Menu

21 Απρ 2011

Ξενία δεσποτική: Ὁ Μυστικός Δεῖπνος

 
π τ φιλοξενία  τς γής, πάρχει μία λλη φιλοξενία, πείρως νώτερη. Θυμίζει τ φιλοξενία το παραδείσου. παναφέρει στ φιλοξενία το παραδείσου. Μς τν παρουσιάζει ποψιν βραδιά:
«Ξενίας δεσποτικς κα θανάτου τραπέζης ν περώω τόπω, τας ψηλας φρεσί, πιστοί, δετε πολαύσωμεν, παναβεβηκότα λόγον κ το Λόγου μαθόντες, ν μεγαλύνομεν»(λτε ν πολαυσουμεμε νυψωμένο τ ψυχικό μας κόσμο, τ φιλοξενία πο μς κάνει Δεσπότης Χριστς κα ν πολαύσουμε τ θάνατο τραπέζι σ τόπο ψηλό,γιατί μάθαμε π τ Λόγο το Θεο διδασκαλίες σπουδαες. Ατν ς Τν δοξάσουμε μ μεγάλη δόξα).(ερμς τς θ’ δς το κανόνα τς Μέγ. Πέμπτης).
Ποι εναι «δεσποτικ ξενία»; Μυστικς Δεπνος. νάμεσα στ τέσσερα γεγονότα, πο γιορτάζουμε τ Μέγ. Πέμπτη (Μέγ. Τετάρτη βράδυ ), εναι κα Μυστικς Δεπνος, «δηλαδ παράδοση, γιά μας,  τν φρικτν Μυστηρίων».
Μυστικς Δεπνος εναι ψιστη φιλοξενία γι τν νθρωπο σ’ ατ τν πίγεια ζωή. Γι ν δομε πόσο μεγάλη τιμ γι εναι γι μς   θεία Κοινωνία, Μυστικς Δεπνος, ς σκεφτομε τέσσερα πράγματα.
1. Ποις καλε στ Δεπνο; Βασιλιάς. Φαντάσου ν σ καλέσει σ τραπέζι πρτος ρχοντας το τόπου. Τί τιμ γι σένα! λλ’ δ χι νας πίγειος ρχοντας, λλ’ οράνιος κα αώνιος Βασιλις σ καλε. « Βασιλες τν Βασιλευόντων», Παμβασιλέας Χριστός. Ατς μ τος γγελιοφόρους του, τος κληρικούς, σ καλε: «Λάβετε φάγετε… Πιέτε ξ ατο πάντες…».
2. Ποιν καλε Βασιλιάς; να λεειν κα βρωμερ δολο, τν νθρωπο. ς καυχται γι τ μεγαλεία κα τ πιτεύγματά του νθρωπος. ς χει περ πολλο τ λεγομένη νθρώπινη προσωπικότητα. ς θεοποιε τ γώ του. Στν πραγματικότητα εναι νας νάξιος δολος το Θεο. Κα μως τν καλε Θες στ Μεγάλο Τραπέζι. σοι δν ζον μ ψευδαισθήσεις, λλ’ χουν συναίσθηση τς μαρτωλς τους πραγματικότητας, ατο τρέμουν μπροστ στν τιμή, πο τος κάνει Θεός. – Τί εμαι γ κα καταδέχεται Κύριός μου κα Θεός μου ν μ καλέσει στ Βασιλικ Δεπνο;…

3. Πο μ καλε; Σ τραπέζι.
4. Σ τί τραπέζι μ καλε; Στ Μυστικ Τραπέζι. Ποι τροφ κα ποι ποτ προσφέρει σ’ ατ τ τραπέζι; Τ Σμα του κα τ Αμα του. Μς τ βεβαιώνει κατηγορηματικά: «Γιατί σάρκα  μου εναι ληθιν τροφ κα τ αμα μου ληθιν ποτό. κενος πο τρώει τ σάρκα μου κα πίνει τ αμα μου εναι νωμένος μαζί μου, κα γ μ ατν» (ωάν. 6,55-56). Θεάνθρωπος Κύριος προσφέρεται «γι τροφ κα ποτ στος πιστούς». διος εναι « προσφέρων κα προσφερόμενος κα προσδεχόμενος κα διαδιδόμενος». διος εναι « πάντοτε σθιόμενος κα μηδέποτε δαπανώμενος».
Κοινώνησε «συνείδητος»
Σ’ ατ τ μυστικ Τραπέζι κάλεσε γι πρώτη φορ Χριστς τος δώδεκα μαθητς το τ βράδυ τς Μέγ. Πέμπτης. Εναι πρώτη δεσποτικ φιλοξενία. Στ κάλεσμα το Διδασκάλου λθαν λοι, κα oι δώδεκα. π τ χέρια το Χριστο κοινώνησαν λοι. νας δν πρεπε ν κοινωνήσει. Δν ταν καθαρός. Ο λλοι ταν καθαροί. Τ γνώριζε καρδιογνώστης Χριστός. «σες εστε καθαροί, λλ’ χι λοι. ξερε ατν πο θ τν παραδώσει· γι’ ατ επε «δν εστε λοι καθαρο» (ωάν. 13,10-11). κάθαρτος ταν ούδας. Πολλς ο μαρτίες του: φιλαργυρία, κλοπή, φθόνος, κακία, σκληροκαρδία, προδοσία το Διδασκάλου. Κορυφαία μαρτία το ούδα: Κοινώνησε νάξια τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο.
ποκριτής! ποκρισία δειξε, ταν τάχα νοιάστηκε γι τος φτωχος κα θεώρησε σπατάλη τ μύρο πο πρόσφερε μαρτωλ γυναίκα. ποκρισία δειξε, ταν στ κπο τς Γεθσημαν δωσε τ φίλημα στ πρόσωπο το Χριστο. Κορυφαία ποκρισία του: ταν στ κάθαρτα χέρια το δέχτηκε τ θεο Μαργαρίτη, ταν στ κάθαρτο στόμα το δέχτηκε τ γιο Ποτήριο μ τ καταπόρφυρο αμα το Διδασκάλου. Ώ, τς ποκρισίας το ! , τς συνειδησίας του! συνείδητο τν νομάζει ερς μνογράφος: «δεξιοτο τ λυτήριον τς μαρτίας Σμα συνείδητος κα τ Αμα τ χεόμενον πρ κόσμου τ θεον»( συνείδητος ούδας περνε τ Σμα το Κυρίου, τ ποο ταν λυτρωτικ τν μαρτιν, κα τί Αμα, τ ποο χυνόταν γι τ σωτηρία το κόσμου) .
Ώ, συνείδητος! Ποιός; ούδας; χι πλέον μόνο ούδας. συνείδητος κα κενος, λεγόμενος χριστιανός, πο τρέχει τ Μέγ. Πέμπτη τ πρω στν κκλησία κα σπρώχνεται γι ν κοινωνήσει νέτοιμος, νεξομολόγητος, νάξιος, διάφορος, συγκίνητος. Νάξερε τί μεγάλη μαρτία κάνει! Τί φωτι δέχεται μέσα του!
δελφοί μου !Ξημερώνει Μέγ. Πέμπτη. μερα κατ’ ξοχν το Μυστικο Δείπνου. Χαίρει Χριστός, γιατί κα τν μερα ατή, πως κα κάθε φορ πο τελεται θεία Λειτουργία, προσέρχονται πιστο κα κοινωνον «ψυχας καθαρας κα ρρυπώτοις χείλεσι». λλ χαίρει κα Σατανς, γιατί βλέπει πίσω π τν ούδα μία μεγάλη παράταξη νθρώπων, ν ρχονται συνείδητα, συναίσθητα, ναίσθητα, γι ν κοινωνήσουν. Τρίβει τ χέρια του γι τ κατόρθωμά του: – Τος κατάφερα ν πάρουν φωτι μέσα τους κα ν τος τοιμάσω γι τ δική μου τ φωτιά…
σοι πιστο κα τοιμοι, προσέλθετε κα αριο. Ν προσέρχεσθε συχνά. Πς; πως θέλει ερς μνογράφος: «Τας ψηλας φρεσί, πιστοί, δετε πολαύσωμεν,..». Μ ψηλς σκέψεις. Κα εναι ψηλς ο σκέψεις, ταν ναφέρονται στν ρθ πίστη κα στν γν ζωή. Ν προσερχόμαστε στ Μυστικ Τραπέζι, στ θεία Κοινωνία, μ πίστη, τι εναι «τ χραντο Σμα κα τ τίμιο Αμα το Κυρίου κα Θεο κα Σωτήρα μς ησο Χριστο». Μ καθαρ συνείδηση, μ ψυχ λουσμένη στ λουτρ τς ξομολογήσεως. σοι εστε πιστο κα καθαροί, προσέρχεσθε. χι μόνο τ Μέγ. Πέμπτη τ Πάσχα κα τ Χριστούγεννα, λλ κάθε Κυριακή, κάθε φορ, πο λειτουργς ερέας καλε: «Μετ φόβου Θεοί, πίστεως κα γάπης προσέλθετε».
σοι μως εναι νέτοιμοι κα σεβες, ς μ προσέλθουν. Οτε εναι σωστ εσεβες σύζυγοι κα μητέρες ν πιέζουν τος νδρες κα τ παιδιά τους ν πνε «σώνει κα καλ» ν κοινωνήσουν τ Μέγ. Πέμπτη «γι τ καλό του χρόνου». Τί φέλησε τν ούδα θεία Κοινωνία; Τίποτε. Τ τέρμα το ταν κρεμάλα, κα στ συνέχεια κόλαση. ς γίνει διαφώτιση. σοι πιθυμον ν κοινωνον, χι ν κοινωνήσουν μία φορά, λλ ν κοινωνον τακτικά, ς προετοιμάζονται κατάλληλα. Ν μ χαίρεται Διάβολος κα π τ θεία Κοινωνία. Ν χαίρεται Χριστός μας, πο χυσε τ τίμιο Αμα του. Ν χαίρεται κκλησία, πο τ μέλη τς εναι ζωντανά, φο τονώνονται συνεχς μ τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο. Ν χαίρονται ο γγελοι, πο ψυχς μετανοον κα καθαρς κοινωνον. Ν χαίρονται ο διες ο ψυχές, πο ξιώνονται «ξενίας δεσποτικς κα θανάτου τραπέζης»
(«Στ Μέγ. βδομάδα», ρχιμ. Δανιλ εράκη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου