Menu

26 Ιαν 2011

Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητὴς


Διάλογος μ τν Θεοδόσιο, τν πίσκοπο Καισαρείας Βιθυνίας, κατ τν πρώτη του ξορία στ φρούριο τς Βιζύης τς Θράκης.
       γιος Μάξιμος μολογητής, μέγας θεολόγος κα Πατρ τς κκλησίας, μολόγησε τν ρθόδοξο Πίστι σ μία ποχ πο παρουσιάζει πολλς μοιότητες μ τν δική μας. πολιτικ τν τότε ατοκρατόρων πέβλεπε σ πολιτικοκοινωνικς νοποιήσεις σν τς σημερινές. ς πρόσφορο μέσον γι τν πραγματοποίησί τους θεωρήθηκε ποστήριξις τς αρέσεως το Μονοθελητισμο. Εχαν χρησιμοποιηθ κα κκλησιαστικο νδρες, ο ποοι ποστήριζαν τν αρεσι χάριν τν κοσμικν ατν σκοπιμοτήτων. Εχαν πιστεύσει τι σκον τάχα κάποια κκλησιαστικ οκονομία. Δυστυχς, λοι σχεδν ο πατριαρχικο θρόνοι εχαν πέσει στν αρεσι το Μονοθελητισμο. ρθόδοξος Πίστις ζοσε μόνο στν συνείδησι το πιστο λαο κα κφραζόταν μ τ στόμα τν λαχίστων μολογητν, ο ποοι τν στερέωσαν μ τ μαρτύριό τους.
       Την ποχ ατ γιος Μάξιμος εχε διαδραματίσει πρωτεύοντα ρόλο γι τν συγκρότησι τς ρθοδόξου τοπικς Συνόδου τς Ρώμης (649), ποία κατεδίκασε τν Μονοθελητισμό. Γι τν λόγο ατ ερίσκεται ξόριστος στν Βιζύη τς Θράκης. χει διακόψει τν κκλησιαστικ κοινωνία μ τος πατριαρχικος θρόνους τς νατολς, πειδ χουν κπέσει στν αρεσι. ναφορ το εναι στν ρθοδοξοσα τότε Ρώμη καὶ...
στν μολογητ γιο Πάπα Μαρτίνο.
       Με σκοπ ν μεταβάλλουν τν γνώμη του κα ν τν προσεταιρισθον, πίσκοπος Θεοδόσιος κα ο ατοκρατορικο πεσταλμένοι τν πισκέπτονται στν Βιζύη κα διεξάγουν τν κατωτέρω διάλογο. γιος μ ταλάντευτη σταθερότητα διακρίνει τν λήθεια π τν αρεσι, τ φς π τ σκότος, κα μ γνώμονα τν διδασκαλία τν γίων ποστόλων κα Πατέρων νασκευάζει τ πιχειρήματα τν μονοθελητν συνομιλητν του. Εναι συγκινητικ ταπείνωσις το γίου πο συνοδεύει λες τους τς κφράσεις κα κινήσεις, κόμη κα τν ρα πο δικία ναντίον το εναι κατάφωρη. Προφανς, φόβος το Θεο, σταθερ μολογία κα ληθιν ταπείνωσις συνιστον τ ερ τρίπτυχο πο χαρακτηρίζει κάθε ρθόδοξο μολογία.
       Ο διάλογος το γίου Μαξίμου στν τόπο τς ξορίας του μ τος συγκλητικος ρχοντες κα μ τος πισκόπους της Κωνσταντινουπόλεως εναι να κλασικ πλέον κείμενο, στ ποο φανερώνει τς γνήσια ρθόδοξες κα κκλησιαστικς προϋποθέσεις το γίου κα τς αρετικς κα κοσμικς ντίστοιχα τν συνομιλητν του.
       Παραθέτουμε χαρακτηριστικ ποσπάσματα π ατν τν διάλογο, πειδ πιστεύουμε τι θ βοηθήση τν λα το Θεο ν  ντιληφθ ποιο εναι σ κάθε ποχ ο κφραστα τς Πίστεώς του, λλ κα ν δώσουμε φορμς θεολογικς ατοκριτικς σ σους λόγω τς κκλησιαστικς τους εθύνης ερίσκονται μπροστ σ προφαν κίνδυνο ν θετήσουν κα σήμερα τν  κρίβεια τς γίας ρθοδόξου Πίστεως λόγω λλων σκοπιμοτήτων.
       
       Στις 24 το μηνς Αγούστου, τς 14ης πινεμήσεως πο μόλις τώρα πέρασε, πισκέφθηκε τν ββ Μάξιμο στν τόπο τς ξορίας του, δηλαδ στ κάστρο τς Βιζύης, προρρηθες πίσκοπος Θεοδόσιος, σταλμένος πως επε π τν διο τν πατριάρχη τς Κωνσταντινουπόλεως Πέτρο. Κα μαζί του ο πατοι Παλος κα Θεοδόσιος, σταλμένοι πως επαν κι ατο π τν βασιλέα. Εχαν μαζί τους, καθς φαίνεται, κα τν πίσκοπο Βιζύης. Κα λέγει Θεοδόσιος πίσκοπος:
       ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ: Παρακαλον μέσω μν βασιλες κα πατριάρχης, ν μάθουν π σένα ποι εναι ατία πο δν χεις κοινωνία μ τν θρόνο τς Κωνσταντινουπόλεως.
       ΜΑΞΙΜΟΣ: Γνωρίζετε τς καινοτομίες πο γιναν π τν πινέμησι το περασμένου κύκλου, ο ποιες ρχισαν π τν λεξάνδρεια μ τ ννέα κεφάλαια πο ξέθεσε Κύρος, ατς πο δν ξέρω πς γινε πατριάρχης τς πόλεως κείνης, κα πο πικυρώθηκαν π τν θρόνο τς Κωνσταντινουπόλεως. Γνωρίζετε πίσης κα τς λλες λλοιώσεις, τς προσθκες κα τς φαιρέσεις, πο γιναν συνοδικ π τος προεδρεύσαντας στν κκλησία τν Βυζαντινν. ννο τν Σέργιο, τν Πύρρο κα τν Παλο. Κα ατς τς καινοτομίες τς γνωρίζει λη οκουμένη. Γι' ατν τν ατία δν χω κοινωνία, δολος σας, μ τν κκλησία τς Κωνσταντινουπόλεως. ς ρθον τ μπόδια πο μπκαν π τος παραπάνω νδρες, κα μαζ μ' ατ κι ατο πο τάβαλαν, πως επε Θεός: «κα τος λίθους κ τς δο διαρρίψατε» (ερεμ. 50, 26). τσι, βρίσκοντας τν δ το Εαγγελίου πως ταν πρτα, λεία κα μαλ κα λεύθερη π κάθε κανθώδη αρετικ κακία, θ τν βαδίζω χωρς ν μο χρειάζεται καμμία νθρώπινη προτροπή. Μέχρις του μως ο πατριάρχαι τς Κωνσταντινουπόλεως καυχνται γι τ τεθέντα μπόδια κα γι' ατος πο τ βαλαν, δν πάρχει κανένας λόγος τρόπος πο ν μ πείση ν χω κοινωνία μ ατούς.
         ΘΕΟΔ.:  Μ τί κακ λοιπν μολογομε, στε ν χωρισθς π τν κοινωνία μαζί μας;
         ΜΑΞΙΜΟΣ: πειδ λέγετε τι Θες κα Σωτήρας μς ησος Χριστς χει μία νέργεια τς Θεότητος κα νθρωπότητός του. τσι συγχέετε τν λόγο τς θεολογίας μ τν λόγο τς οκονομίας.
       Και πάλι, υοθετώντας λλη καινοτομία, φαιρετε ξ λοκλήρου λα τ γνωριστικ κα συστατικ (στοιχεα) τς θεότητος κα νθρωπότητος το Χριστο, θεσπίζοντας μ νόμους κα τύπους, τι δν πρέπει ν λέγεται γι' Ατόν, οτε μία οτε δύο θελήσεις νέργειες. Ατ εναι πράγμα νυπόστατο, διότι ο γιοι Πατέρες μς διδάσκουν μεγαλοφώνως τι: «Ατ πο δν χει καμμι δύναμι, οτε πάρχει οτε εναι κάτι οτε χει καμμία ντελς θέσι».
       ΘΕΟΔ.:  Μ παίρνης σν κύριο δόγμα, ατ πο γίνεται π οκονομία.
       ΜΑΞΙΜΟΣ: ν δν εναι κύριο δόγμα γι σους τ δέχονται, γι ποι λόγο μ παραδώσατε νέντιμα σ βάρβαρα κα θεα θνη; Γι ποι λόγο καταδικάσθηκα ν μένω στ Βιζύη, κα ο συνδουλοί μου, νας στν Περβερι κι λλος στν Μεσήμβρια;
       Και ποις πιστς δέχεται τν οκονομία πο κάνει ν σιγήσουν τ λόγια, τ ποία οκονόμησε τν λων Θες ν επωθον π τος ποστόλους κα τος προφήτας κα διδασκάλους; Κι ς δομε, μεγάλε κύριε, σ ποι κακ καταλήγει τ θέμα ατό, ν τ καλοεξετάσουμε. Διότι Θες βαλε στν κκλησία, πρτον μν τος ποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους, γι ν καταρτίζωνται ο πιστοί, λέγοντας στ Εαγγέλιο πρς τος ποστόλους κα μέσω ατν πρς τος μεταγενεστέρους « μν λέγω, πάσι λέγω», κα πάλι « δεχόμενος μς μ δέχεται, κα θετν μς, μ θετε». Εναι λοιπν φανερ κα ναντίρρητο, τι ατς πο δν δέχεται τος ποστόλους κα τος προφήτας κα διδασκάλους κα δν πολογίζει τ λόγια τους, δν πολογίζει τν διο τ Χριστό.
       Ας ξετάσουμε δ κα κάτι λλο. Θες διάλεξε κα κατέστησε ποστόλους, προφήτας κα διδασκάλους, πρς τν καταρτισμ τν πιστν. ντίθετα,  διάβολος διαλεξε κα ξεσήκωσε ψευδαποστόλους κα ψευδοπροφήτας κα ψευδοδιδασκάλους, γι ν πολεμηθ κα παλαις νόμος κα εαγγελικός.Μοναδικος δ ψευδαποστόλους κα ψευδοπροφήτας κα ψευδοδιδασκάλους ννο τος αρετικούς, τν ποίων εναι διεστραμμένοι ο λόγοι κα ο λογισμοί. πως κριβς λοιπν ατς πο δέχεται τος ληθινος ποστόλους κα προφήτας κα διδασκάλους, δέχεται τν Θεό, τσι κα ατς πο δέχεται τος ψευδαποστόλους κα ψευδοπροφήτας κα ψευδοδιδασκάλους, δέχεται τν διάβολο. Ατς λοιπν πο βάζει τος γίους μαζ μ τος βδελυρος κα καθάρτους αρετικος (δεχθτε τ λόγιά μου, λέγω τν λήθεια), προφανς βάζει στν δια μοίρα τν Θε μαζ μ τν διάβολο.
       ν λοιπν ξετάζοντας τς καινοτομίες πο γιναν τώρα στ χρόνιά μας, τς βρίσκουμε ν χουν καταντήσει σ' ατ τ πι κραο κακό, προσέξτε μήπως, ν προφασιζόμαστε τν ερήνη, βρεθομε ν νοσομε κα ν κηρύττουμε τν ποστασία, ποία θ εναι, κατ τν θεο πόστολο, πρόδρομος τς παρουσίας το ντιχρίστου. Ατ σας τ επα χωρς κανένα δισταγμό, κύριοί μου, γι ν λυπηθτε τος αυτούς σας κι μς.
       Με συμβουλεύετε πίσης ν λθω ν κοινωνήσω μ τν κκλησία στν ποία τέτοια κηρύσσονται, ν χω λλα γραμμένα στ βιβλίο τς καρδις μου, κα ν γίνω κοινωνς μ' ατος πο νομίζουν τι στρέφονται ναντίον το διαβόλου μ τν βοήθεια το Θεο, ν στν πραγματικότητα στρέφονται ναντίον το Θεο; Ν μ δώση Θεός, πο γεννήθηκε γι μένα χωρς μαρτία!
       Κα φο τος βαλε μετάνοια, επε:
           ΜΑΞΙΜΟΣ: τιδήποτε χετε διαταγ ν κάνετε στ δολο σας, σς λέγω κάμετε τό. γ πάντως οδέποτε θ γίνω συγκοινωνς μ' ατος πο δέχονται ατς τς καινοτομίες.
       Μόλις τ κουσαν κενοι ατά, πάγωσαν. βαλαν κάτω τ κεφάλια τους κα σιώπησαν γι ρκετ ρα. Σήκωσε κάποια στιγμ τ κεφάλι το πίσκοπος Θεοδόσιος, κύτταξε πρς τν ββ Μάξιμο κα επε:
       
      ΘΕΟΔ.: Σου λέμε λοιπν μες πώς, ἐὰν σ κοινωνήσης, δεσπότης μας βασιλες θ λαφρύνη τν Τύπο.
           ΜΑΞΙΜΟΣ:  πόστασις πο μς χωρίζει εναι κόμη μεγάλη. Τί θ κάνουμε μ τ δόγμα το νς θελήματος πο πικυρώθηκε συνοδικ π τν Σέργιο κα τν Πύρρο γι τν ναίρεσι κάθε νέργειας;
      ΘΕΟΔ.: Εκεινο τ χαρτ καταστράφηκε κα χρηστεύθηκε.
          ΜΑΞΙΜΟΣ: Τ σβησαν π τος πέτρινους τοίχους, χι μως κι π τς νοερς ψυχές. ς δεχθον τν καταδίκη του πο γινε συνοδικ στν Ρώμη μ εσεβ δόγματα κα κανόνες, κα τότε θ λυθ τ μεσότοιχο κα δν θάχουμε νάγκη π συμβουλές.
       ΘΕΟΔ.: Δεν χει σχ σύνοδος τς Ρώμης, γιατί γινε χωρς τν διαταγ το βασιλέως.
       ΜΑΞΙΜΟΣ:  ν ο διαταγς τν βασιλέων δίνουν κύρος στς προγενέστερες συνόδους κα χι εσεβς πίστις, ς δεχθον κα τς συνόδους πο γιναν ναντίον το μοουσίου, μία κα γιναν μ ντολ τν βασιλέων. Κα ποις κανόνας ρίζει ν εναι γκυρες μόνο κενες ο σύνοδοι πο συνεκλήθησαν μ ντολ βασιλέως πωσδήποτε λες ο σύνοδοι ν συγκαλονται κατόπιν βασιλικς διαταγς; Ο ευσεβής κανν τς κκλησίας γνωρίζει ς γιες κα γκυρες κενες τς συνόδους, τς ποες διακρίνει ρθότης τν δογμάτων.
       ΘΕΟΔ.: πως τ λς εναι. η ρθότης τν δογμάτων δίνει κύρος στς συνόδους. Τί λοιπόν; Δν πρέπει καθόλου ν λέμε μία νέργεια στν Χριστό;
      ΜΑΞΙΜΟΣ: Σύμφωνα μ τν γία Γραφ κα τος γίους Πατέρας τίποτα τέτοιο δν παρελάβαμε ν λέμε. λλά, πως κριβς παρελάβαμε ν πιστεύωμε γι τ Χριστ δύο φύσεις, ατς π τς ποες παρτίζεται, τσι μς πετράπη ν πιστεύω μ κα ν μολογομε κα τς φυσικές Του θελήσεις κα νέργειες πο πάρχουν καταλλήλως σ' ατόν, φο ατς διος εναι κ φύσεως Θες μαζ κα νθρωπος.
       ΘΕΟΔ.: Πράγματι, κύριε, κα μες μολογομε κα τς φύσεις κα τς διάφορες νέργειες, δηλαδ κα τν θεία κα τν νθρωπίνη. και τι θεότης το εναι θελητικ κα νθρωπότης το θελητικ. επειδ ψυχή του δν ταν χωρς θέλησι. λλ γι ν μ χάνουμε τν καιρό μας δ, ,τι κι ν επαν ο Πατέρες τ μολογ, κα μάλιστα τ κάνω κα γγράφως (δηλαδή), δύο φύσεις κα δύο θελήματα κα δύο νέργειες. λα λοιπν ν κοινωνήσης μαζί μας κα ν γίνη νωσις.
       ΜΑΞΙΜΟΣ: Δέσποτα, δν τολμ ν δεχθ γ γγραφη συγκατάθεσι π σς γι' ατ τ πράγμα, διότι εμαι πλς μοναχός. ν μως Θες σς φερε σ κατάνυξι, στε ν δεχθτε τος λόγους τν γίων Πατέρων, ν νεργήσετε πως παιτον ο κανόνες. Ν στείλετε, δηλαδή, περ τούτου γγραφο πρς τν πίσκοπο Ρώμης, βασιλες κα Πατριάρχης κα περ ατν σύνοδος. γ πάντως οτε κι ν γίνουν ατ θ κοινωνήσω, πειδ ο ναθεματισθέντες ναφέρονται στν γία ναφορά. Διότι φοβμαι τ κατακρίμα το ναθέματος.
       ΘΕΟΔ.: Ο Θες γνωρίζει τι δν σ κατηγορ πο φοβσαι, λλ οτε κα κανένας λλος. Γι τ νομα μως το Κυρίου, πές μας τν γνώμη σου, ἐὰν εναι δυνατν ν γίνη ατ (δήλ. ν ρθ τ νάθεμα δη ποθανόντος αρετικο).
      ΜΑΞΙΜΟΣ: Ποι γνώμη μπορ ν σς δώσω γι' ατό; Πηγαίνετε, ψάξτε ν βρτε ν ποτ χει γίνει κάτι τέτοιο κα λευθερώθηκε κανες μετ θάνατον π τ γκλημα γι τν πίστι, κι π τ κατακρίμα πο χει ξαγορευθ ναντίον του. Πρέπει ν καταδεχθον βασιλες κα Πατριάρχης ν μιμηθον τν συγκατάβασι το Θεο. και μν ν κάνει παρακλητικ κέλευσι, δ συνοδικ δέησι πρς τν πάπα τς Ρώμης. Χωρς μφιβολία, ν βρεθ κάποιος τρόπος κκλησιαστικς πο ν τ πιτρέπη ατ γι τν σωστ μολογία τς πίστεως, θ συμφωνήση περ ατο μαζί σας.
        ΘΕΟΔ.: Αυτό θ γίνη πωσδήποτε. αλλ δός μου τν λόγο σου τι, ἐὰν στείλουν μένα, θ λθης μαζί μου.
       ΜΑΞΙΜΟΣ: Δέσποτα, σο εναι πι συμφέρον ν πάρης μαζί σου τν συνδουλό μου πο εναι στ Μεσημβρία, παρ μένα. κενος κα τν γλώσσα γνωρίζει κα τν σέβονται πολύ, μία κα τόσα χρόνια τιμωρεται γι τν Θε κα γι τν ρθ πίστι πο κρατε θρόνος τους.
       ΘΕΟΔ.: Έχουμε μεταξ μας κάτι μικροδιαφορές, κα δν μο εναι τόσο εχάριστο ν πάω μαζί του.
       ΜΑΞΙΜΟΣ: Δέσποτα, φο νομίζετε τι πρέπει ν γίνη ατό, ς γίνη πως ποφασίζετε. εγ σς κολουθ που θέλετε.
       Μετ π ατ σηκώθηκαν λοι πάνω χαρούμενοι κα μ δάκρυα στ μάτια. βαλαν μετάνοια κα γινε προσευχή. Κα κάθε νας τους σπάσθηκε τ για Εαγγέλια, κα τν Τίμιο Σταυρό, κα τν εκόνα το Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο, κα τς Δεσποίνης μν Παναγίας Θεοτόκου τς Μητέρας Του, φο βαλαν πάνω κα τ χέρια τους πρς βεβαίωσι τν συμφωνηθέντων. φο επώθηκαν ατά, ταν σπάζονταν μεταξύ τους επε πατος Θεοδόσιος:
       ΘΕΟΔ.: Να λοιπόν, γιναν λα καλά. ρα γ θ καταδεχθ βασιλες ν κάνη παρακλητικ κέλευσι;
       ΜΑΞΙΜΟΣ: πωσδήποτε θ κάνη, ἐὰν θέλη ν εναι μιμητς το Θεο κα ν ταπεινωθ μαζί Του γι τν κοιν σωτηρία λων μας. ς ναλογισθ τι, φο Θες πο φύσει σώζει, δν μς σωσε παρ φο μ τν θέλησί Του ταπεινώθηκε, πς φύσει σωζόμενος νθρωπος θ σωθ θ σώση χωρς ν ταπεινωθ;
       Μετ δ τν ναχώρησι τν παραπάνω νδρν, στς 8 το μηνς Σεπτεμβρίου τς παρούσης 15ης νδικτινος, πγε πάλι πατος Παλος στ Βιζύη πρς τν ββ Μάξιμο, χοντας μαζί του διαταγ πο λεγε τ ξς: «Παραγγέλομε στν νδοξότητά σου ν πς στ Βιζύη κα ν φέρης τν Μοναχ Μάξιμο μ πολλ τιμ κα περιποίησι, λόγω τς μεγάλης του λικίας κα τς σθενείας του, κα διότι ατς νήκει στος προγόνους μας κα τος χει τιμήσει. Κα ν τν βάλης στ λαμπρ μοναστήρι το γίου Θεοδώρου, πο βρίσκεται δίπλα στ Βασιλικ παλάτι». φο λοιπν πατος τν πρε κα τν βαλε στ προειρημένο μοναστήρι, πγε ν δώση εδοποίησι.
       Την πομένη μέρα πγαν πρς ατν ο πατρίκιοι πιφάνιος κα Τρώιλος, μ λαμπρ ντύσιμο κα φος, καθς κα πίσκοπος Θεοδόσιος. Συναντήθηκαν μ ατν στ κατηχουμενεο τς κκλησίας το δίου μοναστηριο. φο γινε συνηθισμένος σπασμς κάθησαν, ποχρεώνοντας κι ατν ν καθήση. Κα ρχίζοντας τν λόγο μαζί του Τρώιλος επε:
       ΤΡΩΙΛΟΣ:  ατοκράτωρ μς διέταξε ν ρθουμε κα ν σο νακοινώσουμε τν γνώμη πο χει θεοστήρικτη βασιλεία του. λλ πρτα πές μας, θ κάνης τν διαταγ το βασιλέως δν θ τν κάνης;
Μάξιμος επε:
       ΜΑΞΙΜΟΣ:Κύριε, ν κούσω τί διέταξε εσεβής του δύναμις κα θ ποκριθ κατάλληλα. γιατ πρς κάτι τ γνωστο ποι πάντησι μπορ ν δώσω;
Τρώιλος πέμενε λέγοντας:
       ΤΡΩΙΛ.: Δεν πρόκειται ν πομε τίποτε, ἐὰν δν μς πς πρτα, ν θ κάνης χι τν διαταγ το βασιλέως.
       Κα ταν τος εδε ν ντιστέκωνται κα λόγω τς καθυστερήσεώς του ν βλέπουν πι σκληρ κα μαζ μ τος συνακόλουθούς τους ν ποκρίνωνται πι γρια, ν φάνταζαν τ περήφανα στολίδια τν ξιωμάτων τους, παντώντας ββς Μάξιμος επε:
       ΜΑΞΙΜΟΣ: φο δν θέλετε ν πτε στν δολο σς τν πόφασι το κυρίου κα βασιλέως μας, ν λοιπν σς λέω, κι κούει Θες κα ο γιοι γγελοι κα λοι σες: τιδήποτε μ διατάξη γι κάθε πράγμα πο καταλύεται κα καταστρέφεται σ' ατν τν αώνα, μ προθυμία τ κάνω.
Κα μέσως Τρώιλος επε:
       ΤΡΩΙΛ.: Συγχωρέστε μέ, λλ γ φεύγω.  γιατί ατς τίποτε δν πρόκειται ν κάνη.
       Και φο γινε πάρα πολς θόρυβος κα μεγάλη ταραχ κα σύγχυσι, τος επε πίσκοπος Θεοδόσιος:
       ΘΕΟΔ.: Πείτε το τν διαταγ κα θ μάθετε τν πάντησί του. Διότι, δν εναι λογικ ν φύγουμε, χωρς ν πομε κα ν κούσουμε τίποτε.
Τότε πατρίκιος πιφάνιος επε:
       ΕΠΙΦ.:   Ατό σου δηλώνει μ μς βασιλεύς: «πειδ Δύσις κα σοι διαστρέφουν (τ πράγματα) στν νατολ ποβλέπουν σ σένα, κι λοι ξ ατίας σου ξεσηκώνονται μ θέλοντας ν συμφωνήσουν μαζί μας γι τν πίστι, εθε ν σ κατανύξη Θες ν κοινωνήσης μαζί μας βάσει το Τύπου πο κθέσαμε. Θ βγομε τότε μες ο διοι στ Χαλκ (πύλη) κα θ σ σπασθομε, θ σο δώσουμε τ χέρι κα μ κάθε τιμ κα δόξα θ σ βάλουμε στν μεγάλη κκλησία. Θ στέκεσαι μαζί μας στ μέρος πο συνηθίζουν ν στέκωνται ο βασιλες. Θ κάνουμε τότε κα τν σύναξι (Θ. Λειτουργία) κα θ κοινωνήσουμε τ χραντα κα ζωοποι μυστήρια, τ ζωοποι σμα κα αμα το Χριστο. Θ σ νακηρύξουμε πατέρα μας. και θ γίνη χαρ χι μόνο στν φιλοχριστ κα βασιλική μας πόλι, λλ κα σ' λη τν οκουμένη. Γιατί γνωρίζουμε πολ καλ τι, ἐὰν σ κοινωνήσης μ τν δ γιο θρόνο, λοι θ νωθον μαζί μας, ατο πο ξ ατίας σου κα ξ ατίας τς διδασκαλίας σου ποσχίσθηκαν π τν κοινωνία μέ μας».
Γυρίζοντας τότε πρς τν πίσκοπο ββς Μάξιμος το επε μ δάκρυα στ μάτια:
      ΜΑΞΙΜΟΣ: Μεγάλε κύριε, λοι περιμένουμε μέρα κρίσεως. ληθινά, οτε λη δύναμι τν ορανν δν θ μ πείση ν τ κάνω ατό. Γιατί, τί θ χω ν πολογηθν λέω στ Θεό, λλ στν συνείδησί μου-, ν γι τν δόξα τν νθρώπων, πο μόνη της δν χει καμμι ντότητα, γίνω ξωμότης τς πίστεως πο σώζει ατος πο τν περασπίζονται;
       ταν κουσαν τ λόγια ατά, σηκώθηκαν λοι πάνω κα γεμάτοι θυμ τν σπρωξαν, τν τράβηξαν κα τν ρριξαν κάτω. Τν γέμισαν μάλιστα π τ κεφάλι ς τ νύχια μ φτυσίματα, πο δυσωδία τος παρέμεινε μέχρις του πλύθηκαν τ ροχα του. Σηκώθηκε τότε κα πίσκοπος κα επε:
       ΘΕΟΔ.:  Δν πρεπε ν τ κάνετε ατό. πρεπε ν κούσωμε μόνο τν πάντησί του κα ν τν ναφέρωμε στν γαθό μας βασιλέα.
       Μόλις τος πεισε πίσκοπος ν συχάσουν, κάθησαν πάλι. Μ θυμ μως κα γριότητα το επαν μύριες βρισις κα κατανόμαστες κατάρες. Τότε το επε πιφάνιος:
       ΕΠΙΦ.:   Πές μας λοιπν κάκιστε λαίμαργε γέρο, μς επες ατ τ λόγια θεωρώντας ς αρετικος μς κα τν πόλι μας κα τν βασιλέα; ληθινά, εμαστε περισσότερο Χριστιανο κα ρθόδοξοι π σένα. Κα μολογομε τι Κύριός μας κα Θες χει κα θεϊκ κα νθρώπινη θέλησι κα νοερ ψυχή. και τι κάθε νοερ φύσι πωσδήποτε χει κ φύσεως τ θέλειν κα τ νεργεν, πειδ διον της ζως εναι κίνησις κα διον του νος θέλησις. Κα γνωρίζουμε τι εναι θελητικός, χι μόνο κατ τν θεότητα, λλ κα κατ τν νθρωπότητα. Δν ρνούμαστε πίσης κα τς δύο θελήσεις του κα νέργειες.
Κα παντώντας ββς Μάξιμος επε:
       ΜΑΞΙΜΟΣ:  Ἐὰν πιστεύετε τσι, πως πιστεύουν ο νοερς φύσεις κα κκλησία το Θεο, πς σες μ ναγκάζετε ν κοινωνήσω μ τν Τύπο, πο μόνο τν ναίρεσι ατν χει;
       ΕΠΙΦ.:   Ατ γινε γι οκονομία, γι ν μ ζημιωθον ο λαοί μας μ τέτοιες λεπτολογίες.
Κα παντώντας ββς Μάξιμος επε:
      ΜΑΞΙΜΟΣ: Συμβαίνει τ ντίθετο. κάθε νθρωπος γιάζεται μ τν κριβ μολογία τς πίστεως, κα χι μ τν ναίρεσι πο βρίσκεται στν Τύπο.
Κα επε Τρώιλος:
       ΤΡΩΙΛ.: Και στ παλάτι σου επαμε, τι ( Τύπος) δν νήρεσε τίποτε, λλ διέταξε ν κατασιγάσουν (ο διϊστάμενες πόψεις) γι ν ερηνεύσουμε λοι.
Κα παντώντας πάλι ββς Μάξιμος επε:
       ΜΑΞΙΜΟΣ:  σιωπ τν λόγων εναι ναίρεσις τν λόγων. Λέγει τ γιον Πνεμα μέσω το Προφήτου Δαβίδ: «Οκ εσ λαλιαί, οδ λόγοι, ν οχ κούονται α φωνα ατν». Άρα λοιπν λόγος πο δν λέγεται, δν εναι καν λόγος.
Κα επε Τρώιλος:
       ΤΡΩΙΛ.: Στην καρδιά σου ν χης ,τι θέλεις, δν σ μποδίζει κανείς.
ββς Μάξιμος πήντησε:
      ΜΑΞΙΜΟΣ:  Θες δν περιώρισε στν καρδι λη τν σωτηρία, λλ επε: « μολογν μ μπροσθεν τν νθρώπων, μολογήσω ατν μπροσθέν του Πατρός μου το ν ορανος». Κα θεος πόστολος διδάσκει ς ξς: «Καρδία μν πιστεύεται ες δικαιοσύνην. στόματι δ μολογεται ες σωτηρίαν». ν λοιπν Θες κα ο προφται κα ο πόστολοι το Θεο προτρέπουν ν μολογται μ τος λόγους τν γίων τ μυστήριο, τ μεγάλο κα φρικτ κα σωτήριο γι λο τν κόσμο, δν πρέπει ν σιωπήση μ κανένα τρόπο φων πο κηρύττει ατό, γι ν μ κινδυνεύση σωτηρία τν σιωπώντων.
Κα παντώντας πιφάνιος μ πολ γριο τρόπο επε:
       ΕΠΙΦ.: Υπέγραψες στν λίβελλο;
Κα επε ββς Μάξιμος:
       ΜΑΞΙΜΟΣ: Να πέγραψα.
       ΕΠΙΦ.:   Κα πς τόλμησες ν πογράψης κα ν ναθεματίσης ατος πο μολογον κα πιστεύουν πως ο νοερς φύσεις κα καθολικ κκλησία; ληθιν μ δική μου πρότασι θ σ πμε στν πόλι, θ σ στήσουμε δεμένο στν γορ κα θ φέρουμε τος μίμους, νδρες κα γυνακες, κα τς πι διάσημες πόρνες κα λο τ λαό, γι ν χτυπήση κα φτύση καθένας κα καθεμι τος τ πρόσωπό σου.
παντώντας σ' ατ ββς Μάξιμος επε:
       ΜΑΞΙΜΟΣ: ς γίνη πως επατε, ἐὰν ναθεματίσαμε ατος πο μολογον τι Κύριος χει δύο φύσεις, κα τς κατάλληλες σ' ατν δύο φυσικς θελήσεις κα νέργειες, κα τι εναι κ φύσεως ληθινς Θες κα νθρωπος. Διάβασε, δέσποτα, τ πρακτικ κα τν λίβελλο, κα ἐὰν βρτε ατ πο επατε, κάμετε ,τι σκέπτεσθε.
       Μετ π ατ τν δήγησαν στν Κωνσταντινούπολι κα βγαλαν πόφασι ναντίον τους. νεθεμάτισαν κα κατεδίκασαν τν ν γίοις Μάξιμο, τν μακάριο μαθητ το ναστάσιο, τν γιώτατο πάπα Μαρτίνο, τν γιο Σωφρόνιο πατριάρχη εροσολύμων, κα λους τους ρθοδόξους κα μοφρονοντας μ' ατούς. πειτα φεραν κα τν λλο μακάριο ναστάσιο. φο χρησιμοποίησαν κα γι' ατν τ δια ναθέματα κα βρισιές, τος παρέδωσαν στος ρχοντες λέγοντας: ποφασίζουμε ν σς παραλάβη μέσως πανεύφημος παρχός μας, πο εναι δ, στ πολυάνθρωπο νάκτορό του. Ν σς χτυπήση μ νερα στ μετάφρενα (τν Μάξιμο, ναστάσιο κα ναστάσιο), κα ν ποκόψη π τν ρίζα τ ργανο τς κολασίας σας, δηλαδ τν βλάσφημη γλώσσα σας, το Μαξίμου, ναστασίου κα ναστασίου. Στ συνέχεια ν κόψη μ σιδερένιο μαχαίρι κα τν ταραχώδη δεξι πο πηρέτησε τν βλάσφημο λογισμό σας. Μόλις δ σς ποστερήσουν ατ τ βδελυκτ μέλη, ν τ κρεμάσουν πάνω σας κα ν σς περιφέρουν στ δώδεκα τμήματα τς βασιλίδος τν πόλεων. Κατόπιν ν σς παραδώση σ σόβια ξoρία  κα ταυτόχρονα συνεχ φρούρησι, τσι πο συνεχς κα γι λο τ χρόνο τς ζως σας ν δύρεσθε γι τ βλάσφημα σφάλματά σας. Γιατί κατάρα πο φεύρατε ναντίον μας, πέπεσε πάνω στ κεφάλια σας.
       Τότε λοιπν τος πρε παρχος κα τος τιμώρησε κόβοντας τ μέλη τους. Τέλος τος περιέφερε σ' λη τν πόλι κα τος ξώρισε στν Λαζική.
(π τ τεχος 21 το τους 1996 το περιοδικο Ο ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, σελς 6-20).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου