Menu

29 Ιουλ 2011

Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ἐλέησον μὲ

το θανασίου Νεοφωτίστου, μοτίμου Προέδρου τς ΠΕΓ
«μονολόγιστη» ατ προσευχή, «εχ το ησο», ποτελε τν κατάπαυστη κραυγ το πιστο ρθοδόξου Χριστιανο πρς τ Θε γι τ σωτηρία του. Μ' ατ τν προσευχ μπορομε ν προσευχόμαστε παντο κα πάντοτε σ κάθε δουλει κα σ κάθε περίσταση. Μπορε ν τ λέγει κανες νοερ κα τν ρα τν κκλησιαστικν κολουθιν, λλ κυρίως ταν ργασία ρρώστια, σ κρατον, μακρι π τν κκλησία. Μ' ατ τν «νοερ» προσευχή, φλεγόμενη π τν γάπη το Κυρίου ψυχή, ναζητ πίμονα Ατν πο μπορε ν τν σώσει.
Εναι «εχ» «Κύριε ησο Χριστ λέησον μ» ζωνταν παράδοση τς κκλησίας μας, πο ρέει π γενι σ γενι μέσα στος αἰῶνες κα συνοψίζει λόκληρη τ δογματική της ρθόδοξης κκλησίας μας.
Στν σύγχρονη μως ποχή, ποχ τς σύστολης προπαγάνδας κα τς πάνθρωπης «πιχείρησης» «διανοητικο χειρισμο» τν τόμων π μέρους ργανώσεων κα μάδων, πο σν πιδημία ναπτύσσονται κα δραστηριοποιονται στν χώρα μας, παρατηρεται κα τ φαινόμενο τς παραπλάνησης τν χριστιανν κα τς βλασφημίας τι δήλ. «εχ» το ησο εναι να εδος διαλογισμο, εναι τ «μάντρα» τν χριστιανν κατ τν ρα τς «προσευχς-διαλογισμο». Τ φαινόμενο ατό, τελευταία, χει πάρει νησυχητικς διαστάσεις κι χει παρασύρει στν πλάνη κόμη κα ποιμένες κυρίως χριστιανικν μολογιν τς Δύσεως. Ο φίλοι ναγνστες πο θ μο κάνουν τν τιμ νὰ...
διαβάσουν τ ρθρο μου ατό, τος παρακαλ ν διαβάσουν κα τ σχόλια το «Διαλόγου 13»: «να βιβλίο» κα «Τσάκρα ζωτικ κέντρα» στς σέλ. 24 κα 26 το περιοδικο.

Θεωρομε σκόπιμο, γι ν ποδείξουμε τν νέντιμη παραπλάνηση π μέρους κυρίως τς παραθρησκείας ν «στηρίξει» βλάσφημη ατ ταύτιση ν' ναφέρουμε σο ποστηρίζει στ περιοδικ «ρμονικ ζω» (τεχος 1) Ρόμπερτ Νάτζεμυ δρυτς το μώνυμου «φιλοσοφικο» του Κέντρου. Γράφει στ ρθρο το Νάτζεμυ: «παρ' λο πο πίστευα, πς Χριστιανικ θρησκεία θ πρέπει ν χει μία ντίστοιχη μέθοδο μ τ διαλογισμ μ «μάντρα» ταν   ρθα   στην   λλάδα   συνειδητοποίησα   τί κριβς ταν ατό. προσευχ το ησο εναι τελεία τεχνικ διαλογισμο γι τος Χριστιανος κα γι τος μ Χριστιανος πο θ νδιαφερόνταν».

Νάτζεμυ μ ατ πο διδάσκει προσπαθε ν πιφέρει μηχανία, ναστάτωση κα σύγχυση σ στήρικτους κυρίως νθρώπους πο χουν παρξιακ κεν κα πιδιώκουν νέες ναζητήσεις κα νθρώπινες πιβεβαιώσεις. Προσέξτε, γαπητο ναγνστες τί «ποστηρίζει» σ λλο σημεο το ρθρου του: «Δν χει σημασία (!) ποιν κοτε, τν Χριστό, τν Κρίσνα, τν Μωάμεθ, τ Σάι Μπάμπα, τ Σρ Ραμακρίσνα- λοι ατ πιβεβαιώνουν τν δια λήθεια (!)». «ποιο μονοπάτι κι ν διαλέξετε, προχωρεστε... » προτρέπει στ τέλος το ρθρου του.

Θ παιρνε πολ χρόνο κα θ θελε πολλς σελίδες γι ν ναπτύξουμε σ μάκρος τ μέγα χάσμα τ διαπέραστο μεταξύ της «εχς» το ησο κα το διαλογισμο, μεταξ γίου ρους κα μαλαΐων. Θ πογραμμίσουμε πάντως μ μεγάλη συντομία τρες βασικς ντολογικς διαφορς μεταξ τν δύο συμβιβάστων ατν πραγματικοτήτων.

πρώτη, οσιαστικ διαφορ εναι τι στν «εχ» το ησο κφράζεται ντονα πίστη στν προσωπικ Θεό, ποος δημιούργησε τν κόσμο, τν κυβερν κα τν γαπ. Πατέρας στοργικός, νδιαφέρεται ν σώσει τν νθρωπο, τ πλάσμα Το τ γαπημένο. «εχ μς φέρνει σ κοινωνία γάπης μ τ Θε κα ποκτομε τν συναίσθηση τς ψιστης τιμς πο μς δίδεται μ τν πίκληση το νόματός του «Κύριε ησο Χριστ» κα τν παρακαλομε ν μς λεήσει: «λέησον μέ». Κα Κύριος παντ μ τ πλούσιο λεός Του. Γνωρίζει ληθιν προσευχόμενος τι σωτηρία πιτυγχάνεται «ν τ Θε» γι' ατ τν παρακαλε συνεχς κα κατάπαυστα ν τν λεήσει. ντολογικ διαφορ μεταξ «εχς» κα διαλογισμο τς παραθρησκείας εναι τ πρόσωπο το ησο Χριστο. Γι τν ρθόδοξο Χριστιαν δν πάρχει τίποτε τ νώτερο π τ διαπροσωπικ κοινωνία μ τ Χριστό. Μ τν προσευχ «Κύριε ησο Χριστ λέησον μ» κζητομε τ λεος κα τν γάπη το Θεο Πατέρα μέσω το Υο. Χριστς εναι μοναδικ δός, λήθεια κα ζω κα μέσω ατο δηγούμεθα πρς τν Πατέρα. Δν πάρχει λλος δρόμος. «Οδείς ερχεται πρς τν Πατέρα, ε μ δ' μο (ω. δ' 6).
Ατ πραγματικότητα εναι γι τς εσαγόμενες νατολικς διδαακαλίες περ διαλογιαμο σημεο κα «μέτρο» ντολογικς διαφορς. παραθρησκεία διακηρύττει τν ποθέωση το αυτο, τν ατολύτρωση, τν ατοθέωση «δ' αυτο κα ξ αυτο» δήλ. τν ατοσωτηρία. Ατ δήλ. πο πιχείρησε δμ κα δοκίμασε τν δυνηρ πτώση κα τ θάνατο. π τ γραπτά του γίου Σιλουανο το θωνίτη πο μς διέσωσε μακαριστς γέροντας π. Σωφρόνιος τ κεφάλαιο « Θρνος το δμ» εναι να π τ συνταρακτικότερα κείμενα. Γράφει σ μία παράγραφο γιος: «δυρόταν δμ κι τρεχαν ποτάμι τ δάκρυα π τ πρόσωπό του κι πεφταν στ στθος του κα στ γ. Μ δέος κουγε λη ρημός τους στεναγμούς του. Ζα κα πουλι σιωποσαν π θλίψη. Κι δμ δυρόταν, γιατί μ τ μάρτημά του στερήθηκαν λοι τν ερήνη κα τν γάπη». Εχε γνωρίσει δμ τν προσωπικ Θε κα τν γάπη Του, γι' ατ μετ τν ξωση θλιβόταν πικρ κα δυρόταν μ βαθες στεναγμούς. Εναι λοιπν ντελς ξένες πρς τν ρθόδοξη πνευματικότητα κάθε «προσπάθεια γι συνάντηση νς πρόσωπου «εναι» κα πιδίωξη «νύψωσης» στ «πόλυτο μηδέν».

Μία λλη ντολογικο περιεχομένου διαφορ μεταξύ της εχς κα το διαλογισμο εναι «στάση» το σκητο τς «εχς» κα το διαλογιζομένου, ταν νας προσεύχεται κα λλος διαλογίζεται. σκητς τς νοερς προσευχς χει ταπείνωση, ρετ πο ποτελε τν φετηρία κα τ τέρμα τς ρθόδοξης πνευματικς πορείας. «Δι ποιον μπκε στν πορεία τς πνευματικς ζως» γράφει γέροντας Σωφρόνιος «γνωρίζει τι περηφάνεια κα κενοδοξία πισύρουν κάθε φθορ κα κάθε πτώση. Θεωρε τν περηφάνεια τ ρίζα λων τν μαρτιν κα τ σπόρο το θανάτου. Γι' ατ καταλαβαίνει ληθιν τι λη σκησή του πρέπει ν δηγε στν πόκτηση τς ταπείνωσης. Βλέπει μ τ πνευματικά του μάτια πς περηφάνεια εναι καταστρεπτικ δύναμη πο πομακρύνει τος νθρώπους π τ Θε κα εσάγει στν κόσμο ναρίθμητες δυστυχίες κα θλίψεις. Εναι μάστιγα τς νθρωπότητας, τ διαβολικ σπέρμα το θανάτου, πο βυθίζει λη τ γ στ σκότος τς πόγνωσης».

Κα γιος Σιλουανς τ γραπτά του μιλάει συνεχς γι τ πνεμα τς ταπείνωσης. Λέγει στ κείμενό του μ τίτλο «Δίψα Θεο»: « Κύριος, ποκαλύπτει τ μυστήριά Του στν ταπειν ψυχή. Σ' λη τ ζω τος ο γιοι ταπείνωναν τν αυτό τους κι πάλευαν ναντίον τς περηφανείας». Κα προσεύχεται γιος Σιλουανός: «Κύριε δσε μου τ δύναμη ν ταπεινωθ μπροστ στ μεγαλεο Σου. Κύριε ξίωσέ μας τς δωρες τς γίας σου ταπεινώσεως». Κάθε περηφάνεια, λοιπόν, εναι ξένα πρς τν θλητ τς «εχς» το ησο. ντίθετα διαλογιζόμενος «φουσκώνει» σν παγώνι. Δν λέγει «Σ Κύριε λέησον μέ», λλ «γ εμαι Ατός», δηλαδ γ εμαι Κύριος, « θεότητα στν νεκδήλωτη μορφή». Ρώτησαν τν Σάι Μπάμπα γιατί λέγει τι εναι διος Θεός. «Κα σες, θεο εστε» πάντησε. «Μόνο πο γ τ ξέρω (!) ν σες δν τ ξέρετε!...» λαζονία στ πακρον... διαλογιζόμενος ντιστρέφει τν ντολ το Θεο κα τν φαρμόζει στν αυτό του: «γ εμ Κύριος Θες αυτός μου...»

πάρχει κα μία τρίτη οσιαστικ διαφορ μεταξύ της «εχς» το ησο κα το διαλογισμο πο εναι κα ατ ντολογική. Επαμε παραπάνω τι ρθόδοξος σκητς τς «εχς» το ησο προσεύχεται κα παρακαλε τν Κύριό Του, τν προσωπικ Θεό Του, κα ασθάνεται τι βρίσκεται σ κοινωνία γαπς μ τν Δημιουργό Του, ν στ διαλογιζόμενο ποδέκτης τς «προσευχς» εναι «αυτς» δήλ. ατο μεγαλειότης αυτούλης του.

κατεύθυνση μως τς προσευχς κα το διαλογισμο τν δύο δήλ. ατν πραγματικοτήτων δν στιάζεται μόνο σ' ατ τ βασικότατο σημεο.

Στν νθρωπο τς «εχς», στν ρθόδοξο Χριστιαν δν πάρχει διαφορία γι τ γύρω κόσμο. Ο Χριστιανο προσεύχονται διαρκς γι λους. σιος σκητς Παρθένιος το Κιέβου πιθυμοσε ν διεισδύσει στ μυστήριο το μοναχικο σχήματος. Κα Θεοτόκος το επε: «Μοναχς εναι ατς πο κετεύει γι λο τν κόσμο». γιος Σιλουανς ναφωνε σ' να γραπτό του. «Καλότυχη ψυχ πο γαπ τν δελφό της, γιατί δελφός μας εναι ζωή μας. Καλότυχη ψυχ πο γαπ τν δελφό. Μέσα τς ζε ασθητ τ Πνεμα το Κυρίου κα τν γεμίζει ερήνη κα χαρ κα ατ θρηνε γι λο τν κόσμο. ν μως δν γαπμε τν δελφό, τότε δν ρχεται γάπη το Θεο στν ψυχή». Κα σ λλο σημεο τν γραπτν του θ πε: «Ν προσεύχεσαι γι τος νθρώπους, σημαίνει ν χύνεις αμα».
Περιοδικ Διάλογος τεχος 16
Ι.Μ.Παντοκράτορος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου