ τ το Ασχύλου: «τε παδες λλήνων, λευθεροτε Πατρίδα λευθεροτε δ παίδας, γυναίκας, θεν τ πατρώων δη, θήκας τ προγόνων νν πρ πάντων γν» (Πέρσαι, 402-405), στ τα τν λλήνων μαχητν χε κα λόγος το Χριστο μας: «μείζονα ταύτης γάπην οδες χει, να τς τν ψυχν ατο θ πρ τν φίλων ατο» (ωάν. 15, 13): («μεγαλύτερη γάπη δν πάρχει π τν ατοθυσία πρ τν φίλων του»).
2. Η λληνικ φιλοπατρία μως συνδέεται μεσα μ τν φιλελευθερία, πως πιγραμματικ παραδόθηκε στος αἰῶνες π τν Περικλ: «...εδαιμον τ λεύθερον, τ δ' λεύθερον τ εψυχον κρίνοντες» («εδαιμονία εναι λευθερία κα λευθερία εναι γενναιότητα». πιτ. Θουκυδίδου στορία Β', 43). ρχαιοελληνικ ατ ντίληψη τς λευθερίας ναδιατυπώνεται διάκοπα, στ φς τς Χάρης το Τριαδικο Θεο, μέσα στ σμα το ησο Χριστο, τν κκλησία. λευθερία κατ τν λληνορθόδοξη συνεδηση ειναι φυσικ κατάσταση πάρξεως το νθρωπου (τ «κατ φύσιν») κα πραγματώνεται ς μεση κοινωνία μ τν Θεό, στν καρδιά, τ κέντρο τς πάρξεως. Εναι τ«μένειν ν τ γάπη  το Χριστο» (ωάν. 15, 0). νοίκηση κα παρουσία τς κτιστης Χάρης το Θεο στν νθρωπο (κοινωνία μ τν Θε-θέωση) συνιστ λληνοχριστιανικ τ γεγονς της εσωτερικς λευθερίας, μέσα στν καρδιά, πο εναι κα προϋπόθεση κάθε ξωτερικς θεονομς λευθερίας.
Στν λληνορθόδοξη παράδοση, ξ λλου, λευθερία πραγματώνεται μέσα στ πλαίσιο το θελήματος το Θεο, χι μόνον ς προσωπική, λλ κα ς κοινωνικ κα θνικ λευθερία. Εδώ κριβς συναντνται στορικ λληνισμς κα Χριστιανισμός, στν θεολογικ νοηματοδότηση τς λευθερίας. κοινωνικ κα θνικ λευθερία εναι ναρμόνιση τν π μέρους προσωπικν λευθεριν, πο κφράζεται ς μοψυχία, μοκαρδία. Εναι τ «μοθυμαδν» τν Πράξεων τν ποστόλων (2, 1). θνικ λευθερία εναι ννοια θεολογική, χι πλ θρησκευτική. Διότι γιοπνευματικ καρδιακ νότητα τν π μέρους προσώπων παράγει τν δυνατότητα ρμονικς συνυπάρξεως κα κοινς νεργείας. «πάντα σχύω ν τ νδυναμούντι μ Χριστ», λεγε π. Παλος (Φιλιπ. 4, 13). Ατ εναι τ προαπαιτούμενο κα στν περίπτωση τς συλλογικς-θνικς ντιμετώπισης τν εσβολέων. Τ ΟΧΙ λ.χ. το ωάννου Μεταξά, στρατηγο κα ατο, ξέφραζε σ' λα τ μήκη κα πλάτη τς γς τν νιαία βούληση το λληνικο θνους τν στιγμ κείνη κα σ' ατ φείλεται τ θαμα το Στράτου μας στ πος το 1940/41. τσι νοεται λληνορθόδοξα νότητα στ να σμα, τ Γένος τ θνος, λλ κα γώνας γι τν πρόσκοπτη συνέχεια το τν ποκατάστασή του. λληνορθόδοξα μόνο μία μορφ νοπλου γώνα βρίσκει δικαίωση,  μυντικς πελευθερωτικός. Και εναι γεγονός, τεκμηριωμένο στορικά, τι τ θνος μας δν εχε ποτ στν στορία το κατακτητικος -μπεριαλιστικος πολέμους.
3. Η λληνορθόδοξη κοινωνία διέσωσε στν διαχρονικ πορεία τς ναλλοίωτα τ νοήματα τς φιλοπατρίας κα τς φιλελευθερίας. Συστατικ δ τς οσίας τς ναφαίρετο εναι σόρροπη εράρχηση τς στορικς Πατρίδας στν αώνια Πατρίδα. Ατ συνοψίζει κα κωδικοποιε μεγάλος φωτιστς το δούλου Γένους, Πατροκοσμς Ατωλός, λέγοντας: « πατρίδα μου ψεύτικη, γήινη κα ματαα, εναι π το γίου ρτης κα π τν παρχίαν ποκορον... μες, Χριστιανοί μου, δν χομεν δ (μόνιμη) πατρίδα» (πρβλ. βρ. 13, 14). Δι τοτο κα Θες μς βαλε τν νον ες τ πάνω μέρος, δι ν στοχαζώμεθα πάντοτε τν οράνιον βασιλείαν, τν ληθινν πατρίδα μας». Ατ ννοοσε κα λέξανδρος ψηλάντης, τιτλοφορώντας τν παναστατικ Προκήρυξη το (1821): «Μάχου πρ Πίστεως κα Πατρίδος», λλ κα στρατηγς Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ταν λεγε στος μαθητς το Γυμνασίου θηνν στν Πνύκα: «Πρέπει ν φυλάξετε τν πίστη σας κα ν τν στερεώσετε, διότι, ταν πιάσαμε τ ρματα, επαμε πρτα πρ πίστεως κα πειτα πρ πατρίδος».
Μ ατ τ φρόνημα μέχρι σήμερα ο νοπλες Δυνάμεις μς μετέχουν στος θνικούς μας γνες, ζώντας μέσα σ να συνεχς θαμα κα πραγματοποιώντας θαυμαστ κατορθώματα, μεγαλειώδη ποδείγματα πρς λους τους Λαος τς γής, πο ναγκάσθηκαν ν μολογον, τι «ο ρωες πολεμον ς λληνες»! Ο λληνορθόδοξες μάλιστα ρίζες το πατριωτικο μας φρονήματος δήγησαν σ μία πραγματικότητα, πο μόνον λληνικ ψυχ μπορε ν κατανοήσει κα ρμηνεύσει. Εναι στασίαστη κα διάκοπη συμμετοχ κα το Ράσου στος θνικούς μας νοπλους γνες.
4. Στος χριστιανικος πληθυσμος το Τρίτου λεγομένου Κόσμου συνδέθηκε, τν 20ον αιώνα, γώνας ναντίον τς καταθλιπτικς ποικιοκρατίας μ μία παναστατικ θεολογία, πο συνοψίζεται στς κόλουθες θέσεις: λευση τς βασιλείας το Θεο συμβαδίζει μ τν πρόοδο τς κοινωνικς δικαιοσύνης στν Γ, ξασφαλιζόμενη μ τν νεργ συμμετοχ τν Χριστιανν στ παναστατικ κα πελευθερωτικ κινήματα. θεολογία ατή, πως δηλώνουν τ νόματα τς («Θεολογία τς πελευθερώσεως»-Liberation's Theology, «Θεολογία τς παναστάσεως» «Μαύρη Θεολογία» (στν φρικ) κα «Θεολογία τν πτωχν»), φευρέθηκε, γι ν δικαιωθε χριστιανικ στν Δύση συμμετοχ κα το Κλήρου στος παναστατικος γνες.
Σ' ντίθεση μως μ τν Δυτικ Χριστιανοσύνη, πο εδε μ φανερ καχυποψία τ κινήματα ατά, κατηγορώντας τ ς μαρξιστικά, λοι ο δικοί μας πελευθερωτικο κα μυντικο γνες, μ κορυφαο κενον το 1821, γιναν π τν πρώτη στιγμ πόθεση τς κκλησίας, δηλαδ το Ράσου κα συμμετοχ τν Κληρικν κάθε βαθμίδος σ' ατούς, θεωρήθηκε ξ ρχς (4ος αιώνας στ Βυζάντιο-Ρωμανία) ατονόητη κα στασίαστη. Τ ρώτημα εναι: Γιατί;
Στν λληνορθόδοξη στορικ διάρκεια ποτ δν παραθεωρήθηκε θεία ντολ τς θυσίας το Ποιμένα πρ τν προβάτων το (ωάν. 10, 12-13). δη δ μέσα στν ατοκρατορία τς Νέας Ρώμης, τ «Βυζάντιο», πως μς μαθαν ν τ λέμε, ο Κληρικο πρξαν πρωταγωνιστς στν γώνα πρ τς πατρίδος κα τς λευθερίας της κα ατ συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Πρέπει, μάλιστα, ν πογραμμισθε τ γεγονός, τι τ πρόβλημα γι τν λληνορθόδοξο Κλρο δν εναι συμμετοχή του μ στος θνικος γνες, λλα περτονισμς συχν κα π μς τος Κληρικος τς στορικς διαστάσεως το θνους κα κίνδυνος μεταβολς τς ρθοδοξίας σ πλ διάκονο νδοκοσμικν στοχοθεσιν κα προτεραιοτήτων. ποτε, αρεται «σόρροπη εράρχηση», γι τν ποία μιλήσαμε προηγουμένως. βασικ ποστολ το ρθοδόξου Κλήρου εναι ποκατάσταση τς λεύθερης κοινωνίας το νθρώπου μ τν Τριαδικ Θε μέσα στν καρδι το νθρώπου, μ τν γιοπνευματικ γώνα. θεραπεία τς καρδις γίνεται μ θεραπευτς κα ατρούς, σ' ατ τν διαδικασία, τος Κληρικούς. συμμετοχ στος θνικος γνες, νόπλως μάλιστα, εναι πιλογ το δίου το Κλήρου, πο φθασε στν θαυμαστ ατ αθυπέρβαση, π γάπη πρς τν Πατρίδα κα τν λευθερία της, κατ τν λόγο το ποστόλου Παύλου: «ηχόμην γρ ατς γ νάθεμα εναι π το Χριστο πρ τν δελφν» (θ εχόμουν ν χωριστ γ π τν Χριστ γι χάρη τν δελφν μου. Ρώμ. 9, 3).
5. Γι' ατ στν λληνορθοδοξία δν παιτήθηκε κάποια Θεολογία πελευθερώσεως παναστάσεως, διότι ρθόδοξη παράδοση εναι μόνιμα φιλελεύθερη κα παναστατική, ς ναστατική, δηλαδ ναστάσιμη. ρθόδοξος Κλρος κα στν ερήνη κα στν πόλεμο πιτελε ργο πελευθερωτικό: Στν περίοδο τς ερήνης, λευθερώνοντας τν καρδι τν πιστν π τν δουλεία τν παθν, κα στν πόλεμο, λευθερώνοντας τν Πατρίδα π τν πειλ τς ποδουλώσεώς της. κκλησιαστικ λατρεία ναρριπίζει συνεχς τν συνείδηση κα τ δανικό της λευθερίας, σ σημεο πο ναστάσιμος χαιρετισμς «ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ» ν συνοδεύεται, στν περίοδο τς μακρόσυρτης δουλείας μας, μ τό: «ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΣ ΑΝΕΣΤΗ!» Στ νοοτροπία το λληνορθόδοξου Θες ταυτίσθηκε μ τν πανάσταση, ς θνικ νάσταση, κα ρθοδοξία μ τν λευθερία. τσι, Κληρικς πο κρατε στ να χέρι τ καριοφίλι κα στ λλο τ γιο Ποτήριο μ τν θεία Μετάληψη, μοναχς πο βγάζει τ ράσο γι ν ντυθε τν φουστανέλλα, γιναν συνηθέστερη εκόνα το '21, πως κόμη κα ο Ναο κα τ Μοναστήρια μέχρι τν θνικ ντίσταση μεταβάλλονταν σ τόπους «μυστικοσυμβουλίων» τν γωνιστν σ ποθκες πυρομαχικν, λλ κα σ μόνιμα καταφύγια τν γωνιστν μας.
6. Ο λληνισμς σύσσωμος δν θ παύσει ποτ ν φυλάει Θερμοπύλες, γωνιζόμενος γι σύνορα, στω κα μέσα στ καταλυτικ πνεμα τς Νέας ποχς, πο νανοηματοδοτε κόμη κα τν ννοια τς θνικς μυνας κα τν παραδοσιακ ντίληψη περ συνόρων. Τ σύνορα σήμερα εναι ψυχικ κα χι γεωγραφικά, διότι στν ψυχ μς διακυβεύεται στορική μας παρξη κα συνέχεια το πολιτισμο μας. Γι' ατ τίποτε δν χρειάζεται περισσότερο τ θνος σήμερα π τ λληνορθόδοξο φρόνημά του, ς μόνιμη πηγ ρωισμο κα ατοθυσίας. Σ' ατν τν γώνα ο νοπλες Δυνάμεις μας θ χουν πάντα συναγωνιστ κα συμπαραστάτη τν Κλρο, πο διασώζει κα σήμερα τν καθαρότερη σως μορφ πατριωτισμο κα φιλελευθερίας. Εναι δ εχς ργο, τι ν. 590/1977, ς πόρροια το Συντάγματός μας, πο εναι κα Καταστατικς Χάρτης τς κκλησίας μας, μ τ ρθρο 2, κατοχυρώνει τν συνεργασία κα συναλληλία Πολιτείας κα κκλησίας κα στν χρο τν νοπλων Δυνάμεων, μ τν παρξη σ' ατς «Θρησκευτικς πηρεσίας». κφραση ατς τς ζώσας σχέσης ς θεωρηθε κα τιμητικ γι' ατν πρόσκληση νς λληνορθόδοξου Κληρικο ν σς μιλήσει πόψε.
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ 
ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. ΜΕΤΛΛΗΝΟΥ
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ 
ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"
ΤΗΛ. 2310 212659
Πηγή:Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου